Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 5 ročník 45
archiv
OBSAH:
Nebetyčná blbost
Zastavení
Neutralita?
K psychologům nechoď, pomoc hledej u Boha
Co k tomu Bible?
Věříte psychologům?
Umělec v jinošských letech
Evropa
Skládat historii z papírů
Když se jim nevyrovnám
Když se život nemazlí
Podej mi ruku, povedu tě
Koho topí změny civilizací
Co bylo
Co bude
O místě, kde sloni dávají dobrou noc, aneb „mzungu“ v Keni
Sudoamerická romance
Ad: Tak nám zabili kantora
Orchestr Miriam
Hledáme nejoblíbenější knihu
Jeho jizvami jsme uzdraveni?
Dopisované Bible
Ad: Nečti všechno
Presbyter
Za chléb, který jsi nám dal
Buď pochválen, Pane náš
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Nebetyčná blbost
Pert Gallus
Není
to tak dávno, co i našimi novinami proběhla zpráva, že San
Francisco začalo oddávat homosexuální páry. Už sama tato skutečnost
vzbuzuje širokou polemiku, ale tomu se věnovat nechci. Co mě
zvedlo ze židle, bylo zdůvodnění tohoto kroku: Definice
manželství jako svazku muže a ženy porušuje hlavní zásadu
(americké) ústavy: rovnoprávnost všech lidí! Snad jen proto,
že se jedná o velmi ožehavý problém, se nad tímto
zdůvodněním ještě nikdo podrobněji nezamyslel. Kdo to učiní, dojde
k náhledu, že se jedná skutečně o nebetyčnou
blbost: Pojem rovnoprávnosti se zde stává prázdnou škatulkou,
do níž si každý může vložit, co chce, v tomto případě tedy
naprosté zglajchšaltování všech do jednostejné uniformity.
Rovnoprávnost = moci dělat vše, co dělají ostatní. Pokud by tento
právní názor prošel (a v San Franciscu za ním stojí
rozhodnutí Nejvyššího soudu), pak by mohli muži podat žalobu, že jsou
diskriminováni, protože nemohou rodit děti (a pak na ně
např. pobírat sociální přídavky), bezdomovci by si mohli stěžovat,
že nemají kde bydlet, nezaměstnaní, že nemají kde pracovat
(dál si pusťte fantazii na špacír sami, čím absurdnější příklad,
tím lepší). Že pro dovolávání se svých práv musí být
splněny určité podmínky a že má člověk vedle práv také
povinnosti, to dnešní době očividně nějak uniká, takže lidská blbost
v podobě všemocného strašidla jménem „diskriminace“
zase jednou vítězí.
Jednou
uvidí každý
poprvé
v třešňových květech
bílé vlasy stáří.
Jednou
každému začíná
smrt.
Zda vzkříšení
začne,
až ve vlasech starců
spatříme třešňové květy?
Jurgen F. Israel (S.)
Zjevení
Neutralita?
Daniel Balcar
Je
dobré nebýt v rozhodování ukvapený. Je dobré slyšet obě strany.
A je dobré získat si dostatek informací, než se pro něco
rozhodneme. Je dobré zvážit všechna hlediska. Je dobré nechat věcem
čas, aby uzrály.
A ono
je to vlastně docela příjemné. Hovořit o tom z jedné strany
a pak ze druhé, a podívat se, jak nám to zraje a jak
se to klube. A občas o tom napsat referát nebo odborné
pojednání. A čas od času vydat prohlášení v tom
smyslu, že je to složité a rozhodnutí není jednoduché
a když zvážíme všechny souvislosti, tak by z toho mohl být
člověk jelen.
Ovšem
přijde čas, kdy je třeba se fakt rozhodnout! Jestli se nechám
označit číslicí šelmy, nebo jménem Beránkovým. Jednou je třeba
se rozhodnout – ano, nebo ne, šelma, nebo Beránek.
Ano,
debaty v paddocku o tom, jak který kůň vypadá, co jel
a jakou má formu, jsou zajímavé a zábavné, ale pak je třeba
vsadit. Na kterého koně vsadíš? Jméno šelmy, nebo jméno
Beránkovo? Co si necháš napsat na čelo?
Vlajku
Slávie nebo Sparty vyměníš. Mobilního operátora zrovna tak. To se dá
změnit. Ale potkal jsem už pár chlapů, co je mrzelo, že si dali
na ruku vytetovat jméno své tehdejší milé. A někdy jde
doopravdy o rozhodnutí života a smrti. A je potřeba
se rozhodnout teď. A kdo píše referát o složitosti
tohoto rozhodování, tak je z kola venku.
Cejch
šelmy dovoluje kupovat a prodávat. Jan, ten co píše Zjevení, nám
připomíná, že v Knize života jsou zapsána jména těch, co
se rozhodli pro jméno Beránkovo. Možná s tím zrovna teď
mají potíže, posměch a trápení. Jan jim píše, aby je to
nezmátlo. A aby je šelma a její obchodní výhody, akce
a bonusy náhodou nezlákaly.
Je jí dáno, aby do sochy té šelmy vdechla život, takže ta socha mluvila a vydala rozkaz, že zemřou všichni, kdo před ní nepokleknou. A nutí všechny, malé i veliké, bohaté i chudé, svobodné i otroky, aby měli na pravé ruce nebo na čele cejch, aby menohl kupovat ani prodávat, kdo není označen jménem té šelmy nebo číslicí jejího jména. To je třeba pochopit: kdo má rozum, ať sečte číslice té šelmy. To číslo označuje člověka, a je to číslo šest set šedesát šest.
Zjevení 13,15 – 18
Předsudky?
K psychologům nechoď, pomoc hledej u Boha
K psychologům nechoď, pomoc hledej u Boha
Daniel Ženatý
Plete se psycholog mezi člověka a Pána Boha?
Věřím, že ne.
Psycholog pomáhá člověku, který má sám v sobě zmatek. Tomu, komu se něco porouchalo v duši. Psycholog nabízí odbornou, profesionální pomoc, jak poruchu odstranit. Obdobně, když se nám něco porouchá v žaludku nebo kolenu, hledáme odborníka, který se vyzná, co a jak.
Poruchu v duši si představuji takto. Je v nás cestička mezi různými patry, v jakémsi velkém skladu plném regálů a různých odboček. Cestička vyvádí ze skladu ven. Na světlo, do života, k druhým lidem.
A někdy to z těch regálů popadá na zem, popletou se nám patra, pouštíme se marně stále stejnou odbočkou, která nikam nevede. Nemůžeme najít cestu ven, na světlo, do života, k druhým lidem.
Proč se to stane? To zjišťuje právě odborník. Někdy se to zřejmě stane pod tíhou viny, že nežiji, jak bych měl, že nedostojím nárokům, jak o nich slyším třeba v kostele. A další a další příčiny to má.
A jak se to může projevit, když nemůžeme najít cestu ven? Opět, netroufám si to popsat. Nejsem odborník. Tuším však, že třeba ztrátou úcty k sobě samému. A je přece třeba milovat sám sebe, abych mohl milovat svého bližního. A když nemiluji sebe, pak často neumím vycházet ani s druhými lidmi. Může se mi zdát, že se lidé ode mne odtahují, proč? Nebo se mi to jen zdá? A další a další projevy to může mít.
A psycholog pomůže zastavit se, utřídit, proč a co spadlo, proč se cesta zatarasila a já nemohu najít, kudy ven. Hledá a nabízí pomoc. Třeba pomůže vrátit se v životě kus zpátky, jaké to bylo, když to ještě fungovalo. Možná pomůže vynosit všechno ven. Vzít každou věc či událost znovu do ruky. Potřebuji ji? Dám ji zpět? Nepotřebuji? A tak ji rovnou vyhodím? A pokud potřebuji, kde bude mít nejlepší místo, aby sloužila a nepřekážela?
A nejen to. Psycholog také doprovodí na té cestě, která může být plná utrpení a bolesti. Prožije mnohé. Ale psycholog neodpouští, ani nezvěstuje milost.
A tak, s velkou námahou, lze věci uvnitř opět uspořádat. Abych trefil ven, ke světlu a životu.
A ejhle, to vše může prospět nejen mně, i mému vztahu k Bohu a druhému člověku.
Proč se zříkat těchto služeb? Jen proto, že se týkají duše, a ta není vidět? Přece když nás bolí zub, jdeme rádi k odborníkovi a nemáme špatné svědomí, že bychom místo toho měli prosit o pomoc Boha. Dokonce si myslím, že by to mohlo být rouhání vědět o pomoci psychologů a psychiatrů a zříkat se jí s tím, že nám pomůže Pán Bůh. Podobně jako považuji za rouhání říci si, nač se učit na zkoušku, poprosím Boha. Nač chodit se slepým střevem k lékaři, poprosím Boha, nač se vlastně namáhat s čímkoli, poprosím Boha.
Zůstává mnoho oblastí, kde nám pomůže jen Bůh. Milost, milosrdenství, odpuštění, pravda, naděje, život věčný. Informace o nich, neboli zvěst, je svěřena především faráři. Proto dobrý farář a dobrý psycholog nemusí být konkurenti. Bylo by to pošetilé.
Předsudky?
Co k tomu Bible?
K psychologům nechoď
Michal Kitta
Každý, kdo by vám něco takového poradil, by k tomu měl ještě dodat, ať nechodíte k řezníkovi, k zubařovi ani k holičovi. Pěkně si klekněte v nejzazším pokojíku, sepněte ruce a doufejte, že z nebe spadne křepelka, anděl pohotově vytrhne bolavý zub a nakonec se vám zázračně zlomí vlasy dva centimetry na všech stranách. Protože nechodit k psychologovi – to je buďto jakési antikrédo protestu, o které vám jde víc než o věc samotnou, nebo je to hloupost.
Půjdu klidně k dobrému psychologovi. Právě tak nepůjdu ke špatnému farářovi.
Budu to zkoumat ve světle Ježíšova výroku: Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. (Mt 7,15). Existují psychologové, kteří se tajně přikradou a oloupí mne o vědomí pořádného hříchu a místo něho mi podstrčí neškodné selhání způsobené třeba něčím, co mne formovalo v dětství, a já za to nejsem zodpovědný. Nebo mi vezmou, často téměř neúnosné, břímě rozhodování mezi dobrem a zlem a nahradí je podvědomým samohybem. Ale také jsou skvělí psychologové, kteří slouží úžasně Hospodinu a ucpávají díry v hradbách, kterými nám do příliš černobílého církevního světa teče. Obdarují mne laskavou péčí o mé mnohovrstevné nitro, které leckdy přichází i v kostele zkrátka.
Ale i když k psychologovi jdeš, nepřestávej hledat pomoc u Boha!
Anketa
K psychologům nechoď, pomoc hledej u Boha!
Věříte psychologům?
Emanuel Chmelík
z Chmelnice
katastrofista a deformátor
„V
žádnéch novéch sektách nejedu, s tym dite někam.“ Ovšem
vzhledem k tomu, že Chmelík miloval svoji rodnou řeč, jistě by si
neodpustil poznámku, nač to cizí slovo „psycholog“, když
to lze říci zvučně česky: dušozpytec.
Vladimír Hauser
herec Divadla Husa na provázku, 49 let
(Ach jo.To je zase otázka!) Jak kterým. Znám i dobré psychology.
Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let
Někdy nám je sám Pán Bůh posílá.
Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let
Věřím
některým lidem a některým nevěřím. Nezáleží na tom, jestli
se jedná o psychologa, či nikoliv.
Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let
Termín
„věřit“ bych vyhradil jinému vztahu. Uznávám výsledky
jejich práce a vzdělání s očekáváním téhož z jejich
strany. Myslím si, že člověka nelze plně vysvětlit pouze
z duševní roviny, tak jako jej nelze vysvětlit jen z roviny
duchovní, a už vůbec ne pouze z tělesné.
Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let
Některým
ano.
Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let
Hospodin
nám dal rozum ne na okrasu, ale abychom ho používali.
Psychologie nebo psychiatrie není šarlatánství a nemám důvod jim
nevěřit. Ale je potřeba mít v každém oboru dost pokory pro
pochopení, že všemocný je pouze Bůh, a dost rozvahy pro
rozeznání, zda problém příchozího patří do psychologické
poradny, psychiatrické léčebny nebo do zpovědnice.
Eva Drozdová
pracuje na oddělení mládeže ČCE, 25 let
Věřím
jim stejně jako automechanikovi, kterému svěřuji auto. Těm, kterým
se svěřuji, také důvěřuji. Ještě se také svěřuji Bohu
a v toho věřím.
Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let
U nás
se vždycky říkalo, že psychologové bývají deformováni svým
povoláním, jako ten nejsmutnější klaun. Poučen tímto, beru výplody
psychologů a psychologie vůbec s jistým kritickým odstupem.
Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let
Nedá
se říci, zda věřím, nebo nevěřím. Uznávám jejich odbornost
pomáhat, chápu (neb farář je na tom podobně) nebezpečí
a pokušení vyplývající z jejich člověčenství a informací,
které o druhém získají. Proto je spíše beru jako dárce podnětů,
jež stejně nemohu slepě přejímat, ale musím s nimi dále pracovat
sám.
A co vy na to:
Ano, jsou to vzdělaní a zkušení lidé. (student 18)
Ano, jsou to odborníci, s kamarádem si může člověk popovídat, ale není to odborník. Když vás bolí zub, taky jdete k zubaři. (studentka 21)
Nevím, nikdy jsem o tom nepřemýšlel. (student 16)
Po vlastních zkušenostech už moc ne. (studentka 21)
Ne, nevěřím. (studentka 14)
Ano. (studentka 16)
Psychologům ne, psychologii ano. (studentka 17)
Nikdy jsem u žádného nebyl, ale ne proto, že bych ho nepotřeboval. (učitel 25)
Asi tak jako ostatním lidem, záleží na tom co a komu. Psychologové jsou lidé s chybami jako každý z nás. (studentka 19)
Myslím, že psycholog je doktor stejně jako chirurg nebo ortoped, a stejně tak existují psychologové dobří a špatní. (studentka 20)
Jak kterýmu a jak co – třeba, že jsem chytrej a že na všechno mám... (student 19)
Věřím jako odborníkům – možná jsem moc naivní... (studentka 18 let)
Předsudky?
Umělec v jinošských letech
K psychologům nechoď, pomoc hledej u Boha.
Šimon Špaček
17.
dubna, Celle
Nevím,
co to se mnou je. Celý život jsem měl tak pěkně nalinkovaný.
Poté, co jsem odjel kvůli muzice sem a potkal Christine a F.,
se mi začíná všechno stavět na hlavu. Dneska jsem poprvé
tancoval. Vlastně na tom nic není. Ještě nedávno mi připadalo
„objímat cizí ženu“ jako něco strašně amorálního. Ti
Angličané, pořád by se jenom objímali. To jsem taky nevěděl. Prý
„studení čumáci“. A Holanďani nejsou o moc
lepší. Všechny ty moje pocity „mravní nadřazenosti“. Ach
jo.
28.
června, Salzburg
Jednou
na jaře jsem měl pocit, že když mám 15. narozeniny, tak
se musí něco stát. Nějaký přerod nebo tak. A nic. Pěkně mě
to tehdy vzalo. Dostal jsem dneska pěknou lekci. Celý život si
maluji, jaká má být moje budoucí žena. Zlaté vlasy, medové oči, pihy,
vysoká a ne moc štíhlá. Povídal jsem to ve vlaku Christine
a F. a najednou jsem musel zmlknout. Vždyť moje vysněná
dívka sedí vedle mě. Jenže je úplně jiná, než jsem si myslel.
23.
července, doma
Je
zvláštní, jak snadno jsem se smířil s tím, že se s tou
F. orientací nedá nic dělat. Stejně mám pocit, že je nejbližší
člověk na světě. Možná bych s ní dokázal žít i jen
tak, bez tělesného kontaktu. To přece není to hlavní.
23.
prosince, doma
To
se bude F. divit, že jí ty maily přivezu pěkně vytištěné
a srovnané málem jako knížku. Konečně budeme spolu. Už mě
nebavilo vždycky čekat, jestli z toho zase budu mít takový blbý
pocity. Když si ji představuji, všechno v pohodě, a když
napíše, zase mě to poplete a cítím se divně. Pitomé maily.
Nový
rok, Zutphen
Včera
večer už jsem myslel, že to nevydržím. Myslel jsem,
že se zblázním. Bylo mi blbě od žaludku, jako když
se člověk opije. Jako by se mi dělalo zle z fyzického
kontaktu. Přitom je to všechno tak laskavé, veselé, v pohodě.
A tak moc toužím po objetí, polibcích. Najednou mě napadlo,
co by tomu řekli rodiče, kdyby to věděli, jak moc jsme se sblížili.
To by se jim přece nelíbilo, co tu děláme. Zkoušel jsem si lít
vodu na hlavu, dělat kliky, projít se. Modlit se. Nepomáhá to.
Jsem alergický na dotek.
30.
února, doma
Maminka
mě objednala k doktoru K. Táta s ním měl výborné
zkušenosti. Ach jo. Vždycky jsem měl špatné zimy, ale deprese, až co
jsem začal chodit s F. A přitom je to první opravdu krásný
vztah, oboustranný, láskyplný. Všechno předtím mi přijde jako hloupé.
Hlavně z mojí strany. No, ale psaní mi jde jako nikdy dřív.
5.
března, doma, po návratu z Prahy
Myslel
jsem, že mi dr. K. poradí. A on jenom sedí a ptá
se. Ale vlastně hrozně sympatickej chlap. Když zjistil, že jsem
věřící, ptal se, jestli si myslím, že Ježíš chtěl, abychom byli
dokonalí. A jestli to má být cílem. Vždyť nejvíc času trávil
s hříšníky. Taky ty sny o „jiných” prý nejsou
problém, jenom to ukazuje na to, že mi na někom
záleží. Asi toho o mně neví dost. Na příště jsem dostal
za úkol napsat životopis. A nemám tam nic zamlčet. Vůbec
se mi do toho nechce.
25.
března, Praha
Musim
to napsat, než mě přejde vztek. Tak jsem se s tim
životopisem namořil. Na tolik hnusnejch věcí jsem si vzpomněl.
Ale i hezkejch, až mě to překvapilo. Třeba ten Olda Šetrný.
A von si jenom řekne „V pořádku. Já to nechci, to bylo pro
vás.“ Myslel jsem si, že mi na základě toho, že mě
bude znát, nějak pomůže. Prd. Tomu řikám doktor. Tátovi nakonec dal
aspoň prášky.
7.
května, doma
Volal
jsem K., že už asi nepřídu, že je všechno v pohodě.
Nechápu, jak je to možný. Tělocvik nepomůže, farář, modlitby
nepomůžou, pak stačej tři dopoledne u psychológa a jeden
blbej životopis, a mám sílu k milování i k rozchodu,
k čemukoli. A taky s tátou jsme si nějak začli víc
rozumět. Musím K. doporučit víc lidem, ať se nebojej. Co si vo
tom lidi myslej nesmyslů. A vida.
Okénko
Evropa
K psychologům nechoď
Jan Skála
Evropa je
proměnlivý celek, který nemá pevně určené hranice. Ve středověku
se pro ni používal pojem „křesťanstvo“. To se ovšem
vyčerpalo v náboženských válkách, pak si Evropu rozdělily státy
a vynalezly národní šovinismus, ten se trochu vyčerpal
ve světových válkách a přišel nový věk bez válek, v němž
je hlavním úředním městem Evropy Brusel. Unie se rozpíná a těžko
říct, koho do „Evropy“ budeme ještě počítat. Snad
i Ukrajinu, Rusko, Turecko?
Sledovat
Evropu je napínavé. Možná tenhle experiment brzy úplně zkrachuje,
možná vznikne jeden velký stát a my se budeme mít především
za Evropany. Integrace postupuje rychle, eurem se neplatí
zdaleka všude, ale USA taky sjednotily měnu víc než po století
existence. Evropa se už taky chystá na ústavu a třeba
i prezidenta. Evropská myšlenka jednoty se od americké
liší, ale obojí je nadšenecká vize kulturního i multikulturního
společenství. Evropu tvoří staré státy, nové regiony a stále
se „probouzí“ všelijaké národy (Katalánci, Skotové).
A do toho promluví přistěhovalci. Evropa není jen tok
zboží, ale sdílení společných hodnot i místních zvláštností.
A chce být světovou velmocí. Těším se, že se Češi
k moci, kterou budou ve světě mít, postaví odpovědně,
a nebudou jen čekat, co jim kdo dá.
Povolání
Skládat historii z papírů
Rozhovor s Evou Fialovou a Mirkou Fůrovou, archivářkami Ústředního archivu ČCE
ptala se Eva Drozdová
Archiv ČCE spravuje archivní fondy vzešlé z působnosti ústředních
orgánů ČCE, resp. evangelických církví a.v. a h.v. v Čechách
a na Moravě před rokem 1918. Z rozsáhlejších fondů
církevně-správních jsou tu též některé fondy seniorátní, vztahující
se k činnosti seniorátů před rokem 1918 i po něm. Dále
také archiválie církevních ústavů a církví zřízených školních
institucí, fondy spolkové a pozůstalosti některých osobností
činných na poli církve. Součástí ÚAČCE je sbírka starých tisků
a knihovna nabízející k prezenčnímu studiu především tituly
z oblasti církevních dějin.
Čím
člověk musí být, aby mohl pracovat jako archivář? Ptám
se na vzdělání.
EF:
Pro kvalifikaci odborného archiváře je třeba absolvovat studium
na filosofických fakultách, z nichž některé mají katedry
archivnictví a pomocných věd historických. V českých zemích
je důležité znát alespoň pasivně německy a latinsky, protože
řada archiválií je v těchto jazycích, ale základní znalost
dalších jazyků také neškodí. Naprosto nezbytná je znalost
paleografie, bez ní laik neumí starší materiály ani přečíst. Praxe
dělá archiváře - můj bývalý vedoucí ve státním archivu říkával,
že archivářem, který zná „svůj“ archiv jako své
boty, se člověk stává až po desetiletích.
Archivář
- proč jste se rozhodly právě pro toto povolání?
EF:
Začínala jsem praxí v krásném rožmberském archivu
v třeboňském zámku a tam jsem poprvé držela v rukou
několik set let staré listiny a rukopisy. Tam jsem také
zjistila, jak pěkné, i když někdy obtížné, je se starými
texty pracovat. Pro katedru archivnictví a pomocných věd
historických jsem se rozhodla i vzhledem k minimálnímu
„ideologickému zatížení“ tohoto oboru. Tehdy to byla pro
mě dost podstatná skutečnost a musím říci, že v tomto
směru mě katedra nezklamala. Studium spojovalo historii
s lingvistikou, a moje záliba v latině mě přivedla
hlavně ke středověkým pramenům ze 14. a 15. stol.
MF:
Pro mě rozhodující byla práce spojená se SOČkou (středoškolská
odborná činnost), kterou jsem psala ve třeťáku na gymplu.
Psala jsem o uzavření gymnázia za protektorátu a osudech
studentů deportovaných do terezínské Malé pevnosti. Archiv
v Terezíně byl odstrašující, nad stolem byla natažená síť,
protože ze stropu co chvíli padala omítka. Ale skládat dohromady
ten příběh z papírů, přesto že neměly zrovna na růžích
ustláno, mě hrozně bavilo.
Co
dělá takový archivář?
MF:
Já třeba nyní katalogizuji sbírku starých tisků (knihy do r.
1800, resp. 1850). Mimo ty základní údaje, které obsahuje každý
knižní katalogový lístek, je součástí popisu takhle starých věcí
typologický popis charakterizující tiskové písmo (typy) a výzdobu
knihy. Stranou nezůstávají ani nejrůznější vpisky do knih, ať už
exlibris, nebo jiné vlastnické zápisy spojené často s rodinnou
kronikou, poznámkami o počasí, válce, ohni, najdou se i zmínky
o historii knihy samotné. Výsledkem celé práce bude katalog
v elektronické podobě evidující a zpřístupňující obsah
sbírky starých tisků SR ČCE.
EF:
Archivář využívá svých znalostí k tomu, aby jemu svěřené
archiválie chránil, evidoval a odborně zpracovával. Takto
zpracované archiválie je možné využít pro účely správní, vědecké či
kulturně propagační (viz loňská výstava o Janu Karafiátovi
připravená z materiálů Ústředního archivu ČCE). Velké archivy
jsou dnes špičkově technicky vybavená pracoviště s konzervátorskými
a restaurátorskými dílnami, komorami, v nichž se materiál
chemickou cestou zbavuje plísní, klimatizovanými depozitáři
a místnostmi pro pořádání, přístroji pro digitalizaci archiválií
i zázemím pro badatele.
Jaká
jsou „nej“ v Ústředním archivu ČCE –
nejstarší, nejmenší, nejvzácnější…
MF:
Nejstarším vzácným tiskem v naší sbírce je prvotisk Bible
pražské, vydaný na Starém Městě pražském u Jana Kampa roku
1488. Velmi vzácná je také Bible benátská, která vyšla na náklady
několika pražských měšťanů v Benátkách roku 1506. Obě dvě knihy
máme po dvou exemplářích. Co se velikosti týká, nejsou zase
tak časté extrémy. Bible nebo postila byla určena pro domácí čtení,
tomu odpovídá i větší formát těchto knih i přes 30cm, zatímco sbírku modliteb či zpěvník si mohl vzít člověk s sebou na cesty. Neznámé není ani pašování nekatolických knih do Čech, které také předpokládalo knihy skladnější. Tzv. Kleychvy špalíčky vydávané v 18. stol. v Žitavě mívají rozměry kolem 15 x 7cm.
EF:
Dalším „nej“ je originál německé kupní smlouvy z 9.
dubna 1791, v níž pražský měšťan Franz Kehrn prodává zástupcům
německého evangelického sboru v Praze bývalý kostel sv. Michala
na Novém Městě pražském s okolním pozemkem za sumu
1527 zlatých.
Jak
velkou máte doma knihovnu? V jakém ji máte pořádku?
MF: Knihovnu mám momentálně schovanou u kamarádky v banánových
krabicích, je jich asi osm, takže žádná velká knihovna. Je to
převážně odborná literatura, nějaká beletrie a pár knížek
básniček. Na privát s sebou jsem si vzala jen pár
nejoblíbenějších knih.
EF:
Nevím přesně, asi něco mezi 800-1000 svazky. Nemám to sepsáno,
ale dost dobře vím, kam pro kterou knihu sáhnout.
Děkuju
Vám oběma za rozhovor.
Vztahy
Když se jim nevyrovnám
Kamarádi v naší partě mě přemlouvají,
abych s nimi víc pil, kouřil i lehké drogy. Nechce se mi,
mám z toho strach, je to ale jediná parta lidí, kde mě berou
mezi sebe. Když se jim nevyrovnám, možná se vyřadím. Co
s tím?
Ivan Ryšavý, farář a psycholog pro děti a mládež
Viďte,
je zlé se vyřadit. Každý signál „nepatříš k nám,
hele, když seš takový, tak si jdi“ bodne. Přicházejí k nám
do střediska děti nebo mladí lidé zdeptaní šikanou –
a její hlavní forma je „jenom“ to, že třída jim
dává rozličnými způsoby najevo „nebereme tě“ (třeba
izolací od informací, odmítáním pomoci apod.). Tak dobře rozumím
Vaší ochotě něco pro to udělat, abyste nebyl vyřazen. A taky
sdílím Vaši obavu, že toho dělání může být už moc.
Zavzpomínejte:
o čem se v partě mluví, když zrovna není u úst
půllitr nebo se nezapaluje cigareta? Co parta dělá, pokud zrovna
nepije nebo nekouří? Představuji si, že odpovíte buď:
– Nemluví
o ničem, co by stálo za to; jenom, kdo se jak ožral,
jaká je která holka, kde sehnat trávu… Nedělají dohromady nic
kromě pití, kouření a hulení („trávy“). Anebo:
– Mluví
o svých rodinách, o pití, o škole, o holkách,
o politice, o trávě, o náboženství, co přečetli…
Chodí na koncerty, do kina, do hospody, do hor,
hrají fotbálek…
Odpovíte-li
prvním způsobem, pak myslím, že ta parta Vám dává příliš málo,
než abyste se ohrožoval, když k ní budete patřit. Ba,
přináší pocit „někam patřím“. Ale vratký, nevydatný. Jak
zpívá Hana Hegerová, „kdo žízeň má, ten pije z louží,
a kdo hlad má, ,,ten kůru jí“. Nepatřit k takové
partě, unést to být bez ní, může být Vaše vítězství. A otevřete
tak možnost časem patřit do jiného společenství.
Odpovíte-li
druhým způsobem, je to, myslím, jiné. Setkávám se totiž
s hlubokými, řekl bych „filosofickými“ pijáky,
kuřáky, „huliči“. To, že vstupují opakovaně
do opojení, jako by jim pomáhalo unést složitost světa a života.
Že „je spousta cest a já nevím, kam vedou“.
Časem dozrají a nějaké ty odpovědi najdou. A nějaké
nenajdou, ale dokáží žít bez odpovědí i bez opojení. Ovšem, jsou
mezi nimi i takoví, kteří se časem dostanou do psychické
závislosti na marihuaně nebo alkohol budou držet stěží
na hranici kontrolovaného pití. Takže, jestli Vaše parta je spíš
taková, stojí za to zůstat s ní v kontaktu. Držet si
své zásady. Sdílet s ní to hluboké, distancovat se v tom
nebezpečném. Tím ji vlastně svým způsobem otestujete: jestli je dost
hluboká, unese Vaši jinakost. A bude si Vás trochu dobírat
a trochu jí budete imponovat. Najdete-li tam jednoho spojence,
to už budete „nekuřácká frakce“ a bude snazší být
jeden z nich, a přitom ne ve všem jako oni.
Čtete
to a říkáte si: jsou tak něco mezi, jak se tedy rozhodnout?
To je svízel. Skoro všecko v životě je „tak něco mezi“.
Snad vám aspoň ten popis mezních podob trochu usnadnil to ohledávání,
kde „mezi“ se ta vaše parta nachází.
Film
Když se život nemazlí
Petr Sláma
Kdo by si
myslel, že – když je člověk sám, nemá kde bydlet a živí
se sběrem starého šrotu a papíru – nemůže už být
hůř, ten ať zajde do kina na polský film „Edi“
režiséra Piotra Trzaskalského. Nevzhledný Edi obývá opuštěný dům
v kterémsi průmyslovém velkoměstě dnešního Polska. Tramvaje tam
jezdí jako u nás, auta i lidé jsou oblečení jako my.
Po večerech si Edi čte z knih nalezených na smetišti.
Jeho kumpán, koktavý Jureczek, sní o tom, že bude bohatý
a koupí si tři televize. Aby se víc přiblížil skutečným
lidem. Těm žijícím, neboť jsou na obrazovce. „A ty teď
nežiješ?“, ptá se ho Edi.
Pak
se jim do života vlomí násilí. Edi ztrácí střechu nad
hlavou i část sebe. A něco nového a krásného vzniká.
Jenomže...
Kdo
ještě neznal všechny polské nadávky, film mu je prozradí; z češtiny
je jim dobře rozumět i bez titulků. A přitom ani stopy
po nářku nad lehkými mravy dnešní doby, ani kapka bahýnka
sladkého světabolu. Edi je kázáním o tom, jak žhavě aktuální
mohou dnes být slova o trpícím služebníkovi z proroctví
Izajášova (Iz 53,1-9). Je to krásný film.
Dělníci víry
Podej mi ruku,
povedu tě
Rozhovor s Jitkou Richterovou
ptala se Marie Medková
Povídala
jsem si s ředitelkou Speciální církevní školy v Čáslavi,
která je součástí střediska Diakonie ČCE Marta.
Kdy
to všechno začalo?
Středisko
bylo otevřeno 2.
Jak
jste se k tomu dostala vy?
Bratr
farář v té době administroval sbor v Čáslavi, do kterého
patřím. Nabídl mi, jestli bych v takovém projektu nechtěla
pracovat. Byla jsem v té době na mateřské dovolené a práce
ve stacionáři s dětmi s postižením mne velmi zaujala
a měla prostě smysl. Takže jsem řekla ano. Asi také proto,
že jsem se sama setkala ve své rodině s dětskou
mozkovou obrnou. Moje sestra jezdila každý rok na tři měsíce
do lázní. Prospívalo jí to, co se týče rehabilitace, stylu
chůze, ale vztahově určitě strádala. To si člověk do života
odnese. Jsme dvojčata, takže vazba na sourozence je větší, tak
to bylo i na mě hodně. Trošku mi to vrtalo hlavou a ta
myšlenka mít stacionář - centrum, odkud se děti mohou každý den
vrátit domů, mi připadala strašně skvělá. Nejsem původně pedagog ani
psycholog, ale tady se mi vyplnilo přání dělat něco
smysluplného, něco nového v této oblasti. Zlepšení kvality
života postižených lidí, to je nosná životní myšlenka, kterou
prosazuji.
Jaké
to bylo v počátcích?
S rodinou
Šenkapounových jsme vybrali několik prvních nejbližších
spolupracovníků. Ti se vzdávali profesí, které měli, a šli
dělat do Diakonie za minimální mzdu – z nadšení
pro věc. Měli jsme možnost získat dvě místnosti v přízemí budovy
bývalého evangelického učitelského ústavu po školce, která
se postupně během tří let vystěhovala do nové budovy.
Dneska už máme k dispozici celou budovu.
Měli
jsme tu učitelky z mateřské školy, zdravotní sestry... Personál,
to byli nadšenci, které jsme porůznu posbírali. Vzpomínám
na významného spolupracovníka v té době Jana Lacinu. Ten mi
moc pomáhal asi tři roky.
Vzdělávat
jsme se začali na Evangelické akademii v Praze.
Nástavbové studium trvalo dva roky a bylo zakončeno maturitou
ze speciální pedagogiky.
Po revoluci
tu střediska pro práci s postiženými teprve začínala. Kde jste
brali inspiraci?
Hrozně
nám pomohla návštěva v Holandsku po půl roce naší práce
tady. Čtrnáct dní byla celá naše skupina v Hartenbergu,
ve velkém ústavu. Viděli jsme rozsah postižení, jak se s klienty
dá pracovat. Těžká postižení, kombinované vady, to jsme tady ještě
vůbec neměli. To jsme viděli až v Holandsku. Pobyt nás
strašně obohatil, a myslím, že dodnes z toho čerpám.
Získali jsme tam přátele, kteří se s námi dodnes stýkají
a pomáhají nám, zprostředkovávají nám různé návštěvy, možnost
vidět něco nového, což je dobře. Naplní vás to silou, když už nevíte,
kudy kam, tak vám někdo pomůže – to je výborné.
Jaká
byla vize na začátku, jak by mělo středisko fungovat? Změnilo
se něco z vašich představ o budoucnosti?
Na začátku
jsme neměli tak obrovské plány. Chtěli jsme zařídit stacionář, aby
děti mohly denně docházet domů, to byla první hlavní myšlenka.
Jenomže prakticky hned jsme zjistili, že to pro některé klienty
není úplně ideální. Tak jsme začali přemýšlet o chráněném
bydlení pro menší skupinu lidí, asi o 6-8 lidech. Později
se rozšířil okruh, odkud jsme sváželi klienty, takže bydlení
bylo nutné vybudovat a od roku 1998 funguje. Současně jsme
se zabývali myšlenkou ergoterapeutické a chráněné dílny,
která se postupem doby také změnila. Momentálně jsou tu sociální
dílny, to znamená keramika, textilní dílna a učí se tu
i domácí práce.
Koncepce
se nezměnila. Stále se snažíme o zlepšení kvality
života našich klientů, o jejich zařazení do normálního
života. Naše představa je ale stále větší, protože teď jsou jiné
možnosti, než byly na začátku.
Jak
vypadá středisko Diakonie dnes? Co všechno tu najdeme?
Celým
jménem se jmenujeme Diakonie ČCE - středisko Marta pro lidi
s postižením a Speciální církevní škola. Je tu tedy denní
centrum, speciální škola, sociální dílny, domov pro 12 klientů
a respitní péče. Jsme speciální škola, a tak musíme
pracovat individuálně a podle speciálních metod.
Kdy
se začalo s vyučováním klientů?
Speciálního
pedagoga jsme tu měli od začátku, Lenku Třešnákovou, která
se věnovala výchovám. Hned, jak to bylo možné, jsme založili
jednu třídu speciální pomocné školy a začali jsme děti
i vyučovat. Sami jsme si vytvářeli pomůcky, tenkrát se to
ještě nedalo koupit. Někdo nám ušil kuličkový bazén a omyvatelnou
dětskou stavebnici, všechno jsme tvořili na koleně.
Jak
se dozví rodina s postiženým dítětem o existenci
Diakonie?
Občas
se o nás píše v místních novinách – čáslavských
nebo kutnohorských, pro rodiče klientů vydáváme aktuality, kde
se dozvědí, co se další měsíc bude ve středisku dít,
před Vánoci pořádáme sbírku Modrý andílek (sbírka určená pro stavbu
a vybavení rehabilitace, pro středisko Diakonie), kterou jsme
inzerovali v novinách a s níž jsme obcházeli školy,
obchody, firmy, byla to rozsáhlá akce. Pro veřejnost se vydávají
taková leporela, kde se píše, co děláme, co nás čeká, na co
vybíráme, aby veřejnost věděla, co jsme za vybrané peníze koupili.
Každý rok se vydává výroční zpráva, to se rozesílá
sponzorům.
Když
chce někdo pomáhat nebo pracovat v Diakonii, co by měl(a) dělat?
Musí
přijít mezi nás. Vítáme dobrovolné spolupracovníky. Když přijdete
jako dobrovolník, vyzkoušíte si, jestli na tu práci stačíte,
jestli byste zvládala situace, které tu nastávají. Mladí lidé mezi
nás často chodí, třeba když potřebují získat body k přijímacím
zkouškám, takže si ohmátnou, jestli to zvládnou, nebo ne. Pak sem
chodí taky praktikanti ze středních škol.
Je
samozřejmé, že ne každý speciální pedagog tuto práci zvládne
a ne každého speciálního pedagoga přijmeme, protože názory
na tuhle praxi jsou různé. Speciální metody zvláště pro
kombinovaně postižené děti a děti s autismem jsou velmi
náročné a individuální přístup ke klientům vyžaduje opravdu
celého člověka. Snažíme se pracovat i pod supervizí
a uplatňovat týmovou spolupráci. Supervize směřuje k tomu,
abychom se stmelili a pracovali jako jeden s klientem,
který je středem naší práce. Hned na druhém místě je partnerská
spolupráce s rodiči. Existují tu už pracovní skupinky, které
se radí o metodách, aby přístup byl ze všech stran
stejný. Daří se to, prošli jsme několika výcviky, ale ani výcvik
nezaručí bezchybný přístup.
Děkuji
za rozhovor.
EkoKaňon
Koho topí změny civilizací
Vojtěch Veselý
Nepopulární,
a tudíž málo známá lidová moudrost zní: každou dobrou věc někdo
odskáče. Vynález brýlí zbavil živnosti oční bylinkáře; přesto si
na experty v optice nestěžujeme, ačkoli potopili jedno
z pracovních odvětví. V naší české kotlince se, doufejme,
bude také potápět, poněvadž se chystá zavedení tzv. ekologické
daně. Ve zkratce: podniky platí tím vyšší daň, čím více
znečišťují okolí. Nakonec se vybere stejně, akorát čistotní
platí do společné kasy méně než špinavci, jejichž vinou ostatně
vzniká nutnost leccos sanovat, na což jdou nemalé sumy
z centrálních zdrojů. Logické a vyzkoušené je, že škodlivé
provozy se svých zaměstnanců postupně musí zbavovat –
nemají na ně peníze. Nicméně vznikají nová pracovní místa přímo
spojená se snahou vyrábět bez nároků na přírodu, takže
zaměstnanci se akorát plynule přesouvají z podniků
zastaralých k čisté a moderní konkurenci. Ať se tedy
vyrábí s ohledy na životní prostředí či bez nich, na počet
pracovních míst to vliv nemá. Kdo pak plánovanou reformu v duchu
lidové moudrosti odskáče, se dá soudit podle toho, kdo se ji
snaží maximálně komplikovat: zasloužilí šéfové tahounů průmyslu
dávných časů. Myšlenka, že ten, kdo desetiletí zastával vedoucí
pozici v podniku nesoucím přízvisko národního stříbra, bude bez
problémů hledat a nacházet místo u renomované společnosti,
je naivní. V případě jejich existence jde o příslovečné
potápění.
Manželé
Tofflerovi, přední američtí futurologové, rozpoznávají tři
civilizace, které se během dějin lidstva vystřídaly. První byla
založena na zemědělství – která společnost jej měla
nejlépe zorganizované, té se nejlépe dařilo – následovala
civilizace průmyslová, která se posledních cca čtyřicet let mění
v civilizaci založenou na vědě a vzdělání. Období, kdy
jedna civilizace nahrazuje druhou, nazývají Tofflerovi bez okolků
revolucí, poněvadž stoupenci starých struktur se snaží zabránit
nástupu nových. Daří se jim to, nasbírali si zastánce
v politické sféře v dobách, kdy jejich podniky
prosperovaly. Vstřícnější přístup k životnímu prostředí je
se třetí civilizací úzce a příznivě spojen, je tedy vítána
a vyplatí se napomáhat jejímu upevnění. Ona se tak
jako tak prosadí a s objevením jejích výhod ani
nevzpomeneme osudu průmyslových matadorů tohoto přechodného období.
Oceány a pouště
Nejdříve
chvály oceánů (8.), pak spílání suchým pouštím (17.) nás čeká
v červnu. Tradiční rybářství se dnes ale změnilo v globální
průmyslové odvětví, které je schopno narušit balanci složitého
mořského ekosystému i v tak obrovském rozsahu, jakým jsou
světové oceány. Pole aspoň hnojíme, hospodářská zvířata krmíme, ale
z moře jen vytahujeme úlovky, až se z toho hroutí
rybí populace. Od konce osmdesátých let brázdí hladiny oceánů
moře stále modernějších lodí, ale loví méně milionů tun masa.
Paradox: sucho s mokrem mají k sobě stejně daleko, jako
všechna antonyma, nicméně oceány pustnou. Ach jo.
.
26.-28.března
se konala v moravskoslezském seniorátě již tradiční akce
s názvem Kudy Komenský nechodil. Sešlo se asi 40 lidí
ve Vítkově. Program byl spíše hravý a zaměřený na utváření
kontaktů. Podrobněji na adrese:
http://moravskoslezska-mladez.evangnet.cz
I letos
se konaly za podpory SOM pražského seniorátu bohoslužby
v kostele u Martina ve Zdi, a to o Velké noci.
Noční vigilie navazují na bohatou křesťanskou tradici
velikonoční slavnosti, ve které si církev připomíná Boží dílo
od založení světa až do jeho vykoupení.
Šestý
ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských
právech Jeden svět, pořádaný společností Člověk v tísni, proběhl
v patnácti městech naší republiky. Tento prestižní festival
představil 140 filmů z celého světa. Mnoho podrobností
na internetu na adrese: http://www.jedensvet.cz
Nakladatelství CARPE DIEM přišlo s 2. vydáním knížky „Kryl“ -
Připomíná Karla Kryla jako písničkáře a básníka při příležitosti
jeho nedožitých šedesátin. Podle názoru kritiky se jedná o dosud
nejlepší krylovskou encyklopedii, jaká kdy vyšla.
4.
dubna uplynulo 40 let od zavraždění M.L.Kinga.
30.
4. – 2. 5. – Seniorát. dny mládeže v Jasenné, téma
Komunikace v mezilidských vztazích, v pátek koncert skupiny
Mindenki, táborák; v sobotu přednáška, workshopy, baseballový
turnaj, noční hra; v neděli bohoslužby.
7.–Festival
křesťanského divadla – Víkendové divadelní setkání mládeže
v Nejdku u Karlových Varů. Podrobnosti na adrese:
http://nejdek.evangnet.cz
8.5.
zve pražská mládež na cyklovýlet – malebným okolím Prahy
se pojede až do muzea těžby zlata v Jílovém u Prahy
a štoly sv. Josefa v Dolním Studeném. Sraz v 8:00
před kostelem ČCE v Bráníku. Více informací: prazska–http://mladez.evangnet.cz
14.
– 16. 5. Školení hlavních vedoucích táborů v Soběšíně
pořádá YMCA Praha. info: vojta@ymca.cz http://www.ymca.cz
21.
až 23. května ve Velkém Meziříčí – Seniorátní dny
mládeže Horáckého seniorátu. Hlavní náplní bude biblická animace pod
vedením Naděje Čejkové. Kontakt: trebic@evangnet.cz
Běh
Terryho Foxe pořádá YMCA Třebechovice 29.5. 2004 od 10 h.
v Třebechovicích – Bědovicích. Více na:
jaroslav.matuska@upce.cz nebo tel: 737 739 389.
Z cest
O místě, kde sloni dávají dobrou noc,
aneb „mzungu“ v Keni
Martina Janská - část II.
Jak
se žije na venkově
Ale
Marmanet je také nepřehledné množství kukuřičných polí a pšeničných
lánů, výhledy na kopce a údolíčka, udržované „shamby“
(zahrady, nikoli však určené k pěstování květin, ale zeleniny),
stáda krav, ovcí a koz, které se pasou všude tam, kam jen
oko dohlédne. Jedno z krásných míst v okolí Marmanetu je
Marmanet Forest, v němž bydlí divocí sloni, kteří v době
sklizně kukuřice vyráží z lesa na výpravu za obživou.
Les je možné navštívit jen za světla, a to jen okrajové
části blízko lidských obydlí. Rostou tam jiné stromy než v evropských
lesích – pinie, cypřiše, eukalypty a akácie a jiné,
s kmeny širokými a zřasenými, s rozložitými korunami,
s trny nebo barevnými květy ve větvích. V lese to zní
rozličnými zvuky, ptáci, brouci a jiný hmyz společně zpívají,
cvrlikají, pískají a vydávají množství zvuků, které tmavému
a příjemně chladnému lesu dodávají na majestátnosti.
V Marmanetu,
což je typický a opravdový keňský venkov, je život z našeho
pohledu jednoduchý a prostý. Vstává se brzy, mezi 5.30
a 6.00, dojí se krávy, rozdělává se oheň, aby se mohl
uvařit čaj, pak se krávy vedou na pastvu, děti odchází
do školy, rodiče uklízí, perou, vaří, pracují na „shambě“,
jdou pro dřevo nebo pro vodu. Všechny tyto úkony se opakují
každodenně. Málokdo má v Marmanetu elektřinu, po večerech
se svítí petrolejkou a jako jediné spojení se světem
fungují tranzistorová radia, ty má naopak snad každý. A tak
se z každé domácnosti během dne ozývají různé melodie,
zprávy v angličtině, svahilštině, a oznámení, podle toho,
jakou rozhlasovou stanici ta která rodina upřednostňuje.
Bydlí
se v přízemních domcích z hlíny nebo ze dřeva,
s plechovou střechou, vnitřek je polepený starými novinami
a kalendáři, v žádné domácnosti nechybí svatý obrázek.
Vybavení je jen nejnutnější – křesla nebo stoličky, sedačka,
stůl, postele. Oblečení se místo do skříní přehazuje přes
drát, který je natažen až u stropu, a zbytek věcí je
uložen v papírových krabicích pod postelí nebo pod stolem.
Kuchyně je samostatným objektem, většinou je to dřevěná budka,
stojící kousek od obytného domu. Tam je otevřené ohniště, pár
polic s nádobím, hrnce, barely s vodou, hromada dřeva.
Všechno nejdůležitější se vlastně odbývá v kuchyni, kde
na ohništi skoro neustále vře v hrnci voda, kde se myje
nádobí, kde se škrábou brambory a mrkev, vylupují zrníčka
kukuřice, přebírají fazole nebo rýže, kde se přidávají čajové
lístky do vody s mlékem, kde se jí a pije a kde
se diskutuje a zpívá a poslouchá rádio, kde se modlí.
Mých
pět týdnů v Marmanetu bylo nejen o kurzech počítačů s 15
dospělými studenty, o každodenním ujití tří kilometrů
do „centra“ a zpět s notebookem na rameni,
o diskuzi a snaze vzbudit ve studentech i kritický
pohled na věci kolem nich, o vzájemném učení se, zlepšování
struktury lekcí, o kytarových koncertech českých lidovek pod
hvězdami na dvorku u Steva, ale také o vaření, mytí
nádobí, chození pro vodu a pro dřevo, k sousedům pro mléko,
nákupech petroleje, cukru a tuku na vaření, povídání
o prezidentu Kibakim a o naději, která s ním pro
Keňu znovu vzešla, o poměrech předtím a ještě dřív,
o vdávání, zakládání rodiny, o nemocech, starostech,
obavách, o letu letadlem, o psaní „esemesek“
a jak funguje mobilní telefon, povídání o jiném světě
jménem Evropa a hledání něčeho společného se světem jménem
Afrika.
Největší keňské přírodní bohatství – národní
parky
Po ukončení
své „počítačové mise“ jsem cestovala a co mě naopak
nadchlo a co je neopakovatelné byly národní parky. Navštívila
jsem jen tři – National Park And Lake Nakuru a National
Park Naivisha And Hell´s Gate (oba ve střední Keni)
a National park Amboseli na hranicích s Tanzánií. Když
jsem poprvé v životě za jeden den shlédla všechna velká
zvířata ve volné přírodě, byl to ten nejúžasnější zážitek. Parky
jsou svět sám pro sebe, není možné se v nich volně
pohybovat, jezdí se po nich v terénních vozech
s průvodcem a mimo sezonu tam projíždíte skoro sami. Jedině
po Naivasha National Park se může jezdit na kolech,
což je opravdu zážitek. Když jedete otevřenou krajinou úplně sami
a do ticha zní jen skřípot písku pod kolem, máte pocit,
že v parku žádná zvířata být nemohou. Vtom se ale ozve
jemné dunění kousek od vás, které sílí, a před vašimi zraky
náhle přeběhne stádo zeber, antilop a těžkopádných buvolů, které
vyplašilo skřípění vašeho kola. V úžasu zastavíte a tiše
doufáte, že stádo svůj směr nezmění a že se neobrátí
proti vám. Za stádem se zvedají jen oblaka prachu, jenž vám
pomalu usedá na tvář. I taková může být návštěva parku.
Cestování
po Keni
Navštívila
jsem kromě parků také několik měst na západě a severozápadě
Keni a pobřeží. V Keni jsou jen tři velká města –
hlavní město Nairobi, u Indického oceánu Mombasa a u Viktoriina
jezera Kisumu. Zbytek země jsou menší městečka, vesnice, osady
a samoty. Kvalitní silnice vedou v Keni z Nairobi
na jih do Mombasy (osm hodin jízdy autobusem) a z Nairobi
na severozápad k hranicím s Ugandou (s přestupem
šest až osm hodin jízdy). Jinak jsou to vedlejší komunikace
a prašné cesty všelijaké kvality, v období dešťů většinou
nesjízdné. Dopravu po celé zemi zajišťují mikrobusy Nissan zvané
„matatu“, které mají kapacitu 19 cestujících včetně
řidiče, ale ve skutečnosti jezdí v matatu tak kolem 25
lidí. To vypadá tak, že ti, na které se nedostalo
místo, vlají z otevřených dveří a drží se jednou
rukou, protože se jim dovnitř obě nevejdou, a stejně tak
stojí na stupátku jen jednou nohou a druhá volně visí venku.
Cestování matatem je divoká jízda, kdy máte pod nohama pytle
s kukuřicí, koše s rybami nebo krabice s neznámým
obsahem, sousedka vedle vás cestuje se třemi živými slepicemi
na klíně, soused vám usíná na rameni, silnice je hrbolatá,
a tak se co chvíli bouchnete hlavou o strop, řidič si
pouští velmi nahlas své oblíbené svahilské lidové písně a jeho
pravá ruka, naháněč cestujících a výběrčí poplatků, vám
zničehonic luskne prsty před obličejem, čímž vám naznačí, že chce
zaplatit.
Keňa
má od roku 1963 svou nezávislost, v současné době má teprve
třetího prezidenta, žije v ní okolo 40 milionů lidí, rozlohou je
7x větší než Česká republika. Oficiálním jazykem je angličtina
a svahilština, a každý ze 46 kmenů žijících v Keni
má svůj vlastní jazyk. Najít rozdíly, jak se kmeny od sebe
liší, se mi ani za 3 měsíce nepodařilo, jedině bezpečně
poznám Masaje, kteří si snad jako jediní Keňané zachovávají vlastní
tradice. Oděni jsou do červenočerných nebo fialovočerných šátků,
omotaných kolem těla, ověšeni korálky a přívěsky, s náušnicemi
a s neodmyslitelnou hůlkou na dobytek, protože jsou to
pastevci. Od Kikuyů jsem se naučila alespoň základní
pozdrav – jak se vede - ‚moriega‘,
od Kalenjinů pak poděkování ‚kongoi‘, které bylo
nejpodobnější našemu českému ‚děkuji‘.
A rozloučím
se s vámi svahilskou větou ‚Nymefurahi kwa safari
mzuri sana’ - jsem spokojená, protože cesta byla pěkná.
Kniha
Sudoamerická romance
Michael Šanda, Petrov 2003
Samuel Titěra
Pusa
té dívky mě uhranula a mou vlastní pusu měla vzápětí přimět
vypustit z úst rozechvělé banality.
Zároveň
mě provokovalo, jak rozhazovačně s ní ta dívka zachází. Během
jediného nadechnutí vystřídala repertoár od úsměvu po ironický
úšklebek v nesčetných podobách a nuancích. Některé z nich
nepostrádaly gotickou vznešenost.
„Z
gotiky dostávám kopřivku,“ ohradila se.
Ta
kniha mě uhranula svou nenuceností. Přitom jde o rafinovaně
promyšlenou „kroniku“, ve které se ale jak
fakta, tak čas dostaly do jakéhosi víru, rozprostřely jako dobře
prohnětené těsto na pizzu pěkně dokulata. A něco takového
kroniku důkladně poznamená. Když nakusujete pizzu pěkně od kůrky
na okraji, také není poznat, jestli to berete od začátku
nebo od konce. Konec toho křupavého se od začátku liší
jen lítostí, že už je koncem a víc nezbylo.
Příběh
z bezčasí na břehu řeky Paraná vypráví český přistěhovalec
z přelomu devatenáctého a dvacátého století. V té době
je svět ještě bezpečným místem k pobývání, jediné nebezpečí
hrozí od cascabela složeného z kostek domina. Větší
moc nad vaší duší už má jen kouzelná duše posvátného puštíka caburé,
zachycená (dle principu fotografie) na skleněném negativu
fotoaparátu Goldwein.
V příběhu
se vlastně nic nestane. Jen přijde čas a italský poštmistr,
který celý život jen otevírá cizí dopisy, upeče pizzu. A narodí
se dítě. Jenže způsob, jakým to „nic“ od autora
dostanete, vás dokonale nasytí, očistí a možná, jako mně
(lenochovi), dodá odvahu říct si: všechno má svůj čas. Maňana.
Reakce
Ad: Tak nám zabili kantora
Jan Zeno Dus
Evangelický
měsíčník obviňuje oběť? A omlouvá tím vraha?
Nejsou
hned první slova úvodníku letošního čtvrtého čísla Bratrstva
nevkusná? Čteme totiž: „Tak nám zabili kantora ... řekla
posluhovačka dobrého vojáka Švejka.“ Dále čteme mezi jiným:
„Před patnácti lety stejně jako dnes byli a jsou učitelé
chápající i arogantní. ... Ti druzí mohou z tichých panenek
udělat vrahy.“ Takže jeden učitel si svou smrt způsobil sám?
A to tím, že z jednoho svého žáka („tiché
panenky“) svou arogancí svého vraha „udělal“?
Úvodník končí tímto apelem na současné i budoucí učitele:
„Drazí současní i budoucí kantoři - mějte prosím
na paměti, že tvory sedící v lavici nepřevyšujete před
Božím okem ani o píď. Telátka to ocení a bez dlouhých debat
budou ráda, že jste naživu.“ Takže také budoucí vrazi
učitelů (nejenom jejich pokojní spolužáci) budou jenom „telátka“?
Telátka donucená k vraždění tím, že se někteří
z jejich učitelů nad ně povyšovali? Není právě ocitovaný apel
vůči učitelům nevhodně paternalistický? Není až ironicky
arogantní? (Už to „Drazí...“) Nevysvětluje náš autor
úděsnou vraždu nevyváženě v neprospěch oběti? A zároveň
v prospěch vrahův, na jeho omluvu? A také v prospěch
nečinných svědků zločinu, na jejich omluvu? (Nikdo z třídy
vražděného učitele nebránil! Nikdo spěšně nepřivolal pomoc! Všichni
svědkové zločinu se omezili na to, že opustili
místnost, a spolužákovi tím umožnili, že nožem zasadil své
oběti osmnáct ran! Vrahovi spolužáci se zločinem souhlasili?
Nebo byli lhostejní? Nebo byli zbabělí?) Nepředložil jsem jedno
jediné tvrzení, nýbrž pouze otázky. Smí evangelický důchodce
předložit mladým evangelíkům v jejich měsíčníku několik otázek?
Ručně a stručně
Orchestr Miriam
Zdeněk Šorm
Měli jste
někdy chuť pořádně si zatančit divošské tance? Nebo jste chtěli
s dětmi na táboře sehrát taneční rej Miriam a Izraele
poté, co prošli mořem? To si žádá nějakou rytmiku. Jistě,
improvizovat se dá dobře na leccos. Stačí lžíce, vidličky,
klíče, plechovky, pet-lahve, umělohmotné kýbly, dřevěné židle nebo
sklenice. Vyrobit si několik rytmických nástrojů může být ale také
dobrá zábava a materiál zase tolik nestojí. Tady je několik
námětů:
Posbírejte
kovové zátky od piva či limonád, silnějším hřebíkem v nich
uprostřed udělejte dírku. Potom vždy několik zátek navlečte na hřebík
o něco slabší a tři až pět takových hřebíků natlučte
nad sebe na laťku či klacek asi 30 cm
dlouhý kus tvrdé papírové roury, na jakých bývají navinuty
koberce či látky. Do roury či tubusu po celé délce
z různých stran natlučete hřebíky tak dlouhé, aby procházely
téměř přes celý průměr. Aby nevypadávaly, ovinete rouru izolepou,
natěsno omotáte konopným provázkem nebo oblepíte kůží. Dovnitř
nasypete rýži a zalepíte oba konce. Při otáčení rourou se rýže
přesýpá přes hřebíky a vytváří jemný cvrkot.
Chrastítka
můžete vytvořit také ze slupek pistáciových oříšků. Jehlou,
hřebíčkem nebo šídlem je proděravíte, navléknete na vlasec,
několikrát volně obtočíte spirálovitě kolem klacku, jehož konec
necháte volný jako držátko. Slupky od pistácií nebo rýži můžete
také nasypat do vydlabané skořápky kokosového ořechu, jejíž
půlky potom k sobě slepíte, nebo do vydlabané usušené
tykve, kterou zašpuntujete korkovou zátkou. Pro snazší variantu
poslouží i malé pet-lahve nebo plechové krabičky od čaje.
Jiné
chrastítko lze udělat z papírového tubusu. Prodávají
se v papírnictví jako pouzdro na výkresy, nebo stačí
asi 50 cm silný. Probité zátky můžete také navléknout na silný
drát, který stočíte do kruhu nebo do smyčky se zkrouceným
držátkem.
Obdobu
„hrkátka“ na klacku s jiným zvukem vyrobíte,
když místo kovových zátek použijete provrtané špalíky (destičky)
z tvrdého dřeva.
Jiné
chrastítko lze udělat z papírového tubusu. Prodávají
se v papírnictví jako pouzdro na výkresy, nebo stačí
asi 50cm dlouhý kus tvrdé papírové roury, na jakých bývají
navinuty koberce či látky. Do roury či tubusu po celé délce
z různých stran natlučete hřebíky tak dlouhé, aby procházely
téměř přes celý průměr. Aby nevypadávaly, ovinete rouru izolepou,
natěsno omotáte konopným provázkem nebo oblepíte kůží. Dovnitř
nasypete rýži a zalepíte oba konce. Při otáčení rourou se rýže
přesýpá přes hřebíky a vytváří jemný cvrkot.
Chrastítka
můžete vytvořit také ze slupek pistáciových oříšků. Jehlou,
hřebíčkem nebo šídlem je proděravíte, navléknete na vlasec,
několikrát volně obtočíte spirálovitě kolem klacku, jehož konec
necháte volný jako držátko. Slupky od pistácií nebo rýži můžete
také nasypat do vydlabané skořápky kokosového ořechu, jejíž
půlky potom k sobě slepíte, nebo do vydlabané usušené
tykve, kterou zašpuntujete korkovou zátkou. Pro snazší variantu
poslouží i malé pet-lahve nebo plechové krabičky od čaje.
Zaujalo mne
Hledáme nejoblíbenější knihu
Eva Drozdová
Březen
byl vždycky měsíc knihy, teď je už několik let také měsícem
internetu. Březnem to však nekončí, až do října se přes
internet rozhoduje o nejoblíbenější knize v ČR.
Možnost
hlasovat máte a výsledky ankety najdete na http://www.mojekniha.cz,
kde jsou postupně zveřejňovány také další informace související
s propagací četby, činností knihoven a další návazné
aktivity. Na webové adrese najdete také snad všechny informace
o knihách, nakladatelích, knihovnách a autorech, čtení
a čtení.
Akce
„MOJE KNIHA“, organizovaná Svazem knihovníků
a informačních pracovníků ČR (SKIP), je celonárodní akce
na podporu čtení a knih. Která kniha je ta „nej“,
se zjišťuje pomocí krátké ankety, která byla vyhlášena prvního
března 2004 a potrvá do začátku října 2004. Dílčí výsledky
budou vyhlašovány během trvání akce – ta nejoblíbenější kniha
obyvatel České republiky bude vyhlášena v Týdnu knihoven, který
bývá první týden v říjnu (4.–10.10. 2004).
Film
Jeho jizvami jsme uzdraveni?
Pavel Klinecký
„Nejkrvavější
film v dějinách kinematografie. – Dva mrtví při projekci.
– Antisemitismus budící protesty Židů. – Při natáčení
hlavní scény udeřil do představitele Ježíše Jima Caviezela
blesk. – Šokovaná veřejnost, katolíci chválí.“ Takové
hlášky byly součástí reklamní kampaně na nový film režiséra
a producenta Mela Gibsona Passion of Christ, Umučení
Kristovo.
Filmů
i ostatních artefaktů s touto tématikou je hodně. Namátkou:
černobílý film P. Passoliniho „Evangelium podle Matouše“
z šedesátých let, o něco mladší „Ježíš z Montrealu“,
„Kristus znovu ukřižovaný“, slavný filmový muzikál „Jesus
Christ Superstar“, pro nás především jeho jevištní zpracování
v pražské Spirále, a dále popisný nízkorozpočtový film
„Ježíš“, nedávno promítaný v rámci „evangelizační
kampaně“, rozporuplně přijímané Scorseseho „Poslední
pokušení Ježíše Krista“ nebo výstava fotografií INRI
francouzské reklamní fotografky Bettiny Rheims v Rudolfinu v r.
2001. A také pro mnohé pohoršlivý „Ježíš s frantíkem“
a ještě pohoršlivější slovenská povídka „Azda posledná
večera“ asi před deseti lety. Všechny vzbuzují řadu otázek:
jaký byl záměr – komerční, umělecký, dokonce zvěstný, misijní?
Povedlo se? Co z evangelia bylo zdůrazněno, co chtělo a co
mělo být?
Poslední,
vlastně první otázka: dá se evangelium filmovat? I málo
biblicky poučený přece ví, že evangelia nejsou kronika
a pokoušet se vytvořit něco jako hraný dokument tu nejde.
Tohle si zřejmě neuvědomili autoři evangelizačního „Ježíše“,
proto byl výsledek umělecky i zvěstně tak laciný. Jediná cesta
je, nepokoušet se o jinou (historickou, biblickou)
autenticitu než o tu tvůrčí. Pak lze vytvořit dílo, které
promluví podobnou, byť ne stejnou řečí jako evangelium. To
se podařilo kupř. vynikajícím snímku „Ježíš z Montrealu“
i spirálovské inscenaci „Jesus Christ Superstar“.
Mel
Gibson je křesťan. To je vidět, film je přesvědčivý. Biblicky věrné
podání se ovšem nedrželo biblického textu křečovitě a nebálo
se vykročit k nějakému dovyprávění (Šimon z Kyrény,
spolunesoucí kříž, Claudia, manželka Piláta a její setkání
s Marií, výborně dotažený Malchos, veleknězův sluha, kterému
Petr usekl ucho). Katolictví režisérovo bylo také zřejmé: kromě
legendární Veroniky s rouškou, na níž se obtiskla tvář
křižovaného (ve filmu naivně skoro jak fotka na tričku),
vystupuje proti evangeliu akcentovaná role matky Ježíšovy. Marie však
víc než matkou je již v této chvíli světicí; pohled na týrání
svého syna unese bez velkých emočních výkyvů, protože od počátku
ví, oč jde. Ví, že syn ví, a to ji nese silou opravdu
nadlidskou.
Gibson
je ale také producent a film se musí prodávat. Možná se tu
snoubil záměr obchodní a zvěstný – na film musí
chodit lidi. Hudba, scéna, naturalismus (prý se současný film
neobejde bez sexu a bez násilí – tedy prvnímu pokušení
scénář beze zbytku odolal), zvukové a obrazové patetismy –
to vše dělá z filmu trochu „popík“. Je ale poznat,
že se netočil jen kasovní trhák ani pouhá „lahůdka
pro intouše“. Násilí a krev tu je, ale Bruce Willis
na konci „Smrtonosné pasti I“ je červenější. A proti
vulgárním a hloupým surovostem v „Kill Billovi I“
je „Umučení“ jemné psychologické drama.
Antisemitismus,
jako že Židé jsou viníky kříže? Asi jako jsou Francouzi vinni
Bartolomějskou nocí. Velerada tu nenastavuje zrcadlo lidu Tenachu,
nýbrž fanatismu, soudním fraškám (Pilát: to vždycky trestáte obviněné
ještě před rozsudkem?), moci a nenávisti. Naopak, když Římané
odstrkují Šimona z Kyrény se slovy „táhni, Žide“,
člověk se neubrání hněvu na vojáka – holou dutou
lebku. Buďme na antisemitismus citliví, ale ne přecitlivělí,
ďábel by se vrátil zadními vrátky.
Zpět
k prvním otázkám: anglický název „Passion of Christ“
byl přeložen jako „Umučení Krista“. Proč ne „utrpení“?
Měl tvrdší název zvýšit návštěvnost? Co chtěl film sdělit? Že „jeho
jizvami jsme uzdraveni“, jak doslovně cituje film Iz 53,5?
Dýchne na diváka pravé poselství evangelia, totiž že vlastně
ne ranami, nýbrž jeho, Boží láskou jsme uzdraveni? A nezpůsobí
závěrečný happyend (prozření velerady v chrámu, zničeném
zemětřesením, náznak vzkříšení) v divákovi pocit, že už je
„vymalováno“? To je přece jen půlka pravdy, druhá půlka
je, že i když je vymalováno, máme před sebou ještě hodně
malování.
Režie: Mel Gibson
Hrají: James Caviezel, Monica Bellucci, Maia Morgenstern
Scénář: Mel Gibson, Benedikt Fitzgerald
Kamera: Caleb Deschanel
Hudba: John Debney
Nápadník
Dopisované Bible
Mikuláš Vymětal
Dopisovaná
Bible může mít různou podobu. U známého příběhu si ten, kdo
chystá program, předem přichystá probíraný text (například vytištěný
z počítače, nebo oxeroxovaný z Bible), v němž vynechá
například poloviny vět, nebo každou druhou větu. Chybějící text
doplní tečkami. Rozmnožený částečný text rozdá na mládeži, aniž
ho předtím přečetl z Bible. Každý doplní text podle toho, co
odhaduje, že by v něm mělo být. Poté si společně texty
přečtěte, a teprve na závěr přečtěte text Bible. Leckteré
myšlenky, které v Bibli nejsou, naopak mohou být inspirativní
pro její pochopení.
Jiná
možnost je rozdělit si jednotlivé osoby příběhu a napsat jménem
každého z nich fiktivní dopis o tom, co zažili: Co by
napsal kněz v příběhu o milosrdném Samařanu v dopise
svému bratru? Co by napsal ten zbitý? Co hostinský? Co Samaritán? Co
jeden z loupežníků? Společně si pak dopisy přečtěte.
Třetí
možnost je popsat příběh novinovým titulkem (ten má několika slovy
vyjádřit to nejpodstatnější a nejzajímavější z příběhu).
Různé noviny ovšem pokládají za to nejdůležitější něco jiného:
Jak by příběh o Ježíšově vjezdu do Jeruzaléma nadepsaly
Lidové noviny? Jak Haló noviny? Jak Dívka či Sedmá generace? Jak
Večerní Jeruzalém? Rozdělte si různé typy tiskovin (můžete si
vymyslet i fiktivní názvy a druhy – třeba Samizdat
palestinských studentů či Chrámové zprávy) a po přestávce
na napsání titulků si je navzájem přečtěte. Uvědomíte si přitom,
jak různé pohledy ovlivní to, co se pokládá za důležité.
„A
čti Bratrstvo!“, doporučuje Jan Trusina ve 4. čísle
časopisu Český bratr. A to v článku, ve kterém píše
o tom, co vše nestojí za čtení. Tak až si přečtete
celé Bratrstvo, přečtěte si i zmiňovaný článek („Nečti
všecko!“, č.4, str. 15). Rubrika, ve které článek vychází,
je vlastně celá pro čtenáře Bratrstva. fik
Slovníček
Presbyter
Marie Medková
Často se o něm mluví při ohláškách, má v ledasčem prsty.
Víte,
kdo to je presbyter?
- druh zhoubného nádoru
- synonymum tiskařského šotka
- člen staršovstva
- eskymácký výraz pro dobře propečeného psa
Správné řešení je pochopitelně za c)
Řecké
slovo presbyteros znamená starší, staršina. V knihách Nového
zákona často označuje osoby, které vedly sbor a staraly
se o něj. Tento úkol má starší, tedy presbyter, i dnes.
V ČCE
se člen sboru stane presbyterem volbou do staršovstva.
Člena staršovstva můžete nazvat presbyterem i starším, v obou
případech budete „in“.
Pokud
se narodíte dříve než vaši sourozenci, jste starší až do smrti.
Volbou do staršovstva se stanete starším pouze dočasně,
a to na dobu šesti let.
K čemu
jsou presbyteři? Řídí a usměrňují chod sborového života (např.
bohoslužby, nedělní školy, výlety…). Rozvíjí misijní činnost
(např. náboženství ve školách) a utužují ekumenické vztahy
mezi církvemi. Pečují i o jednotlivce – členy sboru,
kteří jsou nemocní nebo v tísni. Navíc mají na starosti
i různé správní a administrativní záležitosti sboru
(sborové účetnictví, budovy, zaměstnanci sboru, evidence členů).
Z toho by jednomu hlava zešedivěla.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|