Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 3 ročník 42
archiv
OBSAH:
Zastavení
Nepořádná máti
Čemu přikládáte v životě největší váhu?
Do nebíčka, do peklíčka...
Do ústavu, do klece, nebo zdrogovat - jak je libo
Domácí pobožnosti
Proč je dobré uklidit nádobí a otevřít Bibli
Farář v mládeži
Janani Luwum
Je důležité vytrvat
Básně z ledové hory
Pornografický vztah
Jízdní řády?
Tož Tvoř
Malá lesní Jablkoň pro velké
Není to jen v Genech
Jiný svět aneb život v zeleném
Abraham
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Táto!
Často nevidím tvou ruku,
která mi pomáhá.
Mám k tobě málo úcty,
nevážím si tě.
Nevím, proč děláš některé věci.
Nerozumím tomu.
Donekonečna mi odpouštíš,
ať udělám cokoliv.
Mám v sobě hodně zloby
a nikoho,kdo by mě pochopil.
Přemýšlím o tobě
a neumím si tě ani představit.
Byls tu na počátku, jsi tu
a vždycky budeš.
Poslals na kříž svého syna.
Kdysi jsem ti to měla za zlé,
žes tam nešel sám.
Teď už vím, že je mnohem těžší
vidět trpět někoho, koho máme
rádi. Tak promiň.
A prosím, veď mne v tom,
co dělám.
A měj se hezky.
Amen
Lukáš 2,41 - 52
Nepořádná máti
Pavel Prejda
Každý rok chodívali jeho rodiče o velikonočních svátcích do
Jeruzaléma. Také když mu bylo dvanáct let, šli tam, jak bylo o svátcích
obyčejem. A když v těch dnech všechno vykonali a vraceli se domů, zůstal
chlapec Ježíš v Jeruzalémě, aniž to jeho rodiče věděli. Protože se domnívali,
že je někde s ostatními poutníky, ušli den cesty a pak jej hledali mezi svými
příbuznými a známými. Když ho nenalezli, vrátili se a hledali ho v Jeruzalémě.
Po třech dnech jej nalezli v chrámě, jak sedí mezi učiteli, naslouchá a dává
jim otázky. Všichni, kteří ho slyšeli, divili se rozumnosti jeho odpovědí. Když
ho rodiče spatřili, užasli a jeho matka mu řekla: „Co jsi nám to udělal? Hle,
tvůj otec a já jsme tě s úzkostí hledali.“ On jim řekl: „Jak to, že jste mě
hledali? Což jste nevěděli, že musím být tam, kde jde o věc mého Otce?“ Ale oni
jeho slovu neporozuměli. Pak se s nimi vrátil do Nazareta a poslouchal je. Jeho
matka uchovávala to vše ve svém srdci. A Ježíš prospíval na duchu i na těle a
byl milý Bohu i lidem.
Když se Ježíš dostal do let, kdy jsou s hochy problémy
Jsou dvě chvíle, kdy lidé chodí do kostela obzvlášť
rádi. Za prvé, když přijdou svátky. To si vychutnávají zvláštnost a posvátnost
okamžiku a navíc chtějí u Boha “dohnat“ to, co nestihli přes rok.
Za druhé, když se bohoslužby v kostele nějak
dotýkají i jejich vlastních dětí.
Podobně jsou na tom Josef s Marií. O svátcích berou
dvanáctiletého kluka a jdou do Jeruzaléma na bohoslužby. Stejně tak si počínáme
i my. Jenže Vánoce či Velikonoce končí, dětské hry a písně utichají a my se
vracíme domů!
Scéna první - cesta
Josef s Marií se po svátcích vracejí domů a chlapec Ježíš
zůstal v Jeruzalémě, aniž to jeho rodiče věděli. Srdce evangelíka v takové
chvíli zaplesá škodolibou radostí. „Co je to za matku, ta ženská, která se ani
o vlastní děcko neumí postarat?“ ptáme
se jízlivě. „Co je to za ženskou, která se stará sama o sebe, nedbá na své dítě
a nehlídá ho?“ provokujeme. A možná si při tom ani neuvědomujeme, že Marie je
jedna z nás. Úžasně lidská a nám úžasně podobná. Po svátcích se vrací z kostela
domů, hlavu plnou vzpomínek a nových starostí a Ježíš se jí ztrácí někde v
dálce. Ani bohoslužby nejsou zárukou toho, že Ježíš půjde s námi. Ztrácí se,
když si ho člověk přestane všímat. Ztrácí se těm, kteří si myslí, že mu jsou
nejblíž. Ztrácí se všem, kteří si myslí, že na něj mají svrchované právo. Že
jen jim patří. A že musí být stále s nimi. Když ale Marie s Josefem zjistí, že
jejich syn je pryč, začnou ho hledat a vyptávat se. A nakonec se vracejí
zpátky, až do Jeruzaléma. I hledání Krista a otázky po něm patří k lidské víře.
K víře patří dokonce i návraty, často daleké, když zjistíme, že se nám Ježíš,
ten který měl být “určitě“ s námi, ztratil. Marnotratný syn by o
návratech mohl vyprávět!
Scéna druhá - chrám
Koho to tu vlastně máme před sebou? Neposlušného teenagera
nebo vzorného konfirmanda? Nalezli ho v chrámu, jak sedí mezi učiteli,
naslouchá a dává jim otázky. Z malého Ježíška se pomalu stává Ježíš.
Evangelista nám chrámovým příběhem dává pochopit dvě věci. Kde je Ježíšovo
pravé „doma“. A kdo je jeho “nejbližší“. Proto i ona slovní hříčka s “otcem“. V
tom nedospělém chlapci k nám přichází sám Bůh, na kterého lidská rozumnost
nestačí. Zákoníci žasnou a diví se jeho moudrosti.
Zatímco první část příběhu se děje na cestě a v pohybu, jeho
druhá část se odehrává v chrámu a je o poznání statičtější. Co ale obě scény
spojuje, je určitý neklid, údiv i rozpaky, které Ježíš vyvolává v lidech okolo
sebe. Máme před sebou někoho, kdo zneklidňuje: Svým narozením, svým počínáním i
svými slovy. Tu a tam se ztrácí, když si ho člověk přestane všímat. Je třeba ho
hledat a mnohdy se i daleko vracet. Hovoří o Bohu jako o svém Otci a svou
moudrostí udivuje. Zneklidňuje, uvádí v úžas i v rozpaky.
Nakonec je nám ale inspirací jeho nepořádná máti: Uchovávala
to vše ve svém srdci. Vrtalo jí to hlavou. Přemýšlela o těch událostech i o něm
samotném. Pojďme se od ní učit.
Anketa
Čemu přikládáte v životě největší váhu?
Zdeněk
Bárta
senátor
51 let
Největší váhu v životě přikládám onomu pozitivnímu lidskému
vztahu, pro který apoštol Pavel našel
málo frekventovaný řecký výraz agapé a který definoval v 1Kor. 13.
Dan
Pikálek
ved. arcidiecézního
katechet. střediska
29 let
Mému vztahu k Bohu, k bližním, k sobě samotnému, protože tyto vztahy určují můj život.
Jiří
Weinfurter
studentský farář
39 let
Zvlášť si vážím několika příležitostí. Jednak příležitosti
života samého. Zvlášť si uvědomuji, jak nesamozřejmý je každý jednotlivý život.
Pak také příležitosti, že na ten život nemusím být úplně sám. Osamělých a
opuštěných poutníků jakoby přibývalo. A konečně, že mám uprostřed rozmáhajícího
se a bujícího nesmyslu stále dost příležitostí odkrývat hodnoty, pro které
stojí za to žít a i něco pro ně tratit.
Václav
Hurt
armádní kaplan
44 let
Víře v Pána Boha, lásce a věrnosti ženě i přátelům a stálosti v životní orientaci.
Miroslav
Vlk
pražský arcibiskup
70 let
Tomu, abych dokázal obrovský dar, životní bohatství, které
získávám ze setkávání s Ježíšem - blízkým Bohem, radost a životní jistotu dávat
dál druhým, a pomáhal jim otevírat cestu ke štěstí. A byl pak sám šťasten z
jejich štěstí.
Táňa
Fischerová
herečka
Svému vnitřnímu růstu. Objevování svobody vlastní i druhých.
Miroslav
Rada
akademický malíř
75 let
Lásce, pravdě, službě bližním, toleranci.
František
Radkovský
plzeňský biskup
62 let
Hledat v každém okamžiku svého života, co je vůle Boží pro
mě, a snažit se ji vyplnit. Jde vždy o rozhodnutí, které je třeba v danou
chvíli poznat a uskutečnit. Je k tomu třeba Písmem svatým dobře formované
svědomí a poslušná, ukázněná
Dušan
Vančura
člen Spirituál
kvintetu, 63 let
Největší váhu přiřazuji svobodě, z vlastností pak
spolehlivosti, neboť zahrnuje řadu dalších pozitiv. A co od života nejvíc chci?
Nic, jednak jsem už od něj dostal vrchovatě, jednak cítím, že se musím přičinit
nejvíc já sám.
Lýdie
Roskovcová
synodní kurátorka
65 let
Největší cenu má láska, protože vydrží, vždy a všechno.
Snažím se ji pokorně přijímat a cudně dávat.
Jana
Trusinová
v domácnosti, matka
osmi dětí, 41 let
Dobré náladě, čistému svědomí, zdravému rozumu, soudnosti.
Michal
Kitta
Farář v Hronově
33 let
Kámen, který zavrhli stavitelé. Když mě to odfukuje, tak se přidržím.
Katechismus?
Do
nebíčka,
do
peklíčka...
Jan Keřkovský
To je vám zvláštní, jak se dokážou
různí kazatelé, misionáři
a věrozvěsti rozparádit, když se chystají líčit zatracení a muka pekelná.
Řetězy chrastí, v kotlech to bublá, všude pára a smrad, čeká se
jen na vás a na jiné ničemy, jak se budete
škvařit na věky věkův. Fantazii se meze nekladou, pro záchranu duší bývalo
zvykem vymalovat říši pláče a skřípění zubů co nejodpudivěji - aby lidi pořádně
odpudila a aby něco dělali pro svou zá-chranu. A když se vám titíž věrozvěsti
pokoušejí něco říct o spasení, o záchraně, o nebeském ráji, je to jakási
chladná a šedivá nuda. Taková nádhera
je to tam, že ani vystihnout nejde - ale jaksi nelákavá. Co vás tady na zemi vábí,
láká a dráždí, to je tam nejspíš všechno zakázáno.
Spasení, to pro mě není (?)
Přišlo mně nějak nepatřičné, když jsem před lety v cizině
viděl pána, který na pěší zóně jednoho
města vykřikoval na kolemjdoucí cosi o spáse a o Ježíšovi.
Asi chtěl kázat evangelium všemu stvoření,
ale všechno stvoření bylo zabráno do nákupů a pohrouženo do jiných témat a
nevěnovalo mu nejmenší pozornost. Ježíš se pro ně dostal do společnosti pracích
prášků, netučných jogurtů, milionových výher a ledačeho jiného. Proč to říkám?
Jako ilustraci toho, že kázání o pekle a o spasení na pěší zóně dneska nejspíš
nezabere (výjimky buďte pozdraveny).
Zeptal
jsem se malého vzorku mladších lidí, na čem jim v životě vůbec nejvíc záleží.
Asi jsem se ptal nešikovně. Nicméně vězte, že slovo spasení (záchrana) jsem
neslyšel ani jednou. Spíš odpovědi jako „abych se za sebe nemusel stydět“.
Nebo: „Abych se ze sebe nepozvracel, až se jednou ohlídnu na svůj život.“ Nebo:
!Abych tu pro druhé lidi k něčemu byla.“ Nebo: „Na lásce.“ Anebo: „Abych se
Pánu Bohu líbil/líbila.“
Spasení, to pro mě není (?) II
Dobrá, na tomhle nám záleží. A co tomu brání, aby to tak
bylo? Odpovědi si nejspíš dovedete představit: Vyjadřovaly obavu, že se nad
svým životem jednou možná přece jen pozvracím. Že tu k ničemu nebudu dobrá. Že
žiju tak, že se to Pánu Bohu líbit prostě nemůže. Láska že se nedostaví.
A tak dál.
Taková všeobecná depina. V kostele by se řeklo, že jsme
všichni hříšní. Ti dotázaní to řekli jinak, ale asi by jim i ta kostelová věta
mluvila z duše.
Ty jejich odpovědi mají jedno veliké plus: Jsou osobní. Je
znát, že ti lidé mluví za sebe a o svém životě. Těžko se to dá použít v
bohoslužbách jako společné vyznání, ale to snad tolik nevadí. Mají o sebe, o
svůj život a o vše, co činí, upřímnou starost.
Ty odpovědi mají ovšem i veliké mínus: Tváří se, že se ti
lidi jednou posoudí sami. Nebo už teď že se posuzují. Podle jakého
měřítka? Těžko říct, to neuvedli.
Vždyť je mezi vámi
Nadšencům, kteří - v jedné ruce kalendář, v druhé buzolu -
vyhlíželi, kdy a kde to bouchne a začne Boží království, Ježíš sdělil, že už se
přiblížilo. Dokonce už přišlo. Patří kupříkladu chudým v duchu. Taky těm, kdo
jsou pronásledováni pro spravedlnost. Přináší nasycení těm, kdo po
spravedlnosti hladovějí a žízní.
To máte tak: Lidi se navzájem mordovali, do otroctví se
dostávali, všelijakým panákům posluhovali a říkali jim
bože“, křivili si
charaktery, kazili životy, až se na to kloudně nedalo dívat. Tak je Bůh vzal za
ruku, vyvedl je z maléru a dal jim takovou základní pomůcku (zákon), jak se
orientovat. Oni podle ní šli, ale dost se to podobalo tomu, co dělali předtím.
Ale to ještě neznamená, že by nad nimi Bůh snad zlomil hůl a poslal je k čertu.
Být na Božím místě my, už bychom své nebližní dávno osolili.
Ale že na Božím místě nejsme, je to jinak. Boží království tu není jen pro ty,
kdo se nikdy ničím neprovinili. Je pro ty, kdo po něm hladoví a žízní. Říkejte
tomu, jak chcete, třeba víra. Důvěra v Boží jednání. Když do Božího království
nedoklopýtáte vy, přijde ono za vámi. Pojďte, kdo jste obtíženi až nad hlavu.
Až se ohlédnu
“Pane, nejsem hoden, abys vešel pod mou střechu,“ říkává se
v kostelích. Čím je člověk letitější, tím víc si asi uvědomuje důvodů a motivů,
proč „není hoden“. Však to ty odpovědi trochu řekly: až se jednou ohlédnu...
Ohlížet se člověk má, už proto, aby neopakoval pořád dokola stejné
zhovadilosti. Ale byla jednou jedna, ta se ohlížela na ohavnou minulost tak
důkladně, až ji to uhranulo. Vytuhla, normální solný sloup.
Tak vy až se ohlídnete a spatříte svou privátní sodomu, vy
vězte, že vás bude soudit sám Bůh, a sice podle toho, co se lze v bibli dočíst
o Kristu. Že on byl dobrej, to ještě neznamená, že vy jste dobří taky (jen se
ohlídněte). Ale že zas tak moc dobří nejste, to ještě neznamená, že vás Bůh
osolí a nechá ztuhnout jak paní Lotovou. U Boha se dosahuje spravedlností
amnestií. Vyhlášením milosti. Mažu vám rejstřík, tak pojďte, praví Bůh těm, kdo
o to hodně stojí (kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti).
Jsem v nebi, nebo v pekle?
Teď zrovna mám asi podanou „přihlášku“ tam i tam. Počítám,
že vy taky. Spasení? To pro mě znamená tu zmíněnou amnestii. V nebi vyhlásili
všeobecnou aminu a blahoslavený, kdo o ni stojí. Vůbec to neznamená nezajímavé
šedivé živoření někoho, kdo má všechno zakázáno. Naopak, všechno je dovoleno
(akorát že ne všechno je dobré pro vás a pro druhé). Tak s chutí do života,
jděte a zpívejte Bohu halelu!
Všichni lidé byli v Adamovi
zbědováni, ale teď jsou v Kristu
opět blahoslavení. Avšak ne všichni, nýbrž jen ti, kteří jsou pravou vírou v
něj vštípeni a přijímají všechna jeho dobrodiní.
Co jest pravá víra?
“Pravá víra jest netoliko jistotné poznání,
z něhož mám za pravdu vše, co nám Bůh
zjevil ve svém slově, nýbrž i srdečná dověrnost, kterou Duch svatý vzbuzuje ve
mně evangeliem, že nejen jiným, nýbrž i mně Bůh daroval odpuštění hříchů,
věčnou spravedlnost a blaženost, vše to z pouhé milosti, jedině pro zásluhu
Kristovu.
Heidelberský katechismus
Víra
Víra je pro křesťanství jedním z nejdůležitějších pojmů.
Popisuje, jak na tom před Bohem jsme. Chceme-li poznat Boha, nemůžeme se
odvolat na žádné své znalosti a dovednosti, naopak můžeme jen očekávat, co on
sám nám o sobě řekne. Víra je takovým
postojem, kdy Bohu důvěřujeme, že sám jedná a mluví k člověku. Někdy je
matoucí, co víra všechno znamená. Původně znamená důvěru v Boha. Pro staré
Izraelce víra znamenala, že Bůh je se mnou, či spíše s námi (se svým lidem!), a
že v ohrožení stojí na naší straně. Pro křesťany má víra svůj jasně definovaný
obsah v první řadě Ježíše Krista, který umřel a vstal z mrtvých. Věříme, že v
Ježíši Kristu Bůh sám o sobě promluvil. Víra může znamenat i celou věrouku, i s
takovými výpověďmi, které nás momentálně třeba neoslovují. Nejdůležitější však
na víře je, že je živým vztahem člověka k Bohu. Týká se nejen rozumu, ale i
citu a vůle, zkrátka celého člověka.
Filip Susa
Někdy se říká, že prý se člověku v posledních chvílích vrátí
celý život jako film. Nevím, jestli je to pravda. Ale jestli je, byl bych
nerad, kdybych se v tu chvíli bál ohlédnout. Tak se snažím žít tak, abych se
jednou nemusel stydět. Třeba za dnešek.
o
Nebe? To se ví, že bych tam chtěla. A
byla bych ráda, kdybych si tam mohla vzít
aspoň pletení.
o
Mně se nějak nedaří přemýšlet o tom, co bude po smrti. Když
se řekne spasení nebo Boží království, já přemýšlím o tom, co to pro mě a pro
nás všechny znamená teď.
o
Těším se, že se „tam“ jednou setkám s lidmi, které jsem měla
ráda a kteří už tu nejsou. Na to se
opravdu těším.
Diakonie
Co to k čertu je
ta Diakonie
Pavel Novák
Do ústavu, do klece, nebo zdrogovat - jak je libo
Milá maminko, vaše dítě je natolik těžce postižené, že pro
ně i pro sebe uděláte nejlíp, když je trvale umístíte do státní péče: do
ústavu. Nikdy z něj nic nebude, nepočítejte s žádným pokrokem. A nemějte obavy,
povinné školní docházky bude bez problémů zbaveno.“ Je nemálo rodičů, kteří
tato či jim podobná necitlivá a krutá slova museli v minulosti často
vyslechnout, a to z úst těch, pro něž je služba bližnímu životním posláním a
profesí. Někteří neměli sílu vzdorovat a na tyto návrhy přistoupili. Jiní to
jen tak nevzdali a chtěli se alespoň nějak postavit krutosti osudu, jehož
nesmírnou tíhu jsou schopni pochopit pouze ti, na něž byla vložena. Co však
rodič může pro své těžce postižené dítě udělat? Jaké možnosti se mu v dnešní
společnosti nabízejí? Díky Bohu, leccos už může a není to zase tak málo.
Uplynulých jedenáct let svobody nepřineslo jen vytunelované
banky, mobilní telefony, erotické salony či podnikatele mizející na dně
přehrad. Možnosti, které se otevřely, se daly
využít i jinak: například ke zřízení středisek Diakonie, která se věnují
výchově a vzdělávání právě těch ještě donedávna „nevzdělavatelných“.
Výchova a vzdělávání
Co lze tedy udělat pro ty,
jejichž mentální postižení je
často doprovázeno i postižením smyslovým nebo pohybovým? Totalitní společnost
se snažila všechny postupně opracovat do jednoho ideálního vzoru: budovatele
socialismu. Pryč se vší individualitou, odlišností a originalitou. Žák se musí
přizpůsobit výuce. Zda je takový přístup přiměřený pro všechny, s tím si nikdo
příliš hlavu nelámal. Výuka a výchova ve školách Diakonie jde cestou opačnou:
individuální možnosti a schopnosti žáka jsou tím klíčovým a určujícím v celém
vzdělávacím procesu. Pro každého žáka je vypracován tzv. individuální výchovně
vzdělávací plán, který se pečlivě sestavuje a podle něhož výuka probíhá.
Smyslem celého vzdělávacího procesu je co nejvíce zhodnotit a využít zbytky
schopností, které žáci mají, a umožnit jim
dosáhnout maximální možnou míru osobního rozvoje. Vzdělávací proces je doplněn
o rehabilitační tělocvik - individuální i skupinový, rehabilitační plavání,
jízdu na koni a mnohé další aktivity. Minimálně jednou ročně se s dětmi
jezdí na ozdravné pobyty.
Když to mají za pár
Takzvaní „odpírači“ vojenské služby to mají nyní také o něco
jednodušší než jejich starší kolegové z období před rokem 1989. Mohou
se zapojit do mnoha činností, v nichž
jedinou povolenou zbraní jsou pracovité ruce a laskavé srdce. Tyto zbraně je
však nutno míti neustále při sobě a v
pohotovosti. Ve střediscích Diakonie nacházejí „civilní služebníci“ široké
uplatnění a některým z nich tato práce natolik učaruje (nebo je uhrane?), že
když to mají za pár, začíná je přepadat téměř smutek a příliš
se jim z Diakonie nechce. Je neskutečně
povzbudivé vidět, že ne všichni mladí se dnes chtějí hnát za penězi a pohodlným
životem.
Nejsme v tom sami - spolupráce se sborem
“Dobrý den, měl byste na mě, prosím, chvíli času? Chtěla
bych vašemu středisku věnovat finanční dar.“ Takto se mi ohlásila milá paní z
místního sboru ČCE. „Ale je to opravdu jen malá částka, pouze kolik si mohu
dovolit,“ dodává téměř omluvně a na stole přede mnou se za několik okamžiků
objeví 10 000 Kč. V údivu zírám a říkám si, jak je pojem „malá částka“
relativní.
Finanční podpora sboru však zdaleka není pomocí jedinou; i
když dlužno říci, že je velice štědrá. Vztahy mezi místním sborem a střediskem
mají mnoho dalších konkrétních podob: účast faráře na poradách, spolupráce v
představenstvu střediska, sbor středisku zapůjčuje prostory k pořádání dětských
programů aj. Ale to nejpodstatnější je pro nás vědomí, „že v tom
nejsme sami“, že se slovo Diakonie objevuje v modlitbách lidí, které třeba ani
neznáme, a že jim opravdově záleží na tom, aby se dílo dařilo.
Kdybyste věděli...
Na pracovním stole mi stojí váza a v ní dávno uvadlá
gerbera. Už jsem ji měl vyhodit. Téměř už nežije a je patrné, že brzy úplně
zežloutne a uschne. Stonek se ohnul a listy se začínají povážlivě kroutit.
Kdybyste však věděli, kdo mi tu kytku
dal, snad byste mě alespoň trochu pochopili a možná i porozuměli, čím že je tak
zvláštní. Dala mi ji totiž Adélka, veselá brýlatá dívenka, která navštěvuje
naši školu. Také kvůli ní má smysl podstupovat mnohdy otravná a nepříjemná
jednání při získávání dotací na provoz pomocné školy i činnost stacionáře. S
novou nadějí očekávat, že se stane tak trochu zázrak a peníze se navzdory
chmurným vyhlídkám zase znovu najdou. Že pravda a láska opět vyhraje dílčí
bitvu se lží, nenávistí a sobectvím, že Boží království se ujme alespoň trochu
a načas vlády.
Na stole mi stojí váza a v ní dávno uvadlá gerbera. Měl jsem
ji už dávno vyhodit. Vím to. Ale nemohu si pomoci, dneska ještě ne, protože
její vadnoucí lístky mi připomínají hodnoty, které nikdy nevadnou.
Střediska pro mentálně postižené jsou například také v těchto místech:
Čáslav; Soběslav; Merklín u Přeštic; Praha - Strašnice;
Stodůlky; Michle; Mokrůvky u Brna; Uherské Hradiště; Vrchlabí; Ostrava
Rodinné stríbro
Domácí pobožnosti
Kristýna Žárská
“Při domácí pobožnosti čteme z Písma
svatého, zpíváme, hovoříme spolu, modlíme
se. Při čtení Písma používáme různé písmácké pomůcky. Nad přečteným oddílem
hovoříme.“ Tak takhle definuje rodinné bohoslužby náš evangelický zpěvník na
straně 858. Nic lepšího se mi nepovedlo vymyslet. No, možná spíš to rodinné
stříbro než nějaká aktuální záležitost, napadne nás. Proč? Chybí nám tato
setkání v našich rodinách? Připadají nám nucené a strojené? Na každý den,
Hesla, Evangelický týdeník, Obrázková Bible pro děti a hlavně zpívání a pohoda.
Nenucenost, radost, opravdovost. To jsou ty správné rodinné bohoslužby.
Proč je dobré uklidit nádobí
a otevřít Bibli
Ladislav David
Při zamýšlení nad rodinnými
pobožnostmi se nelze ubránit
vzpomínce na vyprávění našich přátel. Ti každý den po večeři ,smetli' ze stolu nádobí,
přinesli zpěvníky s biblemi a zahájili rodinnou pobožnost. U nás se ještě
uklidila kuchyň, nachystaly aktovky do školy a o hodinu později začala
pobožnost také. Tělesnou stravu vystřídala duchovní. Dobrou chuť!
Zprvu, když byly děti malé, se často jednalo o čtení pohádek
či biblického příběhu u postýlky. Pak následovala ,broučkovská' modlitbička,
pusa na čelíčko, bliknutí vypínačem a
maminčino úsměvné „dobrou noc, ať vás blešky koušou celou noc, ale ne
tak moc“. O pár let později vystřídal broučkovskou modlitbičku
Otčenáš, postýlka se zaměnila za stůl v obývacím pokoji, pohádkové knížky
vystřídala skutečná Bible a kousavé blechy se vytratily úplně. Teď už to bylo
naostro. Aby to nebylo všechno na rodičích, tak bývalo období, kdy jsme večerní
pobožnosti připravovaly my, děti. Hmm, to bylo něco, takhle důležitě si
,zafarářovat'. Dobrým pomocníkem nám tehdy byla brožura „Na každý den“ a
zpěvníček „Buď tobě sláva“.
Pokud
bychom měli dát odpověď na otázku, zda dělat rodinné pobožnosti či nikoliv, naše
zkušenost nás při-vedla k jednoznačnému názoru - rodinné pobožnosti ANO a
pokud možno pravidelně.
Kromě společného čtení z Bible a společné modlitby je
neméně důležitým rozměrem
těchto akcí setkání ,rodinného kruhu'. Součástí těchto večerních ,dýchánků' se
zcela přirozeně stalo vyprávění o pěkných prožitcích uplynulého dne, plánování
společné budoucnosti a řešení globálních rodinných problémů. V případě
narozenin některého člena rodiny se pak ten den rodinná pobožnost proměnila ve
velkolepou oslavu.
Zpočátku se nám zdálo být obtížné, jak do svých osobních
programů vměstnat hodinku k podobnému sejití. Je třeba přiznat, že ne vždy v
tom hrála roli časová zaneprázdněnost. Někdy se nám prostě nechtělo. Nicméně
časem se pobožnost stala součástí denního rituálu a my jsme s ní přirozeně
počítali při sestavování svých osobních každodenních plánů.
Dodržet tuto pravidelnost však pro nás nebylo
jednoduché. Mnohdy se stávalo, že po celodenních trampotách jsme nebyli
všichni úplně v pohodě. To mělo za následek občasnou nechuť k večernímu sejití,
přemýšlení a vzájemným rozhovorům. Situaci obvykle vyřešil jedinec, kterého
ten den starosti nesklátily a který se výjimečně s nikým ze sourozenců
nepohádal. Ten pak dovedl vnést mezi nás klid a pokojnou atmosféru. Čím větší
rodina, tím větší pravděpodobnost, že se takový zachránce
najde. Naše výhoda.
Teď, když už jsme všichni starší a malinko rozumnější, se při vzpomínání zamýšlíme
také nad tím, jak bylo někdy těžké nechat vstoupit Hospodina do našeho
rodinného kruhu. Kruhu, jenž byl mnohdy narušen na-ším vnitřním neklidem a
vzájemným napětím. A přitom, hovoříme-li o rodinných pobožnostech, nemluvíme
přece o ničem jiném než o společenství, do jehož středu necháváme dnes a denně
vstupovat našeho Pána.
Teď už víme, že rodinné pobožnosti by neměly být pouhou
snahou vést důkladnější a náboženštější život ve smyslu dodržování zásad
křesťanského bytí, nýbrž snahou vést rodinný život s Bohem. Zvát ho každý den
do svého středu a tomuto x-tému členu rodiny přidělit to nejdůstojnější místo.
Tak to je snad důvod, kvůli kterému je dobré na chvíli zapomenout třeba na neumyté
nádobí či nepořádek v kuchyni.
(sepsáno podle vzpomínek rodiny Davidových)
Anketa
1) Zažili jste doma něco na způsob rodinných bohoslužeb?
11 lidí - NE
5 lidí - ANO
„téměř každý den“
„akorát jsme se několikrát s mamkou modlili“
„Když se s otcem hádám o věcech víry, tak listuju v Bibli, ale to se asi
nepočítá“
„na Vánoce (jsme věřící rodina)“
2) Chtěli byste jednou něco takového praktikovat u sebe
doma?
- všichni svým způsobem ANO
„Chtěla bych mít obecenství s živým Bohem i s celou
rodinou“
„Určitě to bude nádherné, když nás Duch svatý povede“
3) Máte vzor v nějaké rodině?
3 lidé - ano, ve vlastní rodině
lidí - si ho našlo v nějaké jiné rodině
ostatní - nemají žádný vzor
„chybí vzory!!!“
„chce to vést, vyučovat, vidět vzory“
4) Proč praktikovat rodinné bohoslužby a jaké by měli být?
- protože sbližují rodinu
- protože je dnes nikdo nedělá a je to na těch rodinách vidět
- je to zákl. společenství, kde se děti setkávají s vírou
- měl by je vést otec, je za rodinu před Bohem zodpovědný
- měly by být kreativní, aby se děti nenudili, třeba si
sehrát biblický příběh jako scénku
- měla by to být možnost (přijít), ale i svoboda (nemuset
přijít)
- nemělo by zůstat jen u nich, chce to i větší společenství,
spiš takový doplněk
Archiv
Jednota Písmáků se pokusila sestaviti jakýsi přehled domácích pobožností v naší církvi. Vychází z počtu rozšířených pomůcek k četbě Bible a rozvrhů čtení. Vypočítává takto, že zhruba asi 81% rodin domácích pobožností n e k o n á.
V přehledu seniorátů kolísá procento od 64 - 96. Mezi
nejhorší patří staré sbory na Valašsku a na Podřipsku!!
I když zvolené měřítko nevystihuje situaci zcela přesně
(jsou jistě i rodiny čtoucí Bibli bez pomůcek), přece výsledky nebudou daleko
pravdy a jsou vysoce znepokojující.
Co chceme a co můžeme znamenat, nečteme-li Bibli? I mládež a
Sdružení musí zde něco vykonat. Běda, pokoj majícím na Sionu!
Bratrstvo 2/1934
Mládež
Farář v mládeži
Radka Včelná
Anketa mezi mládeží
Chodí váš farář do mládeže?
ano (nejčastější odpověď)
občas (také často)
Prý častěji než já.
Farář na mládež nechodí. Má spoustu jiných povinností a činností.
Mám takový pocit, že radši vede soukromé rozhovory. Sám říká, že by nám tam
spíš překážel. Nám to nevadí, my jsme taková starší mládež, takže si vystačíme
sami, už jsme si prostě zvykli. Třeba by přinesl něco nového, kdyby tam přišel.
Ale hlavně, že nás má rád!
Minulý rok jsme si dělali mládež sami, bez faráře, ale letos
jsme zvolili jiný model - takže farář pokud může, tak se setkání účastní. Tento
model jsme zvolili proto, že naše teologické diskuse se často ubíraly velice
pochybným směrem a nikdo z nás není natolik zdatný v otázkách víry, aby tyto
diskuse usměrňoval.
Co dělá váš farář v mládeži? Vyhovuje vám to, nebo vadí?
Sedí, kouká, zpívá, vrtí se, občas něco řekne.
Pomáhá nám při řešení biblických problémů, vyhovuje mi to,
svůj názor nám nijak nevnucuje.
Nevadí mi. Když dělá, tak dobře dělá.
Občas, ale opravdu občas, dělá I. program, ještě méně II.
program (jednou za půl roku). Jinak nic. Nevadí.
Většinou nic moc neříká, při biblickém programu většinou
něco dodá, když se diskuse stáčí jinam, než původně byla vedena, dá vše na
pravou míru. Myslím, že by toho měl říkat víc, vzhledem k tomu, že on o Bibli
ví více než my všichni dohromady.
Účastní se 1. biblického programu, někdy má výklad on sám,
diskutuje s námi nebo podněcuje diskusi. Je určitým naším korektivem. Myslím,
že jeho přítomnost a tedy i vyjadřování k různým otázkám víry je pro nás
jakýmsi vodítkem či směrovkou nebo aspoň námětem k přemýšlení.
Farář má spoustu dobrých nápadů, rad - má nás rád, je to náš
kamarád. Jeho příchodem do místnosti jako by se vždy rozsvítilo. Často nám
rozsvítí v hlavě, řešíme-li jakýsi těžký, opravdu náročný, někdy až přesložitý
problém, jenž vyvstane z našich mnohých hlubokomyslných diskusí.
Anketa mezi faráři
Chodíte na setkání mládeže ve vašem sboru? Co tam děláte?
Poslouchám, sleduji, reaguji a, přijde-li na mě řada, tak
připravím i nějaký ten program.
Mívám biblický výklad a účastním se i dalšího programu,
který si mládež připravuje sama.
Dělám tam toho, co polemizuje s jistými, odpovídám na některé
otázky, hlavně ale mlčím, aby mohli hovořit jiní, plaché a zakřiknuté obhajuji
- prostě ideál. Dělám i toho, co připomíná, že bychom se taky mohli pomodlit a
ptám se, proč ta mládež je.
Snažím se popíchnout k samostatnosti a dávat otázky.
Určitě setkání nevedu. Biblický program připravují mladí
sami. Já podle potřeby přispívám v rozhovoru převážně jen odbornými poznámkami.
Jako jeden z účastníků využívám čas ponechaný modlitbám. Někdy se zapojím i do
her, jindy se potichu vytratím. Podle nepsaného pravidla „nemá-li nikdo
připravený program, dostane se i na faráře“ se občas dostane i na mě. Když je
třeba, zahraji i na kytaru.
Zúčastňuji se diskuse nad biblickým programem, rád s mládeží
společně zpívám, rád si hraji. Vnímám tyto chvíle jako příjemné osvěžení.
Jak se v mládeži cítíte?
Cítím se dobře. (nejčastější odpověď - faráři 60, 47, 34,
36, 53, 54, 47 let)
Cítím se skvěle, mám je moc rád! Je to mně nejbližší skupina
ve sboru. (29)
Cítím se tam poněkud opuštěn a v menšině. (38)
Cítím se tam jak kdy, někdy dobře a někdy divně, to podle
toho, jaké nálady tam vládnou, co je ve vzduchu, jak se chovají k sobě navzájem
apod. (47)
Cítím se dobře, ale těším se na chvíli, kdy tam budu
zbytečný, tj. že mládež „pofrčí“ i beze mne. (41)
O pravidelných setkáních mládeže ve
sboru byla řeč už v minulém čísle Bratrstva a u tohoto
tématu ještě nějakou dobu zůstaneme. Dnes to bude o faráři v mládeži.
Zeptali
jsme se tentokrát nejen mládeže, ale právě i farářů. Dá-li se soudit z toho
vzorku odpovědí, které máme, pak typická situace vypadá takto: mládež se
schází, farář přichází. Účastní se biblického programu, ale ne vždycky tak, že
by ho nutně musel připravovat. V tom se střídají mládežníci. Farář je tam kvůli
následné diskusi. Někde funguje jako opora tonoucích ve složitých teologických
problémech nebo jako rozhodčí věroučných sporů i jako chodící konkordance.
Jinde je tím, kdo se snaží rozhýbat stojaté vody a vyprovokovat aspoň nějakou
diskusi. Anebo diskusi rozprouděnou udržet
v březích tématu a přivést korytem ke šťastnému konci. Poté
se často skromně a nenápadně vytrácí.
Nějaké
problémy?
Vznikají tam, kde na sebe představy a očekávání mládeže a faráře
narážejí anebo se docela míjejí. Štve vás, že váš farář do mládeže nechodí, a
vy byste rádi, aby chodil? Máte pocit, že by toho mohl říkat víc? Milí
mládežníci, tady je dobrá rada a docela zadarmo: MLUVTE O TOM S NÍM.
Farář je totiž, ač se to nezdá, tvor
stydlivý. Mívá strach, aby vás neobtěžoval svou přítomností, nezatěžoval svými
řečmi a neprudil svým dohledem. A navíc mu i v pokročilém věku působí dětinskou
radost, když vidí, že má mládež samostatnou, kterou nemusí nikdo vodit za
ručičku, schopnou rozdělovat si práci, rozumně diskutovat a dobře se bavit.
Farář samozřejmě má teologické vzdělání a měl by se v těchto
věcech orientovat. Taky proto ostatně ve sboru je.
Nemá ovšem ani patent na pravdu ani tři zlaté
vlasy. Je dobré, jestli to skutečně funguje tak, že farář je
se svými vědomostmi i se svým názorem k dispozici, ale nemá nutně poslední
slovo a vy nečekáte, že všechno, co od
něj uslyšíte, spolykáte i s chlupama a nahradíte tím vlastní přemýšlení.
Křesťanští mučedníci 20. století
Mučedníci současnosti
Dráža Havlíčková
Janani Luwum
Ve věku diktátorů
„Jsem připraven zemřít v Kristově armádě“
„Jeden muž ve
středních letech měl ženu a ta zemřela. Zanechala mu však malého chlapce. Ten
muž se o něho velmi dobře staral a nikdy mu nezapomněl přinést jídlo ze
zahrady. Jednoho dne se rozhodl, že chlapce podrobí zkoušce, aby zjistil, zda
se o něho postará, až bude starý. Dal chlapci jako obvykle pár brambor, ale
tentokrát ho poprosil, aby se s ním rozdělil. Chlapec se s ním však nerozdělil
a brambory před otcem schoval. Přesto se ten starý muž o svého syna i nadále
pečlivě staral dokud nevyrostl a neoženil se. Bohužel, takto je to i s námi a s
naším vztahem k Bohu. Bůh - Otec nám
dává mnoho darů, ale my se s ním o ně nechceme rozdělit. Přesto se o nás i
nadále pečlivě stará a doufá, že se změníme, že mu vrátíme alespoň část z toho,
co nám dává, aby to mohl použít k šíření svého království.“
Tento příběh o Boží
milosti a shovívavé lásce vyprávěl r. 1968 před velkým shromážděním ugandský
kněz JANANI LU-WUM, muž, který se po
celý svůj život snažil vydat a rozdat maximum z toho, co od Boha dostal. Snažil
se všem důvěřovat a nikoho neodsuzovat, neboť jako ten starý muž z podobenství
doufal, že se lidé změní.
Ale lidé se nezměnili. Alespoň ne ti, kteří v Ugandě
rozhodovali o politických záležitostech, takže se Janani Luwum nakonec připojil
k dlouhému zástupu ugandských mučedníků.
Dalo by se tedy říci, že se mu ta jeho bezmezná důvěra
nevyplatila. A nebo by se také dalo říci, že ta jeho bezmezná důvěra opravdu
neměla meze - vždyť obětoval to nejvyšší, co měl delší život.
Janani Luwum žil v zemi, jejíž obyvatelstvo bylo
značně různorodé. Uganda byla již od 19. století
zemí protestantů, katolíků, muslimů i pohanů, přičemž mezi náboženstvím a
politikou byl vždy velmi úzký vztah. Tak například v r. 1884 se k moci dostal
muslimský vládce Mwanga, který nechal popravit stovky nevinných křesťanů a s
pomocí domorodého obyvatelstva usiloval o vyhnání všech misionářů ze země.
V r. 1894 se Uganda dostala pod britskou nadvládu a svou
samostatnost získala teprve roku 1962, kdy byla pro-hlášena za federativní
republiku, v jejímž rámci mělo privilegované postavení království Buganda.
Situace v zemi se však změnila s nástupem prezidenta Miltona Obota, který
prosadil násilné sjednocení jednotlivých království. A situace v zemi se znovu
změnila v r. 1971, kdy došlo k vojenskému převratu. Prezident Obot byl svržen a
vlády se ujal muslimský vůdce Idi Amin, který v zemi nastolil osobní diktaturu
fašistického typu - za jeho vlády byly věznice plné nevinných lidí a 300 000
ugandských občanů zmizela takřka beze stopy a mezi nimi i Janani Luwum.
Tento odvážný muž,
který se nebál kritizovat Aminův režim, pocházel z obyčejné rodiny, kde vždy
vládl pohostinný a přátelský duch -
otec byl učitel a matka udržovala rodinný krb. Mladý Janani byl velmi nadaným
studentem a od počátku se chtěl stát učitelem, jako jeho otec. Během studií,
přesně 6. 1. 1948, však konvertoval ke křesťanství, stal se členem
charismatického hnutí a začal veřejně vystupovat proti alkoholu a kouření a
vybízel lidi k následování Krista.
Jednoho lednového dne roku 1949 opustil svou ženu a dceru a
odešel studovat teologii do Buwalasi. Již v r. 1953 byl ordinován jáhnem v
ugandské anglikánské církvi a o rok později knězem. V r. 1958 odešel studovat
do Anglie a po návratu se stal děkanem teologického semináře v Buwalasi.
V r. 1966 byl jmenován tajemníkem v provinciích Uganda,
Rwanda, Burundi a Boga-Zaire a poté biskupem Severní Ugandy. V obou funkcích
usiloval o to, aby se ugandská církev stala samostatnou a na státu nezávislou.
Janani Luwum též velmi aktivně vstupoval do politiky, zvláště po nástupu
diktátora Idiho Amina - již v r. 1972 spolu se studentským hnutím a Světovou
radou církví vystoupil proti Aminově snaze vyhostit 50 tisíc ugandských
obyvatel asijského původu.
V r. 1974 byl Luwum zvolen arcibiskupem a jako arcibiskup se
potýkal s mnoha problémy, mezi něž patřily především spory mezi jednotlivými
kmeny v rámci anglikánské církve, tradiční rivalita mezi anglikánskou a
katolickou církví a navíc korupce, zastrašování a atmosféra strachu, které
vládly v celém národě.
Za jeho arcibiskupské heslo bychom mohli považovat
větu,kterou pronesl na jednom setkání: „Nechci být arcibiskupem mrtvé církve,
ale živé!“ Hlásal, že církev nesmí sloužit silám temnoty, ale musí být světlem,
solí a kvasem společnosti.
Luwum se v nejhorších dobách často scházel s Aminem a
otevřeně s ním mluvil o věcech, které církev neschvalovala, neboť se řídil
starým loveckým příslovím: Nejlepší způsob, jak dokázat, že hůl je křivá,
je položit vedle ní hůl rovnou.
V srpnu roku 1976 se sešli představitelé anglikánské a
katolické církve s vůdcem muslimské komunity, aby společně našli nějaký způsob,
jak odpovědět na nespravedlnost a brutalitu Aminova režimu. Arcibiskup Luwum
tomuto setkání předsedal a výsledkem byl dopis adresovaný prezidentovi, ve
kterém ho náboženští vůdci vyzvali k vzájemnému dialogu.
Hned poté byl Luwum prezidentem obviněn ze spiknutí a jeho
dům byl několikrát vyrabován a on sám zastrašován.
V únoru 1977 byli představitelé anglikánské a katolické
církve Aminem svoláni do Kongresového paláce v Kampale, kde byl Janani Luwum
obviněn z pašování zbraní na hranice s Keňou. Když padlo toto obvinění, Luwum
jen pošeptal biskupovi Kivengere, který seděl vedle: „Chtějí mě zabít. Já však
nemám strach.“
A opravdu, Janani Luwum se z tohoto zasedání nevrátil - byl
zřejmě zastřelen Aminovými vojáky. Jeho tělo se však nikdy nenašlo...
...tak zemřel Janani Luwum, ugandský prorok Nátan,
který vyzýval politiky k odpovědnosti a
spravedlnosti, veliký bojovník za svobodu a důvěru ve vztazích! Tak zemřel muž,
který se po celý svůj život snažil vydat a rozdat maximum z toho , co od Boha
dostal.
Rozhovor s Janem a Helenou Davidovými
Je důležité vytrvat
Kristýna Žárská
Domov odpočinku ve stáří
MYSLIBOŘICE
675 60
Tolikrát napsaná adresa - babičce Kuřimské, Musilové,
Honzovi, Davidům, Šutkáčům.
DOVS - Myslibořice je jedním ze středisek Diakonie, takový zámeček s docela velkým
parkem a rozsáhlým hospodářstvím. Bydlí tu asi 150 dědečků a babiček. Jezdíme
sem každé prázdniny - někteří dovnitř dělat pečovatele, jiní pracovat na
zahradu a takhle v průběhu roku na víkendy. Posledně jsme tam byli s perníčky,
ty vozíme před Vánocemi. A taky jsme byli popřát babičce Musilové k
devadesátce. Babička Musilová sedí na vozíku, přivlastnili jsme si ji asi před
šesti lety, je moc milá a hlavně naše.
A teď k Davidovým. Vedou domov už deset let a
teď v létě by tu měli končit. Tak trochu k nim patřím. Fůra návštěv, velká
rodina, bydlení přímo v domově.
Seznámili
se v roce 1970 ve vesničce SOS Doubí, blízko Karlových Varů. Hledali se do
svých necelých třiceti let (kluci a děvčata času je dost - poznámka Heleny).
V druhém roce manželství měli už sedm dětí.
Jak k vám přišly všechny vaše děti?
Jenda: První tři jsme si vyzvedli v dětských domovech
sami, Pavla a Petra pak přivezla sanitka. Jízda sanitkou byla pro Petra
životním zážitkem. Za představou, že bude saniťákem, šel cílevědomě celý život.
Teď pracuje jako „zdravotní sestra“ v rehabilitačním středisku a má čerstvá
dvojčata. Ale otázka možná mířila spíš, jak se to stalo, že po roce a půl
manželství jsme měli už šest dětí. V Krnově jsme se stali pěstounskou rodinou a
k již zmíněným pěti se nám narodil Jakub. Narodil se nám, ale Helena ho
odnosila. Pak už jsme se o nošení dětí trochu dělili.
Nejdřív
bydleli Davidovi v Krnově - velký otevřený dům, spousta návštěv a akcí, dobré
sborové zázemí. Pak Jenda dostává místo vedoucího domova v Myslibořicích, a tak
se stěhují. Do docela malé od světa odříznuté vesničky.
Jaký byl přechod z Krnova?
J: Pro mě nádherný, já jsem to měl vymodlené, tedy jako
odpověď na modlitby. Přitom to bylo asi poslední místo, kam jsem
chtěl jít.
H: Pro mě těžký, ani jsem si nemyslela, že to tak bude, netušila jsem, jak hluboko
jsem v Krnově zapustila kořeny.
S čím byli asi největší potíže ve vaší práci tady v
Myslibořicích?
J: Rozhodovat o lidech - toho přijmeme, tamten musí počkat.
Nebo: ten má nesnášenlivého spolubydlícího, a my nemáme jinde místo. Pak taky
vidět, jak kolektiv ostrakizuje ty obětavé křesťany, kteří sem přišli pečovat.
H: Nebylo nejtěžší ani největší. Těžké bylo bydlet uprostřed
nahromaděné bolesti, křivd, hořkosti, nemocí, čekání a smutku.
Co byste si přáli od nového vedení?
J: Aby doplnilo mé chyby či doplnilo to, co plynulo z mých
handicapů. Ale ze všeho nejvíc, aby to byli lidé citliví k slabým. Aby věděli,
že jsou za ně odpovědní Bohu a že jemu jsou právě tito nejblíž. Aby v nich
viděli samotného Ježíše.
H: Aby byli lepší, než jsme byli my.
Čeho si nejvíc ceníš na Heleně/ Jendovi?
J: Života z víry, z dobré rodinné tradice rozvíjené osobními
zkušenostmi. Síly její osobnosti, unese podpírat mnoho lidí. Toho, že je stále
krásná.
H: Že to se mnou vydržel téměř 30 let. Vážně „?
Vaše nejhezčí dovolená?
J: Ta, co bude, ale i ty co byly v posledních letech, už jen
sami ve dvou nebo s většími dětmi.
H: Tři týdny v Locarnu ve Švýcarsku.
Můžete doporučit něco ke čtení?
J: Johnsnovy Dějiny křesťanství. Objevujeme, že svět není jen
česká kotlina. Například o husitství tam není ani slovo.
H: Každý den Bibli.
Když jsme u té Bible, máte nějaké oblíbené místo?
J: 1. Janova, čtvrtá kapitola, chtěl jsem se ji naučit
zpaměti, máme odsud svatební verš, ale učení zpaměti nepatří k mým silným
stránkám.
H: „Nenechám tebe, aniž tě opustím.“
Co byste chtěli ještě říct?
J: Kristýna mi napovídá diakonát. Ano, kdo touží dělat
sociální práci - nebo jinou bohulibou činnost s církevním pověřením, ten se
může ucházet o Diakonát ČCE. ČCE má tento úřad zřízený vedle úřadu
kazatelského, jako i řada nejrůznějších církví. Informace visí na každé faře a
církevní škole. Než si jich všimnou faráři a budou o nich kázat, uplyne dost
vody. Ale Duch svatý může být rychlejší.
H: Cítím, že je důležité vytrvat - v přátelství, ve škole,
ve víře, v manželství, v dobré práci.
Helena to tak dobře
ukončila, že nevím, co bych ještě měla dodat. Přála bych vám, kteří to čtete,
abyste každý mohl ve svém životě potkat takovou prima bandu a takové manžele,
jako jsou Davidovi. Čímž jim děkuju za to, čím jsou pro mě. A za tenhle
rozhovor. Hodně síly a radosti vyprošuje Krista.
Literatura
Básně z ledové hory
Monika Kittová
Chan-Šan byl čínskej mudrc,
kterýmu už začalo lízt velký
město a celý svět krkem, a tak se vším najednou seknul a zašil se do hor a
jedinej člověk, se kterým se kamarádil, byl zenovej blázen Š'Te, velkej
srandista, jehož práce spočívala v zametání kláštera rýžovým koštetem. Š'Te byl
taky básník, ale většinou si to ani nepsal. Chan-Šan čas od času slezl ze Studený
hory, oblečenej do šatu z kur, šel do teplý kuchyně a čekal, až dostane nějaký
jídlo, jenže žádnej z mnichů mu nikdy nic nedal, protože nechtěl vstoupit do
řádu a nechat se třikrát denně volat zvonem k meditaci.“
(Jack Kerouac, Dharmoví tuláci, str. 25, Praha 1992, v
překladu Josefa Rauvolfa)
Už je
to pár let, co jsem dostala Básně z Ledové hory od tohohle Chan-Šana. Nikomu ji
nedám, nepůjčuju ji, nanejvýš jednotlivé
básně přátelům opisuju nebo pro ně celou sbírku koupím (stane-li se, že
ji ještě nemají). Chan-Šan je vážně vtipný a „má zásahy“. A když o jeho
myšlenkách otevřeně přemýšlíte, mohou dokonce působit úlevně: když činí věci
prostší a přitom hlubší. Z literárního hlediska nebýval tento buddhistický
básník a myslitel čínskými dvorními učenci považován za autora skvostu poezie a
jistě ho neoblibovali ani ti „hrdinové kultury“, jež si bral na paškál. Ale
Chan-Šan, přestože se posmívat uměl, nepěstoval zlobu, ale moudrost, jejíž
prostotě mu za model stála příroda. Anebo to, co v drsné pravdě života v jejím
lůně mohl zaslechnout jasněji, nerušeněji o samotném Smyslu.
Takže
žádné lyrické veršovánky ani úlitby formálním rafinovanostem. Je zvláštní, jak
jsou tyto přes 13 staletí staré básně moderní. Jsou krátké, výmluvné, dynamické
v tom, jak po-dávají myšlenku a jak ji často překvapivě nechávají čtenáře či
posluchače uchopit. Mladé, staré, křesťany, nekřesťany, zkrátka, kdo má uši k
slyšení nebo oči ke čtení - a to srdce k myšlení.
(Chan-Šan, Básně z ledové hory, vydala DharmaGaia,
Praha 1996, uspořádaly, přeložily a poznámkami opatřily Alena Bláhová a Olga
Lomová.)
Za našich časů se vyskytují lidé
kteří nejsou dobří, ale ani zlí.
Co to znamená, být pánem v domě,
nevědí
jak hosté bydlí hned tu, hned onde.
Ti však, kdo tráví čas tímto způsobem
nejsou víc než bezmocní zabedněnci.
I když i oni v sobě nosí magickou věž přesto vedou jen otrocký život.
34.
Vidím člověka, jenž druhé podrazí
jako někoho, kdo nese koš s vodou.
Ať běží domů seberychleji
co zbude v koši, až tam dorazí?
Pozoruji-li člověka, který je podváděn
jeví se mi jako pažitka v zahradě.
Denně ho dočista oškubou
v kořeni však stále zůstává on sám.
20.
Od Chan-Šana jsou tyto řádky
slova, jimž nikdo nevěří.
Sladký je med a každý si rád lízne
jak nepříjemně chutná hořký lék.
Co se vám líbí, je důvodem k radosti
co se vám protiví, budí nenávist.
Podívejte se však na ty loutky
po jednom jediném výstupu si
nezahrají víc.
Film
Pornografický vztah
Petr Siska
Tentokrát se podíváme do kinematografie francouzské, která
od šedesátých let společně s italskou nese hrdě standartu zástupců evropského
filmu. Ač už italský ani francouzský (a žel ani polský) film není tím, čím
kdysi býval (a na jejich místo se dostává zejména kinematografie skandinávská),
přesto se čas od času objeví film, který rozhýbe stojaté vody, kritikové mají o
čem psát a dámy z „vyšší společnosti“ o čem diskutovat. Tímto filmem je, mám za
to, i Pornogafický vztah. Název nese dostatečně skandální, aby přitáhl do kin.
Žel ti (!slintavci“), které přiláká zejména slovo „pornografický“ v názvu, musí
být nutně zklamáni, a proto je jim hned zde, na počátku, razeno, aby raději
navštívili nejbližší videopůjčovnu překypující oblíbeným žánrem a vyhnuli se
tak zklamání, které je zastihne v sále kina. Pro lid čtoucí Bratrstvo je to
zároveň uklidněním, že jejich oblíbený časopis se dočista nezvrhl a z
nedostatku jiných témat se nezačal
zabývat „čuňačinkami.“ Pornografický vztah je totiž několikrát méně o sexu
(natož o pornografii) než řadová produkce v hlavním vysílacím čase na
kterékoliv z našich televizí. Komické je, jak se názvu zalekl americký cenzor a
pro dobro podnikání nazval film bezpohlavně „Potíže s láskou.“ Americký divák,
zdá se, nesmí být pobouřen dříve, než jde do kina. Ještě by nám ti zhýralí
evropští intelektuálové přinášeli problémy, kterým nerozumíme, které nechceme a
nebudeme se jimi zabývat. To tak!
Děj filmu je
opravdu velmi prostý (to neznamená hloupý či povrchní) a dá se vypsat několika
větami: Někdo o tom jen sní, jiný i podnikne náležité kroky. On a Ona se prostě
pomocí inzerátu sejdou, aby provozovali to, „o čem se strašně špatně píše.“
Prostě jen pro „věc“ samu. Bez nároků a závazků. Anonymně, bez toho, aby si
vůbec řekli jména. Vždy jedenkrát týdně v tom samém čase, na tom samém místě.
Věci se však nevyvíjejí dle
předpokladů. Objeví se něco, co nečekali a co je připraví o bezstarostnost
dosavadního setkávání. Něco, co je postaví na křižovatku, a Oni se buď budou
muset vydat jiným směrem než dosud, a nebo každý zvlášť. A situaci lidí na
křižovatce známe...
Téma zakázaných
(či podivných) vztahů jistě není v kinematografii ničím novým. Sexuální život
ve všech podobách a odstínech byl jistě mnohokrát zmapován, a to jak v
oficiálním proudu, tak v onom „béčkovém“. Leč většinou byl ochuzen o
naléhavost. Režisér si buď pouze nezávazně pohrával s „lákavým tématem“ a
ukazoval jeho příjemné aspekty a nebo nutil diváka nořit se do stále
sebedestrukčnějšího jednání obou (kdyby jen to!) protagonistů. Témata jako
vztah a neplánovaná (!) láska jaksi na přetřes nedošly. Inu, kdo by se tím
zabýval! Kdo by se na to díval... Je
docela možné, že lidé dnes považují dobu za vymknutou z kloubů, že již není
nic, jak kdysi bývalo...
autority neplatí... morálka skomírá... Přesto však může (a proč
ne?) vstoupit do života lidí něco, co jej převrátí, i když jej původně vzali za
opačný konec, než by pro ně bylo dobré. Konec konců, v duchu si to přeje každý
z nás.
P.S. Když režisér Frédéric Fonteyne uváděl tento svůj film na letoším
Febiofestu, vyzval diváky, aby ti, kteří přišli za něčím pikantním, raději
opustili sál, nedočkají se totiž. Neodešel ani jediný
Internet
Jízdní řády?
Martin Balcar
Internet vám pomáhá i v otázce
nalézání spojů. Samozřejmě všechny z nich lze vytisknout. Kdo
ví, co umějí nadělat různé dodatky v jízdních řádech, ocení vše minimálně
dvakrát, neboť služby jsou při každé změně aktualizovány...
Pro
nalezení všech spojů vlakových i autobusových ze všech stanic v celé ČR slouží
adresa
www.jizdnirady.cz/
, která je navíc zaštítěná ministerstvem dopravy.
Stejnou službu rozšířenou o jízdní řády několika evropských zemí i řady českých
městských hromadných služeb nabízí
www.vlak-bus.cz/. Další řády, včetně
lodních, skýtá stránka
www.odjezdy.cz/. Jízdní řády pro dopravu určenou
vozíčkářům najdete na
www.pvtnet.cz/www/jizdni.rady/.
Kompletní jízdní řád pražské hromadné dopravy naleznete na
www.dp-praha.cz/tt/. Zde si můžete najít odjezdy všech autobusů a tramvají ze
všech stanic.
Pro milovníky železnice a všeho kolem ní je určena adresa
http://semafor.proweb.cz/.
Kdo už někdy stopoval či rád „nabírá“, má možnost vše trošku
předpřipravit.
Na adresách
www.autostop.cz či
www.interauto.cz/autostop.htm
může místo v autě nabídnout či se o něj přihlásit. Cena je většinou smluvní.
Kreativita
Tož Tvoř
Kristýna Žárská
1) Tak, vymyslete si
libovolný počet vlastností a stavů (roztěkanost, přímost, zamilovanost...),
napište je na lístečky a rozdejte děckám. Každý, kdo dostane lísteček, musí
předvést zcela krátce pantomimicky uvedenou vlastnost. Ostatní si zapisují
domněle správná řešení. Na závěr
řešení přečtěte. Nezapomeňte si pro sebe nechat původní papír a dodržovat
pořadí předváděných vlastností.
2) Rozdejte papíry a
tužky, ať každý nakreslí své vymyšlené strašidlo. Toto nějak nazve a název
napíše na zvláštní lísteček, který vám dá.
Poté rozložíte strašidla po stole, očíslujete a budete číst
jednotlivá jména. Děcka si je budou na papír přiřazovat. Pak se tvůrci
strašidla přiznají ke jménům svých strašidelných miláčků.
P.S. zkuste nedávat nápadně jednoduchá jména, jako např.
chlupaté kouli - Chlupatá koule.
Hudba
Malá lesní Jablkoň
pro velké
Jiří Černý
Písnička Bláznivá bude hit - přál
jsem si - díky ní bude celé stejnojmenné debutové
album dua Malá lesní Jablkoň ještě známější než předchozí disk Písničky, který
natočila ještě stará, početnější Jablkoň. Nestalo se to ani ono. Možná, že
avantgardnější posluchači chtějí Jablkoň z dob Baby Agy a kytaristy Inga
Bellmanna, ono cosi mezi Händlem a neandrtálcem. A že pro milovníky zpěvných
refrénů je i Bláznivá trochu bláznivá. Mně se ale na ní líbí všechno: letmo
otisknutá osamělost Kina Svět, ohlas Toma Waitse a Karla Poláčka v Tetě (“něco
jsem vám přivezla/ srdečné pozdravy“), říkanková první, Velmi nesmělá láska,
folková I tak se stýská, folklorní Na jednom světě, a tak dál až k oběma
zvoněním, vánočně krakonošskému a osudově Poslednímu.
Kytarám Michala Němce (složil téměř všechno) a Martina
Carvana pomáhají další Jablkoňové s instrumenty, liberecká Iveta Kotrmanová a
děti ze židlochovického Skřivánka se zpěvem. Je toho všeho šestnáct písniček.
Plnějších a krásnějších pětapadesát minut jsem za loňský rok na tuzemských
discích nenašel.
P.S. :
Věnováním v brožuře „Jiřímu Černému, protože je vždy
nablízku“ se nedojímejte, je to sarkasmus: Němec bydlí naproti nám přes ulici.
Co mne zaujalo
Není to jen v Genech
Martin Schmarcz, novinář
Poslední genetický objev mě opravdu potěšil. Vědci zjistili,
že člověk je určen svými geny jen asi z poloviny, mnohem méně, než se myslelo.
Nejsme tedy otroky zděděných vlastností, nikdo se nerodí k zatracení, každý z
nás má šanci být lepším člověkem.
Potvrdilo se, že Homo sapiens je výjimečně kulturní druh.
Tím, čím jsme, se stáváme díky výchově a vlastnímu úsilí. Ne, že by se to dříve
nevědělo. Nicméně překvapující je rozsah, v jakém způsob života a životní
prostředí ovlivňují a mění program, který je nám dán od narození.
Fatalisté nemají pravdu. Dítě kriminálníka nemusí nutně
skončit jako zločinec, člověk se může vyhnout nemoci, k níž má vrozené sklony.
Záleží to na každém z nás a také na těch, které máme kolem sebe. Myslím, že je to dobrá zpráva, samozřejmě za
předpokladu, že se svojí svobodou naložíme správně. Je totiž daleko pohodlnější
vymlouvat se na osud, než se klopotně snažit o jeho změnu. Úžasné, jak tahle
horká genetická novinka koresponduje s jednou prastarou pravdou: Bůh dal
člověku život a schopnost rozlišovat dobro a zlo. Co s těmito dary učiní, už
nechal na něm.
Jiný svět
aneb život v zeleném
Aleš Mostecký, vikář v Miroslavi
Předem bez mučení přiznávám, že jsem na vojnu šel bez ideálů
a snad i bez iluzí. Skutečnost však předčila i má nejčernější očekávání. Je
také nutné napsat, že jsem prožil v kasárnách pouze tři měsíce. Ovšem ty první,
které stojí nejvíc za to. Nevím, jaké je být „mazákem“ a nelituji toho. Můj
pohled je nejspíš právě o to černější. Nechci odradit od nástupu vojenské
služby. Jen připravit trošku jiným způsobem než popisem veselých příhod. Tím
nechci říct, že by na vojně nikdy nebylo veselo. To ono je, ačkoli je to mnohdy
humor drsný až morbidní, „chlapský“. Jaký tedy je ten „zelený svět“ za
červeno-bíle pruhovanou závorou v bráně?
Hodně hlasitý. Na vojně se křičí, ba přímo řve. Dlouhé chodby vojenských ubytovacích
prostor by snad nezasvěceného pozorovatele sváděly k závěru, že je to proto,
aby všichni slyšeli ono důležité sdělení, které v sobě nese hlas řvoucího.
Omyl. Jen málokdo z vašich nejbližších nadřízených, vojáků základní služby, si
dá tu práci, aby jeho povely byly „jasné, zřetelné a srozumitelné“ (jak
požadují vojenské předpisy). Hlasitost povelu vám dává jasně a zřetelně najevo
jediné: kdo tady velí. Abyste nepropadli bludu, že armáda v demokratickém státě
je nějaký holubník či dokonce diskusní klub. Až časem se vojín naučí oddělovat
obsah, který pro něj může i nemusí být podstatný, od formy povelu, kterou zcela
ignoruje, jinak by se musel zbláznit.
Největším nepřítelem vojáka naší armády v době míru je nepořádek. Na vojně se uklízí
neustále. Kupodivu je také neustále co uklízet, jinými slovy: nepořádek je vždy
a všude. Voják je živočich značně nečistotný. S bojovým pokřikem „rajóny“ se
proto na vojně vstává i uléhá. O lásce vojáků k uklízení svědčí především stav
úklidových nástrojů - košťat, rýžáků, hrábí, kýblů, hadrů. Najít nezlomenou
násadu, neprokopnutý kbelík a čistý hadr je téměř nemožné. Nikdy také není
kýblů a košťat dostatek pro všechny, kdo jsou k úklidu určeni. Dvojnásob to
platí ve chvílích, když mají uklízet všichni. A to se nechci zabývat tím, že
služebně starší kolegy nikdy zaručeně uklízet neuvidíte.
Největším strašákem vašich nadřízených je voják, který nemá co dělat. Situace, že by
voják seděl v době zaměstnání, prostě nesmí nastat. A tak dostanete za úkol již
desetkrát zametený chodník zamést znovu či otřít posté stejný parapet. Není
divu, že se touto metodou docílí zaručeně jediného efektu, a to toho, že voják
je mistrem v „zašívání se“. Nevím, je-li to součástí výcviku z taktické
přípravy a pohybu vojáka po bojišti, ale po několika týdnech na vojně se
dokážete schovat a zamaskovat i v těch nejnemožnějších prostředích a situacích.
Na vojně se pospíchá. V prvních týdnech jste všude pozdě, nic nestíháte a podobně.
Vždy je vám to patřičně připomenuto a nechybí postrašení zajímavými tresty.
Pospíchá se však především proto, abyste pak někde půl či celou hodinu stáli
nastoupeni a čekali. Nesmíte se moc pohybovat a ošívat, o vzájemném rozhovoru s
kolegy okolo vás nemůže být řeči. Čekáte v dešti, mraze, vedru a minuty se
vlečou, čekáte a nikdo neví na co. Podobné čekací nástupy jsou zvláště oblíbené
k večeru, v době vašeho osobního volna. Co je lepšího, než si tak postát,
nevědět proč a být po půl hodině propuštěn, aniž by se cokoliv událo? Pospíchá
se, aby se mohlo čekat. A čeká se, aby se to víc mohlo pospíchat.
O mnoha pravidlech, zákazech a nařízeních se dozvíte teprve ve chvíli, kdy je porušíte.
Poznáte to podle již zmiňovaného řevu a také podle trestu. Zaručeně si však
zapamatujete, co jste udělali špatného. Oč nepříjemnější však taková situace je, odnese-li váš
přestupek s vámi celý kolektiv. Kolektivní vina (a nezjištěný viník) je zcela
běžná.
Snad už jen poslední poznámka. Budete muset dodržovat mnoho více či méně potřebných
předpisů a řádů. Na tom není nic tak špatného. Ale vyžadovat to po vás budou
lidé, kteří tyto řády a předpisy porušují. Tak na-příklad to, abyste měli
všechny knoflíky zapnuté, po vás bude žádat člověk, který nemá zapnutý knoflík
ani jeden. No co, knoflíky - prkotina? Ale je-li to jedna věc z mnoha?
Pokud si myslíte, že právě vy tohle všechno zdola (!) změníte, verbířům se klidně
upište. Ale rány na duši zhrzených reformátorů se hojí jen pomalu a těžko.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|