 |
 |
Podej mi ruku, povedu tě
Rozhovor s Jitkou Richterovou |
|
|

Povídala
jsem si s ředitelkou Speciální církevní školy v Čáslavi,
která je součástí střediska Diakonie ČCE Marta.
Kdy
to všechno začalo?
Středisko
bylo otevřeno 2.
Jak
jste se k tomu dostala vy?
Bratr
farář v té době administroval sbor v Čáslavi, do kterého
patřím. Nabídl mi, jestli bych v takovém projektu nechtěla
pracovat. Byla jsem v té době na mateřské dovolené a práce
ve stacionáři s dětmi s postižením mne velmi zaujala
a měla prostě smysl. Takže jsem řekla ano. Asi také proto,
že jsem se sama setkala ve své rodině s dětskou
mozkovou obrnou. Moje sestra jezdila každý rok na tři měsíce
do lázní. Prospívalo jí to, co se týče rehabilitace, stylu
chůze, ale vztahově určitě strádala. To si člověk do života
odnese. Jsme dvojčata, takže vazba na sourozence je větší, tak
to bylo i na mě hodně. Trošku mi to vrtalo hlavou a ta
myšlenka mít stacionář - centrum, odkud se děti mohou každý den
vrátit domů, mi připadala strašně skvělá. Nejsem původně pedagog ani
psycholog, ale tady se mi vyplnilo přání dělat něco
smysluplného, něco nového v této oblasti. Zlepšení kvality
života postižených lidí, to je nosná životní myšlenka, kterou
prosazuji.
Jaké
to bylo v počátcích?
S rodinou
Šenkapounových jsme vybrali několik prvních nejbližších
spolupracovníků. Ti se vzdávali profesí, které měli, a šli
dělat do Diakonie za minimální mzdu – z nadšení
pro věc. Měli jsme možnost získat dvě místnosti v přízemí budovy
bývalého evangelického učitelského ústavu po školce, která
se postupně během tří let vystěhovala do nové budovy.
Dneska už máme k dispozici celou budovu.
Měli
jsme tu učitelky z mateřské školy, zdravotní sestry... Personál,
to byli nadšenci, které jsme porůznu posbírali. Vzpomínám
na významného spolupracovníka v té době Jana Lacinu. Ten mi
moc pomáhal asi tři roky.
Vzdělávat
jsme se začali na Evangelické akademii v Praze.
Nástavbové studium trvalo dva roky a bylo zakončeno maturitou
ze speciální pedagogiky.
Po revoluci
tu střediska pro práci s postiženými teprve začínala. Kde jste
brali inspiraci?
Hrozně
nám pomohla návštěva v Holandsku po půl roce naší práce
tady. Čtrnáct dní byla celá naše skupina v Hartenbergu,
ve velkém ústavu. Viděli jsme rozsah postižení, jak se s klienty
dá pracovat. Těžká postižení, kombinované vady, to jsme tady ještě
vůbec neměli. To jsme viděli až v Holandsku. Pobyt nás
strašně obohatil, a myslím, že dodnes z toho čerpám.
Získali jsme tam přátele, kteří se s námi dodnes stýkají
a pomáhají nám, zprostředkovávají nám různé návštěvy, možnost
vidět něco nového, což je dobře. Naplní vás to silou, když už nevíte,
kudy kam, tak vám někdo pomůže – to je výborné.
Jaká
byla vize na začátku, jak by mělo středisko fungovat? Změnilo
se něco z vašich představ o budoucnosti?
Na začátku
jsme neměli tak obrovské plány. Chtěli jsme zařídit stacionář, aby
děti mohly denně docházet domů, to byla první hlavní myšlenka.
Jenomže prakticky hned jsme zjistili, že to pro některé klienty
není úplně ideální. Tak jsme začali přemýšlet o chráněném
bydlení pro menší skupinu lidí, asi o 6-8 lidech. Později
se rozšířil okruh, odkud jsme sváželi klienty, takže bydlení
bylo nutné vybudovat a od roku 1998 funguje. Současně jsme
se zabývali myšlenkou ergoterapeutické a chráněné dílny,
která se postupem doby také změnila. Momentálně jsou tu sociální
dílny, to znamená keramika, textilní dílna a učí se tu
i domácí práce.
Koncepce
se nezměnila. Stále se snažíme o zlepšení kvality
života našich klientů, o jejich zařazení do normálního
života. Naše představa je ale stále větší, protože teď jsou jiné
možnosti, než byly na začátku.
Jak
vypadá středisko Diakonie dnes? Co všechno tu najdeme?
Celým
jménem se jmenujeme Diakonie ČCE - středisko Marta pro lidi
s postižením a Speciální církevní škola. Je tu tedy denní
centrum, speciální škola, sociální dílny, domov pro 12 klientů
a respitní péče. Jsme speciální škola, a tak musíme
pracovat individuálně a podle speciálních metod.
Kdy
se začalo s vyučováním klientů?
Speciálního
pedagoga jsme tu měli od začátku, Lenku Třešnákovou, která
se věnovala výchovám. Hned, jak to bylo možné, jsme založili
jednu třídu speciální pomocné školy a začali jsme děti
i vyučovat. Sami jsme si vytvářeli pomůcky, tenkrát se to
ještě nedalo koupit. Někdo nám ušil kuličkový bazén a omyvatelnou
dětskou stavebnici, všechno jsme tvořili na koleně.
Jak
se dozví rodina s postiženým dítětem o existenci
Diakonie?
Občas
se o nás píše v místních novinách – čáslavských
nebo kutnohorských, pro rodiče klientů vydáváme aktuality, kde
se dozvědí, co se další měsíc bude ve středisku dít,
před Vánoci pořádáme sbírku Modrý andílek (sbírka určená pro stavbu
a vybavení rehabilitace, pro středisko Diakonie), kterou jsme
inzerovali v novinách a s níž jsme obcházeli školy,
obchody, firmy, byla to rozsáhlá akce. Pro veřejnost se vydávají
taková leporela, kde se píše, co děláme, co nás čeká, na co
vybíráme, aby veřejnost věděla, co jsme za vybrané peníze koupili.
Každý rok se vydává výroční zpráva, to se rozesílá
sponzorům.
Když
chce někdo pomáhat nebo pracovat v Diakonii, co by měl(a) dělat?
Musí
přijít mezi nás. Vítáme dobrovolné spolupracovníky. Když přijdete
jako dobrovolník, vyzkoušíte si, jestli na tu práci stačíte,
jestli byste zvládala situace, které tu nastávají. Mladí lidé mezi
nás často chodí, třeba když potřebují získat body k přijímacím
zkouškám, takže si ohmátnou, jestli to zvládnou, nebo ne. Pak sem
chodí taky praktikanti ze středních škol.
Je
samozřejmé, že ne každý speciální pedagog tuto práci zvládne
a ne každého speciálního pedagoga přijmeme, protože názory
na tuhle praxi jsou různé. Speciální metody zvláště pro
kombinovaně postižené děti a děti s autismem jsou velmi
náročné a individuální přístup ke klientům vyžaduje opravdu
celého člověka. Snažíme se pracovat i pod supervizí
a uplatňovat týmovou spolupráci. Supervize směřuje k tomu,
abychom se stmelili a pracovali jako jeden s klientem,
který je středem naší práce. Hned na druhém místě je partnerská
spolupráce s rodiči. Existují tu už pracovní skupinky, které
se radí o metodách, aby přístup byl ze všech stran
stejný. Daří se to, prošli jsme několika výcviky, ale ani výcvik
nezaručí bezchybný přístup.
Děkuji
za rozhovor.
|
|
|