Co nás spojuje a co odlišuje
Je pravda, že všichni jsme především lidé. A že to, co nás v
našem lidství spojuje, je vždycky větší než to, co nás rozděluje. K tomuhle
poznání se mnozí lidé těžko dopracovávají, a někteří se k němu nedopracují
nikdy - a lidé s tělesným postižením pro ně zůstanou jen ti „postižení“, které
je pro vlastní duševní klid radno obcházet širokým obloukem. Ať se o ně
“starají“ ti, kterým je to milé nebo jsou na to nějak lépe vybaveni. Což je
absolutní nonsens, neboť ochota nemíjet lidi s handicapem není věcí záliby či
zvláštního talentu. Každý člověk s tělesným handicapem po právu touží mít
normální a otevřený vztah se všemi lidmi bez výjimky, a to včetně těch, kteří
se o něho „starají“ jako profesionálové nebo dobrovolníci. Lidský vztah je tedy
nadřazen nad pečovatelský výkon, a to i u nás v BETLÉMĚ. Nehledě na to, že v
našem pojetí by se měl handicapovaný člověk o sebe „starat“ přede-vším sám,
například tím, že svého asistenta v podstatě úkoluje v tom, co má dělat a jak
pomáhat (samozřejmě, že tento způsob není možný u lidí, kteří jsou vedle svého
tělesného handicapu vážně postiženi
i mentálně).
Aby člověk „zdravý“ došel toho poznání, že i s člověkem
těžce tělesně postiženým ho více spojuje, než rozděluje, musí to zažít. A tahle
zkušenost je pro mnohé lidi cenná a krásná. Poznají totiž, že se člověka s
handicapem nemusí bát, že jsou schopni mu porozumět - a on jim také. Že
společně zvládnou žít ve vzájemné blízkosti a navzájem si pomáhat, i když
břemeno přímé fyzické péče ponese ten „zdravý“. Je však třeba překonat onu
počáteční úzkost z přítomnosti handicapované osoby, což u někoho trvá hodinu, u
jiného den, u někoho snad i týden. Ale ne víc. A překonat je třeba také falešný
soucit, který někdo vyjádří třeba i takto: „Vždycky, když ty chudáčky postižené
vidím, chce se mi plakat ... kéž by je Pán Bůh uzdravil.“ Jistě, kdyby Pán Bůh
všechny lidi s tělesnými i jinými handicapy uzdravil, bylo by to veliká radost,
a to zejména pro ně. Zatím však chtějí žít takoví, jací jsou, i když jsou jistě
i chvíle, kdy toho mají plné brejle.
Rozdílnost danou rozdílným zdravotním stavem nelze přecenit,
ale také ne podcenit. Milí čtenáři Bratrstva, zkuste se do toho vžít. Kdybyste
byli na vozíčku, a nefungovaly by vám pořádně ani ruce, jak to u našich obyvatel
BETLÉMA bývá, museli byste si svému asistentovi nebo asistentce o mnoho věcí
říkat. Ať už byste chtěli napít, jít na procházku nebo na velkou ... Lehko pak
vzniká dojem, že člověk na vozíčku pořád jen „komanduje“. Ale jen on v plnosti
ví, jak těžké je být takhle závislý a o vše si říkat. Samozřejmě se někdy i
stává, že je člověk na vozíčku nerudný a protivný. Ale víme my „zdraví“, jak
těžké je stále a nepřetržitě nést ten batoh tělesného postižení - plný
všemožných obtíží, omezení a občas i bolestí? Nebyli bychom daleko víc
protivnější a sobečtější, než se nám momentálně jeví náš handicapovaný kamarád?
Proto je vždy dobré a žádoucí, aby člověk „zdravý“ uplatňoval vůči lidem s
tělesným postižením největší možnou míru vcítění (namísto falešného soucitu) a
jednal přitom podle Ježíšovy rady: Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi
(kdybyste byli nějak postiženi), tak vy jednejte s nimi. Já osobně jsem za ta
léta života s lidmi tělesně postiženými došel k přesvědčení, že měřítka, která
na ně vztahujeme, musí být přece jen dosti odlišná od těch, která vztahujeme
sami na sebe. A že pro „zdravé“ lidi vrchovatě platí: komu bylo mnoho dáno
(=zdraví), od toho bude mnoho žádáno ...
Co si můžeme navzájem dát
Jé, tak toho je spousta ...
Za prvé spolu můžeme užít kopec srandy. Lidé s tělesným postižením jsou
totiž rádi veselí. Divili byste se, ale BETLÉM není žádným trpitelsky trudným
místem, a to i přes ony objektivní obtíže života na vozíku. Spíše je u nás
veselo a hlučno někdy až moc. Děti a psi to nějak instinktivně cítí a rádi k
nám chodí, a to i zcela cizí (cizí psi občas chtějí zůstat i natrvalo). A také
mnozí dospělí a mládežníci k nám do Klobouk rádi zavítají. Přes prázdniny i po
celý rok k nám jezdí mnoho pomocníků, kteří jsou ochotni přiložit ruku k dílu i
vypomáhat v péči o naše obyvatele,
které vznešeně říkáme asistence. Získávají tak cennou zkušenost, o které
jsem psal výše.
Pravda je, že jsou někdy i chvíle smutné, zejména, když nás
někdo z našich obyvatel opustí a předejde do království Božího. Za deset let,
co je BETLÉM BETLÉMEM, nás opustilo již šest našich handicapovaných kamarádů.
Život lidí s tělesným postižením bývá totiž dost často kratší než život lidí
„zdravých“. Čelíme tomu onou již zmíněnou veselostí a také společnou modlitbou
a klopýtavým pokusem o skutečný život z víry. Věřím, že Pán Ježíš nám v tom velmi pomáhá a že se můžeme a máme „držet“ i navzájem... My „zdraví“ můžeme vedle toho poskytnout našim přátelům
na vozíku také naši odvahu, rozvahu, trpělivost, ochotu darovat čas a
kus našich fyzických
sil.
I lidé s tělesným postižením mohou nám lidem zdravým dát
mnoho. Mohou nám výzvou svého života pomoci překonat nejrozšířenější nemoc
současnosti - sobectví a otupělé srdce. Mohou nám pomoci překonat naši
pohodlnost a omezenost, když nás i beze slov zvou, abychom jim věnovali čas a
naše praktické schopnosti v míře, v jaké je to pro nás možné nebo jak nás Pán
Bůh volá. Mohou nás inspirovat svou statečností a vynalézavostí, s kterými
překonávají svá těžká omezení. Mohou nám darovat i smysl a naplnění života,
pokud se nám život s lidmi postiženými zalíbí víc než například práce
programátora či jiný byznys. Ne každý se ovšem stane asistentem v BETLÉMĚ,
ostatně i to je služba a práce časově velmi omezená - jako asistenti k nám
přicházejí mladí věřící lidé bez závazků a slouží zde průměrně tak dva až tři
roky. O moc déle služba na BETLÉMĚ protahovat nejde - hrozilo by asi úplné
„vyhoření“. Ale nabídnout lidem s postižením určitý vztah a (občas) i potřebnou
pomoc lze jistě i jinde a jinak. Třeba právě ve vašem městě nebo obci. A jsem
přesvědčen, že takové pomáhání lidem s tělesným či jiným postižením není ve
skutečnosti žádná „oběť“ - jak to někdo přehnaně hodnotí, ale vztah, který může
své účastníky plně a oboustranně obdarovat. Tak vzhůru do toho, a nebojte se,
až zase potkáte někoho
na vozíku ...
Cesty
Ukrajina
Jan Zahradníček
Na nádraží rozžhavené srpnovým slunkem přijíždí obstarožní
autobus. Moji budoucí spolucestující do něj skládají množství zavazadel.
Vyjíždíme z Prahy, směr Lvov, Ukrajina. Postupně se seznamuji s ostatními
cestujícími a už zde v autobuse začínám tušit zvláštní atmosféru světa, do
něhož se blížím. Po dlouhé noční jízdě Polskem dorážíme konečně na ukrajinské
hranice. Celník si dlouho nedůvěřivě prohlíží moje vízum a pak mi dává do pasu
kýžený štempl. Pokračujeme v cestě. Je ráno. Obraz přede mnou se náhle změnil -
v rovné, mírně zvlněné krajině jsou rozesety malé vesničky, po rozbité silnici
nás jen občas mine staré auto, ale ještě častěji vůz tažený koňmi. A všude
krávy, husy a lidi... Tak takhle u nás vypadal život před půl stoletím, myslím
si. Idyla.
Přestup na vlak v haličské metropoli Lvov mi však poprvé
ukazuje i druhou stranu mince - bídu, jakou lze u nás spatřit snad jen kolem
Hlavního nádraží v Praze, avšak v mnohem větší míře. Na nádraží mě staví
milicija - že jsem tu cizinec mám patrně vyryto někde ve tváři. Směsí češtiny,
slovenštiny a několika ukrajinských slov jim vysvětluju, že jedu do Bohemky na
návštěvu za známými. Připadá jim to podezřelé. Jestli prý nemám v tašce pušku
nebo narkotika. Nakonec asi zjišťují, že ze mne nedostanou žádné peníze, a tak
mě k mé velké úlevě nechávají jít.
Lvov, to je nekonečný zástup rozbitých šedivých paneláků a
uprostřed nich historické jádro města, prý velmi pěkné. Poněkud vystrašen ze
svého prvního setkání s ukrajinskou realitou však vzdávám plánovanou
prohlídku a trávím deset hodin, které
mi zbývají do odjezdu vlaku, v nádražní čekárně. Ta je svět sám pro sebe.
Jakási bábuška nabízí časopisy s nápisem v azbuce „Probuďte se“, na pravou víru
mne chvíli obrací nějaká baptistka (ukrajinští baptisté jsou poněkud
fanatičtí), kolem neustále obcházejí lidé žebrající a prodávající cokoliv, čím
by si jen mohli vydělat na denní chléb. To je jeden z nejviditelnějších odrazů
skutečnosti současné Ukrajiny - v situaci, kdy podniky nevyplácejí mzdu,
zůstává pro mnoho lidí prodej všeho možného, hraní na hudební nástroje i prosté
žebrání patrně jediným zdrojem
obživy.
Při četbě Solženicynova životopisu čas rychle ubíhá - blíží
se doba odjezdu. Obrovskými reflektory osvětlené půlnoční nádraží vypadá
přízračně. Prodírám se zástupy zpocených lidí, halasně se bavících u svých
vlaků a popíjejících chlazené pivo a minerálky, které kupují od všudypřítomných
prodavačů. Začínám přicházet na to, jak chutnáš, Ukrajino...
Ukrajinské železnice jsou jedním z mála stabilních prvků
tohoto až příliš složitého státu a jsou pro něj, myslím, v mnohém až symbolicky
příznačné. S úřednickým sebevědomím se jízdenky vydávají výhradně po předložení
pasu. Vlaky zde jezdí přesně - nevzrušeně a monotónně, mnohdy několik dní, se
přesouvají stálou šedesátikilometrovou rychlostí k cíli své cesty. Jako život
tady. Každému vagónu vládne jedna děžurná, která rozhoduje, zda vás do vlaku
vůbec přijme, vydává povlečení na postel a ráno vaří čaj. (Je to až komické -
má vlastně neomezenou moc a není radno si ji znepřátelit - mimo jiné má v
držení klíč od toalety, kterým ji, projíždí-li vlak tzv. sanitární zónou,
zamkne; většinou to je v době, kdy ji člověk zrovna nejvíc potřebuje.)
Cestování zde má úplně jinou filosofii než u nás - není jen prostředkem
dopravy, nýbrž, a snad i především,
společenskou záležitostí. Lidé, kteří mají před sebou delší cestu, se hned po
nástupu převléknou do svého pohodlného domácího oblečení a bačkor, ve dne posedávají
na sklopených lehátkách (z nichž je tu složena naprostá většina vlaků),
louskají slunečnicová semínka, chodí po vlaku, baví se mezi sebou, jí, čtou,
kouří a popíjejí, žijou...
Na své cestě Ukrajinou jsem se musel vyrovnávat s jazykovou
a kulturní bariérou. Někdy je to legrace, ale mnohdy také dost frustrující. Je
to jiný svět s odlišnou mentalitou a kulturou. Život je tu tvrdý a kdo chce
přežít, musí se přizpůsobit. Na cizince zde nejsou příliš zvyklí a je možné se
setkat i s projevy xenofobie. Na druhou stranu jsem potkal i lidi velmi milé,
kteří mi několikrát dost pomohli. Nejlepší byli samozřejmě krajané z
Bohemky. U nich jsem byl hostem po
většinu času mé návštěvy a přijali mne skutečně vřele. I přesto je ale našinec
neznalý místních poměrů trochu vyveden z míry z toho, jak se tu žije. Ač je
tahle země již skoro deset let suverénním státem, mentalita lidí, náhled na
svět jsou v podstatě pořád ruské, ba co hůř - sovětské. To bije do očí zvlášť v
centrální a východní části, což má své historické pozadí - Západní Ukrajina,
která byla k SSSR připojena teprve před 2. světovou válkou, je svým smýšlením
přece jen blíž střední Evropě. Těžce zde také bojují o vlastní jazyk jako
základní prvek jednotící národ: Lidé, ač ukrajinsky mluvit umí, a přestože je
to jazyk velice krásný, používají desítky let vtloukanou ruštinu, protože je to
vlastně jednodušší... Že Ukrajinu kulturně a posléze i politicky spolkne Rusko,
zůstává tak stálou hrozbou - odstrašujícím příkladem je sousední Bělorusko.
Kosmopolitní Oděsa
mi dává odpočinout. Tohle město má zvláštní, až orientální atmosféru - za mořem
už je Turecko. Nádherná architektura historického centra připomíná, že Ukrajina
zažila i lepší doby, než jaké panovaly za Sovětského sojuzu. Obdivuju divadlo
vystavěné podle vzoru Vídeňské opery i moderní mezinárodní přístav. Snad se
zase blýská na lepší časy. Na obrovském trhu lze například koupit doslova
všechno. Problém je, že jen málokdo si to tu může dovolit...
Kyjev je velkoměsto evropského formátu - široké prosvětlené
bulváry, opravené domy, přepychové obchody a restaurace. Po silnicích se
prohánějí silná a drahá auta západních značek. Bohatství, které až příliš
kontrastuje se všeobecnou bídou. „Jako před bolševickou revolucí“ tane mi na
mysli. Úchvatný je bulvár Chreščatyk (asi pětkrát větší než naše Václavské
náměstí), na jehož konci mě však čeká menší šok - veliká socha Lenina, nově
opravená a dokonce s květinou - s tímhle se tu lidé vyrovnávají jen pomalu...
Navštěvuji pravoslavný kostel - má zvláštní atmosféru a nádherně voní hořícími
svíčkami z včelího vosku. Hlavní město
čítající 2,5 miliónu obyvatel má však i svou odvrácenou tvář - nekonečné plochy
sídlišť ze zanedbaných panelových domů.
A pak už Bohemka, nádherná a milá... Obdivuju nedávno
postavenou Betlémskou kapli, místní školu, kulturní dům, i na ukrajinské poměry
výjimečně dobře fungující soukromé zemědělské družstvo. Bohemka, složením
obyvatel nyní už zdaleka nejen česká vesnice, je v porovnání se svým okolím
dost kulturně i ekonomicky na výši. V neděli v kostele mne uchvacuje starý pan
kazatel i všechny ty babičky, které pietisticky zbožně zpívají svými vysokými
hlasy písně z Harfy siónské. Mladá
krev však chybí i tady. „Mladí lidé si už berou Ukrajince,
stěhují se pryč. Bojíme se, že víra i jazyk vymře s naší generací,“ svěřuje se
mi jedna babička. Ale Bůh může přece dělat zázraky i tam, kde lidské naděje už
končí...
Krajané evangelíci mě vřele přijímají a hostí. Jídlo je tu
vůbec zajímavou kapitolou. Stolování má jiný ráz než naše - je to větší obřad a
slavnost, zvlášť, když má rodina hosta. Na stole je mnoho mís a talířů s
různými jídly, uprostřed je dobrý domácí chléb. Všechno je poctivé, tučné a
velmi dobré - je radno jídlo zapíjet silnou domácí vodkou, jinak se velmi brzy
dostaví střevní potíže. Úžasné je, že doslova všechno, snad kromě soli, pochází
z toho, co si lidé vlastníma rukama vypěstovali a vyrobili. Mají svá pole, pěstují obilí, kukuřici, brambory,
chovají krávy, prasata, husy... V
Bohemce jsou půda i podnebí velmi úrodné
- rostou tu i melouny a víno. Vinohrad je na Ukrajině doslova všude -
nejen u každého vesnického stavení, nad brankami, u garáží, ale dokonce i ve
městech se po jižních stěnách domů pnou vinné kmeny s báječnými hrozny. Život
tu může být vlastně i velice krásný. Jenže...
Ukrajina je po Rusku největší evropskou zemí, svým
potenciálem i počtem obyvatel mnoho těch vyspělých daleko předstihuje, ale
měřeno životní úrovní jejích obyvatel je zatím pořád žalostně pozadu. Tahle
země se slavnou historií, pravlast Slovanů, byla krutě zkoušená za Stalina,
převálcována několika hladomory a kulturně znásilněna, a jen těžko se sbírá ze
země. Kéž najde znovu své místo v Evropě. Zatím je zde realitou chudoba ostře
kontrastující s přepychem několika málo „vyvolených“, početná mafie a
zkorumpovaná policie, nestabilní ekonomika vyplývající z nefunkčního průmyslu,
nedůvěra v politiky a nechuť naprosté většiny lidí podílet se na veřejném
životě, volání po „starých pořádcích“... Ale je tu taky naděje. Je to země
krásná a tvrdá. Je možné ji milovat i nenávidět. Mysleme na ni v našich modlitbách.
Bůh pomáhej Ukrajině.
Autor je studentem
biblické školy v Hradci Králové
Křesťanští mučedníci 20. století
Mučedníci současnosti
Dráža Havlíčková
VÉVODKYNĚ ALŽBĚTA
Ve věku revoluce
„Opouštím zářivý svět, ve kterém jsem měla zářivé postavení a se všemi vámi
sestupuji do většího a skutečnějšího světa - světa chudých a trpících.“
Těmito slovy se roku 1909 loučila jedna šlechtična se
světským životem a pomíjející slávou, aby spolu s dalšími sestrami přijala
poslání sloužit Bohu a lidem. Opustila zářivý svět, prodala všechny své šaty a
šperky a založila konvent „Marta a Marie“, ve kterém hostila chudé a trpící.
Touto odvážnou šlechtičnou byla velkovévodkyně Alžběta
Ruská.
Narodila se 1.11.1864 a byla pojmenována po katolické
světici Alžbětě Maďarské, která žila na začátku 13. století a byla známá
zejména svou obětavostí a rozsáhlou charitativní činností. Podobným vzorem byla
pro Alžbětu také její matka princezna Alice.
Alžběta prošla ve svém životě zajímavým náboženským vývojem
- pojmenovaná po katolické světici, pokřtěná v církvi luteránské, vychována v
církvi anglikánské a svatá v církvi pravoslavné. Dokázala všechny tyto
křesťanské tradice ve svém životě vzácně spojit, aniž by kteroukoliv z nich
opovrhovala, neboť měla za to, že „všichni
křesťané jsou děti
Kristovy.“
Roku 1884 se Alžběta provdala za velkovévodu Sergeje
Alexandroviče, pátého syna cara Alexandra II. Odstěhovala se z viktoriánské
Anglie, kde po smrti své matky pobývala na dvoře své babičky královny Viktorie,
do carského Ruska a tam vedla poklidný, ničím nerušený šlechtický život. Vše
se však změnilo roku 1904, kdy vypukla rusko-japonská válka. Alžběta neváhala a
okamžitě zřídila v „posvátném“ Kremlu, kde její manžel vykonával funkci
guvernéra Moskvy, krejčovské dílny a shromažďiště léků a teplého oblečení pro
vojáky na frontě.
Začátkem roku 1905 byl její manžel během nepokojů v Moskvě
revolucionáři zavražděn. Alžběta se od té chvíle zcela uzavřela do sebe a svůj
život odevzdala Bohu.
A zde jakoby začíná
život světice:
Několik dní po smrti svého manžela navštívila ve vězení jeho
vraha, dlouho s ním mluvila a nakonec mu věnovala ikonu.
V létě 1905 zřídila
ve svém sídle nedaleko Moskvy nemocnici pro válečné raněné a také se rozhodla
založit dům modlitby, práce a milosrdenství. Vadilo jí totiž, že pravoslavné
řádové sestry kromě háčkování nedělají nic praktického a na druhou stranu nově
vznikající zdravotnické instituce byly z větší části ateistické.
Založením domu „Marta a Marie“ se Alžběta chtěla těmto
extrémům vyvarovat, usilovala o spojení obou tradic jak klášterní, tak
ošetřovatelské. Proto také svůj nový domů a společenství, které kolem něj
vzniklo, pojmenovala „Marta a Marie“, aby tak zdůraznila, že služba Marty,
která „si dělala hodně starostí a trápila se pro mnoho věcí“ je stejně důležitá jako „služba“ Marie,
která „seděla u nohou Ježíšových a poslouchala jeho slovo“. Jedno bez druhého
zkrátka nejde.
Alžběta se snažila v pravoslavné církvi obnovit diakonský
úřad pro ženy, který se z církevní praxe, vzhledem k postavení žen ve
středověku, vytratil a roku 1909 dosáhla jakéhosi kompromisu. Moskevský
patriarcha totiž zřídil „řád sester milosrdenství a útěchy“ a Alžbětu jmenoval
jeho matkou představenou.
Velkovévodkyně nyní vedla velmi asketický a oddaný
život spala na dřevěné posteli bez
matrace, často jen tři hodiny, protože noc strávila buď v kapli nebo s
nemocnými. Zřídila také knihovnu a vývařovnu pro chudé, nechala vystavět byty
pro mladé dělníky a studenty v nouzi a založila kliniku pro ženy s
tuberkulosou. Její životní filozofií bylo vzbudit vědomí Boha ve společensky
vyvržených a odstrkovaných, se kterými se denně potkávala. S oblibou říkala,
“že obraz Boha může být někdy zastřen temnotou, ale nikdy nemůže být zcela
zničen.“ Každou neděli po nešporách pořádala diskuse, které přilákaly mnoho
lidí, protože v tehdejším Rusku
nebylo zvykem o věcech víry mluvit veřejně.
Zlom přišel až v r.1914, kdy vypukla 1. světová válka.
Alžběta ji prožívala jako osobní
tragédií, neboť část její rodiny stála na straně Německa a druhá na straně
Anglie a Ruska. Navštěvovala nemocnice a utěšovala raněné z obou táborů, což jí
přineslo kritiku veřejnosti a nařčení z kolaborace. Když kráčela po ulici, lidé
na ní s chutí házeli kameny a v Moskvě se šířily pomluvy, že se v „Martě a
Marii“ ukrývají němečtí špioni. V důsledku toho se zhoršily Alžbětiny vztahy s
carskou rodinou, která v té době navíc procházela značnou krizí. Krize dospěla
tak daleko, že r. 1917 byl car Mikuláš II. donucen abdikovat. Od té doby
revolucionáři pravidelně přicházeli do „Marty a Marie“ hledat německé zbraně a
několikrát se dokonce pokusili Alžbětu zatknout. Alžbětě přicházely z celé
Evropy nabídky exilu, dokonce i německý císař ji několikrát nabízel útočiště,
ale Alžběta trvala na tom, že svůj konvent neopustí.
Během tzv. říjnové revoluce roku 1917 se bolševici chopili
moci a jejich prvním krokem bylo vyvraždění carské rodiny - 17.8.1918 byl v
Jekaterinburku zavražděn car a jeho nejužší rodina a následující noc byl zbytek
carské rodiny, spolu s Alžbětou, nahnán do opuštěného lomu nedaleko Alapevska.
Z výpovědi jednoho popravčího se dozvídáme o průběhu té
děsivé hromadné popravy:
„Nejprve jsme do lomu svrhli velkovévodkyni Alžbětu a poté
její spolusestru z konventu, slyšeli jsme šplouchání vody a hlasy, postupně
jsme tam svrhli všechny muže a opět jsme slyšeli hlasy; znamenalo to tedy, že
se neutopili. Museli jsme do šachty hodit granát. Vybouchlo to a bylo ticho.
Ale ne moc dlouho. Za chvíli se ozval nářek. Hodili jsme tedy druhý granát a
najednou se zezdola ozval zpěv. Zpívali modlitbu: „Hospodine, zachraň svůj
lid“. Už jsme neměli další granáty, tak jsme šachtu zasypali štěrkem a kamením.
Jejich chorály však stále stoupaly vzhůru skrze prach a padající kamení. Za
chvíli zpěv ustal a bylo ticho. Běželi jsme do vesnice a rozhlásili, že carskou
rodinu uneslo několik neznámých osob.“
Teprve v listopadu roku 1918 byla šachta odkryta a
vyšetřování ukázalo, že Alžběta dopadla na okraj šachty a ač byla vážně
zraněná, snažila se ještě v poslední chvíli svého života pomoci princi Ivanovi
- obvázala jeho ránu svým kapesníkem. Až poté zemřela. Byla pohřbena v kostele
sv. Máří Magdalény v Jeruzalémě a roku
1984 uznána Ruskou pravoslavnou církví v zahraničí za svatou, v roce 1992 byla
uznána za svatou také Moskevským patriarchátem.
Třetí půlnoční čaj se podařil
Marek Soukup
Ano, zase po roce, tentokrát poprvé v třetím tisíciletí,
uspořádala kolínská mládež spolu s dalšími nadšenci jedinečnou evangelickou
akci zvanou Půlnoční čaj - Posezení u čaje a taneční hudby. Třetí ročník byl
snad ještě lepší než oba minulé. Potěšující byla i poměrně hojná účast
středně-mladé generace.
Na začátku všechny účastníky přivítali dva
čmeláčci-brundibáři z večerníčků - Čmelda a Brumda (členové kolínské mládeže v
nápaditých kostýmech s tykadýlky). Zábava se rozbíhala zpočátku trochu
pomaleji, ovšem atmosféra renovované Duškovy síně Husova domu kolínského sboru,
doplněná jako vždy skvělým výběrem populární reprodukované hudby, postupně
vytáhla tanečníky na parket. Zazněly melodické skladby dnes už klasických
skupin (například ABBA, Beatles), několik svižných valčíků a polek, zajímavou
lahůdkou byla dokonce jedna maďarská a jedna newyorská polka. Volný taneční
program byl přerušován perfektně provedeným předtančením dvojice mladých tanečníků.
Předvedli některé latinskoamerické tance, nezapomněli ovšem ani na tance
klasické. Dalším kladem večera bylo, že se všichni mohli od nich i některé
tance přiučit (šlo konkrétně o sambu a rumbu). Kdo se při tancování unavil, měl
možnost sejít do přízemí Husova domu a občerstvit se připraveným pohoštěním.
Přesně o půlnoci se podle tradice podával půlnoční čaj, s
kterým všichni všem symbolicky poslali ťuknutí kolem sálu. Následovala rovněž
již tradiční píseň Moc předivná Dietricha Bonhoeffera, který by se býval 4.
února dožil svých 95. narozenin. Při losování tomboly (které, přiznejme si,
mělo své mouchy...) sedm vylosovaných obdrželo rozmanité balíčky - čeho jiného
než čaje nebo různých čajových specialit (například čaj z kůry, čaj ze svahů
Himalájí s jasmínovou příchutí).
Díky kolínským i všem dalším za čas, který přípravě večera
věnovali.
Kdo nebyl na „čaji“, udělal chybu a rozhodně o něco přišel...
Literatura
Na nebi Hrdého Albionu
Jana Dušková, vedoucí knihovny
Se zájmem jsem sledovala anketu o nejlepší knihu roku 2000 a
uvědomovala si, jak moc je to
subjektivní záležitost.
Kdybych mohla navrhnout já svůj tip, byla by to práce
mladého historika Jiřího Rajlicha - Na nebi hrdého Albionu.
Z rozsáhlého připravovaného projektu vyšly zatím dva svazky
a další čtyři jsou připravovány. Tento válečný deník o našich letcích v Anglii
v letech 1940 - 1945 nemá v literatuře obdoby. Autor použil nejen velké
množství archivních materiálů, ale i osobní deníky a nepublikované práce
přímých účastníků popisovaných událostí, ať už žili ve vlasti nebo za
hranicemi, a svědectví jejich rodinných
příslušníků.
Líčení dramatických událostí ve vzduchu i na zemi v
“kalendáriu“ je doprovázeno medailóny jednotlivých aktérů válečného dramatu.
Není vynechána žádná významnější akce, najdeme zde radost z vítězství, ale také
porážky a zradu a to vše zasazeno do širšího kontextu. Dojdeme k závěru, že
naši letci měli opravdu zdatné protivníky - německé stíhače.
Současnému čtenáři práce Jiřího Rajlicha hodně napoví o tom,
co znamená věrnost nejen sobě, ale také rodině, své vlasti a ideálům svobody. O
to smutnější je proto svědectví o poválečných osudech některých těchto letců.
Jsme malý národ, na hrdinství nebohatý, ale díky takové
historické práci si můžeme znovu
uvědomit, že i v našem národě žili lidé, kteří zcela „samozřejmě“
prokazovali neobyčejná hrdinství.
Podaří-li se autorovi zpracovat stejně pečlivě a poutavě
další díly o následujících válečných letech, máme se na co těšit.
První díl vydalo nakladatelství Ares, druhý Svět křídel.
Film
Trosečník
Petr Siska
Když vás v rámci hry na skautském táboře vysadí někde v noci
z auta se slovy „do dvaceti čtyř hodin musíš dorazit do tábora,“ je to celkem
„vzrůšo“. Proč taky ne, člověk se naučí
přemlouvat řidiče, aby jeli stejným
směrem, co zrovna vy potřebujete, orientovat se v prostoru, zahrát srdceryvnou
scénku před „lufťáckou“ rodinkou z
Prahy, že mřete hlady. Jste takovými trosečníky či tuláky „jen jako“, na
zkoušku. Dříve nebo později se dostanete ke kouřícím hrncům, do teplého
spacáku, navlečete „čerstvé“ spodní prádlo. Máte jistotu, že bez vás se domů
prostě nepojede. Je to prostě skvělé zpestření fádního života studenta, co k
tomu dodat.
Horší ale je, když vás havarované letadlo spolu s několika
krabicemi téměř neupotřebitelného haraburdí „vysadí“ na malém kousku něčeho, co
se dá slovem „ostrov“ nazvat jen opravdu velmi vzdáleně. Pitná voda tam skoro
není, a několika pohledy zjistíte, že na slaďoučké banány, které Robinson
sklízel téměř po celý rok, můžete směle zapomenout. Divoké kozy! ale no tak,
netýrejte svou představivost. Fauna se tam prostě redukuje na kraby a ryby.
Přidejte k tomu, že nemáte oheň, oblečení pravděpodobně dlouho nevydrží, k nejbližší.
pevnině je to nekonečně daleko - a šance na záchranu je hned v řádu
záporných čísel. Prostě existenciální situace, kdy vám ani zkušenosti ze
skautského oddílu mnoho nepomohou, protože
zrovna tohle se na schůzce neprobíralo. Inu, máte-li ale dostatek
představivosti, zjistíte, že i taková brusle se dá v tropickém podnebí
Tichomoří nějak upotřebit. Musíte však mít ještě něco, co vám zabrání to celé
divadlo neukončit - někoho nebo něco,
pro co vám stojí nasadit život, uskromnit se na nejzazší možnou míru. Krátce:
pro co vám stojí za to přežít.
V takové situaci se ocitl i Chuck Noland (Tom Hanks) pod
režijním vedením Roberta Zemeckise (režisér filmů jako Návrat do budoucnosti
I-III, Forrest Gump, Smrt jí sluší, Pod povrchem). Toto spojení již jednou vyneslo
oběma zlaté sošky filmové akademie za Forresta Gumpa a zdá se, že ani tentokrát
nebudou bez vavřínů. Hanks, který je od dob Philadelphie obsazován do
charakterních rolí chlapíků z lidu, se kterými se lehce ztotožníme, tentokrát
opět ne-ponechal nic náhodě. Celý film prakticky nesleze z plátna, a protože na
pustém ostrově není s kým si „pokecat“, musel zaujmout jinak. Pohledy, pohyby,
drobnou mimikou. Chvílemi ve filmu nepadne i dvacet minut jediné slovo, přesto
se však divák nenudí. Ostatně, tma je plná podivných zvuků, vždyť to známe, ne?
Ale ač se to nezdá, právě film Trosečník je o komunikaci, respektive o potřebě
komunikace (uvidíte, jakým způsobem). Kvůli roli také Hanks zhubl 25 kg, takže
je přerod z vypaseného koordinátora zásilkové firmy FedEx v lidskou trosku
dokonalý. Kdo je hloubavý, najde si tam i obecnější lidskou rovinu, o které
film v druhém plánu také je - ztracenost,
křehkost, smysl.
Všeliké lidské konání však chyby mívá a tak dobrý dojem kalí závěr filmu. Zdá se, že
američtí diváci se bez „amerického finále“ v podobě ufňukaného happyendu
neobejdou. Posledních 25 minut ve filmu prostě být nemuselo. Jako by byl vzat
úplně z jiného příběhu. Téma
trosečníkovy resocializace se prostě dalo pojmout i jinak. Amerika si, žel,
ráda pobrečí. Řešením je buď v závěru
opustit sál a nebo konec vzít za nějaký úplně jiný film od úplně jiného
režiséra, který byl omylem spojen s Trosečníkem. A nebo za předstupeň komedie s
Tomem Hanksem, nazvané Láska přes internet.
Mládež
Program zvaný biblický
Radka Včelná
“Kdo si vezme příště první program?“
Ticho. Najednou se
každý tváří, jako by tam vůbec, ale ani trochu nebyl.
“No tak, lidi.“ (moravská varianta: „Tož, děcka.“)
Nic. Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla
tma. Ale nad vodami vznášel se Duch Boží.
“Tak co třeba ty, nechceš to zkusit?“ láká líbezným hlasem
zodpovědná osoba.
I počali se jeden jako druhý vymlouvati!
“Já nevím, jestli tady příště budu.“
“My píšem příští týden čtyři písemky.“
“Já mívám furt.“
“Já bych teda radši nachystal něco na ten druhej program.“
Říkáte, že takhle to u vás teda rozhodně nevypadá? Že je
přece jasné, že biblický program připravuje pan farář? Tak to pak jo. Nebo jste
mládež zodpovědná, kde všechno
běží jako na
drátku podle rozpisu
na půl roku dopředu? Gratuluju.
Práce s biblí, tedy její čtení, uvažování nad přečteným a
diskuse patří bez-pochyby k tomu nejdůležitějšímu, co odjakživa naplňovalo
evangelické scházení (a nejenom scházení). I proto je tomu vyhrazeno čestné
první místo na mládeži. Ještě předtím, než si dočista vyřveme hlasivky zpěvem
ze Svítáku, předtím, než začneme hrát ve sborovém domě na schovku a dlouho
předtím, než se případ-ně přesuneme do oblíbené hospody, tak před tím vším
otevřeme bibli a snažíme se dobrat
toho, o co tam jde.
Někdy je to moc fajn. Zajímavý text, podnětná úvaha, horlivá
diskuse.
Někdy to moc fajn není. Nikdo si nic nepřipravil, je trapno.
Někoho to nebaví, a tak ruší. Mluví pořád ti samí a pořád o tomtéž, takže to
ostatní otravuje. Chybí farář a není koho se zeptat. Mladým intelektuálům
nerozumí mladí praktici, mimoňovi nerozumí nikdo. Je to dlouhý.
Jak je to možné? Když člověk poslouchá vzpomínky pamětníků
nebo listuje starými Bratrstvy, má pocit, že přednášky, úvahy (biblické i jiné)
a diskuse mládež nade všechno milovala.
Biblická úvaha byla hlavní náplní schůzky mládeže. Klábosení a hry program jen
zpestřovaly. Na seniorátních setkáních a na sjezdech nebyly žádné alternativní
programy. Jaképak kino, bazén, sportování. Pěkně sedět a poslouchat! Přednášky,
před-nášky, přednášky, procházka do okolí, cestou se dalo ještě leccos
prodiskutovat, a pak rychle zpátky, protože následují přednášky, přednášky,
přednášky. A oni to vydrželi a
dokonce je to
i bavilo!?
Co baví dnešní mládež? Je něco pravdy na těch řečech o
klipové generaci, konzumní kultuře a vymření písmáků? Bible? To je taková ta
knížka s malinkýma písmenkama na cigaretovém papíře a bez obrázků. Hodně stará.
Tak stará, že se v ní dá těžko najít něco, co by souviselo s dnešním
světem...
Anebo je to trochu jinak? Bible je zajímavá pořád stejně,
ale ten způsob, jak se k ní obvykle přistupuje, už dneska nemusí být pro
každého stejně snadný. Něco se asi moc měnit nedá. Třeba to, že bible se čte.
(I když obzvlášť zmutovaní jedinci si ji klidně můžou číst třeba z monitoru. Na
internetu najdete, co hrdlo ráčí.) Ale potom, nikde - ani v bibli - není
napsáno, že je nutné jenom sedět a poslouchat, co k tomu kdo řekne chytrého.
Co se dá dělat třeba
i jinak, o tom zase příště.
Biblický program
Jan Krupa, farář
Patřím do generace, která ho ještě zažila. Vůbec tím nechci
povědět, že ta dnešní ho už nenosí. Jenom mě napadlo, že tenkrát jsme moc
nediskutovali na téma mít v mládeži
biblický program nebo nemít. Ne, že by s ním nebyly potíže, ale většinou nikoho
nenapadla žádná tzv. náhražka. Mám na mysli čtení z různých a někdy i dost
hrůzných časopisů buď rádoby křesťanských a nebo vyloženě světských. Nemám nic
proti žádnému časopisu, ať si každý vydává, co chce. Ale přece jenom číst místo
bible cokoli jiného tam, kde je ta zvláštní knížka nezastupitelná, mi přijde
takové trochu ujeté.
Jenomže na druhé straně platí, kudy do toho. Když nás k tomu
nikdo nevedl, když my tu bibli už nečteme moc ani doma, když i na kazatelně
farář neotevře bibli, protože si text napsal na počítači, když nás to vlastně
ani nebaví je to tam většinou všechno
na moc dlouhé lokte. Kudy a jak do toho, když náš farář, nevím vlastně ani
proč, mezi nás nechodí?
Výmluva? Vlastní lenost? Malá ochota nést kůži na trh v
prostředí tak svérázném, jako někdy jsou sdružení mládeže? Neschopnost
uspořádat si svůj čas tak, abych se biblickému zamyšlení mohl věnovat?
A nebo jinak je to
všechno pouze přechodná krize? Charakteristická „evangelická“ vlna, kdy jsme
jednou nahoře a jindy zase zcela dole? A nebo se ten starý, byť dlouho
osvědčený systém prostě přežil? Vyprázdnil? Budeme umět něco jiného? A musíme
to hledat? Kdo s tím má přijít? Faráři a zase faráři? A nebo přijdou s něčím
sami „náctiletí“, kteří asi vždy tvořili páteř našich mládežnických hloučků?
Co chcete od starého člověka? Radu a nebo vzpomínku. Jenomže
rady se snažím zásadně nedávat a o vzpomínky, jak to tak chodí, nikdo valně
nestojí. Snad tedy něco jako vlastní postřeh.
Mně se vám zdá, že ta bible je fakt dobrá kniha. Trvalo mi
dlouho, než jsem na to přišel. Podobně jako Jan Werich mohu říct, že jsem fanda
zvlášť na některé její pasáže. Můj slavný jmenovec měl rád podobenství, já si
zase dost potrpím na taková ta místa, kde se pořád píše: „Neboj se, já budu s
tebou.“ I když zrovna neprožívám nic složitého, když si něco takového přečtu,
je mi moc dobře. A nebo takové kázání na hoře
tam je vlastně všechno potřebné k životu a navíc je to dost o dnešku.
Jeden farář kdysi říkal, že v bibli je úplně všechno, jenom
je potřeba to tam najít. Potíž je v tom, že to chce čas a určitou námahu. Možná
je škoda, že my jsme už příliš zvyklí k mnoha věcem se dostat snadno a
jednoduše. Kliknout na ikonu a buď beru, nebo neberu. Mám za to, že je škoda
nevybrat si tu první možnost.
Anketa nezi mládeží
Baví vás biblický program v mládeži?
Když ano, co a proč?
Jak kdy. Dozvím se mnoho zajímavých názorů a mohu tak
vylepšit svou víru.
Většinou ano, když se rozvine diskuse.
Ano, je-li dobře připraven. Obohacuje člověka, sdílení
názorů, víry.
Ano, většinou ano, ale bývá dlouhý, takže se ne-stihne ten
druhý - hry a tak. Baví mě, když se rozpoutá živá diskuse, všichni mají nějaký
názor, dohadují se, opravují se ap.
No prostě je to biblická úvaha - je to zajímavý.
Když nemíváte biblický program, proč asi?
Nikdo ho neudělá a farář tu není.
Není připraven, někdo zapomněl.
Buď ho nikdo nepřipraví nebo máme na starost něco jiného.
Uměli byste si bez něj schůzku mládeže představit?
Ano.
Určitě ano, ale ne každou.
Spíš ne.
Dokonce tak živě, že mám pocit, že už párkrát nebyl.
Reakce
Reakce potrefené husy
Martin Balcar
Ve smyslu přísloví o oné huse
(t.č.jsem na civilní službě)
si dovolím reagovat na článek Václava Hurta „Vojna & civilka“ (2/str.6).
Pojetí základní vojenské služby se mi příčí a tomuto systému
nedůvěřuji. Armáda je samozřejmě věcí veřejnou, není však podle mě nijak
nadřazená. Mám za to, že názor o službě vlasti přetrvává z dob neklidných,
které vynucovaly početné armády. Dnes jsou války o něčem jiném a „armáda“ by
měla být povolání jako každé jiné. Rád si též na takovou plně profesionální armádu
připlatím.
Odmítám také označení vojny jako služby státu. Nevím, o co
méně je službou státu práce ve státních úřadech, ve zdravotnictví, ve školství
(vše je věc „státní“). Albánie se před několika lety prakticky zhroutila a
stála na pokraji občanské války ne kvůli napadení jiným státem, nýbrž z krachu
pyramidových her. Když na rok do armády, proč nechodit na další rok povinně k
policii, k hasičům a nevím ještě kam, kde se starají o veřejné blaho. Když
vidíme, kolik bylo za posledních 10 let rozkradeno miliard z českých bank, chce
se mi říci, že nejlepší službou státu by bylo, aby všichni mladí
bankéři šli na rok hlídat peníze do bank.
Když jsem se rozhodoval o vojně, byl jsem ovlivněn nedůvěrou
ke smyslu základní vojenské služby. Z toho důvodu se mi zdálo (a stále zdá)
jako morálnější jít dělat něco, o čem jsem přesvědčen, že má větší smysl. Zcela
jistě to u mě nebylo rozhodnutí z pohodlnosti. Týden před odvodem jsem dostal
dva kontakty na lékaře, kteří mi mohli za 12.000,-Kč „dohodit“ modrou knížku. To
by pohodlné jistě bylo...
Kdo jde na civilní službu, určitě nezažívá pohodlí (výčet
není v protikladu k vojně, pouze k „normální“ realitě): plat 600,- Kč měsíčně,
nesmíte pracovat s počítačem, řídit auto a nesmíte mít naprosto žádnou
odpovědnost. Ze své vlastní vůle nesmíte ani umýt schody. Na rozdíl od vojny
nemáte šanci na „postup“. Jste v práci plně na povel a nesmíte vykonávat práci,
které rozumíte. Takto žijete 18 měsíců.
Jako lichý se mi zdá též argument, že „služba se má vykonávat
jenom v těch oblastech, které jsou skutečně náročné...“ Myslím, že by mělo jít
spíše o místa potřebná. Slovo „náročné“ mi připadá jako odveta za to, že
nejdete na vojnu. Nedovolím si posuzovat, zda a jak je vojenská služba náročná
- fyzicky?, psychicky?, lidsky? A už vůbec se mi nechce posuzovat, jestli
služba tam či onde je vojně odpovídající či dostačující. Asi se nikdo neptá vojáků, jak byla jejich
služba prospěšná, a nedoporučuje změnu útvaru, protože v tom současném se málo
maká. Tohle myslím je jen na každém z nás.
Posuzování míst k výkonu civilní služby slovy „směšné a
trapné“ mi přijde vůči těm mladíkům dost odvážné. Myslím, že pokud zastávám
tento názor, mám ještě před jeho vyřčením požádat příslušnou organizaci o
vysvětlení, proč civiláky chtějí... A třeba ji pak těmito výrazy častovat.
Myslím, že Václav dělá dobře, když je přesvědčen, že on by
civiláky k sobě do sboru nechtěl, a tak je nebere. Já pracuji ve školce, kde
civiláka dlouho chtěli a mají pro mě docela dost práce. Neflákám se a připadám
si prospěšný dobré věci. A
víc neřeším...
Internet
Ústřední státní orgány
Martin Balcar
Budete-li chtít zjistit něco ze života našich zákonodárců,
lze to docela snadno a relativně důkladně.
Na stránce
www.psp.cz si můžete najít informace o Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR včetně hlasování jednotlivých poslanců. Také každému
poslanci můžete napsat rovnou e-mail.
V podstatě to samé můžete v případě velevážených senátorů na
stránkách
www.senat.cz.
Co se děje ve vládě (včetně jednotlivých komisí) vám napoví
www.vláda.cz.
Co se děje v Kanceláři prezidenta republiky se pro změnu
dozvíte na adrese
www.hrad.cz.
Možná nejpoužitelnější jsou v tomto směru stránky
www.zakony.cz, kde najdete kompletní soupis Zákonů ČR v aktuálním znění (to je
zvlášt skvělá věc). Zákony jsou samozřejmě ke stažení a k vytištění v pěkném
grafickém rozlišení.
Pozn. aut.: při pohledu na tyto stránky mě pouze napadá, jak
by bylo skvělé mít takto na internetu informace o ČCE včetně vyhlášek a řádu v
platném znění...
Stručně a jasně
Ochrana údajů
Květa Šilarová, Ondřej Stehlík
Jak mají církve přistupovat k zákonu o ochraně osobních
údajů?
Stejně jako ke všem zákonům. Pokud se domníváme, že žijeme v
demokratické společnosti, zákony máme a chceme respektovat. V případě, že
zákony jsou špatné, měli bychom iniciovat jejich novelizaci či zrušení.
Záměr, který vedl ke
vzniku tohoto zákona, je pozitivní. Nikdo, žádná instituce, žádný spolek, žádná
partaj nesmí bez mého výslovného souhlasu shromažďovat mé osobní údaje a volně
s nimi nakládat. Pomocí osobních údajů je možno odhalit identitu člověka a to
se dá velice snadno kýmkoli zneužít.
Co s tímto zákonem má společného církev? Především to, že
osobní údaje také shromažďuje. Ve sborech se vedou kartotéky členů a různé
seznamy plátců, dárců apod. Vedeme jména, data narození a adresy těch, které chceme navštívit, kteří
o zvěst evangelia projevili zájem a potřebují pastýřské vedení. Shromažďujeme
spoustu osobních údajů o těch, kteří jezdí na kursy, sjezdy mládeže, zúčastňují
se rekreací a dětských táborů a dalších a dalších akcí, které pro ně
připravujme. Osobní data potřebuje církev k pastorační, misijní i vzdělavatelné
činnosti.
Problém je v tom, že se při přípravě tohoto zákona na církve
a na jejich činnost zapomnělo a teď z toho vzniká řada komplikací. Doufáme, že
se najde řešení, především v případě sborových kartoték a tzv. knih. Mám však
za to, že všechny adresáře, které máme v ÚCK k dispozici, ve kterých vedeme
členy naší církve zajímající se o určité vzdělavatelné akce, ve kterých máme k
dispozici osobní údaje také členů jiných církví i osobní údaje těch, kteří
nejsou v žádné církvi a na určité akce jezdí, že budou podléhat a už teď
podléhají onomu zákonu č. 101. Dát vše do pořádku, abychom zmíněnému zákonu
vyhověli, bude pro nás znamenat obrovskou práci navíc. Z takového papírování se
rozhodně já ani moji spolupracovníci neradujeme. Mám však za to, že i pro nás
platí, že osobní údaje druhých lidí nemůžeme - ani v církvi - shromažďovat,
aniž bychom měli souhlas těch, kterým náleží. Je to výrazem určité úcty k
lidem, jejichž osobní data máme v databázi.
Paní poslankyně a páni poslanci sice vyhlásili ochranu údaje
o příslušnosti k církvi, ale prostě zapomněli na způsob, jakým tento údaj
vzniká. Zapomněli, že v české společnosti existují církve, z nichž některé
vedou evidenci svých členů, a především snad všechny církve vedou církevní
matriky. Do roku 1950 to byly úřední matriky, od toho roku jsou to jen církevní
matriky pro vnitřní potřebu. Podle zákona 101/2000 Sb. bychom nyní
měli všechny osoby zapsané v našich matrikách roztřídit na
mrtvé a živé. Živé pak oslovit a vyžádat si od nich písemný souhlas, aby v
našich matrikách figurovali. A všechny osoby, které by do poloviny tohoto roku
nedaly tento písemný souhlas, bychom správně měli v matrikách snad začernit.
Myslím, že je evidentní, že to není v lidských silách, nastává čas pálení církevních matrik
pokřtěných, sezdaných, konfirmovaných, zůstanou nám jen matriky zemřelých.
Ministerstvo, vláda a parlament prostě zapomněly na církve. Je to příznačné pro
český sekularismus i způsob práce a myšlení našich zákonodárců.
Hudba
Čechomor
Samuel Titěra
Jsou desky, které člověka napoprvé okouzlí. A jiné, které
vám zpočátku připadají podivné. Zajímavé, řeknete, jak už se říkává, když si
člověk neví rady. Pak vám to nedá, a čím víckrát si to pustíte, tím víc ve vás
roste nadšení.
Mezi desky druhého typu pro mě už dlouho patří Čechomor od
Českomoravské hudební společnosti (která už si nějakou dobu podle svých
fanoušků říká právě Čechomor).
V pořadí již třetí album stále drží jednoznačný směr: lidová
píseň. Česko-moravská, lépe snad moravsko-česká. Jsou přece jenom věci, u
kterých se sluší prohodit pořadí. Lidovky -
pomóc, dechovká? Ne, nebojte se. Čeká na vás obsazení více než příjemné:
Housle, violoncello, kytara (sem tam i elektrická), bicí, harmonika nebo flétna.
A řízné vícehlasy. V písních milostných pomáhá veskrze pánské kapele i krásný
soprán.
I když se zaposloucháte do starých textů, které si v
důmyslnosti nezadají s kdejakým básníkem a vtipné jsou často jako nejlepší
bavič, určitě se vám bude chtít i tancovat. Škoda jen, že na koncertech není k
hnutí.
Zdá se, že se vrací něco, na co jsme neprávem zapomněli. A
získává si to velkou oblibu. Českomoravská hudební společnost si už zahrála s
Pražskou filharmonií a měla koncert i
v newyorské Carnegie Hall (no, jenom v předsálí). Zkuste to a uvidíte.
Co mne zaujalo
Dvě alba
Slávek Klecandr, kapelník skupiny Oboroh
V poslední době mě výrazně
zaujala dvě alba. To první je album Neila Younga Silver and
Gold (Stříbrný a zlatý). Je to jednoduchá, průzračná muzika, která se - mně
sympatickým způsobem - vrací k prostému akustickému zvuku, velice podobnému
zvuku desky Harvest, kterou Young vydal začátkem 70.let. Jako by se mezitím
vůbec nepohnul čas, jako by se jednalo o dvojalbum.
Tím druhým je album Sinéad O'Connor Faith and Courage (Víra
a odvaha). Písničky na něm jsou vlastně jednoduché, ale aranžmá naopak dost složitá, rafinovaná. Sinéad je
zmatkařka a naplácá spoustu nesmyslů, ale její zpěv je odzbrojující. Obě tyhle desky mě úplně dostaly, jsou
úžasné, v poslední době si je musím pouštět skoro denně.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|