„Jestliže děti během náboženství
zlobí, je to chyba katechety, že je neumí zaujmout.“ Tahle slova z fakulty mi
zněla v uších už pěknou chvíli. Je středa odpoledne a mé čtyři děti, které
chodím do školy učit, nejsou k utišení.
Vykládám příběh o králi Achazovi. O tom, jak proti
němu vytáhlo cizí vojsko a on nespoléhal na Hospodina a hledal pomoc u krále
asyrského, kterému potom musel sloužit.
Nějak je zaujmout. Dobrá. „Tak mi teda děcka povězte,
co byste dělali na místě krále Achaza vy? Kdyby vás ohrožovali nějací
nepřátelé?“
„Co bys dělala, Míšo, ty?“ obracím se k neposedné
dívence. „Já bych, já bych... asi bych utekla!“ slyším rozpačitou
odpověď.
„A co vy, holky?“ obracím se k Bětce a Magdě. Bětka,
jako správná farářova dcera, bez zaváhání a jistě odpovídá: „Já bych se
modlila k Pánu Bohu.“ „No, dobře,“ usmívám se a v duchu si říkám, že farářovy
děti se vždycky poznají. Ale už odpovídá i maličká Magda. Po vzoru své starší
sestřičky nesměle kuňká: „Já..., já bych se taky modlila k Pánu Bohu.“ „Ano,
správně,“ chválím naši nejmenší dívenku.
„A co nám řekne Jirka?“ pokračuji v otázce. Ten už měl
něco na jazyku a právě to chtěl vykřiknout. Najednou se ale zarazil a zůstal
hledět na Bětku s Magdou. „Tak co, Jirko?“ pobízím ho. „Já, já..., “ začíná
Jirka, já bych se taky modlil k Pánu Bohu...„ přemýšlí nahlas, „ale, ale...,“
najednou zrychluje, „ale pak bych to tam všechno podminoval a postřílel...“
dodává se spokojeným úsměvem.
„Děcka, řekněte mi, kdo to byl prorok?“Jirka se zamyslí a potom pronese: „Byl
to takový propagátor Boha. Dělal mu reklamu.“
„Pane faráři, zazpívejme si gorilu?!“ Nechápavě kroutím hlavou. Takovou
písničku neznám. „No přece: gorila, gorila, in excelsis Deo!“
„Řekněte mi, komu věřili a na koho spoléhali Izaelci?“
Monika: „To byl ten, ten... jó... ten Božík.“
|
|
1) Obkreslete si levou ruku na papír, tak aby to
nikdo z děcek neviděl. Pak si vemte pastelky a libovolně ji vyzdobte,
vymalujte. ale nesmíte do ní psát. Pak si položte ruce před sebe do řady ( ty
nakreslené) a tipujte a mluvte o tom, kdo by asi tak zastával jakou funkci
ve sboru nebo v nějakém podniku, kdo by učil jaký předmět ve škole, kdo by
patřil k jakému ročnímu období. Nakonec je zkuste seřadit podle věku a pak
zkuste uhádnout, která ruka je čí.
2) Vyberte si každý kámen, tak aby ho nikdo jiný neviděl. Najděte si
ho venku nebo si je posbírejte cestou a vybírejte si až v místnosti. Pak je
dejte před sebe a hádejte, který je čí. Pak mluvte o tom, proč jste si vybrali
zrovna tento kámen, čím vám byl sympatický.
3) Zadejte děckám nějaký pojem, třeba svíčka; a dejte jim tři minuty na
to, aby vymysleli jeho využití, včetně nereálných věcí.
Např. svíčka - na voskování lyží, dloubaní do souseda, připalování vlasů,
lepení! Vítězem je pochopitelně to družstvo či jedinec, který vymyslel nejvíc
využití toho či onoho předmětu.
|