ročník 45/2004:
                   
045Bratrstvo
 
OBSAH:
Titulní stránka
Nebetyčná blbost
Zastavení
Neutralita?
K psychologům nechoď, pomoc hledej u Boha
Co k tomu Bible?
Věříte psychologům?
Umělec v jinošských letech
Evropa
Skládat historii z papírů
Když se jim nevyrovnám
Když se život nemazlí
Podej mi ruku, povedu tě
Koho topí změny civilizací
Co bylo
Co bude
O místě, kde sloni dávají dobrou noc, aneb „mzungu“ v Keni
Sudoamerická romance
Ad: Tak nám zabili kantora
Orchestr Miriam
Hledáme nejoblíbenější knihu
Jeho jizvami jsme uzdraveni?
Dopisované Bible
Ad: Nečti všechno
Presbyter
Za chléb, který jsi nám dal
Buď pochválen, Pane náš
Zprávy a oznámení

Úvodní stránka
Formátovat
pro tisk

Textová verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
Zpěvník Bratrstva
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
 
WEBowsky pocitadlo ZEAL
počítadlo ZEAL
 
Vyhledávání:



ikonky pro vás
ikonka Bratrstva
detaily

Grafické prvky jsou vytvořeny, nebo upraveny programem GIMP
Webové stránky jsou vytvořeny pomocí html editiru Quanta
To všechno je vytvořeno na počítači s OS Linux!

 
 
 
 
 
Kniha  
Sudoamerická romance
Michael Šanda, Petrov 2003
Samuel Titěra
 
Pusa té dívky mě uhranula a mou vlastní pusu měla vzápětí přimět vypustit z úst rozechvělé banality.
     Zároveň mě provokovalo, jak rozhazovačně s ní ta dívka zachází. Během jediného nadechnutí vystřídala repertoár od úsměvu po ironický úšklebek v nesčetných podobách a nuancích. Některé z nich nepostrádaly gotickou vznešenost.
     „Z gotiky dostávám kopřivku,“ ohradila se.
     Ta kniha mě uhranula svou nenuceností. Přitom jde o rafinovaně promyšlenou „kroniku“, ve které se ale jak fakta, tak čas dostaly do jakéhosi víru, rozprostřely jako dobře prohnětené těsto na pizzu pěkně dokulata. A něco takového kroniku důkladně poznamená. Když nakusujete pizzu pěkně od kůrky na okraji, také není poznat, jestli to berete od začátku nebo od konce. Konec toho křupavého se od začátku liší jen lítostí, že už je koncem a víc nezbylo.
     Příběh z bezčasí na břehu řeky Paraná vypráví český přistěhovalec z přelomu devatenáctého a dvacátého století. V té době je svět ještě bezpečným místem k pobývání, jediné nebezpečí hrozí od cascabela složeného z kostek domina. Větší moc nad vaší duší už má jen kouzelná duše posvátného puštíka caburé, zachycená (dle principu fotografie) na skleněném negativu fotoaparátu Goldwein.
     V příběhu se vlastně nic nestane. Jen přijde čas a italský poštmistr, který celý život jen otevírá cizí dopisy, upeče pizzu. A narodí se dítě. Jenže způsob, jakým to „nic“ od autora dostanete, vás dokonale nasytí, očistí a možná, jako mně (lenochovi), dodá odvahu říct si: všechno má svůj čas. Maňana.
 
Reakce  
Ad: Tak nám zabili kantora
Jan Zeno Dus
 
Evangelický měsíčník obviňuje oběť? A omlouvá tím vraha?
     Nejsou hned první slova úvodníku letošního čtvrtého čísla Bratrstva nevkusná? Čteme totiž: „Tak nám zabili kantora ... řekla posluhovačka dobrého vojáka Švejka.“ Dále čteme mezi jiným: „Před patnácti lety stejně jako dnes byli a jsou učitelé chápající i arogantní. ... Ti druzí mohou z tichých panenek udělat vrahy.“ Takže jeden učitel si svou smrt způsobil sám? A to tím, že z jednoho svého žáka („tiché panenky“) svou arogancí svého vraha „udělal“? Úvodník končí tímto apelem na současné i budoucí učitele: „Drazí současní i budoucí kantoři - mějte prosím na paměti, že tvory sedící v lavici nepřevyšujete před Božím okem ani o píď. Telátka to ocení a bez dlouhých debat budou ráda, že jste naživu.“ Takže také budoucí vrazi učitelů (nejenom jejich pokojní spolužáci) budou jenom „telátka“? Telátka donucená k vraždění tím, že se někteří z jejich učitelů nad ně povyšovali? Není právě ocitovaný apel vůči učitelům nevhodně paternalistický? Není až ironicky arogantní? (Už to „Drazí...“) Nevysvětluje náš autor úděsnou vraždu nevyváženě v neprospěch oběti? A zároveň v prospěch vrahův, na jeho omluvu? A také v prospěch nečinných svědků zločinu, na jejich omluvu? (Nikdo z třídy vražděného učitele nebránil! Nikdo spěšně nepřivolal pomoc! Všichni svědkové zločinu se omezili na to, že opustili místnost, a spolužákovi tím umožnili, že nožem zasadil své oběti osmnáct ran! Vrahovi spolužáci se zločinem souhlasili? Nebo byli lhostejní? Nebo byli zbabělí?) Nepředložil jsem jedno jediné tvrzení, nýbrž pouze otázky. Smí evangelický důchodce předložit mladým evangelíkům v jejich měsíčníku několik otázek?
 
 
 
Diskusní fórum k článku Sudoamerická romance:    | vložit příspěvek |
 
 
Diskusní fórum k článku Ad: Tak nám zabili kantora:    | vložit příspěvek |