Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 2 ročník 45
archiv
OBSAH:
Marťani, střezte se!
Zastavení
O osobním svědčení
Problémy nemáme, ale dětí hodně
Co k tomu Bible?
Podle čeho se pozná věřící rodina?
Ohlášky
Na Točně
Globalizace
Pečovatel - sloužit, nejen pracovat
Něco jinýho než v kostele
Mutanti vs. modifikanti
Co bylo
Co bude
Naši vždycky upřednostňovali staršího bráchu
Nemoc jménem Island
Kukuška
Bylinková mýdla
Mluvit o Bohu
Školka: Boskovice 2003
Premiér a anděl
Scuk: Semonice 2003
Synod
Hejdumdá
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Marťani, střezte se!
Luboš Kratochvíl
Bush
chce letět na Mars!, oznamovaly noviny. Divnej patron, ten
George, jestli tam chce zůstat. No, Marťani, potěš vás…
Ty
hnusnej zatrpklej zpátečníku! zařvala ale část mé vnitřní maličkosti.
Vždyť je to přece pokrok pro celé lidstvo! Ale kam až může celé
lidstvo pokročit, aniž by si keclo mimo svou pozemskou mísu?
Těžko
předpokládat, co za pár pětiletek udělají učedníci křesťana
Bushe, když už jim Země nebude stačit pro jejich plány. Kdyby to tak
nějaký novodobý Jan chtěl uzřít a narýsovat!
Ještě
jednou jsem si přečetl ty palcové titulky i články v novinách.
Neřekl náhodou americký prezident, že chce VLETĚT na Mars?
Moc dobře si vybavuju, jak to dopadlo, když vletěl do Afghánistánu
nebo Iráku. A kdo ví, kam se ještě chystá. Aby pak Marťani
nenadávali, že jim u nejhezčího kráteru staví hamburgrárnu.
Kterému dobyvateli připadne rudá planeta? Bude na ní platit ono
středověké „moje země – moje víra“? Koho psa jíš,
Marťane, toho píseň zpívej…
Až se budete
nudit, můžete spolu s nesouhlasící většinou Američanů zkusit
přijít na to, jak užitečněji utratit až 500 miliard dolarů
rozumněji, než na stavbu základny na Měsíci. S tou
totiž Bushovo vidění taky počítá. Americká bota se má ke skoku
na Mars odrazit právě od měsíčního prachu, do kterého
se zaryla jako první už před pětatřiceti lety. A teď má být
první znovu. „Když to neuděláme my, udělá to někdo jiný.
Číňané, Evropané a Japonci mají za cíl letět na Měsíc.
Nechceme se jednou probudit a zjistit, že tam mají
základnu dříve než my,“ prohlásil bodře jeden Bushův
kongresman.
Ještě
že pořád je za co se bít!
hledáš cestu a jdeš po ní,
hledáš slunce a máš ho nad hlavou,
hledáš Boha a máš ho v sobě,
hledáš lásku a je všude okolo Tebe,
vždyť vlastně všechno máš
Pepa Nos
Zjevení
O osobním svědčení
David Balcar
Už
jste vyzkoušeli chatování? Je to príma,
že? Zvolíte si přezdívku, zvolíte, jestli budete za muže nebo
za ženu, a vstoupíte do rozhovoru s nějakou
jinou přezdívkou. A můžete se bavit opravdu úplně o všem,
i o věcech, které jsou běžně tabu, můžete nadávat, můžete
být vulgární,…. můžete cokoliv, protože nikdo (asi kromě
hackerů) nezjistí, kdo doopravdy jste. Je to docela svůdné - být
skrytý, jakoby pod maskou, a vyjadřovat se inkognito.
Už
jste někdy psali anonymní dopis? Anebo jste měli chuť ho napsat? Aby
se někdo cosi dozvěděl, aby ta informace
nebyla spojená s vaší osobou.
A co
e-maily? Jak máte zvolenou adresu? Je v ní vaše jméno, anebo
máte nějakou, ze které není jasné, kdo v reálu jste?
Přeposíláte (zábavné) e-maily? Posíláte je za sebe, anebo „jen
přeposíláte“?
Už
se vám stalo, že když jste
v rozhovoru necítili kladnou odezvu na své myšlenky,
zahráli jste to do ztracena: „No, to jsem jen někde
četl(a).“
Jak
moc jen referujete? Říkáte často: „jak se říká“,
„tvrdí se, že..“ Používáte hodně uvozovky? Jak moc
osobní je to, co říkáte, jak moc
za tím stojíte?
Asi
jste slyšeli nebo četli o době, kdy bylo nebezpečné mít u sebe
nebo doma určité knihy, texty nebo nahrané písničky. Kontroloři byli
přesvědčení, že když tohle máte doma, tak jste o tom
určitě nechtěli jen psát referát, ale určitě si to, co čtete nebo
zpíváte, sami také myslíte.
Víte,
kterou myslím dobu? No, jistě, tu kterou myslíte vy. A jak vím,
kterou si vy zrovna myslíte? Ne, nejde o nějaké datum, ale o tu
dobu, kdy bylo nebezpečné mít doma…… (viz o pár
řádků výše).
Tak
se čte i to Janovo Zjevení - nejde o to hledat v něm
různá možná data a reálie, jde o to hledat biblickou
pravdu této poslední knihy v tom, co se mne bezprostředně
dotýká.
Možná
vám naskočila doba vlády komunistů, kdy se u zkoušení
odpovídalo tak, jak se odpovídat mělo, a časem se raději
už ani učitel neptal, jestli si to student také myslí. Anebo vláda
fašistů, během které hodina ve škole začínala pozdravem „Heil
Hitler“. Kdo z těch, co to říkali, to tak skutečně
myslel? Anebo jste četli o době, kdy bylo nebezpečné mít doma
Bibli kralickou, nebo českou vlajku, dobu, kdy….. kdy bylo
nebezpečné říct něco za sebe, vyjevit to, co mnou hýbe, co je
pro mne důležité.
Janovo
Zjevení je svědectví o osobním prožitku. Jan píše, co viděl,
a rozdmýchává tím naději. Jan za to ručí, sám z té
naděje žije.
Kdo
říká něco osobního, riskuje. Obnažuje se a je zranitelný.
A tak není divu, že řecké slovo pro svědectví - martyrium
- brzy získalo nový význam - mučednictví. Kdo říká něco za sebe
a ze sebe, může to i odskákat. (A mnozí to
odskákali smrtí.) Ovšem kdo říká něco osobního, může také hodně
pomoct. Když jste v rejži, tak vám málo pomůže poučka z knihy.
Zato hodně vám pomůže, když vám někdo třeba poví svou vlastní
podobnou zkušenost. Jan riskuje, když zapisuje a z vězení
nechává pašovat záznamy o tom, co viděl. A mnoha lidem
jeho svědectví pomáhá. A odvážně to přeposílají dál a naděje
v těžké době se rozdmýchává.
Ve které
že to bylo době?
No,
mj. v té naší.
Zjevení,
které Bůh dal Ježíši Kristu, aby ukázal svým služebníkům, co se má
brzo stát; naznačil to prostřednictvím anděla svému služebníku
Janovi. Ten dosvědčil Boží slovo a svědectví Ježíše Krista,
vše, co viděl.
Blaze
tomu, kdo předčítá slova tohoto proroctví, a blaze těm, kdo
slyší a zachovávají, co je tu napsáno, neboť čas je blízko.
Zjevení
1,4 – 11
Naše předsudky
Problémy
nemáme,
ale dětí hodně
Rut Kolínská
Kdo tuší,
co se skrývá za obrazem krásné rodiny s více než dvěma
dětmi - tři děti dnes už spadají do kategorie „hodně“
- kráčející do kostela? Odpovědět mohou asi jen ti, kterých
se to týká. Pokusím se nekonečnou škálu barev obrazu
rozkrýt svými zkušenostmi, dovolím se opřít i o zkušenosti
jiných, mezi kterými se pohybuji.
Na otázku,
co pořád doma dělám, když nechodím do práce, jsem já matka pěti
dětí s oblibou odpovídala: „Ležím na kožešinách
a popíjím šampaňské!“ Kdo nevyzkoušel, nepochopí. Matka
vícečetné rodiny se stává manažerkou a zároveň
zaměstnankyní menší firmy. Týdenní plány (později plány podle
školního roku) chodu podniku zvaného „domácnost“ musejí
počítat s katastrofickými scénáři pro případy od vážných
onemocnění přes běžné dětské choroby po banální popatlání
slavnostních šatiček před odchodem na dětskou slavnost
v kostele, o škodách způsobených na úředních dokladech
jediného živitele rodiny nemluvě. Se zvyšujícím se počtem
účastníků provozu se logicky zvyšuje riziko kolizních situací.
Když
původně roztomilé malé děti s přibývajícím věkem začnou
neodbytně a ne zrovna příjemně prosazovat svoje názory, stává
se z domácnosti aréna naplněná bouřlivými diskusemi
(popřípadě se z ní stane i válečné pole). O co
větší přesila je na straně dětí, o to silnější bývá tlak
na pozice rodičů. I já jsem konečně porozuměla tomu, co mi
moji rodiče říkávali, když jsem se jako dítě chovala nemožně:
„Však ony ti to tvoje děti vrátí.“ Jak zranitelní jsme
v našich dětech!
Opustí-li
vícečetné rodinné společenství svoji domácí základnu a vydá-li
se do veřejných prostranství či společenských zařízení,
počne být sledováno ostrým okem zastánců zaběhaných pořádků a norem.
Mnohými bývají rodiče více dětí zařazováni mezi zavrženíhodné
asociály. I jinoch Marx se pozastavoval: „Proboha,
proč ti chudí musejí mít tolik dětí?!“ A jeho následovníci
se nás ptávali: „Proboha, třetí (čtvrté, páté!) dítě? To
jste se zbláznili, jak ,to‘ uživíte?!“ Sloučit
příjmy s nutnými výdaji vyžaduje od rodičů obrovskou
kreativitu. To si může každý spočítat, že když se z dvou
příjmů stane jeden, nutně se suma na hlavu s každým
dalším dítětem zmenšuje. V současné společnosti zaměřené
na výkon a úspěch spojený s odměnou není snadné obstát
s heslem „chudý, leč čistotný“. Uštěpačné poznámky
typu: „Chápu, že vy si to nemůžete dovolit!“
dospělého lehce zabolí, ale dokáže se nad ně povznést.
Horší to
mají děti, zejména je-li poznámka spojena s tím, že něco
opravdu nemohou. Pokud se jedná o značkové zboží, není to
žádná tragedie, ale nemohou-li například jet na školní výlet,
prožívají určitě náročné chvíle.
Nedávno
zesnulý páter Reinsberg před časem pravil, že dnes mají hodně
dětí už jen katolíci a cikáni. My evangelíci bychom asi raději
slyšeli „křesťané“, protože mezi ně se vejdeme.
Pídila jsem se po statistikách, abych si vžitou představu
o mnohodětných křesťanských rodinách potvrdila. Poslední sčítání
lidu by mohlo něco prozradit, ale údaje nejsou v tomto smyslu
zpracované. V Reinsbergově výroku mi vadí „už jen“.
Například v generaci mladých rodičů, kteří přicházejí
do mateřských center, se setkávám s mnohými, kteří
se nehlásí k žádné církvi, přesto mají více dětí. Většinou
patří k těm, kteří hledají alternativní způsob života nebo
se alespoň nechtějí přizpůsobovat „světu“. Děti
přijímají, protože je chtějí.
Mít děti je
přirozené, ale ne samozřejmé. Pokud hledáme oporu pro určení
„správného“ počtu dětí v Bibli, pro který model
se rozhodneme? Najdeme tam pestrou škálu rodin od bezdětných
po rodiny s velikým počtem dětí, ale nedočteme se, který
model je ten správnější. Jen jedno je jisté: Pán Bůh si rodiče
nevybírá podle víry, ani nerozdává děti za odměnu. Jsme-li děti
ochotni přijímat, neměli bychom být na to pyšní.
Pýcha nás
může odvést od společenství u stolu, které spojuje víra
a které je pro nás zdrojem naděje, že na zvládání
života v rodině nejsme sami. Můžeme si přiznat, že často
chybujeme, že mnohé situace nezvládáme, že jsou chvíle, kdy
máme pocit, že tíhu trápení neuneseme. Můžeme si odpouštět
a začínat znovu. Nepotřebujeme, aby nás ostatní viděli
bezstarostné s houfem dětí kolem.
Máme jistotu, že ne
svět, ale milosrdný a shovívavý Bůh posoudí naše kroky, proto
veškeré strasti kolem dětí převýší radost a úžas nad
netušenými dary života.
autorka je zakladatelkou Mateřských center
Velká rodina
Co k tomu Bible?
Pavel Pokorný
V biblických
dobách bylo jasnější než dnes, k čemu je rodina a jaké jsou
role muže a ženy. Muž rodinu vedl, žena mu byla po boku.
Neznamenalo to, že muž má vydělávat, zatímco žena bude u plotny
a u dětí. Muž měl odpovědnost i za výchovu dětí.
Žena nebyla přitom považována za méněcennou. Desatero (Ex 20,12)
ukládá dětem stejnou úctu k oběma rodičům. Ženy nebyly domácí
puťky. V Přísloví čteme o ženě samostatné a podnikavé
(Př 31,10-31). Prorokyně Debóra se věnovala významné
nábožensko-politické činnosti, přičemž
o jejím muži Lapidótovi nevíme nic (Sd 4,4).
Že bylo
rozdělení rolí jasnější, neznamenalo, že by život byl
jednodušší. Apoštol Pavel říká, že církevní funkcionáři mají
dobře vést svou rodinu (1 Tm 3,4.12). Jistě si uvědomuje, že to
není žádná samozřejmost ani mezi věřícími. Z biblických příběhů
je zřejmé, že i ve slavných rodinách otců víry
docházelo ke střetům a průšvihům. Kupříkladu, Izák a Rebeka
přispěli ke konfliktu mezi svými syny tím, že otec miloval
více staršího a matka mladšího (Gn 25,28). O pár stránek
dál (Gn 30,2) se dozvídáme, jak nespravedlivě se Jákob
obořil na svou milovanou ženu Ráchel kvůli tomu, že mu
neporodila syna.
Shrnuji:
biblická představa o rodině není omezující – lecjaký
svědek víry se odvážil dál. A problémy přicházely, víra
nevíra – netřeba to zastírat.
Anketa
Problémy nemáme, ale dětí hodně
Podle čeho se pozná věřící rodina?
Emanuel Chmelík
z Chmelnice
katastrofista a deformátor
(V návaznosti
na biblické slovo Mt 7,16: „Po jejich ovoci je poznáte.“)
Že majó hodně svišťů.
Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let
Bereme-li
náboženskost člověka jako konstantu, pak každý, ba i celá
rodina v něco nebo něčemu věří.
Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let
Často má
víc dětí. Některé křesťanské rodiny jsou podařené, ale některé
nekřesťanské také. Mnohdy se to pozná jen podle toho,
že v neděli vstávají a někam chodí.
Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let
Myslím, že skutečně věřící člověk nemůže být nešťastný, takže věřící
rodina se pozná asi podle toho, že je šťastná.
Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let
Žije
trochu jinak. Drží krok s ostatními, a přece se v něčem
liší. Snaží se neztratit hlavu v těžkostech a zakládat
na naději, což navozuje dojem naivity. Více méně se účastní
sborového života. Modlitba a zpívání jsou pouze vnějšími znaky;
jinak informace u Kolegy nahoře.
Eva Drozdová
pracuje na oddělení mládeže ČCE, 25 let
Minimálně
podle toho, že v neděli ráno spěchají se snídaní, aby
stihli kostel.
Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let
Podle
toho, že je to dobrá rodina. Všechny věci, které jsme si zvykli
považovat za znaky dobré rodiny, jsou jen důsledky něčeho, co
nesmí nikdy chybět, a to je vzájemná láska mezi mužem a ženou
jako jednoznačná priorita. Manželským slibem se tato priorita
stala povinností (v tom nejlepším slova smyslu).
Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let
Nevím, snad podle toho, že se společně modlí..? Ale to jsou jen
vnější projevy, které mohou klamat...
Vladimír Hauser
herec Divadla Husa na provázku, 49 let
(To
je otázka! Jak to myslíte? A jak se pozná věřící? Podle
zářících očí a tichého hlasu? Či jak věřící rodinu poznají
ostatní? Nerozumím.)
„Podle skutků poznáte je.“
Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let
Jakýsi
vnitřní nezdůvodněný hlas mi říká, že by věřící rodina měla být
k rozeznání. Jiný hlas mi šeptá, že na tom nezáleží.
Pokud má být taková rodina rozeznána, nechť jen díky tomu
nejlepšímu: věrohodností, otevřeností, veselostí a soudržností;
ať je na ni zvenčí radost pohledět. Protože však stále jde
o vnější dojmy, tak radím zacházet s nimi opatrně
a nedávat jim poslední slovo.
A co vy na to:
Kolem věřící rodiny se motá více známých a kamarádů.
Křesťanská víra vnáší do jinak vnějškově čisté rodiny prvky mafianizmu.
Křesťanská rodina je soběstačná, co se bulvárních informací týče.
Má aspoň jedno adoptované dítě, nebo aspoň na dálku.
Aspoň jeden člen rodiny je věřící. Jeden takový stačí, aby se pak na celou rodinu nahlíželo jako křesťansky poznamenanou. Jeden za všechny, paralela: deset sodomských spravedlivých.
To poslední v křesťanské rodině není rodina sama, žádná rodina pro rodinu. Křesťan má ponětí o vyšších věcech, než je rodinný život, má odpovědnost za svět a je schopen za to rodinu obětovat. Někdy bohužel omylem.
Vyhrožuje se, vyhrožuje, ale k tomu, čím se vyhrožuje v křesťanské rodině, nikdy nedojde.
Obrovská otevřenost v jednání (větší než u katolíků).
Vyšší sociálně-morální citlivost.
Společně se v ní zpívá, i necírkevní písně, ale zpívají si.
Jejich děti spíš nechodí do školky. (5 hlasů) x Jejich děti chodí do školky normálně (2 hlasy) (neví – 4 hlasy) — rodiče křesťanských dětí zůstávají s dětmi déle doma.
Věřící se berou dřív.
Optimističtější přístup k věcem; zkoumá se spíš, jak věci udělat, než proč to a to nejde.
Klasický postup: zamilujeme se, pořídíme si děti, vychováme je a doklepeme to ve zvyku se vztahama, jaké mají parťáci ve firmě, hráči na fotbalovém hřišti.
Velká rodina
Ohlášky
Míla Lapáček
„Spíš?“
hlesla Mirjam zpod zmuchlané deky na manželské posteli. Vedle
ní ležící David se k ní přivrátil: „Ne, slyším tě.“
Štěrbinou
mezi parapetem a staženou roletou se do jejich ložnice
vkrádalo pouliční osvětlení. Z nočního stolku zíraly do tmy
číslice radiobudíku.
„Mám
strach,“ zašeptala Mirjam, „a stydím se. Tři roky
po svatbě a jsme pořád jen dva.“
David
nahmátl její ruku: „Nejsme jediní, komu to nejde počít dítě.
Dneska je to problém, co já vím, skoro třetiny párů. Tak ještě
zkusíme být trpěliví, a vždycky
je tu taky možnost adopce.“
Mirjam
se mu vytrhla, aby do šera máchla bezradným gestem: „Ale
proč se mi nedaří otěhotnět? Vždyť jsme podle doktorů oba
zdraví, takže by tomu nic nemělo bránit. Já už si někdy začínám
myslet, že je to nějaká kletba.“
David
se na loži prudce posadil: „Nech toho! To je nesmysl!
Za co bychom my dva asi tak měli být prokletí? A kým?“
„Třeba
Bohem...“ zamumlala Mirjam nazlobeně.
„Aha;
tak Bohem. No to abys to prodiskutovala s naším farářem,“
ušklíbl se David.
„S
farářem přece nebudu probírat naši neplodnost!“ zvýšila hlas
Mirjam. „Není ani gynekolog, ani sexuolog, ani psycholog;
zvlášť ten náš! Vždycky mám na něj vztek, když zve v ohláškách
na bohoslužby rodiny s dětmi. Samozřejmě nezapomene pozvat
i ty bezdětné, ale to říká jen ze slušnosti nebo
ze soucitu. Ale na ten já mu seru! Koukám se v tu
chvíli pod židli a mám dojem, že se všichni otáčejí
ke mně. Nedívám se, ale dovedu si představit ty soustrastné,
povzbudivé, nadějeplné bratrské a sesterské obličeje! To bych je
v tu chvíli nejraději všecky poslala k čertu, i s těmi
jejich Filípky, Aničkami, Rutkami, Samuely, Štěpány, Daniely
a Lydiemi!“
„Tak
do kostela nechoď, když tě tam dráždí lidé a nakonec i sám
Bůh!“ odsekl David Mirjam, která už měla slzy na krajíčku.
„To
není řešení. Vždyť já vím, že oni, ani ten nad námi, za nic
nemohou. Jen mi to vždycky přijde hrozně líto... Copak jsi nikdy
nezaslechl naše stařešiny, jak se rozplývají nad každým nově
narozeným evangelíkem; že to je radost a naděje pro naše
společenství!? Přede mnou jsou zticha, ale za zády to slyším
každou chvíli. A já bych porodila třeba katolíka, nebo snad
i jehovistu, jen kdybych to bylo naše děťátko...“ zasmála
se Mirjam rezignovaně do osychajících slzí.
„No
dovol...“ ohradil se naoko nakvašeně David. Vždyť jsem
evangelík; tak jaks to myslela..!?“ A s předstíraným
hněvem uchvátil popotahující Mirjam. Silně a pevně se objali.
Pruh
oranžového světla pouliční lampy zmizel a na stěně ho
vystřídal mdlý svit časného rána.
Kniha
Na Točně
Marie Stolařová
Jak
spirituály obohacovaly
a komplikovaly život Jiřímu Tichotovi, posléze jeho ženě Zdence
a všem lidem kolem nich, se dozvíte v již třetí knížce
rozhovorů nakladatelství Kalich. Tentokrát se Miloš Rejchrt, sám
již zcela vyzpovídán, postavil do role vyptávače.
A že se vyptával důkladně! O některých událostech
a postojích k nim chce vědět opravdu všechno. Jiří a Zdenka
však jeho otázkám neuhýbají, a tak si člověk mé generace
vybavuje mnoho situací, které zažil na vlastní kůži, a rozhovor
ho provokuje, aby si i sám trošku zopakoval, jak události 60.,
70., 80., až i 90. let sám prožíval. Protože je to rozhovor
životopisný, začínají Jiřího vzpomínky již za války, zatímco
Zdenčiny až na začátku 60. let. Jsou to hodně rozdílné
souřadnice, do kterých byli vrženi a jak se jim jevil
svět jejich dětství. Jejich cesty se však sešly u muziky
a ta jim udávala společný směr. Ať skupina Spirituál
kvintet vytahovala na světlo různé písně třeba z českých
archivů, přece páteří jejich koncertů byly vždy spirituály. Jakou
sílu ty písničky mají, jaký rozruch se kolem nich vytvářel, jak
dokázaly lidi stmelovat a povzbuzovat, jak se i písnička
dá zneužít… Podtitul knížky by se docela dobře mohl
jmenovat Život spirituálů v Čechách.
Na závěr
ještě citát - je to vyznání vztahu Jiřího Tichoty ke kytaře,
která mu tak učarovala, že ji neopustil celý život. Loutnové
a kytarové hře se věnuje odborně jako muzikolog.
„Nejkrásnější
je muzika vlastními silami provozovaná. A spousta lidí to
pochopila. Začali se učit na nástroj, který má ten dar,
že se může vzít všude s sebou, dají se na něm
provozovat nejrůznější hudební styly. Už po několik desetiletí
je kytara symbolem lidí, kteří mají rádi veškerou muziku, kromě té,
kterou jim někdo ordinuje, jako že je to ta jejich. Jak
v rokenrolu, tak ve folku, v jazzu, umí být kytara
sólistou, doprovazečem, umí hrát rytmicky, umí hrát lyricky. Je to
nádherný nástroj s dědictvím loutnové
tradice.“
Okénko
Globalizace
Jan Skála
Globalizace
je pěkná mrcha. Dá
se na ni svést ledacos: že bohatí bohatnou a chudí
chudnou, že kvantita vytlačuje kvalitu a oblbuje masy nebo
že se Země otepluje. Vskutku lze vědecky doložit,
že globalizace prohlubuje rozdíl mezi bohatými a chudými,
tím, že bourá bariéry mezi státy – např. celní. Ale jde
i počítat škody, které páchá ochranářství. Někteří hledají
protiváhu ke globalizaci v hospodářské soběstačnosti malých
komunit a oblastí.
Ale
rozvrací současný svět skutečně globalizace? Není to spíš její
kamarád kapitalismus? Oba tyhle pojmy se užívají k vysvětlení
světových dějů, ale můžeme si pod nimi představit velmi různé věci.
Globalizace přináší jednotvárnost i různost, informace
i deformace, práci i nezaměstnanost. A kapitalismus
podle mě za nic nemůže. Co je špatného na soutěži, zisku
a určité míře soukromého vlastnictví? Jde o to, jaká má
pravidla, jak je lidi dodržují a jestli na sebe berou
navzájem ohledy.
Některé
věci jsou ovšem jednoznačně globální. Například to, že lze
„srovnat Zemi se zemí“ stiskem tlačítka i jinak.
Či světem se plížící symboly jako Pizza Hut a irské puby,
často irštější než v Irsku. Dokonce v Olomouci jsou myslím
dva. Zkuste si tam ale gaelsky objednat pití. Nebudou vám rozumět.
Kvůli vašemu českému přízvuku. A nestyďme se za něj!
Povolání
Pečovatel - sloužit,
nejen pracovat
Rozhovor s Dagmar Čechovou, vedoucí domova Betlém
ptala se Eva Drozdová
Domov
„Betlém“ je zařízení Diakonie ČCE, které poskytuje trvalé
ubytování a komplexní sociální a ošetřovatelskou péči svým
devíti obyvatelům s tělesným postižením a dvěma psychicky
nemocným klientům, a to formou osobní asistence v rámci
společného života postižených obyvatel a jejich asistentů
v komunitě rodinného charakteru. Žádný z vozíčkářů v tomto
komunitním bydlení není schopen sebeobsluhy, nevyžadují však
specializovanou zdravotnickou péči. Potřebují osobní asistenci
pečovatele 24 hodin denně. Pečovatel je tedy ten, který pomáhá
s hygienou, oblékáním, jídlem. Stejně tak je s vozíčkářem
při jeho práci v ergoterapeutické dílně, při jeho návštěvách
lékaře, při nákupech, v kostele, v divadle. Pečovatel tedy
není jen člověk se šikovnýma rukama, je to především člověk
s otevřeným srdcem, stává se přítelem.
Povolání
pečovatele není zrovna atraktivní povolání. Kdy přišlo rozhodnutí,
že se jím staneš?
Myslím,
že dříve než já jsem vůbec začala uvažovat o tom, co kdy
budu dělat, začal si mě Pán Bůh nenápadně vést tímto směrem. Začalo
to už výběrem školy (studovala jsem Evangelickou akademii v Brně),
vůbec jsem si tehdy nedokázala představit, co obsahuje práce
pečovatelky, a přesto jsem šla na tuto školu a časem
jsem zjistila, že je to opravdu to pravé. K tomu
opravdovému rozhodnutí u mě došlo asi tak v 16-ti letech,
kdy jsem se poprvé na jedné letní akci setkala s lidmi
z „Betléma“. Můj první kontakt s člověkem
s postižením byl úžasně bezprostřední, dodnes si ho pamatuji,
pak následovaly návštěvy, praxe, brigády a v 18-ti letech
po skončení školy mi bylo jasné, kam mě Pán Bůh posílá.
Nastoupila jsem jako pečovatelka právě v Betlémě. Tehdy to byl
zázrak, že se zrovna uvolnilo jedno místečko, které tu
čekalo na mě.
Čím
člověk musí být, aby mohl pracovat jako pečovatel? Co by měl takový
člověk ovládat a znát?
Já
jsem si po Evangelické akademii dodělala dálkově maturitu,
takže je ze mě vlastně vychovatel pro ústavy sociální péče. Ale
myslím, že více než na vzdělání je u této profese
kladen důraz na osobnostní předpoklady. Pokud se někdo
rozhodne pro tuto službu, měl by být trpělivý, empatický, atd. Hlavní
a důležité je, proč
se pro takovou službu rozhodne. Musí zde být touha pomáhat a dát
kus ze sebe samotného.
Můžeš
z vlastních zkušeností (nebo zkušeností někoho jiného) porovnat
situaci v této oblasti u nás a v zahraničí?
Bohužel
jsem neměla to štěstí pracovat někde v zahraničí, ale pokud mohu
srovnávat s tím, co jsem viděla při svých návštěvách jiných
zemí, jsou prostě dál. Někdy mám dojem, že se u nás
čas zastavil a někdy jde dokonce dozadu. Nejvíce si to uvědomuji
při návštěvách různých úřadů, kdy namísto, aby lidé jednali přímo
s vozíčkářem, obracejí se automaticky na jeho
doprovod. Také mne zaráží to, proč zařízení, která dokázala, že budou
fungovat a fungují dobře, ještě stále nemají podporu státu. Je
to všechno asi o uvědomění si toho, jak je relativní pojem
zdraví. Že to, co je dnes, nemusí být zítra. V Anglii pokud
dokážete udržet svůj projekt nejméně dva roky a dokážete, že je
smysluplný, stát jej od vás odkoupí a vezme jej za svůj,
i s financováním. Půjde to někdy i u nás?
Jak
se bráníš únavě a otupení k vnímání potřebného, které
zcela jistě přichází?
Vypnu.
Zalezu někam, kde nemusím přemýšlet, a nebo si jen tak sednu
mezi lidi a poslouchám je, jak mluví o práci, a říkám
si „já mám volno“. To je super. Taky chodím na procházky,
ale asi pro to absolutní vysazení bych musela odjet někam hodně
daleko, třeba do Izraele; tam se chystám.
Všeobecně
se vyznává, že v pomáhajících profesích pracují
většinou lidé věřící. Dášo, jak se promítá tvoje víra v Boha
při pečování o potřebné?
Víra
v Boha je pro mě moc důležitá. Dává mi vždy novou sílu
se nastartovat. Je to takový barometr, aby člověk jen
nepracoval, ale aby sloužil. Promítá se i do vztahů
a jejich řešení. Mám ale i tu zkušenost, že i lidé
bez vyznání dokážou pomáhat úžasným způsobem, a často se musím
zastydět, když vidím, s jakou láskou a obětavostí se věnují
potřebným lidem.
Děkuji
za rozhovor.
Kontakt
na středisko ČCE Betlém v Kloboukách u Brna http://betlem.diakoniecce.cz
Dělníci víry
Něco jinýho
než v kostele
Rozhovor s farářem Janem Kellerem
Samuel Titěra
Kdo
neví, co je „Svíták”, není asi evangelický mládežník. Ale
nebylo tomu tak vždycky.
Na začátku sedmdesátých let se začala scházet seniorátní
mládež Poličského seniorátu po různých farách. Z čistě
konkrétní potřeby začal vznikat cyklostylovaný zpěvník, kopírovaný
po nocích na faře v Proseči, pěkně sešroubovaný, aby
se do něj daly přidávat nové písničky. Zájem postupně
vyjádřili i další, takže se nakonec vyrábělo asi 150 kusů.
Po mnoha letech se jej podařilo v Holandsku vydat jako
Novou píseň. Jak to bylo s písničkami v době tuhé
normalizace, jsem si povídal s Honzou Kellerem, který ještě
s Bohdanem Pivoňkou a dalšími, stál na samém počátku.
Jak
se ty písničky scházely?
Dneska máme hotový Svíták, nic se neshání...
No,
jak to vzniklo – to bylo čistě tou dobou. Tehdy moc písniček
nebylo. Zpívali Berani, zpívali Ejhle, něco odnepaměti tvořil Miloš
Rejchrt, Bohdan Pivoňka, Sváťa Karásek, zpívaly se spirituály
s texty Jiřího Jorana. To se šířilo, protože písniček
obecně nebylo takový kvantum. Všechno to byly písně, které nějak v té
době oslovovaly – původní spirituály, překlady i nové
úpravy spirituálů, nebo úplně nově vytvořené písně. Jednak byly
moderní a nové, jednak jejich slova velice dobře zapadala
do situace určitého vyznání a i protestu. A mladí
lidé jednoznačně chtěli zpívat něco jiného, než se zpívalo
v kostele.
A co
se do té doby ve sdruženích zpívalo?
Nějaké
dřívější zpěvníčky by se určitě našly, v poličském
seniorátě jsme s ním rozhodně nebyli první. Po církvi jich
existovalo daleko více, ale vždycky to bylo v určitých
sdruženích mládeže. Chtěli jsme tehdy zpěvník, který by se stal
společným pro více sborů – když se lidi sejdou i přes
hranice seniorátu, aby měli něco, co by mohli zpívat společného. Tak
nějak se potom ten zpěvník víc vžil a dosáhl velkého počtu
písní. Asi stopadesáti, tuším, a když se naskytla možnost
vydání zpěvníčku, už bylo něco připravené a šlo to velice
rychle.
V té
době jsme dostali avízo, že by se to dalo vydat v cizině,
tak jsme dodělávali notovanou verzi. Tehdy ovšem to vydání nevyšlo,
nějak se nepovedlo fotokopii doručit do ciziny. Pak
se objevila nová možnost přímého převozu originálu, což se už
podařilo.
Noty byly
moje trošku soukromá záležitost,
protože jsem tehdy ztratil souhlas v Jimramově a přišel
jsem do Černošína. Nebylo to dobrovolně a nebyl jsem
spokojený ani s tím, že jsem se podvolil tomu
aparátnickému způsobu převelení. Takže jsem zpočátku svou práci
trochu bojkotoval, a víceméně jsem se v prvních
měsících věnoval ručnímu přepisování not. Pochopitelně jsem jako
nehudebník vždycky musel někoho nechat dělat korekturu, a kreslil
jsem noty ručně. Ale osobně mi to pomohlo, nějak jsem se potom
uklidnil a začal v Černošíně
pracovat. V tu první chvíli to bylo fajn.
A z toho
pak v Holandsku vznikl zpěvník Nová píseň?
Přesně
tak, my jsme tam odeslali i s notami stošedesátdevět písní
v původním řazení, tak jak byly původně v cyklostylované
verzi bez not. Ta samá verze, ty samé písně, byly potom vydány
v Holandsku – jako fotokopie toho, co jsme tam zaslali.
Jak
se to pak vozilo zpátky?
Současně
s ostatní literaturou. O tom by daleko víc poreferoval Petr
Brodský a další, kteří byli odborníky na příjem pašovaného
zboží. Sám jsem přišel do styku až s výsledkem.
Všechno
to bylo samozřejmě načerno. Různým způsobem to sem chodilo asi
od osmdesátého čtvrtého, poslední výtisky přišly už
po devětaosmdesátém roce oficiálně.
V Nové
písni jsou pak poslední písničky psané ručně...
Když
přišla možnost odeslat předlohu do Holandska, vzali jsme
narychlo poslední písničky, které byly. To už jsem byl zase bez
souhlasu, a psali jsme to na Zbytově na stole a bez
jakékoli techniky. Ani psací stroj jsme neměli k disposici.
Věděli jsme, že to musíme asi do dvou dnů odevzdat, a tak
jsme sháněli písničky, co se nově zpívají, a psali to
ručně. To už nám vytrhávali z rukou, že s tím chtějí
jet.
Takže
z celého zpěvníku se víc než tematicky dá chronologicky
vysoudit, jak písně vznikaly a přicházely mezi ostatní. Začali
jsme Buď tobě sláva, trochu oficiálněji, pak už je Dominik a písně
Soeur Sourire z Francie, spirituály a další. Ze začátku
se chytalo kde co, pak postupně přibývalo vlastní tvorby
a zařadily se aktuálnější písně, které se zpívaly už
daleko víc a s větším nadšením.
Jak to bylo s církevním ústředím v té době? Mohlo se do toho
nějak zapojit?
To
nebylo možné, v ústředí ani v seniorátu o tom nikdo
nic nevěděl. Ani by nás nenapadlo, že bychom do toho mohli
někoho zapojovat. Myslím, že u jednotlivců bychom jistě
našli pochopení, ale nikdo by s tím jistě oficiálně souhlas
nevyjádřil. Na synodní radě postupně vycházely Nové písně I, II,
III, IV. To vlastně ještě předcházelo, nebo vznikalo nějak současně.
Něco jsme z nich taky přebrali. Ovšem byla tam i spousta
písní, které jsme ani přebírat nechtěli. A navíc jsme si prostě
chtěli dělat zpěvníček svůj, tak aby odpovídal výběru písní, které
jsme rádi zpívali.
Z našeho
pohledu to trochu vypadá, jako by tenkrát vznikly všechny podstatné
a dobré klasické písničky
a dneska nic. Čím myslíš, že to je?
Jistě
to bylo i dobou. Sváťa Karásek říkal jednoznačně, že když
nemohl kázat, tak ty věci chtěl nějakým způsobem vyjádřit, proto
skládal převážně v době, kdy nekázal. Asi byly potřeba písně,
ve kterých by se nějak naznačilo, o co nám jde.
Teologie určitého vyznavačství, odvahy.
Těch
období bylo víc, pamatuju si předtím období, kdy se zpívaly
výhradně kánony. Když jsem byl ve sdruženeckém věku, tak
se zpívalo z církevního zpěvníku a vedle toho velké
množství kánonů. Těmi jsme dokázali vyplnit celé večery. Pak začaly
spirituály. Nezná tu nikdo soužení mé a podobné, ty se zpívaly
ze začátku bez kytary, protože kytara nebyla nástroj zrovna
oblíbený mezi mládeží – byl to nástroj příliš teskný, hodící
se k nějakým unylým táborákům, kde se zpívala Niagára.
My jsme chtěli zpívat své. Pak to přešlo, začala kytara a nové
písně a měnilo se to strašně rychle.
Když
se dnes mládež sejde, chce už zase zpívat něco nového a daleko
víc poslouchá zase úplně odlišnej druh hudby. Možná přijde úplně
jiný styl moderních písní. Miloš Rejchrt přece nebude moct pokračovat
do nekonečna, budou muset přijít další.
EkoKaňon
Mutanti vs. modifikanti
Vojtěch Veselý
Mutace
je, když se nově zrozený organizmus – třeba rajče nebo
krocan – liší od svého rodičovského. A to se aspoň
nepatrně liší pokaždé, poněvadž dva totálně stejné předměty na zemi
neexistují. Lidé s těmito změnami pracují a jelikož změna
oproti rodiči je známka vývoje, můžeme říci, že nasměrovávají
vývoj směrem, který odpovídá jejich šlechtitelskému záměru. Pracují
s materiálem, který jim dodala příroda: genetickou výbavu svých
svěřenců nemění, pouze určují rodičovské kombinace. Příklad: před
tisíci lety rostly někde v Americe scvrklé, trpké a jedovaté
hlízy a dařilo se jim. Pěstitel/chovatel pak začal
kombinovat pyly a blizny těch, jejichž nepatrná odlišnost oproti
rodičovským bramborám byl např. menší obsah solaninu. Když
se nepatrnost změn po generacích nasčítala, vznikla bulva,
kterou se ani v zelenině prodávat nestydí. Lidský příspěvek
k vývoji tedy spočívá v tom, že nastoluje kombinace,
ke kterým by v přírodním prostředí mohlo dojít pouze velmi
náhodně. Člověk tak vstupuje do dějin přírody jako urychlovač
evoluce, která se mu zdá moc pomalá. Mutace se dějí,
některé jsou zhoubné, jiné prospěšné, každopádně příroda si je
naděluje sama a člověk k nim přistupuje jako k hotovým.
Také
jsou modifikace. A u těch genetických jde velmi stručně
o to, že se stávající funkční genetické výbavě –
třeba opět bramboře – přidá gen navíc – a třeba
zrovna krocaní. To opět může přinést trochu toho nebezpečí a trochu
nějakého prospěchu, nicméně už vzniká něco, co by příroda sama nikdy
nevyprodukovala a co oproti bohatým mutacím nám skrze ni
do vínku vloženo nebylo. Dosud se v přírodě nestalo,
že by pylové zrno dalo vznik zvířecímu mláděti. Přijít na to,
že to nějak krkolomně jde, leckoho posiluje a dchne, zůstává
však otázkou, zda i původní dárcovské druhy. Zatím se jim
pomocí jimi darované genetické výbavy snažíme vytvořit konkurenty
v doslova životním prostoru. Čím odolnější odrůdy umíme, tím
silnější vetřelce připravujeme těm, které jsme pouze dostali výsadu
pojmenovat a kteří si mohou přát jen to, aby se se svými
laboratorními variantami nikdy
nepotkali.
EverydayEarthDay
Přes
1,3 miliardy lidí nemá přístup ke kvalitní pitné vodě a zhruba
dvojnásobek nemá rozumně vyřešeno, co s vodami odpadními, což
koloběh špíny znásobuje. Také záplavy sužují lidstvo, za posledních
30 let minimálně jeho osmdesátimilionovou část bezprostředně. Tak
Valné shromáždění OSN na 22. březen vyhlásilo Světový den vody.
Už osm let každoročně zaznívá tichá proklamativní žádost o představu,
co a jak ti bez kohoutku a sifonu. Čistota vody netkví
v ničem jiném než ve své nerafinované obyčejnosti, což
si uvědomují i výrobci mýdla, čisticích a pracích
prostředků, jejichž sdružení se smluvně zavázalo, že napřesrok
budou prodávat pouze bezfosfátové výrobky.
Co bylo Byl Vítězný ÚNOr 2004, totiž další nervy drásající turnaj v karetní
hře UNO pořádaný mládeží spořilovského sboru v Praze.
7.
února se konal tradiční ples společenství Víra a Světlo
(společenství mentálně znevýhodněných lidí, jejich rodičů a přátel)
za doprovodu Zelené
páry.
Patriarcha
pravoslavné ortodoxní církve Bartoloměj I. označil za historický
omyl ekonomické embargo, které na Kubu uvalily USA před více
než 40 lety a vyzval k dialogu. Překonání neshod podle něj
umožňuje komunikování, a také jednání založené na důvěře.
Všechno se dá vyřešit vstřícným postojem, nikoli zády k sobě.
(Uvedly Haló noviny).
V plzeňské
Galerii 21 byla prodejní výstava obrázků a keramiky, které
vytvořili mentálně postižené děti a dospělí z ÚSP Mackov
a Střediska Diakonie Radost v Merklíně. Peníze získané
za prodej pomohou vybudovat nový objekt pro děti a mladé
dospělé s diagnózou autismus spojenou s mentálním
postižením.
Podle
deníku Právo podal lidovecký poslanec Jiří Karas podnět k zahájení
trestního řízení proti nakladatelství Fragment. Podnět směřuje proti
vydání publikace Gerharda Haderera Život Ježíše, která podle
poslance hrubým způsobem uráží Ježíše Krista, symbol
křesťanské víry.
K Půlnočnímu
čaji - posezení u čaje a taneční hudby zve nejen kolínská
mládež do kolínské Duškovy síně Husova domu na 27.února
v 19:00. Nocleh zajištěn.
Východomoravské
seniorátní dny mládeže budou v Pržně 13.-15. února s tématem
Křesťan a modlitba. Přednáší farář Špaček z Leskovce.
Večer účinkuje v divadle jednoho herce M.Částek s představením
Monsignore Quijote. Na programu také židovské tanečky Petra
Vlčka a zlínské mládeže.
Ping-pongový
turnaj se koná na půdě SOU Učňovská 1, Praha 9 (tram. 1,
16 Spojovací), 21. 3. 2004 (neděle). Začínáme v 13:00, sraz
v 12:40. Zápisné 50 Kč. Je nutné se přihlásit:
daviddoktor@centrum.cz.
S sebou: sport. oblečení, pálky, míčky, přezutí, svačinu
a dobrou formu.
Podle
Signálů.cz bude v Praze v Lucerně 18.února 2004 od 16,30
a od 19,00 promítán film Ježíš. Podle organizátorů (viz:
http://www.filmjezis.cz) má jít o nejsledovanější film všech dob,
který nejvěrněji zachycuje Ježíšův příběh podle Lukášova evangelia.
Ve
Francii bude od příštího školního roku zakázáno „ostentativní“
nošení náboženských symbolů, jako jsou muslimský šátek, židovská
jarmulka nebo velký kříž. 28. 1. to schválila vláda a veřejnost ji
podporuje.
Vztahy
Naši vždycky upřednostňovali staršího bráchu
Naši vždycky upřednostňovali staršího bráchu přede mnou. Byl chytřejší, šikovnější, nedělal problémy. Jak mám na sebe upozornit, že jsem tu taky?
Dana Rabiňáková, psycholožka, ředitelka Partners Czech
Dokud
znám jen roli dítěte, těžko si představuji dobu, kdy i já budu
vychovávat vlastní děti. Jak s nimi budu mluvit? Co je budu
chtít naučit? Jak je budu vychovávat? Když jsme děti, vidíme svět
ze svého úhlu pohledu a svět rodičů je pro nás často
nesrozumitelný.
Každé
srovnávání, poměřování, hodnocení má svoje úskalí. Vždycky nám dává
stupnici od dobrého k horšímu nebo špatnému. Od toho
je jen kousek k tomu, abychom druhé lidi „ocejchovali,
oznámkovali, oškatulkovali“, prostě označili je jak
lichotivými, tak méně lichotivými přívlastky. Žijeme v době,
která je hodně zaměřená na výkon. Všude. V zaměstnání,
ve škole, bohužel i ve vztazích hodnotíme. Do vztahů
se nám pak již „nevejde“
láska. Je tam jen barometr (nebo metr).
Umím
si představit, jak těžký život je po boku někoho, kdo nám je
neustále dáván za vzor. Jak těžké je každý den stát před mírou
a i nechtěně se dovídat, že jsem v něčem
horší, nevyhovuji, zaostávám. Tak trochu mi to připomíná třídění
na I. či II. jakost zboží. A to je velmi traumatizující,
pokud se jedná o rozdělování lidí, dětí. Každý jsme
originál. Každý máme v něčem vlohy, talent, také máme svoje
slabé stránky. Dospělý člověk si je vědom obojího, aniž by se děsil.
Jak nudný by byl život, kdybychom byli všichni stejní! I kdybychom
byli všichni dokonalí.
Chci-li
řešit svoji situaci, mohu se bránit. Mohu to udělat např.
způsobem, který druhé naštve (znám-li někoho dobře, mohu ho snadno
zranit na velmi citlivém místě). Je to řešení typu: „Na
hrubý pytel hrubá záplata; nebo Oko za oko.“
Zralé
řešení umožní druhému, aby pochopil, co jeho chování se mnou
dělá. Vyžaduje to přípravu na takový rozhovor i vhodné
načasování, kdy nejsme zrovna v konfliktu. Domníváme-li se,
že situace je již tak vyostřená, že rozhovor by se brzy
zvrhl v hádku, bude možná lepší dát si práci a napsat
rodiči dopis. Nejlepší je přímo popsat pocity, které mám, když
se mnou ten druhý řeší: štve mě to, bolí mě to, je mi to líto,
zraňuje mě to….apod. Každá
konstruktivní kritika (tedy
kritika, která něco řeší, nejen zahanbuje druhého) obsahuje 3 části:
1)
Sdělení: „Co se ve mně děje, když slyším…...“
2)
„Protože já…..“ (popis činnosti, nikoli nadávání)
3) A
pak ale říká druhému i to, co bych potřeboval/a, jak bych
chtěl/a situaci řešit příště. Dává návrh, co by druhý mohl
udělat, jak by mohl reagovat.
Konstruktivní
kritika nespílá druhému, neničí jeho lidskou důstojnost, ale popisuje
chování, které by se mohlo (mělo) změnit. A nabízí
varianty, jak to příště třeba udělat jinak.
Abychom
mohli vyjít ze začarovaného kruhu někdy pošramocených vztahů, je
někdy potřeba velké osobní odvahy. A také ochoty odpustit
druhému. Ochoty zkusit začít znovu a jinak. Smířit se, zkusit
budovat nové vztahy. Nejraději bychom byli, kdyby se jako první
změnili ti druzí (často si říkáme v duchu, že oni si začali
první). Můžeme ale s podivem zjistit, že když my sami
změníme svůj přístup, jednání vůči druhým, najednou oni sami
se začnou měnit před očima.
Z cest
Nemoc jménem Island
Jiří Kučera
Ne, nebojte se, nejde o opravdovou chorobu. Je to spíš určitý
druh závislosti, ale ani ten snad není tak škodlivý jako drogy.
Příznaky má ovšem v určitém smyslu podobné. Pomáhají jen další
a větší dávky. Ta nemoc se jmenuje Island a je
nakažlivá. Stačí jeden výlet – a už ji máte. S medicínou
ani s racionalitou zřejmě nemá nic společného, ale romantici
a milovníci dálek vědí své. Postižení jedinci se vrací
domů s rozzářenýma očima a vypráví neuvěřitelné ságy
o království racků, o vysokých útesech a zasmušilých
pustinách, o ledovcích a sopkách ... a někdy jen
dlouze civí do neznáma a jejich duch znovu bloudí
po studených pláních dalekého severu. Ti nejpostiženější
se sdružují do spolku KIF (Klub islandských fanatiků)
a přemýšlí, jak sen o návratu proměnit v realitu.
Pod
nohama křupe černý sopečný popel, střídající se s tříští
šedobílé pemzy a provazci obsidiánu. Sněhové pláně na boku
jsou protkané sítí ledovcových řek a namodralých trhlin. Obzor
se ztrácí v cárech mlhy, ze které se jen občas
vynoří vzdálené pohoří v temných barvách, a vítr kvílí své
rekviem rychlostí 20m/s. Celé to připomíná zemi Mordor a duše
poutníka se chvěje napůl úzkostí, napůl euforií. Pak déšť
a sníh a chvíli slunce doprovázené zábleskem duhy naděje
a znovu vítr srážící pyšného dvounožce zpátky na všechny
čtyři. Nový sport „horizontální lezení“ je na světě.
A desítky kilometrů kolem „tohu va bohu“, jen
osamělý dravec krouží vysoko nad hlavou. Tři stupně celsia. Je to
hodně, nebo málo? Třicet kilo na zádech je ovšem víc než dost
a promočené boty váží jako centy. Škoda, že místo cepínu
nemáme čokoládu. I horolezecké lano bychom teď rádi vyměnili
za špek a lahev kořalky. Teleskopické hole se ovšem
hodí, ztráta rovnováhy uprostřed řeky může být zlá. Včera jsme
potkali osamělého Angličana s nohama rozdrásanýma do krve
a s tělem posetým hlubokými šrámy. Rychlý proud mu
podrazil nohy a pak ho vláčel desítky metrů mezi ostrými
skalisky. Nevzdal to. Za pár dnů prý bude fit. Do civilizace
je to jen 200 km. Šlapem už pět hodin v kuse. Chtělo by to
pauzu, ale kde? Široko daleko žádný úkryt. Dvakrát jsme promokli
na kůži a dvakrát zase uschli a vítr stále sílí
a žene s sebou kromě vody i písek. Kapky létají
vodorovně a občas podivuhodně zakrouží. Prší do kopce! Pár
metrů širokou říčku brodíme jen tak mimochodem, oblečeni a obuti.
Stejně máme všechno mokré, tak co?! Ještě 7 kilometrů, možná jen
pět. Tam před námi by mělo být údolí a hlavně chata schoulená
u paty ledovce Tungnafellsjökull. Doufejme, že ještě
stojí, protože noční blizard by naše stany těžko přežily...
Tak
tohle by mohl být úryvek z deníku
naší letošní výpravy na Island. Pěšky napříč Islandem od moře
k moři. Skogar – 430 km
- Akureyri. 25.8.-17.9.2003. Je to moje v pořadí už čtvrtá
expedice na Island. Tentokrát poprvé bez doprovodného vozidla.
To jsme nechali v Kodani a dál už jenom letadlem, autobusem
a pěšky. Čtyřistatřicet kilometrů po svých, cestou
necestou, přes hory a doly, skalnatou pustinou, bez doplňování
zásob. Výprava je osmičlenná a dokonce mezinárodní. Pět Čechů,
tři Litevci. Jediná dívka jménem Dalia působí na první pohled
křehce, v praxi však zvládne totéž, co „silní“
chlapi, a nenechá se rozházet ani zánětem šlach a krvavými
puchýři. Jen spotřebu brufenu má trochu vyšší. Nejmladší účastník,
můj syn Samuel, se potýká s fatálním hladem. Inu
sedmnáctiletý organismus má rychlejší spalování. Po příchodu
do civilizace se v jedné restauraci vrhá na zbytky
jídla u opuštěného stolu. Hlad je hlad, jaképak cavyky. Během
tří týdnů ztrácíme každý zhruba 8 kg
váhy. Pro mě dobrý, kéž by to alespoň chvíli vydrželo. Kupodivu
se za celou dobu neprojevuje žádný příznak ponorky. Snad
za to může i neutuchající humor našich slovanských přátel.
Každý večer, pokud zrovna není psí počasí, sedáme kolem benzínového
vařiče, kuchtíme, vyprávíme vtipy, fantazírujeme, zpíváme a s Lubošem
od nás ze sboru znovu a znovu zvažujeme, jestli dát
tuhle trasu do nabídky jeho cestovní kanceláře jménem „Macek“.
Co kdyby se poštěstilo a našla se zase hrstka bláznů?!?...
pokračování příště
Film
Kukuška
Mirka Fůrová
„Je
to perfektní film.“ „Co se ti na něm tak
líbilo?“ „Úplně všechno.“ „Počkej, nepřeháněj
a mluv k věci.“ „Tak dobře, ti herci nebyli
nijak krásní. Ale představ si situaci, setkají se tři lidi –
Laponka, Rus a Fin – a zkoušejí si porozumět.“
„Zní to jak z těch vtipů.“ „Ne, není to vtip,
ale je to vtipné, i když to tak nezačíná. Fina přivážou Němci
ke skále za nohu řetězem.“ „?“ „Končí
válka a Němci se stahují z Ruska, Finsko bojovalo
spolu s Němci, ale než by Němci pustili finského vojáka domů,
tak ho radši vystaví nebezpečí. Toho ruského kapitána odvážejí jako
zrádce. Při transportu je auto odstřelováno a on jediný
přežije.“ „A najde ho ta Laponka.“ „Ano,
přesně tak.“ „A Fina taky.“ „Ne, ten
se osvobodí a ještě s řetězem na noze dojde k té
Laponce sám. Doufá, že má nářadí, aby ten řetěz sundal, a taky
něco k jídlu. Ta Laponka přišla před čtyřmi roky o muže,
Rus je zraněný, ale to mu nebrání, aby se nepokoušel zabít Fina,
o němž je přesvědčený, že je to nacista.“ „A
Fin?“ „Tak ten má války plné zuby a rozhodne
se postavit saunu.“ „Co sem pleteš saunu?“ „No
právě, když jsou trochu smíření Rus a Fin v sauně, tak
přijde Kukuška.“ „Kdo je Kukuška?“ „Ta
Laponka přeci.“ „Přijde Kukuška a odvede si Fina.“
„Fí.“ „A kapitán trpí. Žárlivostí a zimou.
Ráno se jí to snaží se zkroušeným obličejem všechno říct,
ale ona mu rozumí po svém, myslí si, že je mu špatně
od hub, které den před tím jedl, uvaří mu odvar, ale teprve
po něm je mu opravdu pekelně špatně.“ „A dál?“
„Dál je to o tom, co každý z nich prožívá svého vůči
těm zbylým dvěma. O nenávisti, ze které můžeš prozřít,
o obětavosti, o touze a taky trochu o lásce,
o tom, že každý tíhneme domů a že je štěstí, když
člověk nezůstane sám. A ještě o tom, že dobrý film
nechce být sentimentální.“
Ručně a stručně
Bylinková mýdla
Eva Drozdová
Také
se vám líbí barevná voňavá mýdla s kousky semínek, květin
a ovoce? Také máte pocit, že jsou přehnaně drahá? To je
tou ruční výrobou. Té se nezbavíme, ale můžeme si u toho
i užít. Zkuste si to doma, s mládeží nebo na táboře.
Potřebujeme: barevná mýdla (klidně i zbytky), struhadlo,
semínka a koření podle fantazie, dva hrnce, dřevo na míchání
tekutiny, případně hranaté formy.
Mýdlo
nastrouháme a podle jeho kvality rozpustíme ve vodní lázni
s troškou vody nebo dětského olejíčku. Vodní lázeň - strouhané
kousky a olejíček jsou v plecháčku, který je ponořen
do vody, která se zahřívá ve větší nádobě. Do husté
tekutiny vmícháme semínka (lněná, sezamová, jablečná jádra apod.),
voňavé bylinky, rozdrcené aromatické koření, kousíčky suchého ovoce
a květin, strouhané mandle nebo kokos. Samozřejmě všeho
s mírou. Z chladnoucí vláčné hmoty ručně vytvarujeme
kouličky a válečky, některé případně přiřízneme do hranatých
tvarů nebo vlijeme do připravených forem. Takto vzniklá mýdla
můžete převázat lýkem a dárek je na světě. Nebo do ještě
tvárné hmoty uděláme otvory a vymodelované kousky pak
navlékneme na režný motouz. Vznikne tak voňavá dekorace
do koupelny – mýdla pak můžete podle potřeby postupně
odbírat.
Nápadník
Mluvit o Bohu
Pavel Jun
Není právě snadné
mluvit dnes osobně o Bohu. Když jsme se k tomu
na mládeži odhodlávali, trnul jsem, jak to dopadne. Nedopadlo to
tak nejhůř. Bylo to vlastně velmi zajímavé. K mému překvapení.
Jednou jsme to zkusili tak (hra od H.Scherera):
Úvodní citát byl: „Jeden
král nechal svolat žebráky, kteří byli od narození slepí,
a nabídl odměnu tomu, kdo z nich nejlépe popíše slona.
První žebrák se dotkl slonových nohou a říkal: slon je
podobný stromu. Druhý se dotkl jeho chobotu a říkal: slon
je jako had. Jiný nahmatal ucho a říkal: slon je jako palmový
list… Žebráci se začali hádat a král se tomu
smál. “
Každý pak dostal
na lístečcích symboly, kterými se o Bohu v Bibli
i jinde mluví. Např.:
Pán,
Pomocník, Všemohoucí, Bůh Abrahamův, Izákův, Jákobův, Spasitel,
svědomí, Voyeur, Otec, oheň, cíl, Duch, Jahve, Pastýř, život, světlo,
Nejvyšší, osvobozující, Stvořitel, Tajemství, Smysl, Něžnost,
Ochránce, Milostivý, Cesta, Blesk a hromobití, Láska, Vzdálený,
Matka, síla, skála, hněvivý, přítel, Jediný, skála, Já, trpělivý,
Hrad, slovo, partner, slunce, nejbližší, odpověď, nejvyšší princip,
Ten Docela Jiný, Trestající, svatý, bližní, mrtvý, Ježíš, Ten,
kterému neuniknu, štěstí, odpuštění… atd… K tomu
tři lístečky byly prázdné.
Postup.
Seznámit se se symboly.
Na tři prázdné můžete napsat svoje…
Zteré vás pobouřily, vůbec se vám nehodí, nelíbí? Odložte je.
Jste na cestě, nést tolik kartiček (představ) je těžké, které byste dokázali odložit bez špatného svědomí? Které vám nic moc neříkají?
Potkáte na cestě osobu, se kterou máte na jednom člunu přeplout řeku. Je nutné se (se sousedem) dohodnout na 10 kartičkách.
Na řece potkáte další člun. Ve čtyřech osobách se musíte dohodnout na 7 kartičkách.
Dostanete se na ostrůvek. Tam jsou další dva čluny. Musíte se v osmi dohodnout na 5 kartičkách.
Dostáváte se ke břehu. Dohodnete se se všemi na 3?
Nakonec lze mluvit o tom: Co jste zažili? Bylo těžké se domlouvat,
domluvit s druhými? Vzdávali jste se některých představ
s lítostí? Zažili jste v diskusi s druhými překvapení?
Příště jsme to zkusili tak:
Výchozí
citát (který spíš měl dodat odvahu mluvit v obrazech) byl:
„Kroužím kolem Boha, kolem prastaré věže, a kroužím tak
celá staletí; a ještě nevím: jsem sokol, bouře nebo píseň.“
Rilke.
Otázka
byla – „Kdybys
měl vyjádřit svůj vztah, svoje postavení k Bohu, jakým (i třeba
jen prostorovým) obrazem
bys to udělal?“
(„Kam bys Boha nebo vlastně sebe ve vztahu k němu
situoval? Do kouta, nahoru, připadá ti blízko nebo…“)
U nás se objevila např. tato vyjádření:
M.: Já to mám tak: Jdu po jedné straně hory, horského valu, Bůh jde
asi na druhé, snad stejným směrem, pokukuji nahoru, jestli
se neobjeví nad horizontem.
N.: Bůh je rovina, a já se pohybuji jako na elipse,
protínám tu rovinu občas.
T.: Obraz telefonu. (někdy volá a mně se nechce zvednout)…
Dá se mluvit i o tom, co tě od Něj vzdaluje, a co Tě k němu přibližuje…
Nutné
zásady pro takto stavěné programy (myslím) jsou: aby se každý
dostal ke slovu,
aby bylo dost času, abychom se nebáli ticha,
abychom byli osobní, (skoro dát zákaz mluvit ideologicky
a teoreticky), a nepouštět
se do (teoretických i jiných) diskusí
(prostě slyšet, že ten druhý to v tuhle chvíli „má
takhle“).
Mládež
Školka:
Boskovice 2003
Jan Hrudka
Zimní
„školka“ proběhla ve dnech 31.10. – 2. 11.
Téma bylo „Memento mori aneb o smrti“. Znamená to
„Pamatuj na smrt“, jak jsme se dozvěděli při
úvodní pobožnosti.
Společná
hra na motivy televizního pořadu Kufr byla hlavním bodem
pátečního programu. Hráli jsme o batoh, v němž byl schován
poklad. Dostali jsme lístečky s různými obrázky a podle
nich jsme se rozdělili do několika skupin. Každá si potom
zvolila své zástupce, kteří ji svým umem převáděli přes jednotlivé
úkoly, jakými bylo vysvětlování pojmů uvedených na papírcích, či
předvádění různých činností. Všichni jsme měli určovat správnou
identitu neznámého předmětu denní potřeby. Aby ta soutěž byla ještě
napínavější, jednou rozhodoval i „kámen, nůžky, papír“.
Vítězný tým měl uhodnout, kde se v ležícím batohu nachází
poklad. Po nabídnutí několika možností-kapes, byl –
balíček sušenek v černém obalu s nápisem Black Magic –
skutečně nalezen. Následoval film na přání, hlasováním zvítězili
Piráti z Karibiku.
V sobotu
dopoledne byla přednáška Prof. MUDr. Marty Munzarové, Csc.
Paní doktorka nám povídala o euthanasii, hospicích, vztazích
mezi pacienty, rodinnými příslušníky a lékaři, a také
o svých bohatých zkušenostech z praxe.
Po obědě
nás čekala panelová diskuse. Na naše otázky odpovídala paní
doktorka Munzarová, farář z Boskovic Marek Zikmund a mládežnice
studující Vyšší odbornou školu teologicko-sociální.
Jakmile
„panelovka“ skončila, počali jsme si vybírat, zda budeme
hrát fotbal či volejbal nebo hru „Když ti smrt dejchá na záda
aneb Malé přežití 2003“, případně jsme mohli jít na prohlídku
židovského města.
Spalovač
mrtvol, český film s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli,
jenž nám byl po tělesných aktivitách nabídnut, je sice
černobílý, ale o to působivější a tajemnější. Nabízí nám
totiž jeden z dalších pohledů na smrt a život po ní.
Po večeři
jsme viděli pomocí počítače a přehrávače (kterým byly promítány
všechny filmy) fotografie z minulé školky a ze sjezdu
(nejen) evangelické mládeže na Vsetíně.
Pobavili
jsme se a šli na koncert. Na pódiu nám nejdříve
zahrála skupina Hřbitov snů, vedená evangelickým farářem ze Sněžného
Michalem Voglem. Hráli zhudebněné básně zejména Jiřího Ortena, ale
také jednu písničku z Evangelického zpěvníku (334). Tím nás
rozehřáli a po vyčerpání svého repertoáru nastoupila
skupina Popřechodu, měla více členů a hudebních nástrojů, a sál
tak roztančila skoro až do varu. Takže pozdější deštík
po východu z domu, kde koncert probíhal, byl sice
nepříjemný, ale zchladil některé „rozjařené“ mládežníky.
V neděli
dopoledne byly v kostele bohoslužby s vysluhováním sv.
Večeře Páně. Kázal farář Daniel Freitinger. Po tomto duchovním
opojení jsme se venku před kostelem společně rozloučili:
postavili jsme se do kruhu, zkřížili a spojili své
ruce se sousedy a zpěvem písně „Dál přece nejdeme
sami“ jsme završili naše společné setkání. Byla to jedna
z nejdojemnějších chvil.
Kniha
Premiér a anděl
Jan Keřkovský
Nevím,
čtete-li knížky Ivana Klímy. Pokud ano, ta zatím poslední z nich
vás možná překvapí, jak je jiná než všechny předešlé. Ostatně autor
sám v ediční poznámce praví, že má tahle knížka jen málo
společného se vším, co kdy napsal, což může být pro některé
čtenáře varováním a pro jiné doporučením.
Zpočátku
mi šlo čtení téhle prózy trochu ztuha: politikové blíže neurčené země
mi rušivě (lákavě?) připomínali některé osoby, postavy a exoty
z naší politické scény. Ale Ivan Klíma si ohlídal, aby knížka
prvoplánově kamsi nesklouzla, a přitom rozehrává děj, který
čtenáře brzy zaujme a pak strhne.
Premiér
jakési země, jeho žena (co ty dva vlastně poutá?), děti, jež se mu
odcizily (nebo on jim?), ministři a jejich aféry, straníci
a jejich kariéry, rychlý vzestup k moci a mechanismy
k jejímu udržení, volební kampaň, novináři, demonstranti –
a do toho najednou anděl, nebo jsou to premiérovy vidiny?
Nebudu
tu vyprávět děj, však si to přečtěte, doporučuju. Místy jsem text
hltal (navíc se člověk dost nasměje), ale spěchat se nemá,
na těch stránkách vám je tolik chytrých věcí jen tak mimochodem
pohozeno, škoda je bezmyšlenkovitě přejít.
Knížku
Premiér a anděl dopsal Ivan Klíma v lednu 2003 a pak
ji vydala Academia.
Mládež
Scuk:
Semonice 2003
Jan Hrudka
21.–23. XI. proběhl
zimní „scuk“ (seniorátní označení pro setkání mládeže).
Téma znělo: „Multiživot v multikině“.
Hlavním
bodem večerního programu bylo rozdělení do skupinek, kde jsme
vymýšleli něco k prezentování ostatním. Takže k vidění byl
plakát, jenž zval na bohoslužby a vůbec na život
ve sboru a církvi, a scénka znázorňující úseky
ze života evangelických mládežníků; k poslouchání
zhudebněná báseň s užitím předem vybraných slov a návrhy
na podobu internetových stránek mládeže královéhradeckého
seniorátu: http://www.webpark.cz/mladezccehk.
V sobotu
dopoledne nám Petr Siska povídal o mocném filmovém mediu.
Vykládal nám o historii
filmu, jaká je současnost kinematografie a jak film působí
na lidské myšlení. Součástí byly i ukázky (hlavně
kultovního Matrixu).
Nabídka
odpoledních programů byla pestrá: divadlo, kapela, klasické a
digitální fotografování.
Potom
následoval výlet do tajemných
kasemat josefovské pevnosti. Do Semonic jsme se vraceli
s dobrou náladou a okouzleni krásami večerní Jaroměře.
V duchu
jsme se připravovali na volbu nového SOMu, která skutečně
proběhla po návratu na faru. Po dlouhé a vyčerpávající
volbě jsme se pustili do společného sborového zpěvu -
TenSingu – mládež zpívá.
Pak byl
připraven noční filmový klub, viděli jsme film Rabín, kněz a krásná
blondýnka. Je to komedie pojednávající o přátelství mezi
židovským rabínem, katolickým knězem a „zesvětštělé“
blondýnce. Film otevíral otázky lásky, vztahů mezi náboženstvími
a dotkl se i celibátu, tradice.
Sobotní
večer jsme zakončili čajovnou. V nabídce byly nejrůznější druhy
čajů po dvou korunách. Byla to pěkná noc, ke slovu
se dostali i ti uzavřenější a báječně jsme si spolu
rozuměli.
Nedělní ráno
zahájila snídaně a po ní bohoslužby s vysluhováním sv.
Večeře Páně. Kázal Radim Žárský. A my, mládežníci, jsme také
přišli se svou „trochou“ do mlýna. Na Radimův
pokyn jsme se postavili doprostřed bohoslužebné místnosti
rozděleni na čtyři hlasy a počali zpívat písně nacvičené
předešlý den. Při ohláškách jsme poděkovali všem, kteří se nějak
podíleli na velice úspěšné organizaci.
Po bohoslužbách
jsme se loučili a rozcházeli se s nadějí,
že se uvidíme na další podobné akci. Myslím,
že se tento sjezd vydařil. Velkou roli hrálo ostatně
i prostředí – Semonice – klidná vesnička, kde jen
málo co ruší, a jež je svou rozlohou sympatická právě pro
pořádání takovýchto velkolepých akcí. Je to ona příroda, jež dodává
semonickému okolí lesk a přispěla tak k dobrému duchu celé
akce.
Slovníček
Synod
Kristýna Červinková
Jaký význam se skrývá pod slovem synod?
- zkratka znamenající SYstematická Nauka O Diakonii
- neznámý druh ovoce, který našli Afričané v deštném pralese
- správní shromáždění církve
- název fotbalového klubu Staré Město
Uhodli
jste? Myslím, že ano, ale pro kontrolu: c) je správně. Pojďme
se podívat do jednotlivých církví a zjistit
odlišnosti.
V katolické
církvi má synod
dvě roviny:
1)
sněm duchovních diecézí (diecéze je něco jako náš seniorát)
2)
od 14.9.1965 papežský poradní orgán složený z kardinálů,
zástupců zemských biskupských konferencí, řádových představených
a znalců. Tento orgán se schází každý třetí rok v Římě.
V pravoslavné
církvi mají Svatý synod,
což znamená shromáždění nejvyšších představitelů církve.
V evangelické
církvi nazýváme synodem celocírkevní
správní shromáždění. Schází se zpravidla jednou ročně. Je
základním a řídícím orgánem církve. Rozhoduje o zásadních
otázkách církve, a to o vyznání církve a o základních
věcech církevního zřízení. Volí šestičlennou synodní
radu, 3 laiky a 3
kazatele. Usnáší se o zásadních směrnicích pro její práci
a kontroluje její činnost. Jeho členy jsou poslanci zvolení
konventy, senioři a seniorátní kurátoři, členové synodní rady,
zástupci Evangelické teologické fakulty UK. Členy s hlasem
poradním jsou i zástupci mládeže.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|