Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 9 ročník 44
archiv
OBSAH:
Kristovo vtělení a VŘSR
Zastavení
Prastaré versus... Kdo proti komu a proč?
Co o tom čteme v Bibli
O lískovém keři a štědrosti
Lze skloubit štědrost a šetrnost?
Ve výtvarném umění
V čem jsme štědří?
Caritas
Věda o domově
Jimramov - Otevřeno 2003
Krása
Láska silná jako smrt?
Co bylo
Co bude
Homo christianus
Anketa - Přednášející:
Úplně nejradši poslouchám les
Anketa - Účastníci:
Slavnost
Žádné spory
Lochtačka
Stephan Daldry - pozoruhodný, nebo podivný?
Soustředění mladých historiků
Lucerničky
Ty nám dáváš dary
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Kristovo vtělení a VŘSR
Petr Gallus
L. Hromádka údajně kdysi řekl, že v historii lidstva přišly dvě
skutečně velké události: Kristovo vtělení a Velká říjnová
socialistická revoluce. A listopad se nabízí jako vhodná
doba k zamyšlení nad oběma. S VŘSR je trošku problém:
jednak pro nás s naším kalendářem není říjnová, ale listopadová,
dá se pochybovat o tom, zda byla skutečně velká, jel v tom
Lenin, který se ale vlastně jmenoval Uljanov, a aby toho
nebylo dost, nebyla to revoluce, ale obyčejný puč, zahájený ránou
z Aurory, která možná vůbec nevyšla. A tato událost, dříve
považovaná za událost s velkým U, se dnes pomalu
vytrácí v zapomenutí. Navíc jí u nás udělala přítrž jiná
listopadová událost, proslulý 17. listopad, začátek něčeho, co
se revolucí nazývá větším právem, dokonce Sametovou, snad
protože nepadl žádný výstřel, „jen“ rány obuškem.
A dál?
S koncem listopadu dozní vzpomínání na převratné politické
události. VŘSR upadla do zapomnění, na Sametovou revoluci
můžeme také už jen vzpomínat. To všechno odnes‘ čas. Listopadem
končí i církevní rok, ale křesťan si nemusí zoufat, že mu
všechno mizí v nenávratném propadlišti dějin. Je tu ještě Pán
dějin. Ten, který nejen že byl, ale který stále jest a který
přijíti má. A hle – on přichází! Staré pominulo, je tu
nové! Náš život nekončí uslzeným nostalgickým pohledem zpět, ale
radostným a nadějným výhledem kupředu. Nikoli však výhledem
na zamlžený a rozostřený horizont, nýbrž výhledem skrze
advent k Ježíši Kristu.
Nadechnutí
Za každým stromem číhá vítr
a slunce si
zlaté vlasy
ostříhalo nakrátko
Zbyla mi studená postel,
horké dlaně
a vítr v ostružinách je
mizerný společník
Samuel Titěra
Blahoslavenství
Prastaré versus...
Kdo
proti komu a proč?
Pavel Jun
Philadelphský týdeník Church Limited Times otiskl v dubnu 2003 pozoruhodný
článek: Prastaré versus… Kdo proti komu a proč?
U středopalestinského města Dabne objevil archeolog J. Wasserflut korespondenci jakéhosi
občana, patrně loďaře, s městskou radou.
Text je patrně velmi starý. Otiskujeme jej tak, jak se jej podařilo
rozluštit. Přestože je text kusý, smysl však je částečně patrný.
Slova nebo spíš části vět, které nebylo možné s jistotou přečíst, jsou
reprodukována třemi tečkami „…“ (Nadpisy doplněny redakcí)
Městská rada:
předvolání na zasedání … města. …stavba korábu na kopci
za městem … moře … vzdálené… … lidé
se … obávat povodní.
Loďař
městu:
…nemohu…
dost času… žijeme v svobodné zemi … každý dělat,
co … správné … rád lodě … i přes moře…
jiné země
Předvolání
druhé:
…se dostavil na jednání
rady… ohlášena krádež zásilky dřeva z …
…
vezměte s sebou …
doklady z … roku a potvrzení … daní.
Loďařova
odpověď:
…
ohledně… obraťte …
na …
Předvolání
třetí:
…
další skutečnosti k vašemu
případu. … projednán i ve vaší nepřítomnosti…
Soudní
rozhodnutí:
ze svědectví
pana K… a pana … vyplývá, že… proto
se zabavuje … majetek … nástup do …
vězení v …
Zpráva
(patrně) městského kronikáře:
veřejnost
vzrušuje … se táhnoucí spor „město versus …“
… ji ani nečekaně přísný rozsudek. Na dnešek …
pochod proti … účast … zástupci města očekává se …
kamenování… poslední … je, že organizátoři pochod
odkládají na …, protože odpoledne začalo velmi pršet.
Jaký se zde
skrývá příběh, kdo s kým a proč byl ve sporu, jestli
se náš loďař opravdu vydal přes moře a co tam našel, je
obestřeno tajemstvím.
Redakce
týdeníku vyhlašuje dotovanou soutěž o doplnění tohoto
jistě velmi vzácného textu. Zkuste své štěstí i Vy. Tuto
soutěž vyvolal ThDr. John Holy svým kontroverzním tvrzením
(publikovaným v jistém odborném časopisu), že našel další
texty související s Wasserflutovými.
Otiskujeme
jen jejich závěr (jsou volně přístupné na stránkách
http://www.bibel.cz, (resp. http://bible.cz, poslední část –
pozn.překladatele)
Má to snad
být podle Holyho to, co uviděl loďař z kapitánského můstku
na konci své cesty?
… a viděl
jsem … nebe a novou zemi… neboť první nebe a …
země pominuly a moře již vůbec nebylo.
Štědrost
Co o tom
čteme v Bibli
Aleš Mostecký
Písmo
nám vydává jasné svědectví o štědrém Bohu. To on nám udílí
množství dobrých darů k životu, veškerou úrodu na polích,
nepřeberné množství rostlinstva (a posléze i živočichů)
jako potravu. Zpívá o tom Žalm 104 nebo hned úplně první
kapitola Bible (Gn 1).
Nesčetné
jsou ovšem také další skutky Hospodinovy, jimiž způsobuje záchranu
a štědře udílí i odpuštění. Tady bychom mohli vyjmenovávat
od úplného začátku Bible až na sám konec.
Takto
štědrého Boha nám pak představuje i Ježíš. Svým sycením zástupů
či proměněním vody ve víno na svatbě v Káni
Galilejské, prokazováním skutků milosrdenství a pravomocným
vyhlašováním odpuštění. A nakonec nám Ježíš dává i sám
sebe.
Stejně jako
u jiných ctností, tak i u štědrosti, je takto ctné
lidské chování odrazem Božího jednání či “napodobováním”
Krista. Povzbuzování k naší štědrosti proto v Písmu
nechybí. Nejde však o žádné příkazy typu “musíš”,
ale o výraz naší radosti nad mnohými obdarováními z Boží
strany. Štědrost lidí je odpovědí na rozpoznanou štědrost Boží.
(2K 8 a 9 kap.) V konkrétním případě se štědrost při
sbírce stává možností pomáhat těm, kdo jsou v nouzi, a tím
zároveň velmi účinným misijním nástrojem.
Štědrost
O lískovém keři a štědrosti
Samuel Titěra
Toho
vína koncem léta, těch jablek. Člověku by se chtělo být lískovým
keřem, na potkání shazovat kolemjdoucím lesklé krasavce přímo
pod nos, aby si všimli, shýbli se, zastavili, popošli kousek dál,
znovu se shýbli – a třeba na chvíli zapomněli
na svět při tom vzrušeném hledání. Užil jsem si té hojnosti
dosyta a naučil se louskat ořechy mezi posledními zdravými
zuby.
Odkud se to
všechno bere, lískový keři? Jenom si saješ sílu ze země
a ze slunce, na jaře rozdáváš plné hrsti pylu, v létě
stín a na podzim oříšky, pak trochu spánku a po zimě
na novo. Jakoby ta síla a radost a dobrota jen
proudila skrze tebe: rozdáváš se – a rosteš, mohutníš,
usycháš, a žiješ dál ve svých odnožích. Nikde tě neubývá.
Kdybych
chtěl být štědrý jako ty, kde mám na to brát? Peníze mi do listů
slunce nenasvítí, ze země natáhnu tak leda vlhkost a rýmu.
Když dám dost do sbírky v kostele, nezbyde mi potom na kafe
s přáteli a místo radosti se na mně urodí jen
povzdech a mrzutost. Odpustím komusi promlčené dluhy a pak
se (jak nepřebývá a nejsnáz šetřit na sobě) po obyčejném
chlebu k obědu zbytečně rozčílím na někoho ze svých
blízkých. A když si na to promíjení někteří zvyknou
a příště mi rovnou nic nevrátí? Budu se stydět o to
říct.
Těžko být
štědrý, když není kde brát. A ať mě třeba měsíc svědí palec
u nohy, jestli zas budu s klidným srdcem někde velkoryse
rozdávat, buď si to peníze či čas a nebo síly, když moji milí
doma mají zatím hlad.
Tak jak to
tedy je? Čeho mám vždycky dostatek a třeba přebytek? Můžu
hledat, co jsou mé oříšky, má síla a plodnost? Mám také
větvičky, na kterých se vždycky najde dost pro všechny
veverky, plšíky, havrany i lidi? A nebo prostě nejsme lísky
ani vinné keře, nejsme studánky, jenom čas od času vysychající
nádrže?
Štědrost
byla zřejmě původně slovem pro neužitečné rozhazování a plýtvání,
všechny její nové sestřičky však v sobě mají něco velikého:
velkorysost, velkomyslnost, velkodušnost. Ve slovnících je tomu
nejinak – velké srdce, široká dlaň. Velké srdce, které mnoho
vidí a mnoho pojme a nemusí se bát o kousek
místa. Veliký citroník, který než stihnete otrhat, znovu nasadí
do květu a přinese plody. Strom, který se nebojí
o rovnováhu, když se na jedné větvi začnou houpat
nezbední kluci. Veliký pes, který nechává koťata prát se mezi
svýma nohama.
Pořád mě
fascinuje, když slyším někoho říkat „Nestarej se, to není
problém. – Není pozdě, přijedu pro tebe, jen chvíli počkej. –
Klidně si dej pivo dvě, domů budu řídit já. – Tak tady přespi,
kam bys chodil, ráno si dáme spolu čaj a něco k tomu. –
To se stane, nedělej si z toho hlavu, příště to bude
lepší.“ A jedno snad nejsilnější, laskavé i drsné:
„když nejde o život, jde o hovno.“ A starý
Moudrý k tomu praví: „Pouštěj svůj chléb po vodě,
po mnoha dnech se s ním shledáš.“ (Kaz 11,1)
Dej mi,
Pane, veliké srdce. Tak veliké, abych mohl dobře pamatovat na ty,
které miluji a oni nemuseli do předsíně, když (tak často)
přijde návštěva. Dej mi, Pane, srdce s velikými dvoukřídlými
okny bez závěsů, skrze něž je vidět ven na ulici, do nichž
na jaře svítí slunce a v zimě se na nich
dělají ledové květy. Dej mi srdce, ve kterém se může sedět
na koberci a kde se může drobit na zem a pít
ze svátečních skleniček. Dej mi, Pane, srdce s velikou
lednicí, ve které je pořád alespoň jedna láhev dobrého vína
a trochu sýra, pro příchozí. Amen
Anketa
Štědrost
Lze skloubit štědrost a šetrnost?
Homer Simpson
pracovník jaderné elektrárny
Ano,
já sám jsem to takhle asi před měsícem skloubil, policajt mě zastavil
za rychlou jízdu a chtěl mě obrat o papíry, tak jsem
mu dal dvě stovky do kapsy (byl jsem k němu štědrý)
a zároveň jsem ušetřil několik tisíc, který by mě stála nová
autoškola.
Antonín Plachý
ředitel azylového domu, 46 let
Štědrost
patří mezi emociální vlastnosti. To znamená, že bychom zde měli
být vždy na stráži, abychom ve své štědrosti nezesměšňovali
nebo dokonce neubližovali. Nezapomeňme, že štědrost se neváže
jen na hmotné statky, ale také na porozumění, lásku, na náš
volný čas...
Daniel Dušek
veterinář a varhaník, 34 let
Myslím,
že se skloubit dá. Mám zkušenost, že lidé, kteří jsou
okolnostmi donuceni k šetrnosti, se vůči jiným a v pravý
čas projevují velmi štědře. Štědrost a šetrnost bývají spíše
osobnostní rysy a zřejmě nezáleží pouze na majetku, kterým
člověk disponuje.
Hanka Šormová
programový sekretář YMCA Praha, 47 let
Jistě
– šetrnost vychází z toho, že si člověk váží věcí,
přírody, práce druhých i vlastní práce. Ani štědrost není
rozhazování, ale umění dělit se a radovat z toho,
že nejen já mám užitek ze své práce, že nejen já mohu
užívat radostí života, Božích darů.
Marie Medková
studentka teologie, 20 let
Člověk
může být štědrý i šetrný zároveň, štědrost totiž není
rozhazovačnost. Nelze ale skloubit v konkrétních případech. Tam
už si musíme vybrat, kdo nebo co nám za to stojí.
Miki Erdinger
student ETF a FF - sociální práce, 23 let
Šetrnost
nevylučuje štědrost, neboť ne vždy dáváme materiální podporu. Jsme
štědří v pomoci či radě. A pokud jde o materiální
stránku, je to otázka priorit. Můžeme být štědří, nebudeme-li
například vyhazovat peníze za zbytečnosti.
Dobromila Krupová
vedoucí peč. služby Diakonie ČCE, 51 let
Lze.
Šetrnost není lakota a štědrost není rozhazovačnost. Znám lidi,
kteří žijí střídmě, ale je-li potřeba, dovedou být na správném
místě velice štědří.
Filip Keller
tajemník - farář mládeže, 30 let
Jistě.
Štědrost přece neznamená rozhazování, šetrnost neznamená skrblictví.
Štědrý šetrný umí bez nároku na zisk dávat tam, kde je to nejvíc
potřeba.
Jan Blažek
armádní kaplan, 43 let
Asi
ano, ale já s tím mám potíže. Zvlášť těžké je nebýt štědrý jen
na povel – je-li vypsaná nějaká sbírka. Také je těžké být
šetrný a ne lakomý.
Marcela Švejnohová
redaktorka českého rozhlasu, 25 let
Určitě
ano. Kdo umí být ve správnou chvíli štědrý, umí i ve správné
chvíli ušetřit. Štědrost není rozhazovačnost. A šetrnost nemusí
být lakota.
Darja Kocábová
klinická psycholožka, 72 let
Šetrnost
a marnotratnost skloubit nelze. Skloubení šetrnosti a štědrosti
je možné, dokonce žádoucí, ale jsou toho schopni jen ušlechtilé
povahy.
Antoinette Steiner
farářka ve Švýcarsku, 30 let
Věřím,
že jsme vše dostali, i svůj vlastní život; to jediné, co
můžeme dělat, je předávat to dál a dělit se o to, co
máme. Věřím (možná naivně), že když budu zítra strádat, někdo mi
pomůže. Šetřit pro mě znamená odmítnout to, co je nadbytečné,
aby měl každý právo na to základní. A také neplýtvat tím,
co nepatří pouze mně, ale taky budoucím generacím: voda, elektrická
energie, země, vzduch.
Hana Ryšavá
varhanice, 30 let
Někdy jsme štědří, jindy šetrní. Máme to v sobě různě rozložené, podle toho, v čem jsme vyrostli, jak máme v životě uspořádané hodnoty, čemu dáváme přednost...
DARY
Když se rabi Báruch dostal v modlitbě u stolu k místu:
,Dej, abych nepotřeboval dary od masa a krve ani jejich
půjčené dary, nýbrž jen dary z Tvé plné, otevřené, svaté ruky‘,
opakoval to místo třikrát s velkým citem. Když skončil, ptala
se jeho dcera: „Tatínku, proč ses tolik modlil za to,
abys neměl zapotřebí lidských darů? Nemáš přece žádný jiný příjem než
to, co ti lidé, kteří za tebou chodí, dobrovolně a vděčně
dají.“ „Věz, moje dcero, že jsou tři způsoby, jak
dát cadikovi peníze. Jedni si říkají: ,Chci mu něco dát. Já jsem ten,
kdo dává cadikovi dary.‘ To jsou ti, o kterých je řečeno:
,Dej, ať nepotřebujeme jejich dary.‘ Jiní si myslí: ,To co
věnuji tomu zbožnému muži, mi přinese něco dobrého.‘ Ti by si
rádi pronajali nebe, to je ,půjčený dar‘. Jsou však i takoví,
kteří vědí: ,Tyto peníze mi pro cadika předal Bůh a já jsem jeho
posel.‘ Ti slouží plnou a otevřenou rukou.“
Martin
Buber, Chasidská vyprávění
|
|
Štědrost
Ve výtvarném umění
Ondřej Macek
Štědrost
v klasických zobrazeních ctností nacházíme spíš zřídka. Proto je
docela překvapující, že ji Matyáš Bernard Braun do souboru
na Kuksu zařadil. (Pomůckou a inspirací byla však pro
Brauna série vyobrazení Ctností a Neřestí od augsburského
rytce Martina Engelbrechta z let 1710 – 1715, která
Štědrost zahrnuje.) Jejím atributem je zde roh hojnosti – sahá
do něj pro ovoce – a proto také spíš připomíná
nějakou zahradní alegorii. Spojení s Hojností by ukazovalo, co
nejspíš Štědrost pro Brauna představovala. Hojnost má blízko
ke ctnostem, které oslavují konec válek, bídy apod., nebo
připomínají osobnosti (často mecenáše), se kterými jsou úspěšná,
štědrá, hojná léta spojena.
Jinak
je ztvárňování Štědrosti do značné míry určeno tím, že je
opakem lakoty (pevně zavřený měšec, zavázané oči, které nevidí
potřebu bližních). Daleko typičtější je téma pomoci, dávání almužny,
dělení se o jídlo, oděv atd. •
Štědrost
V čem jsme štědří?
Anketa
V čem jste štědrý / štědrá?
Jsem
štědrá, pokud jde o úsměvy a snad ani chválou nešetřím :-).
(studentka)
Jsem
možná příliš štědrý v čase, který věnuji konkrétnímu úkolu.
Výsledek je totiž tento: na ostatní úkoly se pak nedostává.
Štědrost chápu jako rozdávání něčeho bez ohledu na to, kolik mi
toho ještě zbývá. Na druhou stranu existují i věci, kterých
neubývá... (student architektury)
Snad
v placení útrat za dobré jídlo a pití za své
přátele, také rád dávám knihy a dělím se o zážitky
krásy, ať už jde o krajinu, města, poesii, obrazy, hudbu...
A snad také o zážitky z poznávání, mám však poslední
dobou pocit, že toho zas tolik není, aby se to dalo nazvat
štědrostí. (radiofarmaceut)
Myslím
že v úsměvech a v pohledech (naprosto bez
jakékoli sebechvály – tahle má přirozenost mě často připravuje
o nehlídanou energii....) (flétnistka)
Spíš
by na to měl odpovědět někdo jiný o mně. Já o druhém
můžu říct, zda je takový nebo makový, o mně samé je to dost
těžké. (sociální pracovnice)
Myslím,
že nešetřím úsměvem, a alespoň se jím snažím druhým
dodat více optimismu, když jim zrovna schází. (učitelka)
Hlavně
v lití oleje do salátu (tím se nesmí šetřit). Pak taky
na Štědrý den v nadílce mrkví, jablečných šlupek apod.
zvířátkům na kraji lesa. (studentka jazykovědy)
Škádlení
a květiny. (učitel)
V optimistických
povzbuzeních pro druhé, v povídání (si) s druhými,
v pečených dobrotách. Bohužel jsem málo štědrá v projevech
citů své drahé polovičce, ale snažím se to zlepšovat.
(studentka)
Jsem
štědrý v předávání vědomostí a poznatků, v materiálním
ohledu rád obdarovávám blízké (leč opět jde o potěchu duševní).
(student bohemistiky)
Štědrost
je pojem, který, odborně řečeno, znám jen pasivně. Vím, co rámcově
znamená, ale neužívám ho (aktivně) v myšlení a k vyjadřování.
Neodpovídá ničemu v mém všedním životě. Když tedy na mne
vybafneš: „V čem jste štědrý?“, odpovím: „Nevím.“
Co
štědrost znamená a jaký je její smysl, jaká hodnota a jaké
místo, je věcí hlubšího zamyšlení: tak však otázka nezní. Něco snad
zajímavého se mi v hloubi mysli začíná klubat, ale zatím by
to bylo opravdu jen plácnutí. (lékař)
Kam na školu
Caritas
Vyšší odborná škola sociální
Eva Drozdová
Z pohledu
studentů:
Myslím,
že naše škola je náročná, ale je to tak správné, protože se nás
snaží maximálně dobře připravit na naše povolání. Na Caritas
si nejvíc cením otevřené a přátelské atmosféry mezi studenty
a vyučujícími a opravdovosti, kterou vyučující svým
jednáním a postoji dotvrzují to, co nás učí.
Leona Martinková
Z pohledu
studenta a z vlastní zkušenosti mohu říci, že naše
škola Caritas nabízí svým studentům široké spektrum možností
uplatnění, a to nejen po studiích, ale i při něm. To
samozřejmě přináší cenné a pro praxi mnohdy nenahraditelné
zkušenosti. Osobně jsem moc ráda nejen za kvalitní vzdělání,
které nabízí tato škola, ale hlavně za přátelské prostředí
a vstřícný přístup především ze strany vyučujících, a to
je v pomáhající profesi velice důležité.
Jarmila Černá
Podle
mého názoru naše škola nejen skvěle odpověděla, ale i stále
odpovídá na potřeby dnešní doby, která je plná nově
vznikajících rizikových sociálních situací (bezdomovectví,
vzrůstající nezaměstnanost, apod.). Na Caritas se mohu
od kvalitních vyučujících dozvědět, jak lidem z těchto
rizikových skupin co nejlépe pomoci vyřešit jejich tísnivou životní
situaci profesionálním a kvalifikovaným způsobem.
Helena
Olšovská
Myslím
si, že Caritas dokáže člověka kvalitně připravit na výkon
povolání sociálního pracovníka. Hodně ale záleží na osobním
postoji a sebezdokonalování, protože přece jenom je to základ,
který má být dále rozvíjen. Cením si také duchovního aspektu této
školy a moc bych celé škole, učitelům, studentům a sobě
přál, aby se nám obraz milosrdné lásky dařil lépe rozvíjet, aby
se stával ryzí skutečností v našem životě, a ne jen
fasádou a slovy, jak se s tím často v životě
setkáváme
Student
Kombinovanou
formu studia jsem ukončila již před rokem. S odstupem času mohu
říct, že mi škola hodně dala. Vyučující i výuka byly
kvalitní. Přínosem byla také povinná praxe v sociálních
zařízeních, která bych jinak jen těžko měla možnost poznat. Škoda
jen, že z původního velkého počtu „dálkově“
studujících (většinou lidí z praxe) nás absolvovalo sotva deset.
Myslím si také, že v předmětech, které se dotýkají
teologie, etiky a církve, by byl ku prospěchu větší prostor
k diskusi, zvláště když z posluchačů se ke katolické
církvi hlásí jen menšina.
Kateřina
Pivoňková
Škola
sídlící v historickém centru Olomouce poskytuje vzdělání
v oborech Charitní a sociální činnost a Sociální
a humanitární práce. Ve spolupráci s CMTF UP Olomouc
je v obou případech realizována také vysokoškolská bakalářská
studijní forma. Absolventi najdou uplatnění jako sociální pracovníci
v celém spektru sociální práce v sektoru státním
i nestátním. Obor Charitní a sociální činnost je zaměřen
zejména na oblast sociálních služeb, obor Sociální a humanitární
práce na působení v rámci zahraničních humanitárních misí
a pomoc migrantům, imigrantům či národnostním menšinám. Škola
spolupracuje s mnoha odborníky a institucemi u nás
i v zahraničí, podílí se na tuzemských
i mezinárodních projektech, organizuje praxe v řadě
evropských zemí. Mimo hlavní učební plán nabízí pestrou nabídku
školících a vzdělávacích služeb. Studenti a pracovníci
vytvářejí společenství žijící bohatým mimoškolním životem.
Dělníci víry
Věda
o domově
Rozhovor s ekoložkou Ilonou Mužátkovou
v létě ptala se Alžběta Široká
Jak
bys obecně vysvětlila termín ekologie a co znamená pro tebe?
Pojem
ekologie se dnes často používá jako synonymum ochrany životního
prostředí. V původním smyslu jde o biologickou vědu
sledující vzájemné vztahy organismů a jejich poměr k okolnímu
světu, je to „věda o domově“ (řecky „oikos“-dům,
„logos“-slovo). Ekologie rostlin například sleduje jejich
nároky na půdu, vláhu apod., vzájemnou provázanost životních
cyklů kytek na jedné louce a spoustu dalších věcí. V tomhle
smyslu jsem ekologii vystudovala, právě to studium provázanosti
různých jevů mi je blízké a samozřejmě to souvisí i se snahou
pomoci chránit okolní prostředí v jeho celistvosti. Ekologie
jako věda vlastně dovoluje poznat určité přírodní mechanismy, které
má pak člověk touhu chránit. To je, zjednodušeně řečeno, vedle
sociálního hlediska moje hlavní motivace.
Jak
ses dostala k této práci?
Od dětství
mě to prostě baví, v současné době jsou ale veškeré moje
„ekologické“ aktivity mimopracovní. Jsem zaměstnaná
v poradně pro ženy, věnuji se lektorské činnosti v oboru
partnerské a sexuální výchovy a konzultační práci pro ženy
a dívky v tísni, těhotné a kojící maminky apod. Ovšem
souvislost mezi ekologií, jak ji většinou chápeme, a ekologií
našeho života, tou naší vědou o domově, je obrovská. Jsem
až překvapená, jak mnoho souvislostí lze najít například
ve vztahu k životu v podobě počatého dítěte a k životu
celého stvoření na naší trpící planetě. Často potkávám i jiné
lidi zabývající se obojím.
Jaký
je rozdíl mezi ekologem a ekologem-křesťanem, co může
ekolog-křesťan tomuto hnutí přinést?
Mnozí lidé
aktivní v ekologických hnutích jsou křesťané, to vědomí
odpovědnosti za svěřenou hřivnu by mělo být křesťanům blízké
a spojuje vlastně všechny takto angažované lidi bez rozdílu
světonázoru. Myslím, že křesťané mají k této odpovědnosti
možnost přidat ještě radostnou pokoru, vědomí svobodných dělníků
stojících v určitém úkolu a přesto plně spoléhajících
na Boží milost. To je velmi osvobozující pocit, když si
představíš, že běžný život ekologického aktivisty provázejí
nepřetržité série proher a neúspěchů.
Které
křesťanské organizace v Česku se věnují tématu ekologie?
Nevím
o všech, jistě je mnoho zajímavých aktivit, problém je v tom,
že kdo najde čas na nějakou konkrétní práci, už o sobě
často nestihne dát vědět. Při České křesťanské akademii vznikla
ekologická sekce, která již nyní významně pomáhá kontaktovat podobně
zaměřené křesťany, v plánu je i mapa ekologických aktivit
církví v ČR. V Náchodě působí pobočka mezinárodní
ochranářské organizace „A Rocha“ (skála), některé
církevní školy a dětské kroužky se věnují ekologické
výchově. V evropském měřítku pracuje Evropská křesťanská síť
ochrany životního prostředí - European Christian Environmental
Network (ECEN), ta poskytuje velmi kvalitní odborné zázemí pro
ekologickou práci církví a umožňuje osobní spolupráci lidí
v širším kontextu.
Čím
konkrétně se zabýváš v České křesťanské akademii a doma
na Vysočině?
V současné
době vrcholí přípravy na letošní Období pro stvoření, to je čas
od prvního září do první neděle v říjnu, který už
mnoho církví v Evropě věnuje vděčnosti za stvoření a snaze
o jeho ochranu. V Česku se teprve pomalu „rozjíždíme“,
ekologická sekce ČKA připravuje bohoslužbu a výstavku dětských
prací na téma „Sestřička voda“, škola ve Svatém
Janu pod Skalou chystá zajímavý program. Do tohoto období spadá
také „Evropský den bez aut“ – 22. 9., osobně bych
se měla zúčastnit olomouckého týdne mobility v besedě
na téma Udržitelnost, mobilita a odpovědnost křesťanů.
Na Vysočině vedu kroužek s ekologickým zaměřením pro malé
děti, jinak se snažím o popularizaci, trochu překládám
materiály ECEN, snažím se seznamovat lidi a seznamovat
se s lidmi, o moc víc nestíhám.
Cítíš
okolo sebe podporu? Jaká je tvá motivace pro další práci?
S blízkými
lidmi, se kterými sdílíme určité názory, obavy a zájmy se,
věřím, podporujeme navzájem. Mám veliké štěstí, že mým
nejbližším kamarádem je i v tomto případě můj muž.
Chtěla
bych využívat své hřivny, cítím velkou vděčnost za všechno, co
dostávám, a práce pro ochranu stvoření mi připadá
smysluplná. •
Festival
Jimramov - Otevřeno 2003
Věra Škubalová
Už
je to tu zase, řidiči autobusů stojících v Poličce před ČD
se nestačí divit, kam ty davy lidiček silně připomínajících
velbloudy míří. Ochotně ovšem prodávají jízdenky a k mému
údivu se pak naplněný autobus opravdu dá do pohybu a udělá
nám okružní jízdu nádhernou Vysočinou. Za notnou chvíli
strávenou debatou a pozorováním ostatních pasažérů se před
námi objevuje idylické městečko, Jimramov jak na dlani. A to
už se strkáme a dáváme přednost při snaze o co
nejkorigovanější výstup. Autobus odjíždí, řidič notně uklidněn, etapu
č. 1 – příjezd – jsme úspěšně zvládli. Co bude dál?
Následuje
přímý atak vchodu parku Budník (nebo Bludník – zabloudit při
noční cestě na záchod se mi podařilo) a úsměv
se rozprostřel na tvářích spokojených pořadatelů. A hned
na úvod – malý dáreček, barevný pásek pro platiče. Dokonce
i možnost výběru – červený, oranžový nebo zelený, jak je
komu libo. I toto praktické „kroužkování holubů“
jsme překonali a začalo hledání místa pro naše nocležiště –
stan. Bludník je vlastně maličký, ale i tak se ke mně
začla hlásit kupa přátel a já se jen zmohla na klasickou
větu: „Co ty tady děláš?” Otázka spíše měla znít, co já
tady dělám – a odpověď: chtěla jsem se zúčastnit
festivalu, vychvalovaného i zatracovaného, chtěla jsem
na vlastní kůži zažít onu „pohodovou atmosféru“
a pokecat s přáteli nad hrnkem voňavé irské kávy v pauze
mezi jednotlivými kapelami.
Jimramov to
ovšem není samozřejmě jen hudba. I milovníci divadla a filmu
si zde letos přišli na své – promítaly se 2 filmy:
Intimita a Přízračný svět. Oba měly hodně do sebe.
A pak
už to hlavní – HUDBA. Na pódiu, které mi silně připomínalo
letní kino v zapadlé vísce, se vystřídal nespočet kapel
různých stylů, kvality, hlasitosti a oblíbenosti. Kdo chce
jejich seznam – ať si od někoho, kdo tam byl, sežene
festivalové noviny či program, kde je celý i s krátkou
přiléhavou charakteristikou. Vrcholem pátečního večera byl bezesporu
koncert “sjezďákům” známé kapely Traband. Krev
se rozproudila v žilách, těla se začla do rytmu
kývat a za chvíli nebylo na place před tribunou
volného místa.
A tak
to nebylo jen u Trabandu, na parketu se stále tužilo
pár nadšenců, kteří kapele dodávali chuť hrát. Hudba hrála až do tří
do rána a v tuto brzkou hodinu jsem pak v pátek
i v sobotu padla do spacáku; a to se to
spalo, jak u Broučků.
Ty dva dny
uplynuly jako voda v řece, která byla mimochodem velmi studená –
jen pro otužilce. Na nedělní bohoslužby dorazilo včas pouze pár
lidiček, ostatní ještě dobíjeli energii zdravým spánkem a do kostela
přišli přesně včas na kázání.
Zážitků
mnoho, mám zas na co vzpomínat, a díky všem pořadatelům,
kteří s tím měli plné ruce práce.
Podívejte
es na: http://www.klubslunicko.cz •
Okénko
Krása
JanSkála
Odjel
jsem za hranice kvůli kráse. Samozřejmě kvůli kráse domova, ne
zahraničí. Ale domovem může být celý svět, nehledě na nějakou
čáru (hranici) nebo moře. To se pak člověk cítí krásně
ekumenicky (všeobecně, katolicky).
Potkávám
krásné lidi v irské církvi, která je anglikánská, i v katolické,
která je irská. Potkávám je i v hypermarketu, v bazénu
(největším v Irsku) i u řeky (nejdelší v Irsku),
taky krásné řidiče jsem potkal, i když jezdí vlevo.
Jak ale
vzpomínám na svou vlast a církev, vím, že se jim
nic v kráse nevyrovná. Třeba Brno, město balkánsky poklidné
i živé, či Praha se svým národním muzeem a prstencem
výstavných předměstí nebo svaté město Olomouc nebo Plzeň s věží
daleko vyšší než nejvyšší kostelní věz Irska, na kterou
se koukám, když jdu spát i když vstávám. Či Kralický
Sněžník se svými polomy a pasekami, který ale už není úplně
jen náš. A na Vysočině, když jdu na vlak, nestopuju,
často mi sám někdo zastaví. Naposledy to byl kluk, který si mne
spletl se svým kolegou ze ždírecké pily. Krása.
A naše
církev, ta je vskutku jedinečná. Je totiž českobratrská – jak
milé je toto slůvko, škobrtající jak nevinné nemluvně – a ještě
ke všemu evangelická. Jak to krásně zní, vyslovte to spolu
se mnou ještě jednou: evangelická. Krása. Well done.
Film
Láska silná jako smrt?
Samuel Titěra
Želary,
2003, scénář Petr Jarchovský, režie Ondřej Trojan, hrají Aňa
Geislerová, György Cserhalmi, Jaroslava Adamová, Iva Bittová
a další.
Želary jsou
dobrý a silný film. Zůstat blíže předloze, mohly být filmem
výborným. Několik lidí mi po premiéře řeklo, že chyba je
prostá: někam se ztratila hlavní myšlenka. To je velmi silné
slovo, rozhodně člověka napne k prasknutí. Je tam nějaká hlavní
myšlenka? Pro všechny stejná? Tak jednoduše viditelná? Jedna? Tři dny
po premiéře byla kniha takřka vyprodána. A to je dobře,
srovnávání filmu s předlohou je sice vždycky nebezpečné a často
marné, ale v tomto případě snad není od věci.
Mladá
medička musí uprchnout z města a skrýt se u jednoho
ze svých pacientů. Kvůli bezpečí a místním lidem je nucena
si během několika málo týdnů „hloupého“ Jozu vzít
za muže. Ten si ji přivede do zoufale chudé a chatrné
chalupy, kde je krom ložnice a kuchyně „dokonce i síňka“.
Tam se dožije konce války. (Více viz Bratrstvo 3/2003.)
V podtitulu
filmu stojí krutý příběh něžné lásky. Co se odehrává mezi dvěma
původně cizími lidmi, kteří si ještě ani v den svatby neumí
pořádně tykat, těžko popsat slovy a těžko vměstnat do filmové
zkratky. Přesto je postava Jozy (György Cserhalmi) jedna
z nejpovedenějších – na pohled jednoduchý a hloupý,
ukazuje se posléze jako člověk vnitřně bohatý, něžný a vtipný.
I mladá Eliška (Aňa Geislerová), zpočátku naivní a trucovitá,
by měla zrát a měnit se. Spíše než vnitřní proměna člověka
a boj o vztah se však v ději filmu ukazuje něco
jako pozvolné ustupování nevyhnutelně se blížící lásce. I tak
jde o pozoruhodné jádro příběhu, v posledku ztvárněné velmi
silně a cudně.
Želary –
a v tom se do filmu vedle Jozovy Hanule dostává
i druhá, titulní kniha – jsou světem zvláštních,
prastarých a jakoby pozapomenutých sil. Světem primitivním,
zaostalým a magickým. Tyhle i další hrozivé síly, vlekoucí
člověka někdy proti jeho vůli, podchytili režisér (Ondřej Trojan)
i kameraman (Asen Šopov) velmi výrazně. Strach z gestapa,
kola brzdícího vlaku, vodní pila, prudké srázy, kořalka, vichřice,
krev, vášně nenávisti i lásky a sám Joza. Síly děsivé, jak
se ale ukazuje zároveň očistné, krásné, hybné a životodárné.
Konec války (ruští vojáci) pak magii a relativní bezpečí
starodávných Želar ničí, rozkládají. Cosi je navždy pryč, dojde
k mnoha neštěstím, Joza umírá. Tečka, konec – mohl a měl
by nastat. Ale přichází ještě závěr filmu: Eliška s brýlemi
a v kalhotách se po letech autem vrací do Želar,
se svým mužem, s tím, kvůli kterému de facto kdysi musela
prchat. Vše končí podivný smích kořenářky Lucky. (Dodávám, že v knize
je to jinak. Dosti jinak.)
Mnoho
krásných a silných věcí stále z tohoto světa nenávratně
odchází. Až je z toho člověku někdy hodně úzko. Filmová
adaptace Jozovy Hanule však ještě navíc, nakonec, přidává poslední
kapku – její tvůrci už nevěří ani na biblické „silná
jako smrt je láska“ (Píseň písní 8,6). To je naštěstí schováno,
zdůrazněno a na truc světu a požadavkům filmového
diváka nahlas vyřčeno v obou knihách paní Legátové. Možná má pro
nás ve svých osmdesáti letech moudrosti – ale i naděje
– víc než všichni filmoví tvůrci zaručených citových efektů.
Tedy: vezměte si dvě knihy Květy Legátové, Želary a Jozovu
Hanuli, a přečtěte si je, v klidu a usebrání. Stojí
za to. Do kina pak možná ani chodit nemusíte.
V žebříčku svazu knihkupců a nakladatelů - nejprodávanější knihy za týden 41. v kategorii naučné se na prvním místě umístil Evangelický zpěvník - Dodatek
Výtěžek
z benefičního představení „Z Jabkenické myslivny“
(L. Havelková a L. Vaněk), které pořádala 5. 10. YMCA
Třebechovice v místním evangelickém kostele činil 8.165,- Kč
a byl odeslán na konto sbírky „Pomozte dětem!“
25.
října se v kostele ČCE v Praze u Salvátora konala
Mezinárodní konference - Jak může každý z nás přispět k míru
a harmonii ve světě. Přednášeli a na programu
se podíleli křesťané, muslimové, buddhisté, umělci a další,
např. Ivan Štampach, Miloš Rejchrt, Jiřina Šiklová, Táňa Fischerová,
Trinle Tulku Rinpoche, Dana Němcová, Paramhans svami Mahesvarananda.
V americké
episkopální církvi byl zvolen biskupem homosexuální kněz Gene
Robinson. Mnozí biskupové ve Spojených státech ho vyzvali
k rezignaci. „Odstoupím jedině tehdy, až mě odvolá
Bůh,“ reagoval Robinson.
Res
Catholica ve spolupráci s pražským dominikánským konventem
pořádala v neděli 9. listopadu 2003 k Mezinárodnímu dni
modliteb za pronásledované křesťany přednášku Paula Marshalla
Sílící pronásledování křesťanů ve světě. Více
na http://res.catholica.cz.
Modlitba
se zpěvy z Taizé „Slavnost světla“ je přípravou
na Evropské setkání mladých, pořádané ekumenickou komunitou
bratří z Taizé v Hamburku (29. 12. – 2. 1.). Slavnost
světla bude 21. listopadu od 19:00 v kostele ČCE v Praze
u Salvátora.
Českobudějovická
diecéze chystá přípravné setkání na Pouť důvěry na zemi
Taizé v Hamburku na čtvrtek 20. 11. 2003 ve 20:00 hod
v Českých Budějovicích - Piaristické nám, Klub KÁČKO.
V sobotu
22. listopadu 2003 od 19:00 hod. v sále SOU stavebního,
Praha – Hrdlořezy začne XXIII. reprezentační ples ACDM. Zahájí
jej afričtí bubeníci, předtančení také od Afričanů, na pořadu
půlnoční překvapení. Více na http://www.signaly.cz.
25.
listopadu v 18:00 se bude v budově ETF UK v Praze
(Černá 9) konat seminář Církev a sociální služba: kdo koho
posvěcuje. V panelové diskusi bude řeč o diakonátu,
stěžejními otázkami: Co je církev bez diakonie a co je diakonie
bez církve?
13.
prosince 2003 budou od 14:00 ve sboru ČCE v Praze –
Nuslích „Svatí blázni“, tradiční předvánoční festival
amatérských divadel rekrutovaných především z mládeží. Přihlaste
se u Tomáše Vokatého, tomas.vokaty@click.cz,
603 52 86 26
Více informací na:http://prazska-mladez.evangnet.cz.
Reportáž
Homo christianus
Vsetín 3. - 5. 10.2003
Magdaléna Trusinová; foto: Jonáš Hájek, Samuel Titěra, Tomáš Vokatý
Vsetín... pro někoho nejseverněji položená výspa Balkánu, pro jiného malé
valašské městečko prošpikované paneláky. Od 3. do 5. října
jsem tam spolu s nejen mladými nejen evangelíky hloubala nad
tím, cože to je ten Homo christianus?
Páteční
večer se nesl v pseudovědeckém (a tím pádem velmi
vtipném) duchu. Petr Gallus nás za pomoci svých kolegů seznámil
s neblahým dědictvím české reformační tradice, totiž s postavou
Emanuela Chmelíka z Chmelnice, „doposud naštěstí zcela
neznámého a právem zapomenutého českého průseráře, katastrofistu
a deformátora.“ Slyšeli jsme velice barvité líčení
Chmelíkova pokusu o svatební obřad, dále několik jeho zdařilých
hudebních skladeb na motivy písní nejen z EZ, popis smrti
Mistra Jana, svědectví o bitvě u Lipan, také jsme viděli
divadelní hru a na závěr módní přehlídku. Zkrátka pastva
pro oko i ucho. Jen Marku Zikmundovi jsem nezáviděla, když
po rozverném „dobrém večeru“ přišel s pobožností.
Utišit mladé rozjívené evangelíky někdy dá dost práce.
Dát si hned
v sobotu po ránu norský film Druhá tvář neděle nebyl
nejšťastnější nápad… Film tematicky přesně zapadal do programu
– šlo v něm především o hledání a nalezení
vlastní identity v rámci církve, rodiny, tradic. I když
skončil v podstatě happyendem – mladá dívka se vymaní
ze svazujícího prostředí v rodině luterského faráře –
postavil před nás nepříjemné otázky. A opravdu nevyzníval moc
optimisticky: změna vztahů a celkové atmosféry ve sboru
není možná, svobodomyslné dívce nezbývá, než za sebou dobře
zavřít dveře.
Odpoledne
jsme spolu s Ester a Ladislavem Moravetzovými připravili
světovou premiéru skladeb Sanctus a Agnus Dei. Zvláště u té
druhé mě moc mrzí, že generálka dopadla výrazně lépe než první
uvedení na veřejnosti den na to při nedělních bohoslužbách.
Na této hudební dílně jsem zjistila, že písně z EZ
neznějí ve čtyřhlasém provedení vůbec špatně. Pokud jsem měla
zavřenou pusu a pouze poslouchala, zněly dokonce výborně.
Poetická
čajovna byla tentokrát nejen poetická, ale místy i silně
angažovaná, občas lehce morbidní a až na výjimky
nepatetická. Jen pro příště: pořádejte ji ve větších prostorách!
Fakt mě nebaví sedět pod stolem vedle květináče, a z bleskového
průzkumu nejbližšího okolí vyplynulo, že nejsem jediná.
Zuzana
Navarová s KOA na koncert na Vsetíně asi jen tak
nezapomenou – oddaní fanoušci je málem nenechali odejít
z pódia. V krásném Zuzanině altu člověk zaslechl
melancholii i radost zároveň. A jak to ve vás
rezonovalo! Nejen hudba, hlavně texty.
Jen
jedno jsem tak úplně nepochopila – proč nebyly bohoslužby
v kulturáku? Odnesla jsem si z toho následující poznatek:
Homo christianus je někdy pěkně schizofrenní. •
Anketa
Přednášející:
1. Co pro Vás znamená být
křesťanem?
2. Je pro Vás důležité být evangelíkem?
Filip Dušek
Martin
Balcar,
ředitel Nadace Divoké husy
1.
Patřit k určité nadčasové skupině lidí, která nějakým způsobem
přiznává, že je třeba se v životě ohlížet a nesledovat
pouze to, co vyhovuje mně v okamžité situaci – ne vždy
se to daří, taky z toho pramení určitá nafoukanost
křesťanů.
2.
Není to důležité, prostě jsme se v té tradici narodili a je
nám nejbližší a neznamená to vůbec nic víc. Někdy je mi líto,
jak neumíme s ostatními křesťany komunikovat. Je dobré
na určitých tradicích trvat, ale jinak to není důležité.
Roman
Mazur,
jáhen ČCE v Ostravě
1.
Že jsem se potkal s vyprávěním o Ježíši Kristu –
o jeho životě, smrti a vzkříšení. Že jsem v něm
našel sebe i smysl svého života. Že není lepší alternativy…
2.
Jo. Jsem rád homo christianus evangelicus. Naše tlupa je v mnoha
ohledech fajn. Ale ještě, že jsou i jiné poddruhy. Jinak by
nás bylo málo na celý svět. A spoustu věcí umí ty jiné
tlupy lépe než my.
Pavel
Stolař,
soukromý podnikatel
1.
Být křesťanem znamená věřit v Ježíše Krista jako svého
spasitele.
2.
Protože jsem v tomto prostředí vyrostl a způsob vyjadřování
víry v evangelické církvi je mi proto velmi blízký – takto
je to pro mě důležité. Na druhou stranu si dovedu představit,
že spása skrze Ježíše Krista je vyznávána i v jiných
církvích, a proto bych si dovedl představit svoje působení
i v církvi jiné.
Jan
Keřkovský,
kazatel
ČCE v Jihlavě
1.
Životní orientaci, nasměrování, vnímám kořeny, které mám za sebou,
naději, kterou mám před sebou.
2.
Evangelík – pro mě to důležité je, asi se sžívám
s tradicí, která k tomu patří.
Dalibor Titěra,
výzkumný prac. ve včelařství
1.
Jsem rád, že jsem křesťanem, je to zdroj a nenašel jsem
nikdy žádný lepší.
2.
Evangelíkem jsem se narodil v tradiční evangelické rodině.
Myslím si, že dnešní evangelíci stejně jako dnešní křesťani
jiných konfesí míří určitým směrem, kde konfese už nebude to
nejdůležitější, přestože dneska ještě konfesní rozdíly nemůžeme
snadno smazat.
Daniel
Ženatý,
kazatel ČCE v Novém Městě n. M.
1.
Být svobodný a přijímat mnoho darů.
2.
Spíš jsem křesťanem. Evangelíka beru jako způsob, kterým jsem byl
vychován a který mně vyhovuje.
Svatopluk Karásek,
poslanec Parlamentu ČR
1.
Být účastníkem intergeneračního zápasu, který vede Bůh v tomto
světě o kvality, které vytvářejí bohatší život.
2.
Čím jsem starší, tím je to pro mě důležitější. Není to, řekněme, to
prvotní, ale vážím si evangelické církve a tradice i toho,
co jsem v ní zažil v minulosti i současnosti.
Marek Zikmund,
kazatel ČCE v Boskovicích
1.
Především vím, že tady nejsem náhodou, že můj život a tento
svět je Božím stvořením, že mám komu být za to vděčný, což
mi pomáhá nebýt úplně zapšklý v životě, i když se mi
třeba nedaří. Pro mě není tedy křesťanská víra povinností, ale
přemýšlením do hloubky: proč tady jsem, pro koho tu můžu být,
zdali tady nejsem jen pro sebe, a tudíž trošku zbytečný.
2.
Důležité je býti věřícím člověkem (křesťanem). Za to, že jsem
evangelíkem, trošku nemůžu, ale je to pro mě důležité v tradici,
která pro mě znamená možnost setkávání s podobně naladěnými
věřícími. Je to vsazení do určité živné půdy, do určitého
společenství.
Ladislav Moravetz,
celocírkevní kantor ČCE
1.
Především to, že jsem člověkem, který má určitou náboženskou
identitu.
2. Jsem
rád, že ke křesťanskému lidu patřím, že patřím
k evangelickému lidu, protože je to církev, která má obrovské
hodnoty, pěkné tradice a co se týká církevní hudby, tak je
to bohatství, které mě v dnešním 21. století neustále inspiruje.
Petr Gallus,
doktorand na UK-ETF
1. To
znamená především vyznávat víru v Ježíše Krista, úplně překopat
svůj život podle určitých pravidel jak aktivně, tak pasivně –
jak v přemýšlení, tak v tom, co dělám, i v tom,
co nedělám.
2.
Je pro mě důležité být evangelíkem, protože je to konkrétní vyznání,
které není rozpliznuté v cosi neurčitého a abstraktního. Má
konkrétní odraz v konkrétních životních aktech. Mohlo by
se zdát, že je to jedno z mnoha vyznání, ale pro mě je
to prostě to moje - jak tradicí, tak věroučně, tak tím, co se mi
líbí a co bych v životě chtěl.
Jan Keller,
kazatel ČCE v Humpolci
1.
Znamená to strašně moc v osobním životě, hodně jsem získal
hlavně společenstvím a vírou, kterou jsem přijal, a už je
jedno, zda je evangelická či jiná.
Rozhovor
Úplně nejradši poslouchám les
se Zuzanou navarovou d. T.
rozmlouvá Samuel Titěra
Nejdřív se chci zeptat, co pro vás vůbec muzika znamená.
Muzika pro
mně znamená asi hodně, protože já jsem teď zrovna nedávno přemýšlela
nad svými životními činnostmi – a zjistila jsem, že jsou
dvě věci, které má smysl, abych dělala. A to je vaření a hraní
před lidma.
Čili
obojí věci, které mají nějakou odezvu...
No jasně.
Začínala
jste v tom českém zázemí a teď se posouváte někam dál
– co pro vás znamená ten posun, jestli to můžu zvulgarizovat,
od českého folku až k world-music?
Vy asi
vzpomínáte na Nerez, že jo? Já jenom abych si ujasnila kam
míříte. No jo. Tenkrát mi bylo dvacet a dneska je mi čtyřicet
čtyři. To je dlouhá cesta, to se každý přirozeně dostane někam
jinam. Až vám bude čtyřiačtyřicet, tak taky možná budete bohatší
o spoustu zkušeností.
Vaše
muzika jako by byla odevšad – jen jsem zkoušel počítat ty
jazyky... Co vám dává to prolínání, přechody z jazyka do jazyka?
Jako by žádný neměl před ostatními přednost.
Pro mě to
je především obrovská radost. Spousta cizích jazyků se mi líbí
až tak že... že mně lahodně zněj. A my si z každého
takového hezkého jazyka utrhneme kousek pro sebe, přestože tím
jazykem ani nikdo z nás nemluví. Kousek si vypůjčíme, protože
nám to dělá hrozně dobře. A ono to samozřejmě souvisí
i s muzikou, toho místa, země, nebo toho národa –
a to je právě to pěkný.
Co
pro Vás je legrace v muzice? Jednak je vidět, že vás to
strašně baví, což je každopádně krásné. Myslím ale slovní hříčky,
vtípky a podobně.
Ono je to
taky proto, že když děláme exkurze do různých muzik
a žánrů, tak si z toho trošku děláme srandu. Nemyslíme to
úplně vážně – když hrajeme blues, tak to neznamená, že se v tom
vyválíme. Ne, že bychom to mysleli úplně smrtelně, ale i si
z toho děláme srandu a zároveň to máme rádi. Ta nadsázka je
potřebná proto, abychom si udrželi nějaký nadhled.
Když
jste hráli pod tím naším logem – jaký máte vztah k duchovní
muzice? Co si představíte, když se řekne „duchovní
muzika“?
„Duchovních
muzik“ je spousta. Ta, která mě nejčastěj oblažuje, co si
třeba já doma pouštím, je buď gregoriánský chorál nebo Bach. To jsou
moje nejoblíbenější typy muziky, ale ony jsou i další, které
nevycházejí tak úplně a jednoznačně z nějaké církve nebo
z jednoho náboženského proudu. Nahrávek, které mají k duchovnu
blízko nebo jejichž programem vysloveně je duchovnost, myslím
i přibývá. To mám taky ráda. Jako jsou třeba Irena a Vojta
Havlovi, to je pro mě taky duchovní muzika. Další hudba, kterou občas
poslouchám, jsou třeba nahrávky z buddhistických chrámů, nebo
z taoistických – to jsou všecko věci, které člověku hodně
pomáhaj.
Ještě
jedna věc: vy máte ráda ptáky.
No určitě!
To
je kouzelné, kolik různých ptáčků se ve vašich písničkách
objeví, snad v každý.
Fakt? No,
ptáci jsou nádherný. Mají obrovské možnosti, které my nemáme.
Předposlední
otázka – co děláte, když máte unavené uši?
Já
se přiznám, že muziku moc doma neposlouchám. A pokud
poslouchám, tak to, co jsem vám vyjmenovala. Taky občas poslouchám
Vltavu, protože tam se hraje vážná muzika. Ale když mám unavené
uši, tak neposlouchám nic. A vlastně úplně nejradši poslouchám
les, ten se poslouchá nejlíp.
A úplně
na závěr se musím zeptat: jak se vám líbí naše
sjezdové logo?
No hezký,
hezký. A ty trička vám slušej.
Děkuju.
Já taky
děkuju.
Anketa
Účastníci:
1. Dá se s křesťanskou vírou žít i dnes, nebo jde jen o přežívání?
2. Čím se evangelík liší od svého okolí?
Filip Dušek
Student, 16:
1.
Zcela jistě dá se žít.
2.
Tím kroužkovým brněním. (viz Dobrý večer s P. G., pozn.
redakce)
Student,
22:
1.
Myslím, že se s vírou dá žít, stejně jako se dá
žít třeba s ženami nebo se psem – není to úplně
jednoduché, ale v posledku je to velké obohacení.
2.
Evangelík se od svého okolí lišit nemusí. Ale když se zajde
do hospody, kde se baví mládež neevangelická a pak
někde, kde jsou nějací mladí evangelíci, tak člověka příjemně
překvapí ten rozdíl.
Referentka,
52:
1.
Samozřejmě, že se dá, a žije se s ní líp.
2.
Liší se tím, že žije míň pasivně a míň nadává na svět,
ale aktivně se zapojuje do řešení.
Speciální
pedagožka, 26:
1.
Dá se žít. Je to taková jistota v tom ostatním světě.
Počítačový
expert, 25:
2.
Určitě je to v pozitivním postoji ke světu a žití
vůbec, k narození i ke smrti. Ten postoj se pozná
tím, že evangelík se snaží rozdávat ze sebe lásku,
nedávat podpásovky, tahat ze sebe to nejlepší, co umí, a to
špatné nezakrývat, ale snažit se s tím něco dělat.
Žák,
15:
1.
Myslím, že se s (evangelickou) vírou dá žít líp než bez ní.
2.
Především tím, že věří v Boha, a tím, že by aspoň
chtěl, aby to na něm bylo trochu poznat – ale většinou
se snaží stejně tak podvědomě zapadat do kolektivu. Takže
se zas tak moc neliší.
Studentka,
21:
1.
Bez víry je to právě takové přežívání a čekání na smrt.
2.
Evangelík se liší nejen dlouhými svetry a neustálým sezením
v hospodě, ale přece jenom je poznat, že má trošku vyšší
zájmy jak kulturní, tak duchovní.
Student,
16:
1.
S křesťanskou vírou se dá žít určitě, protože nám s tím
žitím pomáhá naše věřící okolí a společenství a Bůh nám
pomáhá. Zase těm nevěřícím se to trošku nelíbí.
2.
Liší se vírou v jednoho Boha, chodí na jiné akce než
technaři a podobní, například na sjezdy, dále svými názory
na život, které se snaží řídit Biblí.
Žák, 15:
1. Dá, i když spolužáci
se na tebe třeba dívají jako na divného člověka,
protože u nás je to nezvyklé – je tu málo věřících.
2. Jsou to hrozný slušňáci, jinak
jsou prakticky normální..
Žák, 14:
1.
S vírou se dá určitě přežívat dobře a ještě líp žít,
protože už v téhle době je spíš plus, když je někdo věřící.
2.
Je takový překvapující, protože si všichni myslí, že žije jako
mnich v celibátu, a přitom jsme docela normální lidi.
Studentka,
18:
1.
Určitě se s vírou dá žít.
2.
Řekla bych v ideálním případě tím, že se chová trochu
jinak, jaksi “líp” v okolí.
Správce
klubu mladých, 27:
1.
S evangeliem se dá žít, naopak se pouze přežívá bez
něj.
2.
Člověk by měl v něco pořádného věřit a co je pořádnějšího
než evangelium.
Zprávy
Slavnost
Dokončení rekonstrukce azylového domu a hrubé stavby sborového domu ČCE
Vojtěch Veselý
Když
se tam ve středu 24. září tlesklo, ozvalo
se několikanásobné echo. Něco se odrazilo o galerii,
protější zeď, o podlahu taky něco, všechno z panenského
betonu, jen krov dřevo. Stáli jsme v kostele. Když tam pak
hudební těleso Traband hráblo do strojů, vlny ozvěn pominuly.
Snadno je bořila těla těch, co přišli slavit. Už před lety začala
družba spořilovského sboru s azylovým domem na Jižním Městě
v Praze.
Azyl poskytuje útočiště a poradenskou péči matkám
vesměs týraným, vyhozeným z bytů, ze sociálně neúnosných
podmínek, často s dítětem, někdy s více. Občanské sdružení
Společnou cestou mělo velikou radost z rozšíření kapacit pro
osoby s popsaným osudem, a tak uspořádalo velkolepou
oslavu, na kterou nejen pražské evangelíky pozvalo. Poctilo je
grilovaným prasetem a postaralo se i o pitný
režim. A evangelíci sami? Měli čím přispět, jelikož měli také co
slavit: zastřešení hrubé stavby, která má i věž, takže vypadá
jako kostel. Farář Tomáš Bísek si tam poprvé promluvil a do tří
kapitolek shrnul vývoj spolupráce a pochválil výsledek. Také
Milena Svobodová, šéfová azylu, si libovala a spolu s ní
snad celé dvě stovky hostů, které se na akci během
dopoledne vystřídaly. Křest areálu se vydařil a kostelové
prostředí se nápaditě začalo zapisovat do povědomí svých
sídlištních sousedů.
Ach ta láska...
Žádné spory
Můj
partner nechce v našem vztahu řešit žádné spory. Odchází vždycky
s tím, že se nechce hádat. Asi předpokládá, že se to
vždycky nějak „samo urovná“. Je možné ale takhle
v partnerství spolužít?
Marie Rybářová, psycholožka
Odpověď
na otázku není jednoduchá a spadá do mých úvah, jak
blízko k sobě může mít dobro a zlo, láska a nenávist.
Někdy je kladem nehádat se, nechat plynout čas, ztišit se a s řešením
problému počkat, jindy je mlčet na škodu a je to projevem
zbabělosti a narušených partnerských vztahů. Obecně ale platí:
vždy je dobré problémy řešit společně, co nejvíce o nich mluvit,
vyjasňovat je, formulovat, probrat ze všech stran, nemít zábrany
a neukrývat je. Důležité je zachovávat co nejvíce klid,
podporovat partnerskou vzájemnost, vyplývající ze schopnosti
naslouchat druhému. Výhodné je neřešit situaci v silném afektu,
ale spíše alespoň v relativním klidu. Emocemi se dá
vydírat, vydupat něco pro sebe, a to není většinou pro
partnerské vztahy dobré. Hádky a spory v partnerství, tolik
emocionálně prožívané, chtějí také rozumový vhled a odlišení co
je méně a co více podstatné. Nedovedu si představit, že by
v kvalitním partnerském vztahu problémy řešil jen jeden.
Oboustranné spory nemůže utáhnout a partnerství přestává být
partnerstvím, ale problematickým vztahem. Pozor také na falešnou
morálku těch dobrých, co se z principu nikdy nehádají.
Připomínají ty, kteří nepomohou se špinavou prací, aby
se neušpinili a jsou úplně jinde než tam, kde se tvrdě
pracuje.
Nápadník
Lochtačka
Vojta Veselý
Povedené
setkání mládeže během všednodenního zimního večera by mohlo začínat
rozcvičkou. Účastníkům se během ní prokrví mozky, pročistí
klížící se oči a zahřejí orgány kolem co nevidět
rozpáleného srdce. Zkuste si na zkoušku vyzkoušet jednu
rozcvičku velmi kolektivní: každý se snaží zlechtat ostatní
a sám sebe zlochtat nenechat. Nepředstavujte si, jak takové
svíjející se klubko může vypadat, vytvořte si jej. Výhod klubka
je mnoho, v každém případě se velmi nasmějete, pak se také
ochmatáte, čímž se hned na úvod setkání poznáte a sblížíte,
zaječíte si, ale hlavně se nasmějete. Klubko nemá žádného
určeného představitele, předcvičovatele, který by se doma musel
připravovat. Stačí upozornění, že rozcvička právě začíná
a upozornění o konci už vyplyne spontánně samo. Uvidíte.
Jestli se vám zdá, že jde o zábavu pro malé děti,
vězte, že tomu tak není. Se stářím a špatnou
životosprávou se práh lechtivosti zvyšuje, tzn. postupně musíme
být drážděni víc a víc, abychom se alespoň pousmáli. Agrese
z lidí pak uniká jinými ventily, než těmi smíchovými a vedle
osobních deprivací dochází ke změně celospolečenského klimatu.
Je tedy žádoucí udržovat si práh lechtivosti na úrovni, která je
přirozená pro zhruba devítileté holky/dvanáctileté kluky. V pozdějším
věku je dobré trénovat, tedy aspoň jednou týdně se účastnit
nějaké lochtačky. Tak jako u ostatních mládežnických programů
číhá i zde nebezpečí v lidech, kteří by se snad
náhodou nechtěli rozcvičovat. Takovým radím: utajte svou nechuť,
jinak hrozí že právě vy se stanete první rozcvičovanou
osobou. Dokud ostatním nedojde, že se mohou lochtat také
navzájem. Nezúčastněným pozorovatelům se může taková rozcvička
zdát dosti úchylnou záležitostí, ale to tak křesťané mají už dlouho.
Někdy je nutné, aby se pro své i okolní dobro chovali
nekonvenčně.
Film
Stephan Daldry – pozoruhodný, nebo podivný?
Miloš Hübner, farář v Trnávce a senior chrudimského
seniorátu
Nebylo
by přesné říci, že jsem šel na film „Hodiny“,
protože jsem šel na film režiséra Stephena Daldryho. Říkal jsem
si, že režisér tak dobrého filmu jako „Billy Elliot“
nemůže sestoupit příliš výrazně pod svou úroveň. Po zhlédnutí
filmu jsem měl dojmy dosti zmatené, nemohl jsem se rozhodnout,
zda podlehnu depresi z těsné blízkosti smrti, nebo zda uvěřím
slovům Virginie Woolfové, že „někdo musí zemřít, aby si ti
druzí více vážili života“. Začetl jsem se proto
do stejnojmenné knihy Michaela Cunninghama /Odeon 2002/ a znovu
šel na film, stejně jako jsem se musel vrátit k „Billy
Elliotovi“ a určité pocity a dojmy se v mém
nitru začaly usazovat a spojovat. Oba filmy totiž spojuje velmi
pečlivý a promyšlený výběr scénáře, a tak i při
odlišné tématice a bez přímé literární souvislosti předloh
vypovídá srovnání struktury děje obou filmů velmi výrazně o Daldryho
vnímání světa mužů a světa žen.
Když
chlapec Billy Elliot přichází oznámit své učitelce, že mu otec
zakázal hodiny baletu, řekne o něm: „On za to
nemůže.“ Nemůže za svoji kulturní omezenost, za to,
že nevytáhl paty z Durhamu a nikdy nebyl v Londýně,
protože „tam nejsou žádný doly“. V samotném filmu
mi tato slova připadala zvláštní, ale teď se mi rozsvítilo.
Vždyť přece totéž lze říci o starostlivém a po svém
milujícím Leonardovi, manželi spisovatelky Virginie Woolfové, který
má vždy na mysli jen její zdraví. Totéž lze říci o válečném
hrdinovi Danovi, který se postaral své manželce Lauře Brownové
v Los Angeles o zajištěný domov, v němž leží
se slastným úsměvem na posteli a čeká s naprostou
samozřejmostí, že si k němu šťastná manželka přijde
lehnout. Ta zatím v koupelně přejíždí chvějící se rukou
po lahvičce s barbituráty s myšlenkou, zda právě závěr
oslavy manželových narozenin není vhodnou příležitostí k úniku
z role, kterou sice hraje, ale za těžko unesitelnou cenu
vnitřního zkřivení své psychiky. Ale ti muži za nic nemohou
a ženy jim nic nevyčítají. Virginie před svou sebevraždou píše
Leonardovi: „Opustilo mě všechno – kromě jistoty, že ty
jsi dobrý člověk. Já ti už přece nemůžu dál kazit život. Nevěřím,
že by se na světě našli jiní dva lidé, kteří by spolu
byli šťastnější než my dva“. Laura opakovaně ujišťuje sama
sebe, jak báječným manželem Dan je. Pouze se jejich vnitřní
světy míjejí a ženy vnitřně trpí. Ti muži za to nemohou.
Po svém milují a po svém vytvářejí svým ženám podmínky
pro štěstí. V příbězích režírovaných Daldrym se neotevírá
problém viny a neexistují jednoznačně záporné postavy.
Pozadí pro
nejhlubší vnitřní dialogy vytváří v obou filmech homosexuální
motiv, aniž by se však stal vlastním tématem příběhu. Billův
kamarád Michael v šatech své sestry namaluje sobě i Billovi
pusu, Billy se usadí na posteli a zeptá se: „Ty,
co je lepší, bejt baleťák nebo horník?“ Trápí se neschopností
sdělit na úrovni slov vlastnímu otci, po čem touží.
Lesbicky žijící Clarissa Vaughamová přichází za svým bývalým
milencem, básníkem a homosexuálem Richardem, on sedí na parapetu
okna a než se vrhne z pátého patra na dvorek
pokrytý skleněnými střepy, vybaví si spolu obraz svého mládí, kdy
se políbili a milovali. Pro ten polibek a vzpomínku
na prchavou lásku za ním přichází celý život a pečuje
o něj i v době, kdy se z něho postupem
nemoci stává lidská troska. Clarissa – Richardův nejstarší
přítel, jeho první čtenář – Clarissa, která ho navštěvuje každý
den, přestože někteří jeho pozdější přátelé mají za to, že už
umřel… Co bylo podstatou jejich vztahu, který jde zcela napříč
jejich sexuální orientací? On jí ještě stačí říci: „Já tě
miluju. To zní dost banálně,viď?“ a jí se chce
až u jeho ležícího těla odpovědět, že ho navzdory vší
logice věcí také nesmírně milovala. Náhle se otevírá průhled
k daleko hlubší vrstvě lidství, než jsou vzorce sexuálního
chování.
Film „Billy
Elliot“ není ve své hloubce filmem pouze o baletu
a film „Hodiny“ o sexuální emancipaci žen. Kdo
by se tak domníval, musel by souhlasit se zničující recenzí
paní Kateřiny Réblové v Tanečních listech č. 3, 2001 s názvem:
„Billy Elliot – divný film“. „Že všechno
dobře dopadne, je nasnadě. Před tím musíme vydržet rádoby přirozené
Billyho tanečně-kreativní výlevy, špatné herecké výkony, šablonovité
dialogy, podivnou režii… Paradoxně z nudy vyvádí pohled
na znetvořené baletní umění malých holčiček…“. Paní
Réblovou zjevně z profesionálního hlediska zamrzelo, že skupina
baletek ve sněhobílých balerínkách je rovněž pouze kulisou
vlastního velmi komorního děje.
Billy
Elliot osloví svého otce tancem ve vymrzlé boxerské hale, a tím
svým způsobem naváže na odkaz své předčasně zemřelé matky. Její
hudební motiv zní v okamžicích, kdy Billy otevírá dopis
o přijetí na Královskou baletní školu. Za její
fotografií na klavíru tuším její osobní zápas a úděl
podobný hrdinkám filmu „Hodiny“. Ty ovšem neovládají
takový způsob tance, který by překonal jejich vnitřní samotu
a prolomil hranice mezi ženským a mužským prožíváním. Jsou
to jen okamžiky intenzivního citu, který osvětlí scénu, např. když
Laura řekne tříletému synovi Richiemu: „Mám tě moc ráda,
sluníčko moje, jsi můj poklad.“ Chlapec se na chviličku
celý promění. Jeho tvář se přímo oslnivě rozzáří. Díky těmto
okamžikům opět stojí za to žít.
Dosavadní
dva Daldryho filmy jsou skutečně na první a někdy i druhý
dojem podivné a samy se brání rychlému hodnocení. Divák sám
se musí rozhodnout, nakolik se do nich ponoří. Ovšem
pokud jim přijde na chuť, pocítí vnitřní potěšení a zjistí,
že jsou svým neopakovatelným způsobem krásné. A možná si
po jejich shlédnutí bude více vážit, kdekoliv si muži a ženy
v životě docela normálně porozumí. On to je totiž nesamozřejmý
zázrak. •
Kurzy
Soustředění mladých historiků
Pavlína Šíblová
„Byla
to jedna velká legrace,“ řekla mi Věra Škubalová na vlakovém
nádraží v Pardubicích po skončení tábora mladých historiků.
Když nad jejími slovy přemýšlím, zjišťuji, že měla vlastně
pravdu. A jak taková legrace probíhala? Všechno to začalo
v pátek 11. 7. na faře ve Velké Lhotě. Po dlouhé
době jsem se setkala s milými kamarády a seznamovala
jsem se s novými členy. Po první společné večeři nás
seznámili vedoucí s programem a s hlavním tématem.
Téma znělo jasně: 4 artikuly pražské. Rozdělili jsme
se do skupin. Každá skupina dostala za úkol postupně
rozebrat a zpracovat jeden artikul ve třech stupních
vývoje. Další dny už se program rozjel naplno.
Každé
ráno nás probudila služba, někteří se snažili budíček ignorovat,
jiní aktivně vstali a šli na rozcvičku. Potom následovala
ranní pobožnost a vytoužená snídaně. Asi kolem deváté hodiny
se celou budovou ozvalo silné zapískání a Mirkův hlas:
„Všichni na pětku!“ Na pětce, tedy na pokoji
číslo 5, pak probíhal dopolední program. Většinou jsme hádali
neznámou/známou postavu z historie a jednotlivé skupiny
přednášely své výsledné projekty o pražských artikulech,
nechyběly ani diskuse o daném tématu. Odpoledne jsme trávili
většinou u rybníka nebo na hřišti, kde rozhodně nebylo
o legraci nouze. Večer se konaly většinou zajímavé
přednášky, které se týkaly husitství. Po oficiálním
zakončení dne, tedy po večerní pobožnosti, začínal program
neoficiální. Na pokojích se hrály zajímavé hry nebo jsme si
povídali veselé historky a zážitky.
Nechyběl
ani celodenní výlet na zříceninu hradu Štramberk. Zde jsme si
zahráli bojovou hru na husity a křižáky, husité samozřejmě
zvítězili. Jak by ne, když je vedl sám Jan Žižka z Trocnova?
Ovšem i křižáci jednou husity porazili při noční hře. Den před
odjezdem prováděly jednotlivé skupiny terénní výzkum v okolí
Velké Lhoty.
Potom
následoval poslední společný večer. Udělali jsme si táborák/netáborák
ve farní jídelně, udělovaly se diplomy, hrály se hry
a četly se povídky. V pátek 18. 7. se začali
všichni postupně rozjíždět do svých domovů. Nikomu se nechtělo.
Každého uklidňovala představa, že se zde opět setkáme
i příští rok. A doufám, že na tento historický
tábor ve Velké Lhotě přijedou i noví lidé, kteří se rádi
dozvědí něco o historii a naváží s námi ostatními
hezké pouto přátelství.
Ručně a stručně
Lucerničky
Eva Drozdová
Tytam
jsou časy, kdy se chodilo s lampionem v průvodu
k pomníkům neznámých vojínů, ale i tak se lucernička
hodí – romantické osvětlení na párty, večerní program
na táboře apod. Co potřebujeme: pauzovací papír, barvu
na vajíčka, kulaté krabičky od sýrů, bílé lepidlo, nůžky,
čtvrtku a kousek měkkého drátku.
Arch
pauzovacího papíru pomačkáme a vložíme do barvy na vajíčka
rozmíchané ve vodě (stejně jako na Velikonoce), je zajímavé
některé barvy smíchat. Archy papíru nechte uschnout na šňůře
na prádlo, pracujte raději v rukavicích. Papír můžeme
používat až po jeho dokonalém proschnutí. Místo barveného
pauzáku můžeme použít barevný hedvábný papír, který lze ještě
přikreslit. Pokud bude mírně zmuchlaný, výsledný efekt bude hezčí.
Krabička od sýrů bude sloužit jako dno lucerničky, podle ní si
naměříme pruh papíru a pevně ho po okraji k ní
přilepíme. Papír střihejte asi 15 až 20sýru dáme čajovou svíčku
a můžeme svítit.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|