Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 6 ročník 45
archiv
OBSAH:
Bože, proč jsi zlaté hochy opustil?
Zastavení
Jsme Boží sklizeň
Vědět o svých citech
Co k tomu Bible?
Jak na vás působí, když někdo veřejně projeví svůj cit?
Uclerosní evangelicitida
Lidský Faktor
Na zvony nezvoním
Parrésia a Husovický dvorek
Strávníci všech zemí zemí, spojte se!
Co bylo
Co bude
Naši to považují za zbytečnost
Vzhůru do Evropy
Mark Maddon: Podivný případ se psem
Västerås
Mišpacha III.
Aj kamení volati bude
Good Bye, Lenin!
Karel Vepřek podruhé
Ruce vzhůru - Hände hoch!
Seminář pro pracovníky s mládeží v Tyře u Třince
Homo christianus sborník ze sjezdu
Jak dělá...?
Křížovka
Presbyterně-synodní zřízení
Come on and Sing
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Bože, proč jsi zlaté hochy opustil?
Luboš Kratochvíl
Hašek je
bůh! skandovaly davy českých fanoušků po olympijském zlatu hokejistů
z Nagana. Jaký to byl zázrak probít se prestižním turnajem na první
místo. Hodný boha, prý. Na letošní šampionát v Praze bůh Hašek
nepřijel a pravého Boha z pohledu většiny fanoušků snad ani
nezajímal. Jak jinak by mohl dopustit, aby hoši tak nešťastně
vypadli, navíc před domácím publikem? Zázrak se nekonal.
Když
báječní muži na ostrých nožích prohráli, dalo se zklamání v českých
městech i vískách vážit na kila a vyvážet do ciziny. Jenže kdo by ho
koupil?
Říkal
jsem si už kolikrát, jestli by církev neměla nějak těchto pohnutých
okamžiků využít a rozptýlit představu boha v hokejistickém dresu,
který pohledem spálí soupeřovu branku a vynutí si rozhodující
opakování zápasu. Kdyby byly v tu osudnou květnovou noc otevřené
kostely, možná by do nich zavítalo víc duší hledajících vysvětlení,
proč se zázrak nekonal.
Svornost
národa v době mezinárodních hokejových a fotbalových mačů je
pozoruhodná. Až děsivá.
Mrzí
mě, že nikdo neskanduje, když se domů vrátí třeba čeští humanitární
pracovníci, kteří pomohli stovkám hladovějících a nemocných lidí a
„reprezentovali“ tak Česko v cizině. Že by tolik vadilo,
že nevezou medaile?
Národ
teď musí čekat zase nejméně rok, jestli se hokejový bůh smiluje a
nadělí zlato. Do té doby o něj ztratí většina lidí zájem, nebo se
vrhne k bohu fotbalovému, který je možná na rozdíl od fotbalových
rozhodčích neúplatný.
Jeden pohled, jedno objetí,
Jedno slovo, zmizí zajetí.
Tisíc hříchů, tisíc dopuštění,
tisíc hrubostí, jedno odpuštění.
Staré výmluvy, staré odpustky,
Staré sliby, tisíc milostí.
mm
Zjevení
Jsme Boží sklizeň
Štěpán Brodský
Už je to
tu zase. Sotva slezl sníh, pole se pokryla malými zelenými
výhonky budoucích chlebů, vánoček, hořčice, krmiva pro krávy a co
já vím čeho ještě. Už je tu zase ten koloběh, který končí zlatavými
lány a hučícími stroji a létající slámou všude kolem. Tohle
nás potkává každý rok. Obraz, který je každému od pradávna
jasný. Tak jasný, že se náramně hodil evangelistům,
i Ježíši samotnému, aby jím vyjádřili vznik, zrod, růst, vydání
užitku, spravedlivou odplatu atd. Něco roste a přijde čas, aby
bylo sklizeno. Podobně to viděl i Jan. Ovšem, a to zaprvé:
s tím rozdílem, že Boží andělé pak nezapřáhnou pluhy, aby
zorali. Nevláčí, aby nasadili či naseli novou žatvu. Tady se nic
opakovat nebude. Žne se jenom jednou, jednou provždy, a proto
na žatvě a její kvalitě tolik záleží. A taky není
jedno, kdo se srpem vlítne na pole. To za druhé: žatva
je svěřena tomu, kdo ví, co je zrno dobré a co pleva, která
patří na hnůj.
Jan
má pro své posluchače a čtenáře připravenu jednu zvláštní formu
sdělení. Je to zjevení. Popis vize, kterou měl tu čest spatřit. Popis
představy, kterou Bůh skrze Jana představuje člověku. Touhle zvláštní
formou Jan předkládá před člověka komentář věcí současných a zároveň
předjímá věci budoucí. Spojuje tak přítomnost s budoucností.
Spojuje budoucí Boží plány se světem s naší realitou. Říká
se tomu eschatologie.
Ten
obraz žatvy, sklizně, je obrazem soudu. Tak nějak už to v Bibli,
ale především před Bohem, přišlo, že na konci se sklízí,
hodnotí, skládají účty. Každý člověk prožívá své větší či menší
sklizně. Když hodnotí část své práce, když končí školní rok, když
stojí na začátku nového úseku, tehdy vždy prochází něčím, co lze
nazvat soudem. Soud posoudí co bylo, snad aby příště bylo líp nebo
alespoň jinak, když to teď stálo za starou bačkoru. Soud ocení
i to, co bylo dobré, aby to bylo i nadále, aby se to
uchovalo jako zrno v sýpkách, nebo aby snad bylo příště ještě
líp. Dílčí sklizně člověka mají svůj vrchol i předobraz
ve sklizni poslední. To je ta sklizeň, která teď Jana zaměstnává
nejvíce. Nemává nad ní rukou: však ono se to nějak vyřeší…
Bere ji vážně. Především ze dvou důvodů: protože je jedinečná.
Bude to ta pravá chvíle, kdy se náš klas ukáže před Bohem. Už
proto je třeba na ni myslet i dnes. A protože je to
sklizeň našeho Pána. A to je sice hospodář svým způsobem přísný,
chce vidět pěkné klasy, ale je to také Pán spravedlivý a milosrdný.
Patříme do jeho ruky.
A viděl
jsem, hle, bílý oblak, a na oblaku sedí někdo jako Syn
člověka, na hlavě má korunu ze zlata a v ruce
ostrý srp. Vtom další anděl vyšel z chrámu a mocným hlasem
zavolal na toho, který seděl na oblaku: „Pošli svůj
srp a začni žeň, protože nastala hodina žně a úroda země
dozrála.“ A ten, který seděl na oblaku, hodil svůj
srp na zem, a země byla požata.
Zjevení
14,14 – 16
Předsudky?
Vědět o svých citech
Mé city patří jenom mně
LýM
Cit,
pocit je to první, podle čeho se při setkání s druhým
orientujeme, protože nervové spojení mezi smysly a mozkem je
daleko rychlejší skrze centrum emocí než dodatečná logická úvaha. Ale
potřebujeme obojí, vědět odkud vítr fouká, co se při tom děje
v naší duši a jak nastalou situaci správně vyřešit. Někdy
je lépe si k tomu nechat několik minut nebo i měsíců.
Vědět
o svých citech, o tom, co se se mnou děje (jestli
mám radost, smutek, strach, cítím lásku, hněv, překvapení,
zoufalství, soucit, rozhořčený odpor či hanbu a vinu) a umět
své pocity patřičně projevit, patří k velmi důležité stránce
našeho života.
Je dobré
poznat a přiznat si, že mě tento člověk nanejvýš rozhněval,
a nebudu mu říkat „mám tě rád“ jen proto, že se to
ode mne očekává. To neznamená, že ho praštím pěstí, ale budu
třeba jen mlčet.
O takovém
nadání se mluví jako o emoční inteligenci a podle
současného vědeckého bádání v této oblasti je zřejmé, že člověk,
který dovede dát citům ve svém životě správné místo a umí
s nimi zacházet, má inteligenci, která je nadřazená všem
ostatním typům vrozených schopností, i nám dobře známému IQ.
City
nikdy nemohou patřit jenom mně. Ani na pustém ostrově.
A jestliže je život křesťanů životem Kristových bratří a sester,
pak se ani ve sboru a při bohoslužbách neobejdeme bez
schopnosti své city prožívat a správně užívat ke společnému
dorozumění. Potřebujeme rozumět jeden druhému, vzájemně se podporovat
(plakat s plačícími a radovat se s radujícími),
ale také společně svou radost, naději, víru a lásku vyjadřovat.
Sám
Ježíš nám je vzorem k odvaze citům rozumět a citlivě s nimi
zcházet. Prožívá nelibost, soucit, žal, osamělost, zármutek, úzkost,
smutek, ponížení, rozhořčení, přátelství, lásku. A zřetelně své
city vyjadřuje: zastává se hříšnice, uzdravuje i v den
odpočinku, kárá Petra za jeho nechápavost, sytí zástupy, pláče
u Lazarova hrobu, hněvá se na prodavače a penězoměnce
v chrámě, žádá učedníky, aby s ním bděli, mluví o smutku
své duše až k smrti a při modlitbě v Getsemane je
plný očekávání a odhodlání. Do oblasti emocí patří také
společný zpěv, modlitby a prosby (proste, hledejte, tlučte),
prožívání svátostí, zejména společné přijímání chleba a vína
na památku Ježíšovy poslední večeře s učedníky. Patří sem
i místo a prostory, kde se křesťané scházejí. Nelze
říkat, že je jedno, jak vypadá náš kostel, naše modlitebna.
Vjezdem do Jeruzaléma na oslátku Ježíš dramaticky zobrazil
své kralování a měl smysl pro různé situace, když se svými učedníky chodíval
na Olivovou horu. Zdánlivě nelogicky nechal ženu, aby na něj
vylila vonný olej, až se místnost naplnila vůní.
Vidíme,
že ani Ježíšovy city nepatřily jenom jemu, ale také jeho
učedníkům, lidem všelijak postiženým a potřebným, jeho
posluchačům, příznivcům i protivníkům.
Ke každé
lidské kultuře patří umět prožívat nebo lépe zacházet s city.
Ale to neznamená vystrkovat druhým na oči, co právě prožívám,
a své city před nimi z různých stran přetřásat. Být citlivý
znamená své city rozpoznat a také je citlivě projevovat. Vnitřní
bolest a smutek tedy člověk může vyjadřovat hlubokým soucitem
se zraněnými lidmi, nebo také nářkem, který jiné vyčerpává
a obtěžuje. Podobně svou radostí lze jiné obtěžovat, nebo svou
projasněnou tváří vytvářet pro druhé přátelské prostředí.
„Tak
dobře,“ řeknete mi, „prožívejme společně své city, ale
který křesťan zná správný způsob?“ Na tuto otázku mám
jednoduchou odpověď: Jsme barevné stvoření. I naše emoce jsou
barevné. Rozdílné jsou sbory, církve, také jejich kostely, liturgie
a důrazy, a to je dobře. Problémy s citovým prožíváním
vznikají tam, kde lidé své city nerespektují a tváří se,
že citové prožívání je jim cizí. Říkají, máme tady Slovo
a na ničem jiném nezáleží. Právě tak jsou problémy tam, kde
lidé svou víru chtějí vyjadřovat hlavně košatými city a nejsou
ochotni své city utřídit a zreflektovat je také rozumem. Tančí
a zpívají „Bůh mě miluje“ a nevidí otázky
v očích druhých.
Přeložit
řeč citů do řeči slova a umění musíme sami. Může to být
docela dost těžká práce. Pomocí je pravdivost vůči Kristu i k sobě
samým a vzájemný rozhovor, který vytvoří prostor pro společné
vyjádření i pro změny. A změny jsou potřeba, vždyť my jsme
jiní, než byli naši rodiče, a jiní, než budou naše děti.
Doporučuji
knihu: Daniel Goleman – Emoční inteligence (Proč může být
emoční inteligence důležitější než IQ) Vydal Columbus, Praha 1997 •
Předsudky?
Předsudky?
Co k tomu Bible?
Mé city patří jenom mně
Pavel Pokorný
My Středoevropané, Češi, evangelíci na veřejnosti málo pláčeme, výskáme, tančíme. Své city a svá vnitřní hnutí příliš neprojevujeme. Biblické příběhy jsou podobně cudné - bez okolků řeknou, jak se stalo Slovo Hospodinovo a někdo se sebral a šel, aniž se zmiňují o tom, jak mu přitom bylo. (Tak třeba Abram v Gn 12,4.) Vedle toho jsou však v Bibli Žalmy (a třeba taky Pláč), které jsou emocí plné. Lidé, kteří slyší Hospodinovo Slovo a dávají se na cestu, jsou titíž, kdo v žalmech vyzpívávají svou radost, bolest, úzkost, pochybnosti i naději. Možná jde o to, že všechno má své místo a čas. Jsou chvíle, kdy pro mne ani pro druhé není podstatné, jak se cítím, ale kam se vydám a co udělám. A jsou chvíle, kdy potřebuji naslouchat sám sobě a promluvit ke své duši (Ž 103,1), kdy potřebuji svá vnitřní hnutí sdílet se svými blízkými (i ty žalmy, které jsou osobním vyznáním, jsou určeny pro společenství víry).
A třeba takový král David se nerozpakoval ze samé radosti poskakovat, tančit a výskat dokonce na veřejnosti. Před svou ženou Míkol se tím zesměšnil a ona „jím v srdci pohrdla“. Bible ji za to nechválí, pro Davida má pochopení. Když chce tančit, ať tančí. Vždyť taková věc jako příjezd Boží schrány do Jeruzaléma se neděje každý den (2 Sa 6).
Anketa
Mé city patří jenom mně
Jak na vás působí, když někdo veřejně projeví svůj cit?
Emanuel Chmelík
z Chmelnice
katastrofista a deformátor
„Přinde
na to, jaké cit. Třeba cit pro vodstřelování křížatéch je
betálný projevovat veřéně. Někdy ale taky přinde na to, jak moc
je to projevování slyšet a jak moc je ten cit cítit. Onehdá
v mlatě sem se projevil celkem nahlas a byla to
taková rychna, že s křížatéma zdrhali i našinci.“
Tímto směrem by bylo možné hledat odpověď na otázku, proč
křižáci často prchali před husity ještě dříve, než došlo k bitvě.
Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let
Jsem ráda, když jsou
lidi spontánní. A jsem ráda, když se k tomu, co
přeženou, umí později s chladnou hlavou vrátit.
Eva Drozdová
herec Divadla Husa na provázku, 49 let
Záleží
na situaci. Mám sklony nebrat svědectví o cestě za Kristem
říkaná na ulici do mikrofonu moc vážně. Intimita a city
například v básních, obrazech, hudbě na mne působí velmi
dobře, možná pro svou zahalenost.
Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let
Trapně,
ale právě tak vím, že by se člověk neměl stydět za projevy
citu. A zvlášť mužské pokolení je zmanipulováno děděným úslovím
„mužský nepláčou“. Štve mě, když při docela banální
historce mě začnou pálit oči a téct z nosu.
Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let
Záleží
na formě. Myslím, že některým umělcům se daří city
veřejně prezentovat velmi vkusně prostřednictvím svých děl.
Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let
Obrácení
sudu na náměstí a kázání ve stylu „Bůh Tě
miluje!“? Není to má tradice. Pouť na Velehrad nebo
vesnický pohřeb se zpíváním a korouhvemi? To je mi mnohem
bližší. To znamená ne jestli, ale jak. V Americe
je to jiné, v Itálii je to jiné a ve Švédsku rovněž.
Kritériem je pro mě vnitřní pravdivost.
Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let
Jaký
cit? Lásku? Pokud je opravdová, pokud je to upřímný pláč nebo
nestrojená radost... beru, ok.
Vladimír Hauser
(??) Co
myslíte veřejně projeveným citem?
Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let
Pokud
takový projev není výsledkem nějakého předstírání, skrytého kalkulu
nebo choroby, pak to považuji skoro až za projev
upřímnosti; a to nejen toho člověka, nýbrž té situace,
rozhovoru, podnětu. V nich se jistou mírou otevírá něco
pravdivého z lidského žití. Z toho důvodu se nepotřebuji
veřejnému projevení citu vyhýbat, zakazovat ho nebo zlehčovat. Jak
zvolna stárnu, čím dál víc si toho vážím.
Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let
Úplně
samovolně mi zčervená pravý ucho.
A co vy na to:
Podle toho, jak. Projevit cit znamená odkrýt své nitro (k tomu
je často třeba odvahu), ale také přiblížit se třeba člověku,
který potřebuje účast. Nic se však nemá přehánět – citový
projev v žádném případě neznamená hysterii. (56, tisková mluvčí
Charity)
Je správné, když lidé projevují své city, protože city k člověku
patří. Zároveň ale potřebujeme jistou dávku sociálního cítění
(soudnosti, sebereflexe), abychom se svými emocemi naložili
v dané situaci adekvátně. Taková schopnost je podle mého
jedním ze znaků dospělosti. (24, redaktorka časopisu)
Hodně záleží na kontextu a míře upřímnosti, která v tom
projeveném citu (z mého pohledu) je. Chápu slzy dojetí, méně už
plačky. (33, sociolog)
Záleží na situaci a okolnostech – když se rozbrečí
nově zvolená Miss – je to opičárna. Člověk, který vypráví
např. o svých zavražděných příbuzných v Čečensku, to je
něco úplně jiného... (24, bankéř)
Pokud je to opravdové, tak mě to nijak nepohoršuje. A vlastně
je mí to spíš divné, když se na pohřbu nebrečí, nebo
když se manželé nepřivítají pusou jen proto, že je
přítomen někdo cizí. (31, farář)
Projevit veřejně svůj cit jistě není ostuda. Na druhou stranu
je dobré umět své city a emoce zvládat, ne vždy totiž jejich
projevení musí být pro okolí prospěšné. Samostatnou kapitolou je
projevování citů intimních, zde je třeba brát ohledy zvláště
citlivě. (34, podnikatel)
Myslím, že je dobré, když člověk má ve svém životě lidi,
před nimiž své city může projevit, ať blbnout radostí, dělat
skopičiny nebo se vyvztekat či vybrečet. Nejenom tedy vhodně
zformulovat a dobrými argumenty obhájit svůj názor (to mi
přijde u nás evangelíků typické), ale přirozeně žít svůj život
doopravdy, tedy i s emocemi.Tedy se na své drahé
blízké naštvat, ale i jim umět říct, že je mám rád.
Pochopitelně lze debatovat o přiměřené formě. (22,
studentka)
Předsudky?
Uclerosní evangelicitida
Mé city patří jenom mně
Míla Lapáček
„Tak
pane Pokorný, asi vás nepotěším: skutečně máte žaludeční vředy. Ale
nebojte se, zachytili jsme to včas, takže nebude nutná operace;
myslím, že plně postačí, když nasadíme vhodné léky...
Jen bych
se vás chtěl ještě zeptat – trochu osobněji; proto
nemusíte odpovídat – jak se vám daří psychicky, lidově
řečeno: jak jste na tom s nervama? Poněvadž – i podle
dalších příznaků – se mi zdá, že příčinou vašeho
onemocnění není nějaká stravovací nekázeň či hříšná životospráva,
nýbrž spíše dlouhodobě neventilované napětí, popíraný či
nekompenzovaný stres, nebo jakýsi existenciální diskomfort, víte? Jež
se pochopitelně negativně promítají i do fungování
zažívacího traktu, a tak vytvářejí ideální podmínky pro vznik
například žaludečních vředů.“
Lékař si
přehodil nohu přes nohu a upřeně se zadíval na pana
Pokorného. Ten si povzdechl: „To máte těžké, pane doktore. Už
od malička mi každý vtloukal do hlavy, že není vhodné
dávat příliš okatě průchod citům, lhostejno, zda jde o radost
nebo naopak smutek. Že je v tom třeba znát míru a chovat
se citlivě vždy podle aktuální situace. Poněvadž na nějaké
naše výlevy není nikdo zvědavý, jen bychom jimi obtěžovali své okolí
a nepatřičně na sebe upozorňovali. Takže jsem byl chválen
za tiché, beránčí chování a naopak důrazně kárán i trestán
za příliš hlasitý výkřik, za moc prudké či teatrální gesto,
za nadměrně zachmuřenou tvář i za každý zřetelný
projev hněvu či vzteku. Moji rodiče byli důslední a myslím,
že mne vycepovali téměř k dokonalosti. Na prahu
dospělosti jsem se tomu pokusil vzepřít a jednou
na bohoslužbách – ...ehm, já jsem evangelík, pane doktore
– jsem se hlasitě rozesmál anekdotě, kterou farář pronesl
v rámci kázání. Samozřejmě jsem byl jediný, kdo tak učinil,
a měl jste vidět ty vražedné pohledy mých rodičů i pohoršeně
se otáčející dámy v předních lavicích. Cítil jsem se jako
naprostý debil a od té doby už jsem si podobné extempore
v kostele nedovolil. V civilním životě je to obdobné, takže
jednám s lidmi přívětivě, avšak formálně, a pečlivě si
zachovávám osobní i vnitřní odstup. Když mne začal zlobit
žaludek, tušil jsem, že by za tím mohly být mé stále
napjatější nervy, ale nebylo vhodné si něco takového připustit. Až vy
jste to pojmenoval, takže...“
„Nu,
pane Pokorný, já nejsem psycholog ani psychiatr, ale problémy je
nejlepší řešit od kořene. Napřed samozřejmě odléčíme vředy, ale
pak bych vám doporučil, pokud byste souhlasil, nějakého dobrého
psychologa či psychiatra, protože jinak vás tu za rok za dva
budu mít zpátky. Nebo se alespoň dohovořte s vaším obvodním
lékařem, poněvadž kvalitní antidepresiva jako Deprex nebo Citalec už
teď může předepsat i on, nikoli jen odborný lékař. A pokud
jde o církev, ehm, já také chodím do kostela, ovšem tedy
ke katolíkům; ale rozhodně tuším, s čím se potýkáte.
Zvažte, jestli si nedat na čas pauzu nebo nezkusit jiný kostel.
Ale to
berte jako zcela nelékařský a nezávazný impuls či nápad...“
dodal lékař tiše, a pak nahlas zavolal na sestru
v předpokoji: „Jindřiško, uchystejte, prosím vás, pro pana
Pokorného neschopenku. Děkuji...“
Okénko
Lidský Faktor
Mé city patří jenom mně
Jan Skála
V Madridu
v březnu explodovaly vlaky a my jsme se to hned
dozvěděli. Teroristé se zas celosvětově proslavili. Média
na jejich přání zprostředkovala všem, kterých se to týká,
další dávku nejistot. Nejistoty v životě potřebujeme, jsme na ně
zvyklí, a nenecháme se jen tak někým vystrašit. A přece
jsou věci, které mohou naši lhostejnou otrlost nahlodat.
Máme
úžasné technologie, a čím složitější a propojenější, tím
lépe se dají s velkolepým efektem zneužít. Toho efektu lze
dosáhnout bez větší námahy, stačí kus odhodlání. Často totiž
rozhoduje tzv. lidský faktor. A může udeřit kdekoliv: pár
chlapíků s noži v letadle; podivné kšefty plus chybička
v systému a světová velmoc je bez elektřiny; bomba, dvě,
tři – jak jednoduché. Jak to, že je svět tak nebezpečný?
Lidé jsou nebezpeční.
Jsme
napojeni na informační sítě a ztrácíme soukromí. I když
utečeme od všech počítačů a telefonů, stejně nevíme, jestli
nás někdo na dálku neodposlouchává laserovým mikrofonem či
podobnými vynálezy. Ale rozhoduje lidský faktor. To pravé vnitřní
soukromí ztratit nemůžeme. Stačí trocha odhodlání a víry
a nezotročí nás technika ani strach. A když chybí odvaha,
ještě zbývá naděje. Zlu se dá čelit, vždyť je tolik lidí, kteří
ho nechtějí. Takový lidský faktor, to je Boží dar.
Povolání
Na zvony nezvoním
Rozhovor s Danielem Ježem, kostelníkem u Martina ve zdi
ptala se Eva Drozdová
Daniel Jež má klíče
od románského kostela uprostřed Prahy, který dodnes slouží jako
bohoslužebné místo pro Německý sbor v Praze a pro
mládežnické bohoslužby, které obstarává pražský SOM. Do měsíce
se tu koná také několik svateb a mnoho koncertů. Kostel sv.
Martina byl postaven v období mezi roky 1178 až 1187
v osadě Újezd, která se již dříve rozkládala ve zdejším
prostoru a podle zasvěcení kostela pak byla nazývána Újezdem sv.
Martina. Gotická přestavba kostela se uskutečnila v době
vlády Karla IV., po roce 1350. Kostel sv. Martina ve zdi
v roce 1678 vyhořel a horní část věže byla po požáru
přestavěna. Roku 1784 byl kostel zrušen a přeměněn na skladiště,
byty a obchody. Teprve v roce 1904 jej koupila Pražská obec
a v letech 1905 – 1906 dala restaurovat podle návrhu
Kamila Hilberta. Po první světové válce získala kostel
do dlouhodobého pronájmu Českobratrská církev evangelická, jejíž
péčí byla v nedávných letech provedena generální oprava objektu,
spojená s archeologickým výzkumem.
Kostelník
– jak tě vůbec napadlo, že budeš dělat kostelníka? Jaké
máš vlastně vzdělání?
K práci
kostelníka jsem se dostal přes faráře Mikuláše Vymětala, který
mne upozornil, že po sborech běhají oběžníky s pracovní
nabídkou na správce kostela sv. Martina ve zdi.
Se zpožděním jsem se přihlásil do konkurzu, kde jsem
byl nakonec přijat na místo správce. Jsem vyučený elektrikář.
Co dělá
takový kostelník, asi to není jen uklízení a vlastnění mnoha
a mnoha klíčů.
Práce kostelníka spojená
s funkcí správcovskou je opravdu různorodá a hlavně náročná
na čas. V kostele se koná minimálně jedna akce denně,
někdy dvě až tři. To znamená, že pro mne neexistují víkendy
ani svátky. Jinak hlavní těžiště mé práce je v koordinaci
veškerých akcí, které, se v kostele konají, tedy
bohoslužeb, aktivit Německého sboru v Praze, mládežnických
a studentských akcí, svateb, agenturních a benefičních
koncertů atd. Co konkrétně? Od výměny špinavých ručníků, přes
úklid podlah a strojení stolu Páně až po údržbu
inventáře. Na mně je také kontakt s koncertními agenturami
– sjednávání termínů, smlouvy o vystoupení a sledování,
zda je vše řádně zaplaceno. Dohlížím na opravy a úpravy
v kostele a jeho okolí. Řeším vypadlé pojistky, mrtvé
holuby na parapetu, nefunkční topení. O zajištění
bohoslužeb se stará Německý sbor a pražský SOM.
Tím, že je
kostel kulturní památkou, není péče o něj úplně bez obtíží.
Kostel
za poslední roky prošel několika rekonstrukcemi. Ta největší
byla v roce 2000 a byl při ní kompletně očištěn
a zakonzervován vnější plášť budovy, opraveno oplocení kolem
kostela a kompletní sanace krovu, včetně výměny několika trámů.
Při této rekonstrukci byl také restaurován výjev sv. Martina
se žebrákem, který je nad nepoužívaným vstupem do kostela.
O rok později byl více než dva měsíce zastaven veškerý provoz
kvůli rekonstrukci vnitřku kostela. Při ní došlo k očištění
vnitřního zdiva, kostel byl celý vymalován a byly restaurovány
vnitřní dveře. V roce 2002 proběhla zatím poslední rekonstrukce,
a to už za plného provozu. Byl restaurován malovaný dřevěný
záklopový strop ze 16. stol.
Co ti dělá
nejvíc starostí? Z čeho máš největší radost?
Největší
radost mi dělá určitě vysoká vytíženost prostoru, myslím, že kostel
je dobře zaveden v širším povědomí lidí, jak u nás tak
v cizině, díky širokému spektru jak bohoslužebných tak
kulturních akcí. Největší starostí je určitě spravovat objekt
v centru Prahy, navíc v blízkosti Národní třídy. V centru
bývá zvláště ve večerních hodinách pěkně rušno a výskyt
různých pochybných lidí značný.
Asi taky
zažíváš mnoho kuriózního – představy lidí o možném dění
v kostele jsou mnohdy absurdní, nebo ne?
Máš pravdu, představy lidí
a to hlavně z necírkevního prostředí jsou mnohdy hodně
podivné. Asi nejčastější otázka je, jestli zvoním na zvony.
Neobvyklá církevní společnost, která chtěla mít své shromáždění
v kostele, byli určitě Svobodní zednáři.
Když už
máš volno, jsi schopen vnímat jiné církevní stavby nekostelnickým
pohledem? Zajdeš si někdy na koncert vážné hudby?
Určitě jsem, mám totiž velmi
rád památky a v Praze je hezkých kostelů spousta. Tady
se profesionální deformace určitě neprojevuje. S koncerty
vážné hudby je to už horší, na koncerty chodím docela často, ale
spíše na jiný žánr.
Děkuji
za rozhovor.
Adresa kostela: Sv. Martin
ve zdi, Martinská 8, Praha 1 http://www.martinvezdi.cz
Dělníci víry
Parrésia
a Husovický dvorek
Rozhovor se Štěpánem Hájkem, farářem ČCE
ptala se Marie Stolařová
Od roku
1995 se ve sboru v Horních Dubenkách téměř každou
prázdninovou neděli koná divadelní festival Parrésia a od roku
2000 také na jaře v Brně-Husovicích obdobný festival
Husovický dvorek. Začne se bohoslužbami v kostele, pak
se všichni vyhrnou ven na „plac“, kde jsou
už připraveny kulisy, každý se pohodlně usadí a začne
divadlo. Dopoledne se protáhne až do odpoledne
u společného stolování a povídání mezi zdmi ozdobenými
výtvarnými díly. U zrodu těchto akcí stál farář Štěpán Hájek.
Jak
se stalo, že právě ty jsi začal organizovat divadelní
festival?
Jednak
mám divadlo rád, a jednak tomu napomohla situace v dubeneckém
sboru. Začali k nám totiž do kostela chodit dva
divadelníci, Petr Oslzlý z Divadla na provázku a Josef
Kovalčuk z HaDivadla. Z našich setkání a všelijakých
debat vzešel nápad uspořádat letní akci, která by propojovala
bohoslužby a divadlo. Všechno je to podrobně popsáno v článku
Kostel a divadlo (Protestant č. 7/1995), kde se oba přátelé
shodují, že atmosférou kostela vznikla určitá komunita, která
se otevřela něčemu novému a nevyzkoušenému.
Měly
pro to Horní Dubenky nějaké zvláštní předpoklady?
Nevím.
Když pominu vnější věci, jako je skvělá architektonická dispozice,
pak bych řekl, že Dubenky se nijak výrazně nelišily
od jiných tolerančních sborů na Vysočině. Prostě v letech
1994 a 1995 tam fakt asi Duch svatý vanul.
Jak
se to pozná?
Společenství
se proměňovalo a otevíralo. Přicházeli noví lidé a ti
původní se aktivizovali. Těžko se to popisuje – bylo
to, jako když vás začne něco bavit a chcete být u toho.
Anebo jako když chcete všechno slyšet, aby vám nic neuniklo. Roste to
nenápadně a člověk si něco takového pořádně uvědomí teprve
zpětně. Z této výjimečné atmosféry se Parrésia zrodila.
Mohl
bys popsat další historii festivalu, včetně pokračování v Husovicích?
Do roku
1999, kdy jsem odešel do Brna, se konalo pět ročníků
s velmi kvalitním programem. (Ten zajišťoval především Petr
Oslzlý, který Centrem experimentálního divadla akci organizačně
zaštítil.) Původní záměr – setkání evangelia a kultury,
setkání lidí, myšlenek a názorů – se dařil naplňovat.
Chodili tam evangelíci, katolíci i ateisti, vysokoškolští
profesoři i traktoristi, politici, výtvarníci, řemeslníci...
(A všichni byli okouzleni úžasnou kurátorkou!) Potom byl sbor
čtyři roky neobsazený, jedno léto se dokonce Parrésia nekonala.
Teď je tam konečně nový farář, Tomáš Vítek. Chystá se desátý
ročník.
Pokud
jde o Husovický dvorek, tak festival je obdobný, jen v jiných
podmínkách. Místo o prázdninách se koná v dubnu
a květnu, prostory stísněné, město kulturou zasycené. Takový náš
malý dvoreček...
Vyjmenuj
alespoň některé soubory a herce, které jste hostili.
Divadlo
Orfeus, Studio Dům, divadlo Commédia z Popradu, Vlasta
Chramostová, Radovan Lukavský, Alfréd Strejček a Štěpán Rak,
divadlo Continuo, Divadlo Husa na provázku, František Derfler,
básník Zbyněk Hejda, Dočasná šejkspírovská společnost Jedličkova
ústavu a další.
Co
znamená ten název – Parrésia?
Podle
Součkova slovníku 1. otevřenost řeči, svoboda slova; 2. veřejnost; 3.
otevřenost a upřímnost vůči lidem; 4. radostná důvěra vůči Bohu.
To sedí, ne? Takovou víru jsme chtěli a chceme šířit.
Co
mají bohoslužby společného s divadlem?
Téměř
všechno. Jednodušší bude asi pokusit se vyjádřit, v čem
se liší: bohoslužby jsou závaznější, s dlouhodobějším
dopadem, mají o sobě vyšší mínění, jsou více závislé
na biblických textech, vytvářejí pevnější společenství a neplatí
se na ně vstupné. Ale divadlo je zase svobodnější a toto
všechno řečené může i postavit na hlavu. Zkoumal jsem
možnost, zda by divadlo mohlo bohoslužby nahradit, a dospěl jsem
k závěru, že pravděpodobně nikoli. Na druhou stranu si
myslím, že divadlo může v určitých případech zvěstovat
slovo Boží lépe než kázání.
Co
tě na tom tak přitahuje? Je to objev, že můžeme „nasávat“
všemi smysly?
Proč
objev? Já nasávám od malička! Tuhle formulaci bych nepoužil,
ve spojení s bohoslužbami je to módní floskule, která
se vymezuje vůči evangelické úspornosti. Raději to vyjádřím
takto: divadlo je život nahlédnutý z různých stran. Zobrazuje
dobu, odkrývá souvislosti, zrcadlí situaci člověka atd. Naproti tomu
evangelium nabízí „to jedno potřebné“. Ale evangelium
nemůže znít jinak než v našem životě! Bez panoptika to nejde!
Proto také má Parrésia podtitul Ráj srdce a labyrint světa.
Přiláká
takový festival lidi? A jde o to někoho přilákat?
Přiláká.
Ale my to původně dělali vlastně pro sebe, pro sbor, chtěli jsme
zkusit to spojení. Vzpomínám si, že ze začátku jsme dokonce
říkali hercům – počítejte s tím, že možná přijde
jenom pět lidí! Teprve pak, vlastní kvalitou akce, se z toho
stala událost daleko přesahující rámec sboru.
Jak
se taková aktivita zajišťuje finančně? Co bys doporučoval
případným nadšencům?
Bez
grantů to nejde. Musí se začít skromňoučce, a když se věc
ujme, pak žádat. Ale nedělejte všichni divadlo! Každý sbor má jiné
podmínky a jiné možnosti. Co takhle třeba závody vozíčkářů nebo
vlastní rozhlasová stanice?
Letní
program se dozvíte na
http://parresia.evangnet.cz
EkoKaňon
Strávníci všech zemí zemí, spojte se!
Vojtěch Veselý
Na planetě
vznikl život a od té doby vybrané chemické prvky střídavě
tvoří složité organické látky, které pak degradují na látky
jednoduché anorganické. Jak k tomu dochází, je celkem prozaické:
na zem svítí slunce a dodává energii, takže rostliny mohou
brát ze země živiny ve formě jednoduchých látek, které pak
mění ve složitější: ve stonek, trn nebo plod, a tak.
Všechny tyto části opět čeká rozklad na látky anorganické.
Například se to děje tak, že rostlinu – fazoli,
sežere zvíře – kráva. Ve svém rafinovaném trávicím traktu
něco opět zesložiťuje: tvoří z nich své tělo (roste), něco dá
na mléko a zbytku se zbaví. Kravince na poli mají
rozhodně jednodušší strukturu, než rostliny, ze kterých původně
jsou, nicméně je čeká totéž, co fazoli: skrz trávicí soustavy je
proženou různí jiní živočichové, něco si opět nechají pro sebe a to
co neumí strávit, pošlou zase dál, těm, co to zvládají. Co dál
rozložit nejde, najde si svými kořínky rostlina… a tak
dále, stále stejně. Uschlá rostlina a chcíplé zvíře se rozloží,
říkáme, ale de facto i je rozežerou mrchožrouti: supi, červi
a bakterie. Z prachu život povstává, do prachu
se vrací; je jedno, zda jde o žraloka či mechorost.
Co
na tom? Nic víc, než že totéž se děje i člověku.
V koloběhu látek není rozdílu mezi lidským a kterýmkoli
jiným potravním článkem. Částečka, ze které před x lety byla
fazole, se nám může objevit kdykoli na talíři třeba
ve vcelku oblíbeném knedlovepřozelu. Samozřejmě potom, co si ji
mezi sebou vystřídalo mnoho dalších živočichů, třeba i rostlin.
Pokud už jinak ne, tak skrze to, co jíme a vylučujeme, jsme
se vším zbylým živým na planetě doslova niterně spojeni.
Něčím
však lidský článek jedinečný je. Posledních pár století mu totiž
jaksi nestačí menu servírované produkty ostatních organizmů, a tak
si jídelníček obohacuje pomocí látek, které si sám vyrábí
a v koloběhu se objevují nově. Sám je neumí strávit,
a tak je v sobě buď kumuluje, nebo je posílá dál svým
živým soudruhům ve výrobě potravin. Třeba to nevadí, ale zatím
má takové jednání povahu experimentu, jehož se účastní veškerá
pozemská fauna a flora.
Den populace
Loni touto dobou nás bylo 6,3
mld. Prognóza říká, že 8 mld. nás bude už za jednadvacet
let. Koho? Nás lidí. 11. června máme možnost se oslavit,
poněvadž přijde světový den populace. Jako kterýkoli jiný se i tento
den každou vteřinu vypije 3 300 kafí, na každé vyrobené
auto padne 150 000 litrů vody a na zbrojení se věnují
2,5 miliardy dolarů. Vše za ten jeden den oslavující populaci,
ve které je možné, aby jejích pouhých pět procent spotřebovávalo
tolik zdrojů, že kdyby tak chtěl žít i její zbytek, byly by
k tomu třeba další čtyři planety Země. Paradox: kdyby ty čtyři
planety náhodou nějak přibyly, oněch 5% by si na ně dělalo nárok
zdaleka největší.
.
Bambriádu
2004 – burzu dětských a mládežnických sdružení s pestrou
přehlídkou atrakcí a prezentací navštívilo podle odhadů přes
200 tisíc lidí v 28 městech celé republiky od Chebu
po Třinec.
Pražské
divadlo Minor uvedlo Píseň Písní – poetický kabaret lásky
a smrti, který režíruje Janek Jirků. Možná ho uvidíte v říjnu
na „Sjezdu“.
ČR
jako jedna z nejateističtějších zemí EU iniciovala znovu debatu
o zmínce křesťanství v evropské ústavě. Kanditát
do Evropského parlamentu R.Falbr počítá i s podporou
zmínky o židovství. Třetí monoteistické náboženství –
islám – je podle něj ovšem problematické a nepodpořil by
ho.
Nakladatelství
Svoboda vydalo knihu Mládež na křižovatce, která navazuje
na Proměny české mládeže z roku 2002. Hlavním záměrem
knihy je sociologicky postihnout mladou generaci na počátku
procesu začleňování české společnosti do evropských struktur,
utváření evropské identity a vzniku informační společnosti.
V Přešticích
byly západočeské seniorátní dny mládeže.
Celkem
85 mladých lidí (40 v Brně, 45 v Praze) se zúčastnilo
prvního školení dobrovolníků. Zapojují se tak do komplexního
systému humanitární pomoci ČCE, který koordinuje stálá pracovní
skupina při Diakonii. Celý systém je propojen se státními
krajskými krizovými centry a v případě potřeby (povodně
apod.) bude připraven na okamžitou pomoc.
24.7.
– 6.8. proběhne 14. ročník Akademických týdnů v Novém
Městě nad Metují na Pavlátově louce. Každoročně jde o pásmo
přednášek, rozhovorů, koncertů i dalších kulturních
a odlehčujících akcí. Program počítá s účastí všech
věkových kategorií. Více na stránkách města
http://www.novemestonm.cz
Budou
volby od evropského parlamentu.
Festival
OTEVŘENO JIMRAMOV 2004 bude tradičně probíhat na konci srpna
(22.-29.). Hlavní blok (hudba, divadlo, výtvarná reflexe a další)
začne ve čtvrtek. Novinkou bude improvizační dílna a letní
kino, které bude promítat po večerech od pondělí
do čtvrtka. Mezi muzikanty budu tradiční (Jericho, Původní
Bureš), ale také nová jména, např. Dlhé diely ze Slovenska.
Chybět nebudou Jan Spálený & ASPM a Radim Hladík. Více
na http://jimramov.klubslunicko.cz.
Předprázdninové
ohnění pražských mladých lidí bude ve sboru ČCE v Praze
v Modřanech 24.6. od 17 hodin.
Od 1.září
se bude náboženství na Slovenských základních školách
vyučovat jako povinně volitelný předmět. Místo něj si žáci mohou
vybrat etiku.
Budete
během prázdnin v Praze? Společná mládež se bude scházet
každou středu od 18.00. 7.,14.,21.7. ve FS Kliment
(Klimentská 18), zbylé středy až do konce prázdnin
na Vinohradech (Korunní 60).
Vztahy
Naši to považují za zbytečnost
S kamarády z gymplu jsem začala chodit do kostela, je to pro mě důležité. Naši to považují za zbytečnost. Jak jim mám vysvětlit, že to pro mě zbytečnost není?
Dana Rabiňáková, psycholožka, ředitelka Partners Czech
Člověk
se rodí jako bytost, která má duchovní (nejen duševní) rozměr.
Tento rozměr je prostě v nás. Nemůžeme jej vymazat. Můžeme
se sice tvářit, že o tomto rozměru nevíme, nebo si jej
„zaneřádit“. Ale zrušit jej nelze. Zvlášť mladý člověk,
který hledá v životě svoji kotvu, směr, životní povolání, si je
vědom toho, že touží po něčem, co by ho uspokojilo na delší
dobu než jen na jeden večer, jeden týden. Lidé, kteří v sobě
tento přesahující rozměr potlačili, nebo udusili, tzv. přežívají,
ubíjejí nudu, hledají potěšení či libůstky krátkodobé, rychle
se unaví.
Ten, kdo
našel Boha, i ten kdo ho teprve hledá, se setkává
s rozměrem věčnosti. Pokud jsi začala chodit do kostela,
určitě zažíváš tu těžko vyslovitelnou lehkost a zároveň závrať
z rozměru, který se těžko popisuje. Zvlášť je těžké
o těchto věcech mluvit slovy lidskými a ještě s těmi,
kteří neslyší, neviděli, nevěří. Takový rozhovor se podobá řeči
těch, kteří mluví odlišnými a nesrozumitelnými jazyky (je to tak
doslova: jazyk víry je jiný než ten, kterým obvykle mluvíme na ulici,
více se podobá jazyku srdce).
Rodiče,
pokud nevěří, nemohou dohlédnout změny, která se děje v nitru
jejich dítěte. Asi se děsí toho, že dítě jde cestou, které
oni sami nerozumí a rozumět nemohou. Prvním pocitem je určitě
strach z neznámého. A druhým pocitem je také strach, strach
ze ztráty milované bytosti, blízkého kontaktu, strach
z odcizení.
Víru
rodičům slovy nevysvětlíme. Ale můžeme jim dát pocítit, že s vírou
se jim nechceme odcizit. Že nejsme členy nějaké podivné
náboženské sekty, která nám „vymyje mozek“. Ale
pochopí-li rodiče, že čas strávený s kamarády v kostele
přispívá k mému obohacení, k naplnění života a k radosti,
možná se přestanou bát. Můžeme se s rodiči pokusit
podělit o čtení literatury, která pomáhá porozumět víře, pozvat
je na besedy, oslavy nebo setkání k různým příležitostem.
Být
křesťanem naplno není v dnešním světě žádná výhoda. Zvlášť
v naší zemi, která byla po desítky let úspěšně ateizovaná,
se dodržování pravidel křesťanského života může zdát v některých
společenských kruzích dokonce bláznivé, nebo nevýhodné. Křesťané svým
čestným přístupem k majetku a životním hodnotám nastavují
okolí i zrcadlo. A to pak může některé lidi dráždit.
I uvnitř v rodině.
Víra
v Boha je dar. Je to dar, který jsme si ničím nezasloužili,
kterým jsme byli obdarováni. Můžeme prosit Pána, aby byl štědrý
i k našim rodičům, k našim přátelům, aby i jim
dal okusit svoji lásku a požehnání. Aby i jim otevřel nejen
oči, ale i srdce. A také můžeme prosit o to, aby tento
dar nebyl překážkou v našich vztazích.
Z cest
Vzhůru do Evropy
Jana Škubalová
Začátkem
prosince jsem odjela do Francie do města Marseille, kde
jsem začala svůj projekt v rámci programu SVE (evropská
dobrovolná služba). Od první chvíle se mi tu líbilo.
Sluníčko, moře, lidi ze všech končin světa, zajímavá práce. Náš
kolektiv dobrovolníků se stává ze sedmi lidí, kteří spolu
každý den pracují na projektech, které pomáhají lidem v obtížné
situaci. A jak takový projekt vypadá? Jeden den v týdnu
docházíme do organizace, která poskytuje osamělým babičkám
a dědečkům z celé Marseille možnost se setkat,
společně poobědvat a popovídat si. Přicházejí tam s úsměvem
na tváři a každý týden se těší, jaký nový program jsme
si pro ně připravili. To ale ještě není zdaleka všechno!
Hodně
nebo málo
Charitativních
organizací v Marseille je hodně, ale dobrovolníků málo. Dále
také pomáháme zařizovat knihovnu pro sociálně slabé, kde si mohou
knížky vypůjčit zadarmo. Jednou týdně děláme se všemi
dobrovolníky malou konferenci, kde probíráme otázky občanského života
a problémů z toho vyplývajících. Ale hlavní náplň našeho
programu SVE spočívá v práci manuální (sázení stromků, uklízení
po povodních, stavba betonových budek pro racky). Jezdíme
na ostrov Riou, který je chráněnou přírodní rezervací. Tam
pomáháme s výstavbou kamenné cestičky pro turisty, která
umožňuje výstup na nejvyšší bod ostrova a zároveň ochraňuje
místní faunu a flóru. Možná se vám má práce zdá namáhavá,
ale věřte, že co je krásné, není nikdy snadné. Toto heslo jsem
se naučila tady a řídíme se jím všichni. Není to jenom
práce, co nás spojuje, ale také přátelství, které jsme si mezi sebou
vybudovali. Každý jsme z jiného konce světa, jiného náboženství,
jiné barvy pleti a jiné kultury. Na našem přátelství to nic
nemění a učíme se jeden od druhého vzájemnému respektu
a otevřenosti. Být dobrovolníkem znamená být tady pro druhé
a nemyslet jen na sebe. „Přišel jsem, abych změnil
svět a první jsem musel změnit ten svůj.“
Kde
je Gabon?
Poslední
únorový den přechodného roku je třeba nějak oslavit, nemyslíte?
Chvíli jsem přemýšlela, co by se tady dalo podniknout a náhle
někdo zaklepal. Otevřela jsem dveře a za nimi stál jeden
černošský student. Zatímco mi představoval svoji organizaci a výlet,
co pořádají, jsem tak v mysli přemítala, jestli s nimi mám
jet. Přeci jenom je vůbec neznám a jsou to černoši, co když mi
něco udělají? A co když se vůbec žádný výlet nekoná a jenom
vyberou peníze? Předsudky nabíraly vysokých obrátek. Přece nejsem
žádný rasista! Pojedu s nimi. V neděli brzo ráno jsem
se vypravila na nádraží, kde již čekalo několik gabonských
studentů. „Odkud jste?“ ptali se nás. „Česká
republika, aha, kde by to tak mohlo být...“ Nejdřív jsem
si říkala, jak to můžou neznat a pak mi došlo, že já
vlastně taky nevím, kde leží Gabon. Někde v Africe, ale
kde? Autobus se rozjel a všichni začali zpívat
a povídat a bylo veselo. Tak přátelskou atmosféru jsem už
dlouho nezažila. Tak tohle je Afrika. Jsou moc milí, tihle
lidičkové a tak jsme si užili všichni moc krásný výlet.
A já jsem si uvědomila, že vlastně vůbec nezáleží
na tom, odkud jsme a jaké jsme barvy pleti či náboženství,
protože právě těmito odlišnostmi se můžeme obohacovat.
Tím jak poznáváme jiné kultury, nejlépe pochopíme i tu
vlastní. Teď už bych si nedokázala vůbec představit, že bych
je neznala, můj život tady by byl o mnoho chudší.
Co
je Evropská dobrovolná služba (EVS)?
Především
zkušenost nového druhu. A také příležitost naučit se něčemu
novému a přispět něčím novým své hostitelské komunitě. Zároveň
je EVS programem Evropské unie pro neformální výchovu a vzdělávání,
otevřeným všem mladým lidem bez nároku na předchozí kvalifikaci.
Tolik oficiální zprávy. Konkrétně – mládežník vyjede za hranice
svého domovského státu a v cizí zemi zdarma pomáhá místním
organizacím, tím získává nové zkušenosti a kontakty, nové
možnosti spolupráce. Nejčastější oblastí působení je ochrana
životního prostředí, umění, kulturní dědictví, sociální oblast, práce
s dětmi a mládeží, informace pro mládež, volný čas, sport.
Dobrovolník je vyslán a přijímán konkrétní organizací, které
se v EVS sdružují a organizují.
Kontakt na organizaci Unis-Cite: http://www.unis-cite.org
Informace o EVS: http://www.youth.cz
Kniha
Mark Maddon:
Podivný případ se psem
Tereza Kellerová
Patnáctiletý
Christopher najde jednoho večera u sousedního domu zabitého psa.
Sám je z činu nejprve obviněn a je odvezen na policii,
ale po vysvětlení propuštěn. Rozhodne se sám vypátrat, kdo
psa zabil, a velmi systematicky na tom začne pracovat.
Tak
začíná „detektivní novela“ autora z mladší generace
britských prozaiků, který napsal řadu knih a za tuto získal
Whitbreadovu cenu za Knihu roku 2003.
Nejedná
se o běžnou detektivní zápletku, ani zde nevyšetřuje případ
skutečný detektiv a už vůbec to nedělá obvyklým způsobem.
Chlapec Christopher je totiž autista a toto jeho „postižení“
– tato jeho zvláštnost – ovlivňuje jeho myšlení, chování
i prožívání velmi silně. Autistické rysy (obtížná komunikace
s lidmi okolo něj, odpor k fyzickému kontaktu, potřeba
přesného navyklého chodu věcí a událostí, problémy ve zvládání
neznámých nebo nečekaných situací, apod. doplněné o jeho
geniální matematické schopnosti) spoluutváří nejenom život jeho, ale
i život jeho nejbližších. O nich i o sobě
se Christopher při svém detektivním pátrání mnohé dozvídá.
Novela
je psaná slovy samotného Christophera, který píše o svém pátrání
knihu. Tak může čtenář dobře nahlédnout do jeho chápání světa:
v jeho logickém nahlížení na skutečnost je i čtenář
nucen spolu s ním se ptát, jaký smysl má v životě to
i ono, jaký smysl mají ty spousty slov, obrazů, zvuků kolem nás;
proč vyřčená slova nemají vždycky ten přesný obsah; proč lidi
nedělají přesně to, co řeknou; jednoduše – proč jsou věci
v našem světě tak, jak jsou, a jaký mají vlastně smysl.
Je
to pátrání strhující a nejde tady už ani o psa, ale právě
o smysl a řád věcí, o smysl a obsah vztahů, které
očima chlapce se zvláštním postižením dostávají jiný rozměr.
Nápadník
Västerås
Filip Keller
Västerås
[festeras] je metoda práce s biblickým textem, která pochází
ze stejnojmenného švédského města. Je relativně jednoduchá,
nepříliš náročná na přípravu, přitom není nudná a zapojit
se mohou všichni. Vystačíte si s biblí, papíry a tužkami
pro každého. Nicméně je lepší, když ten, kdo má program na starost
(moderátor), vybraný text předem nakopíruje pro každého. Přitom je
dobré, když text rozdělí na co nejmenší části, které ještě mají
smysl; co řádek to jedna věta či výpověď. Každý si vezme text do ruky
a k jednotlivým řádkům připisuje tři značky:
? –
je znamením pro řádek, který je nesrozumitelný, nejasný; obsahově
i jazykově.
! –
je znamením pro místo, kde jste dospěli k nějakému poznatku,
tady se mi „rozsvítilo“, dobrá myšlenka.
– znamená,
že tady vás text nějak osobně zasáhl.
Na tuto
individuální práci si vyhraďte dostatečně dlouhý čas podle délky
textu: 10, 15 třeba i 20 minut. Je dobré to neuspěchat, bude
se vám pak lépe povídat.
Při
rozhovoru probírejte verš po verši (nebo řádek po řádku).
Nejprve se moderátor zeptá těch, kdo nepřipsali žádnou značku,
jaké je k tomu vedly důvody. Pak probírejte otazníky, ostatní
se pokouší najít odpověď. (Nevadí, když nenajdete, možná si
otazník připíší i další.) Dále se každý vyjádří ke „svým“
vykřičníkům. Je fajn, když si řeknete i o šipkách, ale
nikdo by k tomu neměl být nucen. Je to věc osobního zasažení,
o kterém někdo nemusí chtít mluvit.
Je
výhodou, když si moderátor předem k textu něco přečte (dobové
pozadí, poznámky k výrazům), ale určitě to není nutné. Pokud tak
učiní, měl by při rozhovoru být zdrženlivý, mluvit až na konec
a jen když je třeba. Při této metodě nejde o nalezení
„správného“ výkladu. Jde o setkání s textem.
Zkuste
to. Pracovali jsme takto na SCUKu v Letohradě. Povídali
jsme si přes dvě hodiny a myslím, že se účastníci
nenudili.
(podle
A.Hechtové: Přístupy k bibli a J.B.Šourka: Bible trošku
jinak)
Hudba
Mišpacha III.
Jonáš Hájek
V úterý
27. 4. 2004 uvedl ve Španělské synagoze v Praze svoje již
třetí CD soubor Mišpacha. Mišpacha zpívá židovské písně, jak
hebrejské tak jidiš, a jsou v ní zastoupeny téměř všechny
generace. Od malých dětí až po jejich babičky, přesně
tak, aby dostála svému jménu, které znamená rod či rodina. Koncert
v synagoze nebyl ale jen oslavou nového alba Mišpachy Židovské
sváteční písně, ale zároveň oslavou dne založení Izraele.
Koncert
získal výbornou atmosféru, nejen díky písním, které posluchače přímo
tahají ze židle a ponoukají k tanci, ale také díky
prostoru synagogy, kde jsou tyto písně skutečně doma. Po ukončení
spolupráce s Vladimírem Mertou v pozici kytaristy
(zaznamenáno na albech Mišpacha I a II) používala
Mišpacha coby doprovodný nástroj klavír, který působil poněkud
těžkopádně a po smrti Mikiho Rotha značně prořídly i řady
zpěváků. Toto období je, jak Mišpacha ukázala ve Španělské
synagoze, u konce. Klavír nahradila tahací harmonika Jense
Krügra, která hudbu opět vylehčuje a dynamizuje, přibylo
i několik mužských hlasů, které před tím Mišpacha tak
postrádala. Harmonika, spolu s klarinetem, který na novém
albu též uslyšíme, Mišpachu přibližují k dnešnímu klezmeru, kde
jsou téměř nezbytností. Nesmím také opomenout housle, na které
hraje Irena Tausingerová a kytaru usměvavé Sáry Miletin. Zpěv
sólisty, rabiho Jehudy Ješarima, nástrojové obsazení i rozmanitost
hlasů sboru nahrávají pestrostí aranžím Heleny-Ester Divecké. Také
intonační nepřesnosti, které na každém koncertu Petr Vacek
omlouvá slovy: „My zpíváme srdcem, ne ústy,“ se pomalu
vytrácí a stejně tak by se postupně mohly vytratit
i Vackovy ne vždy povedené komentáře.
Nezapomenutelný
zážitek z koncertu a třetí CD Mišpachy Židovské sváteční
písně, hudebně vyrovnané a navenek příjemně výtvarně zpracované,
napovídá, že Mišpacha je opět souborem, který by neměl zůstávat
bez povšimnutí.
Ručně a stručně
Aj kamení volati bude
Zdeněk Šorm
Je to už několik let, co Petr
Pazdera Payne přivezl na Sjezd nejen evangelické mládeže
do Českých Budějovic dva pískovcové kvádry a jeho účastníci
do nich potom tesali značky Desatera. Pískovcové kvádry nejsou
tak snadno k mání a ne každý má také dost sil, aby je
opracoval tak, aby výsledek k něčemu vypadal. Ale pokusit
se vyrobit desky Desatera jistě můžete. A nejen ty –
tesat můžete egyptské sfingy nebo hieroglyfy, býčky, biblické
postavy, svícny, celá sousoší (třeba i kolektivně) s biblickými
náměty – například betlém, do něhož každý přispěje jednou
figurou, nebo symboly pro průčelí fiktivního kostela. Vytvořit můžete
reliéfy i volnou plastiku. Namísto pískovce použijte
pórocementové tvárnice, tvárnice Ytong. Jsou měkčí, lehčí a snadno
se opracovávají nářadím, které je běžně dostupné: ruční pilky,
pilky na železo, starší šroubováky a dláta, majzlíky,
struhy na dřevo, rašple, kladívka a palice. Pracovat lze
i s vrtačkou. Samosebou musíte počítat s tím,
že se nástroje určené původně na jiný materiál dost
ztupí. Hotové plastiky lze ponechat v „přírodní“
šedobílé barvě, lze je ovšem také dobře kolorovat.
Film
Good Bye, Lenin!
Mirka Fůrová
Trochu
pochybuji, jestli o tomhle filmu dokážu napsat. Jak jednoduché
se zdá psát o historii, ale co když je to historie docela
mladá, řekněme tak necelých 30 až 15 let? Píše se rok 1978
a kosmonaut NDR Sigmund Jähn letí do kosmu. Kdo
pamatuje, dá mi za pravdu, jak zdůrazňované byly úspěchy
socialistické vědy ve věci letů do vesmíru a zároveň
i vzrušující, podobně i pro malého Alexe. Nebyl Tolkien,
Harry Potter a další „senzace“, nové světy to byl
jen ten nad námi.
Ten
film je vlastně Alexovou kronikou, ve které vypráví příběh své
rodiny na pozadí společenských a politických událostí.
Ke komičnosti napomáhá podání děje v krátkých etudkách. Tak
jsou nedávné historické události komentovány odpovídajícími zážitky
hlavního hrdiny, ty jsou podány s humorem vyznívajícím parodicky
až černě. Tak například hlavní hrdina hrající si v dětství
na kosmonauty, se stane elektrikářem a v nové
kapitalistické společnosti pak zapojuje televizní satelity.
I když
je to hlavně příběh Alexův, on sám ho sděluje jako vyprávění o svojí
mámě, která se vyrovná s emigrací svého muže tak,
že se upřímně upne k rozvoji socialistické NDR. Jenže
dějinné události se řítí svým směrem, lidé rozbíjejí zdi
a spojují rozdělené státy. Právě v té době dostane Alexova
máma infarkt a upadá do několikaměsíčního kómatu. Když
se probere, Alex se rozhodne v rámci jejího zdraví
zatajit jí změny, které se udály, a k tomu přiměje
i svoji sestru, dívku i lidi z okolí. Film tak
na paradoxních situacích, které díky Alexově mystifikaci
vznikají, ukazuje kontrast mezi raným kapitalismem, ne vždy růžovým,
a snad o to sympatičtější ale také nereálnější utopií
o vítězícím socialismu.
Říkám-li,
že je to kronika, pak nepochybujte, že je to také
o tajemství, které přispívá vykreslit nedávnou dobu. Že se to
autorům podařilo, dokazuje také ocenění na festivalu evropských
filmů EFA Awards 2003 za nejlepší film, herecký výkon a scénář
a hlavní ocenění od diváků.
Hudba
Karel Vepřek podruhé
Petr Wagner
„Propastná
je blízkost, která vidí spásu i ve zjevení kostitřasu,“
zpívá se v jedné písni alba s tajemným názvem
Artinodhás. Nalézat bohatství v prostotě a jednoduchosti –
to dává bez patetického gesta smysl jen u mála nahrávek. Už
první album Karla Vepřeka pro Indies bylo v tomto směru
ukázkovým příkladem, po delší době tu máme další – což je
náramně dobře. Písničkářovy jednoduché doprovody a charakteristicky
posmutněle vypravující hlas jsou ale tentokrát základem, na který
jsou navázány další vrstvy – pro Artinodhás je charakteristická
především náladotvorná kytara Reného Pařeza (dlouhou dobu jsme ho
mohli vídat se Šarközi). Propojení obou stylů hry svým
způsobem připomene spolupráci Pavly Milcové s Peterem Binderem
na desce Tarzan Pepé, ale ne prvoplánově. Karel spíše než
na živelnost sází na repetitivní motivy a René vědomě
nepovoluje náběhům na jazzrockové čepýření se, více se snaží
podmalovat atmosféru, která je daná. Tím je možná spojení těchto dvou
muzikantů ještě těsnější, než v případě známého dua Milcová
a Binder. Jako barvu navíc Vepřek využije i tahací
harmoniku a příčnou flétnu (Kateřina Linhartová), což je přesně
tak akorát, aby na ploše alba udržel po celou dobu
jednotnou náladu a zároveň nenudil. Ačkoliv – když člověk
pozorně poslouchá texty, neměl by se nudit v žádném
případě. Vepřek i tentokrát ukazuje schopnost vkusně zhudebnit
své oblíbené autory (Kolmačka, Reynek) a obstojí, i když
přihodí nějaký vlastní text. Kolik takových dobrých písničkářů naše
folková scéna má?
Zpravy
Ruce vzhůru – Hände hoch!
Petr Pospíšil
Scuk
královéhradeckého a chrudimského seniorátu v Letohradě
Kamarád
mě vytáhl do Letohradu na sraz mládeže. Najít kostel nebylo
těžké, i když popravdě mi ta moderní stavba Boží chrám
nepřipomínala, až později jsem si všiml, že má z boku
velký kříž. Všude už byla spousta lidí, kteří se k sobě
vrhali a nadšeně zdravili. My jsme šli na příjem, kde jsme
po zaplacení dostali „vojenskou známku” se jménem
a jinou s barvou roty. Pak nám vojenská lékařka změřila
tlak, šířku úsměvu a výšku. Večer jsme viděli divadlo
Eschatologický festival. Nemohl jsem uvěřit, že něco tak
technicky náročného dělali amatéři. Před pobožností jsme se ještě
seznamovali v rotách – abychom se poznali všichni,
prý není možné, protože nás bylo přes osmdesát.
V sobotu,
a vlastně i v neděli, jsme byli probuzeni příjemným
zpěvem dvou slečen, zpívaly jak ve filmu pro pamětníky.
Dopoledne zaplnila přenáška Michala Kitty, faráře a myslím
podporučíka v záloze. Vyprávěl o vojně za socialismu
a dneska, o válce – jak byla chápána dřív a jak
se nad ní dnes kroutí hlavou, o zodpovědnosti při
rozhodování o zásahu či pasivitě a spoustě dalších věcí.
Zadal nám vystrojit jednoho vojáka a zahrát scénky –
izraelští představitelé řeší otázku, co s šéfem Hamasu nebo jak
se zachová rodina, když se u ní schová člověk,
pronásledovaný mstitelem, když ten mstitel přijde. Všechny roty měly
vtipná řešení.
Po obědě
jsme tvořili v dílnách, sportovali nebo vyšli na procházku.
Já jsem se dost těšil na Nácvik pouličního boje, ale to
nakonec odpadlo kvůli dešti. Místo toho jsme hráli hru o imigrační
povolení do USA. Nejdřív jsme si vytvořili dotazníky –
všichni si odpověděli na otázky typu: tělesná anomálie, číslo
nohy, jméno matky... Pak jsme si našli dvojici a měli jsme svůj
dotazník naučit partnera. Z toho nás vykoušel imigrační úřad.
Bylo to sice zmatené, ale vcelku sranda, i když bojovka by byla
lepší. Po hře přišlo zpívání ve sboru. Já sice nemám
hudební sluch, ale zpíval jsem taky, zaujalo mě netradiční
rozezpívání. Večer jsme koukali na Zachraňte vojína Ryana
a srkali k tomu Bikavu (někdo čaj) z alternativní
Čarovny. Někteří hráli stolní fotbálky nebo pingpong.
Bohoslužby
pro mě byly dost netradiční, kvůli zpívaným přímluvám, úžasné kapele
a Scukovému sboru. Letohradským jsme pěkně poděkovali, protože
nás celý víkend přímo přecpávali dobrým jídlem a vůbec
obskakovali. Radim (farář pro mládež) jim rozdal anýzové bonbóny
na spravení chuti. No, a pak jsme jeli domů.
Zpravy
Seminář pro pracovníky s mládeží v Tyře u Třince
Tomáš Groll, člen pražského SOMu
Ve dnech
29. dubna až 2. května se konal na dálném východě
v Tyře u Třince seminář pro pracovníky s mládeží.
Podtitulem, či snad biblickým mottem, bylo „Dvojí přikázání
lásky – miluj Hospodina, svého bližního.“ Jsou-li děti
a mládež budoucností církve, a jako že se o tom
nedá moc pochybovat, pak došlo k nebezpečné koncentraci osob,
na kterých leží budoucnost naší církve křehoučké jak sněhobílý
květ, na jednom místě. Nebojte se, přeháním. Chci jen touto
formou vyjádřit svůj dík organizátorům, tj. oddělení mládeže SR.
Skutečně si myslím, že pouhý zápal a víra k dobré
práci s dětmi a mládeží nestačí. A tak podobná školení
nebo semináře jsou velice důležité „akce“, které si jistě
zasluhují pozornost všech, kteří mají vedoucí postavení v mládežích,
jsou členy SOMů, či připravují pobyty pro děti. Trochu zklamaně
se pak ohlížím zpátky, když si uvědomím, že se této
akce zúčastnilo tucet mládežníku „místních“, pár
z pražského, východomoravského a jeden z poličského
seniorátu. Jinými slovy, očekával jsem větší regionální pestrost
účastníků a v tak závažné otázce, jako je práce s mládeží,
kilometrová vzdálenost není argumentem.
Školení
účastníků zahájil v pátek dopoledne příspěvek Ivana Ryšavého,
faráře a psychologa z Kroměříže, na téma „Budování
vztahu ve skupině“. Diskuse se točila kolem slovíček
budování, růst a zapálení společenství. Bavili jsme
se o společenství mládeže, zdali má cíl samo v sobě,
či to společenství je jen prostředkem v cestě víry za Kristem.
Druhým
„školitelem“ a pravou kapacitou v daném oboru
byl Roman Mazur. Téma „Jak uvařit levně a chutně –
víkendový nebo táborový pobyt pro mládež“ evokuje program, jako
Prima Vařečka. O jídlo v Tyře však nešlo. Roman se s námi
(a my s ním) dělil o své nemalé zkušenosti z přípravy,
organizace a vedení táborů a pobytů pro děti a mládež,
převážně do 15 let věku. Každý, kdo připravuje tábor pro děti,
je jednou nohou v kriminále. Ale kdo ví, kde by byl mnohý
účastník semináře, kdyby před pár lety nenarazil na odvážného
organizátora, který nechal vyjukané dorostenecké jehně přičichnout
k mládežnickému víru posilujícímu životu.
„Osobní
život víry“ Aleše Wrany byl pak náplní pátečního večera. Je-li
společenství mládeže odlišným od ostatních společenství tím,
že cíl nemá samo v sobě, nýbrž je jen prostředkem, který
vede k víře a ke Kristu, pak je důležité, aby
se v těchto společenstvích o víře bavilo, víru žilo,
a tímto způsobem víru šířilo. Pak ovšem nastává zásadní otázka:
„Co je to ta víra?“
O „Zásady
pro práci s křesťanskou mládeží“ se s účastníky
podělil Jan Krupa. Zcela ve stručnosti: bavili jsme se o úloze
Bible, faráře, detabuizované diskuse v rámci prvního i druhého
programu na mládežích, o vztahu sbor – mládež
a o nelehkém začleňování nově příchozích.
Dave
Patty z havířovské organizace mladých nazval svůj program
„Maximalizuj svá setkání.” Od tohoto Američana jsme
se dozvěděli mnoho užitečných informací pro konkrétní přípravu
a vedení programu na mládežích, např..: jak vést diskusi.
Ale ono taky jde o to, co člověk (vedoucí) dělá mimo program…!
A takovou
třešničkou na dortu byl spíše prožitkový program Radima Žárského
„Jak podchytit konfirmandy/okrajové členy“. Klíč
k podchycení je v důsledném respektování kultury mladých.
Ne pouhá tolerance, ale zájem a respekt. Úkolem vedoucích
setkání mládeže je věnovat zvláštní pozornost novým mladým lidem,
snažit se je programem a osobním zájmem v čase i mimo
hlavní program zaujmout. Ale při tom všem nesmí oni mládežníci
ve vedoucích pozicích zapomínat, že jejich práce je v prvé
řadě službou druhým.
Obsáhlejší
článek časem v SMS na http://moravskoslezska-mladez.evangnet.cz
Sborník
Homo christianus
sborník ze sjezdu
V edici
Cesta víry právě vyšel v pořadí desátý sborník ze Sjezdu
nejen evangelické mládeže. Osmdesát stran textů přednášek, úvah,
pobožností, vzpomínek a úryvků z dílen, to vše doplněno
o fotografie ze Sjezdu mládeže, který se konal v roce
2003 na Vsetíně pod názvem HOMO CHRISTIANUS.
V sborníku
najdete přepis přednášek například od Jana Kellera, Svatopluka
Karáska nebo Václava Vacka, záznam z dílen Jana Keřkovského,
Radima Žárského a Petra Chlápka. Otiskujeme také některé básně
z Poetické čajovny. Jsou zde texty pobožností a texty
kázání z nedělních bohoslužeb z obou kostelů. Zjistíte, co
všechno jste při nejlepší vůli nemohli na Sjezdu absolvovat.
Vám, kteří jste se nemohli zúčastnit, sborník alespoň trochu
přiblíží atmosféru tohoto neobyčejného setkání.
Sborník
prodáváme za Kč 79,-.
Objednávejte
na adrese: Českobratrská církev evangelická, Oddělení mládeže,
Jungmannova 9, 111 21 Praha 1. On-line objednávka je také
na adrese http://mladez.evangnet.cz. Nabízíme také sborníky
z minulých Sjezdů za snížené ceny.
Kniha
Jak dělá...?
Zdeněk Šorm
Na dobu, kdy jste
odpovídali na podobnou otázku dospělých příslušnými citoslovci
„bú, mé, bé, haf, haf, mňau“ a podobně, si asi
budete stěží pamatovat. Možná si spíš vzpomenete na situaci, kdy
jste se takhle nějakého škvrněte sami ptali. Napadlo vás někdy,
že byste mohli dostat úplně jinou odpověď než to bečení, bučení,
štěkání a mňoukání? Předpokládám, že ne. U dvouletých
také není možné očekávat znalost slangu. Myslím ale, že to
napadlo Wernera Holzwartha a Wolfa Erlbrucha a vznikla tak
hezká knížečka „O krtkovi, který chtěl vědět, kdo se mu
vykakal na hlavu.“ Vydala ji Scientia v roce 2002. Má
podobnou strukturu a je stejně názorná jako dětská leporela,
na kterých učíme nejmenší řeč zvířat, jenom se v ní
pocvičíte v jiné, stejně praktické, dovednosti. Navíc vám
odkryje taje duše nejen zvířecí. Doporučuji vám ji, mně zvedla
náladu.
Křížovka
Kdo je autorem výroku, který naleznete v tajence? Odpovědi posílejte
do 30.června na adresu redakce. Ze správných odpovědí
vylosujeme výherce, který dostane dárek.
Vodorovně:
A. Druhý díl tajenky; třetí díl tajenky. – B. Cizí
zkratka pozice; drobotina; MPZ Itálie, Rumunska a Švédska. –
C.
Domácké ženské jméno; šestý díl tajenky; plápolat. –
D.
Evino oslovení partnera; polibek (arch.); přívěs parní lokomotivy. –
E. Iniciály faráře v Miroslavi 1959-72; otec; značka
dusíku; německy země; vlastní. – F. Severské mužské
jméno; matky; anglicky špatný. – G. Svobodný šlechtický
statek; v žádném čase; jí (miminko). – H. Český
malíř; otázka na místo; domácké volání na Dorotheu. –
I. Anglická zkratka pro malý; lékárníci (expr.); nejisté
přítakání. – J. 54 v římských číslicích;
zahníváme; nikoli nás. – K. Jihoevropan; ženské jméno;
nízké porosty. – L. Evangelista; domácké mužské jméno;
přidával NaCl. – M. Sedmý díl tajenky.
Svisle:
1. První díl tajenky; anglicky štíhlý. – 2. Dým;
přírodní pohroma. – 3. Prvek s protonovým číslem
85; druh klíče; kolot. – 4. Značka skandia; muslimský
duchovní; anglická zkratka oddělení; pohybuj se po zemi. –
5. Označení podílu sinu a kosinu; uhlovodík; slovenské
město; druh Fordu. –
6.
Zkr. organizace zemí vyvážejících ropu; kanadské jezero; značka
teluru; příjemný tělocvičný úkon. – 7. Pátý díl
tajenky; německé osobní zájmeno. – 8. Krátce zaskřípal;
německy konec; předložka; breč (expr.). – 9. Zkratka
jihočeského energetického zdroje; trkání; věnujeme; zvratné zájmeno.
–
10.
51 v římských číslicích; nauky (slovensky); žal; kocour
(nářečně). – 11. Autor Medvídka Pú; jihoitalský
přístav; pokyn veliteli, aby dělal, co má. – 12.
Enochův syn (Gn 4,18); libují si v bohatství. – 13.
Čtvrtý díl tajenky; domácí zvíře.
Nápověda:
Atik, dept, du.
Slovníček
Presbyterně- -synodní zřízení
Marie Medková
Co
znamená presbyterně synodní zřízení?
- brněnsky „muži, kteří dostali pořádnou nakládačku”
- vyhláška Ministerstva kultury o pořádání heavy-metalových
koncertů
- alternativní typ léčby drogově závislých
- zřízení Českobratrské církve evangelické (ČCE)
Řešením
je písmenko d).
čradek2
Vysoká
koncentrace neznámých slov blokuje představivost, a tak si
sousloví rozsekáme: Presbyterně znamená, že rozhodovací
pravomoci nejsou v církvi svěřeny pouze farářům (teologům), ale
voleným laikům, a to jak na úrovni místního sboru, tak
ve vyšších správních orgánech. Synodní doplňuje,
že v nejdůležitějších otázkách (organizačních, správních
a věroučných) rozhoduje kolektivní orgán, shromáždění volených
zástupců laiků a duchovních z celé církve, které se schází
jednou ročně – synod (tedy jednak nikoli vrcholný hodnostář
z moci svého úřadu, jednak nikoli každý jednotlivý sbor
autonomně). Zřízení je v tomto případě řád, ústava, tedy
forma uspořádání a organizační struktury církve, nikoli stav
po pitce či bitce. Zásadami presbyterně-synodního zřízení
se spravuje Českobratrská církev evangelická.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|