|
Diakonie |
Co to k čertu je ta Diakonie
|
Eva Balcarová a Petr Neumann
|
|
|
Milí přátelé,
když jsme položili otázku „Co je to diakonie?“ na
přednášce v jedné ne-jmenované škole, dostalo se nám kromě jiných odpovědí,
že to budou nejspíš sušenky pro diabetiky nebo spolek pro lidi odkázané na
dialýzu. Abychom preventivně zamezili nebezpečnému šíření těchto,
samozřejmě mylných, informací, rozhodli jsme se vám během tohoto roku
vysvětlit, jak to s tou cukrovkou v Diakonii doopravdy je.
Těm z vás, kteří už vědí (doufám, že vás je většina),
že slovo diakonie pochází z řeckého diakonein = sloužit, že dělat diakonii
znamená v dnešní době poskytování sociálních služeb v křesťanském kontextu,
těm, kteří zaznamenali, že Diakonie je nestátní nezisková organizace, která
tyto služby provozuje, že má ve znaku korunu a kříž v modré barvě
(symbol vítězství Krista nad smrtí) a těm, kteří tuší, že Diakonie ČCE je
součástí právě té naší ČCE, tak vám všem bychom chtěli vaše znalosti ještě
dále rozšířit.
A těm, kteří se na Diakonii dívají nedůvěřivě a
domnívají se třeba, že je tato organizace zkostnatělá, s klientelou i
personálem ve věkovém průměru nad 70 let a s minimálně jedním nejlépe
kombinovaným postižením, bychom se rádi pokusili jejich dojem pozměnit.
Zkrátka bychom vám chtěli v příštích deseti číslech
přiblížit práci Diakonie ČCE v různých oblastech její činnosti.
V každém čísle vám představíme nějaký typ diakonické
práce a budete-li mít dotaz, touhu poznat nás a naše střediska osobně nebo
zaslat propagační materiály, obraťte se na ústředí
Diakonie ČCE,
Belgická 22, 120 00 Praha 2
E-mail: ustredi@diakoniecce.cz
tel. 02/22 51 22 45,
a ptejte se na jakoukoli Evu
(Balcarová, Dědková, Grollová).
Příjemné počtení přeje
Eva Balcarová - pracovnice ústředí
DIAKONIE
Českobratrská církev evangelická je již 11 let
patronkou své Diakonie. Ačkoliv tak dlouho už Diakonie existuje a mnohdy má
tak úzké vazby na farní sbory, potažmo na nejvyšší orgány církve, nikdy
nelze říci, že o „té“ Diakonii víme všechno. Pochopitelně. Církev i Diakonie
mají institucionálně svůj život, své procedury, své náplně, své lidi. Ačkoliv
je ČCE zřizovatelkou Diakonie, snadno lze dokázat, že na této půdě probíhá
služba církve nikoli té naší, ale obecné. Ne, nejsou všichni zaměstnanci
křesťané, ale je jich dost a z různých denominací. Ti „ostatní“ zde, v
Diakonii, nacházejí možná něco, co jinde není. Totiž naplnění určitého
poslání praktickou službou člověku a snad? především? určitě? lásku. A to jak
ze strany zaměstnanců, tak i uživatelů služeb.
Několik místních sborů po celé České republice se
rozhodlo vybudovat střediska s různými zaměřeními. Jsem po-ctěn pohovořit o
dvou z nich. O středisku Milíčův dům v Jaroměři a o Středisku Přemysla Pittra
v Rokycanech. Ti bystřejší a znalí okamžitě pochopí - něco je spojuje (!):
- Úžasná bělost prádla
- Nevaž se, rozvaž se
- Úplně něco jiného
Ano, „C“ je správně! A je toho vícero. Ale jedno zejména, totiž péče o
děti a mládež ulice “
Jde o poselství Přemysla Pittra
Přemysl Pitter byl dozajista
poslem Božím. Dokázal „neomylně poznat, kterým dětem je v danou chvíli třeba
pomoci “ (LN, čtvrtek 23. listopadu 2000, Legendy 20. století, str. 32). Cílem
těchto dvou zmíněných středisek nebylo kopírování Pittrova díla. V rozsahu my,
maličcí, nejsme porovnatelní. Ale právě že dílo Přemysla Pittra je živoucím
poselstvím, stále v něm obsahově nacházíme spoustu společných znaků a momentů.
V prvorepublikovém pražském Bronxu - Žižkově - dal
Pitter postavit Milíčův dům pro děti, které by tehdy neměly jinou šanci k
trávení volného času, než tu „svou “ ulici. Nabídka alternativy znamenala pro
mnohé z nich životodárné vykoupení a motivaci do budoucího života. Olga
Šplíchalová - Havlová, první dáma polistopadového Československa, původní
Milíčův dům poznala také...
Minulý režim Přemyslu Pittrovi nepřál. Život v tom
původním duchu žižkovského Milíčova domu postupně zanikl. V jakémsi odkazu
obživl po mnoha letech. Přesně v prosinci roku 1992 v Jaroměři. I tam se
totiž objevil fenomén dětí, které nejsou nikde (a nikým) organizovány. Buď
nechtěly anebo nemohly. Obojí přístup se ale na ulici mění v jedno -
ohrožení. Terminologicky „ohrožení sociálně-patologickými jevy “. Na ulici
totiž nejsou výchovná pravidla, ale pravidla silnějšího, party, dealera...
Důvodů, jak a proč se dítě dostane na ulici, je více. Například ten, že rodiče
nejsou dlouhodobě schopni reagovat na aktuální stav svého dítěte.
Co s takovými dětmi...
Nejen s dětmi, ale i s mládeží.
Nejdříve je důležité zmapovat, kde se nejvíce setkávají, čím žijí, jak se
baví, jaká pravidla mezi nimi fungují. K tomu slouží street work. Doslova
uliční práce, tedy práce v terénu, mimo vyhřátou kancelář. Streetworker -
terénní pracovník - se k dětem a mládeži snaží přiblížit, oslovit je a
nabídnout jim alternativu. Pracovník se tak stává prodlouženou rukou
střediska sociálních služeb. Tomu říkáme „nízkoprahové centrum“. Přímo
navazuje na uliční práci a dle názvu samotného je patrné, že jeho „nízký
práh“ umožňuje vstup těm, kteří by jinam třeba ne-vstoupili. V nízkoprahovém
centru platí v prvém řádu jiná pravidla, než v rodině. I žák se musí
učit postupně, aby toho na něj nebylo zpočátku příliš. „Výuka“ je také
zvláštní. Odborně je to „sociální pedagogika“ - výuka sociálních dovedností
hrou, zážitkem. Po osvojení základních pravidel přicházejí postupně další a
další. Z dítěte ulice se
pomalu může stát člověk, který je schopen nejenom akceptovat a dodržovat
společensky „zdravá“ pravidla, ale také přicházet s něčím svým, svou
aktivitou. Tak se pomalu rodí různé svépomocné a komunitní aktivity, které už
nakonec přesahují jedince samotného. Dotýkají se širší skupiny lidí,
lokality, města... Vzniká tak něco, čemu se říká „občanská společnost“
Jde nám o vztah
Náplní nízkoprahového centra tedy
není pouze poskytování sociálních služeb, ale zejména nabídnutí chráněného
prostoru pro zdravé sebeuplatnění. Tak v jaroměřském Milíčově domě vznikla
taneční a hudební dílna, čajovna, hudební zkušebna, výtvarná dílna, mateřský
klub, skate klub, filmový klub... atd. A ještě je tu něco, co toto centrum
odděluje od „běžného“ pracího prášku, pardon, zájmového kroužku: Centrum není
postaveno na nabídkách aktivit, ale na vztazích s návštěvníky, kteří aktivity
sami tvoří. Asi také proto Milíčův dům navštěvují mládež a děti české i
romské dohromady.
Mýtská ozdravovna
V červnu letošního roku vzniklo
odloučené pracoviště merklínského střediska Diakonie - Středisko Přemysla
Pittra v Rokycanech. Zatím nemá svou vlastní právní subjektivitu. Tu, věříme,
získá na jaře 2001 rozhodnutím synodu. Tato „maličkost“ nezabránila tomu, aby
se dveře dětskáho klubu slavnostně otevřely již na podzim - 5. listopadu 2000.
Rokycanské středisko je tedy diakonickým dítětem, obsahem je Milíčovu domu
bratrem a názvem dokonce otcem. Rokycanským je totiž Přemysl Pitter znám svou
„Ozdravovnou“ v nedalekém Mýtě. Tam byla skrýš a azyl nejdříve německých, pak
židovských dětí v dobách, kdy o žádné z těchto dětí „nebyl zájem“.
Společenské stigma: Předsudek
Až jednou půjdete po ulici, uvidíte
nějaké děcko nebo mladíka, jak zrovna dělá něco, co se vám nezdá,
nezatracujte ho. Mnohdy právě od nás, dospělých, dostanou nálepku „darebák“,
„kriminálník“ či něco podobného. S tou nálepkou nebo stigmatem pak žijí chtě
nechtě. Dostanou-li od nás seriozní šanci, tedy ne něco, co si my pod šancí
představíme, ale co šancí skutečně je, existuje reálná možnost pozitivního
vývoje. Vyzkoušel si to Přemysl Pitter, jaroměřský Milíčův dům, mnozí další
včetně Krista Pána samého, zakoušíme to i v Rokycanech. Největší bariérou
pozitivního zlomu nejenom ve vývoji dítěte (!) je právě předsudek.
Autor je koordinátor projektu.
|
|
|