Bratrstvo - evangelický časopis pro mládež
číslo 7 ročník 45
archiv
OBSAH:
Olympijské ideály? Není to ideální...
Zastavení
Nebeský deníček
Zadarmo jsme dostali
Co k tomu Bible?
Umíte si říct o peníze?
Zpráva účetní
O penězích nemluvme
Spiritual Fest 2004
Kolektivní vina
Čtení mám v popisu práce
Křídla 2004 - 5. ročník
Kečup nebo krev
Co bylo
Co bude
Strach? Ne, to ne. Ale respekt, to ano.
Na intru v Anglii
Big Fish Velká ryba režie: Tim Burton
Novinová zpráva
Děti, bible, les
Opětné spojení
Křížovka
Nenucený výsek
Ohlédnutí za předkonfirmačním kurzem v Křížlicích - 16.-23.7.
Divadelní pilník
Mladší mládež nejen východního bloku
„JiJ“
A potom?
Vikariát
Když Pán Bůh dopustí
Zprávy a oznámení
Úvodní stránka
Grafická verze
PDF verze
Archiv
Rejstřík
E-mail
Objednávka
Návštěvní kniha
počítadlo ZEAL
Úvodník
Olympijské ideály? Není to ideální...
Luboš Kratochvíl
Už to není,
co to bývalo, povzdechl si na Olympu Zeus bez Dia a zahleděl
se do Atén. Zrovna se tam nahrnuly tisíce sportovců
a desetitisíce diváků, aby po čtyřech letech zase
vzkřísili olympijské hry. Ideální to ale není, hlodalo stále Dia
v božské hlavě.
Obávám se,
že i bájný pán Olympu už by měl dnes problém určit, o co
na olympijských hrách vlastně jde. Potrápit tělo a povznést
ducha k oslavě bohů nebo dokonce Boha? Být nejlepší
a nejsilnější? Ukázat, že národy proti sobě mohou bojovat
i beze zbraní a férově? Nevyhrát, ale zúčastnit se? Získat
boxerovo oko za oko, zub za zub? Prodat co nejvíc
propagačních předmětů, nejdražší televizní práva a nejsledovanější
reklamní časy? Příliš mnoho příliš protikladných otázek.
Olympijské
hry jsou stále pompéznější a dražší a točí se v nich
pořád víc peněz. Čím víc jich v dnešní době bude, tím hůř
se bude vysvětlovat, že jde stále o sport a uctívání
jiného boha než toho finančního. Na druhou stranu se účastní
stále více zemí, takže i ty menší mají šanci alespoň nějak
vyniknout. Jenže – odpusťte tu rouhačskou myšlenku – co
když v méně ekonomicky vyspělých zemích nemají tak kvalitní
doping...?
A tak
po chvilce přemítání Zeus upře oko na pozemské mocnosti,
jejichž prsty sahají dál než sportovní duch. Tak daleko, že si
mohou dovolit dokonce ovlivňovat olympijské ideály. „Světová
jednička“ to v týdnu korunovala duchapřítomným
prohlášením, které snad ještě není všeříkající. Alespoň pevně
doufám. (volně přeloženo) „Cože? My jsme v listopadu
v OSN schválili klid zbraní během olympiády v Aténách? Tak
to v Iráku nečekejte,“ oznámil světu mluvčí ministerstva
zahraničních věcí USA. „Nemyslím si, že existuje vztah
mezi olympijským příměřím a tím, co se děje v Iráku.
Odmítám ale názor, že bychom nějak porušovali olympijské
principy.“
Bůh
(Zeus?) chraň mocné před ideály.
Hej,
slečno, pojďte ke mně.
A nedělejte
drahoty.
Což
vyhynout má lidské plémě?
Tak nebojte
se nahoty...
Hej,
slečno, já se tedy kaju.
Já nemyslel
to nijak zle.
Já na city
to občas hraju,
možná
že trochu přidrzle...
Hej,
slečno, pojďte se mnou.
Dnes krásná
vlahá letní noc,
jež nejeví
se příliš temnou...
(Tedy
ne aspoň příliš moc...)
Tomáš
Pleskot
Zjevení
Nebeský deníček
Jiří Mrázek
Vypadá
to, jako by Jan – autor poslední biblické knihy – měl
zvláštní lásku ke knihám a zálibu v knihách: do jeho
vizí se mu dostávají co chvíli. Vzhlíží k Božímu trůnu –
a najednou se tam vznáší kniha. Není jasné, co bude dál
a kdo v tom světovém dramatu hraje jakou roli. A tak
se jde do knih. Do knih života. Obrovský anděl, který
vypadá, jako by se rhodský kolos dal do pohybu, podává
Janovi – co jiného než knihu. Knihy se tady průběžně
otvírají a zavírají, a v jednu chvíli se dokonce
celý svět zaklapne jako kniha – kterou tam shora už kdosi
dočetl do konce. Snad měl Jan opravdu tak rád knihy; a snad
mu Bůh opravdu prostředkuje pohled na svět pomocí toho, k čemu
má takový vztah.
Ale někdy
jsou ty Janovy knihy opravdu zvláštní. Knihy se přece většinou
píší proto, aby se četly! A čím více lidí je čte, tím
větší radost mívá autor. Tady se poblíž trůnu vznáší kniha,
kterou někdo důkladně zavřel a zapečetil, aby se číst
nedala.
Ale když
se nad tím zamyslíme, tak to přece známe také: snad každý z nás
si někdy psal přísně tajný deníček, do kterého se zapisují
soukromá tajemství. Takový deník není určen pro cizí oči a ne
každý do něho smí nahlédnout. Ale kdybychom ho jednou,
po létech, odtajnili, dozvěděli by se jeho čtenáři něco
o našem pohledu na svět i na vlastní život.
Ale nejenom
jednotlivci, i státy, mocnářství a velmoci mají své
„deníčky“, své tajné archívy přísně tajných služeb.
A když je po létech něco z těch archívů „odtajněno“,
dozvídáme se, jak se ta která velmoc dívala na světodějné
události i na sebe sama.
Sedmkrát
zapečetěná kniha je takový nebeský „deníček“, součást
„nebeských archívů“, a Janovo vidění nás posouvá
do okamžiku, kdy deník z nebeských archívů byl dopsán
do posledního místečka, asi tak jako když se pohár naplní
do poslední kapky. Dějiny světa byly dopsány, a teď
se na scéně, kterou sledujeme, projednává jejich
odtajnění. Dozvíme se, jak při pohledu s nebe vypadalo to, co
se dělo na zemi.
Ale dříve
než začnou praskat pečeti a z útrob svitku se vyvalí
naše dějiny, projednávají v nebi otázku, kdo je hoden ho
otevřít. Jinými slovy: kdo si poradí s tím, co je uvnitř?
Zkušený diplomat? Nebo nevinné, ale nezkušené dítě? Nebeská odpověď
zní: ten, kdo na zemi prošel utrpením, ale sám si nepošpinil
ruce krví. Řečeno pomocí starozákonních obrazů: Beránek zbitý.
A v pravici
toho, který sedí na trůnu, spatřil jsem knihu úplně popsanou,
zapečetěnou sedmi pečetěmi.
Tu jsem
uviděl mocného anděla, který vyhlásil velikým hlasem: „Kdo je
hoden otevřít tu knihu a rozlomit její pečetě?“Ale nikdo
na nebi ani na zemi ani pod zemí nemohl tu knihu otevřít
a podívat se do ní. Velmi jsem plakal, že se nenašel
nikdo, kdo by byl hoden tu knihu otevřít a podívat se do ní.
Ale jeden ze starců mi řekl: „Neplač. Hle, zvítězil lev
z pokolení Judova, potomek Davidův; on otevře tu knihu sedmkrát
zapečetěnou.“ Vtom jsem spatřil, že uprostřed mezi trůnem
a těmi čtyřmi bytostmi a starci stojí Beránek, ten
obětovaný; měl sedm rohů a sedm očí, což je sedmero duchů
Božích vyslaných do celého světa. Přistoupil k tomu, který
sedí na trůnu, a přijal knihu z jeho pravice. A když
tu knihu uchopil, čtyři bytosti a čtyřiadvacet starců padlo
na kolena před Beránkem; každý měl loutnu a zlatou nádobu
naplněnou vůní kadidla, což jsou modlitby Božího lidu. A zpívali
novou píseň: „Jsi hoden přijmout tu knihu a rozlomit její
pečetě, protože jsi byl obětován, svou krví jsi Bohu vykoupil lidi
ze všech kmenů, jazyků, národů a ras a učinil je
královským kněžstvem našeho Boha; a ujmou se vlády nad
zemí.“ A viděl jsem, jak kolem trůnu a těch bytostí
i starců stojí množství andělů - bylo jich na tisíce
a na statisíce; slyšel jsem je mocným hlasem volat: „Hoden
jest Beránek, ten obětovaný, přijmout moc, bohatství, moudrost,
sílu, poctu, slávu i dobrořečení.“ A všechno
stvoření na nebi, na zemi, pod zemí i v moři,
všecko, co v nich jest, slyšel jsem volat: „Tomu, jenž
sedí na trůnu, i Beránkovi dobrořečení, čest, sláva i moc
na věky věků!“
Zjevení 5
Předsudky?
Zadarmo jsme dostali
O penězích nemlume
Ruth Kučerová, farářka ČCE
Hrdinou
pozoruhodné knížečky Vítězný houpací kůň anglického romanopisce D.
H. Lawrence je malý chlapec Paul. Jeho rodina žije ve velkém
stylu, a přesto je v jejich domě znát trvalá nouze.
Nádherně zařízenou rezidencí zní tajemný šepot: Potřebujeme víc
peněz! Nikdo tu větu nahlas neříká, ale ozývá se ze všech
koutů a všichni ji slyší. Nedá se před ní utéct. Štěstí
člověku přinesou peníze, říkává Paulovi jeho maminka. A tak
chlapec začne pátrat po štěstí. Moc a moc ho potřebuje
nalézt. Sedává na svého houpacího koníka a na něm
uhání vpřed jako smyslu zbavený hledat štěstí. Při své zběsilé jízdě
se dostává do tranzu a v té chvíli slyší jména
koňů vyhrávajících dostihy. Získal tak veliké peníze a těšil
se, že je dá mamince k narozeninám, aby se domem už
nikdy neozýval ten strašný šepot.
Maminka
peníze chladně přijala a hned za ně nakoupila kožichy
a šperky a květiny. A domem volaly a skřehotaly
hlasy jako divé - potřebujeme víc peněz, ano, potřebujeme víc peněz.
Teď hned, ještě, ještě, ještě víc! A chlapec se častěji
a častěji dostával do tranzu, aby našel při své šílené
jízdě na houpacím koni klíč ke štěstí. Jednou vyčerpán,
šlo o veliký dostih a mnoho peněz, spadl z koníka
a zemřel.
Hrdinou
knížečky Škola malého stromu je také chlapec. Žije se svou
indiánskou babičkou a moudrým dědečkem vysoko v horách.
Babička mu ušije mokasíny, aby při chůzi dobře cítil zemi a dědeček
mluví o životě jako o Cestě, cestě porozumění. „Ber
jen to, co potřebuješ. Dyš lovíš jelena, neber nejlepšího. Vem
menšího a pomalejšího a jeleni porostou silnější a dycky
ti dají maso. Pa-ko, panter to ví, a tak bys to měl vědět
i ty,“ říkával dědeček chlapci.
Peníze
zaujímají v našem životě velmi důležitou roli. Nejsou jenom
racionálním prostředkem směny, ale máme k nim vztah. Na peníze
se vztahují komplikace jako na duši, také mají svůj stín
a snadno se dostávají mimo dosah naší kontroly. Mají svou
moc a své místo v naší duši, která po bohatství
touží. A to je právě ta zapeklitá
věc. Když se neptáme, po čem vlastně naše duše doopravdy
prahne, čím by potřebovala být sycena, co jí chybí, dostáváme
se do všelijakých pastí – falešné skromnosti,
skrytého skrblictví, lakomství, panického strachu z nezajištěnosti,
závisti... A pak viny a studu za všechny ty neblahé
projevy.
Není
jednoduché jít cestou „porozumění“, jak říká indiánský
dědeček. Celý život se jí člověk učí a mockrát a mockrát
šlápne vedle.
Čertovo
kopýtko je skryté v jedné věci, že naše touhy po bohatství
a zajištěnosti neznají vrchní hranici, ta sahá až do nebe.
A pak se ze života stává jízda v tranzu, šílená
a vyčerpávající.
I v ekonomice
světa jsou peníze velmi důležité, chudoba a bída s sebou
nesou bezpráví a ponížení a zoufalství. Bohatí lidé nesou
na svých bedrech velkou odpovědnost za svět, mají
prostředky a schopnosti k tomu, aby „odpovídali“
na volání, které se ozývá ze všech světových stran.
Mně hodně
v životě pomáhá modlitba krále Davida, kterou se modlil
na sklonku svého žití. Lidé tehdy přinášeli dary na stavbu
chrámu a David se modlí: „Vždyť co jsem já a co
je můj lid, že máme takto možnost přinášet dobrovolné dary?
Od tebe pochází všechno. Dáváme ti jen, co jsme přijali z tvých
rukou.“ Je mi lehčeji, když se tuto modlitbu pomodlím,
protože také někdy mívám pocit, že se naším domem ozývá
ten strašlivý šepot. Davidova modlitba mi pomáhá vidět, co všechno
jsem dnes dostala darem a vůbec jsem na tom ani „nemákla“.
Učí mě přemýšlet o celistvosti, souvislostech. Vždyť mé veškeré
úsilí je vlastně jenom pokračováním v tom, co někdo už začal
přede mnou. Já mohu jen trochu přispět. Porozumět a odpovídat...
Předsudky?
Co k tomu Bible?
O penězích nemlume
Michal Kitta
Není-li
Bibli trapné hovořit o hříchu, nemůže panovat stud v takové
malichernosti, jakou jsou peníze.
Už Starý
zákon od putování pouští do země zaslíbené předepisuje
například poplatky pro stan setkávání – 2 Pa 24,6. Platila
se chrámová daň – Mt 17,24. Existovaly desátky – Nt
14 aj. Nešlo vždy o peníze, ale také o úrodu, stáda.
Pravidla byla vyslovena a povinnosti vymáhány. Někteří to
zřejmě ignorovali, jiní platili dokonce i z máty a kopru
– Mt 23,23. Někdo dával z nadbytku, jiný z nouze –
Mk 12,42. A o to jde víc než o „kolik?“.
Dnes
obestírá mamonářství mlžný opar zřejmě proto, že majetkové
poměry a jejich skrývání patří mezi (vulgárně chápáno) základní
lidská práva. Máte právo, aby vám nikdo nekoukal přes rameno
na kreditku. Peníze jsou však jakýmsi hromosvodem lakoty, nejde
přímo o ně, ale o lpění na domech, nádheře, harémech,
lesku apod. Proroci ovšem viděli i skrze stěny, a proto
se nestyděli pranýřovat hamižnost třeba králů. Když Nátan
vyprávěl příběh o chudákovi s jednou ovečkou, kterého o ni
boháč připravil (2 Sa 12,3), popisoval tvrdost, okoralost srdce
Davida toužícího po něčem, co mu nepatří. Řekneme-li si tedy:
„O penězích mluvme!“, ještě to nemusí stačit. Mluvme
o lakotě, mluvme o ukládání pokladů na zemi, mluvme
o zasekávání drápkem v tomhle světě. Bible je zde velmi
otevřená.
Anketa
O penězích nemluvme
Umíte si říct o peníze?
Emanuel Chmelík
z Chmelnice
katastrofista a deformátor
„To
só furt samý řečičky. My dyž sme s borcama potřebovali lóve,
tak sme normálka po mlatě došli a každé si napakoval, co
unes.“ Nutno podotknout, že zde Chmelík notně dělá
ramena, protože ze všech bitev, kterých se účastnil,
husité obě (také Chmelíkovým přispěním) prohráli...
Barbora Veselá
výtvarnice, 47 let
Ne. I když jsou
zasloužené a potřebuju je. Vězím v předsudcích a svádím
s nimi pokaždé boj. Ale protože se nebojím, že by
se peníze někdy mohly stát mým hlavním cílem, měla bych
se od předsudků konečně osvobodit.
Eva Drozdová
herec Divadla Husa na provázku, 49 let
Neumím.
Pohybuji se převážně v prostředí, kde se honorář nebo
odměna nedostává v penězích. Na tu hru jsem dobrovolně
přistoupila, důležité je nebrat to jako samozřejmost.
Bohdan Pivoňka
evangelický farář, hlavní kaplan Vězeňské služby ČR, 63 let
Moc ne,
i když se to několikrát bez žádosti o peníze
neobešlo. Možná jsem zkažen standardním evangelickým názorem,
že se tak žádat nesluší, i když by srdce koneckonců
i chtělo.
Vladimír Hauser
Ano. Jsou
sice chvíle, kdy bych raději za sebe nechal jednat svého agenta
– leč toho nemám – tak se to učím umět sám.
Jan Hanák
kněz, novinář, kaplan společenství Víra a Světlo v ČR, 30 let
Existují
v křesťanství pojmy jako např. spravedlivá odměna. Apoštol
Pavel se tématu peněz taky nevyhýbá. Peníze nemají mravní
náboj, ten jim dá až lidské rozhodnutí. Ovšem je pravda, že si
o peníze moc říct neumím. Nevidím to jako problém, hlady
neumírám a mám kde bydlet. Ale pozice kněze je úplně jiná než
živitele rodiny.
Eva Henychová
zpěvačka, kytaristka, 29 let
Těžko,
ale někdy je to třeba.
Radůza
zpěvačka, skladatelka, textařka, 30 let
Ne.
Proto na to mám manažerku, ale ani jí to vždy nejde.
Joel Ruml
synodní senior ČCE 50 let
Neumím!
A to i přesto, že vím, že si člověk zaslouží
mzdu za práci, že vím, co s vydělanými penězi dělat,
že snad umím i s nimi hospodařit a že mi
nejsou zrovna protivné. Přesto si neřeknu a neřeknu. Nejlepší
by bylo, aby si nikdo nemusel o peníze říkat a okolí by
spravedlivě ohodnotilo přínos a význam práce druhého a podle
toho mu stanovilo ten správný plat. Jenže...
Jonáš Hájek
student teologie a pedagogiky, 20 let
Mamince
ano, v případě tatínka už je to horší.
A co vy na to:
Říkáte si doma o peníze?
Když potřebuji peníze, tak přijdu za rodiči a řeknu jim,
že je potřebuji a kolik, a někdy mě to dají, jindy
rozmluví. Doma se poměrně často bavíme o tom, kolik co
stojí. (15, studentka)
Mám měsíční kapesné 100,–. Na další peníze pro osobní
potřebu nemám nárok. O výdaje spojené se studiem
se dělíme, já půl, rodiče půl. O své kapesné se hlásím
většinou až v případě, že ho nedostanu do poloviny
měsíce, tak, že to rodičům jemně připomenu. Peníze jsou pro mě
věc, kterou nepotřebuji každý den. Vždy s nimi vyjdu a něco
mi zbude.
(17, student)
Ano. Normálně. (19, student)
Ano, potřebuju na autobus. Sázím. Před rokem jsem vyhrál 200
Kč. Vždycky srovnáváme ruské a české ceny.
(18, ruský
občan)
Maminko, to mám hrozný kalhoty, co? Dělám ti docela ostudu, co?
Neuděláme s tím něco? (16, studentka)
Jsou jistě způsoby, jak je získat bez toho, že si o ně
řekneme rodičům nebo někomu jinému. Třeba brigádou. Jenže i ten
pocit, že přijímám peníze za práci, je zvláštní. Takový
rozpačitý. (16, student)
Nikdy mi nevadilo o penězích mluvit (jednou za měsíc).
Připravoval jsem si argumenty a musel jsem si peníze
vyargumentovat. Vždycky jsem se na tu licitaci těšil, ale
dával jsem si pozor, abych zastihl rodiče v dobré náladě.
(24, student)
Kromě prázdnin peníze nevydělávám a rok je dost dlouhý, tak mi
nezbývá než si o ně částečně říct. (20, studentka)
Předsudky?
Zpráva účetní
O penězích nemluvme
Pavel Prejda
„Náš sbor je ekonomicky
nesoběstačný, a proto nad jeho budoucností visí otazník,“
zahájila účetní svou zprávu o hospodaření na Výročním
sborovém shromáždění. Prosili jsme ji na staršovstvu o otevřené
a pravdivé vylíčení finanční situace sboru. Vyhověla nám.
„Sbírky i salár jsou oproti loňskému roku opět o několik
tisíc nižší,“ pokračovala důrazně ve své řeči. „Také
darů ubylo. Není, kdo by je dával.“
Čtrnáct přítomných
bratří a sester, většinou důchodců, hledí zamyšleně do země.
Neodešli hned po bohoslužbách jako ostatní, ale zůstali. Jako
každý rok podepisují presenční listinu, přemýšlejí a poslouchají.
„Dluh, který
máme na placení Personálního fondu v tomto roce opět
naroste a to asi o 20 000,– Kč. Také další
dluhy, které máme kvůli opravám budov, nebudeme schopni letos
splácet. Celková suma všech našich dluhů přesahuje 170 000,–
Kč.“
Byl to těžký rok.
Říkal to před chvílí i farář. Křest nebyl žádný, naopak deset
lidí zemřelo. Řady v kostele, už tak řídké, ještě více prořídly.
I bratr Horák se svou ženou přestali chodit. Od konce
války byl věrným pilířem sboru. Teď je po mrtvici ochrnutý
a jeho žena si sama do kostela netroufá. Kolik dnů jim
ještě zbývá...?
„Pokud je
dobrá neděle, sbírka vynese až 500,– Kč,“ pokračuje
účetní ve své zprávě, „obvykle ale sbírka činí okolo 400,-
Kč, což při průměrné účasti 20 lidí není nijak závratné. Měli bychom
se zamyslet, zda opravdu nemůžeme dávat více.“
Odkud je asi ta
mladá rodina, která tu byla už minulou neděli? Mají tři děti. Prý
uvažují o křtu a vstupu do sboru. S dětmi jsou ty
bohoslužby hned veselejší. Co jsme udělali špatně, že ti naši
mladí nechodí...?
„K saláru je
třeba říct jen to, že i 1000,– Kč je dnes poměrně
málo. O stokorunách ani nemluvme. Částka by měla odpovídat 2–5
% všech našich příjmů. Každý si to může sám vypočítat,“
pokračuje sestra účetní.
Škoda, kdyby se více
zapojil bratr Nový, co má tu firmu, možná by mohl sbor trochu
podpořit. Ale kdo ví. Jeho žena je těžce nemocná. Prý je v invalidním
důchodu...
„Pokud
nevybereme letos alespoň 30 000,– Kč na sbírkách
a 40 000,– Kč na saláru, budeme muset opět žádat
o pomoc jiné sbory. To je poslední možnost. Samozřejmě
s opravami a nějakými nákupy nad 5 000,– Kč
nelze letos vůbec počítat. Situace je velmi vážná,“ uzavírá
účetní svou řeč.
Je to ekonomka. To
bratr Šedý, když ještě žil, měl s účetnictvím problémy. Ale
zase, narozdíl od ní, chodil pravidelně do kostela...
Předsudky?
O penězích nemluvme
Michal Kitta
Hodí se o penězích
mluvit v kostele? Patří mezi tabuizovaná témata? Soudě podle
hádek „o prachy“ ve staršovstvech a na synodech,
ne. Podle požadavku nezveřejňovat v tiscích sboru jmenovité
seznamy dárců a částek, jak bývalo dříve zvykem, ano.
Rozhodně nejsou neutrálním
tématem – bývá s nimi spojena křeč.
Apoštol Pavel píše
zajímavě o penězích v 1 Kor 9. Byl kritizován, že se dal
na misijních cestách vydržovat. Odpovídá: „Což nemáme
právo přijímat od vás jídlo a pití?“ Vida! Už tehdy
se našli šetřilové na misii. Raději se neptejte
dnešních misijních pracovníků, kolik jim církev dává. „Kdo
vysadí vinici a nejí, co urodila? Kdo pase stádo a neživí
se mlékem toho stáda?“ Jenže Pavel nevystupoval vždycky
tak směle. „Přesto jsme tohoto práva nepoužili, raději snášíme
nedostatek, jen abychom nekladli žádnou překážku do cesty
Kristovu evangeliu.“ Dříve si o nic neřekl. Ozval
se až ve chvíli, kdy už to bylo do nebe
volající. „Já jsem však ničeho z toho nepoužil. Nepíšu
o tom proto, abych se toho dožadoval. To bych raději umřel
hladem.“
Je trapné dožadovat se důstojných
poměrů tam, kde by měla vládnout solidarita a sdílení. Je-li
však nutné zatočit s lakotou a nespravedlností, musí
bouchnout pěstí do stolu třeba i poustevník: „A teď
solte, vy držgrešle!“
Zprávy
Spiritual Fest 2004
V sobotu
18. září 2004 ve 13 hodin se Komunitní centrum sv.
Prokopa v pražských Nových Butovicích znovu rozezní rytmy
černošských spirituálů. Na druhém ročníku festivalu
vystoupí jak hudební tělesa, která mohli diváci vidět loni, tak
i mnoho nových. Cílem festivalu je představit divákům černošské
spirituály jako žánr duchovní hudby, který si u nás získal své
místo na slunci, a to v různorodém pojetí jak velkých
pěveckých těles, tak malých skupin, v aranžích acappella
i s hudebním doprovodem. Zazní zde jak americké, tak
africké černošské spirituály v nejrůznějším podání. Na letošním
ročníku festivalu uslyší diváci zhruba 20 známých i méně
známých souborů a skupin, mezi jinými Kvokál, Touch
of Gospel, Geshem, Pětník, Bezefšeho,
VocKap, Sváťu Karáska, Hradecké komorní tucteto,
Myšáky, True Harmony a mnoho jiných. Pořadatelé
festivalu (vokální soubor Geshem a občanské sdružení Společnost
v Hájku spolu se Spolkem Slavibor) doufají, že se i letos
se podaří vytvořit nádhernou atmosféru, která loni v divácích
i účinkujících zanechala hluboký dojem. Vstupné bude stejně
jako loni dobrovolné. Více informací na adrese
http://www.spiritualy.cz/festival/.
Okénko
Kolektivní vina
Jan Skála
Někdy se stydíš
za to, že jsi Čech. Občas ti, jako křesťanovi, připomenou
a vyčtou křižácké války a jiné temné činy a pak se ti
omluví s tím, že neradi katolíky, ale tebe docela jo.
Husitská zvěrstva ti kupodivu nikdo nevyčítá. Leccos se dá
vysvětlit a omluvit tím, jak nás ohavně poznamenali komunisti,
kapitalisti, doba a společnost.
S jakou
samozřejmostí počítáme s kolektivní vinou! Kolik vlastních vin
si nepřipustíme, kolik vin dokážeme svést na různé mlhavě určené
skupiny lidí, zvané Oni, přinejlepším My. Kolik lidí patří ke špatné
skupině, a tím pádem za něco může, např. Číňani, šíité,
pojišťováci, Uruguayci... a Češi jsou paušálně špatní, protože
si myslí špatné věci o výše uvedených skupinách. Vinu lze ale
i chytře svrhnout na jednoho člověka: Bush (pokud tedy ne
celý Západ) může za to, že se Iráčané střílejí mezi
sebou, a Železný za to, že se krade.
Ale je těžké soudit
koloniální úředníky, řadové členy KSČ a lidi s křivým
myšlením, je vůbec těžké soudit. Těžko určit a přesně
pojmenovat vinu, mnohdy neúmyslnou, mnohdy intimní a soukromou.
Proto ani vinu nehledejme, ale využijme spíš schopnosti poznat
a rozvíjet dobro.
Neuznávám kolektivní vinu, ale
možná u sebe vskutku nosíme kousky vin svých předků i všelijak
blízkých lidí. A je dobré, když se z nich poučíme
a když se i za své předky a své
společenství dokážeme omluvit.
Povolání
Čtení mám v popisu práce
Rozhovor s knihovnicí Helenou Ratajovou
ptala se Eva Drozdová
V Čerčanech na Benešovsku
mají Obecní knihovnu, která je sice malá, ale rozhodně neskomírá.
Zaregistrovaných čtenářů bylo v loňském roce 362, celkový počet
knih je více než 15 000 svazků. Vedle knihovny vzniklo také
Informační centrum. Budova knihovny je nejen centrum informací, ale
také zábavy a vzdělávání.
Čím člověk musí být,
aby mohl pracovat jako knihovník? Ptám se na vzdělání.
Aby se člověk stal
knihovníkem se vším, co k tomu patří, potřebuje minimálně
středoškolské vzdělání. V Praze je střední knihovnická škola –
tuším, že je jediná v republice. Dále je možno získat
vzdělání na vyšší odborné škole. Knihovníci s vysokoškolským
vzděláním pracují většinou ve vyšších funkcích a k jedné
z nejzákladnějších prací knihovníka – půjčování knih,
a tím také k přímému kontaktu s lidmi, se už
tolik nedostanou. Já jsem po gymnáziu absolvovala dálkové
nástavbové studium při střední knihovnické škole.
Co všechno dělá taková
knihovnice na malém městečku?
Má obrovskou výhodu,
že je její práce ohromně pestrá. Kromě základních knihovnických
prací si může vymýšlet ještě spoustu aktivit, které s knihovnou
souvisejí nebo mají k práci knihovny blízko. Knihovnickými
pracemi se rozumí nákup knih, jejich (teď už z větší části
počítačové) zpracování, katalogizace, zprostředkování čtenářům, ale
také na konci života knihy i její likvidace. Myslím si,
že knihovník ve veřejné knihovně by měl mít alespoň
základní povědomost o knihách, které půjčuje. Dokáže pak lépe
odhadnout, jaké knihy do knihovny nakoupit, přizpůsobit
se potřebám konkrétních čtenářů.
Jaké jsou aktivity
čerčanské knihovny?
Když jsem
nastoupila do knihovny, snažila jsem se nejen udržet ty
čtenáře, kteří knihovnu již navštěvovali, ale nějak přilákat
i nové. Vycházela jsem trochu ze svých předchozích
zkušeností z Prahy, trochu ze zkušeností jiných knihoven.
Vedle běžných aktivit, jako je meziknihovní výpůjční služba,
rezervace knih, čtenářské besedy, jsem se snažila i rozšířit
nabídku knih a časopisů. Nové knihy představujeme v místním
zpravodaji, na nástěnce i v knihovně, po zakoupení
počítače jsem pořídila i nějaké CD-ROMy pro děti, pár lidí také
využívá donášku knih do domu. Hlavně jsem však chtěla přilákat
do knihovny děti. Několikrát do roka pro ně pořádáme
s kolegyní noční čtení, ve spolupráci s místním
občanským sdružením zveme známé osobnosti (většinou herce), které
předčítají dětem z knížek známých i méně známých
spisovatelů. Obě tyto akce jsou velice oblíbené. Poměrně velkou
návštěvnost má také velikonoční dílna pro děti a snažíme
se i o obnovení některých lidových zvyků. Pro dospělé
pořádáme výstavy, besedy se spisovateli, přednášky, letos
například přijal pozvání do knihovny dětský psycholog i teolog,
chtěla bych časem zavést i literární večery pro dospělé.
Jak vůbec obecní
knihovny získávají nové knihy? Kdo financuje provoz knihoven?
Před několika lety
přešly skoro všechny knihovny přímo pod správu obcí, které je také
začaly financovat. Předtím spadala správa knihoven pod okresy,
knihovny byly do značné míry řízeny okresní knihovnou, centrální
byl i nákup knih. Teď vlastně každá vedoucí knihovny může
rozhodovat o tom, jaké knihy nakoupí. Jediným omezením je
rozpočet knihovny, který vychází z obecního rozpočtu.
Jde nějak označit
„typického návštěvníka knihovny“?
Každá knihovna je složením
svých čtenářů trošku jiná. Do čerčanské knihovny chodí asi
nejvíce důchodců, potom jsou to děti, studenti, maminky na mateřské
dovolené a pak lidé, kteří chodí do zaměstnání. Těch chodí
asi nejméně, myslím, že je to do značné míry způsobeno
tím, že na čtení knih už jim nezbývá čas. V létě
navíc hodně knihovny využívají chataři.
A teď s pravdou
ven – jsi ty a tvoje rodina „zákazníkem“
knihovny? Jak hodně se u Vás v rodině čte?
Já jsem si chodila půjčovat knihy
do čerčanské knihovny dávno předtím, než jsem tu začala
pracovat, a teď mám čtení vlastně „v popisu práce“.
Moje děti, jak postupně dorůstají, si také pořídily svoje vlastní
čtenářské průkazy.
Můj muž na čtení beletrie
moc času nemá, jen občas mu přinesu nějakou knížku, která stojí
za přečtení.
Které knihy se hodně
půjčují?
Více se půjčuje
beletrie – ženské romány, detektivky, thrillery, romány
od současných autorů. Z odborné literatury se půjčují
hlavně knihy, které souvisí s každodenním životem –
technická literatura, kuchařky, knihy o zahradě, chovu zvířat.
Děti si půjčují jednak encyklopedie, jednak knížky, kde dětští
hrdinové prožívají nejrůznější dobrodružství. Skoro vůbec se nečtou
klasické pohádky, ale to jsem mohla pozorovat i u vlastních
dětí. Nejvíce zaujme příběh plný děje, příběh, který by se mohl
přihodit i jim.
Děkuju
za rozhovor.
Dělníci víry
Křídla 2004 – 5. ročník
Jonáš Hájek
Většina
z vás na tomto místě v rubrice Dělníci víry jistě
očekává pravidelný rozhovor, avšak tentokráte se nám vyrojilo
dělníků více. Všichni se ale podílí na jedné společné
práci, a to pod střechou občanského sdružení; protagonisté jsou
však skutečnými dělníky, neustále pracujícími v terénu,
přítomni tu na divadelní, tu na výtvarné dílně či
na letním táboře. Proto kdo z vás je rozhovorů žádostiv,
nechť se s námi vypraví do Křídel.
Je září
a 5. ročník indoor festivalu v Křídlech u Nového
Města na Moravě je právě před námi. Křídla (24. - 26. září)
jsou festivalem zejména hudebním, ke slovu se zde ale
dostanou i básníci, divadelníci, performeři, výletníci, farář
i konzumenti nápojů. Festival se těší velké oblibě
prezentované zvláště svědectvími účastníků minulých ročníků
a ohlasem v regionálních médiích. Za celou akcí stojí
občanské sdružení Lysina Lenina. To vzniklo, jak se píše
na internetové stránce, přímo z popudu hudebníků, kteří
hledali cestu, jak vytáhnout na světlo novoměstské hudební
podzemí. Je zde však ještě jeden fenomén, na první pohled
nesouvisející, a tím jsou brněnské Bigbítové bohoslužby. Nejen
že u zrodu stáli i stejní lidé, zejména z Bratrské
jednoty baptistů, ale hlavně svým obsahem mají leccos společného.
Podnětem ke vzniku těchto akcí byla totiž společná potřeba
setkávání mladých křesťanů s jejich vrstevníky a kultura
se v tomto jeví, jako dobré pojítko. Také hudební žánr,
který je často velice alternativní, i rozmanitost textů přímo
vybízely k tomu, aby se koncerty přesunuly z kostela
do prostředí klubového. Dalším znakem je, jak Lysina píše
na internetu, společná touha po poznání a hledání
něčeho nového. Že tedy podporuje experimenty a poskytuje
prostor náhodným umělcům, začínajícím hudebníkům, básníkům
a performerům netřeba dodávat. Přesto, ač je festivalem
amatérským, je na programu vždy několik prověřených interpretů,
takže je program pestrý a uspokojí i náročné posluchače.
A co nás letos čeká? Samozřejmě vystoupí tradiční novoměští
hudebníci, z nichž musím jmenovat především skupinu Kryštofa
Ženatého K.S.V, která je z novoměstské alternativy asi
nejznámější a nejstarší. Jejich hudba je příjemná na poslech
a v textech se zabývají, jak psal Michal Šulc
v oběžníku Novoměstsko, problémy mladých lidí, ba i problémy
obecnější. Dalším stálým interpretem z Nového Města je Korísz
se zpěvákem Janem Ženatým, jejichž styl je o poznání
tvrdší, přesto zajímavý. Koríszovy písně jsou zčásti zhudebněné
texty Jiřího Palána, který je také jedním z básníků, kteří též
přispějí do festivalového dění. Stálicí je také
Pražsko-brněnská skupina Veselá Zubatá Rudolfa Brančovského
a skupina 05 a Radeček, která na Křídlech každoročně
podává nečekané výkony. Asi nějvětším lákadlem je Traband Jardy
Svobody, který se zvláště od svého vystoupení na sjezdu
v Mladé Boleslavi těší veliké přízni posluchačů, o čemž
svědčí vznik ETF (více na http://traband.tk). Také uslyšíme
Majerovy brzdové tabulky, Goro, Rapa Nui, Karel na nákupech
a další. Těšit se můžeme, jak stojí na plakátku,
na divadlo či výlet, pivo a guláš, na čaj i čajovnu,
na spaní ve spacáku, na klid a mír.
http://mujweb.cz/www/lysinalenina/
EkoKaňon
Kečup nebo krev
Vojtěch Veselý
Ekologický
aktivista je snaživý a přesvědčený. To z něj dělá
zapálence pro věc, o které soudí, že je důležitá pro
zbytek světa. Chce jej zachránit, myslí to dobře. Jenomže jeho
představy se neplní šlehnutím proutku, takže se musí něco
dělat = být aktivní. Nejen koukat a chovat se ve vytyčených
mantinelech, ale jednat tak, jak na to okolí není zvyklé.
Mezi
nezvyklé a radikální se veřejnosti daří klást rovnítko.
Jeden jakože kvůli ekologii ničí bistra na pěších zónách, jiný
se tamtéž se svou partnerkou líbá za mír. Jeden
radikál jako druhý.
Nejčastější
aktivistický zjev, kterého občan potkává, je ryze osvětářský: člověk
podávající nesamozřejmé a někdy i nepříjemné informace.
Veřejnost a její reakce? Většinou vlažná. Tehdy zapálený
aktivista informace už nejen podává, ale i na ně šťavnatě
upozorňuje. Třeba nasadí plynovou masku, rozestaví sudy
s „radioaktivním chlórem“ kolem vjezdu do sněmovny
a rozdá při tom letáky. Pohoršlivé?
Byla to
americká sedmdesátá léta a jistý profesor nahlásil záměr
zkoumat šimpanzí mozky – zvířata prý nic nepoznají, budou
uspána. Jenomže parta radikálních ochránců měla jiné informace,
a tak se vloupala do laboratoře a vynesla
videokazety, které skutečně ukazovaly znehybněné lidoopy bez
lebečních kostí, přesto v plném vědomí. Radikálové mocně
překročili mantinely, poněvadž se dopustili několika trestných
činů, ale snaha vyjít vstříc svému přesvědčení převládla. Navíc
nebojovali pouze za svou a šimpanzí věc, ale oprávněně
čekali podporu veřejnosti.
Možným
úskalím aktivisty je, když pro věc svou nevidí věci ostatních. Šíři
obzoru mu zaplní jeho vlastní záležitost, které mnoho obětuje, aniž
by chápal, že zbytek světa ne. Diví se, proč je v tom sám,
a křičí: Nedělejte, že nechápete to, co je zřejmé! (Mně.)
Následuje osočování z pokrytectví z jedné strany
a nezájem, uraženost a odmítání ze strany druhé.
Stává se snaživým a přesvědčeným vyvrhelem bez podpory
veřejnosti. A světem hýbají ti aktivisté, kteří umí postavit
veřejnost za svá záda.
Den ochrany ozónové vrstvy
Skrz
ozónovou díru ve stejnojmenné vrstvě se na Zem
dostává UV záření slunečního původu. Živočichům to vadí. OSN proto
určila den, kdy se má na blahodárnou vrstvu pořádně
myslet. Jde o 16. 9. – škoda, že valná část populace
vyspělého světa je tou dobou již opálená… Máme však naději,
která je i prognózami expertů podložená, že svátek vrstvy
nebude nutné slavit nijak dlouho. Roku 1987 se sice vyrobilo
nejvíce látek blahodárnou vrstvu poškozujících, zároveň však
vstoupil v platnost Montrealský protokol omezující používání
vrstvě nepřívětivých látek, zejména freonů. A protokol zabral.
Ještě nějakých padesát let, a vrstva se zacelí. Říkají
experti.
.
V Orlové
se 18.–22.srpna konal již pátý Sjezd alternativní
mládeže, který organizuje místní Slezská církev a.v. Na programu
bylo několik tématických setkání, besed, dílen. Např. dílny břišního
tance, afrického cestopisu, výtvarná, meteorologická, dramatická aj.
Večery byly vyplněny koncerty různých hudebních skupin.
22.–29.
srpna se v klášteře premonstrátů v Želivi
na pelhřimovsku konal festival CONVINIUM – mezinárodní
letní škola duchovní hudby.
Ve stejné
době probíhal jimramovský festival – Otevřeno.
Bylo (je
a snad i bude) možné studium ve věznici. Tak dokazuje
praxe ve Valdicích. Díky zájmu jednoho vězně prošlo studiem
na 30 studentů. Profesoři z pražské pedagogické
a teologické školy Jabok dojíždějí za nimi do věznice.
Někteří studenti po absolutoriu a ukončení výkonu trestu
nastoupili jako sociální kurátoři.
Při
plzeňském festivalu Na ulici si přišlo přes 500 lidí
poslechnout vystoupení místního sboru Touch of Gospel. Ten čítá asi
35 zpěváků od osmnácti do šedesáti let, které doplňuje
doprovodná kapela.
Proběhly
mnohé letní kurzy, vody a jiné pobyty pro mládež: celocírkevní,
seniorátní i sborové za účasti mnoha desítek mladých lidí.
Někteří z nich byli z českých sborů z Polska,
Ukrajiny, Chorvatska, další přijeli z Německa, Maďarska.
První
říjnový víkend bude v Kutné Hoře Sjezd nejen evangelické
mládeže. Je mj. sponzorován Poštovní spořitelnou. Proto na vás
z Bratrstva vyskočil poštovní letáček. Stále se můžete
přihlašovat. Podrobné informace o programu a nabídce
naleznete ve sborech ČCE nebo na adrese
http://mladez.evangnet.cz.
Přichází
čas poutí. Druhá polabská bude v Poděbradech v sobotu 11.
září za účasti synodního seniora a synodní kurátorky,
zpěvu skupiny EJHLE a s povídáním Jany Plíškové
o uprchlících. Horácká pouť bude v sobotu 18. září
v Myslibořicích.
Evangelický
kostel v Třebechovicích, 10. října 2004, 16 h. Vstupné
ve prospěch celonárodní sbírky „Pomozte dětem!”
dospělí 65
Festival v Ondřejově se letos mimořádně
konat nebude.
Na obory
„sociální a charitní činnost“ a „sociální
a humanitární práce“ se hlásí více uchazečů než může
VOŠ Caritas Olomouc přijmout. Absolventi se uplatní jako
humanitární a sociální pracovníci u nás i v zahraničí
a také při kontaktu s migranty, imigranty a národnostními
menšinami.
Seminář
pro pracovníky s mládeží se chystá na 17. až 21.
listopad v Bělči n. Orl.
Vztahy
Strach? Ne, to ne. Ale respekt, to ano.
Jaké jsou
nejčastější komunikační nesnáze mezi rodiči
a dospívajícími
dětmi? Jak takové nesnáze řešit?
Bohumila Baštecká, psycholožka
Mezilidské dorozumívání
(komunikace) se v kruhu provazuje se vztahem: jeho
úroveň kvalitu vztahu vyjadřuje a zároveň ji ovlivňuje.
Chceme-li pochopit komunikační obtíže, máme se ptát, jaké
jsou základní vztahové potíže mezi rodiči a dospívajícími
dětmi.
Dospívání dětí nutí
rodiče hledat pevnou stezku mezi bažinami: na jedné straně
se jim mohou ztratit děti („dokud tě živím, budeš
poslouchat“), na straně druhé se mohou ztratit oni
sami („můj táta/moje máma je můj/moje nejlepší kamarád/ka“).
Rodič jako
nedostižná autorita, která se nemýlí a nedělá chyby
„Každá generace má
svou cestu a potřebuje neposlouchat“ – zpívá Joe
Cocker v hitu N‘Oubliez Jamais. Jeho
smířený tón dojímá spíše mě nežli ty, kteří potřebují neposlouchat
zrovna teď. A už vůbec neoslovuje rodiče, kteří zrovna teď
potřebují svému dvacetiletému dítěti dokázat, že zůstává
dítětem, dokud oni jsou jeho rodiči.
Rodič jako kamarád
Seděla jsem na besedě
o drogách vedle mladého muže s dredy na hlavě. Říkala
jsem, co pro mě v dospívání znamenalo, když Beatles odjeli
do Indie a začali skládat zhulení a osvícení jak kára.
Mladý muž se zaklonil a vyhekl: „Ježiš, ještě
květinové děti.“ (Vrať se do hrobu nezaznělo jen
proto, že mu zbyla jakási základní úcta k mým vzdáleným
devětačtyřiceti.) Těžko bych mu vysvětlila, že jsem nosila
daleko hezčí džíny do zvonu, než má teď on. Nedá se to
vysvětlit, a je marné se o to pokoušet.
Odlučovací doba
O co vlastně
jde v době dospívaní dětí? Moje známá se přes dvacet let
výzkumně zabývá chováním zvířat. Když jejím dětem bylo třináct
a patnáct, povzdychla si: „Nevěděla jsem, že ten
odstav bude tak těžký.“ U krav a prasat, které
důvěrně znala, bylo období souboje mezi zájmy rodičů a mezi
zájmy dětí mnohem kratší.
Od rodiče,
který křičí na dítě svou pravdu, se odchází snáze. A dítě
má odejít, ne však utéct. Rodič, který je důvěrníkem, může odchod
pozdržet; pokud dítě nemá dost sil, někdy se zdrží tak dlouho,
že propásne vlastní možnost stát se rodičem.
Co s tím?
Nic. Obě generace mají
v době odlučování svůj úkol. Děti hledají sebe a rodiče
pevnou stezku mezi bažinami. Důležité je si uvědomit, do které
generace patřím a jaký je tedy můj úkol. Nemůžu už dnes psát
přesvědčivě o prožívání dítěte, jsem generačně jinde. Můj úkol
mi usnadňují cirkusoví krotitelé dravé zvěře: „Strach? Ne, to
ne, když má zvíře strach, tak zaútočí. Ale respekt, to ano. Respekt
mít musí.“
Z cest
Na intru v Anglii
Mikuláš Ferječík
Do této rubriky jsme
dostali již před časem dopis od Mikuláše Ferjenčíka, který nás
chtěl seznámit se svým studiem v Anglii, dopis adresoval
váženým čtenářkám a váženým čtenářům:
Nejprve, jak jsem
se sem dostal.
Nadace Open Society
Foundation vyhlásila konkurz na stipendium na soukromých
středních školách v Anglii a v USA a já jsem byl
jedním z deseti šťastlivců, kteří uspěli. Na konkurs
se hlásilo asi 200 lidí. Konkurz měl tři části: přihlášku,
jejíž součástí bylo napsat alespoň tisíc pět set slov o sobě
a své rodině v angličtině, další kolo byl tzv. SLEP test –
test z poslechu angličtiny a gramatiky a nakonec
nejlepších 25 lidí postoupilo na pohovory. Ty byly vedeny už
s Angličany. Pohovor byl zajímavá zkušenost, myslím, že mi
dost pomohlo, že mám hodně zájmů a také účast v různých
olympiádách z matematiky nebo dějepisu. Studuji na gymplu
a prospěch mám dobrý, ale myslím, že známky nebyly
rozhodující.
Do Anglie jsme jeli
všichni Češi společně (je nás tu celkem osm) a nejprve jsme
jeli na pětidenní soustředění do Cambridge, kde jsme
se setkali s dalšími zahraničními studenty z celé
střední a východní Evropy. Jsou tu také Slováci, Bulhaři,
Ukrajinci apod. V Cambridgi nás členové organizace, která to
celé zaštiťuje, (většinou bývalí ředitelé britských soukromých
škol), zahrnuli cennými radami a teprve potom jsme se rozjeli
do svých škol. Na škole, kde jsem já, není žádný jiný
stipendista.
Mezinárodní
směska na intru
Bydlím asi tak 25 minut vlakem
na severovýchod od Londýna. Jsem tu spolu s dalšími
47 studenty – internát je zajímavé místo s převahou
Číňanů a Hong-Konganů (asi tak 30), pak tu je asi osm
Angličanů, dva Rusové a zbytek je taková mezinárodní směska.
(Samotná škola má asi 1100 studentů, převážně Angličanů). Co mne
velice překvapilo, je, že Angličané jsou velice přátelští
a jsou nám Čechům dost podobní.
Život na intru
Máme společenskou místnost, kde
je kulečník, ping-pongový stůl a pochroumaný stolní fotbal.
Taky tu můžeme hrát šachy a dámu, jsou tady také dva televizní
pokoje, na školních pozemcích můžeme
hrát tenis a fotbal.
Fotbalových hřišť je tu asi pět a je tady výborně vybavená
sportovní budova s obrovskou halou na basketbal atd.,
bazén, sqashové kurty a gymnastická hala. Pokoj má každý sám
pro sebe, asi tak
2.5 x 3 metry, ale je pohodlně zařízený
a úložných ploch je dostatek.
Život na internátu je
dost schematický – v půl osmé vstávat, v osm
snídaně, v půl deváté registrace, v devět začíná škola,
v jednu oběd, ve čtyři škola končí. Od tři čtvrtě
na šest do osmé hodiny máme povinně čas na přípravu
(s přestávkou na večeři) a v jedenáct máme
večerku, ale ta je odlišná, podle ročníků.
Školský
systém
Rozdíl v systému školství je
obrovský, ale přesto mají soukromé i státní školy mnoho prvků
společných. Nutno poznamenat, že já studuji na soukromé
škole, kterou si většina Angličanů nemůže dovolit. Největší rozdíl
je podle mne v tom, ze známky od učitele mají jen
informativní charakter a rozhodující význam mají zkoušky
na konci roku. Navíc jsou tady závěrečné dva ročníky sedmileté
střední školy (já jsem v prvním z těchto dvou ročníků) jen
příprava na „maturitu“ a každý student má jen
čtyři předměty. Já dělám matematiku (ta je dost podobná jako u nás)
a fyziku – tady máme mnohem lépe vybavené učebny a větší
důraz se klade na porozumění než na výpočty. Dějepis
– ten je úplně jiný, třeba půl roku se zabýváme ruskou
revolucí, píšeme slohovky a snažíme se spíš přijít na to,
proč se něco stalo, než co se stalo. Můj poslední předmět
je němčina a tam má anglický učitel dost velkou nevýhodu v tom,
že Angličani neumí anglickou gramatiku. Jedna věc se mi
velice zamlouvá a to je, že ve většině předmětů
člověk dělá tzv. coursework – nezávislou práci na určité
téma, která pak tvoří 1/3 závěrečné zkoušky, třeba ve fyzice
jsme dělali průzkum námi zvoleného materiálu a jeho aplikace
(proč se zvolený materiál používá, tak jak se používá).
P.S. Prostě si
žiju jak prase v žitě
Věnuji se hodně koníčkům –
fotbal, gross country, šachy, ping-pong, večer jsem hodně
na internetu. Ven můžeme jezdit anebo chodit víceméně každý
víkend, moc to nedělám, protože mám často sobotní ranní aktivity
a dost práce do školy, ale ta možnost tu je a když si
na to udělám čas, není problém. Ta škola až taková řehole
zase není, už jsem si zvykl a úkoly mi jdou mnohem rychleji,
i když ty dvě hodiny denně to většinou dá.
Během školního roku máme
deset týdnů prázdnin - tři týdny vánoční, tři týdny velikonoční, dva
týdny na podzim, týden v únoru a týden v květnu.
O Velikonocích jsem byl dokonce doma, předtím na podzim
jsem strávil dva týdny cestováním a v únoru jsem byl týden
v Oxfordu. Ale o tom třeba někdy příště.
Film
Big Fish
Velká ryba
režie: Tim Burton
Mery
Will Bloom
je racionálně uvažující mladý muž, kterého už pěkně štve jeho otec,
který ho celý život „krmí“ svými historkami. Jako malý
chlapec ho sice obdivoval, ale dospělí lidé už přece na pohádky
nevěří. Will má pocit, že mu otec celý život lhal. Když však
jeho otec umírá, Will se snaží usmířit se s ním
a dopátrat se pravdy.
Příběh
se odehrává ve dvou rovinách – nahlédneme
do barevného pohádkového světa Eda Blooma, ale také
se setkáváme s realitou tak, jak ji vnímá jeho syn. Edův
život byl v jeho podání jedna velká, úžasná pohádka.
Od dětství, kdy se setkal s čarodějnicí, přes
přátelství s obrem, práci v cirkusu, velkou lásku, pro
kterou člověk snese všechno, až po zápas s Velkou
rybou.
Pokud
se na svět díváte podobně realisticky, jako mladý Will,
dočkáte se spolu s ním nakonec velkého překvapení - ne vše
byly úplné lži...
Nejenom
příběh je to, co člověka zaujme. Pozitivní pohled Eda Blooma
na život mě příjemně pohladil po duši. Také herecké výkony
byly velmi dobré. Tim Burton si do svého filmu vybral tu
správnou sestavu herců.
Takže,
pokud chcete v dnešní uspěchané a tolik realistické době
vidět film, který vás potěší a vrátí zpět do doby, kdy
jste věřili na obry a čarodějnice, teď víte, na co
se jít podívat :o)
Nápadník
Novinová zpráva
Filip Keller
Zdá se vám,
že je biblický text příliš vzdálený naší realitě? Máte dojem,
že jazyk, který se v Bibli používá, je vzdálený tomu,
který užíváme dnes? Souhlasím, ovšem to ještě nemusí znamenat,
že obsah, který za textem je, tedy to, co nám chce
biblický svědek sdělit, je mimo. Zkuste zachovat obsah, sdělení
a změnit formu. Třeba novinový článek. Novinová řeč je zase
docela jiná než biblická. Navíc, každé noviny mají svůj styl, své
důrazy. Jinak se o stejné události píše v Lidových
novinách, jinak v církevním tisku, jinak asi v Blesku.
I tahle různost se dá využít.
Jak na to?
Vyberte si biblický text, ze kterého chcete vycházet.
Přečtěte si ho nahlas. Rozumíte věcně obsahu? Hovořte
o základním porozumění textu společně. Důležité je nic
nezamlčet. Vše podstatné musí být zachováno. Kde se příběh
odehrává? Kdo v něm figuruje? Co o protagonistech víte?
K jaké společenské třídě patří? Učenci? „Žádaní?“
Žebráci? Zavrhovaní? Na takové a podobné otázky se pokuste
zodpovědět.
Přemýšlejte,
jaký typ novinového článku se k danému biblickému textu
hodí? Bude to zpráva do černé kroniky? Nebo senzace? Komentář
k běžné události? Od zahraničního zpravodaje? Fejeton?
Z dopisů čtenářů? Interview s někým ze zúčastněných?
Pro jeden biblický text se může hodit více typů. Zároveň
některé typy nelze využít vždy.
Rozdělte
se do skupin. Ve skupinách se dohodněte
na konkrétním typu článku a dejte se do práce.
Vyhraďte si na to čas podle potřeby, počítejte alespoň třicet
až čtyřicet minut. Ani hodina nemusí být moc. Nezapomeňte
na titulek, který čtenáře přiláká. Pozor, ať vám neuniknou
všechny podstatné myšlenky z textu.
Poznámka
závěrem: výpravné biblické oddíly, které mají jasný děj, se takto
zpracovávají nejlépe. Zpracovat můžete ale i nedějové příběhy.
Např. formou fejetonu nebo komentáře („Poslední slovo“).
(podle
J.B.Šourka: Bible trošku jinak)
Ručně a stručně
Děti, bible, les
Zdeněk Šorm
Tentokrát
to nebude ani o kutilství ani o umění, ale spíš o lese,
o bibli a o dětech. Tábory už asi máte za sebou,
ale někdo se už možná chystá na příští rok a pak tu
jsou také víkendy, výlety a sborové dny. Zkrátka máte kupu
dětí, vyprávěli jste si něco z Bible a teď jdete lesem.
Tak se to pokusíme propojit. Bible poskytne námět, les materiál
a děti potřebnou fantazii, hravost a třeba i soutěživost.
Stačí je rozdělit do skupin, chcete-li, třeba do pokolení
Izraele. A už mohou z kamenů stavět pyramidy nebo města
skladů jako v egyptském otroctví, nebo oltáře jako Abram, Izák,
Gedeon, Elijáš a další. V době Soudců se zase lid
před Midjánci ukrýval v lesích a roklinách. Proč tedy
nepostavit pořádný úkryt z větví, ve kterém se celá
skupina schová. Nikol zase zachránila Davida tím, že za něj
do jeho lůžka nastrčila domácího bůžka a chomáč ovčí
srsti. Děti tedy mohou z nejrůznějších přírodnin vytvořit
ležící postavu. A král Nabukadnesar zpitý svými úspěchy přišel
o rozum a stal se z něho přírodní divous. Ať
se v něj tedy děti v maskách z listí, trav,
peříček a květin promění. Námětů jistě sami najdete dost
a dost. Hodnocení samosebou není jednoduché, kritéria mohou být
různá: která pyramida je nejvyšší, které město nejhezčí, která
postava nejlépe klame, který divous je nejdivočejší. Vítězství je
u dětí silná motivace, ale hlavní je si zahrát, společně něco
vytvořit. A možná při tom člověku i něco z té Bible
dojde.
Kniha
Opětné spojení
Marie Medková
K otevření
této útlé knížky mě zlákal obrázek na obalu. Když se na něj
díváte, máte pocit, že stojíte v jemném mlžném oparu
na začátku mola, pozorujete racky a voda zatím plyne někam
do ztracena. Novela ale nelíčí zoufalství muže, kterému ujel
parník popř. který zůstal na malém ostrově odříznut
od civilizace. Alespoň ne tak doslova.
Gymnazista
Hans Schwarz žije v malém německém městě v době raného
nacismu. Nejdůležitější věcí v jeho životě je přátelství
se spolužákem Konradinem. Do jejich hlubokého přátelství
ale zasáhnou polické změny. Hans je totiž židovského původu.
Schwarzovi raději posílají svého syna do Ameriky. Jeho kamarád
je fascinován Hitlerem, tak jako většina Němců. Hans ztrácí domov
i nejlepšího přítele… A dál už čtěte sami.
Nenápadně,
ale v konečném výsledku radikálně vstoupil do lidských
životů vzestup nacismu v Německu. Ani příběh přátelství dvou
lidí nekrystalizuje mimo historii, je s ní neoddělitelně spjat.
Novela nemluví o faktech, ale jemně utváří atmosféru a její
nálady, v pravý čas uzemní nebo překvapí nečekaným zjištěním –
jak hlavního hrdinu, tak čtenáře. Nechejte se unést.
Křížovka
Kdo je autorem výroku, který naleznete v tajence? Odpovědi posílejte
do 24. září na adresu redakce. Ze správných odpovědí
vylosujeme výherce, který dostane dárek.
Vodorovně:
A. Průplav mezi Afrikou a Asií; část přístavu. - B.
První díl tajenky - C. Direkt; těžce závislý na alkoholu;
drknutí. - D. Zápor; ne zničeném; anglická spojka. - E.
Výzva; český básník; dobrý kšeft. - F. Pátá kniha SZ. - G.
Pokyn k nesení; omakati; no. - H. Anglická spojka;
rodinný spolek; předložka se 6. pádem; slovensky „chrám
Ducha“; spisová zkratka. - I. Pokyn k dokončení
přípravy teplého jídla; citoslovce prasknutí; syn Hiela Bethelského
(1 Kr 16,34). - J. Odvětví; dělat; ženské jméno v plurálu.
- K. Předmět sporu otce a dcery ve filmu Pelíšky;
rozrůstat se; označení železničních vagonů. - L. SPZ
severočeského města na Labi; neotáčet se; tebe. - M.
Pohybovat se zpět; znak vítězství; pracovník v tiskárně.
- N. Anglicky konec; dokořeniti; častý Nohavicův akord. - O.
SPZ Náchoda; dělat těžkou práci; naléval. - P. Novočesky
být v obraze; ruské město; básnický zápor.
Svisle:
1. Třetí díl tajenky. - 2. Lámechův syn (Gn 5,29);
anglicky sobě rovný; drobný peníz; muž, který porušil leviratní
zákon (Gn 38). - 3. Část některých míčových her; řecký bůh;
slepičí citoslovce; otrava. - 4. Akceptoval; staročeské
platidlo; nevybírej. - 5. Kainův syn (Gn 4,17); řemeslník
pracující se dřevem; čert; primát. - 6. Místo toho;
severoalžírský přístav; automat; záložní zdroj elektrické energie. -
7. Hon; druhý díl tajenky; vtékání. - 8. Rozměr; otec
Smagarův (Sd 3,31); hráč v basketbalu; to také. - 9.
Omočil; zápisník; zpracovávat ve vysoké teplotě; římská 4. -
10. Lahodný nápoj; příjemnej; vytáhnout zbraň. - 11.
Anglicky lichý; 1003 v římských číslicích; kluk na Valašsku;
vyráběl látku. - 12. Období; milion miligramů; anglicky
jednotka; chemická sloučenina. - 13. Čtvrtý díl tajenky.
Nápověda:
ami, at, or, odd, Oran, peer, RIV.
Kniha
Nenucený výsek
Marie Stolařová
Ivana
Čechová – Michal Plzák
Jaroslava
Duška zná dnes z televize kde kdo. To je ten „komediant“.
Proč si autoři vybrali ke knize rozhovorů pro nakladatelství
Kalich právě jeho? To mě teda zajímá!
Kniha
začíná celkem běžně – jaké to je být populární. Ale čím víc
se začítáš, tím víc zjišťuješ, že je to velmi zvědavý,
lépe zvídavý (cítíš ten rozdíl?), originální člověk. Drby ani
historky se moc nedovíš. Dokonce ani fakta, jak to přesně bylo,
nic moc. Je dalek toho užívat nějaké běžné křesťanské pojmy,
a přesto ve svém přemýšlení, objevování, ohledávání,
pohrávání dochází k hodnotám, které stojí za to. Které
se týkají celku, vesmíru. Je to člověk inspirativní, ponouká tě
nebýt nikdy hotový – „...každé nové setkání, myslím
hluboké setkání, přináší změnu, přináší nový pohled na celé
lidské snažení.“
Jeho
portrét na obálce je výmluvný. Poznáváme jen z částky,
ještě se máme na co těšit. Jak u Jaroslava Duška, tak
(a což teprve) u svých vlastních životů!
Zpravy
Ohlédnutí za předkonfirmačním kurzem v Křížlicích – 16.-23.7.
David Sedláček
První věc:
sešli jsme se jako dobrá parta. To není náhoda. Klidně to mohlo
dopadnout i tak, že vedoucí (dospělí) budou tvořit jednu
skupinu a mládež (nedospělí) druhou. Zde tomu tak nebylo
a podíl na tom jsme nesli všichni bez rozdílu. Myslím si,
že vznik pohodového společenství je základem a o to
by se „kurzovníci“ měli snažit nejdříve. Důvodem
byla vysoká tolerance všech vůči všem (samozřejmě to občas
zajiskřilo), kdy jsme se snažili brát každého jako osobnost bez
rozdílu věku a pohlaví. Nebyla to hra na dozorce
a hlídanou, potencionálně problémovou masu.
Druhá věc:
Křížlice jsou nenahraditelným místem. Církev za něj může být
vděčná a i právem na něj hrdá. Užívali jsme si nejen
okolní přírody, což bylo znásobeno ještě neuvěřitelně krásným,
až tropickým počasím, ale využívali jsme i atmosféry
místního kostela, ano i hřbitova kolem něj. Prožili jsme tak
spojení krásy vezdejšího stvořeného světa s tajemstvím
blízkosti trojjediného Boha. Každé ráno jsme se přes louku
a místní hřbitov vydávali na malou pouť k modlitbám
a zpěvům žalmů do křížlického kostelíku. Ani to není
náhoda.
Třetí věc –
program: Měl to být předkonfirmační kurz. Proto téma křest
a konfirmace jako obnova křtu. Cílem bylo odkrýt význam křtu
a konfirmace a jejich souvislost. Zda se mi to
povedlo, nechť posoudí zúčastněná mládež. Druhý program, duchovní
písně, se mládeži líbil, už proto, že jej vedl kolega Petr
Gallus, výborný hudebník a písničkář (a samozřejmě
theolog). Zaskočil nás odmítavý postoj mládeže k písním
z Evangelického zpěvníku. Jistě jde o postoj určitého
věku. Přesto, zda-li není něco v pořádku s našim zpěvem
a hraním při bohoslužbách? Mládežníci je vnímají jako nudné,
zdlouhavé, táhlé. Uznali ovšem, že chyba není v samotných
písních.
Čtvrtá věc:
možná budou fotky na webu: http://mladez.evangnet.cz
Zpravy
Divadelní pilník
Jan Hrudka
Tato zbrusu nová mládežnická akce
proběhla od 9. do 15. srpna 2004 v Rumburku. Sjelo
se na ni 15 mladých lidí, z toho 10 „herců
a hereček“, 2 vedoucí, 2 „fotografové“ a 1
kuchař. Kromě nich nás po celý kurz provázela farářská rodina
Šimonovských.
Náplní pilníku bylo
pilování hereckých dovedností. Při úvodním semináři jsme se naučili
správně dýchat (a na jeden nádech odříkat níže uvedený
vokál „A“). A při závěrečném semináři jsme
se úspěšně pokusili se sehrát se spoluhercem (vodit ho
pomocí prstu, dlaně či očí). Také jsme si vyzkoušeli různé
pantomimické dovednosti, jež nám pomohly k dokonalému sladění
se a navíc jsme hráli volejbal, při němž jsme prověřili
hlavně improvizační schopnosti.
Během kurzu jsme
nahráli 3 rozhlasové hry a zahráli 3 divadelní skeče (v obou
případech jsme byli rozděleni do tří skupin, přičemž témata jsme
měli předem daná).
Vrcholem celého
Divadelního pilníku bylo veřejné divadelní představení na předem
připravený osmistránkový scénář, jehož autorem byl jeden vedoucí
a režisérem druhý. Neslo název „docela MALÝ experiment
s DOCELA velkými DŮSLEDKY“ a pojednávalo o životě
a díle proroka Eliáše. Hráli jsme v tamním vyhořelém
kostele, kam se na závěrečné vystoupení přišlo podívat asi
dvacet lidí, kteří nás při závěrečné děkovačce odměnili bouřlivým
a jistě zaslouženým potleskem. Však jsme si onen výsledek našeho
čtyřdenního zkoušení mohli vychutnat ještě týž den na videu
a bylo to vskutku úžasné i inspirující zároveň.
Myslím si,
že divadelní kurz má budoucnost a těším se na další.
A nejen já.
„Vokálové
cvičení na A“ (na jeden nádech!), které
dobíjelo naše hlasivky:
Mám ráda časná
rána,
kam chvátá krása
čar,
má pravá chvála
cválá,
na zlatá
práva jar.
Kam cválá plavá
Jana?
Kam padá tmavá
Dana?
Jak hravá malá
panna,
tam
cáká, čvachtá vana.
Zpravy
Mladší mládež nejen východního bloku
Markéta Halamová a Lukáš Pešout
Probíráme-li se fotografiemi
našeho tzv. „VÝCHODNÍHO KURZU“, zjišťujeme, že na téměř
polovině z nich jsou zachyceny hry, při kterých mají děti
zavázané oči. Napadá nás zároveň, že tak nějak podobně to
vlastně bylo i s účastníky kurzu samého. Každý z nich
přijel ze svého jazykového, kulturního a (ne)náboženského
prostředí, každý z nich měl tak trochu „zavázané“
oči. Jedním z hlavních cílů kurzu bylo zbavení se oné
slepoty a objevení nového společenství.
Na Zbytově
se totiž sešly děti z utečeneckého tábora ve Stráži
pod Ralskem s mládeží z českých vesnic na Ukrajině.
Různorodou společnost pak doplnili polští evangelíci ze Zelowa
a také několik účastníků z Čech.Tak se zde potkali
mladí lidé z Čech, Angoly, Běloruska, Polska, Ruska, Ukrajiny…
Potkat se ale neznamená automaticky skutečně uvidět, prohlédnout
a poznat jeden druhého. A proto jsme na začátku
všichni tak trochu jak slepí ve tmě tápali, než se nám
podařilo najít, nahmatat a uchopit jeden druhého. Vynikajícím
vedoucím na cestě z naší „slepoty“ nám byl
bratr farář Jiří Klimeš, jehož biblický program na téma
evangelijních podobenství byl nejen přednáškou, ale zároveň
rozhovorem, dramaturgickým kroužkem i modlitbou. Rozhodně jsme
se tedy nenudili a postupně nalézali společnou řeč. Velkou
měrou k tomu přispělo i překrásné prostředí statku Zbytov
u Jimramova, kde společné vaření a hry napomáhaly
vzájemnému poznávání.
Zbytov se kupodivu
i tentokrát stal místem společenství, kde se nad stránkami
bible potkávali mladí křesťané různých konfesí, ba dokonce mladí
lidé různých náboženství. Překvapivou soudržnost tak rozmanitého
celku jen potvrdila všemi oblíbená píseň „Niema innego Boga“,
kterou nás naučili mladí Poláci a která se stala hitem
kurzu.
A tak na závěr
snad lze říci, že pro všechny účastníky byl kurz v jistém
smyslu skutečně prozřením, neboť byl minimálně místem setkání
různých kultur, místem hledání společné komunikace a místem
vzájemného respektu. Snad by v tomto směru mohl být i jistým
vykročením církve z vlastního stínu, vykročením
z dosebeuzavřeného „MY“ k širšímu „MY
VŠICHNI“.
Zpravy
„JiJ“
Jitka Vlachová
Za touto
zkratkou se skrývá třídenní setkání mládeže s mezinárodní
účastí, které se konalo od 10. do 12. července 2004
ve francouzské vesnici le Mazet Saint Voy. Ústředním tématem
byla otázka: ,,Et Dieu dans tout ça?´“ (,,A Bůh
ve všem?´“), na niž hledalo odpověď zhruba 80
mladých lidí z Francie, Belgie, Švýcarska, Německa a České
republiky.
Hlavní
náplní tří dnů se staly dvouhodinové dílny pod vedením farářů,
profesorů či studentů. Ačkoliv se jednalo o mezinárodní
sjezd, během dílen se hovořilo francouzsky, což mně
znesnadňovalo porozumění a také aktivní podíl na diskuzích.
V tomto ohledu mě čekají ještě léta dřiny, odříkání. Nejvíce mě
zaujaly dílny s názvem: ,,Dieu s´en va-t-il en guerre ou
nous appelle-t-il construire la paix?“ (,,Vytváří Bůh mír,
nebo válku?“), ,,Tout ce que vous avez toujours voulu savoir
sur la Bible sans jamais oser le demander!“ (,,Všechno, co
jste kdy chtěly vědět o Bibli, ale báli jste se zeptat!“)
a také ,,Justice, Pouvoir, droits de l´homme at Dieu dans
tout ça?“ (,,Spravedlnost, moc, lidská práva a Bůh
ve všem?“), který společně s francouzským vězeňským
farářem organizoval Filip Keller.
Nedílnou
součástí byly ranní a večerní bohoslužby, při jejichž konání
se vystřídali všichni kazatelé za spolupráce mládeže. Pro
ty, kteří nebyli znaveni náročným programem, byly připraveny
půlnoční meditace v jednom z pěti kostelů v le Mazet
Saint Voy.
K odpočinku
přispěly dva koncerty, a to populární hudby i gospelový.
Co říci
na závěr? Jsem velmi ráda, že jsem na ,,vlastní kůži“
mohla pocítit pověstnou pohostinnost, nenucenost a přátelské
jednání Francouzů jak ze strany hlavního organizátora Pierra
Emmanuela Guibala, tak i ze strany příslušníků mé
generace. Musím zmínit i příjemné vystupování sester, které
pobývaly v krásném prostředí starých církevních staveb.
Domnívám se, že Katce Vávrové a Filipu Kellerovi
se podařilo navázat řadu kontaktů a je pravděpodobná
i budoucí spolupráce se zahraničními sbory. Myslím si,
že veškerá zmiňovaná fakta nám třem posloužila jako dostatečná
satisfakce za dlouhou cestu. Snad jediným záporným bodem bylo
velice chladné počasí, ale jaké jiné klima by člověk měl v horách
nalézt.
Již nyní
se těším na třetí 3 Journées Internationales Jeunesse
v roce 2006. Fotografie a další informace z letošního
i předchozího setkání můžete najít na: http://www.3jij.fr.st.
Zpravy
A potom?
aneb tábor pro mládež s postižením – Běleč 2004
Zdeněk Šorm
„Pane
faráři, a co budeme dělat?“ Přiznám se, snažil jsem
se včas uniknout, ale František mě opět lapil, dnes už
počtvrté. „No, po obědě přijedou ta psí spřežení. Ukážou
vám, jak je zapřahají, budete se moct zeptat na to, co vás
zajímá a také se svezete.“ „A potom, pane
faráři?“ „Pak si zahrajeme přehazovanou nebo fotbal, jak
budete chtít.“ „A potom?“ „To už bude
večeře, Františku.“ „A potom?“ „Po večeři
se sejdeme na Sedmíku a budeme si dál vyprávět
o desateru, jak jsem vám to říkal ráno při bohoslužbách. Jako
si vyprávíme vždycky – s obrázkama, s písničkama.“
„A potom?“ „ Zahrajeme si na Sedmíku nějaké
hry.“ „A potom? „To bude mít zase někdo z vás
večerníček. Jako vyprávěla včera Anička o těch svých lvíčcích
a pak do toho zamíchala i Arabelu, Rumburaka
a Zvonka. Myslím, že tentokrát to bude mít Katka
s Davidem. Alespoň si do toho loutkovýho divadla, co jsem
přivezl, dodělávali ještě mouchu a Karla Brücknera.“
„A potom, pane faráři?“ „No pak půjdete spát. A my
budeme mít s asistenty poradu.“ „A potom?“
„Taky půjdem spát.“ „A potom?“ „To už
bude zejtřek, Františku.“ „A co budeme dělat, pane
faráři?“ „No, zejtra toho máme hodně – budeme
tesat sochy, vyrábět ozdoby z korálku a také přijede
divadlo Continuo. A když bude hezky, tak můžeme také jezdit
na lodičkách a na raftu, nebo se vykoupat.“
„A potom?“ „Celej tejden budeme něco podnikat,
Františku. Jako vždycky pojedeme na koníčky do Bědovic
a v Třebechovicích se stavíme v cukrárně, kdo
bude chtít pojede na raftech po Orlici. Má nám přijet
zahrát Slávek Klecandr. Slaňovat budeme. Vyrobíte si masky
na karneval. Taky táborák bude. Trochu to záleží na počasí
a taky na vás, co budete chtít dělat.“ „A
potom?“ „No pak už bude sobota a pojedete domů.“
„A potom?“ „No potom, Františku, pokud
se nezblázním, tak nechám vyvolat fotky, budu si je prohlížet
a bude mi po vás trochu smutno – po Davidovi,
co kouká furt do nebe a čeká tornádo, po Aničce, co
mně a Zvonkovi dává pusu na dobrou noc, po Rudovi, co
říkal, že neměl bejt postiženej, ale pak byl nemocnej a kdyby
nebyl, vzal by si Aničku, po Jindrově stále dobré náladě,
po Helenčině kafíčku a Honzově břišním tanci, vůbec
po všech, i po tom tvým věčným „A potom?“.
A také po asistentech. Však ona Terezka a Magda
Kubovi a Johance určitě napíšou. A vlastně se přitom
taky určitě budu usmívat.“ „A potom, pane faráři?“
„Já potom snad o tom napíšu do Bratrstva, nebo co.“
„A potom?“ „Bůh ví, Franto, třeba napřesrok.“
Slovníček
Vikariát
Filip Keller
Co je to vikariát?
- příprava
na povolání vikáře
- anglosaský způsob, kdy se oslovujeme křestním
jménem a vykáme si
- církevní správní jednotka
- příprava na povolání faráře
Správných
odpovědí je více, záleží na úhlu pohledu. Z hlediska ŘKC
je správně c. Vikariát je správní jednotka nadřazená farnosti. Vikář
může být „služebně výš“ než farář, např. generální
vikář, který je k ruce biskupovi, podobně soudní vikář.
Na úrovni farnosti může být také pomocný vikář. Pokud jste
odpověděli za d, udělali jste dobře - z pohledu ČCE. Než
se absolvent theologické fakulty stane farářem, aby mohl
nastoupit na samostatný sbor, je třeba, aby prošel ročním
vikariátem. Stává se na rok vikářem, je „služebně
níž“ než farář. Vikář pracuje ve sboru svého mentora
(farář daného sboru), má příležitost uplatňovat v praxi to, co
během studií a předešlých zkušeností načerpal. Má přitom
možnost mít přímou reflexi od svého mentora. S ním
o věcech hovoří, pod jeho vedením se seznamuje s konkrétní
prací na sboru. Společně s dalšími vikáři absolvuje 4
týdenní semináře. Na závěr píše písemnou práci na zvolené
téma. Úspěšný absolvent vikariátu se po roce stává
farářem.
HLEDÁME SPOLUPRACOVNÍKY
Čteš rád/a Bratrstvo? Chtěl/a bys do něj také přispívat? Rád/a by ses navíc podílel/a na jeho tvorbě? Právě o Tvou spolupráci stojíme.
Napiš: Bratrstvo, Jungmannova 9, 111 21 Praha 1,
e-mail: bratrstvo@evangnet.cz.
|
|
Čísla 7-10 z roku 2005, celý ročník 2006, 2007 a starší čísla letošního ročníku jsou dostupná k prohlížení a čtení v PDF formátu.
|
|
I letos pro Vás připravujeme instantní programy na setkání mládeže. Článek, kde se dozvíte více naleznete ZDE.
První obraz stáhnete ZDE, druhý můžete najít ZDE.
|
|
Vážení čtenáři, rádi bychom zlepšili naší práci v redakci. Proto se na Vás obracíme s prosbou o zpětnou reflexi vyplněním elektronického dotazníku. Děkujeme. Za redakci Jitka Čechová
|
|
Bratrstvo 10.
Tématem prosincového Bratrstva je Modlitba. Kdy, kde, jak se modlit? Činíme tak dostatečně, soustředěně? Modlitba v jiných tradicích.
Dále se můžete těšít na rozhovor s písničkářkou Evou Henychovou a Elen Jurčovou, kandidátkou na Miss UK.
Nebudou chybět recenze, biblické nakopnutí, komiksy a mnoho dalšího.
Příjemné čtení.
|
|