Ještě když mluvil k zástupům, hle, jeho matka a bratři
stáli venku a chtěli s ním mluvit. Někdo mu řekl: „Hle, tvá matka a tvoji
bratři stojí venku a chtějí s tebou mluvit.“ On však odpověděl tomu, kdo
mu to řekl: „Kdo je má matka a kdo jsou moji bratři?“ Ukázal
na své učedníky a řekl: „Hle, moje matka a moji bratři. Neboť kdo
činí vůli mého otce v nebesích, to je můj bratr, má sestra i matka.
1 Tim 5,8
Kdo se nestará o své blízké a zvláště o členy rodiny, zapřel víru
a je horší, než nevěřící.
Mt 12, 46-50
Rodina je základ státu, tvrdívávali komunisté. Na rodině stojí církev,
oponují jim dnes faráři. Přes všechny papežské encykliky, rodinné neděle
i snahu všelijakých politických stran napravo i nalevo od středu je rodinný
život v rozvinutých zemích ve velikém úpadku: Lidé se nežení, či se zase
rozvádějí a bezdětných manželství je dnes více než těch, která mají dvě
děti.
Starší generace varovně zdvihá ukazovák a leckteří
mladší se k nim připojují
a staromilecky hudrují, že se nechtějí řídit dnešními mravy atp. Ve svých
představách se vztahují k ideálu „šťastné rodiny“, kde všechno
samo od sebe dobře funguje. Takovou rodinu ovšem dneska v praxi nepotkáme,
vyskytuje se snad jen v reklamách a líbivých románcích.
Budeme-li hledat nějaký příklad ideální rodiny v
Bibli, s překvapením
zjistíme, že tam žádný není. Vždyť kdyby sociální kurátorka dneška navštívila
Ježíšovu rodinu, co by si o něm asi zapsala do notesu?
Ztrácí se rodičům (Lk 12,41-48), úspěšně přemlouvá k
útěku z domova
a opuštění rodiny i jiné (Mk 1,19-20; Lk 9,61-62; Mk 10,29), zapírá svou
rodinu a považuje za svou rodinu jen lidi blízké ve víře (Mt 12,46-50),
svému otci odmítá říkat „otče“ (Mt 23,9) a své matce neřekne
jinak, než „ženo“ (J 19,26) a dokonce vyzývá k nenávisti k příbuzným
(Lk 14,26 - viz. Kralický překlad).
Extrémní asociál, pomyslila by si o něm jistě. Kdyby
se nejednalo o
Ježíše, tak by takové chování odsoudil jistě i leckterý církevník, vždyť
právě církev má být garantem rodiny (vzpomeňme si jen na německé heslo
o úkolu ženy: Kinder, Küche, Kirche, tedy děti, kuchyně a církev).
Zdá se, že pro Ježíše samotného nebylo snadné najít
vztah ke svým rodičům a sourozencům, snad díky tomu, že vyrůstal s nevlastním
otcem. Chvílemi svou rodinu zcela odmítal a vztahy k ní nahrazoval vztahem k
Bohu a souputníkům ve víře.
V těžkostech, které měl Ježíš se svou rodinou, je nám
velice blízký.
Vždyť kdo nikdy neměl spory a problémy se svými rodiči a sourozenci a alespoň
trochu za ně sám nemohl! Platí to samozřejmě i naopak, asi neexistují rodiče,
kteří by neměli problémy se svými dětmi. Ježíšovi rozumíme jistě i v tom,
že jsou nám naši duchovní učitelé leckdy bližší než rodiče, a své „bratry
a sestry ve víře“ máme raději než vlastní sourozence. Snad je to dáno
tím, že v kostele či společnosti můžeme ukazovat jen svou lepší tvář,
kdežto doma nás dobře znají a vědí, co v nás je.
Ježíšovo hledání vztahu k vlastní rodině trvalo
dlouho, ale přece ho
nakonec našel. Posedlého, kterého uzdravil, poslal k vlastní rodině (Mk
5,19) a první věc, na kterou po-myslel na kříži, bylo postarat se o svou
matku.(J 19,26-27)
A na této cestě, cestě k vlastní rodině, která
ani pro Ježíše nebyla
lehká, ho máme následovat. Vždyť dobré vztahy k blízkým lidem nepadají
zázrakem z nebe, ale vznikají stálým snažením se a stálým novým začínáním
i ve chvílích, kdy se nám do toho vůbec nechce. A teprve takovou celoživotní
aktivitou a snahou se dají budovat dobré rodinné vztahy, které sice často
vidíme v reklamách, ale jež jsou v životě tak vzácné.
Rodina není posledním cílem lidského snažení,
tím musí být vztah k Bohu
(Kaz 12,13), ale dobře fungující rodina dokáže tolik dávat svým členům
i okolí, že apoštol Pavel neváhá mluvit o sboru jako o rodině víry (Gal
6,10). A tak Boží rodina (Ef 2,19), do které nás pozval Ježíš, začíná právě
u rodin lidských a teprve z nich se rozšiřuje do sboru, na celou církev
a dál do Božího království.
|
|
H O V O R Y S DOSPÍVAJÍCÍMI |
Dospívání se obecně uznává jako jedno z nejtěžších
životních období. Dítě se vyvazuje z původní rodiny a dostává se do země
nikoho, do samoty. Okolní svět nabízí množství vzorů, hodnot, cest. Dítě
potřebuje někam patřit, být přijímané. Rodina tyto potřeby splňovala, ale dítě
ji přehodnocuje a často odmítá, aby se dozvědělo, kým je ono samo.
Co byste doporučila dětem a rodičům pro řešení vzájemných sporů a
krizí?
Za prvé, aby se naučili vyjednávat. Vyjednávání má svoje pravidla. Některá
z nich jsou při dorozumívání dvou lidí obecně prospěšná: Na jednání si
vyhraďte čas a trpělivost. Předpokládej, že druhý je tvůj přítel. Mluv
za sebe, ne za druhého. Neříkej, jaký druhý je, říkej, jak jeho chování
vnímáš, jak na tebe jeho chování působí, co s tebou jeho chování dělá.
Předpokládej, že o jeho vnitřních stavech nic nevíš, že se na ně musíš
zeptat. Bez obrany a útoku řekni jasně svoje požadavky a potřeby. Předpokládej,
že během jednání naleznete nová řešení. Pokud se vyjednávání nedaří, požádejte
o pomoc třetí nezávislou osobu. A tak dále.
Za druhé, aby se naučili spory
a krize přijímat. Pro růst a zrání jsou nutné, neobejdeme se bez nich.
Smysl věcí poznáváme často až s odstupem a při ohlédnutí se. Co dnes je
zdrojem zoufalství, může být za měsíc zdrojem změny a za pět let zdrojem
smíření.
|