|
..., chci s tebou kamarádit.
RUBEN KUŽEL
Ježíš vešel do Jericha a procházel jím. Tam byl muž jménem Zacheus,
vrchní celník a veliký boháč; toužil uvidět Ježíše, aby poznal, kdo to je, ale
poněvadž byl malé postavy, nemohl ho pro zástup spatřit. Běžel proto napřed a
vylezl na moruši, aby ho uviděl, neboť tudy měl jít. Když Ježíš přišel k tomu
místu, pohlédl vzhůru a řekl: "Zachee, pojď rychle dolů, neboť dnes musím
zůstat v tvém domě." On rychle slezl a s radostí jej přijal. Všichni, kdo to
viděli, reptali: "On je hostem u hříšného člověka!" Zacheus se zastavil a řekl
Pánu: "Polovinu svého jmění, Pane, dávám chudým, a jestliže jsem někoho
ošidil, nahradím mu to čtyřnásobně. Ježíš mu řekl: "Dnes přišlo spasení
do tohoto domu; vždyť je to také syn Abahamův. Neboť Syn
člověka přišel, aby hledal a spasil, co bylo zahynulo."
V naší vesnici žil člověk, o němž se dobře vědělo. Po
celém kraji o něm šla zvěst. Každý na něj něco slyšel či pověděl. On se totiž
chová jinak, nedodržuje naše zvyklosti, nerespektuje dobré mravy. Prostě:
takovej šmejd, parazit.
A přitom: ten člověk zná Zákon. Ví, jak se má chovat.
Ví, že má jednat slušně. Že nemá podvádět, krást a šidit. Také ví, že se má
dělit s druhými. Dobře zná morální kodex budovatele království nebeského.
Ví, co má dělat a co nemá. Ví, jak má žít.
A navíc se stále znovu setkává s apely a nároky: je
třeba, musíš, nesmíš, to se nedělá, není vhodné, nemůžeš.
Okolím je označen a zařazen: boháč, podvodník,
darebák, hříšník. Jasná kolektivní norma, před níž se stydí, před níž se
uzavírá.
Pohrdání lidmi, znalost Bible, morální výzvy -
všechno je to k ničemu. Život jede ve vyjetých kolejích. Samospád.
Samopohyb. Jiná možnost není.
Jen všude někdo pokřikuje, že by být měla, že být
musí, že já musím, že já nesmím. I sám na sebe pořvávám, že tohle
ne, že musím jinak. Chci jinak. Jenže to nejde. Vyjeté koleje. Samospád.
Jiná možnost není. Hřích. Hříšník.
A tak jde člověk životem sám, s vědomím nesplněných
požadavků. Stále dál, po šikmé ploše, nemůže jinak. Je vděčným námětem
mravoučných kázání i oblíbeným předmětem klepů. Jak je libé zdrbnout
takovýho týpka.
Až jednou se ten člověk potká s někým, kdo mu řekne:
Já chci být s tebou. A je. Jsou spolu. Setkali se.
Bez ohledu na lidské škatulky, do nichž jedni
zavírají druhé, aby se s nimi nemuseli potkat. Chlívky, na něž jsme si tak
zvykli, že se do nich zavíráme sami. Je to přehledné, logické, pohodlné.
Ten chlápek se chová, jako by žádných krabiček nebylo.
Přichází za tím, od něhož by člověk kůrku nevzal, se slovy: Chci s tebou
večeřet. Chci jít k tobě na návštěvu. Chci s tebou být.
Šok. Člověk se lekl, pak se mu rozbušilo srdce a
zvlhly oči. Zážitek přijetí. Setkání Já - Ty. Opuštění přidělené škatulky i
vybudované elity.
Prožili setkání. Už v sobě neměl prázdno. Nemusel ho
zaplňovat hromaděním, kupením, kupováním. Prožil něco tak skvělého,
že vybočil ze svých kolejí, obrátil se jiným směrem. S nevídanou
samozřejmostí činí dobré. Jinak to ani nejde. Život dostal novou inspiraci,
chuť a energii. Celým tělem mu rezonuje: chci být s tebou, chci s tebou
sedět u jednoho stolu, chci jít s tebou na jedno. Mám tě rád. Beru tě. Fakt
mi za to stojíš. Seš pro mě dobrej.
To je milost, odpuštění, osvobození. Největší síla,
která proměňuje život člověka. Její tajemství tkví v přijetí ničím
nepodmíněném.
Tenhle příběh se už dlouho vypráví. On se už dlouho
děje - v mnoha rozličných setkáních. O jednom vypráví evangelista
Lukáš. Ježíš vešel do Jericha a procházel jím. Tam byl muž jménem Zacheus,
vrchní celník a veliký boháč; toužil uvidět Ježíše, aby poznal, kdo to je,
ale poněvadž byl malé postavy, nemohl ho pro zástup spatřit. Běžel proto
napřed a vylezl na moruši, aby ho uviděl, neboť tudy měl jít. Když Ježíš
přišel k tomu místu, pohlédl vzhůru a řekl: "Zachee pojď rychle dolů, neboť
dnes musím zůstat v tvém domě." On rychle slezl a s radostí jej přijal.
Všichni, kdo to viděli, reptali: "Polovinu svého jmění, Pane, dávám
chudým a jestliže jsem někoho ošidil, nahradím mu to čtyřnásobně. " Ježíš mu
řekl: "Dnes přišlo spasení do tohoto domu; vždyť je to také syn Abrahamův.
Neboť Syn člověka přišel, aby hledal a spasil, co zahynulo.
Autor je farářem v Klášteře n. Dědinou
|
|
|
 | |
 | |
 |
Jednou nohou ze dveří?! |
 |
LUBOŠ KRATOCHVÍL |
Ukázka ze smlouvy mezi partnery
Preambule: Po zralé úvaze jsme dospěli k závěru, že odmítáme instituci
manželství.
Upouštíme tímto od určitých sociálních výhod a místo
toho sepisujeme tuto otevřenou listinu jako smlouvu mezi námi.
Článek I. - Nezávislost
- Přeji si mít území jen sám (sama) pro sebe, kde se
budu věnovat zábavě, práci a přátelům. Budeš tam mít přístup, ale nesmíš do
něj vpadnout a zabrat ho.
- Nebudu tě nutit, abys měl/a rád/a, co mám rád/a já.
Nebudu bránit tvému duševnímu rozletu ani touze po hledání. Máš své kulturní
zázemí a svou budoucnost si musíš vybrat sám/a. Já jsem jiný/á.
... Budu přispívat do společné pokladny na krytí
výdajů za jídlo, psa, nájem, domácnost, telefon a slavnostní večeře. ...
Bylo by žádoucí mít vlastní kartáček na zuby, protože si zuby často čistíme
spolu, aby byla legrace.
Rodinné dědictví bude patřit pouze tomu, kdo dědí.
- Nebudu usilovat o kontrolu nad prostorem tvých
tužeb a lásek. Vyvaruji si citového uvadání a žárlivosti. Budu respektovat
oblasti, které chceš uchovat ve stínu, ale pochop, že ve stínu uvadám. ...
- Své tělo mohu objevovat s tebou, ale i s jinými.
Moje sexuální nezávislost, pokud o ni budu usilovat, souvisí se vším, co již
bylo řečeno. Chci, abychom k ní dospěli po společné dohodě a nestanovovali ji
předem.
Článek III. - Žiji s tebou, abych - komunikoval/a a měl/a pocit tepla,
- existoval/a v daném okamžiku.
Článek V. - Neuzavřu se do role, která mi dodává jistoty, a tobě to tak
vyhovuje; vaření, opravy, mytí, kutění, práce na zahrádce ani šití nejsou mou
ani tvou výhradní doménou.
Článek VI. ...Přeji si, aby z našeho vztahu vzešlo jedno nebo více dětí.
Tímto závazkem se nebudeme alibisticky ohánět, jestliže vztah mezi námi začne
vyhasínat. Nebudeme pro své dítě pouhými hlasateli mravních zásad a zdrojem
péče a peněz.
Článek IX. - Nikdy o tobě nebudu mluvit jako o "své ženě, svém muži" a
nepoužiji slova "ta moje, ten můj", ale rád/a bych, aby ze mě vyzařovala i
beze slov životodárná síla, kterou mi dáváš.
Článek X. - Každý může kdykoli navrhnout dodatek k této smlouvě.
Článek XI. - Budu potřebovat velkou dávku tolerance.
Článek XII. - Nebudu se uzavírat partnerovým připomínkám.
(Jacques Salomé - Mluv se mnou... mám ti co říct, s.45.
Portál, Praha 1997)
Pozn.: Podstatně kráceno. Pro
další použití doporučuji vyhledat celý text.
Jak vidí život na hromádce člověk žijící s partnerem bez svatby...
Jak na vaše soužití reaguje
věřící/nevěřící okolí?
ba se neustále pohybujeme v
prostředí věřícím i nevěřícím,
nežijeme dva životy - tam a tady. Obě tyto prostředí vědí,
že spolu žijeme bez svatby a doposavad jsme se nesetkali s nikým
ani z jednoho prostředí, komu by to připadalo divné,
nebo alespoň pozastavení hodné. Žijeme ve velkém
městě a v našem okolí - ať již v církevním nebo
necírkevním - je a byla spousta podobných
dvojic, které spolu žili nebo alespoň spali před svatbou. Já
už v tom pak nevidím až takový rozdíl. Pokud
spolu dva spí, proč by si spolu nemohli vyzkoušet i bydlet? Ba
naopak - pokud spolu někdo jen spí a odmítá společně bydlet,
je to pro mě známkou jakéhosi prostého užívání,
zadních vrátek, nedůvěry, necelistvosti. Pokud se
společně rozhodnou i bydlet, je to pro mě známkou odhodlání
se k trvalejšímu/trvalému vztahu.
Je možno popsat příčinu, která
vedla k rozhodnutí žít bez svatby?
Příčin je několik a výsledek
je ponejvíce kombinací všech. Nebudu je řadit podle
důležitosti, ale tak, jak mě to momentálně napadá. Když
jsme se poznali, tak jsme oba studovali. Jeden z nás pak
studoval v cizině, druhý odjel za ním. Po návratu
z ciziny, kdy jsme oba stále ještě studovali, nám to
již přišlo divné, bydlet každý zvlášť poté,
co jsme rok bydleli v cizině spolu. Vnímáme rady
dospělých: nejdřív dostudovat, pak oženit. Přítel
stále ještě studuje, já vydělávám. Máme
kde bydlet, protože jsme zdědili byt po babičce, máme z čeho
žít, protože já pracuji. Děti nemáme, na
rodičích finančně ani bytem závislí nejsme.
Chtěli bychom velkou svatbu, na kterou šetříme peníze.
Rozhodli jsme se, že budeme žít spolu již pořád - před
lidmi a vnitřně určitě i před Bohem. K tomu, aby byla svatba, nás
proto nic netlačí - ale přesto se jí nevyhýbáme
a plánujeme ji. Žití spolu beze svatby není pro
nás konečné řešení, ale momentální
situace. Všechno má svůj čas.
|
|
|
Nesuďte už jeden druhého, ale raději posuďte, jak jednat, abyste nekladli
bratru do cesty kámen úrazu a nepůsobili pohoršení. Vím a jsem přesvědčen v
Pánu Ježíši, že není nic nečisté samo v sobě, ale tomu, kdo něco pokládá za
nečisté, je to nečisté.
List Římanům 14,13-14
Sehnat nějakou publikaci o nesezdaných svazcích -
neboli o žití na hromádce, což je jakž takž zažitý pojem, je úkolem nad
lidské síly. S přibývajícími kilometry naběhanými mezi knihovnami a
knihkupectvími se tato varianta ukazuje zcela nemožnou. Tohle téma bylo
dlouho tabuizováno a za deset let svobody projevu se nenašel nikdo,
kdo by takto zaměřenou publikaci zpracoval. A tak se můžeme dočíst,
jak se seznámit, oženit, spokojeně spolu v manželství žít a takřka
"bezbolestně" se rozejít, ale jak "hromádkovat"? Pokusil jsem se rozdat pár
dotazníků, ale nedopadl jsem zrovna nejlépe. "Na tohle už ti někdo odpověděl?"
zněla první otázka přítele presbytera poté, co si dotazník přečetl.
"Víš, oni o tom lidi neradi mluví." Nakonec se nade mnou slitoval a
zprostředkovaně odpověděl - sám svoboden - na některé otázky, o kterých
hovoří se svými přáteli. Takže kurzívou označené pasáže jsou od Františka
Plecháčka.
V ČEM JE PROBLÉM
Co vede mladé ale i starší
lidi ke spolužití na hromádce místo manželského
svazku? Mnohé dospělé děti rozvedených rodičů
mají jednoznačný argument: "Naši měli řádnou
svatbu na úřadě nebo i v kostele - a stejně se rozvedli!"
I mnozí potomci nerozvedených rodičů docházejí
k závěru, že svatba je jen obřad, který představuje
zbytečné komplikace, o rozvodu ani nemluvě. Ale je opravdu
manželství jen letitým přežitkem? Je život na hromádce
jednodušší, svobodnější a snad i harmoničtější?
Pokud budeme brát svatbu jako
zadostiučinění byrokracii a příležitost pro účastníky
se jednou za čas zadarmo najíst a napít, je odpověď
zřejmě jasná. Navíc bývá chápáno
jako jedno z omezení, kterými se nás Bůh pokouší
sešněrovat, jen abychom si moc neužili.
Jestliže však chápeme manželství
jako dobrovolný svazek dvou lidí, kteří se
navzájem přijímají se vším všudy a
považují to, že se směli nalézt za Boží dar, je
manželský svazek výjimečný a nenahraditelný.
Slibují si věrnost, ale i pomoc a oporu. Veřejně, protože
vědí, že se neobejdou bez Boží ani lidské
pomoci.
Potíže nastávají
při určení toho, kdo na "psí knížku"
žije, a kdo ne. Asi sotva jde za takové soužití označit
mladé lidi, kteří spolu sdílí jeden
společný byt bez rodičů rok před naplánovanou svatbou.
Jiná situace je tam, kde si dva lidé řeknou: Zkusíme
spolu pár měsíců žít a uvidíme. Pak se
třeba vezmeme. Nakonec jsou tu ti, kdo spolu chtějí žít,
ale v žádném případě se nechtějí brát.
Berou na sebe riziko naprosté volnosti partnera, který
je může opustit, kdy uzná za vhodné a možná si nedostatečně uvědomují jeho
následky.
Zajímavé výsledky
přinesl článek "Život na psí knížku? Zatím
moc ne." uveřejněný ve 20. čísle Magazínu
MF Dnes. Z průzkumu provedeného Sociologickým ústavem
AV ČR prý vyplývá, že se nepotvrzují
předpovědi sociologů na zvýšení počtu nesezdaných
svazků ze začátku 90. let. 90 procent dotázaných
ve věku 18 až 29 let odpovědělo, že počítají se svatbou
- ať už s předchozím zkušebním obdobím nebo bez
něj. Pouze pro dvě procenta je ideální život bez
stálého partnera. Navíc svazku bez prstýnků
dávají přednost lidé se základním
vzděláním a vyučením na rozdíl od
vysokoškoláků.
Změnil se ale přístup mladých
lidí k uzavírání sňatků. Rodinný
život již není zdaleka prvním cílem po dokončení
školy, a tak se posouvá věk uzavírání
sňatku směrem nahoru. Lidé mají mnoho možností
cestovat, studovat v zahraničí, pracovat a budovat si svoji
profesionální dráhu. To je problém v
případě dívek a žen - i ony chtějí profesně
růst, ale zároveň mít rodinu. Musí potom volit
kompromis, protože těhotenství a následná
mateřská dovolená jejich pracovní dráhu
narušuje. Navíc založení rodiny je finančně poměrně
náročná záležitost, takže mnozí se
nejdříve věnují vybudování pevného
zázemí a stabilizaci poměrů. Výše uvedené
potvrzuje i zmíněný průzkum, podle kterého každý
pátý svobodný člověk má stálého
partnera, se kterým žije a hospodaří, ale většina z
těchto párů chystá v budoucnu svatbu.
OPRAVDU SE NEVEZMEME
Pokud někdo vyloučí všechny
možnosti budoucí svatby a rozhodne se žít s partnerem
bez úředního požehnání, měl by si
uvědomit těžkosti, které může život na psí knížku
přinést.
Lidé se snaží vyloučit
závazky a případné potíže s budoucím
předpokládaným rozchodem. Mnozí potom zažijí
nemilý šok - rozchod takového soužití většinou
bolí stejně jako rozvod manželství, alespoň jednoho z
partnerů. Sice si ušetří nějaké tahanice u soudu, ale
neubrání se zklamání z toho, že už o něj
druhý nestojí. Vztah lásky mezi mužem a ženou je
mnohem vážnější a složitější, než se nám
snaží namluvit přihlouplé seriály. Pokud ho
zkusíme zredukovat na dočasné oboustranně výhodné
soužití nebo jenom sexuální vztah, připravujeme
si nepředstavitelné trápení a zklamání!
A konečně poslední a velmi podstatný háček -
hrozba osamocení. Protože Já, který nechci být
vázán slibem, že budu trvalou oporou a podporou, mohu
právě o tu podporu přijít. Všichni - křesťané i
pohané - potřebují ve svém životě kromě Boží
věrnosti, ze které žijí, i věrnost lidskou. Někoho, kdo
se nevzdálí a neuteče ve chvíli, když nebudeme
zrovna ve formě a v obraze. Manželství neznamená jenom
být někomu věrný, ale také možnost něčí
věrnost a podporu vděčně přijímat.
Oficiálně uzavřené
manželství má výhodu ještě v právně
vymahatelných záležitostech, např. společné
majetkové vlastnictví, podíl na výchově a
zabezpečení dětí apod. Pokud někdo podstoupí
riziko divokého soužití, měl by se zamyslet alespoň nad
tím, zda by nebylo dobré uzavřít alespoň
smlouvu, která by upravovala základní
společenské a hmotné poměry. Žádná dohoda
sice neumírní bolest z rozchodu, ale odstraní
částečně s ním související tahanice.
... a jak farář ČCE a jeho žena
Na hromádce?
Za časů našich babiček a maminek se tak
říkalo tomu, když dva lidé spolu žili v jedné
domácnosti jako druh a družka a nevzali se. A žili tak často
dlouhá léta, třeba i celý život. To je ono?
V zahraničí již léta a
nyní i u nás se několik studentů domluví, že si
spolu pronajmou byt. Když se tak domluví dvě tři dvojice,
které spolu chodí, je to také ono? Taková
dvojice spolu jí, spolu se učí, někdy spolu i spí.
To je také ono?
A co třeba já? Nikdy jsem se
svou ženou prakticky "nechodil". Asi tak od druhého
měsíce, co jsme si řekli, že se máme rádi, jsme
spolu přestali mít "rande" neboli schůzky. Prostě
večer (hluboko), když jsme se šli každý vyspat ke svým
rodičům, které jsme měli rádi, kteří nás
živili a měli o nás starost - řekli jsme si, do kdy má
kdo zítra školu a co budeme dělat potom - samozřejmě společně.
Učili jsme se spolu (méně), jedli jsme spolu (občas), povídali
si (pořád) a těšili jsme se jeden z druhého (nejvíc).
Tak to bylo tři roky, pak jsme se vzali. Bylo to ono?
Život "na hromádce"
nemá žádné ohraničení. Je to důsledek
rychlejšího vyzrávání mladých,
rychlejšího než sociální, ekonomická i
postojová adaptabilita ostatní společnosti. Pak nejsou
byty, často schází odpovídající
ekonomické zázemí. "Na hromádce"
je kompromis mezi přáním a možnostmi.
Ale všeho do času. Přijde chvíle,
kdy při jisté skromnosti ekonomické zázemí
postačí, vztah je trvalý a má naději na
budoucnost. Pak vůbec není na místě váhat s
"ano" před spravedlností lidskou i Boží. Pak
už by to byla obyčejná srabárna, nechávat si
otevřená dvířka. Kuš!
Společné jméno, společné
papíry, společná odpovědnost, společná instituce
manželství i společné dědictví - tak to má
být, když to jde. A když to jde, je to dar, požehnání.
Toho bych se nezříkal. A jestliže mladí dnes prožívají
otřes autority manželství, vidím smysluplným
tuto autoritu obnovit. Odvahou k manželství a věrností
v něm.
Milena a Pavel Klinečtí
|
1961 - 1970
ONDŘEJ MACEK
Představuji si vojáky ve vietnamské džungli, jak sedí a
popíjejí čaj. Čekají, až přijde nový útok, až proti nim zas někdo poběží v
téhle nesmyslné válce (každá válka je blbost). Je horko a spousta z nich už
není. Představuji si něco, co možná ani nejde. Sedí a čekají na nový den, na
nový rok, až tohle všechno skončí.
Možná jeden druhému povídá: pamatuješ... a pak si
vypráví, jestliže si vypráví...
Dvacetiletí Američané si vzpomínají, že na začátku
tohoto desetiletí, když jim bylo deset, tak se J.F. Kennedy stal 35.
prezidentem USA. A rok později se syn lékaře od nich z Illinois, Ernest
Hemingway, zastřelil. Možná sedí a povídají si, možná čekají, až někdo
zastřelí je. Třeba mluví o knihách Williama Faulknera nebo o Marilyn Monroe,
která umřela v šedesátém druhém, potom co stačila říci, že "symbol sexu je
věc, a mně se protiví být věcí". Vzpomínají na pochod bojovníků za lidská
práva do Washingtonu v srpnu 1963, jak najednou američtí černoši mohli
do autobusů, kin a supermarketů pro "bílé". Asi si všichni pamatují, jak 22.
listopadu ve 12.34 Kennedyho zastřelili na Elm Street v Dallasu.
Asi jeden druhému povídá, že když v šedesátém šestém
umřel Walt Disney, tvůrce kačera Donalda, tak byli na prvním rande. A pak už
jen vědí, že první bráchové šli do Vietnamu, i když proti válce protestovalo
s Martinem Lutherem Kingem v New Yorku skoro čtyři sta tisíc lidí a Kinga
potom nějaký fanatik zastřelil. Načež už šli i oni do téhle mizerné války a
člověk byl na Měsíci a láska a svoboda trvala tři dny na Woodstocku...
Na druhé straně sedí Číňani a pár lidí z východního
bloku, tj. na východ od Berlínské zdi (stojí sotva pár let a už také zabíjí),
možná též popíjejí čaj a baví se o tom, že když jim bylo patnáct, tak poprvé
pili pivo. Nevím. Třeba se baví o tom, jak Jurij Alexejevič Gagarin letěl do
vesmíru. Rusové předvádějí ve velkých gestech, že 10.10.1961 byla ukončena
elektrifikace Transsibiřské magistrály, která je dlouhá 5500 km. Pak mlčí,
protože ještě pořád nevědí, co to znamená, že o měsíc později byla z mauzolea
na Rudém náměstí odstraněna rakev se zbytkem J. V. Stalina.
Číňané nemluví, co je jim do shnilého Stalina, myslí
na své manželky a na Mao Ce-tungovu velkou proletářskou kulturní revoluci a
na zmatky díky permanentní revoluci u nich, na bídu a hlad, který je a přeci
se o něm nesmí mluvit.
Čechoslováci, kteří také bojují ve Vietnamu na konci
šedesátých let, nejspíš mluví o Pražském jaru, které tak nadějně začalo a
skončilo tanky, které neodjíždějí. A při každém slovu se lekají, protože už se
zase musejí bát.
Britů je v téhle válce málo, stojí na stejné straně
jako Američani a pijí zdaleka nejlepší čaj. To už k nim tak trochu patří, že i
když se střílí, dobývá i ustupuje, tak pijí dobrý čaj, z některé ze svých
kolonií, kterých mají čím dál tím méně. Aby nebyli tak konzervativní,
poslouchají "brouky" Beatles a džunglí zní "Love Me Do". Možná si někdo z nich
vzpomene, že když začali McCartney, Starr, Harrison, a Lennon hrát a plnit
"Cavern club" v Liverpoolu, tak zemřel T. S. Eliot, W. Churchill, A.
Schweizer a možná někomu z nich tetička.
Je smutno v pralese na konci šedesátých let, kdy se
všechno změnilo. LSD bylo normální, Američanky braly antikoncepční pilulky,
planeta Země se dusila pesticidy. Atentátem, revolucí a převratem se řešily
problémy. Ve Vatikánu zasedal koncil, ale morálka církevních otců zmizela mezi
krátkými šoty televizního zpravodajství, které udělalo ze světa podivnou
vesnici.
Divné desetiletí, když se květinové děti s touhou po
svobodě učí čekat na jaderný útok, který hrozil v karibské krizi. Rozvodněné
Arno zatopilo renesanční Florencii a papež se po čtyřech stech letech setkal s
arcibiskupem z Canterbury.
Adolf Eichmann, který se podílel na vyhlazování
miliónů Židů byl popraven a v Kapském Městě se podařila transplantace srdce...
|
|