 |
|
Jeho jizvami jsme uzdraveni? |
|
|
„Nejkrvavější
film v dějinách kinematografie. – Dva mrtví při projekci.
– Antisemitismus budící protesty Židů. – Při natáčení
hlavní scény udeřil do představitele Ježíše Jima Caviezela
blesk. – Šokovaná veřejnost, katolíci chválí.“ Takové
hlášky byly součástí reklamní kampaně na nový film režiséra
a producenta Mela Gibsona Passion of Christ, Umučení
Kristovo.
Filmů
i ostatních artefaktů s touto tématikou je hodně. Namátkou:
černobílý film P. Passoliniho „Evangelium podle Matouše“
z šedesátých let, o něco mladší „Ježíš z Montrealu“,
„Kristus znovu ukřižovaný“, slavný filmový muzikál „Jesus
Christ Superstar“, pro nás především jeho jevištní zpracování
v pražské Spirále, a dále popisný nízkorozpočtový film
„Ježíš“, nedávno promítaný v rámci „evangelizační
kampaně“, rozporuplně přijímané Scorseseho „Poslední
pokušení Ježíše Krista“ nebo výstava fotografií INRI
francouzské reklamní fotografky Bettiny Rheims v Rudolfinu v r.
2001. A také pro mnohé pohoršlivý „Ježíš s frantíkem“
a ještě pohoršlivější slovenská povídka „Azda posledná
večera“ asi před deseti lety. Všechny vzbuzují řadu otázek:
jaký byl záměr – komerční, umělecký, dokonce zvěstný, misijní?
Povedlo se? Co z evangelia bylo zdůrazněno, co chtělo a co
mělo být?
Poslední,
vlastně první otázka: dá se evangelium filmovat? I málo
biblicky poučený přece ví, že evangelia nejsou kronika
a pokoušet se vytvořit něco jako hraný dokument tu nejde.
Tohle si zřejmě neuvědomili autoři evangelizačního „Ježíše“,
proto byl výsledek umělecky i zvěstně tak laciný. Jediná cesta
je, nepokoušet se o jinou (historickou, biblickou)
autenticitu než o tu tvůrčí. Pak lze vytvořit dílo, které
promluví podobnou, byť ne stejnou řečí jako evangelium. To
se podařilo kupř. vynikajícím snímku „Ježíš z Montrealu“
i spirálovské inscenaci „Jesus Christ Superstar“.
Mel
Gibson je křesťan. To je vidět, film je přesvědčivý. Biblicky věrné
podání se ovšem nedrželo biblického textu křečovitě a nebálo
se vykročit k nějakému dovyprávění (Šimon z Kyrény,
spolunesoucí kříž, Claudia, manželka Piláta a její setkání
s Marií, výborně dotažený Malchos, veleknězův sluha, kterému
Petr usekl ucho). Katolictví režisérovo bylo také zřejmé: kromě
legendární Veroniky s rouškou, na níž se obtiskla tvář
křižovaného (ve filmu naivně skoro jak fotka na tričku),
vystupuje proti evangeliu akcentovaná role matky Ježíšovy. Marie však
víc než matkou je již v této chvíli světicí; pohled na týrání
svého syna unese bez velkých emočních výkyvů, protože od počátku
ví, oč jde. Ví, že syn ví, a to ji nese silou opravdu
nadlidskou.
Gibson
je ale také producent a film se musí prodávat. Možná se tu
snoubil záměr obchodní a zvěstný – na film musí
chodit lidi. Hudba, scéna, naturalismus (prý se současný film
neobejde bez sexu a bez násilí – tedy prvnímu pokušení
scénář beze zbytku odolal), zvukové a obrazové patetismy –
to vše dělá z filmu trochu „popík“. Je ale poznat,
že se netočil jen kasovní trhák ani pouhá „lahůdka
pro intouše“. Násilí a krev tu je, ale Bruce Willis
na konci „Smrtonosné pasti I“ je červenější. A proti
vulgárním a hloupým surovostem v „Kill Billovi I“
je „Umučení“ jemné psychologické drama.
Antisemitismus,
jako že Židé jsou viníky kříže? Asi jako jsou Francouzi vinni
Bartolomějskou nocí. Velerada tu nenastavuje zrcadlo lidu Tenachu,
nýbrž fanatismu, soudním fraškám (Pilát: to vždycky trestáte obviněné
ještě před rozsudkem?), moci a nenávisti. Naopak, když Římané
odstrkují Šimona z Kyrény se slovy „táhni, Žide“,
člověk se neubrání hněvu na vojáka – holou dutou
lebku. Buďme na antisemitismus citliví, ale ne přecitlivělí,
ďábel by se vrátil zadními vrátky.
Zpět
k prvním otázkám: anglický název „Passion of Christ“
byl přeložen jako „Umučení Krista“. Proč ne „utrpení“?
Měl tvrdší název zvýšit návštěvnost? Co chtěl film sdělit? Že „jeho
jizvami jsme uzdraveni“, jak doslovně cituje film Iz 53,5?
Dýchne na diváka pravé poselství evangelia, totiž že vlastně
ne ranami, nýbrž jeho, Boží láskou jsme uzdraveni? A nezpůsobí
závěrečný happyend (prozření velerady v chrámu, zničeném
zemětřesením, náznak vzkříšení) v divákovi pocit, že už je
„vymalováno“? To je přece jen půlka pravdy, druhá půlka
je, že i když je vymalováno, máme před sebou ještě hodně
malování.
Režie: Mel Gibson
Hrají: James Caviezel, Monica Bellucci, Maia Morgenstern
Scénář: Mel Gibson, Benedikt Fitzgerald
Kamera: Caleb Deschanel
Hudba: John Debney
|
|
|