SVÁTEK OVOCNÝCH STROMŮ
Honi ha - Miogel se jednoho dne procházel. Uviděl muže,
který sázel svatojánský chléb, a zeptal se ho: „Kdy začne tento strom plodit?
Muž mu odpověděl: „Za sedmdesát let.“ Honi se ho zeptal: „Jak
víš, že za sedmdesát let budeš naživu, abys jedl jeho plody?“ Muž
mu odpověděl: „Když jsem přišel na svět, svatojánské chleby už tu
byly. Právě tak, jako sázeli moji předkové stromy pro mne, sázím já stromy
pro své syny“ (Babylónský talmud...)
Na konci ledna a počátkem února, kdy u nás ještě leží
sníh, kvetou v
Izraeli mandloně a začíná jaro, a tak rabíni již před několika sty lety
stanovili na 15.den židovského měsíce šwat - svátek, který v Bibli nikdy
nenajdeme - Nový rok stromů. Důvodů k oslavě je hned několik: 15.šwat se
slaví narozeniny stromů. Od tohoto dne se počítá věk nově vysazených stromků,
což se dělá kvůli přikázání, že první tři roky po vysazení se stromy nesmí
sklízet a čtvrtý rok musí být úroda přinesena jako oběť do chrámu (3M 19,
23-25). Dnes se to praktikuje tak, že je buď úroda čtvrtého roku poslána
do Jeruzaléma snědena v něm, nebo prodána a peníze poslány do Jeruzaléma.
Současně se slaví také zrození nového roku pro stromy
- po zimě začínají
znovu rašit a kvést. Člověk se pak na radosti stromů podílí účastí na hostině,
při které se jí a žehná se ovoce. V chudých rodinách jedí devět druhů ovocných
plodů, ale jsou i Izraelci, u kterých se sejde na stole 50 různých plodů.
Na Tu be šwat, není-li zrovna sedmý rok, během kterého
se v Izraeli omezuje
polní práce (2M 23,11) vychází mládež do lesů sázet stromy. V převážně
pouštním Izraeli mají stromy velký význam, a tak se alespoň tento den sází
slavnostněji než u nás - stromek se zasadí, obejme, políbí a pronese se
nad ním požehnání. Sázení stromů provází sionismus (židovské národní hnutí
usilující o návrat do Izraele) od samého počátku (1895), a tak bylo v Izraeli
za posledních sto let vysazeno přes sto miliónů stromů. Kolik z nich záhy
uschlo statistiky neuvádějí, ale zatímco na starých fotografiích judských
a galilejských hor vidí člověk jen holé pouštní pahorky, dnes se v Izraeli
dá celé dny toulat hlubokými lesy.
Na Tu be šwat se slaví příchod jara
a plodnost přírody a člověk si uvědomuje i pevnou vazbu, která mezi ním
a vším živým stvořením je. Bible ostatně zná i případy, kdy jsou stromy
cennější než lidé (5M 20,19).
Při tom všem si ovšem Židé přírodu nezbožšťují,
ale učí se za ní vidět jejího Tvůrce. Vždyť každá životní situace vede
zbožného Žida k požehnání. A tak, když vidí krásnou krajinu, jí poprvé
v roce ovoce, či cítí radost, pronáší bra-cha (požehnání), a tak ve vděčnosti
Bohu posvěcuje svět.
Jako křesťané jsme zrušili pohanské vítání jara, ale
právě svátek Tu be šwat nás může přivést k zamyšlení, zda jsme s vaničkou
nevylili i dítě a zda v naší víře něco podstatného nechybí, když na své
bratrství s přírodou zapomínáme a nevidíme Boží ruku, která za ním je (Ž
104 a Zpěv bratra Slunce Františka z Asissi).
Mikuláš Vymětal
|
|
Čtete učebnice jedním dechem?
Já ne a pochybuju, že vy ano.
U jedné se mi to však stalo. Nestává se často, aby profesor Nového zákona psal
beletrii s docela dramatickým dějem a ještě k tomu z doby Ježíšovy. Jeden
německý profesor to udělal a udělal to dobře. Příběh člověka, kterého skřípnou,
aby se stal informátorem Římanů - a ono ho to přivede na stopu Ježíšovi.
Nikdy se s ním nesetká, ale stejně mu to dění kolem Ježíše nedá spát. O
ději víc nepovím, zato chci zmínit, že tu najdete spoustu informací o té
době - ovšem informací spolehlivých! Pokud by vás zajímaly blíž, v poznámkách
pod čarou autor uvádí, odkud je vzal a třeba ještě další podrobnosti; ale
je natolik soudný, že tím vším nezatížil samotný příběh.
Knížku Galilejský napsal Gert Theissen,
přeložil Ivan Ryšavý a vydal společně Kalich a Mlýn. Asi se nesluší takto
doporučovat vlastní zboží, ale v tomto případě to dělám s čistým svědomím.
Tedy už jsem viděl levnější knížky (tato stojí 179,- Kč). Ale myslím si, že
tahle i za ty prachy stojí.
Jan Keřkovský
|