Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 3 ročník 45
archiv
OBSAH:
Víra navzdory
Zastavení
Svět z Boží perspektivy
Ty se na to koukáš?
Co k tomu Bible?
Jak často se koukáte na televizi a na co?
TV Blues
Války
Důležitý je kontakt s lidmi
ejhle člověk - ejhle obraz
Na většině lidí to není vidět
Když husité zapějí
Nuda v Brně
www.meatrix.org
Imre Kertész Člověk bez osudu
Co bylo
Co bude
Břemena jedni druhých nesme...
Nemoc jménem Island
Mládež se radila a volila
Neviditelný inkoust
Otázkami k podstatě
Křížovka
Jeronymova jednota
I want to thank you
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Víra
navzdory
Jan Skála
Mluví
se i u nás o francouzském „zákazu šátků“,
tedy zákonu, který zakazuje okázalé nošení náboženských symbolů
ve veřejných školách. Je to v souladu s tradicí
sekularismu a náboženské neutrality. Mnozí mají špatnou
zkušenost s tím, když někdo hlásá nějaké náboženství, místo aby
(se) učil. Jenže neutrální politická korektnost a sekularismus
jsou taky ideologiemi. Cokoli se ve škole učíme, je výklad
založený na nějakém světonázoru, například nacionalismu. Vezměte
si jen způsob, jakým se u nás učí dějepis.
Francouzi
chtějí vytvořit stát asimilovaných uvědomělých občanů, ale stále dost
lidí upřednostňuje jinou příslušnost před tou státní. Hlásí
se silněji třeba ke své vesnici, ke svým horám nebo
ke svému náboženství. Světem dnes hýbe náboženský revival. Je
v tom kus naděje, ale taky hodně nebezpečí, protože to je
reakce, protireakce na vládu techniky, konzumu atd., a ta
může být přehnaná (a někdy o samu víru ani tak nejde).
A fundamentalismus místo aby se zakládal na opravdovém
fundamentu, zastírá pravou podstatu
jednotlivých náboženství.
Mnoho
přistěhovalců z islámských zemí, doma nábožensky vlažných,
se v Evropě stává horlivými muslimy. Je to víra jako
reakce, víra rostoucí zespodu, víra navzdory. Může nám to připadat
nevěrohodné, vypočítavé. Ale víra je vždycky navzdory... (Ty šátky
jsou ještě celkem maličkost.)
já jsem vy jste
ten který praví já jsem
praví nám vy jste
ten který praví vy jste
praví nám já jsem
světlo světa
Kurt Marti
Zjevení
Svět z Boží perspektivy
Štěpán Brodský
Mám
kamaráda aviatika, nadšence a milovníka výšek. Jednou mne
pozval, že se společně proletíme. Nasedli jsme do malého
motorového letadla a za chvíli se podvozek odlepil
od travnaté dráhy a my stoupali výš a výš. Domečky,
hangáry a ostatní letecké stroje na letišti se zmenšovaly
a zmenšovaly, působily jako roztomilé makety pečlivého
sběratele. V uších jsem cítil tlakové špunty - snažil se zívat,
abych je uvolnil - a přitom jsem nespouštěl oči z krásy
země, která tam zezdola vypadá tak všedně. Nebe mi otevřelo svou
náruč a nechalo mne nahlédnout svět jeho pohledem.
Člověk
se rád vznáší ve výšinách, rád se nechává unášet,
vykresluje své představy do posledního detailu. A výška mu
dává odstup. Soustředí se na zásadní věci a malicherné
drobnosti přehlíží. A svět je najednou jiný. Jeho osnova či
červená nit života je v takové chvíli důležitější než každodenní
všední starosti a to je dobře. Člověk nějak musí načerpat sílu
pro mravenčí práci všedního dne. Člověk nějak musí povzbudit
myšlenku, ideu, smysl života, aby se do něho mohl vrhnout
s novou chutí a novou odvahou. A takovou možnost mu
dává příležitost podívat se na svět z Boží
perspektivy..
Jan,
autor biblické knihy Zjevení, to věděl, a i když neměl
létající stroje, stačilo mu zavřít oči a už přistával na ranveji
u Božího trůnu. Ačkoli ve světě kolem sebe mohl vidět ještě
více hrůz než my dnes, pamatoval na to, že člověk se musí
na svět podívat z jiné perspektivy. Smysluplnou
perspektivou mu byla právě ta Boží. Jan měl vlastně docela štěstí,
že neznal letadla, neznal ten divný pocit, když se plni
očekávání dostanete na palubu a najednou zjistíte,
že všechna místa u okének jsou obsazena a na vás
zbylo jen někde uprostřed trupu. Pak letíte, to víte, můžete si to
opakovat tisíckrát, ale nemůžete jen tak mlčky mrknout očkem z okénka
na zem a nechat v sobě ten pohled rozeznívat souhru
očekávání, krásy, obav i naděje. I když tohle všechno Jan
nemohl, přesně věděl, jaký ten pohled od Božího trůnu je...
a hlavně: k čemu je…
Potom jsem měl vidění: Hle, dveře do nebe otevřené, a ten hlas, který
předtím ke mne mluvil a který zněl jako polnice, nyní řekl: „Pojď sem, a
ukážu ti, co se má stát potom.“
Ihned jsem se ocitl ve vytržení ducha: A hle, trůn v nebi, a na tom trůnu
někdo...
Zjevení 4,1 – 2
Naše předsudky
Ty se na to
koukáš?
Martin Balcar
Otázka
„Ty se na to koukáš?“ jako evangelického
předsudku nabízí dvě roviny. První je sledování televize jako takové
a druhou je sledování určitých programů či kanálů v ní.
K otázce
první mě napadá snad jen jediná odpověď: Je to dobrý sluha, ale
špatný pán. Jenže ono to s tím sluhou není tak jednoduché. Sluha
slouží vždy tak, jak chci. Vím, co od něj mohu očekávat,
a obvykle pomáhá při realizaci jiné, pro mě důležitější,
činnosti. Realita televizního světa (či mediálního obecně) však
ve své podstatě žádný z těchto záměrů nesleduje. Naopak.
Snaží se nám vnutit svůj názor, své pořady, nechce být
prostředkem či nástrojem k realizaci (třeba vzdělat, poučit),
ale chce nám podat sama sebe jako cíl.
Tím
se dostáváme k rovině druhé – většina stanic nechce
diváka, který si program vybírá a televizi vypíná. Chce nás
k sobě přitáhnout a nám se ne vždy daří odolávat. Proč
to dělá?
Televize
(u nás snad vyjma ČT 2
všechny) sledují především sledovanost, od níž se odvíjí
cena reklamy. Program a jeho proložení reklamami je pečlivě
propracován tak, aby se netrefoval do vkusu diváků, ale
do cílových skupin, které oslovuje (děti a jejich bárbíny,
staří a jejich kloubní maziva, ženy a jejich okřídlené
potřeby, muži ohrožení druhou mízou a jejich choutky erotické či
pivní atdatdatd). Tím pádem si člověk program nevybírá, ale podle
toho, jak ta která „cílová skupina“ odchází do práce,
či se vrací domů – je jí vnucováno to, co sedí skupině
ve své většině – nic míň. A to je něco, co, si
řekněme s rukou na srdci, nám evangelíkům moc nesedí. Jsme
menšinou a to, co razí většinová společnost, nám příliš nevoní
či je pro nás minimálně podezřelé. Chceme být jiní. A tak když
se máme do tohoto soukolí diváckých skupin zapojit,
převažuje tendence se za to stydět, snad vyjma menšinového
žánru – třeba filmového klubu na ČT2 – kde
se evangelíci obvykle za sledování nestydí. Někdy se to
dokonce všechno přehoupne a stane se to, co mně před
několika dny, kdy jsem byl terčem kritiky ve smyslu „Ty
se na to nedíváš!?“ Ne, obvykle nedívám, sám televizi
vyhledávám hlavně k uvolnění a ne vždy mám chuť se dívat
na „klády“.
Sledování
televize je asi problémem ve všech druzích společenství,
která usilují o jedinečnost. Nemyslím, že s tím
evangelíci mají problém kvůli svému důrazu na Slovo na úkor
vizualizace. To bychom museli mít problémy i s filmem či
divadlem, a to tedy zcela jistě nemáme.
Televize
sama o sobě špatná není. Pokud ji
kritizujeme, pak to není bedna samotná, ale to, co v ní jde.
Stává se problémem všude
tam, kde znásilňuje život lidí. Pokud je televize zapnutá neustále
a jejím programem se řídí chod domácnosti či práce, není
asi vše v pořádku. Průšvih vidím i tam, kde se televize
stává hlásnou troubou reality – „říkali to v televizi“.
Jako by to, co projde televizí, bylo důvěryhodnější.
Televize
se však dá v poměrně jednoduché a rychlé formě využít
k průniku do zájmů různých skupin i generací. Minulý
týden jsme si s jedním mladým farářem sdělovali své dojmy
z hitparády Eso na Nově. Zajímá mě, co dnes mládež
poslouchá.
Pokud
máme tendenci omlouvat se za sledování určitých programů,
je to zbytečné. Spíš se ptejme, zda sledujeme to, co skutečně
chceme (či očekáváme), a zda třeba není lepší dělat něco jiného.
To se ale můžeme ptát i naopak. Někdy je sledování televize
určitě lepší než činnosti jiné – např. pro vychladnutí emocí
jako je vztek či ponížení nebo při noční bezdůvodné nespavosti.
Myslím, že většina z nás má nějakou „televizní
úchylku“ – nějaký program, který rádi a pravidelně
sledujeme, ale jsme s jeho sledováním ve svém okolí tak
trochu „mimo“. Třeba já konkrétně kromě Simpsonových
nevynechávám dětské pořady Sezame, otevři se!, Populární mechanika
pro děti či jsem koukal na celou Nemocnici na kraji města
nebo na udílení letošního Českého slavíka. A proč ne.
Pokud
máme schopnost si tyto programy vybrat, je to fajn. Ta schopnost
vybrat si program, těšit se na něj – třeba si k tomu
i něco dobrého uvařit – to je něco, co určitě není hodné
studu. Kéž bych ale uměl zapnout televizi minutu před očekávaným
programem a po titulcích zase vypnout.
Televize
Co k tomu Bible?
Michal Kitta
Televize i ostatní média jsou příšerně silná mocnost. Kdyby žil Ježíš dnes, určitě by aplikoval exorcismus (vyhánění démonů) na maniaky svázané či zblblé obrazovkou. To tedy smrtelně vážně.
Může se křesťan koukat na bednu? Není to hřích? Nebylo by lepší, aby ji nevlastnil? Tato otázka se v Bibli řeší v 1. listu Korintským v 8. kapitole. Televize tam figuruje pod pseudonymem &bdquomaso obětované modlám“. Výsledek zní: ano, můžeme jíst vepřové a krvavé bifteky, je to prima! Tedy: klidně na televizi koukejte, šlapejte po „Milionáři“, berte do ruky argentinské telenovely a vypijete-li smrtící zpravodajství televize Nova, nic se vám nestane.
Ovšem pozor! Všechno je mi dovoleno, ale ne všechno prospívá. Všechno je mi dovoleno, ale ničím se nedám zotročit (1 Koř 6,12). Tak až ti jednou nezaskočí správně obratel od stálého povalování před telkou nebo se ztrapníě před kamarády, až vyjde najevo, že jsi hltal slaboduchý pořad, nediv se.
Jestli někdo televizi nemá, je to před Bohem stejná zásluha, jako když se chudák Origenes dobrovolně vykastroval. Ale méně to bolí.
Anketa
Ty se na to koukáš?
Jak často se koukáte na televizi a na co?
Emanuel Chmelík
z Chmelnice
katastrofista a deformátor
Čeho?
Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let
Moc
často se nedívám, protože jsem málo doma. Na hotelu obvykle
sleduji anglické a italské kanály, abych si procvičila jazyky.
Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let
Na nic.
Pravda, někdy jsem trochu mimo, ale nevadí mi to. Televizi jsem nikdy
neměla a nemám. Zajímavé je, že to u lidí většinou
budí sympatie, jakoby nedívat se bylo správnější.
Eva Drozdová
pracuje na oddělení mládeže ČCE, 25 let
Skoro
vůbec, už několik let s ní nežiju. Koukám se na ni
na návštěvách u přátel a jsem vděčná, když ji
nezapínají.
Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let
Televize
se nebojím, koukám se na sport, na zprávy,
na filmy, dokumenty ... a nemám problém s usínáním
(proto těžko stopuji, jak dlouho se koukám).
Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let
Každý
den při večeři na zprávy veřejnoprávní; jinak jen příležitostně
výběr zdánlivě hodnotného titulu. Většinou mám stejně přitom dojem,
že bych mohl čas využít jinak a lépe.
Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let
Pokud
mám čas. Na zajímavé a hodnotné věci. Občas na hlouposti
– i když to nerad přiznávám, protože jako kněz
a intelektuál mám mít v sobě přece pevnou disciplínu :o).
Televize není zdaleka mou prioritou, a to považuju za důležité.
Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let
Dříve
jsem se nekoukal na televizi téměř vůbec. V posledních
letech sleduji velice nepravidelně televizní noviny a díky
možnosti videozáznamu si vybírám filmy nebo záznamy koncertů, které
chci vidět.
Vladimír Hauser
herec Divadla Husa na provázku, 49 let
Málo.
Když mám čas, tak se mrknu na zprávy (ČT pochopitelně),
abych „byl trochu v obraze“,rád koukám na dokumenty
a publicistický pořady, z filmů si vybírám. Když jsem
utahanej, tak jsem v noci schopnej si „vymývat hlavu“
lecjakou blbostí, na kterou bych se ve dne nedíval.
Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let
TV
doma nemám, nedívám se na nic:o))) Ale možná 5x do roka
něco shlédnu u rodičů či přátel. Většinou
z donucení,
protože TO běží a všichni TO sledují.
A co vy na to:
Televizní programy jsou občas ulítlé, proto se na televizi
moc nedívám. Televizi vidím většinou pěkně zpovzdálí! (studentka 16
let)
Koukám se hlavně na zprávy a na animované
seriály. (student, 17 let)
Na televizi se koukám často a vytrvale, ale zapnu si
ji jen někdy. (student, 16 let)
Ráda se dívám na ČT2, ale to, co by mne zajímalo, dávají
až v pozdních hodinách. To mě občas mrzí. Pravidelně
sleduji čtvrteční Simpsonovy. (studentka 15 let)
Televizi jsem přestal sledovat ve chvíli, kdy jsem začal bydlet
na koleji, nemám na to čas. Když už se na něco
dívám, musí to opravdu stát za to, anebo to musí být hokej.
(student, 21 let)
Denně 1-2 hodiny, na zprávy a vzdělavatelné pořady
(Cestománie) a filmy. Štve mě reklama a neustálé opakování
upoutávek na další program. (SHR 45 let)
Asi 2x týdně, na filmy – nikoli seriály, obvykle na ČT
2 ve filmových klubech, s jinými autory než americkými.
Takže u televize strávím zhruba 4 hodiny týdně. (studentka FF
UK, 22 let)
Nejraději se dívám Na plovárnu s Markem Ebenem. Zve
si zajímavé hosty, kteří jsou i pro mne obohacením. Jinak
televizi příliš nesleduju, mohu-li, podívám se na zprávy ČT
1 a na nějaký doporučený film na ČT1 či ČT2.
(učitelka, 32 let)
Na televizi se dívám sice denně, ale velmi útržkovitě,
většinou s dětmi na večerníček. V době, kdy mám čas,
většinou nejsou pořady, které by mě chytly, v době, kdy jsou
na programu zajímavé věci, většinou už spím nebo pracuju. Pokud
můžu, dívám se na zprávy ČT 1 a na Nově
M.A.S.H. (farář, 32 let)
Televizi sleduji jen občas, ale jako zvuková kulisa mně slouží
často. Preferuji pořady na ČT2 a dokumentární filmy. (varhaník,
35 let)
Jak kdy. Někdy na ni nemám vůbec čas, někdy si jako náročný
divák vyberu nějaký náročný film na čétédvojce a někdy před
tou bednou sedím, přepínám, nadávám, že jsou tam samé blbosti,
a nevypnu to a nevypnu. (farářka, 28 let)
Televize
TV Blues
anonym
Když jsem přišel domů,
už dávno sama běžela
Už když otevřel jsem dveře,
telka si sama v obýváku běžela
jen tak jsem na ní mrknul,
než rozmrznou mi ruce docela
„Jenom jsem se chtěla kouknout,
jestli tam neni počasí...
Pojedem zejtra do hor,
tak třeba hlásej počasí.“
povídá žena od sporáku
a za zády mi TV halasí
„No ale nic tam nejni,
aspoň ne na tomhle kanálu.
Jenom samý hlouposti a kecy,
zkus to na jinym kanálu.“
Otevřel jsem si k tomu pivo
a vzal ovladač z regálu.
Jen samý hlouposti a žvásty,
to vim aniž bych to zapínal.
Kdyby už nebyla puštěná,
sám bych ji sotva zapínal.
A teď jsem šel jenom okolo,
tak proč bych vám to zapíral.
Koukám už na to celej večer
a vážně tam neni vůbec nic,
ani pořádný zprávy nebo počasí,
poučnýho prostě vůbec nic.
No zasmál jsem se, hlavně
pitomosti těch jejich taškařic.
Jak se ty prostý lidi můžou na to koukat,
vážně nechápu.
Jak to ti lidé mohou sledovat
já ze své zkušenosti nechápu.
Já vždycky jenom když jsem unavenej,
nebo jdu okolo,
nebo tu chvíli, než se svlíknu z kabátu.
Okénko
Války
Jan Skála
Lidstvo
si konečně ve 20. století uvědomilo, že by se války
měly zakázat. Jenže mezinárodní právo se těžko vymáhá. Vítězné
velmoci v roce 1945 založily OSN a trvale zasedly v Radě
bezpečnosti, která jako jediná může povolit válku (obranné, mezi něž
patří i současná v Afghánistánu, se nepočítají).
Po dobu své existence Rada bezpečnosti povolila dvě války,
v Koreji (1950) a v Perském zálivu (1991). A kolik
jich bylo a je.
Jaký
v tom je smysl zabíjet jiné, abychom ochránili svoje? Vlády mají
hrozné dilema. Musejí
ochránit ty svoje i silou a zároveň respektovat životy
všech. Důležité je taky chránit slabé. S tím se pojí celá
složitost akcí mezinárodního společenství a humanitárních
intervencí. Kam až je možné v takovém míchání
se do konfliktů jiných zajít a jak moc se obětovat?
Vojáci OSN jen přihlíželi masakru v bosenské Srebrenici (1995),
když útočníci využili toho, že věděli, že „modré
přilby“ nebudou zasahovat. Při kosovské krizi vojáci NATO jen
shazovali bomby.
Větší
moc znamená větší odpovědnost. A snad i větší strach.
Zatímco se švédská vláda stará, teď trochu nadsadím, jestli jim
EU nezvedne ceny piva, Američané si opakují: „Přežít.“
Musím ale uznat významnou roli severských států v prostředkování
míru. Bylo by krásné zastavit a neživit tu spirálu násilí, ale
ne každý si to může dovolit. Jak velká má být vstřícnost a důvěra?
Je možné odpustit a netrestat? Po útocích v září 2001
kdokoli by byl na místě prezidenta USA, musel zavelet do boje.
Dá se s nimi vyjednávat? Jenže dá se s nimi
bojovat? Je nutné snažit se nepříteli porozumět. Ale nebývá
lehké rozeznat hranici, jestli ještě uvažuje rozumně (většinou je
velmi chytrý), nebo už dočista zešílel.
Důležitá
je propaganda. Ale je v ní hodně mlžení, nejisté pravdy,
polopravdy, a tudíž lži a v demokratických zemích, kde
je zvyk vládám veřejně nedůvěřovat, na to každý neskočí.
Kritizovat vládu je důležité, jakkoli je to snazší než vládnout.
Jenže někdy vláda musí jit i proti většině veřejného mínění.
Války
jsou odporný extrém a vysoký risk. Války jsou nedorozumění
a veliké zjednodušení. Války nejsou počítačová hra ani televizní
šou; všichni, kdo bojují, nesou břímě rozhodování o životě
a smrti. Někdy válčení s určitými výhradami schvaluji,
někdy alespoň účastně „chápu“. Ale zatím jsem v žádné
válce nebyl, tak nevím.
Povolání
Důležitý je kontakt s lidmi
Rozhovor s Michaelou Novákovou, pracovnicí Drogového informačního
centra
ptala se Eva Drozdová
Občanské
sdružení SANANIM je největší nestátní organizací v ČR,
poskytující služby v oblasti péče a léčby závislostí
na nealkoholových drogách. Bylo založeno ve spolupráci
se Střediskem pro mládež Klíčov (SPM) v roce 1990 jako
jedna z prvních nestátních organizací, zabývajících se touto
problematikou. V dnešní době je to velká, stále se rozrůstající
organizace s mnoha programy a projekty – terapeutické
komunity, denní stacionář, informační centra, kontaktní centra,
keramická dílna, charity shop, doléčovací centra, informační centra.
Pomáhající
profese lze vykonávat i u počítače. Jak bys pojmenovala své
povolání, co děláš?
Pracuji
v Drogovém informačním centru (DIC), toto zařízení není zaměřeno
na přímou práci s klientem, ale zejména na získávání,
zpracování a distribuci seriózních informací, týkajících
se drogové problematiky, a jeho hlavním cílem je zvýšení
dostupnosti těchto informací pro odbornou i laickou veřejnost.
Mou hlavní pracovní náplní je plnění Drogového informačního serveru,
vyhledávání různých informací z domácího a zahraničního
tisku, informací o vzdělávání, grantech, inzerce a mnoho
dalšího. Vzhledem k tomu, že jsme nezisková organizace,
další z mých pracovních aktivit je drobný sponzoring,
fundraising a veškeré aktivity PR, což znamená psaní tiskových
zpráv, sledování, kdy a kde se o nás psalo, a podobně.
No, a mou nejoblíbenější aktivitou jsou grafické práce pro
všechna ostatní zařízení, což znamená výroba propagačních materiálů,
certifikátů, inzerce, pozvánek na různé akce v komunitách
a na akce pořádané SANANIMEM, které všichni pomáháme
zajišťovat.
Kdy
přišlo rozhodnutí, že budeš pracovat v neziskovce jako
úředník? Co by měl takový člověk ovládat a znát?
Abych
pravdu řekla, SANANIM mi byl jako organizace vždycky sympatický,
služby některých zařízení mne provázely několik let a z vlastní
zkušenosti vím, že tato práce má smysl. Nabídka pracovat v DICu
přišla před rokem od mého bývalého garanta. Pro mne asi velkou
výhodou byla skutečnost, že jsem věděla, co SANANIM dělá
a hlavně jak a proč to dělá. Nevím, zda je pro mou práci
nějaké konkrétní vzdělání důležité, myslím, že důležitá je dobrá
komunikace s lidmi, počítačem a internetem a hlavně
pochopení smyslu práce v drogové problematice. Mám vystudovanou
střední grafickou školu a nyní dálkově studuji druhým ročníkem
Jabok, obor sociální pedagogika a teologie.
Nemáš
někdy pocit nedocenění? Pracuji pro stejně dobrou věc jako moji
spolupracovníci, ale oni jsou víc vidět, je o nich víc slyšet...
Je
pravda, že pro peníze se tato práce dělat opravdu nedá, ale
myslím, že by mohlo být i hůř. Na druhou stranu je zde
spousta možností se dále vzdělávat, využívat kurzy a semináře,
které SANANIM svým zaměstnancům částečně či úplně hradí. S pocitem
nedocenění se nesetkávám. Já práci terapeutů hodně obdivuji, ale
zatím bych ji dělat nechtěla. Možná chce vše svůj čas. Na druhou
stranu mám radost, když právě některému z našich odborníků můžu
nějak pomoci, vysponzorovat potřebné věci do komunit, zařídit
inzerci, dostat nějaké informace do tisku, udělat hezké pozvánky
na vánoční klub a podobně. Oni dělají svou práci dobře,
a tak se snažím dělat tu svou taky dobře a myslím,
že si v žádném případě nijak nekonkurujeme. A jestli
je o mně málo slyšet? Občas mám naopak zvláštní pocit, když
vidím své jméno někde v tisku pod tiskovou zprávou, a říkám
si, jestli zrovna já mám právo být pod článkem podepsána.
Vím
o tobě, že jsi svého času byla v SANANIMu klientem.
Jak vnímáš tu druhou stranu, tu služebnou?
Když
jsem dostala nabídku tady pracovat, docela dlouho jsem ji zvažovala.
Ona je jedna věc být klientem a určitým způsobem k těm,
kteří nám pomáhají, vzhlížet, a věc druhá „přehoupnout“
se na druhou stranu a z vašich terapeutů se rázem
stanou vaši kolegové a nadřízení. Hodně jsem myslela na to,
abych se svým pracovním nasazením nějak nesnažila SANANIMu něco
vracet. Nakonec byly mé obavy zbytečné a vnitřně cítím, že to
bylo správné rozhodnutí a můžu upřímně říci, že se cítím
lidsky o hodně lépe než v jakékoli mé předchozí práci.
Myslím, že moje předchozí zkušenosti s drogami jsou nyní
pro moji práci jen přínosem, a chtěla bych je časem ještě více
využít a začít odpovídat do naší
internetové Drogové poradny.
O práci SANANIMu se dozvíte víc na adresách
http://www.sananim.cz
nebo na http://www.drogovaporadna.cz
Výstava
ejhle člověk – ejhle obraz
Retrospektivní výstava malíře Miroslava Rady
Martin Šanda
Půvabný
letohrádek, který pro sebe a svou rodinu vybudoval v roce
1725 Kilián Ignác Dientzenhofer, dnes známe pod jménem Portheimka.
Na klenbě ústředního oválného sálku namaloval Václav Vavřinec
Reiner fresku s námětem bakchanálií. Možná symbolicky právě pod
touhle freskou můžete spatřit videoprojekci pořadu České televize
nazvaného „Svatý malíř od kříže“, pojednávajícího
o tvorbě a životě malíře Miroslava Rady. Pochopitelně
se tak neděje náhodou, ale jak již název tohoto textu napovídá,
je součástí malířovy retrospektivy. Celý letohrádek je takřka
od sklepa po půdu naplněn Radovými obrazy a kresbami.
Odborník tak má příležitost zařadit Miroslava Radu do kontextu
českého i evropského umění, může hledat vlivy a osobnosti,
kteří jej ovlivnili. Zajisté mu neunikne silný vliv kubismu v osobité
transformaci českých malířů první republiky, například Emila Filly či
Václava Špály, neopomene ani Radovo ovlivnění českým informelem. Laik
se může prostě nechat oslovit a strhnout sugestivní řečí
obrazů, záplavou barev a tvarů, radostných i smutných,
bezradných i hledajících, všelijak světem zformovaných postav,
které přes svou stylizovanost hovoří jednoznačným člověčenstvím. Jsou
svědectvím, výpovědí o malířově vidění a prožívání světa,
o jeho zápasech, o jeho víře. Tahle výpověď rozhodně stojí
za to, stojí za to se jí otevřít a nechat
se oslovit. Pokud vás tedy výtvarné umění alespoň maličko
oslovuje, rozhodně si nenechte výstavu ujít. Koneckonců pokud vám
umění nic neříká, můžete se právě tady naučit jej vnímat.
A přestože
jste to už nestihli, nebuďte smutní – na stránkách
http://www.rada-atelier.com uvidíte leckteré obrazy, interiér Portheimky,
přečtete si životopis i povídání samotného pana malíře.
Dělníci víry
Na většině lidí
to není vidět
Rozhovor s předsedou o.s. Laxus Jiřím Staníčkem
ptal se Filip Keller
ptal
se Filip Keller
Občanské
sdružení Laxus pracuje na území Hradce Králové s drogově
závislými, čítá 12 lidí. Jiří Staníček je jeho předsedou, zároveň
pracuje v terénu.
Jsi
šéfem občanského sdružení Laxus. Co je jeho cílem, posláním?
Dalo
by se shrnout: poskytování zdravotních a sociálních služeb
pro lidi, kteří užívají drogy. Používá se pro to anglické
označení „harm reduction”, což znamená snižování rizik
u problémových uživatelů drog. Naše služby tedy nejsou pro
všechny, kdo přišli do kontaktu s drogou. Je tam jasně
definovaná cílová skupina – lidi, kteří užívají nějaké
problémové drogy a užívají je problémovým způsobem.
Jak
si představit konkrétní terénní práci?
Princip
je v tom, že terénní pracovník chodí za lidmi tam, kde
žijí, kde se pohybují. Základním posláním terénní práce je co
nejdřív ty lidi kontaktovat. Je přirozené, že s námi
nechtějí trávit moc času. Takže je to zaměřené na konkrétní
úkoly. Když něco velmi konkrétního potřebujou, je důležitý nějak jim
to předat. Není moc prostoru, času, možností na nějaké
složitější intervence.
Znamená
to, že chodíš do nějakých klubů, kde si vytipuješ nebo
vytušíš, že by se takoví lidé mohli vyskytovat, a tam
se s nimi snažíš mluvit?
Je to
opravdu práce hlavně na ulici. Někam nemůžeme chodit, protože
kolem drog se děje spousta nelegálních věcí. Terénní pracovník
není chráněný speciálním zákonem, proto nechodíme do hospod,
bytů. Naše práce je poměrně invazní, proto také musíme respektovat
nějaké hranice. Klient musí vnímat, že ho pracovníci nepřepadnou
vždy, když se někde objeví. Takže chodíme v podstatě
na stálý místa. Kontakty vypadají tak, že s lidmi, co
už nás znají, se scházíme a jejich prostřednictvím
se nabalujou další. Je to jako valení sněhové koule. Ti lidé
nemají nějaký zvláštní image, že by „nějak“
vypadali. Jen velmi malá skupina je v takovém propadu, že už
vypadají jako toxikomani z filmů. Na většině lidí to není
vidět.
Teď
už jste známí, klientela se tedy skládá
ze stálejších lidí a aktivita vychází od nich?
V podstatě
ano. Pracovat můžeme s někým, kdo se chce s námi
bavit. Naše aktivita je v tom, že vůbec do toho
prostředí vstupujeme.
V čem
spočívá vaše konkrétní pomoc?
V prvních
fázích je to hodně o materiální pomoci. Oni ze začátku
nemají zájem se s námi kontaktovat. Tak zkoušíme takový
vzájemný obchod, oni něco dají a my něco dáme. Distribuujeme
zdravotnický pomůcky současně s informacemi, jaká rizika jsou
s takovým nebo makovým braním drog spojena. Bez rizika to nejde,
ale lze je zásadně zmírnit. Když klient dojde k situaci, že by
něco chtěl změnit a získá k nám důvěru, my mu pomáháme
zprostředkovat kontakt někam dál.
Důležitý
je taky říct, že stříkačky nejen distribuujeme, ale i sbíráme
zpátky a zajišťujeme bezpečnou likvidaci, což je zase výrazná
pomoc nedrogové části společnosti.
Vaše
práce je takové stabilizování, vylepšení statu quo, kdy klienti drogy
berou. Máte návaznost na organizace, které nabízejí léčení?
Ano.
Na ulici se dá dělat omezené množství věcí, něco technicky
nejde, něco by nemělo efekt. Je to nízkoprahová služba, snadno
dostupná. Léčba vedoucí k abstinenci, to už je obtížněji
dostupné, to už musí být člověk motivovaný. Ne každý je na léčbu
zralý.
Když
má mladý člověk chuť do takové práce, jaké jsou potřeba
předpoklady?
Nejužitečnější
je studovat obory sociální práce. Terénní pracovník musí mít nějaké
vzdělání, nejméně VOŠ, musí být zralý, což je ošetřeno minimální
hranicí věku 22 let, musí být ochotný na sobě dál pracovat, dál
se vzdělávat, protože ty první léta se opravdu učí.
Dovedu
si představit, že je to docela náročná, někdy i depresivní
práce. Co tě na tom baví, co tě v tom drží, co ti dává
smysl?
Musíš
umět vidět malé kroky. Doceňovat malé úspěchy. Hodně lidí shoří
na tom, že má nerealistická očekávání, že ho budou mít
lidi rádi. Nebo si tím řeší svůj vztah k drogám, pokouší
se s tím vyrovnat, chtějí trošku okouknout prostředí, najít
si vlastní odpověď. To dlouho nefunguje.
Já
sám se nevznáším nějak příliš vysoko, vidět krátký posuny mě
docela uspokojuje. Zkoušel jsem pracovat i v poradnách,
mládežnických klubech… Mně osobně víc sedí práce na ulici.
Ty
sám jsi studoval biblickou školu v Hradci a jsi členem
sboru v Semonicích. Hraje víra nějakou roli v téhle práci?
Na to
se velmi těžko odpovídá.
Nevím, jestli bych s touhle profesí vypadal v církvi dobře.
Lidi vás budou mít radši, když budete pracovat s postiženými než
s třeba s bezdomovci. K postiženým projevíte soucit
mnohem snadněji než k někomu, kdo smrdí na ulici a obtěžuje
vás a chce po vás drobný.
Když
se to vezme ježíšovsky, tak je to docela tvrdá kritika církve.
Já
bych to neviděl jako kritiku. Lidi v církvi vnímám jako běžný
vzorek lidí se všemi předsudky, ale i přednostmi. Že bych
prožíval nějaké trauma vůči církvi, že by se měla chovat
jinak, to nečekám. Proč by měli všichni obdivovat tenhle typ profese.
My
zase lidem dlužíme vysvětlování, proč je ta práce důležitá. Nemají
moc představu, že třeba výdaje na jednoho člověka jsou
v této situaci pár stovek, zatímco kdyby se nakazil
žloutenkou, léčba je dost drahá.
Co
bys chtěl vzkázat čtenářům Bratrstva?
Snad
to nebude mlácení prázdné slámy, ale kolem věcí spojených s drogami
je opravdu spousta fám a předsudků a desinformací, taky
módních vln. Člověk musí přemýšlet a spojovat různé věci, aby
se dozvěděl, co je potřeba. Není hanba, když člověk něco neví
a jde se někam poradit. Většina organizací našeho typu
poskytuje informace i těm, kdo drogy neberou.
Děkuju
za rozhovor.
(bližší
a aktuální informace budou k nalezení na stránkách
http://www.laxus.cz,
email: laxus@laxus.cz)
Koncert
Když husité zapějí
Jonáš Hájek
Dne
15. 1. 2004 se na Husitské teologické fakultě uskutečnil
minifestival, přesněji koncert tří hudebních těles, skrytý pod názvem
Gruppenfest. Již plakát, jak grafickou úpravou tak svým obsahem,
napovídal, že nepůjde na akademické (natožpak teologické)
půdě o akci zcela běžnou.
Už
úvodní skupina Goro ukázala žánr, kterým jasně dala najevo charakter
celého večerního programu. Goro je hardrocková skupina s klasickým
základem bicí, baskytara, kytara plus zpěvák s kytarou. Jejich
hudba je velice hutná, stojící na rytmice, melodická stránka
však poněkud zaniká v rachotu dvou kytar, z nichž ani
o jedné nelze mluvit jako o první.
Zpestřením
a vyvážením programu byla skupina výtvarníka Rudolfa
Brančovského – Veselá Zubatá. V prostředí brněnské klubové
scény se o Veselé Zubaté dá mluvit jako o legendě,
nicméně současná pražská formace této skupiny hrající vtipné
melodické písničky zde v Praze ještě nedošla někdejší
popularity. Ačkoli v poslední době výrazně přitvrdila
a okořenila svůj zvuk, neztratila svoji tvář a hudba je
i nadále plná instrumentálních nápadů a vtípků. Tak i texty
srší jazykovou hrou a humorem, ač leckdy zpracovávají vážná
témata.
Jako
poslední zahrála z větší části dívčí skupina Gaia Mesiah. Zde je
nutné potlačit veškeré předsudky o jemnosti žen, protože toto
seskupení hrající hudbu nejpodobnější snad Rage against the machine
není nic, co by posluchače jen tak hladilo. Za obrovskou
energii, kterou tato skupina dokázala okamžitě přenést na publikum,
může především zpěvačka, která předvedla koncert nepřetržitých
tanečních kreací, a kytaristka, majíc v ruce jediný
melodický nástroj v kapele, ukázala své vynikající
instrumentální schopnosti.
Celá
akce probíhala ve velké posluchárně HTF, pod dohledem Jana Husa,
který ve své nadživotní velikosti sledoval vše z poslední
řady. Po celou dobu byl k disposici bar a hlavně
místnost se stolky, kde si u skleničky mohli účastníci
povídat, nerušeni hlasitou hudbou, což často nebývá na podobných
akcích dostatečně vyřešeno.
Film
Nuda v Brně
Mirka Fůrová
Tak
možná jdu s křížkem po funuse, protože tenhle film běží už
dlouho. Ale možná jste na tom jako já, chystáte se, ale ta
správná nálada pořád nikde. Když jsem se konečně vypravila,
čekala jsem nabito, ale v jednom ze sálů multikina Cinemas
Nový Smíchov nás sedělo asi deset, všichni, jako správní absolventi
českého školství, v posledních dvou zadních řadách. Jenže stejně
to tu vypadá při mnoha dalších filmech, tohle o jejich kvalitě
rozhodně nevypovídá.
Nuda
v Brně vás vtáhne od prvního okamžiku. Nic tu není nudné,
ani příběh, respektive příběhy, které se časem vzájemně propojí,
ani režijní nápady s mnohoznačností věcí, a tím pádem jeden
příběh navíc. Film sám je natočený jako koláž děje a krátkého
komentáře, který charakterizuje postavy a trochu připomíná
z poslední doby komentář k Amélii z Montmartru. Tak
se dovídáme, že hlavní hrdina Standa má zvláštní školu,
nejradši má svého staršího bráchu a píše si s Olinkou.
Fakticky, ale i jen časově, se právě kolem jejich schůzky,
která se uskuteční „dnes večer“ v Brně,
v městě, kde Olinka žije, točí příběhy zbývajících hrdinů filmu,
stejně jako pro Standu a Olgu zlomové, ne typické, ale přece jen
ne výjimečné. Říkám ne výjimečné, protože jsou to především příběhy
o lásce a jejím hledání, z nich ten Standův a Olinčin
je největší. Co si přát víc, prostě taková obyčejná nuda.
Ještě
musím připomenout, že pod scénářem jako spoluautor a pod
hudbou je podepsaný Standa alias i herecky skvělý Jan Budař.
EkoKaňon
www.meatrix.org
Vojtěch Veselý
Začneme
stvořením, kdy jako by vzniklo všechno, co dnes minimálně na naší
planetce máme, o co se máme starat, nad čím máme panovat
a z čeho máme brát. Také zvířata do této barvité
skupiny výtvorů patří a u těch, která se nám podařilo
takzvaně domestikovat, se zastavíme. Některá totiž měla tu
smůlu, že se dala zkrotit = ochočit, a člověk tak mohl
víceméně určovat podmínky, ve kterých se dále budou
nalézat. Když se člověk stal technicky zdatným, i ty
podmínky upravil tak, aby se mu se zvěří především snadno
manipulovalo. A vymýšlí se stále rafinovanější způsoby, jak
ji přimět žít v co nejlevnějších podmínkách a zároveň
produkovat více prodejného materiálu. Posledních 40 let tento boj
slepice, krávy a prasata prohrávají; koho to zajímá, nechť si
dohledá, co je nutí snášet, dojit a růst i v totálně
průmyslovém prostředí. Je přitom zřetelné, že není přímá úměra
mezi „životní pohodou zvířat“ a výdělkem
společnosti, co je chová. Tím pádem je možné brát ohledy i na živé
tvory až po zasunutí motivace co největšího zisku
na nejméně druhé místo. A věřte nevěřte, jsou lidé, kteří
se tohoto kroku odvážili. Dodávají pak na trh produkty,
kterým se říká „bio“ či „eko“,
nejpřiléhavěji však „organické“. Jsou drahé tak, jak
drahá je krávě louka se sluncem nad hlavou a travním
šelestem pod kopyty.
Organik
především sleduje, jak kteří zástupci zvířecí říše žijí ve svém
přirozeném prostředí, a vyhráno má, když pochytí, za jakých
podmínek je jim hej, a proto se i nejsnáze množí.
Tehdy, když to umí, jim takové podmínky na vymezeném území dodá
a jeho intervence se omezují na léčení, přikrmování
a výběr samce, který se hodí. Poznámka nakonec: valná
většina organických produktů je podle laboratorních testů
k nerozeznání od těch tzv. konvenčních. Kdo žije organicky,
nežije tak pro své zdraví, či co, nýbrž pro podmínky zvířat
a rostlin.
Den země
Od roku
1962 se americký senátor Gaylord Nelson snažil učinit ochranu
planety Země politickým tématem. Něco jako výsledek se dostavilo,
nicméně až o osm let později, když demonstrantů
za ochranitelský přístup bylo zhruba tolik, co viditelných
odpůrců války ve Vietnamu. To bylo v USA a jelikož
Země není jen tam, týká se svátek všech jejích obyvatel.
Na celém světě se rozhodnutí ve prospěch planety dějí
politikům spíše navzdory. Stát coby instituce nás nemotivuje k žití
v souladu s potřebami planety, tím pádem není divu, že 22.
dubna budeme své společné chudince matičce přát to, co jí chybí
nejvíce: zdraví.
Kniha
Imre Kertész
Člověk bez osudu
Marie Medková
Ačkoli
na jiných místech Evropy se nedá mluvit ani o živoření,
budapešťským Židům se i v roce 1944 žije relativně
dobře. Zvláště pokud jste čtrnáctiletý kluk s nesourodou, tím
pádem zajímavou rodinou a spoustou kamarádů. Guyrka, ale ani
jeho dospělé okolí, si nepřipouští nějaké ohrožení života. Když ho
spolu s dalšími židy zatknou četníci, odchází s nimi jako
ovce. Co by se mu taky mohlo stát. Zatčená skupina „smí”
dobrovolně odjet do pracovního tábora. Co tento eufemistický
název znamená, pochopí až příliš pozdě. Guyrka ztrácí všechny
jistoty. Jeho bezstarostnost a nechápavost se mění
v obezřetný boj o každé sousto a vteřiny odpočinku.
Žije zlo a utrpení jako základní skutečnost – to je
„normální“ každodenní zkušenost. Radost, dobro
a slitování vybočují. Vyprávění příběhu hlavní postavou umožňuje
čtenáři žít každou vteřinu zároveň s hrdinou v jeho
postřehu, naivitě i konečné odevzdanosti, ani o krok
napřed.
S chlapeckou
roztržitostí a prostotou vypráví příběh o krutosti,
bezradnosti a chaosu. Právě ten mírný, nechápající tón šokuje.
Tuto knížku doporučuju k přečtení ani ne tak pro její
faktografickou hodnotu, jako pro mistrovské zachycení atmosféry
a lidského – dětského vnímání nepochopitelných dějů.
Kniha
byla v roce 2002 oceněna Nobelovou cenou za literaturu.
Promítání filmu Ježíš, kteří byl za dobrovolné vstupné k vidění v mnoha pražských multikinech. provázela masivní reklamní kampaň (včetně rozesílaných spamů). Podle organizátoru (sdružení Nový život) proběhla akce od roku 2000 už ve 110 městech naší republiky. Jenom zajištění pražské části dlouhodobé akce vyšlo na 5 milionů korun.
V deníku
MF DNES Ondřej Vaculík píše: „Co bezvěrecká společnost není
schopna sama vytvořit, to uloupí církvi. Tím nemyslím jenom umělecká
díla z kostelů, kaplí, klášterů a far. Tím myslím zejména
duševní dědictví, kulturu, obřad, symboliku, styl. Když televizní
estrádní umělec potřebuje vytvořit opravdu třeskuté zesměšno, oblékne
komparsistky za jeptišky a nechá je v zástupu přes
scénu cupitat drobnými krůčky, svatý výraz ve tváři, dlouhé
svíce v rukou jako symbol - ale nikoliv světla. Když potřebuje
vytvořit velebno, vyloudit z lidí pohnutí, zase vyžene na scénu
kašírované jeptišky, tentokrát se sepjatýma rukama a pohledem
upřeným k nebi. A do toho z reproduktoru duchovní
zpěv, nejlépe Ave Maria.“
V rozhovoru s mládeží rabín Sidon řekl: „Ve zbožné židovské rodině je jasná dělba rolí jasně ženská a jasně mužská. Neštěstí západní kultury je vtom, že ženě jsou dnes nabízeny role mužské, neboť ženská role není u nás nijak společensky zajištěna. Žena musí obléci kalhoty, aby získala hodnotu. Nikdo ji nezhodnotí za to, že se stará o děti.“
V Humpolci
bude 13. března v 19.00 přednášet Bohumil Baštecký o Kvalitě
života.
Zpívejte ze SVÍTÁ až do SVÍTÁní. Tak se jmenuje maratón ve zpěvu všech písní ze zpěvníku Svítá. Maratón se koná 19.- 20. března v Kolíně. Vyrazte do Duškovy síně v Kolíně. Můžete si vzít l hudební nástroj.
13.
března 2004 od 17.30 bude papež prostřednictvím telemostu
(televizní přenos bude oboustranný) spojen s mladými lidmi v 10
hlavních městech přistupujících zemí EU. V České republice
se přenos uskuteční ze studentského kostela Nejsv.
Salvátora v Praze. Více na http://www.signaly.cz.
Až do 12. dubna potrvá v prostorách Centrální katolické knihovny v Praze výstava věnovaná křesťanským motivúm v díle básníka a zpěváka Karla Kryla s titulem Stvořil Bůh ratolest. Ústředním motivem výstavy jsou písně z EP desky Carmina resurrectionis. Výstava je součástí projektu Česká hudba 2004. Je otevřena denně od 9 do 17 hodin., v úterý a ve středu do 20 hodin.
27.
března 2004 v Praze pořádá Hnutí pro život ČR tradiční Pochod
pro život, který je jednou z příležitostí, jak dát současné
společnosti najevo, že kultura života je jedinou možnou
budoucností pro naši civilizaci. Pro zájemce bude mj. umožněna
prohlídka poslanecké sněmovny parlamentu ČR.
Vztahy
Břemena
jedni druhých nesme...
aneb O rodinných těžkostech a jejich zvládání
Jarmila Čierná, psycholožka, vedoucí SOS centra
Není
jednoduché a snadné naplnit křesťanské doporučení z titulku.
Dokonce je v určité fázi vyrovnávání se s neštěstím
přirozené, když chceme od starostí utéct, uniknout jim,
odmítnout je. Setkat se s těmito situacemi, když je nám 15
nebo 20 let, a porozumět jim, to je hodně náročné. Naše
pozornost je v tomto věku zaměřena na hledání svého místa
ve světě, poznání sebe sama, kontakty s vrstevníky –
a rodinné situace se nás mnohdy dotýkají jakoby mimochodem
nebo poněkud okrajově, zejména pokud v rodině všechno do té
doby, než těžkosti začaly, fungovalo bez větších problémů a její
členové drželi pospolu.
Jsou
ovšem obtíže různého druhu. Některé jsou dokonce „nutnou“
součástí vývoje rodiny a někdy způsobují krize, které
napomáhají rodině jako celku i jejím jednotlivým členům na cestě
do nových životních stádií. Jedním z takových přirozených
vývojových období je i dospívání dětí, kdy se mladí
odpoutávají od rodičů a rodiče se připravují
na „prázdné hnízdo“.
I tyto
přirozené životní zkoušky jsou náročné a ne vždy se rodinám
daří jimi procházet „bez šrámů“. V rodinách se ale
setkáváme ještě s jinými břemeny – nevyléčitelnou nemocí,
narozením dítěte s handicapem, úmrtím, autohavárií, rozvody,
drogovou závislostí, nezaměstnaností... Možná znáte ze svého
okolí nějakou rodinu, která se do takové situace dostala.
Zkuste si jen představit, co to pro její členy znamená.
Nebo takovou zkušenost znáte ze svého vlastního života?
Předem
není snadné určit, zda takové zkoušky rodinu stmelí nebo rozdělí.
Když se ptám ve své profesi lidí v krizi, co jim
pomáhá, aby těžkou situaci zvládli, nejčastěji slýchám tyto věty:
„Potřebuji, aby mi někdo rozuměl.“ „Nemůžu to unést
sám, potřebuji se o někoho opřít.“
Zní
to vlastně dost jednoduše, ovšem realizace není tak snadná. Jde
o vyrovnání se se ztrátou, nenaplněným očekáváním,
zklamáním, ohrožením plánů atd. Vyrovnat se s tragédií chce
svůj čas. Je dobré znát určité zákonitosti, jimiž prochází každý, kdo
zažije nějaké neštěstí:
člověk odmítá to, co se stalo – jako by znělo: „nemohu tomu uvěřit“
uzavírá se do izolace¬prožívá silné negativní emoce: zlost a hněv
smlouvá – snaží se najít nějaké východisko, příp. jiný pohled na situaci
prožívá smutek a depresi ¬přijímá situaci, smiřuje se.
Zkušenost
ukazuje, že těmito stádii prochází každý, koho se neštěstí
týká.
Popsaný
proces smíření je zdánlivě jednoduchý, ale může trvat dost dlouho
a probíhat u jednotlivých členů rodiny různě rychle (nebo
spíše pomalu). Během procesu má svůj význam uvědomění si toho,
že starost máme v rodině všichni, že ji prožíváme
společně, i když každý třeba trochu jiným způsobem. Bývá
užitečné podívat se na neštěstí také očima ostatních, dát
jim najevo, že jim rozumíme (pokud tomu tak je), nebo že je
sice nemůžeme pochopit, ale i tak nám na nich záleží, máme
je rádi. Měli bychom si ovšem dát pozor na různé manipulace,
které v druhých vyvolávají pocit využití nebo
spíše zneužití situace.
Také
bychom měli mít na mysli, že rodina jako systém vztahů má
své zákonitosti – a zároveň je každá rodina originální
(tím, kdo ji tvoří, jakou má historii apod.). Vzít na sebe
břemeno druhého – to zkouší náš vztah, naše porozumění jemu,
to, zda ho mám ráda, i kolik toho unesu já sama.
Je
dobré být vnímavý, všímavý, mluvit o tom, co se s námi
děje, dát druhému najevo, že jsme s ním, ale také
ve vhodnou chvíli mlčet. Když celý proces vyrovnávání se trvá
dlouho (a délka je hodně individuální záležitost), nebo když
máme pocit, že už to není k unesení, je dobré se obrátit
na někoho mimo rodinu, komu důvěřujeme, včetně profesionálů
(linky důvěry, krizová centra, psychologové). Nikde přece není psáno,
že jen v rámci rodiny máme břemena
unést...
Z cest
Nemoc jménem Island
Jiří Kučera - část II.
Minule
jsem psal o pěší tůře přes Island. Jsou však i méně
drastické možnosti, jak se tam dostat a vidět a zažít
tu fantastickou atmosféru nejdivočejší evropské přírody. Organizovaný
autobusový zájezd má bezesporu výhodu ceny. Nevýhody jsou ovšem také
zřejmé. Další možností je jízda autem. Oproti pěší tůře je tato
varianta pohodlnější a nemusí při tom příliš utrpět ani
romantika ani žádoucí dávka dobrodružství. Za čtrnáct dnů se dá
se zvládnout celý islandský „zlatý okruh“ včetně
několika treků do odlehlých míst. Dá se vzít více potravin
a oblečení, dá se vždycky dojet do civilizace a hlavně
člověk má vždycky dobrý pocit alespoň relativního bezpečí. Jedete-li
na Island autem, znamená to, že musíte nejprve do dánského
přístavu Hansholm, potom trajektem Norrona na Faerské ostrovy,
a pak teprve na Island. Plavba Severním mořem tam a zpět
zabere týden. Ne každé auto je vhodné. Pokud nechcete být odkázáni
pouze na okružní silnici č.1, je dobré vzít „teréňák“.
I ten má však své limity. Metr hluboké brody nejsou
ve vnitrozemí vzácností a strmé bahnité cesty a sněhová
pole a tekuté písky nepřekoná někdy ani sebelepší čtyřkolka.
Každý rok se tu zraní a zabijí desítky neopatrných turistů
a někteří zmizí navěky i se svými auty.
Na jaře
r. 1998 jsem maličko sjel z cesty u sopky Krafla.
Potřeboval jsem někde v klidu přenocovat a počkat
na ostatní členy naší výpravy, kteří šli pěšky přes hory. Lávový
blok v malé dolince vypadal jako dobrý úkryt. (V těch
místech je zakázáno táboření i parkování, ale český tramp
se přece nenechá vyhoukat nějakými zákazy.) Po ujetí sotva
dvaceti metrů se auto začalo náhle propadat. Naštěstí
se zabořila jen kola, ale dvoutunový kolos ležel na břiše,
bezmocný jako dítě. Místo spánku jsem pak celou noc horečnatě nosil
velké kusy ztvrdlé lávy, heveroval,
podkládal kola, po centimetrech
couval a modlil se, aby to dobře dopadlo. Když to k ránu
konečně klaplo, poodjel jsem na bezpečnější místo a spal
až do oběda. Pak jsem si pustil Ódu na radost, uvařil
kafe, pozoroval pár bělokurů..... a bylo mi nádherně.
Další
rok jsme začátkem června uvízli i s celou výpravou v moři
rozbředlého sněhu na silnici č. F862 u řeky Jokulsá á
Fjólum, nedaleko nejmohutnějšího vodopádu Evropy Dettifosu. Místo
vyhlídkové jízdy jsme pak tři dny šlapali vodou, sněhem a zimou.
O pár dnů později se nám však podařilo vyjet
až na předvrchol Hekly a probít se pouští do oázy
Landmanhelir a závěrečný průjezd řekou, širokou dobrých sto
metrů, ve mně vyvolal pochybnosti o fungování fyzikálních
zákonů a hlubokou úctu před japonskými konstruktéry mého auta
(Mitsubishi L300 4WD).
V r.
2002 jsme mimo obvyklé zajímavosti navštívili také odlehlé
severozápadní fjordy. Autem se dostanete jen k ledovci
Drangajokull. Dál už musíte pěšky a to ještě jen „kančí“
stezkou. První den jsme šli 11 km 6 hod, druhý 25 km 17hod a třetí
12 km 5 hod. Severozápadní fjordy byly kdysi poměrně hustě osídlené.
Za druhé světové války sem dokonce natáhli přes hory elektřinu.
Dnes je toto rozsáhlé území rozeklaných skal a tajuplných údolí
liduprázdné a jen opuštěné farmy a polorozpadlý kostelík
svědčí o poražené lidské snaze postavit se silám přírody.
Zpáteční cesta přes pobřežní útesy Isafjordu málem skončila tragicky.
V jednu chvíli jsme začali sestupovat po příkré sněhové
plotně v domnění, že dole je zavátá cesta. Jeden z nás
však chyběl. Šel jinudy a teď stál na skále daleko před
námi a zuřivě mával rukama. Po chvíli nám to začalo být
divné a tak jsme vyšplhali těch pár výškových metrů zpět. Když
jsme pak to místo obešli širokým obloukem a podívali
se na skalní průrvu z druhé strany, zjistili jsme,
že dole je místo cesty ledový převis a kolmá skalní stěna
vysoká dobrých 100 m. Do tábora jsme dorazili úplně vyčerpaní
až v pět hodin ráno. Další den nás čekal sněhový most nad
rozbouřenou řekou, která se řítila s hromovým rachotem
do moře. Naštěstí most vydržel. Další řeku jsme však už museli
brodit. To šlo ovšem až při jejím ústí - v moři. Jak sladký
byl návrat k vyhřátému vozu, který nás pak celkem bez nesnází
dovezl do samoobslužné chaty.
A tak
by šlo vyprávět snad donekonečna. O přírodě, o lidech,
o mírně odlišných etických normách, o jídle,
o dějinách.....
Zvláštní
kapitolu by si jistě zasloužila Islandská luterská církev a její
teologie, ale na to se musím ještě podívat (že by
důvod k další návštěvě?). Na závěr alespoň malou
zajímavost: Od nepaměti mají všichni islandští faráři také
civilní zaměstnání. Řemeslo, ovce, rybolov, provádění turistů... atd.
Dříve to snad bylo z nezbytí, ale dnes už je to jen jako moudrá
tradice, držící teologické konstrukce pěkně při zemi. Jules Verne
ve své knize Cesta do středu země tuto praxi sice dost
odsuzuje, ale mně se to zas tak špatné nezdá.
Mládež
Mládež se radila a volila
Eva Drozdová
V pátek,
kdy se mládež z Prahy a okolí strojila do večerních
šatů a obleků, a v sobotu, kdy dospávala protancovanou
noc na Báječném bále, tentýž víkend se do Prahy sjeli
také předsedové seniorátních odborů mládeže (SOMů) a další
zástupci ze seniorátů ke svým poradám. Někteří zvládli
oboje, někteří dospávali právě na poradě.
Nápady
ze seniorátů
Páteční
večer byl zpravodajský a pracovní. Čtrnáct seniorátů = čtrnáct
nápadů a možností, jak pracovat s mládeží: 1) Organizovat
ping-pong, fotbal, volejbal, futsálové turnaje, sjíždění řek,
vandrování, cyklovýlety 2) Bály a plesy 3) Čajování –
posezení při hudbě, čaji, básních, autorská čtení 4) Meziseniorátní
spolupráce na seniorátních dnech 5) Seniorátní pracovníci
s mládeží 6) Výtvarničení – spousta lepidel, barev, nůžek
a nápadů – a program na mládež je tu 7)
Presentace mládežnických divadel, ochotníkům zdar! 8) Sbor nemá
mládež? Tak tam prostě přijedeme my, pomůžeme slabým 9) Informace
přes webové stránky a emaily – moderní, rychlé, věcné,
fungující 10) Peníze na práci s mládeží – z rozpočtu
od seniorátního výboru, žádat o podporu město, kde jsou dny
mládeže, celoseniorátní sbírka na mládež (konkrétní, cílená,
velká) 11) Seniorátní mládežnický pěvecký sbor 12) projekt
mimopražská mládež – setkávání mládežníků z celé
republiky, kteří v Praze studují 13) sepsání harmonogramu prací
– co, kdo, kdy, jak a proč má udělat pro zdárný chod
mládežnických akcí 14) pracovní seniorátní dny mládeže, brigády,
pracovní setkání. A mnoho dalšího – možnost kaplanské
služby na školách, vydávání příruček pro práci s mládeží,
co všechno mít na webu, spolupráce se zahraničím.
Podrobnosti k některým nápadům se dočtete v zápisech
z porad, některé se objeví v rubrice „nápadník“
tady v Bratrstvu.
Organizace
mládeže
Dlouho
jsme debatovali nad možností vzniku organizace (instituce) pro
mládež, která by ctila strukturu ČCE a způsob práce v ní.
Prakticky by šlo o založení zastřešující organizace na úrovni
ústředí, jednotlivé senioráty/sbory by se mohly podle své
potřeby zapojit. Otázka vzniku takovéto organizace se vrací
na jednaní už několik let, bez jasného výsledku, všechny tyto
snahy navazují na v minulosti existující Sdružení
českobratrské mládeže evangelické (SČME, vznik 1919). Proč ji
zakládat? Především pro možnost zisku financí ze státního
rozpočtu a ze všemožných grantů a dotací. Církve jsou
z této grantové politiky vyřazeny. Není to ale jediný důvod –
spolek, sdružení má význam také v pocitu sounáležitosti, tím
také zodpovědnosti. Podobně existuje YMCA, na kterou se už
delší dobu vážou některé mládeže nebo sbory ČCE. Z debaty
vyznělo, že vznik organizace je vítán.
Nový
COM
Sobota
byla převážně volební. Na dobu dvou let jsme zvolili nový
Celocírkevní odbor mládeže. Podle řádů jsme zvolili čtyři kazatele
a pět laiků: Kristýna Červinková, Michael Erdinger, Tomáš Fér,
Martin Fryščok, Roman Mazur, Jan Plecháček, Daniela Rottkegel,
Vlastislav Stejskal, Tomáš Vokatý. Čtyři z nich už pracovali
v předchozím COMu, a tak je kontinuita práce a know
how zajištěna.
Ve zbývajícím
čase jsme vyposlechli novinky a nápady ze seniorátů. Porada
Zástupců mládeže ze seniorátů byla ukončena panelovým rozhovorem
se členem synodní rady Pavlem Klineckým zástupcem redakční rady
Bratrstva, dnes už bývalým předsedou COMu Martinem Balcarem a bývalým
členem COMu Markem Zikmundem. Na otázky odpovídal také
tajemník-farář pro mládež Filip Keller a občas také já. Na jaké
otázky? – jaká je mládež, která jezdí na Sjezd, jak
vnímáme dnešní mládež, o čem všem bude letošní Bratrstvo psát,
jak také vy můžete do Bratrstva přispět, co nového připravujeme
pro mládež na celocírkevní úrovni.
Anketa
V sobotu
se ještě vyplňovala anketa – jak se k nám
dostávají informace o akcích pro mládež na celocírkevní úrovni,
co hledáme na webových mládežnických stránkách. Čteme Bratrstvo
nebo Protein? Sdružujeme se v nějakých organizacích mládeže
s právní subjektivitou?
Anketu
odevzdalo 47 osob ze 66
přítomných – a z těch: 20 lidí čte Bratrstvo
pravidelně, 22 příležitostně, 5 z nich je čte také na internetu.
Jen pět lidí uvedlo, že Bratrstvo nečte vůbec. Na poradě,
ale i v anketě zaznělo, že se chcete stát
přispěvateli do Bratrstva – tak v tomto případě
neváhejte! Vaše nápady, zprávy, články, rozhovory, povídky, básničky
a fotky rádi otiskneme.
Zápisy
z obou porad a výsledek ankety v plném znění najdete
na adrese: http://mladez.evangnet.cz.
Ručně a stručně
Neviditelný inkoust
Eva Drozdová
Neviditelné
inkousty citlivé na teplo jsou většinou docela jednoduché
organické tekutiny, které vypadají neviditelné, když je necháte
uschnout na listu papíru, ale ztmavnou, když je přidržíte nad
nějakým zdrojem tepla. Šťáva z citrónu nebo cibule je nejlepší,
ale mléko nebo ocet se dají jako inkousty použít také. Můžete
jimi psát pomocí pera nebo párátka. Písmo nechte uschnout zvolna
na vzduchu (nepoužívejte na jeho uschnutí horko). Suchý
papír přidržte kousek nad plamenem svíčky nebo ho přejeďte žehličkou.
Dejte pozor, aby papír nechytil od plamene svíčky nebo žehličky.
Zpráva se objeví velmi rychle. Váleční zajatci používali tuto
metodu pro pašování zpráv. Jako inkoust ale používali svůj vlastní
pot a sliny.
Inkoust,
který není vidět, může mít po vyvolání také různé barvy.
K výrobě takových inkoustů už je potřeba zručnost chemika
amatéra, zkuste si to třeba ve škole v hodině chemie. Modré
písmo - připraví se roztok
10 - 15 g bramborového sirupu ve 100 ml vody. Písmo není vidět
a po přetření roztokem jódu zmodrá. Černé - 1 g
kyseliny sírové a 2 g cukru se rozpustí ve 100 ml
vody. Písmo napsané tímto roztokem se vyvolává zahřátím. POZOR!
Při přípravě roztoku se lije kyselina sírová do vody a ne
naopak! Červené - 0,5
fenolftaleinu rozpustíme ve 25 ml etylalkoholu. Písmo
se vyvolává roztokem uhličitanu sodného (sody) nebo uhličitanu
draselného (potaše). Žluté -
připraví se 20%ní roztok
chloridu měďnatého ve vodě. Zahříváním nad tepelným zdrojem
vystoupí žluté zabarvení písma.
Po vychladnutí zabarvení zmizí.
Nápadník
Otázkami k podstatě
Filip Keller
Kdosi
kdesi pravil či napsal, že klást otázky je jednou
z nejzákladnějších lidských schopností. Přidáme-li vůli hledat
odpovědi, je to ještě lepší. Abyste se nezasekli na otázkách,
nějaké nabízíme. Vedle ochoty hledat je na místě ochota vyjádřit
myšlenky také písemně. Je to těžší, ale o to zajímavější
a přínosnější. Předně pro vás, kdo si odpovědi formulujete,
ale i pro ty, kdo vaše formulace slyší.
Jde
o metodu skupinové práce s biblickým textem. Má šest fází.
Není třeba odborníka, spíš moderátora. Po zahájení modlitbou (1)
jeden pomalu a zřetelně přečte (2)
zvolený text (je dobré, když ho moderátor
zná předem). Ostatní jenom poslouchají. Po chvíli si každý vezme
text před sebe a v tichu se pokouší písemně odpovědět
(3) na 5 otázek:
Co
je hlavní výpovědí textu? (Jaký
by mohl být nadpis? Jaké je poselství textu?)
Čemu
nerozumím? (Není chybou
nerozumět. Chybou je si to
nepřipustit. Říct (si), že něčemu nerozumím, je první a důležitý
krok k porozumění.)
Které
souvislosti lze poznat? (Něco
se vám vybaví, jiné souvislosti můžete najít v odkazech
dole pod čarou. Pokud nevíte, jaké myslím, nebojte se zeptat.)
S čím mohu souhlasit? / S čím nesouhlasím? (Ano, jsou texty,
které budí nesouhlas. Je dobré si říct, proč a s čím
nesouhlasím.)
Co konkrétního mohu / můžeme udělat? (Od teorie
k praxi. Biblický text s námi chce pohnout, nejen nasadit
brouka do hlavy.)
Psaní
odpovědí věnujte zhruba půl hodiny. Teprve pak se pusťte
do sdílení (4).
Každý (kdo chce - obohatí vás to), přečte své odpovědi. Je dobré jít
po jednotlivých otázkách a je důležité umět naslouchat,
chtít slyšet, jak na ostatní text působí. O to jde, nikoli
o to, abychom druhé přesvědčovali, jak si myslíme (víme), že by
na ně text měl působit. Před zakončením (6)
si nechte ještě 2-3 minuty k přemýšlení (5)
v tichu.
(Podle A.Hechtové: Přístupy k Bibli)
Křížovka
Kdo je
autorem výroku, který naleznete v tajence? Odpovědi posílejte
do 31. března na adresu redakce. Ze správných odpovědí
vylosujeme výherce, který dostane dárek.
(Autorem výroku z tajenky 1. čísla je Leonardo da Vinci. Dárek dostal
Tomáš Groll z Prahy)
Vodorovně:
A. Latinskoamerické platidlo; anglicky podložka; bývalý
třebechovický farář. - B.
Korýš; čtvrtý díl
tajenky; vlastní primátům. - C.
Draví ptáci; latinská spojka; poslední
písmeno anglické abecedy; slovenské zvratné zájmeno; klip určený
k oklamání voličů. - D.
Ukazovací zájmeno; citelně chladiti; značka hliníku. - E.
Citoslovce po zdolání překážky; tratili; iniciály bývalého
faráře ČCE a souputníka Jaroslava Šimsy v Dachau.
- F. Hudební
nástroje; církevní poplatek; slůvko, na které se těší malé
děti, když má farář dlouhou modlitbu. - G.
Mužské jméno; obec pod Sečskou přehradou; číslovka základní. - H.
Potřeba pro šití; náležející Ivanovi; těžiště kamene. - I.
Mravní základ; technologický plánek; latinský pozdrav. - J.
Český básník; citoslovce ohrazení; vyznavač nekřesťanských bohů. -
K. Jízdou opotřebuje;
anglicky tečka; ukradená (expresivně). - L.
SPZ Rakovníka; pouštíš chlupy; sekám. - M. Sedmý díl tajenky.
Svisle:
1. První díl tajenky; druhý díl tajenky. - 2.
Anglicky Země; ženské jméno; iniciály synodního seniora ČCE. - 3.
Brýle (arch.); tác; skok. - 4. Čidla
zraku; zbabělci; zahradník. - 5.
V tomto roce; zkr. bývalé okresní vojenské správy; prasátko. -
6. Až sem; vychovatelka (ze šp.); procházím se. - 7.
Třetí díl tajenky;
řecké písmeno. - 8.
Lekal; slovenský souhlas; pleteš. - 9.
Zánět; SPZ Ostravy; stroj na údržbu železničního svršku. - 10.
Mužský hlas; slovenské město; výzva voličům. - 11.
Strategická surovina; italské
město (Formule 1); anglicky návod. - 12.
Polské město; virus; tady. - 13.
Pátý díl tajenky; šestý díl tajenky.
Slovníček
Jeronymova jednota
Kristýna Červinková
Jeronymova jednota je:
- správní orgán všech církví,
- zvláštní zařízení ČCE bez právní subjektivity,
- nově vzniklá politická strana,
- síť největšího supermarketu v Čechách.
Vaše
bystré hlavičky určitě určily jako správnou odpověď b). Jeronymova
jednota shromažďuje prostředky z celocírkevních sbírek a darů,
o které mohou jednotlivé sbory požádat na údržbu, obnovu
a výstavbu církevních objektů (kostelů, far). Jde o podpůrné
dílo solidarity – každý sbor do něho přispívá a v případě
stavebních prací potom může o příspěvek žádat. O rozdělení
prostředků rozhodují volené orgány. Třetina shromážděných prostředků
se rozděluje v seniorátech, dvě třetiny prostřednictvím
ústředí. Jeronymova jednota také pomáhá sborům poradenskou činností
v hospodaření s nemovitým majetkem, plní funkci stavebního
úřadu ČCE. Zastupuje také naši církev v Pracovním společenství
podpůrných zařízení evropských církví.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|