Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 1 ročník 45
archiv
OBSAH:
Dort
Zastavení
Abych se nepřihlásil na pilotní kurz
Liturgii nemáme a nepotřebujeme
Co k tomu Bible?
Přitahuje nebo odrazuje Vás u církve liturgie?
O té naší liturgii
Usmát se můžeš vždycky
Strado & Varius
Stát
Prostředí, kam lze přijít
EkoIntro
Co bylo
Co bude
Překážky pro seznámení
Polární Ural
Podobenství zase jinak
Drátěné ozdoby
Viktor Fischl Obžalovací spis
Konvent
Křížovka
Okno naproti
Svatí blázni
Čeká má duše
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Dort
Zdeněk Šorm
Znáte
to, jak pejsek a kočička dělali dort? Ne? Tak to si určitě
přečtěte. Pobavíte se, poučíte a možná získáte i vhled
do tajů evangelické liturgie. A pokud vám mladší sourozenci
nebo vaše děti „Povídání o pejskovi a kočičce“
od Josefa Čapka nepůjčí, nic si z toho nedělejte, Pavel
Prejda vám to v tomto čísle bohatě vynahradí. A jak na Nový
rok, tak po celý rok. Zásoby předsudků jsou opravdu
nevyčerpatelné. Vybrat z nich jenom deset, to byl úkol skoro
nadlidský. Každého, který vypadl, jsme litovali. Vždyť je to naše
rodinné stříbro.
Ale
Usmát se můžeš vždycky. I jako redaktor Bratrstva, i jako
diplomovaná zdravotní sestra. V každém Povolání. A dokonce
i jako gay. Stačí, když máš Prostředí, kam lze přijít. Jistěže
nevzniká samo sebou. Předpokládá nějaké Dělníky víry. Má-li mít ale
dělník co dělat, musí tu být nejprve nějaký nápad. A ten
nespadne jen tak z nebe. Alespoň se to tak říká. Já si tím
ale nejsem úplně jist. Možná, že ty nápady z nebe přímo
pršej. Jde jen o to, jestli třeba s Honzou Skálou otevřeme
Okénko nebo si najdeme chvíli na posezení v kaňonu s Vojtou
Veselým, abychom nezůstali uzavřeni ve své ego, ale odkryli
třeba své Eko. Potom se ta nebeská vláha má kam vsáknout.
A jinak to asi nebude, ani co se našich Vztahů týče. Kdo
se neptá, ten se nic nedoví. Kdo se zeptá, ten možná
najde odpověď i v tomto ročníku Bratrstva. Díky Kristýně
a jejímu Slovníčku ji snad najde i ten, kdo marně luští
evangelické ptydepe. A doufám, že se nám s vaší
pomocí podaří otevřít i další obzory. Honza Zahradníček začal
na Uralu, ale čeká nás také třeba Uppsala nebo Island. A možná
společně poodhalíme i roušku Zjevení. Kdo má oči k vidění,
viz.
přání do nového roku? Mám: Abychom my redaktoři ani vy čtenáři
nedopadli jako ten zlý pes, co pejskovi a kočičce dort snědl
a potom naříkal: „…to jsem si dal, co ono to bylo
v tom dortu všechno namícháno, že z toho mám takové ukrutánské bolení!“
text telegramu
blahoslavení
vy chudí
bohatí
královstvím
toho boha
který se stal
chudým
s chudými
Kurt
Marti
Zjevení
Abych se nepřihlásil na pilotní kurz
Zdeněk Šorm
Po útoku
z 11. září 2001 si prý Pentagon přizval scénáristy
katastrofických filmů, aby vojenským a bezpečnostním odborníkům
pomohli vytipovat, čeho se ještě mohou od teroristů dočkat
a co je tedy třeba pro bezpečnost země udělat. Osnovatelé
hrůzostrašných vizí neměli dělat nic jiného než dříve, a přece
se najednou ocitli v úplně jiné roli a jejich práce
dostala úplně jiný význam. Protože fantasmagorická pohroma byla
skutečností, stali se z těch, kdo se přiživují
na lidské touze po napětí a na katastrofických
hysteriích, najednou dělníci naděje. Jejich nápady ztratily punc
dobře vykalkulovaných strašáků, staly se z nich základní
kameny bezpečnosti. Teprve souvislosti dávají věcem jejich význam.
Budu-li
se dívat na takový horor z pohodlí své sedačky, budu
asi nejsilněji vnímat to, co s mým poklidem nejvíc kontrastuje.
Možná to ve mně vyvolá příjemné napětí a mrazení, možná
se znechuceně odvrátím od toho cynismu, který kvůli
vlastnímu zisku nasadí lidem noční můry do hlavy. Uvidím-li ale
tentýž horor, budu-li ho zároveň prožívat, možná si spíš všimnu, jak
jej autoři pojali, jak ho předložili: Jako nevyhnutelný osud, nebo
jako výzvu? Jako slepou náhodu, nebo jako důsledek nějaké příčiny?
Jako bezbřehou ničivou sílu, nebo jako něco, co přes všechny úspěchy
nakonec ztroskotá, protože se ochota k oběti ukáže
silnější? A dozvím-li se navíc, že ho napsal někdo,
kdo prochází tímtéž, co já, asi mi ta důvěra nebude ani připadat jako
naivní pohádka.
A tak
pro mne, co jsem si přečetl něco o tom, co mohl mít Jan před
očima a za sebou, když ji psal, nesplývá už Apokalypsa
s katastrofou ani se strašením podomních obchodníků
se spásou, kteří se jako supi slétávají na mršinu
otřeseného sebevědomí. Taky už tuším, proč Luděk Rejchrt nazval její
komentář „Zpěv o naději“. Pokouším se té
písničce přizvukovat, když se na mne při zprávách valí
jedna hrůza za druhou a z obrazovky se na mne
bohorovně culí inženýři tunelů a z propasti se vynořující
ctitelé totality, abych se taky náhodou nepřihlásil na pilotní
kurz nebo si alespoň nepřipnul odznak nějaké třídní nenávisti.
Doufám, že to má smysl, a proto jsem pro letošní rok
přizval do Bratrstva pár kolegů písničkářů, díky kterým nám snad
ta Janova melodie přejde do krve.
Jan
sedmi církvím v Asii: Milost vám a pokoj od toho,
který jest a který
byl a který přichází, i od sedmi duchů před jeho
trůnem a od Ježíše Krista, věrného svědka, prvorozeného
z mrtvých a vládce králů země. Jemu, jenž nás miluje a svou
krví nás zprostil hříchů a učinil nás královským kněžstvem Boha,
svého Otce – jemu sláva i moc na věky. Amen.
Hle,
přichází v oblacích ! Uzří ho každé oko, i ti, kdo ho
probodli, a budou kvůli němu naříkat všechna pokolení země. Tak
jest, amen.
Já
jsem Alfa i Omega, praví Pán Bůh, ten, který jest a který
byl a který přichází, Všemohoucí.
Já
Jan, váš bratr, který má s vámi účast na Ježíšově soužení
i kralování a vytrvalosti, dostal jsem se pro slovo
Boží a svědectví Ježíšovo na ostrov jménem Patmos. Ocitl
jsem se ve vytržení ducha v den Páně, a uslyšel
jsem za sebou mocný hlas jako zvuk polnice:
„Co vidíš, napiš do knihy a pošli sedmi církvím:
do Efezu, do Smyrny, do Pergama, do Thyatir,
do Sard, do Filadelfie a do Laodikeje.“
Zjevení
1,4 – 11
Naše předsudky
Liturgii nemáme a nepotřebujeme
David Sedláček
Že liturgii
nemáme? Dobře. Co pak ale jsou evangelické bohoslužby? Chce se tím
říci, že naše bohoslužby jsou neřádné, ba dokonce nepořádné? To
asi bude sotva kdo tvrdit. Přesto, vezměme tento předsudek vážně
a zamysleme se, odkud a jak
se tu vzal.
Slovo liturgie je
ve slovníku nás evangelíků velmi vzácné. Dříve se neužívalo
vůbec a vyskytovalo se toliko v teologických knihách.
V Bibli se slovo liturgie kupodivu užívá, žel jen v řeckém
originálu. Bylo možno se s liturgií v evangelickém
prostředí setkat, ale to už bychom museli přes hranice, třeba
do Němec. Zdá se tedy, že pro českého evangelíka
liturgie byla vyhynulým druhem. Ovšem bylo a je tu prostředí,
kde je liturgie hojně pěstována. Ano, jde o římské katolíky.
Český protestant protestuje a listuje biblí a nejednou mu
na jazyk připadnou slova proroků na adresu baalových
uctívačů. Takovou středověkou temnotu brát jen trochu vážně?! Došlo
k setkání s liturgií, ale také k jejímu odmítnutí.
A zde bychom mohli říci, konec příběhu. Ale je tomu tak
skutečně?
Nemůžeme
zůstat jen u takto popsané zákopové války mezi českými
evangelíky a katolíky. Byl to snad záměr reformačních otců –
liturgii zrušit? Je tedy evangelická bohoslužba neliturgická?
Reformace liturgii nezrušila,
ale začala ji nově promýšlet. Ať už to byli kalvinisté či luteráni
nebo husité či Jednota bratrská, všichni měli a slavili bohatou
liturgii, každý podle své tradice. Přesto je zapomenuta nebo
odmítána.
Po Bílé
hoře jsou protestanti zakázáni, přežívají hloučky tajných evangelíků.
Důsledek? Bohatá evangelická tradice, i ta liturgická, pomalu
upadá do zapomnění. Toleranční patent přichází po dlouhých
letech (pozdě, ale přece) a v jinou dobu, v pietismu
18. století. Klade se důraz na vnitřní zbožnost a čistotu,
na niterné prožívání Ježíšova příběhu. Vše vnější, tedy
i liturgie, je nepodstatné. Bohoslužba je radikálně
zjednodušena: písně, modlitba, Písmo, kázání, občas Večeře Páně.
A hlavně: je potřeba se odlišit, nebýt jako oni, katolíci.
Reformace je nahlížena očima pietismu, vznikají mýty a nepřesnosti.
Několik příkladů: věří se, že už reformace zrušila každonedělní
Večeři Páně a prosadila její občasnost, že zrušila svíce,
kříže, liturgické barvy nebo zpívanou liturgii atd.
Jestliže máme
pochopit evangelický předsudek
vůči liturgii, pak jeho kořeny hledejme zde: v zapomnění doby
protireformace, v pietismu s jeho specifickými důrazy,
v potřebě se odlišit,
jak od římských katolíků, tak i od Němců luteránů, ano, mnohdy
svou roli sehrál i český nacionalismus se svými mýty o době
husitské jako revoluci proti katolictví, proti vůbec celému
dosavadnímu křesťanstvu.
Odtud pramení nechuť
se liturgií zabývat. Pořád převažuje pocit, že je vlastně
nepotřebná. Ano, kdybychom ořezali křesťanství úplně na kost,
abychom získali to podstatné, co bychom měli zachovat v největší
nouzi, pak zůstává zvěstování evangelia a víra. Liturgie by byla
nepodstatná a nepotřebná. Ale žijeme v takové nouzi?
Nemáme spíše liturgii přijímat jako Boží dar, co nám Bůh dává navíc
a zdarma?
Dnes liturgii znovu
objevujeme a s ní také reformaci; vůbec celou církev
obecnou. Zjišťujeme, že dějiny církve nezačaly v roce 1781.
Objevujeme katolíky a jejich liturgické bohatství, oni zase
objevují nás a reformaci. Je to vzájemné. Liturgie nevede válku
mezi křesťany, ani nestojí proti Božímu Slovu, naopak, vyrůstá z něj.
Autor
je studentem ETF UK, členem evangelické liturgické iniciativy
„Coena” (http://coena.edunix.cz)
Liturgie?
Co k tomu Bible?
Michal Kitta
Zatímco
ortodoxní Židé v Bibli nacházejí mnoho předpisů pro oběti,
očišťování, liturgická roucha apod., křesťané ji čtou trochu jinýma
očima. Bible pro nás není učebnicí, manuálem, návodem. Je pro nás
stále nově ožívajícím svědectvím o tom, co Bůh pro lidi udělal.
Jak na dobrou zprávu kterýkoli adresát zareaguje – je jeho
věc. Černoch si v kostele zatancuje, britský lord se odváže
tím, že si ležérně přehodí nohu přes nohu. Liturgie bohoslužeb
není předepsána.
Přesto
je v Bibli proces vznikání křesťanské liturgie zmíněn, např.
v 1. listu Korintským ve 14. kapitole. Nebo v ustanovení
večeře Páně – 1. Korintským, 11. kapitola. Tak, jako lze
chodník považovat za organizované kameny, po kterých se dá
lépe chodit, je i liturgie organizované setkání křesťanů, aby
byl co největší duchovní užitek z času, který společně stráví.
Vždyť Bůh není Bohem chaosu, naopak chaos přemohl.
Když
i polocivilizovaní ruští anarchisté poznali, že cara
přeperou, jen když se zorganizují do komunistické
soldatesky (hodně negativní příklad), tím spíše by měli křesťané
vědět, že církev nemá být babylón, ale jednota. Jde totiž o víc.
Anketa
Liturgii nemáme a nepotřebujeme
Přitahuje nebo odrazuje Vás u církve liturgie?
Emanuel Chmelík
z Chmelnice
katastrofista a deformátor
„Přinde
na to, esli se nalévá kvalitní hrozen.“ (vytrženo
z kontextu) Překlad: Záleží na tom, jak často je
vysluhována Večeře Páně.
Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let
Spíše
odrazuje. Zdá se mi, že liturgií se společenství lidí
v církvi uzavírá veřejnosti, staví mezi sebe a příchozí
zeď, kterou ti příchozí musí přelézat. Měli bychom být otevření.
Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let
Liturgie
je dědictví. Je viditelným setkáním božího s lidským, společným
viditelným velebením; na rozdíl od víry, která se děje
uvnitř a vidět není. Dobře slouží i v obdobích, kdy
se víry nedostává.
Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let
Bohužel
nejsem v žádné církvi organizována, tudíž mě žádná liturgie
nepřitahuje, ani neodpuzuje.
Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let
Jak
která církev, jak která liturgie. Vadí mně mrtvo při bohoslužbě;
můžeš říct jako kazatel cokoliv, žádná odezva. Ať řeknem společně
aspoň „amen“. Zase když se z liturgie stane
„kafemlejnek“, stýská se mi po neotřelém
jedinečném slovu.
Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let
Odpovídám:
Ani jedno, ani druhé, pokud je v rozumné míře. Je potřebná, ale
zároveň by neměla dominovat v životě a poslání církve.
Lary Hauser
herec Divadla Husa na provázku, 49 let
Jsem
pokřtěný katolík, vyrůstal jsem ve skvělém katolickém
společenství, skautoval a hrál „rytmické mše“
v osumašedesátém. Asi to ve mně zapustilo kořínky. Navíc
jistá obřadnost a různé obřady mě vždycky tak trochu
přitahovaly. To by bylo ale na delší povídání.
Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let
Spíše
nepřitahuje, někdy odrazuje, ale proč ne, jestli to někomu pomáhá
na cestě k Bohu.
Eva Drozdová
pracuje na oddělení mládeže ČCE, 25 let
Její
pestrost vítám, ale nevyhledávám, ráda měním. V časech mé
malověrnosti jsem za ni vděčná.
Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let
Z mé
zkušenosti kazatele (to mi asi potvrdí každý, kdo s tím má
trochu zkušeností): ne vždy musí být má promluva dobrá, ne vždy
se vyvede, ne vždy sedne posluchačům, ne vždy inspiruje
k přemýšlení ty, jimž je určena. V takové situaci, kdy
bych se nejradši mlátil do hlavy za tak hloupé
kázání, jsem šťastný a velice vděčný, že existuje
liturgie, která Ježíšovo poselství předává spolehlivě dobře vždycky.
Co víc můžu předat než to, co je vyjádřeno při každém slavení
Eucharistie.
A co vy na to:
Jak by se mi mohlo nelíbit něco, co dostávám od narození každou neděli :-)
Liturgie mě odrazuje jen v případě, že se mi nelíbí – resp. když je shromáždění nestandardní a nevím, co můžu ještě čekat.
Možná by stálo za to, zkusit najít/upravit liturgii tak, aby více vyhovovala/zaujala mladší lidi (teenagery). Což se v naší církvi trošičku/zlehounka/velmi opatrně děje.
Spíše přitahuje, ale všeho moc škodí, a to i v případě liturgie.
Ano, přitahuje! Připadá mi v bohoslužbě nepostradatelná a myslím, že je jí u nás málo. (socioterapeutka 25)
Neodpuzuje, ani nepřitahuje, Bůh může promlouvat k srdcím lidí různými způsoby. Svůj účel má i liturgie. (studentka 17)
Liturgie mne přitahuje, rád se jí aktivně účastním, samozřejmě v přiměřeném rozsahu. Podmínkou však je, aby ji lidé prožívali, aby chápali (cítili), o co jde. (student práv 20)
Nedá se říci, že by odpuzovala. Myslím, že má v církvi své místo. Ale ani osobně mě zvlášť nepřitahuje. (studentka 18)
Liturgie je jistý pořádek bohoslužeb. (nezaměstnaná 28)
Liturgii mám ráda. Je dobré, když je bohoslužba promyšlená, když se do ní zapojí co nejvíce lidí. Když nás vede k Bohu cele, skrze náš rozum, city, tělo. (studentka 25)
Nepotřebujeme, aby kniha byla hezká, vkusná, s kvalitní grafikou. Informace v ní obsažené přece můžeme načerpat stejně i z cyklostylované samizdatové verze. Jistě. Nepotřebujeme to, ale jsme rádi, když je pěkná, když používá mimo verbálního i další projevy, protože se prostě lépe čte.
Liturgie?
O té naší liturgii
Pavel Prejda
V našem
sboru vypukl liturgický spor, který se v dalších měsících
proměnil v malou liturgickou válku.
Při
malování totiž bratr Karel odstranil z kostela kalich a na jeho
místo dosadil kříž. Sestra Věra mu to oplatila hned druhý den.
V nestřeženém okamžiku pověsila na kazatelnu archaickou
dečku s třásněmi a husitským červeným kalichem uprostřed.
Bratr Karel se urazil, že jsem se ho nezastal.
Abych
si ho udobřil, zařadil jsem následující neděli do přímluvné
modlitby společně opakovanou prosbu: „Pane, smiluj se!“
Jeho burácivý hlas zněl celým kostelem. Sestra Věra, naopak, zarytě
mlčela. Příští týden mi ale přinesla sbírku Karafiátových modliteb.
Prý ji doma náhodou našla při úklidu. A tak ji napadlo, že by
se mi mohla hodit.
Bratr
Karel, povzbuzen posledními bohoslužbami,
prosadil na staršovstvu užívání ubrusů v barvách
liturgického roku. Raději jsem ani oči nezvedal směrem, kde seděla
sestra Věra. Marné bylo vysvětlování, že i Luther
se křižoval a Hus zpíval mariánské písně. Ačkoli
se bránila, byla, chudinka, přehlasována. Ale nakonec to pro ni
dopadlo nečekaně dobře. Mezi přítomnými presbytery se totiž
nenašel nikdo, kdo by koupil látku a ubrusy ušil. A bratr
Karel nemá doma šicí stroj.
Aby
svůj nedostatek napravil, nechal u své známé vyrobit keramickou
mísu a pohár na večeři Páně. Když už neslavíme eucharistii
pravidelně každou neděli, tak ať alespoň při tom používáme moderní
nádobí. Stříbrný pohár se nám prý stejně pomalu rozpadá a navíc,
jak řekl, je po Němcích.
Sestra
Věra zase nemá ráda svíčky. Zjistil jsem to, když na neděli
připadl svátek všech svatých. Chtěli jsme si při bohoslužbách
připomenout všechny letos zemřelé členy našeho sboru. Na stole
Páně ale nebylo co zapálit. Místo připravené svíčky se tam
objevila vázička s odpudivě vyhlížejícími umělými květinami.
Přiznávám,
že tohle mě rozzlobilo. Bez výčitek jsem ji nemilosrdně a krutě
potrestal. Příští týden jsme zpívali pouze písně z Dodatků.
Sestra
Věra je naše věrná duše. Každou neděli je v kostele. Mám ji
upřímně rád. Ale že s sebou jednou na biblickou
hodinu přinese bustu Komenského (na klavíru je totiž takové
prázdné místo...), to jsem opravdu nečekal. Sestra Věra po biblické
odešla domů, Komenský však zůstal. Nedá se nic dělat. Myslím
na bratra Karla a říkám si, že už dlouho jsme při
bohoslužbách nezpívali Otčenáš...
Povolání
Usmát se můžeš vždycky
Rozhovor s Klárou Koutnou, diplomovanou zdravotní sestrou
Eva Drozdová
Zdravotní
sestra nepatří mezi nejsnadnější pomáhající profese. Jak ses
rozhodla, že jí budeš?
Napadlo
mne to ve třetím ročníku na gymnáziu, kdy jsem šla
dobrovolně se svou kamarádkou na týden na praxi
do nemocnice. Rozhodla jsem se, že chci být zdravotní
sestrou, resp. instrumentářkou, víc jsem nad tím nepřemýšlela. Podala
jsem si přihlášky a po maturitě jsem šla na VOŠ
zdravotnickou, obor všeobecná sestra. Pak následovaly spousty praxí,
zákonitě muselo přijít i rozčarování, získala jsem jiný náhled.
Čím
člověk musí být, aby mohl pracovat jako zdravotní sestra? Ptám
se na vzdělání.
Já
jsem nejprve studovala gymnázium, potom tři roky vyšší zdravotnickou
školu, obor diplomovaná všeobecná sestra, a potom tři roky
bakalářské studium na první lékařské fakultě UK.
Byli
jsme jedinou zemí na světě,
která připravuje sestry k povolání na střední škole.
Ve věku 15 až 19 let není člověk ještě sociálně zralý
a připravený na náročné situace, se kterými se může
v této profesi setkat, následkem pak bývá častá profesionální
deformace. Všude jinde sestry získávají kvalifikaci po ukončeném
středoškolském vzdělání, minimálně na vyšší škole či na vysoké
škole a univerzitě.
V současné
době tedy nestačí vystudovat střední zdravotnickou školu, většina
sester získává kvalifikaci na VOŠ a připravují
se i kvalifikační bakalářské programy. Nyní jsou nabízeny
tyto programy pouze pro absolventy s ukončeným zdravotnickým
vzděláním. Už se dá ale vysledovat rozdělení do skupin
A až C, s tím, že do skupiny A patří
právě absolventi vyšších škol a specializací v oboru,
sestry bakalářky a sestry magistry, do skupiny C patří
ošetřovatelky, pomocnice.
Zdravotnictví
je už několik let velmi diskutované téma, snad nikdo si s tím
neví rady. Co ty ze své praxe vidíš jako problém?
Obecně
velkým problémem jsou dluhy nemocnic a již známý nedostatek
financí ve zdravotnictví. Zákonitě muselo přijít to,
že nemocnice budou šetřit, a to mnohdy velmi radikálně.
Nejen, že nejsou peníze na odpovídající platy, šetří
se na materiálu a na lécích apod. Plat může být
a je důvodem odchodů do jiného zaměstnání. Přístroje
a specializovaná pracoviště v republice máme, jsou jen
někde, ale jsou relativně dostupná všem. Bohužel u nás nemá
pracovník ve zdravotnictví odpovídající osobní ohodnocení a nedá
se mluvit ani o společenské prestiži.
Část
studia jsi strávila v zahraničí, v Německu
a ve Skandinávii. Můžeš porovnat situaci tady a tam?
Rozdíl
je v přístupu k nemocným. Zdravotní sestra v zahraničí
je velmi samostatná. Role sestry je být nejen ošetřovatelkou ale
i edukátorkou. Pacient v nemocnici dostane svou sestru a ta
je zodpovědná za jeho péči a provází ho, pak se o několik
pacientů současně stará skupina odborných sester a ošetřovatelů.
Velký rozdíl je také v organizaci práce na oddělení. Provoz
v nemocnicích je přizpůsoben pacientům, ne lékařům – žádné
hektické umývání před vizitou, buzení dlouho před snídaní, „aby
se vše stihlo“. Také třeba poměr personálu a pacientů
je v zahraničí a u nás dost rozdílný, někdy
až hraniční. Ve Finsku je lépe dořešen systém péče
o pacienta po převozu domů a kontakt s rodinou.
Velký
důraz ve světě i u nás se klade na zdraví
a velmi podporovaná je prevence nemocí. Zdravotní pojišťovny
a lékaři pochopili její význam. Zvýhodněné plavání, preventivní
vyšetření prsu, zdravotní prohlídky po čtyřicítce, prevence
rakoviny tlustého střeva, lékařské prohlídky předškolních a školních
dětí, ale třeba i výuka správného čištění zubů.
Teď
trochu osobněji. Jak se promítá tvoje víra v práci
zdravotní sestry?
Nyní
pracuji v Psychiatrické léčebně v Bohnicích na dětském
pavilonu, na oddělení chlapců s poruchami chování. Agrese
mezi dětmi je velmi zarážející a bolestná. Někdy toho mám dost
a mám chuť toho nechat. Pochopila jsem, že toto povolání je
o spolupráci v kolektivu, o lidském přístupu
a o pomoci a podpoře, a k tomu člověk nemusí
být křesťan. Zdravotní sestra je někdo, kdo by měl být bližním,
bližním v nemoci, ve smutku. Usmát se můžeš vždycky,
už tím pomáháš. Setkala jsem se ale také s tím, že má
nevěřící kamarádka dokázala povzbudit a provázet umírajícího,
myslím, že bych to tak jako ona
nesvedla.
Děkuji
za rozhovor. •
Kniha
Strado & Varius
Samuel Titěra
Letos
na jaře jsem vplul do víru knižního veletrhu –
a najednou jsem si uvědomil, že mám v kapse jen
dvoustovku a zpátky nemůžu, protože by mi propadl lístek.
Achich. Nadšený, omámený a nešťastný jsem bloudil mezi miliony
knih, nasával tu tajemnou vůni písmenek, osahával, chutnal –
a hledal svou vyvolenou, jedinou knížku, kterou si budu moci
odnést. Marně jsem se utěšoval tím, že alespoň tolik
neutratím, když s sebou nic nemám.
Nakonec
jsem udělal dobré rozhodnutí: koupil jsem si pohádkovou knížku.
Nakladatelství Brio se snaží vydávat knížky pěkné po všech
stránkách, sází na luxus a pečlivost. Pomalu se některé
knihy vrací na úroveň šedesátých let v Odeonu... Mezi
jinými vydalo Brio velké výpravné vydání LaFontainových bajek –
kniha jedna báseň. Ty bych si ovšem za své dvě stovky neodnesl.
Do oka mi padla podlouhlá tenká kniha s pěkným barevným
obalem: Strado & Varius. Příběh o pařížském houslistovi
Variusovi a jeho housličkách: o nerozlučném přátelství –
a zároveň o hravosti, laskavosti a výtvarné nadanosti
autorky, čechokanaďanky Martiny Skaly. Nevím, čím si mne
nakonec kniha získala více, ale nelituji a koupil jsem si
nedávno i druhý díl: setkání s Mozartem, odehrávající
se tentokrát v Praze. Nejde o velký příběh a velkou
roli při vnímání hrají ilustrace. Napadá mě ale stále častěji,
že tahle kniha je jedna z těch, kterou dám svým dětem. Už
proto (hlavně proto) jsem hrdý na svou národnost a svůj
jazyk, že mohou moje děti číst takovéhle knihy. Laskavé, veselé,
krásné – a česky.
Zkuste
třeba k prvnímu jarnímu dni nebo ke dni matek dát Strada &
Variuse svému mladšímu sourozenci – nebo mamince. Uvidíte,
že je to potěší.
Okénko
Stát
Jan Skála
Stát
je jenom jako. Je to všeobecně
sdílený výmysl. Ale to neznamená, že není. Je a navíc má
pěkně velkou moc. Vlastní represivní složky, které mají občany
chránit, a občané zas na oplátku musí poslouchat jeho
nařízení a zákony. Zní to trochu drsně, ale vlastně to není
až tak hloupý výmysl.
Jenže
stát často nefunguje. Naložili jsme toho na něj tolik,
že se s tím nedokáže vypořádat. Zatížili jsme jej
funkcemi a klamně se spoléháme na to, že všechno
vyřeší, když je to jeho povinnost. Stát je křehká věc, někdy se ani
nerozvine a už se sesype. Je dennodenně zvenku i zevnitř
vystaven mnoha tlakům, které zpochybňují jeho suverenitu či dokonce
existenci. Třeba když nějaká skupina řekne, my se chcem
odtrhnout. Světové bezpečnostní a ekologické hrozby taky
jednotlivé státy nevyřeší. A spolu se domlouvají těžko,
jsou přece háklivé na svou (domnělou) suverenitu a své
(domnělé) zájmy. Kdo má ale tedy ty funkce přebrat? Papež a šlechta,
stejně jako dřív? Synodní senior ve funkci předsedy Světové rady
církví? Volný trh? No, ten určitě ne. Nějaké nadstátní a podstátní
instituce by ale větší autoritu získat měly.
Nakonec,
byli jsme před státem, budeme i po něm... samozřejmě
žertuji. Neříkám, ať státy zrušíme, to nejde, jen je třeba zbavit je
těch úkolů, na něž nestačí. Stát musí zůstat. Představte si,
že bychom se zrušili a spojili třeba s Němcema.
Dělníci víry
Prostředí,
kam lze přijít
Rozhovor s farářem Tomášem Drobíkem
Kristýna Červinková
Občanské
sdružení LOGOS je ekumenické křesťanské společenství, jehož cílem je
vytváření podmínek pro zdravý duchovní rozvoj homosexuálně
orientovaných občanů a jejich integraci do společnosti
a církví, podpora partnerských a rodinných vztahů
a sociální činnost pomáhající lesbičkám, gayům a jejich
rodinám v krizových životních situacích i při nalézání
zodpovědného životního stylu. Logos usiluje o osvětu v otázkách
týkajících se homosexuality ve společnosti i církvi
a ve spolupráci s dalšími organizacemi se věnuje
také aktivitám zaměřeným na prevenci
HIV infekce.
Jak
vznikla organizace LOGOS a kdo stál za jejím vznikem?
LOGOS
vznikl na začátku 90. let. Z postav, které stály u jeho
začátku, lze zmínit paní doktorku Křížkovou nebo pana Slezáka. Poté
k tomu přišel pan farář Štorek. Nejen jako ten, kdo dal LOGOSu
prostory, ale otevřel toto téma kobyliskému farnímu sboru
a po projednání staršovstvem poskytl sbor nad ty prostory
také zázemí na církevní půdě. Zázemí je důležité právě v různých
těžkých chvílích, kdy žádné jiné zázemí v církvi nemají.
A jak
ses Ty sám dostal k LOGOSu?
LOGOS
patří do života tohoto sboru a já jsem tady byl
na vikariátu. Potom jsem sem nastoupil jako druhý farář vedle
pana faráře Štorka. Práci s LOGOSem jsem vykonával již
od poloviny svého vikariátu. Tento sbor chce vytvářet prostor
pro integraci této skupiny.
Co
dala tahle organizace Tobě, čím je pro Tebe přínosem?
Osobně
je to velmi pozitivní zkušenost. Mnozí z nich jsou skvělí lidé
a skvělí křesťané. Člověk má z počátku snad i nepřiznané
předsudky, které se pak v kontaktu s nimi vybavují.
Ale ta vroucnost přijetí ze strany LOGOSu je veliká. Myslím,
že stojí za to zde být nejen jako duchovní, ale taky jako
člověk a jako křesťan.
Můžeš
zmínit nějaké aktivity LOGOSu?
Jádrem
práce LOGOSu jsou setkání o 1. neděli v měsíci. Mají 2
části. Bohoslužebnou část, a pak setkání s hostem. V rámci
bohoslužebné části nyní probíráme jednotlivé články apostolika, pak
pokračujeme rozhovorem v menších skupinkách. Setkání s hostem
je tematické, výbor LOGOSu se snaží vybírat atraktivní témata,
aby mohli přijít i naši farníci. Teď v prosinci jsme zde
měli Tomáše Halíka, předtím to byl např. zástupce Mladých
konzervativců. Mezi další aktivity patří společné procházky v sobotu,
vždycky velice hezky připravené. A potom: LOGOS se snaží
zdůraznit, že být křesťanem neznamená být automaticky proti
homosexuálům. Bylo a je důležité vědět a dávat na vědomí,
že existují také takoví křesťané, pro které jsou homosexuálové
plnohodnotnými spolubližními. Zejména před hlasováním o zákonu
o registrovaném partnerství.
Já
sama se občas setkávám s názorem, že homosexuál je
méně člověkem než heterosexuál. Co si o tom myslíš Ty?
Předně
je to tím, že máme moc předsudků. O tomto názoru si myslím,
že je hloupý, ale dokážu pochopit, že to takhle někdo
řekne, protože neměl možnost o tom přemýšlet, nechtělo se mu
o tom přemýšlet, nebo se setkal s něčím ve svém
životě, co mu tu představu zkreslilo. Je v tom určitě i lenost
lidí, že se o tom nechtějí moc informovat.
Ty
jsi mluvil o předsudcích. Jaké si myslíš, že jsou ty
nejvýraznější? Proč naše společnost nepřijímá lidi, kteří
se „vymykají normálu“?
Bezpochyby
se na tom podepsalo těch 40 let, kdy to, co nebylo běžné,
normální, nebylo vidět. Nemocní a postižení byli někde zavření.
Cizince jsme tady neviděli. A najednou je toho moc. Na druhou
stranu už je to 14 let, tak asi nelze pořád říkat, že potřebujeme
čas. Jsme do sebe hodně uzavření a ta uzavřenost v ČCE
je ještě jakoby na druhou. Společnost byla nějak uzavřená, ale
církev se do sebe pořád uzavírá a stále je možno
se setkat s koncepty církve jako opevněného hradu, který
nás má chránit před okolím. Svou roli v tom snad hraje také
pocit toho malého společenství, které se cítí být vnějším světem
ohrožené. Důvodem, proč je zde LOGOS a proč jsou zde všechny ty
další aktivity, to v ekleziologickém konceptu, který začal pan
farář Štorek a který sdílím, je právě snaha o otevření té
uzavřenosti. Aby se stalo normálním, že kostel je zde pro
různé lidi. Ať už z LOGOSu nebo z Koreje nebo třeba pro
lidi, kteří se dřív léčili v Bohnicích.
Jak
se může člověk stát členem LOGOSu?
Členem
LOGOSu se může stát kdokoliv, kdo souhlasí se stanovami
a cíli občanského sdružení.
Jak
Ty se stavíš k homosexuálům jako farář?
Já
je beru jako nějak definovanou skupinu patřící do života farního
sboru, která má své specifické problémy a své specifické potřeby
a řeší je. Vztahuji se k nim jako pastýř, snažím
se přiblížit se jim a pochopit jejich složitou
situaci. Nejde tedy o nějaké sebezviditelňování kobyliského
faráře nebo kobyliského farního sboru, ale o poskytnutí zázemí
křesťanským gayům a lesbičkám, kterým se jinde v církvi
moc zázemí neposkytuje. Heterosexuál-křesťan to neřeší a neuvědomuje
si, že přijít do kostela jako homosexuál-křesťan moc nelze.
Homosexuální křesťané chodí do svého kostela či modlitebny, ale
ve společenství své církve jsou jakoby jen napůl. Proto je fajn,
že mohou v LOGOSu najít prostředí, kam lze přijít se svou
vírou, sdílet se s ostatními a zároveň otevřeně mluvit
o svých problémech.
Tolik
tedy z hlediska LOGOSu. Z hlediska běžného farníka jsou zde
lidé, které takové, jací jsou, jinde nechtějí. Je to jako když
Kristus sedí s lidmi na okraji společnosti a stoluje
s nimi. Nevím, jestli je tohle přítomno v povědomí
evangelíků. Kde tam ty lidi máme? Oni tam nejsou, ale kde tedy jsou?
My jsme tady přece pro ně. Co pro nás znamená církev, když tam tyhle
lidi nemáme? To není jen téma LOGOSu. Jsou to daleko
hlubší a širší otázky.
Děkuju
za rozhovor.
EkoKaňon
EkoIntro
Vojtěch Veselý
Několik
úvodních poznámek, aby bylo jasno o rubrice, která se bude
tvářit ekologicky. Křesťanský pohled se totiž zaměří na data,
která dodávají dvě jakoby čisté vědy. Jde o studia životního
prostředí a samotnou ekologii. To první se snaží porozumět
vlivu člověka na řád, podle kterého by příroda bez něj
fungovala. A podle kterého pravděpodobně fungovala i ty
miliardy let, co tu člověk nebyl. Tématy jsou pak např. růst
populace, výroba energie, ale hlavně znečišťování lecčehos lecčíms.
Ekologie coby věda dělá v zásadě totéž, poněvadž hledá vzájemné
souvislosti a popisuje vztahy mezi jednotlivými formami života.
A když jde o ekologii nikoli mělkou, ale hlubokou, jaksi
serióznější, nenechává se omezovat na sféru živých.
Od biomu a ekosystému, od vlivu kolonie běláska
na skleník plný kapusty jde právě i k tomu, jak
na skleník působí třeba tolik omílané globální oteplování
planety.
Obě
vědy se mohou chlubit tím, že se zabývají pouze
nezpochybnitelnými fakty. Tím pádem ztrácejí možnost podrobovat své
výstupy jakémukoli hodnocení, třeba zda vypovídají o nějaké
krizi, nebo spíše o tom, jak vše klape. To nechť posoudí jiní =
někdo, kdo se na výsledky práce oné čisté vědy umí podívat
skrze filtr tvořený něčím jakoby vyšším. Čtenáře křesťanského
časopisu nepřekvapí, že filtrem bude křesťanská tradice zřetelně
vycházející z biblického textu.
Postup:
coby autor vyberu pár (9) oblastí, kde je nějak zřetelně pošramocený
vztah mezi člověkem a okolním stvořením. Jde o stvoření
Boží vcelku, pročež zdůrazňuji slůvko „okolní“. Člověk
sám je pouhou – třebaže Bohu nejbližší – částí toho
všeho, co vzniká před Sabatem, dnem odpočinku, a hlavně
vyvrcholením veškerých pozemských snah Stvořitele. Vynasnažím se, aby
nešlo o četbu pouze smutnou, akorát tak kazící náladu
a vedoucí k primitivnímu cynismu.
Rámeček
pro pravidelné nabádání, zásobování nápady, jak se lehce
angažovat a jak si zažít novou zkušenost, při které se bez
neškodně zapáleného ducha neobejdete. Předstih znamená možnost
se důkladně připravit, případně se poposnažit duchovně
zintegrovat. OSN čas od času nějakou návnadu předhodí. Palčivému
problému se zasvětí dekáda, rok nebo den a jménem problému
se pojmenují a určí za prioritní pro určené období.
Momentálně běžící dekády jsou zřetelně orientované na vztah lidí
mezi sebou: rokem 2004 skončí Mezinárodní dekáda původních
obyvatel světa a Dekáda OSN pro výchovu k lidským právům.
Lety 1997 – 2006 probíhá Dekáda OSN za vymýcení bídy.
Vyhlášení Dekády kostí a kloubů
(2000 – 2010) především poukazuje na příčiny
muskuloskeletárních onemocnění a varuje před nimi.
Byly Vánoce (pro jistotu, třeba to někomu uniklo).
Narodil
se Kristus Pán, veselme se...,“ zaznělo 10.12. z úst více než
čtyř tisíc Plzeňanů, kteří se přišli již pošesté pokusit o nový
zápis do Guinnessovy knihy rekordů v počtu zpěváků a překonat
tak rekord stávající, který vytvořili v roce 2000 (8096 lidí).
„Zpívání koled je takovým trochu netradičním předvánočním
zastavením, které lidem připomíná, že Vánoce nejsou jen o shonu a
nákupech, ale hlavně o lásce a klidu,“ řekl biskup Radkovský.
Chaldejská
církev se sídlem v Bagdádu zvolila po více než
padesáti sezeních běhěm 15 dnů svého nového představeného. Stal
se jím Emmanuel Delly, který se postavil na stranu
nových poměrů narozdíl od svého předchůdce, který podporoval
režim Saddáma Husajna.
V muzeu
v České Třebové byl vystaven betlém, který vytvořily děti
ze Rwandy, sirotci po rodičích, kteří zemřeli na AIDS.
Výtěžek z vystavování podobných exponátů pomáhá udržovat
provoz tamních misjijních křesťanských stanic, které poskytují
sirotkům zázemí
V zamýšlení
se nad češstvím Česka roku 2050 Jan Jandourek v MF Dnes
napsal, že nejprve musíme vědět, kdo to Češi jsou. „Kulturně
měl Jan Hus blíže k nějakému německému kazateli své doby než
k jakémukoliv dnešnímu Čechovi.“
Budou Vánoce. Za rok (útěcha právě pro ty, kteří si letos nevšimli).
21.2.2004
proběhne v Třebechovicích pod Orebem opět tradiční turnaj
družstev v sálové kopané O pohár Orebitů. Účastní
se minimálně 5-ti členná a maximálně 10-ti členná družstva.
Více infromací na zarskych@tiscali.cz
nebo http://www.webpark.cz/mladezccehk.
Opět
nastala báloplesová sezóna. Vedle již inzerovaného Báječného bálu
(16.1.), bude 4.bál poličského seniorátu 23.1. v 19:30
v Telecí. K tanci i poslechu budou hrát Horňácká
cimbálová muzika Petra Galečky z Lipova a skupina Jaguár.
Na programu přehlídka krojů s odborným výkladem. Plesat
se bude také ve Fryštáku 17.1. v 19:30 při hudbě
skupiny Largo (disfryst@volny.cz)
nebo ve Společenském centru v Brně-Bystrci 13.2.
(dcm.bityska@biskupstvi.cz).
17. ledna bude v Praze ve sboru ČCE na Vinohradech Porada
zástupců mládeže ze seniorátů. Během ní budou voleni noví
členové Celocírkevního odboru pro mládež. Proběhne také rozhovor mj.
se zástupcem redakční rady Bratrstva. Začátek
v 9:30.
13. ledna bude v paláci YMCA (Praha, Na Poříčí 12, 19:00 hod.,
místnost č. 308) přednáška PhDr.Vladimíra Čermáka - Atheismus XX.
století a jeho světlé perspektivy (info: acadymca@etf.cuni.cz).
Vztahy
Překážky pro seznámení
Účastnila jste se jako jedna z vedoucích setkávání střední generace.
Můžete na základě těchto zkušeností vystihnout hlavní problémy, které lidem brání v nalezení životního partnera?
Bohumila Baštecká, psycholožka
Vezmu
to oklikou. Jsem psycholožka a na otázku umím odpovědět jen
z hlediska své profese a zkušeností.
Psycholog
je rád, když se najde chyba a je co měnit. Přichází-li
člověk, který postrádá vážnou známost, možných oprav se nabízí
řada: moc usilujete – málo se snažíte; uzavíráte
se do sebe – přes váš všeobjímající zájem nikdo
nepocítí, že je jedinečný; lépe je najít si nějakého koníčka,
než pořád myslet na samotu – máte tolik aktivit, že už
se vedle vás nikdo nevejde. Atakdále atakpodobně.
I klient
je rád, že je o co
usilovat, protože dobrý výkon zaslouží odměnu. Jednoho dne je
vyzbrojen: zevnějšek přitažlivý, chování vstřícné, zájmů přiměřené
množství. A nic. Odměna nepřichází, vztah se nekoná.
Hlavní
problém seznamujících se možná spočívá v tom,
že seznamování je věcí přitažlivosti a příležitosti, nikoli
výkonu. Příležitost je podmínkou základní. Chci-li se seznámit,
musím jít někam, kde můžu potkat svůj protějšek. I kdyby to měla
být chatovací místnost na internetu.
Řada
lidí namítne, že setkání na internetu je umělé,
nepřirozené, přitažlivosti nepřející.
Pro
příměr můžeme sáhnout k oplodnění. Nový život vznikne,
setkají-li se dva, spermie a vajíčko. Bez příležitosti
se setkat nevznikne nic. Ale co když muž a žena mají
pravidelný pohlavní styk, někdy už zaměřený jen na setkávání
spermií s vajíčky, a k oplodnění nedochází? Nastupuje
gynekolog a hledá chyby: snažíte se moc – snažíte
se málo; otěhotnění je přirozený děj, zaměření na výkon mu
neprospívá – měla byste trochu vyladit organismus, abyste mohla
otěhotnět; a tak dále, jak už to známe. Někdy doporučí setkání
poněkud nucené – umělé oplodnění.
Námitky
vůči umělému oplodnění jsou podobné námitkám kolem seznamování
po internetu. Vnucenost jde proti přirozenému výběru, proti
„přitažlivosti“ spermie a vajíčka. Ale i do umělého
oplodnění vstoupí nakonec příroda, náhoda, přitažlivost: narodí
se krásné zdravé děti; nemocné děti, oslabené nepřirozeností
výběru; a taky žádné děti – uměle oplodnit neznamená vždy
otěhotnět.
Vrátím-li
se k seznamování, znamená to,
že příležitost je podmínkou základní, nikoli dostatečnou.
V jakékoli situaci, přirozené i umělé, přijdou nakonec
ke slovu základní seznamovací otázky přitažlivosti a volby:
Líbí se mi, nebo ne? Mám na něj (ni), nebo ne? Výsledkem
jsou krásné zdravé vztahy; nemocné vztahy, oslabené nepravdivým
zodpovězením předchozích otázek; a taky žádné vztahy.
Přestože
jsem psycholožka, nechci vždycky hledat chyby. Nejčastějším problémem
seznamujících se je pravděpodobně nedostatek vnějších
příležitostí a vnitřní připravenosti. Je třeba hledat prostředí,
kde se lidi mohou setkat, a pak už se uvidí.
K seznámení potřebujeme i štěstí.
O štěstí
se říká, že přeje připraveným; a taky, že i ono
se někdy unaví.
Přeju
proto všem seznamujícím se, ať se připravují; jinak by se mohlo
stát, že si ani nepovšimnou, jak na ně zrovna dosedlo
unavené štěstí.
Z cest
Polární Ural
Jan Zahradníček
Těmto horám se někdy
také říká Kamenný pás – jméno jak z Tolkienových knížek.
A ta země se skutečně podobá bájné Divočině: Dlouhá
souvislá hradba Mlžných hor, za ní Velká řeka Divočiny
a nedozírný Temný hvozd. Východní hranice bezpečného a známého
světa. Hic sunt ursi. Zde žijí medvědi.
Ural je
branou Sibiře. Ochranným valem bránícím její tajemství před
rozpínavostí evropské civilizace. Je dobré nepodlehnout pokušení
překonat tento val v nejslabším místě. Tisíce lidí denně tudy
projíždí transsibiřskou železnicí a snad ani netuší, že vstupují
na jiný kontinent, do jiného světa. Hory jsou tu nejnižší
z celého Uralu – krajina připomíná Českomoravskou
vrchovinu. Evropa tu už v době carského Ruska provalila hráz
Železného pasu: Tajga dávno vyklučena, step obdělána, zklamanému
poutníkovi se před očima vleče jednotvárná rovina navlas podobná
evropskému Rusku. Snad až někde za Krasnojarskem se začne
krajina měnit, pokud ovšem nedočkavý cestovatel již dávno neodbočil
k horám na jižním obzoru či k nedozírnému moři stromů
na severu.
Na Sibiř
je dobré jet přes Polární Ural. Je dobré zahlédnout tuto zemi v její
plné kráse.
Z deníku: Vyjeli
jsme s přítelem na začátku léta. Auta, autobusy, vlaky.
Polskem, Pobaltím, na ruské hranice. Tam se svět změnil.
Prohlídka nejkrásnějšího ruského města Petrohrad. A pak už
na Ural. Jenže – nejsou lístky na vlak. Nebudou
zítra? Ne. Pozítří? Ne. Jedeme, jak se dá. Dvoudenní cesta
na sever, kolem nic než les, občas řeka, malá vesnice. V jednom
svahu obrovská hlava Lenina. Stromy jsou stále menší, až úplně
mizí. Ve vlaku je samovar – neustále vaříme čaj.
Přistupují všelijací trapeři a rybáři. „Rebjata, sežerou
vás komáři!“ varují. A pak nám dají moskytiéry na hlavu.
A pozvou domů. A do tradiční ruské sauny – bani.
V tundře na polárním kruhu, v obrovském vybydleném
městě Vorkuta. Jiný člověk nám daruje jídlo a léky za několik
set rublů. Proč to děláte? „Jsem komunista.“ „To je
fajn – my jsme křesťani.“
Stoupáme vlakem do hor.
Kolem se zvedají první kopečky. Vystupují z mlhy, travnaté
a oblé. Takhle nějak si představuju Skotsko. Pak i první
skály. Krajina je čím dál krásnější. Přistupuje rodinka domorodých
Něnců, vypadají jako eskymáci.
Z rozjímání mě vytrhne hlas.
Nějakej chlápek: „Dokumenty!“ – „Proč?“
– „Milicija!“ – „Ukažte mi svoje
dokumenty.“ Zabavuje nám pasy. „To je zakázaná zóna, sem
nemůžete.“ – „Jsme jenom turisti.“ Dlouze
se hádáme. Nakonec nás pouští, navíc i podává ruku. Zřejmě
chtěl úplatek; to nám nedošlo.
Krajina
je nádherná. Studená řeka Sob, přes ni visutý most. Přecházíme první
hřbet, na sněžném jazyku leží ohlodaná kost – asi sobí.
Pak nacházíme ještě sobí parohy. Sedíme v polárním večeru před
obrovskou hmotou masivu Rajiz, který my pošetilí chceme zdolat,
připadáme si jak malinkatí a ztracení hobiti, obklopeni
nekonečnou pustinou; je nám krásně. Pět dní v horách. Spíme
v boudě, která tu zůstala po geologickém výzkumu. Ural je
jedno z nejstarších pohoří na světě – ráj geologů.
Lezeme na štít „pík Skalnyj“. Na vrcholu je
místo kříže sovětský znak. Sněží. Objevujeme zamrzlé jezero. Vrcholek
masivu Rajizu je věnován věčné slávě 16. komsomolského sjezdu.
Dochází nám jídlo.
Z vrcholků
Polárního Uralu jsem zahlédl Sibiř poprvé. Nekonečnou plochu zelené
tundry. Slunce a vysoké bílé mraky. Pod nimi jsem spíš tušil než
viděl stříbrnou stuhu Obu – svůj cíl. Chtěl jsem se vykoupat
v té obrovské řece, snad ji překonat, splavit se lodí pár
desítek kilometrů až do severního ledového oceánu.
Sešli jsme
do údolí a vydali se tím směrem. Ze špatné mapy
bez měřítka nešlo poznat, zda je k nejbližší civilizaci deset
nebo padesát kilometrů. Putovali jsme psím způsobem mnoho hodin.
Ve vedru, bez jídla, komáři byli rozdivočelí. Na druhém
břehu řeky se objevilo městečko. Most tu nebyl. Museli jsme
se brodit přes studenou a prudkou vodu.
Ještě ten večer jsme
k našemu cíli dojeli. Bylo to v městě Labytnangi, jedné
velké změti trubek, kolejí a betonových budov. Přístav a nádraží
prorůstaly ošklivým městem. Byla zima, začínalo pršet a já
zvracel směs syrové ryby a sušenek - trest za přecpání
po přestálém uralském hladu. Pár metrů ode mne se téměř
nehýbaly nesmírné vody sibiřského veletoku. Z šedivých mraků
najednou vysvitlo půlnoční polární slunce, do zlata zbarvilo
řeku a vytvořilo nad ní duhu. Na hladině trčely sloupy
vysokého napětí a na kilometry vzdáleném protějším břehu
se bělalo město Salechard. Sešel jsem na písčinu mezi vraky
lodí a omočil si ruku v kalné vodě.
Nápadník
Podobenství zase jinak
Filip Keller
V posledním
čísle minulého ročníku Bratrstva jsme v této rubrice přinesli
náměty na zpracování biblických příběhů. Už tím jsme naznačili
směr, kterým se letos v Nápadníku chystáme ubírat. Chceme
přinášet náměty k tomu, jak objevovat třeba i notoricky
známé biblické příběhy, jak si připravit pobožnost, ale také jak
zpracovávat i jiná témata
na setkáních mládeže.
Ježíšova
podobenství patří k nejznámějším biblickým oddílům. Dobře
se pamatují. Právě pro jejich známost (víme, jak to dopadne)
a pro jejich vžité názvy (víme, o čem hlavně to bude)
se nám snadno stane, že nám mohou unikat jiné úhly pohledu,
jiné důrazy, které se v podobenstvích skrývají.
Poslouchat čtený text a číst
ho je velký rozdíl. Zkuste ve skupině text poslouchat. Přečte ho
pouze jeden, ostatní text nesledují, pouze poslouchají. Pak ať ho
přečte ještě jednou někdo jiný. Chlapský bas zní jinak než dívčí
soprán. Vystupuje-li v podobenství více postav, může každou
reprezentovat jiný hlas. Podobenství nabere na plastičnosti. Ti,
kdo poslouchali, ať zkusí podobenství převyprávět, jak jim utkvělo
v paměti. Uvidíte, že každý bude klást důraz na něco
jiného. V čem se liší od původního znění?
Vezměte si Bible
a podobenství si každý přečtěte. V ekumenickém překladu
mají podobenství své nadpisy. Vystihují to hlavní, oč v podobenství
jde? Nebylo by možné je nazvat také jinak. Co kdyby se například
podobenství ‚o marnotratném synu‘ jmenovalo ‚o
nevděčném synu‘ nebo ‚o milosrdném otci‘?
Podobenství vycházejí
ze situace, ve které Ježíšovi posluchači žili. O to
šlo: aby témata byla lidem blízko, známá. My žijeme v jiné době.
Pro dnešní posluchače to mnohdy může být docela cizí. Zkuste napsat
podobenství, ve kterém zůstane zachováno téma, jen situace bude
vycházet z té dnešní.
Možná jste
také vyzkoušeli nějakou metodu, která se vám osvědčila. Napište
nám.
Ručně a stručně
Drátěné ozdoby
Magdalena Stolařová
Z obyčejného
drátu je možné vyrobit spoustu krásných věcí – náušnice,
přívěšky, prstýnky…, ale i roztodivná zvířátka,
postavičky. Potřebujete pouze drátek a kleště, případně kladivo.
Obyčejný vázací drát dostanete v železářství, ale sehnat se dají
i jiné drátky - měděné, postříbřené, včelařské, speciální
na vyrábění… Kleště jsou nejlepší s tenkými
kuželovými „klepety“, ale hodí se i štípačky
a kombinačky. Oblíbeným začátkem bývá
plochá spirálka –
jen
dvě až tři otočky, neboť větší už nedrží tvar. Pokračujeme
tvarováním okvětních lístků –
pokud
chceme vytvořit kytičku (obr.1). Přidáním správného počtu hlaviček
a nožiček vznikne zvířátko (obr.2). Pokud chcete výtvor použít
jako přívěšek nebo náušnici, nezapomeňte ouško na zavěšení (obr.3).
Hotové výrobky můžete kladivem na tvrdé podložce rozklepat –
lépe pak drží tvar. Pokud chcete udělat prstýnek nebo náramek, můžete
nejdříve drát vytvarovat do vlnovky (obr.4) nebo oba konce
stočit do spirály (obr.5) – možno rozklepat – a pak
teprve tvarovat do kruhu příslušné velikosti.
Kniha
Viktor Fischl Obžalovací spis
Tereza Kellerová
Kniha
pěti povídek Viktora Fischla Obžalovací spis se tématicky
vztahuje k jednomu dějinnému období naší země – padesátým
létům 20. století. Nepovažuji se za literárního odborníka,
ale mám dojem, že mnoho románových zpracování popisujících
právě tuto dobu u nás nevyšlo. Jako mnozí ze čtenářů znám
historii diktatury 50. let pouze z vyprávění rodičů či jiných
lidí žijících v té době, z dokumentů apod., při kterých mi
vždy leze mráz po zádech. Stejně tak mě mrazí pocit, že jsme
se v našem národě s touto dobou nijak zvlášť
nevyrovnali, že hrůza, teror, manipulace s lidmi z té
doby se připomíná nějak méně než jiná období prožitá pod
nadvládou komunistů. I proto považuji knihu Viktora Fischla
za velmi přínosnou – nastiňuje dusnou atmosféru
pronásledování, udavačství, politických procesů, popravy a mučení
lidí, rozpady rodin; nemorálnost a kariérství na jedné
straně, statečnost, neuhýbavost a pravdivost na straně
druhé.
V povídce
Obžalovací spis žalobce Klimov vypracovává
své žaloby podle svých osobních potřeb, vždy dosáhne doznání
„nevinného“, protože zná jeho slabá místa; nezáleží
na tom, co kdo udělal, vše visí na vůli mocipána, jak on si
pohraje se svými „loutkami“. V povídce Státní
pohřeb se zápletka odehrává mezi ministrem kultury a lidmi
obdivovaným umělcem. Ten je potrestán za to, že měl
úspěšnější vystoupení než „přátelé“ ze Sovětského
svazu. V Pasti (název třetí povídky) se náhle octne ten,
který do té doby o komunistických vězeních a metodách
vyšetřování Státní
bezpečnosti pouze psal, nyní zažívá hrůzu jím popsanou na vlastní
kůži. Povídka Slepýš přibližuje nenápadného osamoceného muže, který
nenásilně a slovem bojuje proti režimu a nese za to
následky. Poslední povídka Samota soudružky Prokopové vystihuje
rozpor mezi zaslepenou oddaností a službou straně hlavní hrdinky
a skutečnými potřebami lidí okolo ní; zaslepeností, kvůli které
hlavní hrdinka nakonec zůstává zcela sama, bez lidí i svých
ideálů.
Viktor
Fischl zde sám v této době nežil. Myslím, že ale v knize
nejde tolik o přesné historické vylíčení doby, ale o vystižení
toho ohromného napětí, které v zemi muselo vládnout, napětí
z dusivé atmosféry, která musela na všechny nějak dopadat.
A autor jako vnímavý mistr jazyka toto napětí zdá se mi
dobře vystihuje.
Slovníček
Konvent
Kristýna Červinková
Co je to konvent?
- zahradní nádoba na zalévání květin,
- neznámý předmět z vesmíru,
- návštěva faráře u nemocného,
- v některých evangelických církvích se jedná o shromáždění
řádně zvolených členů církve, kteří rozhodují o důležitých
otázkách v církvi, mají oprávnění volit své zástupce, přednést
námitky a problémy a hledat jejich řešení.
Pokud
jste zaškrtli odpověď d), hádali jste správně. Ale existuje i jiný
výklad slova konvent. Konvent znamená sbor mnichů nebo řeholníků
jednoho kláštera. Není to však pouze shromáždění nebo schůzka,
ve slovníku najdeme i význam budova
kláštera. V historii existoval za velké francouzské
revoluce tzv. Národní konvent
(1792–1795), což byl nejvyšší zákonodárný a výkonný
orgán. A pokud půjdeme úplně mimo hranice církve,
do EU, zjistíme existenci Konventu o evropské
budoucnosti, jenž navrhl v rámci nové evropské ústavy
hlavní prvky konstrukce EU.
Křížovka
Kdo
je autorem výroku, který
naleznete v tajence? Odpovědi posílejte do 31. ledna
na adresu redakce. Z došlých odpovědí vylosujeme výherce.
Ten od nás dostane dárek.
Vodorovně:
A. Nikoli mrtev; filipínská
sopka.-
B.
Druhý díl tajenky. - C.
Anglické domácké jméno; Kajínkův příbytek; český zpěvák. - D. Osobní
zájmeno; tyče udávající směr vozu; kozí citoslovce; noční podnik;
předložka. - E. Zkratka pro délku; akustický hloubkoměr; zadržen. -
F. Zdvojené zahekání; druh psa; nesouvisle padá. - G. Potvora, která
ohrožovala Harryho, Rona a Hermionu; sibiřská řeka; pokyn
k přemístění na dané místo. - H. Třetí díl tajenky.
Svisle:
1. Předložit. - 2. Francouzský člen; první premiér svobodné
Indie. - 3. Obilnina; stát v jihovýchodní Asii. - 4. Nosné
myšlenky; doušek. -
5.
První díl tajenky;
varování (obecně); popěvek. -
6.
Pevnina; součást těla zvířat. - 7. Spojka odporovací; česká řeka. -
8. Slůvko pochopení; bourej; poslední dvě písmena v abecedě. -
9.
Praskat; politická organizace významná v roce 1968. - 10.
Odvětví; česká zpěvačka. - 11. Obyvatel jednoho z britských
ostrovů (slovensky); Svatý otec bratří katolíků. - 12. Poznámkový
sešit.
Nápověda:
echolot, KAN, Néhrú, Pete
Film
Okno naproti
Mirka Fůrová
Film
Itálie, Velká Británie, Turecko, Portugalsko
Ona
je mladá, energická, praktická. Její muž hodný, ale nijak úspěšný.
Jejich malá dcerka je hubatá a jejímu bráškovi je tolik, co
klukům, kterým běžně vypadávají přední zuby. On bydlí v bytě
naproti.
K sobě
jim pomůže starý zmatený muž, o kterého se ona na chvíli,
nejdřív proti své vůli, stará. On si myslí, že stařec je její
dědeček, svěří jí, že ho ten muž oslovil a mluvil k němu
jako k milované osobě. Na začátku cesty k starcově
tajemství je dopis, který Giovanna náhodou objeví. To tajemství
se skrývá v době římského židovského pogromu za 2.
světové války.
Jeden
život, tři osoby, dva ženiny příběhy. Jaký je pohled z okna
naproti k sobě domů? Stačí k tomu ukončit vztah? A je
ten vztah opravdu možné definitivně zavřít, nebo stále něco zůstává,
i když tvář už třeba zmizela? A ten druhý příběh? Moudrost
starého muže, který se stal jejím přítelem, a blízkost,
kterou k němu cítila, snad opravdu znamenají tolik, že změní
její pohled na vlastní život. Ten pohled, který se pozná
podle úsměvu v očích.
A je
ten film vedle těch vážných věcí prošpikovaný nadhledem a vtipem.
Nevěřte, běžte se podívat.
Mládež
Svatí blázni
Tomáš Groll
Divákovo
srdce zaplesalo, a hned šestkrát. Po roční přestávce
se v sobotu 13. 12. od 14:00 v prostorách farního
sboru ČCE Nusle s velkým úspěchem uskutečnil divadelní festival
nejen pražských a nejen mládežnických divadel – Svatí
Blázni.
Na programu
bylo šest divadelních kusů
a přestávka s občerstvením. Nemá cenu popisovat dopodrobna
děje všech představení. Kdo tam nebyl, o mnoho přišel. Tak snad
jen pro připomenutí účastníkům:
Festival
zahájil domácí soubor Nusle s veršovanou Rakovnickou
vánoční hrou ze 17.
století. Hlavním tématem této vánoční hry je zvěst, že se Ježíš
narodil nejenom králům nebo pastýřům, ale všem lidem bez rozdílu.
Nově doplněné absurdní prvky (trampové jdoucí za hvězdou)
vnášejí do hry uvolnění napětí mezi klíčovými scénami, ale
zároveň prohlubují a potvrzují hlavní téma hry.
Smíření
bílého muže s Apačem, western v podání Salvátorského
souboru, překvapivě také přináší vánoční zvěst. Časové i prostorové
vymezení není snadné určit a rovněž popsat děj tohoto westernu
je nelehké, však o myšlenku se v tomto případě jedná
především. A tou je smíření na základě Boží zvěsti.
I třetí
hra měla vánoční tématiku. Strašnický soubor sehrál hru od Jiřího
Slouky Atypické svátky.
Kde hledat radost v rodině padlého amerického válečného hrdiny?
Jaký smysl vlastně mají Vánoce? A jak se máme jako
křesťané
k Vánocům stavět? Nad těmito a dalšími otázkami se vtipná,
přesto hluboká, Sloukova hra zamýšlí.
u.s.
MARVIN, tradiční účastník Svatých bláznů, připravil nedokončenou hru Jiřího Suchého Chick a sám konec nabídl. Nebe a v něm zlynčovaný afroameričan se snaží spolu s dalšími nebešťany
i anděly nacvičit muzikál. To se pochopitelně neobejde bez
komplikací…
Strašnické
děti si připravily hru Aby nás nezahanbili osel, vůl a kráva.
Opět vánoční tématika s ovcemi, vlky, pastýři a anděly
a samozřejmě se zpěvy. Pastýři se šli poklonit děťátku
v jeslích, ale co se děje se stádem ovcí…
O krásné
carevně Márii Morevně, interaktivní představní, jehož hlavní
hrdina je z řad diváků. Divadelní soubor Kolomaz připravil
vskutku netradiční představení. Jednalo se o skoro tradiční
ruskou bylinu s bohatýrem, jeho sestrami, nadpřirozenými švagry,
krásnou carevnou, kterou bohatýr musí osvobodit, babou Jagou, zlým
Kostějem a zvířátky, která hrdinovi pomáhají.
Svatí
Blázni 2003 se opravdu
vydařili. Všechny hry byly povedené, vtipné a navíc nesly
určitou zvěst a hloubku. Dík patří všem divadelním souborům
za tuto krásnou příležitost se v předvánočním shonu
na chvíli zastavit a odpočinout si u kvalitního umění.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|