 |
 |
|
Mutace
je, když se nově zrozený organizmus – třeba rajče nebo
krocan – liší od svého rodičovského. A to se aspoň
nepatrně liší pokaždé, poněvadž dva totálně stejné předměty na zemi
neexistují. Lidé s těmito změnami pracují a jelikož změna
oproti rodiči je známka vývoje, můžeme říci, že nasměrovávají
vývoj směrem, který odpovídá jejich šlechtitelskému záměru. Pracují
s materiálem, který jim dodala příroda: genetickou výbavu svých
svěřenců nemění, pouze určují rodičovské kombinace. Příklad: před
tisíci lety rostly někde v Americe scvrklé, trpké a jedovaté
hlízy a dařilo se jim. Pěstitel/chovatel pak začal
kombinovat pyly a blizny těch, jejichž nepatrná odlišnost oproti
rodičovským bramborám byl např. menší obsah solaninu. Když
se nepatrnost změn po generacích nasčítala, vznikla bulva,
kterou se ani v zelenině prodávat nestydí. Lidský příspěvek
k vývoji tedy spočívá v tom, že nastoluje kombinace,
ke kterým by v přírodním prostředí mohlo dojít pouze velmi
náhodně. Člověk tak vstupuje do dějin přírody jako urychlovač
evoluce, která se mu zdá moc pomalá. Mutace se dějí,
některé jsou zhoubné, jiné prospěšné, každopádně příroda si je
naděluje sama a člověk k nim přistupuje jako k hotovým.
Také
jsou modifikace. A u těch genetických jde velmi stručně
o to, že se stávající funkční genetické výbavě –
třeba opět bramboře – přidá gen navíc – a třeba
zrovna krocaní. To opět může přinést trochu toho nebezpečí a trochu
nějakého prospěchu, nicméně už vzniká něco, co by příroda sama nikdy
nevyprodukovala a co oproti bohatým mutacím nám skrze ni
do vínku vloženo nebylo. Dosud se v přírodě nestalo,
že by pylové zrno dalo vznik zvířecímu mláděti. Přijít na to,
že to nějak krkolomně jde, leckoho posiluje a dchne, zůstává
však otázkou, zda i původní dárcovské druhy. Zatím se jim
pomocí jimi darované genetické výbavy snažíme vytvořit konkurenty
v doslova životním prostoru. Čím odolnější odrůdy umíme, tím
silnější vetřelce připravujeme těm, které jsme pouze dostali výsadu
pojmenovat a kteří si mohou přát jen to, aby se se svými
laboratorními variantami nikdy
nepotkali.
EverydayEarthDay
Přes
1,3 miliardy lidí nemá přístup ke kvalitní pitné vodě a zhruba
dvojnásobek nemá rozumně vyřešeno, co s vodami odpadními, což
koloběh špíny znásobuje. Také záplavy sužují lidstvo, za posledních
30 let minimálně jeho osmdesátimilionovou část bezprostředně. Tak
Valné shromáždění OSN na 22. březen vyhlásilo Světový den vody.
Už osm let každoročně zaznívá tichá proklamativní žádost o představu,
co a jak ti bez kohoutku a sifonu. Čistota vody netkví
v ničem jiném než ve své nerafinované obyčejnosti, což
si uvědomují i výrobci mýdla, čisticích a pracích
prostředků, jejichž sdružení se smluvně zavázalo, že napřesrok
budou prodávat pouze bezfosfátové výrobky.
|
|
|
|
Co bylo Byl Vítězný ÚNOr 2004, totiž další nervy drásající turnaj v karetní
hře UNO pořádaný mládeží spořilovského sboru v Praze.
7.
února se konal tradiční ples společenství Víra a Světlo
(společenství mentálně znevýhodněných lidí, jejich rodičů a přátel)
za doprovodu Zelené
páry.
Patriarcha
pravoslavné ortodoxní církve Bartoloměj I. označil za historický
omyl ekonomické embargo, které na Kubu uvalily USA před více
než 40 lety a vyzval k dialogu. Překonání neshod podle něj
umožňuje komunikování, a také jednání založené na důvěře.
Všechno se dá vyřešit vstřícným postojem, nikoli zády k sobě.
(Uvedly Haló noviny).
V plzeňské
Galerii 21 byla prodejní výstava obrázků a keramiky, které
vytvořili mentálně postižené děti a dospělí z ÚSP Mackov
a Střediska Diakonie Radost v Merklíně. Peníze získané
za prodej pomohou vybudovat nový objekt pro děti a mladé
dospělé s diagnózou autismus spojenou s mentálním
postižením.
Podle
deníku Právo podal lidovecký poslanec Jiří Karas podnět k zahájení
trestního řízení proti nakladatelství Fragment. Podnět směřuje proti
vydání publikace Gerharda Haderera Život Ježíše, která podle
poslance hrubým způsobem uráží Ježíše Krista, symbol
křesťanské víry.
|
K Půlnočnímu
čaji - posezení u čaje a taneční hudby zve nejen kolínská
mládež do kolínské Duškovy síně Husova domu na 27.února
v 19:00. Nocleh zajištěn.
Východomoravské
seniorátní dny mládeže budou v Pržně 13.-15. února s tématem
Křesťan a modlitba. Přednáší farář Špaček z Leskovce.
Večer účinkuje v divadle jednoho herce M.Částek s představením
Monsignore Quijote. Na programu také židovské tanečky Petra
Vlčka a zlínské mládeže.
Ping-pongový
turnaj se koná na půdě SOU Učňovská 1, Praha 9 (tram. 1,
16 Spojovací), 21. 3. 2004 (neděle). Začínáme v 13:00, sraz
v 12:40. Zápisné 50 Kč. Je nutné se přihlásit:
daviddoktor@centrum.cz.
S sebou: sport. oblečení, pálky, míčky, přezutí, svačinu
a dobrou formu.
Podle
Signálů.cz bude v Praze v Lucerně 18.února 2004 od 16,30
a od 19,00 promítán film Ježíš. Podle organizátorů (viz:
http://www.filmjezis.cz) má jít o nejsledovanější film všech dob,
který nejvěrněji zachycuje Ježíšův příběh podle Lukášova evangelia.
Ve
Francii bude od příštího školního roku zakázáno „ostentativní“
nošení náboženských symbolů, jako jsou muslimský šátek, židovská
jarmulka nebo velký kříž. 28. 1. to schválila vláda a veřejnost ji
podporuje.
|
|