Žalm 31,15 - 16a
Já však, Hospodine, důvěřuji tobě, pravím: "Ty jsi můj Bůh, moje
budoucnost je ve tvých rukou. Žalm 31, 15-16a
Tak už je tady onen "magický rok" 2000. Ty tam jsou bombastické
silvestrovské oslavy, po ohňostrojích zbyly jen ohořelé
obaly světlic. Nic zvláštního se neděje, život i nadále plyne, i když jsme měli
obavy z mnoha komplikací, spojených s nedokonalostí počítačových
systémů. (Uvědomuji si, jak velice riskantní
je spoléhat na to, že se nic mimořádného nepřihodí, když jsem psal tenhle
úvodník již 24.11.1999 a částečné obavy tady byly na místě.) Posuďte sami, byli
jsem prorokem falešným, či nikoli.
Ať však tak či onak, letopočet se třemi nulami, to je něco, čím je lidstvo už po
několik desetiletí fascinováno, do čeho vkládá jednou očekávání naprosto
fantastická, jindy děsivá. Vzpomínám si, že nám kdysi na počátku sedmdesátých
let paní učitelka ve škole tvrdila, že až budeme jednou tatínkové a maminky, bude
se létat na Měsíc jako na výlet. Nu, tahle předpověď tedy nevyšla a to
sídliště, kde jsem na základku chodil, je stejně panelákově šedivé jako tenkrát
v době mého dětství. Nevyšly však ani ty hrůzostrašné scénáře. "Král
hrůzy a děsu" 11. srpna na zem nesestoupil, 9. září se taky nic nestalo a moc
pochybuji, že ti astrologové, kteří slibovali, že pokud opravdu k ničemu nedojde,
pověsí svoji "živnost" na hřebík, tak skutečně učinili.
Katastrofální předpovědi konce světa ožívaly s kulatými letopočty v minulosti
vždycky, naše doba není výjimkou. Naopak, jsou snad ještě intenzivnější vzhledem
k možnému globálnímu ohrožení našeho světa dnešní technickou civilizací. Lidé
se jaksi více bojí a toho lidského strachu se dá dost dobře využívat, je to
obrovský byznys. Hrůzyplné předpovědi už množí stránky nejen tisku tradičně
bulvárního, ale dokonce se čas od času objeví i v tisku, který je pokládán za
seriózní, aby se zvýšila čtivost.
Nedávno jsem v jedněch novinách zahlédl "jedinečnou nabídku". Kdosi lákal
čtenáře, aby si objednali a nechali zaslat "zaručený scénář hrozných věcí,
které se mají odehrát v nejbližší budoucnosti" a to za pouhých pět set korun!
Mnozí možná neodolali. A čím víc jich bylo, tím víc si někdo namastil kapsu.
Až doposud jsem v této souvislosti nepoužil termínu apokalypsa, přestože se sem to
slovo přímo vtírá. To proto, že je zcela neprávem spojováno s hrůzou a
katastrofami. Zřejmě většina těch hrůzyplných předpovědí alespoň vzdáleně se
starověkým židovským a křesťanským očekáváním konce souvisí. Ale biblická
apokalyptika nechce nahánět strach. Má především povzbuzovat a potěšovat Boží
lid, že navzdory všemu zlému má Hospodin tento svět ve své ruce, jeho přítomnost i
budoucnost. A novozákonní Zjevení Janovo, to je dokonce přímo evangelium o naději v
Ježíše Kristu, kterému vše patří, vše je mu podřízeno a jehož soud bude
spravedlivý. Nic více a nic méně. Snaha nacházet v biblických spisech jakési
tajemné předivo skrytých souvislostí a magických čísel, které je potřeba
složitě rozšifrovávat, abychom rozluštili nějaký "jízdní řád"
budoucích událostí, je pověrou.
Do budoucnosti vidět nemůžeme, smíme se jen a pouze znova spolehnout na toho, který
je Alfa i Omega. A má nám to i nadále stačit.
Pavel Ruml, armádní kaplan, farář ČCE, 43 let
Je to místo velikého setkání s přátelstvím. S lidmi a s Bohem. Je pro mě
důležitá. Je mi domovem.
Míla Lapáček, jáhen FS ČCE v Třebechovicích p/O, 32 let
Společenství poutníků. Ve světě, dnes tak málo srozumitelném, osamělý poutník
snadno zbloudí,
ba ztratí se. Ve společenství poutníků však se jde lépe. Při únavě vás má kdo
podepřít. V trápení kdo
utěšit. A na křižovatkách, kde jde o správnou volbu dalšího postupu, více hlav
více ví.
Iva Pellarová, romistka mezirezortní komise vlády ČR, 36 let
Církev je pro mě společenství lidí, kteří by se za normálních okolností mnohdy
těžko nalézali. Zároveň je to skupina, kde nefungují principy okolního světa
(kéž by tomu tak vždy bylo!!!) V tomto směru mě velmi obohatili Romové.V romské
rodině má každý člen vždy své místo, ať se děje cokoliv. Jeho rodina s ním
stále počítá. A pro mě je církev takovou rodinou.
Tomáš Rádl, katolický kněz, salezián, 44 let
Společenství lidí, kteří důvěřují Ježíši Kristu, sobě navzájem a věří
Bohu.
Lucie Vopálenská, moderátorka ČT, studentka bohosloví, 26 let
Naneštěstí se mi vybaví římskokatoličtí biskupové v čele s panem kardinálem,
kterak mluví jazykem středověku, v lepším případě studené války. Jejich možná
dobře míněným výrokům o potřebě dialogu nevěřím. Vybaví se mi ponižování
homosexuálně orientovaných lidí, ponižování žen, které z nejrůznějších
příčin podstoupí přerušení těhotenství.
Jiří Schneider, diplomat, 36 let
Kostel či modlitebna, sbor či společenství. Církev je pro mne vědomí, že v úsilí
o překonávání vlastních špatností nejsem sám, i když celou církev vidět není.
Nejsem také první, kdo se snaží porozumět svému životu, církev jsou ti, kdo se o
to pokoušeli přede mnou.
Jaroslava Moserová, lékařka, senátorka, 70 let
Ne moc, ne pýcha, ale pokora.
Tomáš Bísek, farář a senior v Praze - Spořilově, 60 let
Společenství lidí, kteří se vzájemně nevybrali, vědí o své omezenosti a bídě,
ale zároveň překonali odpor proti tomu "být pospolu" v jedné instituci. Pro
Hlavu (Krista), která všechno snese, tvoří jedno tělo.
Jaromír Plíšek, velvyslanec v Rumunsku a Moldávii, 45 let
Společenství poutníků.
Jan Hus, farář v Praze - Betlémě, asi 39 let
...nepřiznávají se (lidé dnes) k životu Kristovu tím, že by ho napodobovali,
nasledowanym. Tedy je zatemňováno poznávání Krista - slunce, tu i svatá matka
církev, jež má býti osvětlována od Krista, rovněž pozbývá svého zářivého
zdroje a světla poznání Kristovy chudoby, trpělivosti a jiných ctností...
Odpadávají (členové církve) od nebeského obcování, od Kristova života, neboť
stín jejich hříchů jim Ho zatemňuje... Lidé jsou zaslepení, kteří temných
chamradye lidských nálezků více a s větší horlivostí dbají než zákona Kristova.
Stanislav Kosík, ředitel tiskového střediska ČBK, 35 let
V první řadě se mi vybavují dvě zajímavé knihy, které jsem poslední dobou o
církvi v češtině (od katolíků) četl. Je to překlad Langova díla s názvem
"Církev - sloup a opora pravdy" pořízený O. Štampachem a Kellerovo
"Velké tajemství srdce". Pro mne osobně je církev především
společenstvím, které mě obohacuje a pomáhá mi v mém duchovním životě.
Alexandra Berková, spisovatelka, 51 let
Vztyčený ukazovák - monopol na duchovnost a přísně kontrolující oko; centrálně
řízená mocenská organizace, apriorní nadřazenost, pocit viny, neschopnost milovat
sama sebe, schizofrenní vztah k vlastnímu tělu, přísná, nevlídná umravněnost,
utrpení za slib spasení až potom, pýcha a blazeovaná nadřazenost věřících nad
námi pohanskými psy, které je třeba spasit obrovská tragedie člověka Jošui
Nazaretského... samé zajisté nepravdivé, zajisté neobjektivní nicméně velmi
nepříjemné a konkrétní věci...
připravila Radmila Včelná
![]() Nikdo z nás nežije sám sobě a nikdo sám sobě neumírá Žijeme-li, žijeme Pánu, umíráme-li, umíráme Pánu. Ať žijeme, ať umíráme, patříme pánu. Římanům 14,7-8 |
S novým ročníkem Bratrstva začíná nový seriál o partnerských vztazích. Možná se vám tak docela nezdá, že by téma z nadpisu mělo být nějak zvlášť partnerské. Ale - na začátku je každý sám... Až potom potká tu jedinou, toho pravého, tu úžasnou, toho skvělého... a nebo dokonce prostě toho, koho má rád. BINGO!!! Ale sem tam se objeví někdo, kdo má kolonku "někdo pro společnou cestu životem. Zn. ve dvou" pořád prázdnou a říká si:
JSEM SÁM, JSEM NORMÁLNÍ?
Co na to odpoví psycholog? Zeptali jsme se Marty Kovářové, která má svoji
psychologickou poradnu ve škole a problémy mladých lidí zná velmi dobře.
Tato otázka myslím docela dobře ilustruje, jak je obtížné vystihnout samotným
jazykem (tzv. digitálním způsobem komunikace) vztahovou podstatu člověka.
První část - chápána doslovně - by znamenala absenci všech vztahů člověka a tedy
jeho absolutní samotu a to by bylo jevem vskutku nenormálním. Tak to ale jistě
míněno není. Samotou je myšleno chybění partnera, s nímž by člověk - řečeno
biblicky - mohl být jedním tělem. A takováto samota po mém soudu není něčím
nenormálním. Je ale asi potřebné rozlišovat, zda je to samota, kterou člověk trpí
a strádá, nebo samota, kterou přijímá či dokonce připravuje. Manželství je
nabízeno jako pomoc, nikoli jako nezbytnost pro naplnění života. Protikladem
manželství není samota, manželství je sice jedinečným druhem vztahu pro nejvyšší
míru tělesné intimity, existují ale i jiné podoby vztahů a jiné formy blízkosti -
v rovině duševní i duchovní.
Další člověk, který by o tom mohl něco vědět, je Jan Trusina - farář, který se už 10 let angažuje spolu s dalšími odborníky při setkáních střední generace. Motivem je dát příležitost lidem, kteří nežijí v manželství, aby mohli navázat kontakty, rozšířit okruh přátel, poznat sebe sama a odstraňovat bariéry. Program se ustálil na čtyřech prodloužených víkendech ve dvou letech a dále na setkávání bývalých "absolventů".
Je to normální? Řeknu to takhle: Není to nenormální. Už proto, že je spousta
lidí, kteří si sami tento způsob zvolili, když se rozhodli přijmout povolání,
které je ku prospěchu druhých a kde je sólový život výhodou, ne-li přímo
podmínkou. Starat se o rodinu či brát na ni ohled by se těžko dalo spojit s tím, do
čeho se dali. Mít rodinu by znamenalo uvádět ji do nebezpečí, nebo v lepším
případě ji hrubě zanedbávat. Proto zůstávají sami. Troufl by si někdo říci, že
takoví lidé nejsou normální?
Otázku z nadpisu si však kladou lidé, kteří netouží zůstat sami a rádi by někoho
měli. Jsou sami, protože si netroufli druhého oslovit. Nebo to udělali a byli
zklamáni. Nebo se na nich podepsala přílišná vázanost na rodinu, ve které
vyrůstali. A tak se octli v samotě nechtěné. Žít takto je asi mnohem
náročnější, než si šťastně ženatý člověk umí představit. Ale není to
nenormální.
Je možno takto žít. A nejen proto, že nic jiného nezbývá a žít se musí. Je možno takový život přijmout ne jako východisko z nouze a s ustavičným pocitem, že jsem o něco přišel, nýbrž s vědomím, že žiji život dobrý a plnohodnotný. Nenormální by možná bylo, kdyby člověk do svého osamocení vědomě utíkal. Kdyby odmítal přátelství. Kdyby třeba pod dojmem nějakého zklamání nebo utrpěné bolesti na druhé zanevřel a do svého života už nikoho nevpustil. Také není dobré odmítat pomoc odborníků.
V čem je nejčastěji problém?
Znovu Marta Kovářová:
Problém bývá v tom, že pro vztah jsou potřeba dva. Mé chtění či toužení
nestačí, musí se setkat s odezvou u nějakého protějšku. A může se zkrátka stát,
že ten protějšek v danou dobu není k mání.
Anebo je taky možné, že dělám nějakou chybu.Třeba se projevuju tak, že just svým
chováním všechny potenciální protějšky odrazuju nebo přímo zaplašuju. Nebo
působím tak, že nikoho nepotřebuju a nehledám. Že zkrátka klamu tělem. Potíž je
v tom, že sami na sebe nevidíme a tudíž potřebujeme od druhých, aby nám nastavili
zrcadlo...
A kromě toho, věřící člověk touží po tom, aby byl veden Duchem Božím právě i
v této oblasti a prosí: "Ozvi se, Pane můj, já toužím znát tvou vůli..."
Co se dá dělat s tím, že se člověk cítí sám?
Jde-li o situaci, že svou samotou trpím, pak je dobře sebrat odvahu a hledat pomoc.Tou
pomocí je míněn rozhovor s někým, ke komu máme důvěru a který se trochu vyzná v
komunikaci mezi lidmi. Je dobře, je-li to člověk, s nímž se shodujeme v podstatných
životních hodnotách.
Ale někdy se partnera prostě najít nepodaří. A i ten kdo by chtěl žít v manželství, zůstane sám. Co teď? Může takový život vůbec za něco stát? Nemine se tím člověk úplně s tím základním, proč tady je?
Odpovídá Zvonimír Šorm - farář:
Zní-li otázka, zda je manželství, láska mezi mužem a ženou posledním smyslem
života, pak říkám prostě, že nikoli. Manželství může znamenat hodně, může
přinést mnoho dobrého, může to být "síla". Ale může to být také i
veliké trápení. Nejčastěji je to asi všelijak namícháno a promícháno. U
každého jinak, v jiném poměru. Ale ať už je tento poměr příznivý či méně
příznivý, nic to nemění na tom, že manželství pro mne posledním smyslem i
cílem života není.To spíš do toho manželství musí vstoupit nějaký smysl a cíl,
to spíš to manželství musí něco určovat, formovat, aby to nebylo na draka, aby to
nebylo jen takové sobectví ve dvou.
Proto i ti, kteří nenašli nikoho, kdo by s nimi šel životem jako "jedno
tělo", anebo kdo prostě jsou sami, jistě mají proč žít a nemusí žít ani
naprázdno ani beze smyslu. Jako křesťané rozpoznáváme a nalézáme to, co je možné
nazvat smyslem a cílem života v Kristu, v pozvání k životu v lásce. Ta se však
právě může transformovat do rozličných životních oblastí. Třeba do služby
bližním, která se vydává tak, jak to ten, kdo je v manželství či vázán rodinou,
ani nemůže.
Jistě je však rozdíl mezi samotou přijatou a samotou nepřijatou, nesmířenou. Tu
první člověk ani jako samotu nevnímá, ta druhá však může člověka velice
trápit. A není dobrá.
A ještě Jan Trusina:
Budiž připojeno, že i ten, kdo se nemůže těšit z pěkného partnerského
vztahu, nemusí a nemá zůstat sám. Třeba nemá vlastní rodinu, ale jsou tu přece
přátelé. I v církvi. Sbor, to je přece rodina v širším i hlubším smyslu.
Říkámeli si bratři a sestry, není to náš výmysl, s tím přišel už Ježíš (Mk
3, 35). Jistě, ani nejpřátelštější vztahy ve sboru nemohou nahradit manželství.
(Zejména je-li moudrost a ohleduplnost nahrazena pouhou dobrou vůlí.) Ale sbor, nebo
aspoň jeho určitá vrstva, je výborným Božím zařízením, aby člověk nebyl sám.
Vybavila se mi řada lidí, kteří takto žijí. Většinou ženy, které zůstaly
neprovdány, a přece žijí naplno, bez viditelného pocitu újmy. Viděno zvnějšku,
mají pěkný a bohatý život: ve sboru, ve společenství církve i mimo ni, a ovšem i
v širším kruhu vlastní rodiny. Díky Bohu za ně.
Samota je jedním ze stavů, které v přiměřených dávkách patří k normě. Existují dvě krajnosti: na jedné straně
samota nadměrná či dokonce násilná, která se může stát i trestem (samotka). Na
druhé straně absence jakékoli samoty, setrvalý kontakt, který může souviset s
nějakou poruchou - ať osobnostní (jestliže jde o závislý, symbiotický vztah, kdy
jeden bez druhého nevydrží ani chvíli), nebo jde o poruchu společenskou (vnucený
pobyt v kolektivu).
Nicméně střídání samoty s kontaktem patří k normálnímu rytmu života. Občasné
osamění - odděleně od ostatních lidí - každý potřebujeme k pořádání svých
vnitřních věcí.
Problémem, jak řečeno, je samota nadměrná (t. j. - jakmile ji člověk jako
nadměrnou cítí), či dokonce násilná. Proč? Jednak člověku může být docela
obyčejně smutno, stýská se mu. Za druhé: při omezené komunikaci, není-li jeho
vnímání opravováno tím, jak vidí věc ostatní lidé, může se pozměnit až
pokřivit jeho vidění skutečnosti a vidění sebe.
Samoten člověk může být i v davu, ostatně dav je shlukem lidí bez vazeb, bez
vzájemné komunikace. Samota začne mizet v dialogu a ještě
lépe v dialogu tváří v tvář (telefon či internet nemusí
stačit). K prožitku úplné intimity vedle empatického slova člověk potřebuje také
dotyk, to je přirozená potřeba třeba ve vztahu dítěte a matky, dítěte a rodičů a
také ve vztahu lásky mezi mužem a ženou.
Helena Klímová
Autorka je psycholožka a spisovatelka
Kdy mi to začalo vadit? Kolem 25 let - a sice narážky a "rady" rodiny a
dobrých přátel, které jdou člověku pod kůži. Je to přece můj život. Kolem 30
let jsem se cítila již osvobodivě, že "dobré rady" ustávaly.
Vyrovnávání se se situací není pro nikoho snadné. Zvláště je-li člověk žena,
každým rokem se jí výběr zužuje a to, co zbývá, nebývá pokušením.
Měla jsem to štěstí, že jsem byla ponořena do práce, která pro mne byla
vrchovatým naplněním života. Byla to práce pro lidi, pro mladé lidi, o jejímž
smyslu jsem nepochybovala a měla jsem kolem sebe skutečně kvalitní spolupracovníky,
za které jsem nesmírně vděčna.
A když někdy slyším, co všechno někteří lidé prožívají ve svém manželském
svazku, jsem ráda, že jsem toho zůstala ušetřena.
Samozřejmě, že takový život má svá bolavá místa. Člověk nemá komu vyprávět
své denní zážitky, když jde domů, nikdo ho nečeká a nejbolavější je asi
období, když vrstevníci mají rodiny, malé děti, mají jiné starosti a ty jsi ve
společnosti lichá.
Ale člověk se nesmí sebelitovat. Důležité je zůstat otevřený. Od dětství jsem
se pohybovala mezi kluky, nikdy mi nedělalo problémy se přátelit s muži a vždycky
jsem měla kamarádky. Mnoho věcí, třeba technických, žena nezvládne sama a když
není otec nebo bratr k mání, už z těchto praktických důvodů je dobré pěstovat si
přátelství. Mít záchranný kruh lidí, ve kterém jsem ovšem já sama taky
zapojena. XY
Petr Josek (1952) je fotoreportérem pražské redakce tiskové agentury Reuters. Fotografické vzdělání nemá. Po střední škole pracoval u televize, u filmu a v ČTK. V soutěži Czech Press Photo v roce 1997 získal hlavní cenu za fotografii psa, který během záplav plave ulicemi Uherského Hradiště. Letos v této soutěži zvítězil v kategorii Příroda s fotografií otištěnou na další stránce.
Jak se člověk stane profesionálním fotografem, jak tomu bylo u vás?
Jako amatér jsem začal fotit kolem devatenácti, brzy mi to ale začalo lézt
do peněz, a tak jsem si řekl, že se na to buď vykašlu, nebo to začnu dělat
profesionálně. Dělal jsem v ČTK jako fotolaborant a tam jsem v zásadě začal fotit.
Byl jste kdesi označen jako dravý fotograf. Jaké jsou vůbec typy
fotografů?
Já nejsem dravý fotograf, možná dříve, ale čím jsem starší, tím jsem
míň dravej. Jistě, někteří jsou dravější a jiní klidnější. Pak jsou
novinoví, módní fotografové, krajináři, portrétisti. Každý má jiný druh
přístupu k práci.
Souvisí to s povahou člověka?
Nemyslím si. Já bych nejradši fotil krajinky.
V agentuře fotíte různé věci, od tiskovek politiků až po kulturu nebo
sport. Co je nejtěžší? Kde máte obavy a kde je to pohoda?
Všechno má něco. Politika jde někdy jednoduše, někdy složitě. Závisí to
na politikovi, na zájmu fotografů. Je jednoduché fotit podání ruky, ale je to nudné.
Může se ale stát, že i tam vznikne pěkná fotka. Sport - to je čisté focení, tam
už musíte něco umět, musí to být ostrý a v akci, to se žádá.
Hlavní obava je stálá - aby fotka byla koukatelná.
Vidíváme fotografy, jak se v hloučku ženou za politikem, za vítězným
sportovcem. Je mezi nimi rivalita, jsou potřeba ostrý lokty?
Ano, jistě. Jsou různé typy. Někdo je bezohledný a cpe se dopředu. Člověk
se musí orientovat. Když má zkušenosti, odhadne, co asi bude, a může si třeba
nadběhnout.
Máte s sebou foťák stále?
Ne vždy, ale většinou ano. Někdy si ale nadávám, že jsem si ho nevzal.
Je vaše vnímání světa ovlivněno tím, že jste fotograf?
Myslím, že ne. I nefotograf vnímá svět tak, že "by to byla hezká
fotka".
Cestoval jste také do válečných konfliktů. Kam?
Byl jsem v Jugoslávii při muslimskochorvatsko-srbské válce, v Moskvě při
obou převratech, v Moldávii během etnických šarvátek, v Albánii při zmatku kolem
pyramidových her, v Kosovu. V zásadě je nás určitá skupina, kteří se střídáme
do těch válek. Do Jugoslávie jsme jezdili hlavně ze států bývalého východního
bloku, protože jsme byli docela dobře schopni se tam domluvit.
Míváte tam s sebou pistoli?
Ne. Nabízeli mi všechno, ale nemám to rád. I kdybych ji měl, tak mi to
spíš může ublížit. Když se člověk dostane do situace, že ho chytnou a najdou u
něj pistoli, tak se může dostat do daleko většího problému.
Do situací, kde jsou pušky a kanóny jezdíte se svým Canonem. Jak velkou
zbraní je fotoaparát? Jaká je tam pozice fotografa?
Ta pozice je různá. V zásadě je to tak, že kdo se nemá za co stydět, tak
tomu fotograf nevadí. Kdo dělá něco špatnýho, tak mu samozřejmě fotografové
vadí, protože jsou schopný to ukázat. Mnohokrát se nám stalo, že nás v Srbsku nebo
v Chorvatsku nechtěli nechat fotit. Tam kde něco smrdí, nemaj rádi fotografy. Ale to
není jenom ve válce, to je všude. Fotožurnalistika je velká zbraň. Dá se leccos
říkat, kde se co děje, kolik lidí se zabije, utopí a uhoří, ale fotka dokáže
kolikrát, někdy až moc, ukázat tu velkou krutost reality, v těch válkách
speciálně.
Zažil jste situaci, kdy policista nebo voják nařídí fotografovi vyndat
film z foťáku a zničit ho?
Samozřejmě.
Může se člověk bránit?
To ani nemá smysl, kalašnikov v ruce je dost silný argument. Není co řešit.
Samozřejmě vždycky, když jsme věděli, že jdem do nějaké takové situace, tak jsme
se snažili, cokoli, co jsme měli nafoceno, někam rychle schovat a založit novej film,
abychom odevzdali film, kde toho moc není.
Nakousl jste otázku moci fotografie. Když člověk navštíví výstavu
reportážních fotografií, jako je World Press Photo, tak má dojem, že fotografové
žijí z lidského utrpení, z bolesti. Až to vypadá, že kdo nafotí hrůznější
zážitek, ten vyhraje.
Já si myslím, že to není chyba fotografů. Fotografy do těch konfliktů
někdo poslal - noviny, agentura, protože vědí, že je o to zájem, že se ten konflikt
hodně sleduje, že tu fotku prodají. To, že ty fotky jsou oceňované na výstavách,
není věc fotografů, ale porot. Často ocení nejdrastičtější fotku, aniž by třeba
kolikrát měla grafickou hodnotu. Snad už je to teď trochu lepší, ale tak před
třemi nebo čtyřmi lety bylo při WPF jasné, že víc krve rovná se lepší ceny.
Není to věc fotografů, ale těch, kdo to zpracovávají.
..a vposledu všech lidí, kteří to žádají...
- Ano, je to je věc nabídky a poptávky. Třeba Kosovo tolik netáhlo.
Ještě k focení bolesti. Je možné, že by se to nějak aranžovalo,
vraždilo na objednávku fotografa?
Jednou se to snad stalo. Slyšel jsem o tom a ten člověk snad i vyhrál
nějakou cenu, ale nevím, jestli to on aranžoval. Snad ten, co velel jednotkám, byl
nějak jeho příbuzný, ale bylo to velmi ošklivý.
Kolik použijete z nafocených fotek?
Dobrá může být první, někdy stodvacátá fotka. Ale i ta použitá ještě
nemusí být správná. To je další část fotografické práce - zpracování a
výběr. Taky je to důležitý a může se tam leccos zkazit.
Už když fotíte, víte, že to bude dobré?
Kolikrát si říkám: tohle bych chtěl. Pak se vrátím, hledám tu fotku, mám
ji v paměti a není tam. Ale zas tam je jiná, která je dobrá, ale přehlédnu ji.
Takže je to trochu zavádějící. Jsem rád, když mi někdo pomůže při vybírání
fotek. Není ovlivněn situací a kouká jen na ten obrázek.
A co nové technologie - fotky na disketách. Jste jejich přiznivec?
Pro mou práci je to už daná cesta, já dělám fotky jen na diskety a
laboratoř vlastně skoro nepotřebuji. Další cesty jsou, že budeme mít tak kvalitní
videokamery, že z toho bude možný udělat kvalitní fotky. Digitální fotky se jistě
rozšíří, jsme v počítačový době, každý bude mít místo hromad filmů
digitální foťáček.
Fotil jste někdy při církevní příležitosti?
Mockrát papeže - v Polsku, tady, na Slovensku.
Je to v něčem jiné?
Ano, je to zajímavé, jiné. Fascinovalo mě, v jaké oblibě je papež v
Polsku. To bych nikdy nevěřil, co ty lidi jsou schopný dělat. Michael Jackson hadr. I
papež má svoje tiskové oddělení, které dbá na to, aby nebyl vyfocen nevhodně. My
ho fotíme na shromáždění, pak hlavně lidi.
A co nějaká veselá příhoda z fotografování?
Když jsem v Moldávii bydlel v hotelu Kišiněv, potřeboval jsem poslat fotky
do Londýna. Tam fungovaly ještě staré zákony. Přišel jsem do recepce, že chci
volat do Londýna. Už to bylo velký zděšení: že to nejde, že to musí jít přes
centrální ústřednu. Trvalo asi 3 hodiny, než jsem zařídil spojení. Poslání fotky
telefonem trvá dohromady 21 minut. Když někdo zvedne telefon, tak zničí celý proces.
Recepční byla strašně zvědavá, a tak jsem nakonec šel dolů a držel jsem jí ruku,
aby nezvedala telefon. Nakonec se to podařilo, trvalo to asi 5 hodin. Druhý den jsem
přišel, chtěl jsem opět volat do Londýna. A ona říká: "ne". Už jste do
Londýna volal. Myslel jsem, že jsem je nějak naštval, ale prostě jsem jen vyčerpal
svůj příděl volání do Londýna.
Děkuji Vám za rozhovor.
Ptal se David Balcar
Bohumil Kejř - bývalý předseda Úzké rady Jednoty bratrské
Co přinese vznik Ochranovského seniorátu?
Krátce a upřímně řečeno, to se teprve uvidí. Aby odpověď nebyla
příliš lakonická, pokusím se vyjádřit některá očekávání a odhady. Je třeba
však pohledět na tuto otázku přinejmenším ze tří odlišných úhlů:
1. Samotnému Ochranovskému seniorátu (tedy bývalým sborům a skupinám z Jednoty bratrské) má přinést jeho vznik možnost dále existovat jako státem registrovaná církev a tedy žít i do budoucna (snad konečně klidněji) jako společenství věřících lidí, kteří se potřebují i navenek nějak organizovat. To byl vlastní důvod, proč se tyto sbory na synod ČCE obrátily a proč také synod jejich žádosti vyhověl.
2. ČCE přinese ustavení jejího dalšího seniorátu (jak doufáme) jen málo
starostí.
I když některé, především správní, lze očekávat. Možná, že jí přinese i
výčitky, proč se velkoryse ujala těch, kteří ve své původní církvi neobstáli...
V tom nejlepším případě přibude další, trochu jinak barevný střípek do mozaiky
široké palety tradic, důrazů a zbožnosti této evangelické církve.
3. přechod ne zanedbatelné části JB do jiné církve by mohlo (a podle mého názoru mělo) motivovat ostatní křesťanské církve v České republice a Světovou Jednotu bratrskou k zvažování, jak by se měly stavět k církvi, z níž raději utíkají členové, kazatelé, skupiny i celé sbory, ba dokonce i její biskup!
Když se hrabě Mikuláš Ludvík Zinzendorf ujal německých potomků staré Jednoty
bratrské z oblasti Fulneku, založili tito exulanti roku 1722 Obnovenou Jednotu bratrskou
ochranovskou. Svou misijní horlivostí brzy pronikla za hranice Evropy (v Americe je
známá pod jménem Moravští bratří). Dnes je tato církev - světová Jednota
bratrská, Unitas fratrum rozčleněna do 19 provincií. Nejčetnější jsou v Africe a
Americe, v Evropě jsou jen dvě.
Do země otců se Ochranovská církev bratrská dostala po vydání Císařského
patentu, který jí umožnil právní uznání (26. 11. 1882). Po r. 1918 přijala název
Jednota bratrská, její sbory jsou převážně v severovýchodních Čechách.
Nyní dochází k určitému druhu spojení ČCE a sedmi sborů a dvou skupin v
rozdělených sborech z celkového počtu 22 sborů Jednoty bratrské. Větší část
Jednoty se vydala novým směrem, jejich způsob života je blízký sektám; pojetí
víry vycházející z tradic české reformace se menšině zdá být utlumeno.
Stávající vedení Jednoty fakticky zrušilo činnost sborů v Jablonci n.N., Železném
Brodě, Koberovech, Rovensku a Praze (kazatelé těchto sborů byli propuštěni, finance
byly zablokovány). Paradoxem také je, že jediný český biskup Jednoty, ThDr. Adolf
Ulrich, jehož funkce je doživotní, se ocitnul mimo Jednotu, protože jeho sbor byl
zrušen. A vlastně také ostatní se stali nečleny církve.
V této nouzi se pět sborů a s nimi i dva další, v Tanvaldu a Ujkovicích, a
dvě skupiny ze sborů rozdělených v Turnově a Potštejně, rozhodly vytvořit
společný distrikt s cílem zůstat součástí světové Unitas fratrum. Aby však mohly
právně existovat, potřebují pomoc. Tu jim poskytla naše církev usnesením prvního
zasedání 30. synodu 19. 11. 1999. Jmenované sbory utvoří 14. seniorát Ochranovský,
budou mít svá staršovstva v čele s kurátorem a kazatelem a seniorát bude mít svůj
seniorátní výbor se seniorem a seniorátním kurátorem. Sborům bude umožněn způsob
života podle jejich dosavadních zvyklostí. Budou mít stejná práva i povinnosti jako
jiné sbory ČCE, se zachováním svébytnosti.
Použito článku Miroslava Brože v Českém bratru 18/99 a redakčně kráceno.
I. zasedání 30. synodu vyhovělo žádosti několika sborů Jednoty bratrské o
dočasné přijetí do ČCE.
1900 - 1910
Vážený pán L.P. 1.1.2000
americký námořní důstojník
Robert Edward Peary
Vážený pane Peary! (nebo snad Frederick Cook?)
Velice se omlouvám, že využívám této otřepané formy, abych z konce století napsal
do jeho začátku. Abych napsal Vám. Pravděpodobně se to špatně chápe, ale hledáme
v jistém časopise pro evangelickou mládež kořeny naší civilizace a pokoušíme se
probírat stoletím, které se kvapem chýlí ke konci. Snad pochopíte, snad jste to
pochopil už tehdy (ve svých dvaapadesáti letech), když jste zabodával americkou
vlajku do severního pólu, že budete patřit do kořenů podivných generací
minimálně příštích devadesát let.
Nevím příliš kde začít... Jestli už v roce 1900 nebo až o rok později. V
Paříži (Paříž prý tehdy byla Paříží - dnes už asi není?) slavili nové
století už v roce 1900, bujaře a vesele, naplněni optimismem a vírou v pokrok (o
strachu se mlčelo). Minulostí zklamaní vyhlíželi do "našeho" století
přibližně se stejným očekáváním jako my, skoro spěchající, do jejich lepších
zítřků. Někdy si říkám, jak je to hrozné narodit se už v minulém století.
Vždyť za chvíli bude dnešní datum znít, budeli někdo, kdo jej bude říkat, jako
šerý dávnověk.
V ten údajně první rok sestavil hrabě Zeppelin vzducholoď... a vyletěl do oblak.
Freud napsal Výklad snů... a způsobil značnou paniku. Umřeli Wilde a Nietzsche,
stejně jako miliony dalších. Nedávno při svátcích zemřelých jsem nenápadně
hledal letopočet Vašeho objevu mezi životními daty nebožtíků, pane. A Max Planc
přednesl kvantovou teorii. V roce "jedna" (skoro na začátku) umřela žena
minulé doby, císařovna země, ve které nikdy nebyla, královna impéria, které
začalo pomalu umírat, Viktorie. A Röntgen dostal skoro na konci roku jako jeden mezi
prvními (Nobelovu) cenu z dynamitu. V příštím roce se Vladimír Uljanov zeptal:
"Co dělat?" A vymyslel Stranu proletářů (potom ovládl největší říši
světa). Jinak vše zůstávalo mladé a secese úžasná. V roce 1903 natočil Georg
Barnes první western (Velká vlaková loupež). A Měsíc byl pořád skoro kulatý a
když bylo jasno, dal se vidět pouhým okem. Upřímně, pane Peary, ani další rok za
moc nestál. Pavlov dostal Nobelovu cenu a spoustu peněz za trápení psů, W. Churchill
poprvé, ale ne naposledy změnil stranu. A vedle spousty zapomenutých lidí zemřel A.P.
Čechov a zakladatel sionismu T. Herzl. V roce 1905, 18. 4. v 5 hodin a 14 minut bylo
zničeno město zlatokopů San Francisco zemětřesením. Začínala apokalypsa? Je to
hloupé napsat, ale komáři štípali pořád stejně.
Sedím teď ve vlaku, ano vlak snad znáte... A poslouchám cizí (slušnost už vymizela)
hovory o technických vymoženostech konce století. Dívám se do tmy za oknem a
přemýšlím, co bych Vám řekl o našem století (našem, Vy na začátku, já na konci
a několik miliard lidí mezi námi). Je divné?
Řekli mi, že Vaše desetiletí bylo poslední klidné. Uculuji se a za tou tmou v okně,
kde občas probleskne světlo, si představuji, jaké to bylo, když si králové a
prezidenti vyměňovali po stoletích válek zdvořilostní návštěvy a za zády jim
umírali velikáni fyziky... Jak se urážely hlavy států a Picasso si maloval Les
demoiselles d´Avignon... Jak jásali Norové (jestli jásali), když získali
samostatnost, či jak se veselili (jestli se veselili) ze svobody Bulhaři... Vůbec si
nedovedu představit, co cítili Bosňané, když je Rakousko-Uhersko anektovalo...
Stejně si nedovedu představit život šestiletého posledního císaře Velké nebeské
říše Číny.
Jsem nudný, že pane Peary, ale co se tedy dělo v našich kořenech? Mlčíte, a tak mi
ani
neřeknete, jaké to bylo dobýt severní pól (6.4. 1909). Jaké to bylo milovat, jaké
to bylo hledat nové země...
S úctou a s
přáním pokoje Váš obdivovatel
PS: Jak se zabodává vlajka do věčné vody?
Chceme-li přemýšlet o dějinách křesťanského zpěvu, je myslím
rozumné podívat se napřed, jak se to dělalo v dobách biblického Izraele.
Už v nejstarších dobách lidé hodně zpívali a tančili. Zprvu byly jejich jediným
hudebním nástrojem jen tleskající ruce. Později začali využívat zvuku různých
píšťalek a fléten. K tomu zdůrazňovali rytmus bubnováním na tamburíny. Takto se
hrálo a zpívalo při různých kolových tancích. Ženy hrály na menší (přenosné)
bubínky a muži na velké bubny. Další k tomu pískali na píšťaly a všichni
společně tančili.
Jak čteme v žalmech, lidé chválili Hospodina a vyjadřovali to hudebními prostředky
své doby. Jenomže právě zde číhalo nebezpečí extáze, do kterého Boží lid
nesměl při bohoslužbě sklouznout. Pro okolní pohanské národy bylo naopak vytržení
velice vyhledávaným prostředkem jejich modloslužby. Izraelci však museli pojmout
chrámovou bohoslužbu zcela jinak.
Nástroje, které používali pohané pro zdůraznění rytmu, se v jeruzalémském
chrámě nesměly vyskytovat. Taktéž byly zakázány flétny a píšťalky, které
svými vysokými zvuky také pomáhaly dostat posluchače do stavu vytržení. Chrámová
bohoslužba měla být oslavou Hospodina Stvořitele, kde dominujícím faktorem byla
radost z Božích skutků a ne kult sám o sobě. Hlavní zde byla vokální hudba. O tom,
jaká důležitost byla přisuzována písňovým (žalmovým) textům, svědčí i to,
že zpívat směli pouze Levité. Ostatní Izraelci je směli doprovázet na strunné
drnkací nástroje.
V různých překladech Bible čteme množství názvů hudebních nástrojů. O mnohých
z nich se píše jakoby ještě před jejich vynalezením (varhany, housle, hoboj atd.).
Překladatelé se tak snaží vyjádřit dnešními výrazy ony "předpotopní"
(resp. "popotopní") nástroje.
Do dnešních dob se beze změny zachoval jen jeden jediný starozákonní nástroj.
Říká se mu "šofar" a můžeme ho slyšet v synagogální bohoslužbě.
Původně to byl kozorožčí, později beraní roh. Troubilo se na něj už při
dobývání Jericha. Také později byl hojně používán při bitvách nebo při
svolávání lidu. Jeho tón byl tak hlasitý, že ho podle rabínské tradice prý bylo
slyšet z Jeruzaléma až do Jericha.
Nástroje, na které Izraelci především hráli při bohoslužbách, se nejvíce
podobaly dnešním kytarám. Byly strunné, měly ozvučnou skříň a drnkalo se na ně
(pra)trsátkem. V Bibli se opět dočteme spousty názvů, kterými jsou tyto nástroje
označovány: lyra, harfa, loutna, citara, kytara... Laici na tyto (pra)kytary
doprovázeli zpěv sboru Levitů.
Jediným bicím nástrojem v jeruzalémském chrámu byl "cymbál". Tento
nástroj měl kulatý kovový rám, který byl provrtán, a do děr byly vloženy kovové
pruty, na kterých byly někdy nastrčeny ještě kovové proužky. Prostě vozembouch.
Směli na něj hrát pouze Levité. V bohoslužbě se jeho chřestění používalo
zejména k označení pauzy ve zpěvu. Znalci se domnívají, že tam, kde je v žalmech
použito slovo "Sela", měla zaznít v chrámové bohoslužbě rána cymbálů.
Kdysi hrávalo na cymbál 128 členů Asafovy rodiny. V době Ježíšově však už v
chrámu bušili jen na jeden jediný.
Když staří Hebrejové zpívali, stačily jim k tomu pouhé tři tóny(v rozmezí jako
třeba D-G-A). Tak se zpívalo ještě při otevření Šalomounova chrámu (před třemi
tisíci lety). později se tónová škála obohacuje o další dva tóny a vzniká
pentatonická stupnice (C-D-E-G-A).
Tendence Izraelců vyhnout se při chrámové bohoslužbě kultické extázi při
rytmickém tanci však ještě neznamená akademické (či suchopárné) pojetí
bohoslužeb, jak je mnohdy zažíváme dnes. Ve starozákonní bohoslužbě šlo o
vytvoření prostředí pro emoce radosti. Ty však neměly vyplývat ze stavu uměle
vytvořeného rytmem (který otupuje), ale měly naopak vyplývat z osobní radosti nad
Božím dílem pro člověka. To také jasně vyplývá ze zvěsti žalmů. Tam nejde o
nekonečné opakování "Haleluja, haleluja", ale Boží skutky i lidské
prožitky jsou velmi konkrétně popisovány. Hudba v jeruzalémském chrámu měla být
prostředkem k vytvoření krásného pozadí pro radostné vnímání zvěsti o
Hospodinu.
Autor je farářem ve Velké Lhotě
a učí hymnologii a liturgiku
na Církevní konzervatoři v Kroměříži
Bohdan Karásek
student FAMU
Jednou mi kamarád povídal, že mu jiný jeho kamarád povídal, ať nechodí na film Truman show, že totiž Jim Carrey je v něm úplně jiný než obvykle, nedělá tolik ksichtů co obvykle a zkrátka je to neobvyklá nuda a pokračoval, že přes toto odrazení přece jen na film šel a byl mile překvapen, ba dokonce nadšen, neboť to nebyla vůbec nuda, a to právě proto, že Jim Carrey byl úplně jiný než obvykle, a tak, když jsem to uslyšel, zvedl jsem se a šel se do kina na Truman show podívat a byl jsem nejen spokojen a nejen nadšen, ba můžu vám říct s nejlepším doporučením: zvedněte se a jděte na ten film také, bez ohledu na to, že kamarád mého kamaráda byl takhle zrazen.
Vanda Prudká
Studentka JAMU - divadelní management
V poslední době mě nejvíce oslovila hra A. Jerofjeva Moskva - Petuški, kterou
hrálo brněnské Hadivadlo. Je to jakási tragikomedie o beznaději a pití. Ve vlaku na
trase Moskva - Petuški se setkávají lidé, kteří si vyprávějí o svých pohnutých
osudech. Hlavní náplní jejich života, jejich denním koloběhem je absťák a pak
otázka - jak sehnat chlast a zapomenout na problémy. U toho všeho se samozřejmě
popíjí. Je to dost ponuré, scéna je drsná, všude leží nedopalky, prázdné
flašky. Herecké výkony jsou slušné a celkově se dá říct, že je to slušné
představení.
Narodil se v Angole, v hlavním městě Luandě, prošel několik zemí světa, aby v září roku 1995 nastoupil do druhého ročníku gymnázia v Praze. Vrátil se tak do rodiště své maminky. Ta v té době žila v Praze i s jeho dvěma sourozenci (mladším bratrem a starší sestrou). Úspěšně maturoval a nyní studuje na pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Má český občanský průkaz a přece se chce vrátit do země, ve které vyrostl. Mario Augusto Caettano Joao je Afričan, který žije v České republice.
Proč jsi přišel do České republiky?
Přišel jsem do ČR, protože jsem chtěl změnit svůj život. V Angole je
občanská válka a možnosti ke studiu jsou velmi špatné.
Měl jsi strach, když jsi vstoupil do naší třídy, že se na tebe bude
někdo dívat divně?
Samozřejmě, že jsem se bál nastoupit do nové třídy, ale zároveň jsem
očekával, že v té třídě poznám první české přátele. Že se na mne budou
dívat lidé divně, na to jsem moc nemyslel, protože jsem chtěl zakrýt svoji úzkost.
Setkal ses s nějakými projevy rasismu nebo něčeho podobného?
Měl jsem asi před rokem jeden spor s jedním spoluchodcem, který se ze
zbytečných důvodů začal se mnou hádat. Samozřejmě, že mně na první pohled bylo
jasné, že se jedná o jednoho ze skinheadů. Říkal mi: "Ty opice, vrať se
domů...," a že tady zabírám práci Čechům. To jsem ignoroval, ale bolelo mě
to, že člověk, který mě nezná a neví, co tady dělám, může mít v sobě tolik
nenávisti. Bohužel jsme to museli tehdy řešit tak, že jsme se porvali. Mě to hrozně
vzalo, samozřejmě, že když jsem přišel do Čech, snažil jsem se s každým
vycházet a nemít s nikým problémy, a tak mě to mrzelo, že lidi vůbec nezajímalo,
proč jsem tady a o co se snažím, ale zajímalo je, odkud jsem.
Když tady před dvěma lety zabili studenta ze Súdánu, nechtělo se ti
odjet? Jak ses cítil, když se to stalo?
Popravdě řečeno jsem necítil až takovou chuť odejít, to nebylo tak silný
ve vztahu, který jsem měl s Čechama, ale dojalo mě to a mrzelo. V té době se
nacházel táta v Praze a samozřejmě on jako táta se bál, abychom takové lidi
nepotkali na ulici.
Jaký máš vztah k naší zemi?
Líbí se mi, že je tady hodně budov spjatých s historií, je to něco, co my
v Angole nemáme, já si toho vážím a snažím se pochopit evropské dějiny. Proto
jsem se rozhodl letos v létě procestovat celou ČR a tím si prohloubit vztah, který
mám k Čechám a k Moravě.
Chceš tady zůstat, nebo se vrátíš do Angoly?
Já jsem přijel pouze za lepšími podmínkami ke studiu. A tím pádem po
ukončení svého vzdělání uvažuji o tom, že bych se vrátil.
Do kostela nebo do církve tě to táhne?
Samozřejmě mě to táhne a táhne mě to ještě víc, protože tam se
setkávám s lidmi, kteří jsou pro mě mnohem milejší než lidi, které potkávám na
ulici. V kostele vím, že jsme jedna společnost, jedna skupina lidí, kde nám nic
nebrání, abychom mluvili o všem, co nás trápí. A co se mi strašně líbí, že v
kostele a v té církevní společnosti se lidé pozdravují vesele. To tady na ulicích
nevidím, na rozdíl od Angoly, kde jsou lidé hodně veselí. Tady venku mi připadá,
že všichni jsou uzavření a včera se zdraví a dnes už ne. Ne, já tuhle českou
společnost moc nechápu.
Jak se liší církev tady a společenství věřících u vás v Angole?
Je to velký rozdíl, u nás je už 24 let občanská válka. Během těch let,
zejména mezi lety 1994 a 1999, se víra jaksi zvýšila, lidé víc chodí do kostela, s
nadějí, že válka skončí. Co se týká kostela jako takového, tam neexistuje, aby
bohoslužby trvaly hodinu nebo dvě, tam je to míchané s národními tanci, zpívá se,
je to mnohem živější.
Cítíš se tady jako příchozí? Jsi tady doma, nebo jenom na chvilku?
Já sice mám české občanství, ale... nějakou dobu jsem se chtěl cítit
tady jako právoplatný občan, i co se týká cítění jako Čech, uvažoval jsem, jaké
by to bylo, kdybych tu zůstal, založil si rodinu, a tím začal nový život. Po
čtyřech letech, co tu žiju, jsem pochopil, že i kdybych tady žil dvacet let, budu
vždy považován za cizince a lidi se na mě budou koukat stejně jako před tím. A já
jsem pochopil, že moje mentalita, můj způsob žití je jiný než ten, který je tady.
Nekritizuji ho, beru to jako zkušenost, že národy jsou vyloženě rozdílné. Jsem
rád, že tady můžu být, že můžu poznávat jinou mentalitu.
Já jsem mulat, můj táta je z Afriky a maminka z Čech - ani tady ani v Angole nejsou
mulati jakoby právoplatní občané. V Angole mi říkají běloch a v Čechách mi
říkají černoch, vlastně mi připadá, že lidi neznají barvy pleti.
Musím ale podotknout, že v Čechách mám hodně přátel a lidí, na které se mohu
spolehnout, což i zpříjemňuje život při studiu.
Přál by sis od nás, kteří jsme tady "doma", abychom se k vám
"příchozím" chovali nějak jinak, v něčem lépe a usnadnili vám tak to
žití tady?
Já jsem toho názoru, že každý člověk má právo na to být svobodný, aby
se mohl rozhodovat, žít a angažovat kdekoli, a na základě jeho angažování ho
může společnost potom posuzovat. I my musíme brát a vnímat rozdíly v mentalitě.
Díky za rozhovor.
Ondřej Macek
Martin Balcar
Oficiální prezentace církví v ČR:
Na internetu je jich dnes již několik. Takže od píky: Naše církev má svou stránku
a to www.srcce.cz .
Křesťanské společenství Praha najdete na www.194.196.42.199:80/ks
a stránku Církve bratrské na www.cb.cz/ .
Katolická církev v Čechách je oficiálně prezentována přes stránku pražského
arcibiskupství www.arcibiskpraha.cz/ .
Slezské evangelická církev a.v. se představí na www.sceav.silesnet.cz/ ,
Církev adventistů sedmého dne na www.casd.cz/ .
Lze zde nalézt i několik ne oficiálních stránek (většinou aktivity členů
církví), které však dávají mnoho zajímavých informací o té které církvi. Sbor
Bratrské jednoty baptistů v Šumperku má pěknou stránku s mnoha informacemi o této
církvi. Lze si odtud i stáhnout biblickou hru Jericho. Vše lze nalézt na: www.home.sk/www/bjbsumperk/ . O pravoslavné
církvi se neoficiálně dozvíte na www.pravoslav.gts.cz/
. Informace o Kongregaci Nejsvětější Svátosti (Eucharistiáni) najdete na www.angelfire.com/va/Eucharistie, Latinská církev je
na www.mujweb.cz/www/lohelius/ .
Islámská komunita v Čechách má prezentaci na www.members.xoom.com/islam_cr/.
Najdou se zde i bonbónky typu Radující se církve www.geocities.com/Athens/Thebes/8910/texty/eclesia.html
a vrcholem je i recesisticky-kacířská Svatá pivní církev s bohem Radegastem
ve znaku www.members.tripod.com/~beerchurch/.
V listopadu letošního roku proběhlo 1. zasedání 30. synodu ČCE. Za mládež byli
na toto shromáždění delegováni 3 zástupci - Hana Matoušková, Blanka Martinková a
Martin Balcar.
Mám-li shrnout dojmy z tohoto zasedání a porovnat je se synodem minulým, pak lze
říci, že bylo konstruktivní a věcné. Snad tomu bylo i proto, že mnozí synodálové
byli na zasedání poprvé a synod se celkově "omladil". I proto se vše stihlo
dokonce dříve, než bylo původně plánováno, což dle pamětníků není situace
obvyklá.
Pro představu těch, kteří nikdy na synodu nebyli, zde je stručný popis jednání:
Synod má něco okolo 80 synodálů s hlasovacím právem a dalších cca 15 poradců z
řad mládeže, studentů teologie, Diakonie apod. Ti se účastní jednání v komisích,
debatují, ale nemohou hlasovat. Synod musí schválit zprávy orgánů církve, účetní
uzávěrky apod. Poté se přejde k diskusím nad novými návrhy v komisích
(teologická, výchovná, ekonomická, právní). Po projednání všechny návrhy
procházejí hlasováním. Za podoktnutí stojí, že občas dochází k závěrům, kdy
problém, který diskutují fundovaní odborníci daného oboru třeba po celý rok
(např. ekonomické otázky) je sestřelen při hlasování v plénu. Mám dojem, že v
naší církvi všichni mluvíme do všeho. Je častým nešvarem církve, že stejně
jako do problematiky teologické vidí nejlépe teologové, do problematiky právní a
ekonomické vidí také nejlépe teologové. Je však nutné dodat, že letošní synod
byl v tomto směru lepší. Jednání jsou prošpikována pozdravy zahraničních i
domácích hostů (letos včetně pana kardinála Vlka).
Zástupci mládeže se dle nového Jednacího a volebního řádu synodu mohou zapojovat
do diskusí a jednání aktivněji, než tomu bylo dříve. Kromě hlasování mohou vše
- tedy i podávat návrhy bez podpory dalšího synodála s hlasovacím právem (jak tomu
bylo donedávna).
Z mnoha projednávaných bodů byly asi nejpodstatnější dva: přičlenění sborů
bývalé Jednoty bratrské k naší církvi a problematika homosexuálních vztahů.
V otázce sborů Jednoty bratrské došlo patrně poprvé k situaci, kdy naše církev
byla někým o něco požádána (ne jako dosud, kdy jen my o něco žádáme). Nechci zde
rozebírat celý problém, neboť jedno z usnesení synodu ukládá synodní radě celý
problém sborům vysvětlit. Synod se pro přičlenění vyslovil podstatnou většinou.
V otázce homosexuálních vztahů se čekalo méně. Synodálové obdrželi před
jednáním materiál, který věc rozebíral velmi podrobně z teologického hlediska a
označoval problém za velmi složitý (jistě jím je). Obecná praxe naznačovala, že
věc se asi vyřeší vytvořením komise (ta už mimochodem ustavena byla, nic nedohodla
a sama se ukončila), popř. se věc bude diskutovat do dalšího zasedání. Synod však
usnesl, alespoň podle mne velmi zásadní rozhodnutí, které se liší od obvyklého
názoru "církve" v tom, že chceme tyto lidi přijímat a dávat jim najevo,
že mají v našich společenstvech své důstojné místo. Toto stanovisko nijak
neuzavírá další diskusi. Naopak ji otevírá s tím, že chceme v této otázce hledat
cestu porozumění.
K lehce kuriózní situaci došlo tentokrát pouze jednou a zřejmě málokdo ji
zpozoroval. Jedna část jednání byla neveřejná - všichni nesynodálové museli pryč
včetně techniků. Ti obstarávali mikrofony a zesilovače. K mixpultu proto zasedl br.
farář Vanča a jal se velmi schopně hýbat potenciometry.
Na začátku jsem naznačil poměrně široké kompetence synodálů z řad mládeže.
Budeme rádi znát pro další synod (již v květnu roku 2000) vaše náměty či
názory. Pokud nějaké máte, sdělte nám je buď na adresu synodní rady, popř. na
e-mail: martin.balcar@seznam.cz
Za nás tři Martin Balcar
Že jste je ještě nikde neslyšeli zpívat? Ono to vlastně ani živě nejde, a to ze
dvou důvodů. Singers Unlimited ("Neomezení zpěváci") je (nebo spíš byla)
americká vokální skupina sestávající pouze ze čtyř lidí: tří mužů a jedné
ženy. Vznikli roku 1967 v americkém Chicagu a dnes již dávno neexistují. To se ovšem
nedá říci o jejich hudbě. Svým neopakovatelným stylem posunuli zase o kousek dál
hranice lidských možností a učinili průlom do nového světa: zpěvu na
několikanásobný playback. Takhle řečeno to zní strašně, ale v reálu to vyžaduje
značnou dávku umění. Každý nazpíval několik stop záznamu, které se pak smixovaly
dohromady. Vzniká tak dojem sborového zpěvu a přitom je to dílo pouze čtyř
vynikajících zpěváků. Nutno ještě podotknout, že jejich několikanásobný
playback se samozřejmě obejde bez použití veškeré počítačové či jiné techniky,
která by měla možnost hlas vyčistit, snad i proto, že počítače v 70. letech byly
ještě naprosto v plenkách. A právě tento způsob zpěvu je důvodem, proč je nikdy
nebylo a není možno slyšet jinak než na nahrávce. Ty ovšem zato skýtají
neobyčejný požitek.
Umělecký vedoucí a zakladatel souboru Gene Puerling si k sobě vzal dva své
zkušené spolupracovníky Dona Sheltona a Lena Dresslara, k nimž přibral ještě
jedinou ženu souboru, zpěvačku Bonnie Hermanovou. Sám Puerling všechny skladby
aranžuje a aranže jsou to skvělé, ne-li dokonalé, tak jako jejich provedení.
Zpívají buď a capella, tedy bez doprovodu, nebo s orchestrem.
Jejich repertoár je velmi široký a dal by se zařadit do kolonky jazz.Ve velice
svérázných, nápaditých a překvapivých úpravách tak můžeme slyšet písně od
jazzových klasiků (G. Gershwin) či jiné oblíbené jazzové písně (Ja da),
populární písně (Soon it's gonna rain, You are the sunshine of my life) nebo i písně
z autorské dílny Beatles (Yesterday, Michelle).
K takovému výkonu je potřeba obrovská hromada zkušeností, které ovšem všichni
členové Singers Unlimited mají, od klasiky až po hard rock. Spojením takových čtyř
talentů pak vzniká ohromující dílo: absolutně čistý projev s naprosto stejným
hudebním cítěním jednotlivých zpěváků. Každý tón je pozoruhodný. Tak vzniká
všestranná virtuozita se schopností zpívat mnoha hudebními styly. Záhy si získali
srdce jak kritiky, tak posluchačů, tleskal jim celý hudební svět. Jedinou nevýhodou
je, že se takto nedá zpívat živě, pak by jistě vešli ve známost ještě většího
množství lidí.
Problémem ovšem je, jak se k jejich nahrávkám dostat. Dnes již patrně na pultech
nebudou, dnešní doba má jiné hrdiny hudební populární scény. V minulosti u nás
vyšly, pokud já vím, dvě LP desky: The Singers Unlimited: Čtyři. z nás (1975) u
Supraphonu a The Singers Unlimited u Opusu (Slovensko), což je výběr z jejich tvorby.
Singers Unlimited podle mých informací vydali alba tři (Four of us; Feeling Free; ?)
Autor je studentem ETF UK
reakce
David Balcar
V několika číslech Bratrstva jsem s potěšením četl Mikulášovy články o
životě v armádě a je mi sympatický způsob, kterým na vojnu zve. Jako momentální
civilkář však cítím potřebu k tomu něco poznamenat. Pokud se zeptáte personálu na
naší klinice, rozhodně vám řeknou, že jsou mnohem víc spokojeni s civilkáři, než
se sanitáři z povolání. Stejně tak jsem přesvědčen, že se i v nemocnici
"naučí člověk dělat to, co by jinak nedělal a pozná důkladně takové lidi,
jež by jinak ani nepotkal".
Civilka v nemocnici je také veselá i vážná, rozhodně velká životní zkušenost.
Jsem rád, že Mikuláš odcitoval zákon: "ten, kdo z důvodů svědomí nebo
náboženského vyznání...". Právě, že jde o svědomí. Každý si musí
odpovědět sám, jak se rozhodl, proč zvolil civilku či vojnu.
Problém vidím však úplně někde jinde. Otázka podle mne nezní především: Vojna,
nebo civilka?, ale spíše: Vojna nebo civilka, NEBO....? Nebo si sehnat modrou knížku,
simulovat, podplatit, sehnat fiktivní civilku nebo se na civilce někam zašít, odejet
do ciziny, čekat, že nějak uniknu s věkem. A tak se nestavím proti Mikulášovi, ale
vedle něho, a chci pozvat ke službě. Jaká to bude, o tom se poraďte se svým
svědomím.
Autor je t. č. na civilní službě
Zimní hra
Hrají dvě či tři družstva. Dvě proti sobě, tři do trojúhejníku. Každé
družstvo si vezme 5 PET lahví a postaví je v řadě po 0,5 metru. Družstva jsou od
sebe vzdálena cca 5 metrů. Úkolem je srazit sněhovými koulemi protivníkovy lahve s
tím, že bránící hráči nesmějí vstoupit před své lahve. Lze je tedy bránit
pouze rukama. Hra je to jednoduchá a lze ji hrát i v létě, kdy však dochází k
problému se střelivem.
Žolící
Lidé sedí v kruhu a každý dostane jednu kartu. Kterou barvu obdrží, tou se pro
hru stává. Vedoucí hry pak karty sebere, zamíchá a postupně za sebou hlásí barvy.
Všichni lidé mající hlášenou barvu si sedají na židli (či hráče) napravo od
sebe. Vždy se hýbe jen vrchní osoba. Vítězí ten, kdo první obejde celý kruh.
Rychlejší než oko
Martin Plecháček
Jméno amerického spisovatele Raye Bradburyho (* 1920) má zřejmě většina z nás
zařazeno do přihrádky mezi autory scifi, i když jeho nejznámější díla
(Marťanská kronika, 451 stupňů Fahrenheita) meze tohoto žánru překračují.
Rozhodně je pro mě jméno tohoto autora na obálce upozorněním, že kniha stojí za
přečtení. Není tomu jinak ani u knížky Rychlejší než oko, kterou jsem na podzim
objevil v knihkupectví.
Jedná se o soubor 21 povídek, z nichž málokterá přesáhne svým rozsahem 10
stránek. Prostředky a rekvizity sci-fi žánru jsou spíše klasické (obří pavouci,
časová smyčka či přímo stroj času) a rozhodně ne prvotní. Prostředky jazykové
jsou však pro tento typ literatury nezvykle bohaté a košaté a musím přiznat, že mě
okouzlily - zásluhu na tom rozhodně má překladatel Vladimír Lackovič.
Náměty jednotlivých povídek jsou opravdu různorodé. Od čistých spekulací na téma
jak vzniká zemětřesení (Zaharoff / Richter - stupeň pět) či jak mohlo být
vynalezeno jízdní kolo (Duch ve stroji), přes malou inspiraci jak napsat symfonii
(Ještě jednou, legato), až po povídky lehce hororové (Finnegan, Nedotažené vraždy,
Přítel Dorian), které jako by se nevešly do některé z knih E. A. Poea (jemuž autor
vzdává hold v povídce Poslední pomazání). Asi nejvíce povídek je však o
potkávání a míjení, o hledání a nalézání věcí lidských - přímých vztahů,
lásky a přátelství, sebeúcty, které nám přijdou tak samozřejmé, pokud je máme
(Vzpomenou si na Sašu?, Skákací panák, Žena na trávníku, Koncem devátého roku,
Bug, Setkání, Stará cesta). Setkání s touhle knížkou bylo opravdu milé a pokud
smím parafrázovat autora, bylo to jako hledat (a nacházet) staré přátele v novém
telefonním seznamu.
Ray Bradbury: Rychlejší než oko (nakl. Baronet, 99)
Autor je povoláním veterinář.
Kristýna Žárská
Jsem tradiční evangelík. Umím si přestavit, že bych jako Žalman držela svou
víru i přes tvrdé pokatoličťování.
A jako správný evangelík mám i správný názor na katolíky... Proč se modlí k
panně Marii? Ať mi ukážou, kde je to v Bibli napsáno! A ty bohoslužby v latině!
Vždyť člověk neví, jestli mu kněz nadává nebo žehná - A vůbec, je to samé
pozlátko, ceremoniál a víc tradice než víra!
Sedím na schodech katolického kostela v Mariánských Lázních. Právě skončila mše.
A já si znovu uvědomuji, když jednou za čas zabloudím na mši, jak mi u nás něco
chybí. U nás ideálních,t tradičních, radši vlažných než horkých nebo studených
evangelíků.
Chybí nám pokora klečet před Bohem na kolenou. Ano, uvědomit si, jací jsme malí.
Bereme Boha spíš jako takového dobráka. Víš, Bože, podívej, teď mi to nevyšlo,
třeba příště. (No a kdyby třeba ne, tak ty mi odpustíš, že? Jsi přece nesmírně
milostivý a slitování plný.) Bereme Boha, ano beru Boha spíš jako kamaráda, ne jako
Pána a vládce. A to si uvědomuju, když vstupuju do chrámu. Bohu patří nejen zlato,
sochy, ten přepych, na který se mohou dívat i chudí lidé, ale všechno. Všechno
patří pod jeho vládu. On je vládce. Panovník. Může i potrestat a nelze ho
brát na lehkou váhu. Je veliký. Bůh je tak veliký! Tak nesmírný!
Bohoslužba skončila, ještě otálím, prohlížím si knihy a letáky. Tu ke mně
přistoupí ministrant: "Vidím, že se vám u nás líbí, jste tady na
léčení?" "Ne, já jsem evangelík, chci říct, aby si snad nemyslel, že
jsem nějaký neznaboh. Předběhne mě s úsměvem: "Víte, já vlastně ani nevím,
co jsem," a oči mu svítí: "ale jedno vím, Bůh je." Je, je! Zní a
plesá to ve mně. "A tohle si vemte, je to zadarmo," pokračuje. Beru od něj
letáky a odcházím. Pokřižuju se svěcenou vodou a klekám před Marií na velkém
oltáři. I nešť! Myslete si, co chcete! Já jsem... Já vlastně ani nevím, co jsem,
ale jedno vím. Bůh je!
A už začíná zpívat fontána.
Inu zázraky se dějí.
Autorka je studentkou.
pro snazší vytištění si můžete tuto píseň
otevřít v novém okně, nebo
stáhnout jako zip soubor!
Ředitel Diakonie Českobratrské církve evangelické vypisuje výběrové řízení
na funkci ředitele Střediska Diakonie ČCE "Milíčův dům" v Jaroměři
(poradenství, prevence a pastorace pro sociálně ohroženou mládež a děti)
Požadujeme: VŠ vzdělání, Bc. je dostačující v oboru soc. nebo speciál. pedagog,
sociální psycholog, příp. příbuzné obory (teologie, psychologie, sociologie); praxe
v oboru (resp. praktická znalost oboru); církevní příslušnost (křesťanské
církve)
Nabízíme: služební byt; zajímavou práci v menším, pružném a mladém týmu;
další průběžné vzdělávání.
Přihlášku se životopisem a doklady o vzdělání zašlete do 29. 2. 2000:
Diakonie ČCE, Belgická 22, 120 00 Praha 2,
02/22 51 57 67.
Evangelická akademie - Vyšší odborná škola biblická (ČCE) zve k tříletému
dálkovému studiu v oboru katecheticko-pastorační činnost.
Profil absolventů: katecheta/katechetka v práci s dětmi, mládeží ve sborech,
misijní a pastorační pracovník, absolventi odborně připraveni ke zkoušce
ordinovaného presbytera a jáhna v ČCE, doplňující studium k sociálnímu studiu pro
pracovníky Diakonie ČCE a jiných církevních sociálních organizací.
Kromě odborných biblicko-teologických předmětů (s důrazem na katechetiku a
pastoraci) a jazyků (N, A, základy nz řečtiny) nabízíme výuku psychologie a
základů pedagogiky.
Výuka formou konzultací a přednášek vždy pro jeden ročník (pá-so 1x za
měsíc) a je doplněna dvěma 10 denními letními soustředění mi.
Předpokladem studia je maturita, studium je ukončeno absolutoriem. Škola je ekumenicky
otevřená zájemcům z ostatních církví.
Přijímací zkoušky: 22.6.2000 a 30.8.2000
EA VOŠB, Kavčí plácek 121, 500 02 Hradec Králové,
tel.:049/5513959