Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 4 ročník 45
archiv
OBSAH:
Tak nám zabili kantora...
Zastavení
Silné kafe
Ty jsi také krásný?
Co k tomu Bible?
Vyjmenujte pět svých kladných vlastností
Apokryfní Ester
Demokracie
Žijeme bez sobot a nedělí
Žijeme spolu s nimi
Má drahá ekologie...
Martin A. Hansen Lhář
Co bylo
Co bude
Nárok na můj volný čas
O místě, kde sloni dávají dobrou noc, aneb „mzungu“ v Keni
Pán prstenů: Návrat Krále
Ošatka ze slámy
4. bál poličského seniorátu
ČCE pomohla Rolničce
Příběh více smysly
ad: Marťani,střezte se!
ad: Marťani,střezte se!
ad: Liturgie M.Kitta: Co k tomu Bible?
Dobré místo na iternetu
Křížovka
Personální fond
S Pánem Bohem
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Tak nám zabili kantora...
Luboš Kratochvíl
…řekla
posluhovačka dobrého vojáka Švejka. „A kterýho, paní Müllerová,
já znám dva,“ pokračoval Švejk. „Jeden, to byl prej
strašně hodnej člověk, náročnej, ale ty študenty naučil. A vo
tom druhým říkali, že si o sobě myslel kdovíco, ponižoval
takový ty ušlápnutý a nedalo se s ním vydržet.“
„Ale to byl von, pane,“ řekla paní Müllerová.
„Kterej von?“ optal se Švejk. „No voba ty vo
kterejch mluvjej, byl von!“
Těžko
v našich krajích hledat školu, na které by neučili tak
rozporně vnímaní kantoři. Těžko se taky smířit s tím, že už
i u nás se po vzoru otevřeného západního světa
vraždí přímo za katedrou. Pokrok nezastavíš.
Nevím,
jaký byl ve skutečnosti zavražděný kantor, ještě méně vím
o učni, který porušil Boží výsadu a sáhl mu na život.
Hned
se ale začalo mluvit o tom, že dnešní mládež je
průbojnější (nebo drzejší?), otevřenější (nebo sprostší?) a více
diskutující (nebo otravující?) než řekněme před patnácti lety. Pořád
jsou ale mezi žáky „panenky sedávající v koutě“,
ke kterým se prý počítal i učeň ze Svitav.
V každé třídě sedí aspoň jedna. Aniž by po tom toužily,
stávají se terčem posměchu, ústrků od průbojných spolužáků
(těm to budiž v jejich telecím věku odpuštěno) a často
i učitelů, jimž to lze odpustit jen velmi těžko.
Před
patnácti lety stejně jako dnes byli a jsou učitelé chápající
i arogantní. Ti první dokážou zakřiknuté protihráče ve školní
lavici zaujmout a strhnout svým přístupem do svého týmu. Ti
druzí mohou z tichých panenek udělat vrahy.
Diskutovat
hodinu o násilí až po tragédii a přistoupit
k tomu jako k poučení těch průbojných otevřených grázlíků
zkažených akčními filmy nemá cenu, když nebezpečí číhá jinde. Tichá
voda břehy mele, zabíjí i učitele.
Drazí
současní i budoucí kantoři – mějte prosím na paměti,
že tvory sedící v lavici nepřevyšujete před Božím okem ani
o píď. Telátka to ocení a bez dlouhých debat budou ráda,
že jste naživu.
hospoda milosti
(Mk 6,31 - 44; 8,1 - 10 )
mít
a dělit
mít málo
rozdělit
mít méně
rozdělit více
nemít nic
rozdělit všechno
na poušti
veselá
hospoda
v níž se slovo
hospodským stalo
až bylo rozděleno všecko
a všichni měli
kurt marti ( J. M. )
Zjevení
Silné kafe
Zdeněk Šorm
Vidět
v nějakém zřízení přímo výkonný orgán ďábla, to je pro nás
trochu silné kafe. Na to nemáme žaludek. Ani panovníky z Boží
vůle bychom dneska asi nestrávili. Tyhle krajnosti přenecháváme
jiným. Po všech historických zkušenostech s posvěcováním
i démonizováním státní moci jsme si vědomi, k jakým hororům
při tom může dojít. Je to příliš tenký led, než abychom se na něj
odvážili vstoupit. Nicméně Bible se i v těchto
krajnostech pohybuje. (Ten druhý extrém najdete také ve 13.
kapitole, tentokrát listu do Říma.) Nejde je jednoduše vypustit.
Naopak, bez nich máme asi vždycky tendenci k lhostejnosti, která
prostě nechává věci plynout a nevidí důvod ani k podpoře
a srozuměnému respektu, ani k výraznému odporu. Odpovědnost
bez rizika neexistuje. Biblickým řešením není zlatá střední cesta, je
zkrátka třeba kritičtěji zkoumat a rozlišovat, kdy stát své
pověření plní a kdy svoji pravomoc překračuje.
A kritičnosti
a střízlivosti není nikdy dost. Ďábel je totiž opice boží.
Netvoří, pouze kopíruje. Pokud se na tu rohatou šelmu
nebudete dívat optikou pohádek, zjistíte, že nemá nic společného
s čertem, za to ale jako by tu Jan obkreslil svého Beránka.
Dokonce i toho Michaela, který bojoval s drakem, tady
najdete (nápověda: jméno Michael lze přeložit otázkou „Kdo je
jako Bůh?“). Zlo napodobuje dobro, ďábel se tváří jako
Bůh, totalitní režimy se prezentují jako vymítači zlého
a spasitelé a mají také svoje náboženské rituály. Však ono
ani rouhání nesouvisí tolik s ateizmem jako s braním Božího
jména nadarmo.
Od věřícího
člověka, který chce navíc povzbudit své bratry v době těžkého
pronásledování, bychom ovšem čekali, že moc takové totality
zpochybní, čekali bychom ujištění, že její vítězství nikdy
nebude úplné. Jan však svým čtenářům vzkazuje pravý opak. Potvrzuje,
že před její mocí nebude úniku. Kdo má jít do vězení,
půjde. Kdo má zemřít mečem, zemře mečem. Je to řečeno jednoznačně,
natvrdo. Proč? Může to snad někoho posílit? Paradoxně může. Kdo chce
názornou ilustraci, ať si přečte povídku „Past“ ze sbírky
„Obžalovací spis“ od Viktora Fischla. Vidina, že je
možné obstát, a přitom se vyhnout osudovému střetu,
představuje jeden z nejrafinovanějších způsobů, jak člověka
zlomit. Totalitní režimy vždycky nabízely zdánlivou možnost, jak
vyhovět jejich nátlaku, a přitom si nezadat. Právě proto ji Jan
bourá, planou naději nedává. Ta Boží zní jinak: „Na světě
soužení míti budete, ale doufejte, já jsem přemohl svět.“ Jan
se jí drží. Moc šelmy bude totální, ale jen do času.
Vyhradil jí 42 měsíce, tedy 3,5 roku. A konečný výsledek padne
u Jana vždycky až při sedmičce. Vydržte, jsme v poločase.
Tu jsem viděl, jak se z moře vynořila dravá šelma o desti rozích a sedmi
hlavách; na těch rozích deset královských korun a na hlavách jména
urážející Boha.
Ta šelma, kterou jsem viděl, byla jako levhart, její nohy jako tlapy
medvěda a její tlama jako tlama lví. A drak jí dal svou sílu i trůn i
velikou moc.
Jedna z jejích hlav vypadala jako smrtelně raněná, ale ta rána se zahojila.
A celá země v obdivu šla za tou šelmou;
klekali před drakem, protože dal té šelmě svou moc, a klekali také před
šelmou a volali: „Kdo se může rovnat té šelmě, kdo se odváží s ní
bojovat?“
A bylo jí dáno, aby mluvila pyšně a rouhavě a měla moc po čtyřicet dva
měsíce.
A tak otevřela ústa a rouhala se Bohu, jeho jménu i jeho příbytku, všem,
kdo přebývají v nebi.
bylo jí dáno, aby vedla válku proti svatým a aby nad nimi zvítězila.
Dostala moc nad každým kmenem, národem, jazykem i rasou;
budou před ní klekat všichni obyvatelé země, jejichž jména nejsou od
stvoření světa zapsána v knize života, v knize toho zabitého Beránka.
Kdo má uši, slyš!
Kdo má jít do zajetí, půjde do zajetí. Kdo má zemřít mečem, musí mečem
zemřít. Teď musí Boží lid osvědčit trpělivost a víru.
Zjevení 13,1 – 10
Předsudky?
Ty jsi také
krásný?
Samuel Titěta
Poslední
dobou mi pravidelně zahlcují e-mailovou schránku reklamní materiály,
přesvědčující mne (tedy kohokoli, kdo mail dostane) o tom,
že mám katastroficky malý penis a má partnerka mi to prý
nevyčítá jen ze soucitu. Méně často mi šéfredaktor vrací knihu
s tím, že jsem na ní sice udělal hodně práce, ale
pořád se to nedá číst. Přepracovat. Večer mi žena v žertu
říká: „Mlč už prosimtě, ty jsi jak stará bába, ukecanej
a přecitlivělej.“ Pak se ráno podívám do zrcadla…
Ty věci mají jedno společné: sráží člověku sebevědomí. Ne však
ze stejných pohnutek.
První
zneužívá něčeho vrozeného v nás, živí strach ze selhání,
nalhává nám, že jsme nespokojení kvůli vlastní nedostatečnosti.
Nabízí snadné (medikační) řešení a slibuje skrytý ráj: koupíte
si pilulku a váš sexuální život se jako kouzelným proutkem
promění v sedmé nebe. „Teď sice máte nějaké slabiny (vždyť
kdo z nás je dokonalý, že?), ale my vám je pomůžeme odstranit.“
Nátlaku
farmaceutických společností se od srdce zasměju, i když
mě mrazí v zádech při pomyšlení na ty, co naletěli.
S vrácenou prací už to tak snadné není. To, nad čím jsem trávil
spoustu času, není udělané dostatečně dobře. Tak se vztekám: „Já
už tomu ale víc dát nemůžu, dělal jsem to zodpovědně a dal
do toho to nejlepší, co umím, bylo na to málo času, tak co
ještě chcete, ať to teda dělá někdo jinej…!“ Pak
se na vrácené podívám s odstupem a vidím: tu je
skulinka, tady by to šlo proškrtat, tohle jsem si měl víc promyslet.
A se zaťatými zuby se znovu pouštím do práce.
Když
vám někdo vyčte, jaký/jaká jste, buď to není pravda, nebo o tom
víte a pěkně to zabolí. „Mě to taky mrzí, že se často
nedokážu ovládnout a začnu na lidi křičet! Ale co s tím
mám dělat, mám si nechat zašít pusu?! Nebo mám jít někam, kde nejsou
lidi?! A nemůžou za to náhodou ty lidi okolo?! Se svými
Achillovými patami mám sám dost starostí, tak mi je prosím ještě
nepřipomínejte. Jsem asi trochu vadnej, já vim, no, tak se mi
neposmívejte, já dělám, co můžu.“
K tomu
se pak v neděli připojí vyznání vin, a i když to
ve skutečnosti nesouvisí, člověk se propadne ještě
hlouběji. Hříchy jsou nám odpuštěny, ale neumyté nádobí pořád čeká,
kila přibývají, nesplněné sliby a nedodělaná práce straší
z diáře a ze stolu. Člověk už se pak ani
neomlouvá: já to vím, že jsem nešikovnej a pomalej, vy to
taky víte, tak co bychom o tom ještě mluvili. Mrzí nás to
všechny, ale nic s tím asi nenaděláme. A když se člověk
dívá škaredě na sebe, nepochválí už ani ty ostatní. A přestane
se snažit.
Pak
je opět neděle, svítí sluníčko, krokusy se klubou, ptáci
pískají, a člověk si říká: jak je ten svět krásný! Pěkně jsi to
Bože stvořil, střídání ročních období, sýkorky, voňavé obilí, mech,
hory a rybníky. A krátké sukně a dívčí záda.
„A
co ty, ty jsi taky krásný?“ ptá se mě našeptávač. „Co
já? O mne přece nejde. Pán Bůh stvořil všechno skvělé, podívej:
ta chytrá zvířata, ekosystémy, biochemie, tajemství komunikace.
Hlavně v té nevinné přírodě, tam je Bůh přítomen. A já mu
za to mám vzdávat chválu.“
Jenže.
Zkuste si představit, že bych šel sám sebe reklamovat. „Dobrý
den! Prosimvás, jak jsem se tady před nějakou dobou kupoval, já
vím, že máte všechno zboží perfektní, ale to musela být nějaká
chyba, já jsem na sobě našel spoustu nedostatků. Tuhle to vrže
a ta moje paměť, to má být co jako? Vždyť neudrží ani data
narozenin!“ Pak odcházím a říkám si: „Syčáci, už
jsou jak ten Baťa, prý, to už máte pane po záruční lhůtě, je nám
líto.“
Beze
mne samotného to nedává smysl. Mám-li vůbec právo říkat, jak je to
stvoření dobré, musím to říct i o sobě. Řekněte si to
se mnou. Vícekrát, dokud to nebude upřímné. Raz, dva, tři: „Jsem
dobrý! Tohle dělám dobře, tohle zase můžu dělat o moc líp, jen
se trochu snažit! Mám druhým co nabídnout! Cosi výjimečného
ve mně dřímá! A hele, v tom druhém taky... ?!“
Předsudky?
Co k tomu Bible?
Pavel Pokorný
Samozřejmě, jak jest psáno: „Za pýchou přichází zahanbení, ale při pokorných jest moudrost“ (Př 11,2). Hloupá je nadutost, která se cpe dopředu a pouští se do věcí, na které nemá (L 14,28-30).
Ale pokora není uťáplost. Když Mojžíš mluví s Hospodinem (Ex 3), poukazuje na své nedostatky, netroufá si na úkol vyvést lid hebrejský z otroctví, potom však Bohem přesvědčen a povzbuzen (povolán) přichází k lidu jako vůdce (Ex 4,29) a s mocným egyptským faraónem mluví sice zdvořile, ale bez váhání a servility (Ex5,1-3).
Pasáček David se nerozpakuje zeptat se nejprve na odměnu, kterou dostane ten, kdo zabije profesionálního pelištejského zabijáka Goliáše. Pak se docela sebevědomě nabídne, že ho vyřídí. Jeho sebedůvěra stojí na doložitelné zkušenosti - dokázal se přece úspěšně postavit Ivu i medvědovi. K tomu ještě něco dodává o víře v Hospodina, která tu jeho (sebe)důvěru posiluje (jen Si přečtěte 1 Sa17).
Apoštol Pavel sebe označuje jako „nedochůdče“ (1K 15,8), když vypráví o tom, jakého zjevení Vzkříšeného se mu dostalo, ale když druzí zpochybňují jeho zvěstování evangelia, brání se: „Nejsem v ničem pozadu za těmi veleapoštoly! l když mi chybí výmluvnost, poznání mi nechybí (2K11,5-6).
Zkrátka, není nad realistické posouzení situace, zdravě sebekritický pohled a správnou porci pokory a sebedůvěry na pravém místě. Jaká má být ta porce a jaké je to pravé místo, už však musíme posoudit sami.
Anketa
Sedávej panenko v koutě...
Vyjmenujte pět svých kladných vlastností.
Emanuel Chmelík
z Chmelnice
katastrofista a deformátor
„Su
hezké, silné, statečné, chytré a tutově sexy.“ Přední
badatelé však velmi silně pochybují o pravosti a pravdivosti
tohoto výroku.
Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let
Nemlsnost
(všežravost), důslednost, schopnost domluvit se, trpělivost,
zapomnětlivost.
Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let
Vždycky
hledám a nacházím ty špatné. Ty dobré ze svého kouta ani
nevidím. Díky za tuto otázku, mám hned co dělat.
Roman Mazur
farář, 29 let
Vyjmenuji.
Ale jen pod podmínkou, že to nedáte přečíst mojí Aničce. Pak bych už
totiž ten sušák fakt musel opravit, jak jsem slíbil před rokem. A
ještě při tom vyprávět vtipy... Tedy – tady jsou: zodpovědnost,
pracovitost, smysl pro humor, loajálnost, schopnost práce v týmu.
Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let
Vše
je relativní, tedy i klady a zápory. Tady je pokus:
snášenlivost, nadhled, převaha pozitivního výkladu skutečností,
relativní stabilita, koncepčnost. Nejsme v Emerice, proč
se vychvalovat?
Eva Drozdová
pracuje na oddělení mládeže ČCE, 25 let
No
a to je právě to, ty záporné dokážu sypat z rukávu, nad
kladnými se budu muset zamyslet. Možná můj kladný přístup k mým
záporným vlastnostem.
Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let
Takže:…
No vlastně ani nevím. Tak se mi zdá, že by o tom měl
mluvit někdo jiný. Asi jsem trochu staromódní, ale co už. Takže tak.
Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let
Zkoušela
jsem to, ale nejde mi to, omlouvám se.
Vladimír Hauser
herec Divadla Husa na provázku, 49 let
Do toho
se mi nechce. Sebechvála smrdí. Třeba to o mně napíše někdo
jinej. Jako že třeba pokud možno chodím včas a tak...
Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let
Rád
všechny chválím, dokonce i sebe, jsem moc hodný, důvtipný a rád
pomáhám druhým v domácnosti s hlídáním dětí, seniorů a psů.
Ještě bych věděl, ale pro úplný seznam pište na adresu:
jonáš.hajek@volny.cz
Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let
Obávám
se, že tolik jich snad ani nemám.
A co vy na to:
Můj
duchovní otec Old Shatterehand nikdy nemluvil o svých dobrých
vlastnostech, protože pravý muž nemluví, ale snaží se jednat
:o); navíc nevím, mám-li nějakou dobrou vlastnost – snad to vědí
ostatní. Hodnota mé existence myslím stejně nespočívá v množství
mých dobrých vlastností, ale v tom, že jsem dítětem
Božím. (farář)
To
je ale těžká otázka! Tak já myslím třeba schopnost se pro něco
nadchnout, snaha naslouchat a pomoci, neochota se nudit,
pravdomluvnost a upřímnost. (studentka logiky)
Trpělivá,
laskavá, veselá, spolehlivá, přátelská; až mám pocit, že takovou
osobu neznám... (studentka teologie)
Smysl pro humor? Schopnost naslouchat? Schopnost spolupracovat?
Čištění zubů před spaním :o)? Po alkoholu nezvracím ;o) ;o) ;o)
(student filmové techniky)
Jsem pozorný a něžný milenec, vděčný strávník, umím cokoliv
detailně rozebrat, mám rytmus v krvi, hasím, co mne nepálí.
(učitel)
Nepříjemný, zubatý, nešikovný, nespolehlivý, při zdi. Proto mě mají
všichni rádi :o) (student žurnalistiky)
Přiznám se, že se mi trochu příčí vyjmenovávat své dobré
vlastnosti, těžko je můžu posuzovat, nevidím si ani na špičku
nosu. Lidé, co mě znají, mluví-li o dobrých vlastnostech,
říkávají, že jsem otevřená, pravdomluvná, spolehlivá, poctivá...
Vidíte, dál už mě ani nic nenapadá. (studentka hudby)
Evangelík? Sparťan? Student? Pražák? a čtenář Bratrstva (student
politologie)
Pět je moc. Jenom zjišťuji, že čím jsem starší, tím jsem
trpělivější. Nikdy jsem touto vlastností neoplýval, takže i když
to pořád není nic moc, překvapuji sám sebe. (grafik a redaktor)
Předsudky?
Apokryfní Ester
Sedávej panenko v koutě...
Pavel Prejda
Stalo
se to za dnů Achašvérošových. Král se na jedné
hostině s dvořany velmi rozhněval a zapudil svou ženu,
královnu Vašti. Když jeho hněv opadl, byly shromážděny všechny dívky,
panny půvabného vzhledu, na hrad v Šúšánu, aby si
Achašvéroš vyvolil z dívek královnu novou.
Na hradě
byl také žid jménem Mordokaj, který vychovával osiřelou dívku Ester.
Když se v zemi roznesl králův výrok, měla být do paláce
vzata i ona. Ester se zmocnil strach. Bála se krále
i jeho správců. Ostýchavě se držela stranou a beze
slov dávala přednost jiným dívkám. Skromná a tichá, ničím
na sebe neupozorňovala. Věděla, že jen její plachost ji
může zachránit. Když se jednoho dne naskytla příležitost,
uprchla zpět do domu svého strýce. „Mé místo je jinde než
v královském paláci a jeho zahradách,“ myslila si.
Mordokaj se radoval, že Hospodin na svého věrného
nezapomněl.
Král
Achašvéroš si ale Ester oblíbil. Její krásná postava se mu
zalíbila. Od chvíle, co dívku uviděl, nepřestával na ni
myslet. Když k němu po mnoho dnů nevstoupila, přikázal svým
správcům, aby ji k němu přivedli. Tak došlo k tomu,
že Ester byla opět vzata z domu svého strýce. Stala
se královnou. Leč Mordokaj, věrný Hospodinův, naříkal.
V těch
dnech se králův dvořan Haman rozhodl vyhladit židy v celé
Achašvérošově říši. Úskokem vymámil na králi dekret, který
nařizoval zahubit vše živé, co pochází ze símě Abrahamova.
Mordokaj
a další věrní propukli v pláč. V žíněném rouchu
a v prachu popela sedávali po mnoho dnů. V postu
a modlitbách prosili Hospodina, aby odvrátil hrozící katastrofu.
Marně. Nebesa jako by skryla svou tvář.
Také
Ester se doslechla o Hamanových plánech. Věděla,
že existuje jen jediná možnost, jak židovskému lidu pomoci.
Pokud vstoupí ke králi a získá jeho přízeň, král změní své
nařízení. A když mu prozradí svůj původ, král pochopí, že ztratí
také ji. Bázlivá Ester se vzchopila. Jakoby zázrakem získala
odvahu. Byla v tu chvíli jako proměněná. Nikdo by v ní už
nepoznal tu tichou, skromnou a plachou dívku, která stále jen
klopí oči k zemi.
„Mám-li
zahynout, zahynu,“ řekla si v duchu odhodlaně Ester. Potom
se omyla, natřela se vonnými mastmi, oblékla si
nejkrásnější roucho a směle se vydala ke královským
komnatám. Tu jí hlavou prolétla poslední slova věrného Mordokaje:
„Holčičko moje zlatá, raději tam sama moc nemluv a drž
se pěkně stranou.“
Ester se vrátila...
Poznámka
redakce:
Biblickou
podobu příběhu najdete ve stejnojmenné knize.
Okénko
Demokracie
Jan Skála
je,
řekl bych, myšlenka přijatelná pro celý svět. Je to snaha o zajištění
a ochranu lidských práv. A věřím, že základní lidská
práva jsou univerzální a lidstvo by se na nich mělo
shodnout nehledě na náboženství a kulturu. Jenže se o ně
hádá a ani právo na život není samozřejmé. Velký spor je,
jestli jsou důležitější práva politická a občanská (spíše
považována za demokratická), nebo hospodářská, sociální
a kulturní, která dost propagoval Sovětský svaz. Na Jihu
říkají: demokracie je snad hezká, ale my se potřebujeme hlavně
najíst a na ten náš chaos platí jen tvrdá diktatura. Někdo
zas považuje lidská práva za nepřijatelný výmysl Západu. Je
pravda, že demokracie navazuje na francouzskou a americkou
revoluci, ale nejen na ně. A vůbec, kdo říká, že musí
být demokracie všude stejná? V každé zemi vypadá snaha
o demokracii jinak. Podstatné jsou tyto rysy: respekt k menšinám
a jednotlivým lidem a vědomí, že k právům patří
povinnosti. „Vláda lidu“ by si měla dát pozor na masovost
a aby se nezvrhla v tyranii většiny.
Otázky
jsou různé. Jak například skloubit myšlenku demokracie s kastovní
společností v Indii? Stejné demokratické instituce nemohou
fungovat všude. Těžko přijít např. za kočovnými kmeny
v Somálsku, které nemají zkušenost s ústřední vládou, nebo
jen neblahou, a říct jim: založte strany, uděláme volby. Velkou
potíž s demokracií, i když vyrůstá i z jejich
tradic, mají islámské země. Islám se zakládá na Koránu
a dalších spisech a víme sami, jaký je problém s výkladem
svatých knih. A tak přetrvaly i politickonáboženské
tradice, které nám mohou připadat až „nehumánní“.
Ale dnes je islám taky, stejně jako my, sekularizovaný a mnoha
různými vlivy zmatený (a stejně jako my někdy sahá k radikálním
řešením). Pozoruhodný je rozdíl mezi postavením muslimů v Británii,
kde žijí vcelku pokojně, a ve Francii, kde se bouří.
V Británii dostali politická práva, ve Francii ne a žijí
„na okraji“. Ale zase ti francouzští mají ve své
naštvanosti krásnější kulturu a bratrství.
Demokratičtější
země by neměly předvádět demokracii jako svůj vynález, ale uznat
různost a snažit se najít se všemi společnou řeč
(a pokud možno nepodporovat přátelské despoty); vždyť
demokracie, to je, když si lidi spolu povídají. A mohou si
rozumět.
Povolání
Žijeme
bez sobot a nedělí
Rozhovor s Miroslavem Cejnarem, správcem střediska Sola fide
ptala se Eva Drozdová
Tvé
jméno je známé hlavně církevním čtyřicátníkům, kteří mají rádi hory.
„To je ten z Janských Lázní.“ Jak bys pojmenoval své
povolání, co děláš?
Když
se takhle ptáš, zdá se mi, že mi nahráváš, abych
vymyslel něco pěkného, vtipného, ale asi tě zklamu, nic mi nenapadá.
Takže suchá fakta - pracuji jako správce církevního střediska
v Krkonoších.
Kdy
přišlo rozhodnutí, že budeš dělat vedoucího církevního
rekreačního zařízení?
Neřekl
bych, že přišlo rozhodnutí. Já to vnímám spíš, že se událo.
Vystudoval jsem stavební fakultu, obor geodézie. Mimochodem, to je
moc hezké povolání a jistě by stálo za pozornost, kolik nás
geodetů-evangelíků je. Po studiích jsem bydlel v centru
Prahy a jak se tak jednou cestou domů prodírám zácpou aut,
čmoudem a hlukem, přestalo se mi v hlavním městě
líbit. V té době se uvolnilo Sola fide - rekreační zařízení
ve správě synodní rady. Janské Lázně jsem moc neznal, věděl jsem
však, že jsou uprostřed lesů, v krásných Krkonoších,
a to mi stačilo.
Co
by měl takový člověk ovládat a znát?
V době
mého nástupu měla stará budova Sola fide své nezapomenutelné kouzlo.
Ubytování bylo na dvoupokojích, v malé kuchyňce jeden
dvouvařič a neuvěřitelně tam vrzaly schody. Základem práce bylo
to, co zná každý vesnický kluk, který bydlí v rodinném domku.
Topení v kotli, skládání uhlí, příprava dříví, údržbářské práce,
drobné opravy instalatérské a elektrikářské. V létě úprava
okolí, v zimě házení sněhu. Navíc příprava snídaní, praní
prádla, mandlování, úklid, převlékání postelí. Staré Sola fide
se v roce 1989 dočkalo přestavby, a tak jsem od roku
1991 začal pracovat v novém domě. Náplň práce se rozšířila.
Správce sice nemusí umět vařit - i když si myslím, že by to
bylo velmi dobré - ale musí znát kuchařské normy a hygienické
předpisy. A k tomu předpisy o provozu kotelny,
bezpečnostní, požární, vyhlášky, daně. Naštěstí vyhlášky nejsou
jediná náplň jeho práce. V kostce se dá říci, že pracuje
s personálem na zajištění provozu domu, stará
se o spokojenost hostí. Potřebných znalostí je celkem dost.
Dneska si ovšem můžeš spoustu služeb zaplatit. Co však považuji
za nejdůležitější předpoklad, aby někdo tuhle práci mohl slušně
dělat, je, že musí mít rád lidi. A věř mi, že kdykoliv
přijedu do nějakého penzionu, kempu či hotelu, ihned poznám,
na čem v tomto směru jsem.
Co
je největší radostí ve tvé práci? Určitě jsou i nějaké
těžkosti, jaké?
Za největší
radost ve své práci považuji příležitost k setkávání.
V našich sborech je „ukryto“ mnoho báječných lidí.
S některými jsme navázali taková zvláštní přátelství. Vidíme
se jen jednou za čas, ale máme k sobě podivuhodně
blízko. Na různých kurzech či školeních jsem slyšel
nezapomenutelné přednášky i kázání. Představ si, že jsem
třeba poznal 101 letou paní, která k nám přijížděla na pobyt
autobusem. Na nádraží na ni čekaly její osmdesátileté
přítelkyně a ona se zlobila, když jí chtěly pomoct
se zavazadlem. A potom nám večer vyprávěla, jak se žilo
v době jejího mládí. Poznal jsem sestru z Vinohrad, která
zakládala vesničky SOS a kterou obdivuji pro jejího mladistvého
ducha. Nemohu pokračovat, protože bych na někoho mohl zapomenout
a hlavně tohle má být minirozhovor, nikoliv kniha vzpomínek.
Těch setkání, která jsou přes generace, je opravdu hodně.
Těžkosti?
Já myslím, že nejhorší je, že žijeme bez sobot a nedělí.
Bez možnosti vysadit. Všimni si, že používám množné číslo,
protože v tomto problému jedem celá rodina. Když si chceme
odpočinout, musíme někam ujet nebo utéci do hor. Fakt. Doma
stále zvoní telefon, někdo klepe a hned se musí něco řešit.
Vím
o tobě, že jsi ordinovaný presbyter. Vnímáš tyto dvě své
služby v součinnosti?
Myslíš
službu správcovství a službu ordinovaného presbytera? Pokud
se týká charakteru domu, tak to ano. Já se snažím, aby Sola
fide mělo křesťanský charakter. Tím myslím náplň pobytu, která
nekončí jen ubytováním a stravou. A tam mi vědomí,
že patřím do církve, moc pomáhá. A mám vnitřní přání,
aby ranní zastavení před začátkem dne pomáhala i našim hostům.
Ale jinak je to stejné jako u každé jiné profese. Buďto ji děláš
dobře, nebo špatně.
Děkuji
za rozhovor.
Kontakt
na rekreační středisko Sola fide:
Miroslav Cejnar, Dům Sola fide čp. 14, 542 25 Jánské Lázně, telefon/fax: 499 875 425, solafide@mbox.vol.cz
Dělníci víry
Žijeme spolu
s nimi
Eva Drozdová představuje Jeana Vaniera a společenství V + S
ptala se Marie Medková
Jak
vznikla Víra a světlo? Kde všude ve světě a kde doma
se s ní můžeme setkat?
Vznik
hnutí Víra a světlo se datuje k Velikonocům v roce
1971, kdy byla uspořádána pouť do Lourdes; zpočátku byli lidé
s postižením na této pouti nevítaní. Logickým důsledkem
jedné pouti do Lourdes bylo vytvoření společenství, které
sdružuje lidi s mentálním postižením, jejich rodiče a přátele.
U zrodu myšlenky těchto komunit stál Jean Vanier a sociální
pedagožka Marie-Héle Mathieu.
Jean
Vanier byl před nedávnem na pozvání společenství V+S v České
republice. Narodil se v roce 1928 jako syn guvernéra
Kanady. Pár let působil u anglického námořnictva, poté
u kanadského královského námořnictva. V roce 1950 opustil
námořnictvo, odjel do Francie a pracoval na doktorátu
filosofie, který obdržel od Katolického institutu v Paříži.
V roce 1964 s dvěma muži s vývojovým postižením
založil Archu, společenství mužů a žen s postižením (dnes
to jsou komunitní domy pro osoby s postižením). V roce
1968, V Marylake (Ontario) byla po Vanierově promluvě
založena komunita nazvaná „Víra a Sdílení“, kde
se lidé scházeli jednou za měsíc, aby společně sdíleli
evangelium. V roce 1971 založil s Marie Hélna Mathieu „Víru
a Světlo“. Do roku 1981 nesl Jean Vanier zodpovědnost
za Archu v Trosly Breuil a za Mezinárodní
federaci Archy. Jeho bydliště je stále v jednom z domů
v Trosly, ale je často na cestách po celém světě, kde
se podílí například na různých duchovních cvičeních nebo
promlouvá k širokému publiku.
Jean
Vanier je rozhodný a vytrvalý. Je to autorita, která řídí kroky
a činy ostatních osob. Není pro něj důležité být na přídi
lodi a udávat směr. Ten směr jednou naznačil a teď
z kapitánského můstku pozoruje „svou“ flotilu, která
pluje pospolu.
Zmínila
jsi „Archu“, můžeš ji víc přiblížit?
Za socialismu
zprofanovaná Kristova slova „aby všichni byli jedno“ jsou
posláním komunitních domů Archa. V polovině šedesátých let
se Jean Vanier ujal dvou lidí s postižením a koupil
dům, kde bydleli. Tak vznikl první komunitní dům. Dnes jsou takové
domy ve 23 zemích na světě, v České republice takový
není. Domy Archy mají své „zodpovědné“, lidé s postižením
jsou už většinou dospělí, mladí lidé („asistenti“),
přijíždějící z různých koutů světa, zde zůstávají delší dobu.
Postižení u osob bydlících v jednom domě je zpravidla
stejné nebo podobné. Zodpovědní a asistenti zajišťují chod
celého domu, domácnosti, pracují s osobami v dílnách.
Se vším jim ale pomáhají právě osoby s postižením –
komunita není „dělaná pro ně“, komunita je „žita
spolu s nimi“.
A proč
tedy existují společenství Víra a světlo?
Ne
všechny osoby s postižením dokáží, mohou, chtějí nebo smějí žít
bez rodičů v domech spolu s ostatními lidmi s postižením.
Osoby ve V+S nebydlí trvale pohromadě, jde o společenství,
kde se členové setkávají pravidelně i několikrát v měsíci
a na víkendových akcích. Vyjíždějí spolu ale i na rekreace
a tábory. Kromě pravidelných setkání se setkávají během
týdne v běžných situacích – doprovod do školy,
odpolední hlídání apod. Komunitní ráz těchto společenství spočívá
v tom, že spolu žijí jako jedna velká rodina, jejíž členové
již nežijí na jednom místě, ale přesto se vídávají velmi
často – děti, rodiče a přátelé si postupem času vytvoří
pouta, která jsou prohlubována skrze vzájemné sdílení radostí
i problémů.
Společenství
Víra a světlo jsou po celém světě, v Evropě, Africe,
Asii, Severní a Jižní Americe, dnes je jich na 1500.
V Čechách jsou v současnosti čtyři tato společenství,
v Praze jedno a v Brně tři menší, vzniklá rozdělením
jednoho velkého.
Já
sama jsem krátký čas žila v komunitě Archa v polské
Wieliczce. Větší zkušenosti mám se společenstvími V+S, už třetím
rokem patřím do pražského společenství, v této době jsem
koordinátorem společenství.
Jak
jsou společenství V+S organizovaná?
Pro
mne bylo milým překvapením, jak organizace založená a spravovaná
převážně lidmi z katolické církve má vybudovanou organizační
strukturu velmi podobnou synodně-presbyternímu zřízení v ČCE.
Každé společenství má svého koordinátora (laik) a kaplana
(kazatel), má také koordinační tým složený z rodičů, přátel
a pokud je to možné, je tu i osoba s postižením
(staršovstvo). Koordinátor komunity slouží jako představený, musí
rozhodovat a velmi často také mluvit. Kaplan, ač sám člen
koordinačního týmu, především naslouchá. Pokud je v zemi více
společenství, je tu tzv. národní rada, národní koordinátor a národní
kaplan. Podle stejného systému to pokračuje do zemí, zón
a světa.
O koho
se stará, komu je určena?
Když
se takhle ptáš, tak ti mám chuť říct, že se vlastně
nestará o nikoho, pro žádného ze společenství není vyvíjena
soustředěná integrační činnost – řečeno vyhláškovým jazykem.
Jde nám o přirozené soužití lidí s postižením a nás
bez diagnózy. V centru společenství jsou lidé s různým
stupněm mentálního postižení, s nimi tu jsou také jejich rodiče
spolu se zdravými sourozenci. Tzv. asistenční službu zde
zajišťují převážně mladí lidé. Většinou si neříkají asistenti, ale
přátelé – tuto službu vnímají recipročně, nejde jim jen
o výpomoc, ale o budování vztahu s jejich
handicapovanými přáteli.
Budu
citovat z Charty a konstituce V+S: Hnutí Víra a Světlo
je založeno na víře, že každá osoba s postižením je
plně člověkem se všemi právy lidské bytosti, především s právem
být milován, uznáván a respektován pro sebe samého, a to
i v rozhodnutích, která činí; také s právem přijímat
jakoukoli pomoc nezbytnou pro rozvíjení se po stránce
duchovní i lidské.
Hnutí Víra a Světlo také věří, že každý
člověk, zdravý či postižený, je stejně milován Bohem a že v něm
žije Ježíš, i když to může dotyčná osoba stěží vyjádřit.
Je
křesťanská / ekumenická?
Domy
Archa a společenství Víra a Světlo vznikly na půdě
katolické církve. Také díky svému zakladateli a otevřenosti je
možné bez studu a patosu tvrdit, že to jsou ekumenická
hnutí, tzn. hnutí lidí různých křesťanských denominací. Spiritualita
je zde velmi důležitá. Ve většině jsme věřící lidé a tak
„to podle toho vypadá“. Lidem nehlásícím se k církvi
hlavu netrháme, církevní příslušnost předem ani zadem nezjišťujeme,
není to tak důležité. Důležité je dokázat být spolu. Je ale pravdou,
že většinově protestantské společenství V+S v Praze je
raritou, která se neobešla bez komentářů a jednání. Někde
jsem se dočetla, že členy společenství Víry a Světla
ve světě jsou i Židé nebo hinduisté.
Víc
o Domech Archa najdete na adrese http://www.larche.org
a v začátcích fungování je také adresa
http://www.viraasvetlo.evangnet.cz.
EkoKaňon
Má drahá ekologie...
Vojtěch Veselý
Žít
ekologicky znamená žít v řeholi. Třídit odpad, nesprchovat
se denně dekaminuty, spíš jezdit vlakem než autem a tak
dále a tak podobně. A ještě jedno počínání je důležité:
nakupovat pokud možno co nejkvalitnější zboží.
Takřka
všechny předměty kolem nás jsou vyrobeny z materiálů, které
se ve svých předešlých podobách nacházely v přírodním
prostředí, kde na naše využití čekaly stovky milionů let.
Poslední milionkrát kratší období se tyto materiály – říká
se jim suroviny – ve velkém dočkávají těžby,
následného zpracovávání a prodeje svým spotřebitelům. To jsme
my. Tím pádem i my se stáváme hlavními a téměř
výlučnými podpůrci metod, které se při těžbě, výrobě i prodeji
uplatňují: co koupíme, to bude v regálech promptně nahrazeno
novým zbožím; a bude jej stále víc. Pohled na nějaká čísla:
cirka 34 000 různých výrobků plnilo americké Walmarty ještě
v 60. letech, loni jich bylo na 110 000. Jak vidno,
vznikají stále nové věci a je jich na výběr stále více.
S tím se nedá nic dělat, to už je momentální standard,
na který si lidstvo navyklo – na další slibované
novinky se těší, zpomalení jejich vývoje nevítá a odříkání
nenávidí. Bohužel, valná většina regálového zboží je přesně v tomto
duchu dodávána – s ohledem na občana, který nakoupí
a spotřebuje, aby mohl znovu nakoupit. Produkty, které tento
koloběh podporují, jsou dlouhodobě škodlivé, poněvadž musí být co
nejlevnější. Materiály nic moc, kvalita jejich zpracování také spíš
rychlejší než jakostní, starost o jedovaté meziprodukty je také
především zbytečný vedlejší výdaj. Symbióza ceny a reklamy
zařídí, že si to nakonec stejnak kdekdo opatří. Množství zboží
takovéto povahy způsobuje přesun surovin skrz továrny a po dobu
záruční lhůty skrz šťastné spotřebitele do spaloven či
na skládky. A jsme u řehole z úvodu. Ono totiž
jde sehnat zboží, které dlouho vydrží, některé dokonce tak dlouho,
že jedince přežije a dá se dále dědit. Kus hmoty
sebraný lidmi planetě nebo potomkům a znečištění zapříčiněné
výrobou, obojí je vykoupeno tím svědomitěji, čím déle slouží, dokud
není tak jako tak znehodnoceno. Spíše od pultu než z regálu
si lze takovou věc odnést a samozřejmě za větší peníze. Ne
tak často pak lze zažít radost z nákupu, ale když už… tak
to stojí za to.
Za zpěvem
Tuhle
nám za barákem proběhla tzv. rekultivace. Spočívala v tom,
že několik chlapíků s motorovou technikou prořezalo
houštiny pokrývající dávný lom a vše, co mělo obvod kmene menší
než deset čísel, odvezly kontejnery. Prostor mezi zemí a prvními
větvemi je přes dva metry vysoký = celé jedno patro stromoví zmizelo.
A s ním i celá jedna živočišná skupina: po parkových
úpravách si ptáky z řádu passeriformes v lesíku
za humny už neposlechneme. Oni totiž pěvci v našich šířkách
radši nižší dřevnaté porosty než vysoké koruny s ničím než holým
kmenem pod sebou. Takže až přijde slavný 2. květen –
mezinárodní den ptačího zpěvu – dosud naši pěvci odletí zpívat
na cizí. A nám nezbude, než je následovat.
.
Kniha
Martin A. Hansen
Lhář
Marie Stolařová
Malá,
lehká a příjemná do ruky je nová knížka z
nakladatelství Kalich. Přibalte si ji do batohu, až pojedete
někam na dovolenou nebo třeba do nemocnice, a čtěte ji
hezky pomalu a v dlouhých celcích. Ne jako já –
roztěkaně, mezi jiným čtením novin, časopisů. Pořád jsem šla
netrpělivě po ději a čekala na nějaký zvrat, když
se to jmenuje Lhář. Ne, opravdu to není detektivka. Po dočtení
jsem se hned vrátila k začátku, abych si udělala pořádek
v postavách – vyprávění nepoužívá uvozovky a přitom
je tam přímých vět spousta, ale nevíš tak úplně hned, komu jsou
adresovány. A teprv teď jsem si to pořádně vychutnala. Je to
takové dumání o životě jednoho introverta, který si povídá
se svým druhým já. Jako ten ledovec, kterého je vidět nad
hladinou jenom jedna sedmina, tak velký je ve skutečnosti
myšlenkový a citový svět učitele a kostelníka (kostelník
ve smyslu starající se o bohoslužby) v jedné
osobě, cizince na ostrově zapouštějícího kořeny a vnímajícího
všechno dýchání. Lidí i přírody. Děj se odehrává
na nějakém malém ostrově – jedna vesnice obklíčená ledem.
Historicky je téměř v bezčasí, zato počasí, to je určující
veličina, co se bude dít. Pár dní na rozhraní mezi zimou
a jarem. Atmosféra toho povětří a těch myšlenek, co táhnou
hlavou, je opravdu věrohodná, až to evokuje vlastní prožitky…
Pokud to mohu posoudit, překlad je úžasný, je to taková poetická
próza. A nakonec – konec vás přece jenom trošku překvapí,
protože není všechno tak, jak na první pohled vypadá.
Od 29.
března do 2. dubna proběhla v několika městech akce Týden
neklidu. Akce má dát hlasitě najevo nespokojenost se stavem
vysokého školství u nás a ukázat hloubku krize, v níž
se vysoké školy nacházejí. Navazuje na happening Pohřeb
českých vysokých škol a na protestní pochod k PS PČR.
Cílem je podpořit Českou konferenci rektorů a Radu vysokých škol
a jejich projekt radikální reformy veřejných vysokých škol,
který dá vysokoškolskému vzdělání v České republice jako jednomu
ze států EU místo, které mu patří, a mladé generaci vytvoří
příležitost ke studiu bez omezení. Více o tom na:
http://www.tydenneklidu.cz.
Španělsko, po Británii nejvěrnější dosavadní spojenec USA v irácké operaci, se po teroristických útocích v Madridu radikálně odvrací. „Válka v Iráku byla katastrofa. Okupace Iráku je také katastrofa. Války, jako je ta v Iráku, nejsou k ničemu, leda k šíření nenávisti, násilí a teroru,“ řekl budoucí premiér.
Cenu
fair play předala ministryně Petra Buzková fotbalovému amatérovi,
jinak personalistovi Radku Váňovi za to, že cíleně odhalil
přijímání úplatků rozhodčích za slib vyhraného zápasu. Získal
tak obdiv i sklidil tresty. Do konce roku nesmí hrát. Podle
okresní disciplinárky prý uplácením (skrytě natáčeným) ovlivnil
regulérnost soutěže.
8.-12.dubna proběhne setkání všech, kdo se cítí být mládežníky,
s názvem Velikonoční Travná. Jako vždy se můžete těšit
na povzbudivé společenství, poutavý program a milou společnost.
Více informací na: http://www.travna.cz.
Večerem 5. dubna začne Pesach židovského roku 5764, který potrvá
do 13. dubna.
YMCA Praha zve všechny mlaďochy na koncert kapel zkoušejících
v Ymkáriu:
Festiválek
ČERSTVĚ NATŘENO, 24.dubna (sobota) od 19.00 v KD Opatov,
v Praze 11 na Jižním Mestě. Vystoupí: Ten Sing Praha, 3Q
a mnoho dalších…
17.4.
se bude v Soběslavi konat ples Střediska Diakonie ČCE
Rolnička ve stylu 30tých let.
Pojďte
na výlet v sobotu 17.4. ze Zdic přes Svatou okolo
Točníku a Žebráku. Sraz v 11.45 na Nových Butovicích
dole v Metru. Odjezd autobusu ve 12.00 hod. Hledejte ceduli
s nápisem YMCA. Info telefon 606 951 216.
Vokální soubor Adash má koncert židovských písní v Praze, ve čtvrtek 22. dubna v 18.30 v sále BJB - Vinohradská 68 (nám. Jiřího z Poděbrad). Vstupné je dobrovolné a kapacita sálu veliká.
Setkání
mladší mládeže a konfirmandů pražského seniorátu v pondělí
10.
Vztahy
Nárok na můj volný čas
Moje partnerka si dělá nárok na celý
můj volný čas, chtěla by, abychom ho pořád trávili spolu. Myslíte,
že je pro vztah taky dobré, když má každý nějaké vlastní zájmy,
když tráví každý část volného času po svém?
Dana Rabiňáková, psycholožka, ředitelka Partners Czech
Když
jsou lidé zamilovaní, jak se říká, „až po uši“,
společný čas jim připadá velmi krátký, utíká neuvěřitelně rychle. Čas
se pro zamilované stává velmi relativní veličinou. Nejraději by
spolu trávili celé dny i večery.
Jak
to ale udělat, abychom zvládli i další úkoly? Abychom
nezanedbávali práci, studium, přátele, rodinu? Obvykle to zamilovaní
řeší tak, že se všechny „povinnosti“ zúží
na nezbytné minimum. Ale to, co v očích jednoho partnera
je minimum času, v očích druhého může být stále nekonečně
dlouho. Před dvojicí stojí první úkol, možná i konflikt
k řešení: „Jak sladit naše vzájemné scházení a budování
vztahu s ostatními úkoly, povinnostmi, přáteli a rodinou?“
Situace se může zkomplikovat i tím, že partneři bydlí
v jiném městě nebo zemi. Je to první zkouška vztahu. Čemu
dám/dáme přednost? Jak prosadíme právě náš názor vůči
partnerovi/partnerce, nebo i vůči okolí? Umím/e hledat řešení,
které bude vyhovovat nám oběma, nebo budu chtít, aby bylo tzv.
po mém? Nebo se raději přizpůsobuji druhým, abych
neměl/a problémy, konflikty?
Z přístupu
k hledání řešení konfliktní situace vyplývá můj postoj k sobě
i k okolí, poznají se moje osobní dobré i špatné
stránky. Pozná se, jak mi záleží na osobě, kterou miluji, jaký
vztah k ní chci budovat. Při řešení priorit ve vztahu
k času, který můžeme trávit s naším milým/milou, se obvykle
začne projevovat i náš přístup ke světu, k partnerství
vůbec.
Partnerské
vztahy můžeme rozdělit na dva typy. Na ty, ve kterých hledáme
doplnění toho, čeho se nám samotným nedostává. V lidovém
příměru se říká takovému vztahu, že se „protivy
přitahují“. Někdy, když se porozhlédnete kolem sebe,
uvidíte to na některých párech hned na první pohled –
podle jejich vzhledu: silný a statný muž si našel přítelkyni
jemnou a slabou, tmavý hnědooký mládenec hledá modrookou
blondýnku, apod. Podobné protiklady se přitahují i v povahových,
charakterových vlastnostech. Jednoduše řečeno, imponují nám lidé,
kteří mají právě to, co nám osobně chybí. Takové vztahy jsou více
dynamické, vyžadují větší důvěru i celkové nasazení. Dá nám
větší práci s druhým se nudit.
Druhá
skupina partnerských vztahů jsou ty, kdy naopak hledáme
s partnerem/kou co největší shodu v zájmech, vlastnostech,
potřebách, atd. Líbí se nám, že jsme „stejní“,
že jsme stejně vyladění, že si rozumíme. Více si toho
druhého hlídáme, porovnáváme se. Lidé tohoto typu se mohou cítit
ohroženi tím, že jejich partner/ka tráví volný čas i s někým
jiným, někde jinde (je v něčem „jiný/jiná“). Nebo
jen má „jiné“ priority. Tito lidé pak prožívají odloučení
nebo odlišné zájmy druhého jako ohrožení celého vztahu. Od toho
je jen krůček k žárlivosti, která může začít otravovat lásku
jako jed. Pozor, někdy nám může žárlivost partnera/partnerky být
příjemná, ale žít se žárlivcem je peklo! Málokdo ze zamilovaných
si je vědom toho, že žárlivost může mít podobu i duševní
choroby (tzv. chorobná žárlivost, která vztahy zabíjí a degraduje).
Je
velmi prospěšné, když můžeme vidět našeho partnera/partnerku
v různých situacích, obdivovat je v tom, co umí dobře.
Partnerskému vztahu prospívá, když můžeme čerpat inspiraci i jinde,
můžeme pak sdělit navzájem zážitky, diskutovat, hledat řešení. Jít
v životě spolu neznamená jen jít stejným krokem po stejné
cestě, ale spíše dívat se stejným směrem a směřovat
ke stejnému cíli.
Z cest
O místě, kde sloni dávají dobrou noc,
aneb „mzungu“ v Keni
Martina Janská - část I.
Hurá
do Keni…
Čím
začít? Možná jednoduše překladem toho svahilského slova z nadpisu
- „mzungu“ znamená běloch, bílý nebo prostě ten s bílou
kůží. Označení je to v Africe vcelku běžné pro lidi z Evropy
a ze Států. Popravdě tyto dva původy od sebe v Africe
rozlišit nejde, všichni, kdo nejsou černí, jsou prostě „mzungu“.
Svůj
výlet do Keni jsem plánovala od jara letošního roku, chtěla
jsem jet na dobu ne moc dlouhou, aby mi něco v Evropě
neuteklo, a ne moc krátkou, abych se v Keni stačila
alespoň trochu rozhlédnout a pronikla do tajů místní
komunity a zvyků. Tři měsíce byly nakonec jakýmsi kompromisem
a navíc jsem si prodloužila léto.
Zároveň
jsem nechtěla jet jako typický turista, popravdě bych na to ani
neměla dost peněz, ale také mi šlo o to mít možnost setkávat
se s lidmi, a to bych bydlením po hotelech
a procházkami s průvodcem z cestovní kanceláře
a se zbytkem výpravy asi nezažila. Proto jsem uvítala
možnost odjet jako dobrovolník občanského sdružení „Hnutí
humanistů“, kteří v ČR realizují projekt „Adopce
na dálku“ (finanční podpora žáků základních škol v Keni).
S jejich představiteli jsme před odjezdem zvažovali možnosti,
jak a kde v Keni konkrétně pomoci, až přišel nápad
vyučovat práci na počítači – od ovládání myši, psaní
na klávesnici až po psaní a ukládání textů
ve Wordu, nejjednodušší uživatelské aplikaci. Od jednoho
českého dárce jsem do Keni vezla vyřazený notebook, který měl
sloužit k výuce počítačů a který se poté stal
vlastnictvím svépomocné skupiny Tumaini ve vesnici Marmanet
na severu Keni.
Plán
a časový rozvrh byl jasný, co mi však jasné nebylo a co
jsem až do přistání v Keni nemohla tušit, bylo, jak mě
tamní lidé přijmou, jaké budou mít očekávání a jak se smířím
s jejich zvyky a tradicemi, které budou určitě na míle
vzdálené tomu, co z Evropy znám.
Nairobi,
jak jej neznáte
První
dojmy z Keni byly opravdu rozporuplné. Strávila jsem totiž první
týden v hlavním městě Nairobi, které je rušné, živé, divoké,
silnice ve městě jsou několikaproudé, mezi auty a autobusy
se proplétají prodavači slunečních brýlí, mobilních telefonů,
nabíječek, hodinek, kapesníků a novin. Jsou neuvěřitelně rychlí,
hbití a mrštní, auta je míjí jen o fous, chybí opravdu jen
pár centimetrů, ale nikomu z prodavačů se nic nestane.
Na ulicích se prodává úplně všechno - pražená kukuřice,
manga, avokáda, ananasy, banány, rajčata, cibule, zelí, spousta
zeleniny a ovoce, boty, oblečení, potřeby pro domácnost, mýdla,
petrolej, baterky, dráty, provazy, koše a kbelíky. Často
na ulici také najdete švadlenu sedící za šicím strojem nebo
čističe bot dřepícího před stoličkou, určenou zákazníkům, v obležení
několika kartáčů, krabiček s krémy na boty
a pestrobarevných tkaniček. To ani nemluvím o prodavačích
sladkostí, bonbonů, sušenek a žvýkaček, kteří sedí u svých
titěrných stolečků snad na každém rohu. V Keni na ulici
nakoupíte prostě úplně všechno.
Pouliční
prodej
Pouliční
prodej a doprava v Keni byla nová a zajímavá věc, co
ale bylo odrazující a co mě stálo hodně silné vůle, bylo
seznámení s nairobskými slumy. Jsou to okrajové části města, kde
žije na malém místě velké množství lidí a kde nefunguje
žádná infrastruktura a kde to po krátkém čase vypadá jako
na smetišti. Není kanalizace, pitná voda, silnice ani chodníky,
nefunguje sběr a odvoz odpadků, domy jsou spíš nedostavěné
ruiny než lidské příbytky. Jsou to přízemní budky z kamene,
betonu nebo dřeva s plechovou nebo igelitovou střechou. Mezi
hromadami zapáchajících a někdy i doutnajících odpadků
se po ulici batolí špinavé děti, běhají slepice, kachny,
kozy. Mezi loužemi špinavé vody můžete klidně narazit na stánek
s občerstvením nebo dokonce na řezníka, který má ve výloze
vystavené celé půlky skopového nebo hovězího obalené hejnem much
a před svým stánkem ještě většinou smaží zákazníkům takové
lahůdky jako hovězí střívka nebo žaludek. Zápach z toho všeho je
tak silný, že po čase už nejste s to rozeznat, jestli
cítíte pečené maso, doutnající hromadu igelitu nebo hejno slepic.
Marmanet
– vesnička má středisková
Po krátkém,
ale náročném týdnu v Nairobi jsem se opravdu moc těšila
na Marmanet. Bylo to místo mého určení, kde jsem měla zůstat
po celých 5 týdnů a kde jsem s pomocí předsedy tamní
svépomocné skupiny Stevem Kagoiyou měla zorganizovat a zajistit
počítačové kurzy.
Marmanet
je vesnice čítající pár set lidí, domky a stánky jsou
roztroušené okolo hlavní silnice, která vede z Nyahururu
do Rumuruti. Mají tam cosi jako „náves“, centrum
města, kde jsou v kruhu rozestavěné všechny ty nezbytné stánky
se vším možným a kde je uprostřed obrovská díra v zemi,
kam lidé zahazují odpadky. V té jámě občas skončí zvědavá koza
nebo osel, kteří se po vesnici úplně svobodně pohybují. Nad
návsí se tyčí monument města a zároveň největší místní
stavba – katolický kostel. Jeho pozemek je uklizen a zkrášlen
květinami, cestičky sypané pískem, a když jdete v neděli
na bohoslužbu, máte dojem, že je celá Keňa čistá jako lilie
a že všichni chodí oblečeni jen ve svátečním a že jsou
snad celá vesnice katolíci, neboť kostel praská ve švech. Tento
pocit vás ale opustí jakmile vyjdete z kostela a procházíte
přes Marmanet směrem k hlavní silnici, míjíte onu „odpadovou
jámu“ a zároveň vidíte odpadky i všude jinde.
Film
Pán prstenů:
Návrat Krále
Mirka Fůrová
Seděli
jsme na sedačkách přikovaní a sledovali jednu válečnou
scénu za druhou, napínavý boj s Odulou, s Frodovou
vyčerpaností, s proradným Glumem, žijícím jenom touhou
po prstenu. Když jsem se otočila v jednu chvíli
na Pavla, byl napjatý jako střela. Oběma se nám ulevilo,
když ve velmi dlouhé poutavé scéně vzplály postupně na hřebenech
těch nejvyšších gondorských hor strážní ohně, značící volání
gondorských o pomoc. Obdivovali jsme bezvadnou animaci bitev,
ztráceli naději před obrovskými zlobry a ještě většími olifanty,
přesto jsme se shodli, že jsme zklamaní, že jsme
čekali víc, že nám chybí nějaký přesah, že to je všechno
až moc černobílé, že to v nás téměř nic neoslovilo.
Až teprve
s odstupem ve mně vykrystalizoval přece jen jeden jasný
pocit, říkám mu poselství toho filmu. Jde o moment, kdy se má
Frodo zbavit prstenu, kdy ho má zahodit do řeky Mordoru, a jeho
neschopnost to udělat. Vzdát se něčeho, co mi přináší
uspokojení, které je zároveň ale jen moje, které mě stahuje do hlubin
osamění, podezíravosti, strachu o to (i přes negativa,
která to sebou přináší), je velice těžké. Ani Frodo, vybraný pro ten
nelehký úkol pro svoji čistotu, to nezvládl. Nebýt věrného Sama,
nedošel by Frodo do Mordoru, nebýt nešťastníka Gluma, neodešel
by odtamtud. Říká se, že láska má brány otevírat a ne
zavírat. Láska k prstenu je tou zavřenou branou. Přesto musí
uplynout moře času, aby i hobit zapomněl. A tak symbolicky
odplouvá Frodo s elfy. Jaké je to za mořem času, to ani
Tolkien nevěděl. Uměl nám ale představit Sama vracejícího se ke své
rodině. Tak podobně upřednostnily i další postavy filmu lidský
život před nesmrtelností, lidský život takový, jaký je.
A jaký
je tedy Návrat krále? Podle mě napínavý, dokonalý, ale víc technický
než jakýkoliv jiný.
Ručně a stručně
Ošatka ze slámy
Eva Drozdová
Ošatka
se plete ze svazku slámy spirálovou technikou. Základem je
nekonečný svazek slámy, který se spirálově kroutí do plochy
a tvaruje. Slámu je nejlepší získat okolo žní, ale můžete použít
i tu v seníku. Místo slámy je možné použít také seno nebo
usušené traviny. Jednotlivá stébla slámy musíme zbavit kolínek –
v těch se travina láme. Před zpracováním ji na chvíli
lehce namočte do teplé vody, aby nebyla tak křehká. V zimě
stačí položit slámu na několik dní ven mimo padající sníh,
nasaje tak do sebe vlhkost. Jednotlivé řady spirály se k sobě
upevňují režnou nití nebo lýkem. Potřebujeme také trubičku (třeba
kousek hadice), její průměr se řídí tím, jak silný má být pramen
slámy, ze kterého pleteme.
Do trubičky
nasuneme silnějšími konci svazek slámy. Konec svazku obtáčíme lýkem
a zatočíme do malého kolečka (obr. 1). Pramen slámy
spirálovitě obtáčíme kolem kolečka a lýkem přišíváme svazek vždy
k předchozí řadě. Lýko pevně utahujeme (obr. 2). Pramen slámy
neustále mírně zakrucujeme a tvarujeme. Slámu nastavujeme
postupně, jakmile se pramen v trubičce začne ztenčovat,
zasuneme dovnitř pramene další stébla.
Ošatku
ukončíme tak, že přestaneme přidávat slámu do trubičky,
svazek se nám postupně ztenčí. Okraj ošatky můžeme nakonec hustě
oplést lýkem, aby byl pevnější a hezčí (obr. 3). Čím jsou
obšívací stehy pravidelnější, tím vypadá výrobek lépe.
Mládež
4. bál poličského seniorátu
Jonáš Hájek
V Telecím,
ve vsi, která se vine údolím přes čtyři kilometry dlouhým,
a kde jsou stavení roztroušena jako kvítka na louce, se pod
bezmála půlmetrovou sněhovou přikrývkou a za krutého mrazu,
který podle zpráv místních obyvatel sestoupil až na dech
vyrážející hranici -28°C, uskutečnil 4. bál poličského seniorátu.
Bál byl tématicky zaměřen na moravský folklór a lidovou
kulturu. Jedním z bodů programu byla přehlídka lidových krojů
a na zdech kulturního domu, kde se bál konal, visely
ukázky vyšívaných šátků a stuh. V baru se podávalo
moravské víno a jiné produkty tamějších sadařů, k jídlu byl
k dispozici pravý venkovský guláš a atmosféru moravské
slavnosti dotvářela především cimbálová muzika Petra Galečky
z Horňácka. Ne všichni tancechtiví však ovládali moravské tance
a ačkoliv měli možnost se během programu nějaké naučit,
využívali toho, že občas vystřídala cimbálovku tancovačková
skupina Jaguár, která hrála k tanci prověřené hity. Celým
programem provázeli farářka Anička Lavická, sama oblečena
do slušivého kroje, a její muž Tomáš, který se zasloužil
o vtipný komentář, zvláště během závěrečné tomboly. A tak
nahlédli vysočinští horalé i jejich hosté do srdcí bodrých
Moraváků, rozjařených písněmi a dobrým vínem, aby spolu
vytvořili přátelské prostředí plné veselých barev, slaměných kytiček
a vlídných rozhovorů, zkrátka prostředí, které se stalo
kontrastem ke kruté a nevlídné zimě zavřené venku
za dveřmi.
Zprávy
ČCE pomohla Rolničce
Ruth Šormová
Advent
uplynulého roku, stejně jako v roce předcházejícím, provázela
benefiční kampaň, pořádaná soběslavským střediskem Diakonie ČCE
Rolnička. Název „ČCErolniČCE“ vznikl jako slovní hříčka
a vyjadřuje smysl celé akce, při níž zájemci především z řad
členů církve mohou sobě nebo svým blízkým koupit drobný dárek,
vyrobený klienty Rolničky nebo podle jejich výtvarných návrhů,
a přispět tak na rekonstrukci „Domu pro dospělé
klienty“, který vzniká jako součást střediska. Dům pro dospělé
klienty bude prostorem pro práci 25 lidí s mentálním
a kombinovaným postižením v pěti chráněných dílnách, 7
z nich zde najde také domov, protože v půdní vestavbě
vzniká chráněná domácnost.
Koncem roku 2003 bylo možné za jednotnou cenu 100 Kč zakoupit v rámci kampaně svíčku ze včelího vosku na vánoční stůl (svíčky vyrábějí klienti Rolničky, zaměstnaní v chráněných dílnách, technikou máčení), soubor 14 vánočních přání či 25 cedulek - jmenovek k označení vánočních dárků (všechny obrázky malovaly děti z Rolničky, přáni doprovázejí texty z Bible nebo z vánočních písní), sadu 12 vánočních dárkových papírů (výtvarná podoba tohoto balicího papíru vznikla sestavením návrhu z jednotlivých obrázků klientů Rolničky, papír jsme nabízeli ve třech barvách) a také kalendář Rolničky na rok 2004, jehož motto pro tento rok zní: „Jsme různí, ale patříme k sobě, a proto jsme nakreslili sebe a ty, kdo nám v Rolničce pomáhají.“
Celá kampaň, kterou můžeme pořádat díky grantu z programu PHARE Evropské unie, je v současné době ukončena. Jsme moc rádi, že o výrobky projevilo zájem 89 farních sborů ČCE i další zájemci z řad jednotlivců i organizací (mezi nimi také pražská Evangelická akademie a synodní rada CCE).
Celkový výtěžek představuje téměř 167 tisíc Kč, čistý zisk cca 100 tisíc Kč. Vnímáme podporu členů církve jako projev zájmu, který nám pomáhá nejen prakticky, ale je pro nás i zdrojem povzbuzení a naděje. Doufám, ze těm, kdo výrobky z Rolničky před Vánoci koupili nebo dostali, udělaly radost, a všechny zvu k třetímu ročníku tohoto projektu, který - obohacený o nový výrobek - bude zahájen opět na podzim.
Nápadník
Příběh více smysly
Aleš Mostecký
Vedoucí
skupiny vybere vhodný příběh (např. L 19,1-10 o setkání Ježíše
s celníkem Zacheem). Příběh si pak přiblížíme v několika
krocích, kdy v každém z kroků klademe důraz na jiný
smysl našeho vnímání.
První
krok: Biblické texty byly původně jedním člověkem předčítány (v našem
případě vedoucím), ostatní byli jen jejich posluchači –
většinou totiž vůbec neuměli číst. Vedoucí přečte, raději pomaleji,
dvakrát po sobě příběh. Pak oznámí ostatním, ať jej zkusí zapsat
do posledního detailu co nejpřesněji, jak si děj pamatují.
Nakonec se čte příběh potřetí a srovnává se s vašimi
zápisky: Které motivy jste zcela vynechali, zapomněli, výrazně
zkrátili? Tedy: Co pro vaše uši nebylo důležité? A naopak. Kde
jste se rozepsali víc, co jste vysvětlovali a zdůraznili
oproti biblické verzi? Co pro vás bylo důležité?
Druhý
krok: Připravte ve skupině sérii „živých obrazů“
(pozn. kdo neví, o co jde, ať studuje dílo Járy Cimrmana), které
by beze slov ilustrovaly příběh. Scéna 1: Zástup vstupuje do Jericha.
Scéna 2: Celník Zacheus při práci. V jedné z dalších
vrcholných scén člověk v roli Zachea vyleze na strom atd.
Vedoucí pak předvádění může fotit a vzniknou vám ilustrační fota
či diapozitivy pro NŠ. (Kostýmování vhodné.) S digitálním
foťákem si můžete snímky po skončení předvádění ihned
prohlédnout.
Třetí
krok: Převyprávějte děj z pohledu jedné z postav v příběhu
vystupujících, a to v první osobě jednotného čísla. Jak by
o všem mluvil Zacheus? Jak Ježíš? Jak někdo z okolostojících?
Vyprávění si zaznamenejte na papír, a pak se o ně
podělte s ostatními.
Čtvrtý
krok: Uspořádejte společné pohoštění, nejlépe v sedě na zemi,
bez stolů a bez příborů, jen na kobercích a polštářích,
s mísami na omývání rukou při jídle. A ochutnejte, co
je to být hostem.
Reakce
ad:
Marťani, střezte se!
Jan Skála
Milý Luboši,
reaguji
na Tvůj úvodník z čísla 2. Popudil Tě zas nějaký projev G.
Bushe ml. Považuji ho za špatného vladaře, ani ne tak kvůli jeho
postojům a činům, jako kvůli nedůvěře a nenávisti, kterou
celosvětově vzbuzuje; je špatným symbolem. Popouzí tam, kde by
nemusel, a nešikovně říká věci, které se dají říct mnohem
lépe (a které jsou třeba kupodivu pravda). Je ovšem pod tlakem,
nese kůži na trh a za svá nepopulární rozhodnutí musí
platit. Jsem rád za ten tlak a za to, že se skutky
a dogmata mocných podrobují kritice. Ale já mám pro Bushovu
vládu docela pochopení. Spojené státy jsou v dost nevděčné
situaci; je těžké chovat se jako velmoc, a přitom
nepáchnout imperialismem, který je pro mnoho lidí na světě
ztělesněním všeho zla. Spojené státy mají ve světě přehnaně
negativní obraz a neřekl bych, že je to plně jen jejich
vina; antiamerikanismus je móda. Uznávám zhoubný vliv farmaceutických
a jiných lobby na Kongres i vládu, ani ekologická
politika vlády se mi nelíbí.
Na Mars
lítá Amerika i Evropa; Čína a Japonsko mají své vesmírné
programy, snad Indie, možná i další. Vědci, objevitelé
a dobyvatelé vždy působí trochu směšně a někdy může lidská
touha po poznání a ovládnutí škodit. Ale na této
mezinárodní soutěži nevidím nic tak špatného. Paradoxně všichni
(a rádi) užíváme výdobytků toho pitomého vesmírného soupeření
za studené války; družice na oběžné dráze slouží nepochybně
i vědě o životním prostředí. Když mluvíš o penězích
vyhozených za nesmyslné projekty, je Ti snad líto,
že se nedostává na zdravotnictví či na boj
s chudobou. Ale letos budou volby a může být všechno jinak,
sám tvrdíš, že je to jen taková vize, a Bush zas není tak
všemocný a nesouhlasící ho případně přehlasují. Ještě pořád je
500 miliard dolarů méně než roční rozpočet ministerstva
zdravotnictví, ale dost manipulací s čísly. Každopádně USA sypou
docela dost peněz i mimo své hranice (což s sebou nese
i značné zápory).
K Tvé
poznámce o Afghánistánu a Iráku: mám upřímnou radost
ze současné politické situace v Afghánistánu (ustavení
parlamentu loja džirga je po dlouholetých válkách velkou nadějí)
a z pádu Saddáma Husajna. Irák se, pravda, Američanům též
kvůli špatné přípravě poněkud vymkl z rukou. Nemilé je,
že Američané mají v tuto chvíli asi nejrozumnější plán
předání vlády v Iráku, ale Iráčané ho odmítají proto, že je
to plán americký.
Ale
na Marsu to takhle špatně nedopadne. Američani zas nejsou takový
paka bez špetky vkusu, co umějí akorát stavět hamburgrárny. Americká
a vůbec jakákoli masová (a masná) kultura by neexistovala,
kdyby to lidi prostě nechtěli a nekupovali. Oni po těch
sračkách touží, ale zároveň se za to stydí a místo,
aby si přiznali svou slabost, obviňují Strýčka Sama. Tolik můj názor.
Reakce
ad: Marťani,
střezte se!
Tomáš Pavelka
Je
mi 25, snad jsem tedy dost mladý, abych mohl publikovat
v evangelickém časopise pro mládež. Každopádně jsem dost starý
na to, abych si pamatoval, co v mých devíti letech
znamenala pro mé rodiče naděje, že Američani jednou vletí k nám.
Také si pamatuji, že si v té době v tištěné podobě
nikdo moc nestěžoval a mezi kamarády jen dost potichu. Zato
po listopadu 89 se to už smělo, a tak toho také každý
hojně využíval. A v tom je jádro pudla. V Afghánistánu
a Iráku si totiž do příchodu Američanů také nikdo moc
nestěžoval, tedy pokud ho něco nepálilo víc než režimní rozpálený
pohrabáč, který po takové stížnosti zpravidla následoval.
Nestěžoval si nikdo, ani když po afghánských sochách Budhů zbyl
ten nejhezčí kráter. Dnes mohou a každý toho hojně využívá.
A mohou dokonce zajít do oné ďábelské hamburgrárny, tedy
až tam jednou bude stát. Takže se o ty Marťany zas
tolik nebojím. Děsivějším průvodcem pokroku než otisk yankeeské boty
na Marsu jsou pro mě např. části lidských těl, které mohou
obdivovat návštěvníci muzea pěkně naložené v lihu. Dost dobře
chápu, že nesouhlasící většina evropské veřejnosti v 16.
století přišla na to, že se s tělem nějakého
Franty dá nakládat rozumněji, než ho rozřezat před partou studentů
medicíny. Přesto jsem rád, že doktoři dnes vědí, jak funguje
moje ledvina. Nový objev totiž dělá novým objevem právě to, že leží
kdesi za okrajem naší mentální mísy. A jestli zase můžu
zavzpomínat na čas, kdy jsem věk uváděl jednomístnou číslicí
a tatínek seděl s uchem přilepeným k rádiu naladěnému
na americkou štvavou vysílačku, doufám, že tam ti Američani
budou zase první.
Reakce
ad: Liturgie
M.Kitta: Co k tomu Bible?
Mikuláš Vymětal, exredaktor Bratrstva
Sloupeček
Michala Kitty v lednovém čísle Bratrstva byl svou stručností
značně zavádějící. Proto jsem se na něj rozhodl napsat
reakci. Zvláště bludná mi připadala první věta: „Zatímco
ortodoxní Židé v Bibli nacházejí mnoho předpisů pro oběti,
očišťování, liturgická roucha a pod., křesťané ji čtou trochu
jinýma očima.“
Jak
čtou ve skutečnosti ortodoxní Židé Bibli? Nejprve si ujasněme,
při jakých příležitostech čtou ortodoxní Židé Tanach (tedy Starý
zákon, Nový do jejich Bible nepatří). Při sobotní synagogální
bohoslužbě se každoročně přečte celá Tóra (5 knih Mojžíšových)
a vybrané části z proroků. Během různých svátků v průběhu
roku se přečtou další knihy – Jonáš, Ester, Píseň písní,
Kazatel, Pláč a Rút. Součástí synagogálních bohoslužeb je také
modlitba některých žalmů. Tyto biblické knihy jsou také nejčastěji
vykládány v rabínské literatuře. Na prvním místě ovšem vždy
stojí Tóra. Kdo si ji důkladně přečte, zjistí, že ji lze
rozdělit na dvě části – sbírku přikázání (rabíni jich
v Tóře nalezli celkem 613) a různé příběhy. První část
nazývají rabíni „halacha“ (chození) – ta obsahuje
různá přikázání a druhou „hagada“ (vyprávění)
příběhů důležitých pro víru. Když čtou křesťané svou Bibli pořádně,
najdou v ní přece to samé co Židé – tedy oba typy textů.
To platí i pro Nový zákon - v evangeliích jsou například
halachou Ježíšovy interpretace Tóry (Mt 5-7) a hagadou jeho
podobenství a životní příběhy, Skutky apoštolské jsou spíše
hagadické, zatímco Pavlovy epištoly spíše halachické povahy. Klasická
reformace proto nikterak zákon a přikázání neodmítá, jejich
odmítnutí bylo vždy projevem sektářství. Například pro husity byl
důležitý pojem „zákon Kristův“, který platí pro všechny,
Martin Luther se vyjádřil, že evangelium platí pro minulé
hříchy (tedy že jsou člověku odpuštěny) a zákon pro budoucí
hříchy (neb mu poradí, jak se chovat, aby se jim vyhnul).
Shrnuto – křesťané i Židé naleznou v Bibli to samé –
jak texty o tom, „co Bůh pro lidi udělal“ (tak
i Kitta), tak i o tom, jak na to má člověk
reagovat.
Ani
s pokračováním Kittova sloupečku nemohu souhlasit. Vždyť ten,
kdo důkladněji zkoumá liturgii různých církví, zjistí její úzkou
návaznost na liturgii starozákonní i židovskou. Tak
pravoslavná liturgie jak svou obětní podobou, tak svými formami, ale
i např. architekturou sakrálních budov, navazuje na bohoslužbu
v jeruzalémském chrámu (zničeném r. 70 n.l.), kdežto
protestantská liturgie svým důrazem na čtení Písma, kázání
a modlitbu navazuje především na synagogální bohoslužby.
Katolická liturgie je mezi tímto dvojím pojetím někde uprostřed.
P.S.:
Myslím, že Michal Kitta nechtěl o židovství psát nic
špatného, jen se mu ta slova zkroutila pod perem díky požadované
stručnosti. Jeho sloupeček však začíná příliš klasicky –
vyrovnáním se s judaismem, jenž je popsán negativně,
a proti němuž se líčí „to správné křesťanské“.
Jako redaktoři si ovšem uvědomte, že články určité (ne)kvality
byste měli autorovi vrátit k přepracování.
Internet
Dobré místo na iternetu
Tomáš Pavelka
Dobrý
den, je mi 36 let a chtěla bych poprosit o radu. Celý život
se mi stává, že i když jsem celkově v pohodě,
nějaká nečekaná, překvapivá nebo nepříjemná věc mne tzv. vyvede
z konceptu, jsem z ní docela dlouho rozrušená, než ten
zážitek zpracuji. Dá se s tím něco dělat, nebo je to prostě
moje psychické nastavení, že neumím věci hodit snadno za hlavu?
Děkuji.
|
|
Psychologové,
lékaři, duchovní, sociální pracovníci, právníci a mnoho dalších
odborníků různých profesí je připraveno Vám poradit – zadarmo
a s respektováním Vaší anonymity. Stačí jen vylovit
z internetové sítě adresu:
http://www.internetporadna.cz.
Občanské
sdružení Internetporadna.cz, které tyto stránky provozuje,
spolupracuje s více než stočtyřiceti odborníky, kteří
odpovídají v těchto oblastech: psychologické poradenství,
mentální, sluchové, zrakové a tělesné postižení, drogy
a závislosti, sociálněprávní poradenství a nově také
v sekci duchovního poradenství. Na stránkách lze využít
i internetovou linku důvěry, nalézt zajímavé odkazy
a k dispozici je mnoho dalšího. Tedy – budete vítáni!
Křížovka
Kdo je autorem výroku, který naleznete v tajence? Odpovědi posílejte
do 22.dubna na adresu redakce. Ze správných odpovědí
vylosujeme výherce, který dostane dárek.
Vodorovně:
A. Lovecký nástroj; iniciály někdejšího děkana KEBF (ETF UK);
olejnina. - B. Vydávat koňský zvuk; druhý díl tajenky;
planeta ve Sluneční soustavě. - C. Fotbalový klub švédské
metropole; uzlíček ve tkanině; Krokova dcera; prostředek
rozhodování v nejistých otázkách. - D. Iniciály
organizátora Jimramovského festivalu; hony; předložka; stát v JV
Asii; iniciály někdejšího redaktora Bratrstva. - E. Trháme;
pusinkuje; volání na Markétu s německou variantou toho
jména. - F. Třetí díl tajenky. - G. Dědečkův syn;
zahaliti; svatozář. - H. Barva v kartách; obětní býk;
zkratka pro sensitivní; SPZ města, kde byl Sjezd mládeže 2002. -
I. SPZ posledního působiště stávajícího synodního seniora ČCE;
rychlost; nafukovat; iniciály autora Biblického slovníku. - J.
Čtvrtý díl tajenky.
Svisle:
1. První díl tajenky; podej omamnou látku. - 2. Obživl;
jihočeská městečko. - 3. Nálev; gluten; dřívější zkratka
týdeníku vydávaného Kostnickou jednotou. - 4. Označení
Rakouska; choroba; druh pepře. - 5. Navlhči; německé zájmeno;
protiva. - 6. Výzva; utlouklo. - 7. Vychovatelka
(ze španělštiny); otevřel ústa v souvislosti s únavou;
druhá mocnina deseti. - 8. Vlastnit; katolický duchovní bez
úřadu; německá vládní strana. - 9. Úplná; říkáme po Kralicku.
- 10. Nástroje na třídění dle velikosti; husí citoslovce;
zkratka pro inovaci. - 11. Zkratka základní pomůcky při
bohoslužbách v ČCE; srdečnice; pohyb po podložce. - 12.
Byl k vidění; protilátka; tebe. - 13. Šílenství; islámská
pokrývka hlavy. - 14. Pátý díl tajenky; kožní choroba.
Slovníček
Personální fond
Kristýna Červinková
Personální fond je:
- státní zřízení nově objeveného státu ve vesmíru;
- instituce, která hledá vhodné osoby do páru;
- nejvěrohodnější bankovní účet na světě, kam se žádný člověk
nemusí bát uložit své úspory;
- fond zajišťující finanční prostředky na platy a na úhradu
nákladů souvisejících se bezpečením kazatelů a církevních
pracovníků.
Zatrhli jste možnost d)?
Určitě ano.
Personální
fond byl zřízen v roce 1994 proto, aby si ČCE vytvořila finanční
rezervu pro případ náhlé změny pravidel financování platů kazatelů
státem. Během let bylo ve fondu nashromážděno tolik finančních
prostředků, aby církev mohla platit všechny své zaměstnance ze svých
prostředků po dobu přibližně jednoho roku. Shromažďování
finančních prostředků do fondu bylo v poslední době
zpomaleno. V současné době je 80 % prostředků vybraných
každý rok rozdělováno kazatělům jako přídavek k platům které dostávají ze státní
dotace. Zbylých 20% vybraných prostředků slouží pro doplňování jistiny fondu a pro
solidaritu se sbory, které do personálního fondu nejsou schopny přispívat ve výšce
stanovené synodem.
Více informací můžete najít na adrese http://www.evangnet.cz/cce/czr/spf.htm
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|